Lovforslag nr. L xx Folketinget 2004 - 05 Udkast af 1.12.2004 Forslag til Lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om fremme af privat udlejningsbyggeri og forskellige andre love (Konsekvensændringer på boligområdet som følge af kommunalreformen) § 1 I lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003, som ændret ved lov nr. 1233 af 27. december 2003, § 1 i lov nr. 485 af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 488 af 9. juni 2004 og lov nr. 489 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 5, stk. 1, nr. 2, § 29, stk. 2, § 31, stk. 1, § 43, stk. 1, § 55, stk. 5, 1. pkt., § 74, stk. 3, nr. 1, § 123, og § 179, stk. 7, 1. pkt., ændres »amtskommunale« til: »regionale«. 2. I § 25, stk. 1, 4. pkt., § 27, stk. 1, 3. pkt., § 29, stk. 2, § 30, stk. 6, 1. pkt., § 51, stk. 2, 1. pkt., § 54, stk. 4, 1. pkt., § 55, stk. 5, 1. og 3. pkt., § 110, stk. 2, § 126, 4. pkt., § 161, stk. 2, og § 174, 1. og 2. pkt., ændres »amtsrådet« til: »regionsrådet« og i § 33, stk. 4, 1. pkt., ændres 2 steder »amtsrådet« til: »regionsrådet«. 3. I § 25, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 3. pkt., ændres »amtskommunalt« til: »regionalt«. 4. I § 27, stk. 1, 3. pkt., ændres »skal godkendes af amtsrådet« til: »skal godkendes af kommunalbestyrelsen«. 5. I § 30, stk. 1 og stk. 5, § 54, stk. 4, 1. og 2. pkt., § 56, 1. og 2. pkt., § 58,1. pkt., § 74, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 2. pkt., § 120, stk. 2, § 121, 1. pkt., § 122, stk. 2, 2. pkt., § 124, stk. 2, 1. pkt., § 128 og § 130, stk. 3, ændres »amtskommunen« til: »regionen«. 6. I § 30 a, stk. 1 og stk. 2, § 43, stk. 1, § 49, § 58, 1. pkt., § 58 d, 2. pkt., § 63 a, § 74, stk. 6, § 80 c, stk. 1 og 2, § 80 d, § 91, stk. 8, § 92, stk. 3, 1. pkt., § 98, stk. 2, 1. og 2. pkt., § 114, stk. 1, § 119, § 121, 1. pkt., § 143 i og § 143 r, stk. 1, ændres »amtskommune« til: »region«. 7. § 54, stk. 2, 2. og 3. pkt., affattes således: »Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kan beslutte, at boligerne skal udlejes til den personkreds, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., hvis boligerne ikke kan udlejes til personkredsen, der er nævnt i 1. pkt. Kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten.« 8. § 54, stk. 2, 4. pkt., ophæves. 9. I § 56, 1. pkt., og § 58 c, 1. pkt., ændres »amtsrådets« til: »regionsrådets«. 10. § 57, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., affattes således: »Reglerne i § 54, stk. 1, 2.-3. pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.« 11. § 57, stk. 3, affattes således: »Stk. 3. Kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten til de boliger, der er nævnt i stk. 2. Såfremt boligerne ikke kan udlejes til den i stk. 2 omhandlede personkreds, kan kommunalbestyrelsen udleje disse til den i § 54, stk. 1, 1. pkt., nævnte personkreds.« 12. § 58, 2. pkt., affattes således: »Reglerne i § 54, stk. 2, 2.-3. pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.« 13. I § 58 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »amtskommunale botilbud« til: »kommunale eller regionale botilbud«. 14. I § 58 b, stk. 1, 3. pkt., ændres »kommunalbestyrelsen eller amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen«, og i    § 58 b, stk. 2, ændres »Kommunalbestyrelsen eller amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«. 15. I § 58 b, stk. 2, ændres »(amts)kommunen« til: »kommunen«, og i   § 58 b, stk. 2, nr. 1, ændres »tilflytnings(amts)kommunen« til: »tilflytningskommunen«. 16. I § 58 c ændres »Kommunalbestyrelsens og amtsrådet afgørelser« til: »Kommunalbestyrelsens afgørelser.« 17. I § 74, stk. 3, ændres »Amtskommunen« til: »Regionen eller kommunen«. 18. I § 74, stk. 5, 1. pkt., § 120, stk. 2, og § 183 ændres »amtskommunens« til: »regionens«. 19. I § 78, stk. 1, § 82, stk. 1, og § 140, stk. 2, ændres »amtskommuner« til: »regioner«. 20. I § 101 ændres »kan kommunen eller amtskommunen,« til: »kan kommunen,«, og »den kommunale og amtskommunale« ændres til: »den kommunale«. 21. I § 105, stk. 2, ændres »Amtskommunerne« til: »Regionerne eller kommunerne«. 22. I § 105, stk. 2, ændres »overlade til kommuner, selvejende institutioner« til: »overlade til selvejende institutioner«. 23. I § 105, stk. 3, ændres »kommunalt eller amtskommunalt« til: »kommunalt«. 24. I § 115, stk. 2, ændres »til etablering af almene ældreboliger,« til: »til etablering af almene ældreboliger, herunder
1 almene ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,«. 25. I § 115, stk. 4, ændres »hvor et amtsråd agter at etablere amtskommunale« til: »hvor et regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale med regionens kommuner skal etablere«. 26. I § 118, stk. 2 og § 127, 1. pkt., ændres »amtskommunal« til: »regional«. 27. I § 120, stk. 1, 2.pkt., ændres »amtskommunerne« til: »regionerne«. 28. I § 122, stk. 1, ændres »amtskommunernes« til: »regionernes«. 29. Overskriften til § 127 affattes således: »Kommunale og regionale garantier« 30. I § 134 b, 1. pkt., ændres »etablering af amtskommunale almene ældreboliger« til: »etablering af almene ældreboliger«. 31. I § 164, stk. 1, ændres »boligorganisationer« til: »boligorganisationer og selvejende institutioner«. 32. § 164, stk. 2, ophæves. 33. I § 167, stk. 1, ændres »kommunalbestyrelsen, amtsrådet og Landsbyggefonden« til: »kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden«. 34. I § 185 a, ændres »amtsrådene« til: »regionsrådene«. § 2 I lov nr. 281 af 27. april 1994 om kommunal anvisningsret, som ændret ved § 63 i lov nr. 474 af 1. juli 1998, foretages følgende ændring: 1. I § 7 ændres »amtskommuner« til: »regioner«. § 3 I lov nr. 1090 af 17. december 2002 om fremme af privat udlejningsbyggeri, som ændret ved lov nr. 903 af 17. november 2003 og lov nr. 490 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 1 c, stk. 5, ændres »i region 4, jf. § 1 f« til: »for den gruppe af kommuner, som socialministeren har fastsat de laveste maksimale anskaffelsessummer for i medfør af § 1 f, stk. 2«. 2. § 1 f, stk. 1, 3. pkt. og nr. 1-4 ophæves. 3. I § 1 f indsættes efter stk. 1 som nyt stk.: »Stk. 2. Socialministeren fastsætter beløbsgrænser for grundprisen pr. m² bruttoetageareal, den resterende del af anskaffelsessummen pr. m² bruttoetageareal og den samlede anskaffelsessum for den enkelte lejlighed, som ikke må overskrides. Socialministeren inddeler til brug herfor kommunerne i 4 grupper, hvor kommunerne i hver gruppe har samme maksimale anskaffelsessummer.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. 4. § 1 f, stk. 2, som bliver stk. 3, ophæves. 5. I § 1 i, stk. 1, nr. 6, ændres »de i § 1 f« til: »de af socialministeren i medfør af § 1 f, stk. 2,«. § 4 I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 2, stk. 2. 2. pkt., ændres 2 steder »amtskommune« til: »region«. § 5 I lov om midlertidig regulering af boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 922 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 4, stk. 2, nr. 3, ændres: »amtskommune« til: »region«. § 6 I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 921 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres: »amtskommune« til »region«. 2. I § 3, stk. 1, 1. pkt., ændres: »amtskommuner« til »regioner«. 3. I § 110, stk. 1, nr. 3, ændres: »amtskommune« til »region«, og som 2. pkt. indsættes: »Tilsvarende gælder for lejemål om boliger, der efter lejemålets indgåelse blev erhvervet af en tidligere amtskommune som almen ældrebolig.« § 7 Loven træder i kraft den 1. januar 2007. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger Lovforslagets baggrund og formål Forslaget indeholder konsekvensændringer som følge af, at der efter kommunalreformen ikke længere vil være amtskommuner. De foreslåede ændringer vedrører lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., lov om
2 kommunal anvisningsret, lov om fremme af privat udlejningsbyggeri, lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger. I. Lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. Gældende ret Det er amtsrådet, der træffer beslutning om at etablere amtskommunale ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Det er samtidig amtsrådet, der er byg- og driftsherre. Amtsrådet kan dog overlade bygge- og driftsopgaven til en kommunalbestyrelse, en almen boligorganisation eller en selvejende institution. Amtsrådet har anvisningsretten til amtskommunale ældreboliger. Hvis kommunalbestyrelsen er driftsherre, kan amtsrådet dog overlade sin  anvisningsret  til  kommunalbestyrelsen.  Amtsrådet  kan  derimod  ikke  overlade  anvisningsretten  til  en  almen boligorganisation eller til en selvejende institution. Det er som udgangspunkt kommunalbestyrelsen, der fører tilsyn med de almene boligorganisationer, der har hjemsted i kommunen. Amtsrådet fører dog tilsyn med de almene boligorganisationer, der  har  hjemsted  i  amtskommunen,  og  med  de  almene  amtskommunale  ældreboliger,  som  tilhører  en  almen boligorganisation eller en selvejende institution, dvs. hvor amtsrådet har overladt bygge- og driftsopgaven. Amtsrådet skal godkende afhændelsen af amtskommunale boliger. Lovforslagets indhold Det fremgår af afsnit 8 om socialområdet i aftalen mellem regeringen og Dansk Folkeparti om strukturreformen fra juni 2004, at de eksisterende amtskommunale ældreboliger skal overføres til regionerne pr. 1 januar 2007. Med  hensyn  til  etablering  af  nye  boliger  til  denne  persongruppe,  vil  det  ifølge  aftalen  fremover  alene  være kommunalbestyrelsen, der træffer beslutning herom. Den enkelte kommunalbestyrelse er som udgangspunkt derfor byg- og driftsherre.  Kommunalbestyrelsen  kan  dog  i  sin  årlige  redegørelse,  der  bl.a.  skal  beskrive  behovene  og  kommunens forventede forbrug af boliger i regionen, beslutte, at boligerne skal bygges og drives af regionsrådet. Hvis boligerne skal bygges  og  drives  af  regionsrådet,  udbetaler  den  pågældende  kommunalbestyrelse  grundkapitallånet  på  7  pct.  af ældreboligernes anskaffelsessum til regionsrådet. Denne udbetaling vil i overensstemmelse med gældende praksis, hvor amtsrådet  overlader  bygge-  og  driftsopgaven  til  kommunalbestyrelsen,  ske  på  grundlag  af  en  konkret  aftale  mellem kommunalbestyrelsen og regionsrådet. Både kommunalbestyrelsen og regionsrådet vil som efter de gældende regler få adgang til at overlade bygge- og driftsopgaven til en almen boligorganisation eller en selvejende institution. I konsekvens af, at det er kommunalbestyrelsen, der beslutter, om den vil overlade bygge- og driftsopgaven af boliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne til regionsrådet, forslås det samtidig, at det alene er kommunalbestyrelsen, der kan anvise en ældrebolig til denne personkreds, selvom regionsrådet er byg- og driftsherre. Tilsvarende  forslås  det,  at  tilsynet  med  boliger  til  personer  med  betydelig  og  varigt  nedsat  fysisk  eller  psykisk funktionsevne ligeledes fremover alene skal ligge hos kommunalbestyrelsen. Endelig foreslås det, at det fremover alene er kommunerne, der godkender afhændelse af de pågældende boliger. II. Lov om fremme af privat udlejningsbyggeri Gældende ret Efter  den  gældende  lov  om  fremme  af  privat  udlejningsbyggeri  gives  der  støtte  til  bygherrer,  som  opfører udlejningsboliger, bl.a. ud fra forskellige maksimale anskaffelsessummer for byggeri i forskellige områder af landet. Til brug for beregningerne er landet i den forbindelse opdelt i 4 områder med hver sine maksimale anskaffelsessummer. De 4 områder er geografisk afgrænset ved hjælp af dels amtskommuner, dels kommuner. Lovforslagets indhold På baggrund af at amterne nedlægges, og at der vil blive foretaget kommunesammenlægninger, kan lovens henvisning til amter  og  navngivne  kommuner  og  deres  konkrete  opdeling  i  4  forskellige  grupper  med  hver  sine  maksimale anskaffelsessummer for byggeriet, ikke opretholdes. Med henblik at skabe overensstemmelse mellem loven og kommunalreformen foreslås det derfor, at den udtrykkelige angivelse i loven af, hvilke grupper landets kommuner er inddelt i, for så vidt angår byggeriets anskaffelsessum, ophæves, og i stedet fastsættes administrativt, således at ministeren bemyndiges til at fastsætte den konkrete fordeling af landets kommuner i de 4 grupper, som har forskellige maksimale anskaffelsessummer.   Der er alene tale om en administrativ enkel måde til at sikre, at kommunalreformen gennemføres for lov om fremme af privat  udlejningsbyggeri.  Bemyndigelsen  vil  således  alene  blive  brugt  til  at  sikre  overensstemmelse  mellem  de  nye
3 regioner/sammenlagte kommuner og lovens princip om, at der gælder forskellige maksimale anskaffelsessummer, alt efter hvilket område der er  tale om.  Det  gældende niveau for  fastsættelsen af de  maksimale anskaffelsessummer, herunder reguleringen af beløbene, vil blive fastholdt i den bekendtgørelse, der udstedes af ministeren. Det skal understreges, at den foreslåede ændring alene vil gælde for den ansøgningsrunde, som gennemføres efter loven i 2007, medmindre ordningen forlænges. Dette skyldes, at lovforslaget træder i kraft 1. januar 2007, som er det sidste år, hvor der gives nye tilsagn om støtte efter lov om fremme af privat udlejningsbyggeri. III. Lov om lov om kommunal anvisningsret, lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger. Der foreslås en række redaktionelle konsekvensændringer som følge af, at der efter kommunalformen ikke længere vil eksistere   amtskommuner.   De   forslåede   ændringer   har   således   alene   til   formål   at   tilpasse   lovgivningen   til kommunalreformen. Økonomiske konsekvenser for det offentlige De  økonomiske  konsekvenser  drøftes  i  øjeblikket  med  de  kommunale  parter,  jf.  Vejledning  om  Det  udvidede Totalbalanceprincip  (DUT).  Det  indebærer,  at  der  vil  kunne  ske  ændringer  i  de  anførte  skøn  for  de  økonomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2005. Delforslaget  om  lov  om  almene  boliger  samt  støttede  private  andelsboliger m.v.  flytter  finansieringsansvaret  for  de amtskommunale ældreboliger fra amtsrådet til kommunalbestyrelsen. Forslaget medfører derfor kommunale merudgifter til kommunal grundkapital. De økonomiske konsekvenser er beregnet under forudsætning af, at det samlede nybyggeri af ældreboliger er på 200 boliger årligt,  og at udgifterne til opførelsen er på 1.150.000 kr. pr. bolig (2005-prisvniveau). Delforslaget medfører amtskommunale (regionale) mindreudgifter, som modsvarer de kommunale merudgifter som følge af, at amterne ikke længere skal finansiere nybyggeri af almene ældreboliger i amtsligt regi. Der kan derudover være meget begrænsede kommunale merudgifter som følge af, at anvisningsretten til de eksisterende boliger forudsættes fuldt ud at overgå fra amtsrådet til kommunalbestyrelsen (amtsrådet har allerede i dag mulighed for at lade    kommunalbestyrelsen    foretage    anvisningen).    Med    anvisningsretten    overtager    kommunalbestyrelsen garantiforpligtigelsen i forbindelse  med amtsrådets udgifter ved lejeledighed og tab ved fraflytning. Merudgifterne for kommunalbestyrelsen  modsvares  af  amtskommunale  (regionale)  mindreudgifter.  Idet  kommunalbestyrelsen  i  forvejen visiterer til de almindelige ældreboliger, må de ekstra udgifter til visitation for kommunalbestyrelsen endvidere forventes at være meget begrænsede og modsvare de amtslige mindreudgifter. Der kan dertil forekomme begrænsede administrative merudgifter for kommunerne som følge af, at kommunalbestyrelsen overtager tilsynet af de eksisterende amtskommunale boliger, for så vidt angår de boliger, hvor tilsynet i dag ligger hos amtsrådet. Det  vurderes  med  betydelig  usikkerhed,  at  der  samlet  set  kan  være  kommunale  merudgifter  til  anvisning  og administration på i størrelsesordenen 0,5 mio. kr. pr. år. Disse udgifter modsvares af amtskommunale mindreudgifter. De resterende delforslag vurderes ikke at have økonomiske konsekvenser for det offentlige. Samlet set skønnes den amtslige sektor i 2005 at have udgifter på 16,6 mio. kr. på boligområdet (2005-prisniveau). Fra 2007 vil kommunerne skulle afholde disse udgifter og skal derfor kompenseres med et tilsvarende beløb. De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget forhandles med de kommunale parter. Administrative konsekvenser for det offentlige Der vil samlet set ikke være administrative konsekvenser for det offentlige, jf. dog ovenfor. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Lovforslaget  har  været  forelagt  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsens  Center  for  Kvalitet  i  Erhvervsregulering,  som  har vurderet, at…. Miljømæssige konsekvenser Forslaget skønnes ikke at have miljømæssige konsekvenser. Administrative konsekvenser for borgerne
4 Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne. Forholdet til EU-retten De  foreslåede  ændringer  af  lov  om  almene  boliger  samt  støttede  private  andelsboliger  m.v.,  lov  om  kommunal anvisningsret, lov om fremme af privat udlejningsbyggeri, lov om leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene og lov om leje af almene boliger er ikke omfattet af traktatens regler om statsstøtte, herunder anmeldelsespligten, da lovens ordning ikke er selektiv. Lovforslaget indeholder derfor ingen EU-retlige aspekter. Høring Lovforslaget   har   været   sendt   i   høring   hos   Beskæftigelsesministeriet,   Forsvarsministeriet,   Indenrigs-   og Sundhedsministeriet, Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet,  Miljøministeriet, Ministeriet for  Familie- og Forbrugeranliggender,  Ministeriet  for  Flygtninge,  Indvandrere  og  Integration,  Ministeriet  for  Fødevarer,  Landbrug  og Fiskeri,  Ministeriet  for  Videnskab,  Teknologi  og  Udvikling,  Skatteministeriet,  Socialministeriet,  Trafikministeriet, Udenrigsministeriet,  Undervisningsministeriet,  Økonomi-  og   Erhvervsministeriet,  Domstolsstyrelsen,  Datatilsynet, Kommunernes  Landsforening,  Amtsrådsforeningen,  Københavns  Kommune,  Frederiksberg  Kommune,  Hovedstadens Sygehusfællesskab (HS), Hovedstadens Udviklings Råd (HUR), Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers fællesråd), Dansk Handel og Service (DHS), Dansk Industri (DI), Dansk Transport og Logistik, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Håndværksrådet, Landbrugsrådet, Sammenslutning af  Landbrugets  Arbejdsgiverforeninger  (SALA),  Akademikernes  Centralorganisation   (AC),  Funktionærernes  og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Landsorganisationen i Danmark (LO), Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU), Det  Kommunale  Kartel,  Kommunale  tjenestemænd  og  overenskomstansatte  (KTO),  Advokatrådet,  Boligselskabernes Landsforening,   Landsbyggefonden,   Byggeskadefonden,   Bygherreforeningen   i   Danmark,   BAT-kartellet,   Lejernes Landsorganisation, Ejendomsforeningen Danmark, Danmarks Lejerforening, BOSAM, KommuneKredit, Realkreditrådet, Økonomistyrelsen,  Omsorgsorganisationernes  Samråd,  Organisationen  af  Selvejende  Institutioner,  Ældreboligrådet,  De Samvirkende  Invalideorganisationer,  Jydske  Grundejerforeninger,  Huslejenævns-  og  Beboerklagenævnsforeningen, Grundejernes Investeringsfond, Dansk Byggeri, og Forsikring og Pension. Samlet vurdering af lovforslagets konsekvenser Positive konsekvenser/mindreu dgifter Negative konsekvenser/merudgi fter Økonomiske  konsekvenser  for  stat, amter og kommuner Samlet set er der ingen økonomiske konsekvenser af lovforslaget. Der vil dog være amtskommunale mindreudgifter til grundkapital på 16,1 mio. kr. pr. år som følge af, at amterne ikke længere skal finansiere nybyggeri af almene ældreboliger i amtsligt regi. Samlet set er der ingen økonomiske konsekvenser af lovforslaget. Der vil dog være kommunale merudgifter til grund-kapital på 16,1 mio. kr. pr. år som følge af, at kommunerne nu skal finansiere nybyggeri af almene ældreboliger i regionalt regi. Administrative konsekvenser for stat, amter og kommuner Samlet set ingen administrative konsekvenser. Af samme årsag som ovenfor vil der dog være mindreudgifter til administration for amterne på 0,5 mio. kr. pr. år, som modsvares af kommunale merudgifter. Samlet set ingen administrative konsekvenser. Af samme årsag som ovenfor vil der dog være merudgifter til administration for kommunerne på 0,5 mio. kr. pr. år, som modsvares af regionale mindreudgifter.
5 Økonomiske     konsekvenser     for erhvervslivet (Ingen) (Ingen) Administrative   konsekvenser   for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Forholdet til EU-retten De foreslåede ændringer er ikke omfattet af traktatens regler om statsstøtte, herunder anmeldelsespligten, da lovens ordning ikke er selektiv. Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Til nr. 1-3, 5-6, 9, 17-19, 26-30 og 34 De foreslåede ændringer er en konsekvens af, at de eksisterende amtskommunale ældreboliger overføres til regionerne. Til nr. 4 I aftalen om strukturreformen er lagt op til, at de eksisterende amtskommunale ældreboliger i videst muligt omfang skal overføres til kommunerne. I konsekvens heraf foreslås det, at afhændelse af boliger til personer med betydelig og varigt nedsat  fysisk  eller  psykisk  funktionsevne  altid  skal  godkendes  af  kommunalbestyrelsen  uanset,  om  regionsrådet  er bygningsejer. Til nr. 7, 8, 11, 14-16 Det foreslås, at det fremover alene er kommunalbestyrelsen, der kan anvise en bolig til en person med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, selvom regionsrådet er byg- og driftsherre. Til nr. 10 og12 De foreslåede ændringer er en konsekvens af den foreslåede § 1, nr. 7. Til nr. 13 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at de eksisterende amtskommunale botilbud overføres til regionerne. Til nr. 20 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at regionsrådet ikke får adgang til at opkræve grundskyld. Til nr. 21 Udover at den foreslåede ændring er en konsekvens af, at de eksisterende amtskommunale ældreboliger overføres til regionerne,  foreslås  det  endvidere,  at  den  eksisterende  adgang  for  kommunalbestyrelsen  til  at  overlade  bygge-  og driftsopgaven  på  kommunale  ældreboliger  til  almene  boligorganisationer  eller  selvejende  institutioner  overføres  til ældreboliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Til nr. 22 Efter de eksisterende regler kan amtsrådet overlade bygge- og driftsopgaven på boliger til personer med betydelig og varigt  nedsat  fysisk  eller  psykisk  funktionsevne  til  kommunalbestyrelsen.  Efter  lovforslaget  er  det  fremover kommunalbestyrelsen,  der  som  udgangspunkt  etablerer  boliger  til  denne  personkreds.  Kommunalbestyrelsen  kan  dog overlade opgaven til regionsrådet.  På denne baggrund foreslås den eksisterende adgang for amtsrådet til at overlade bygge- og driftsopgaven til kommunalbestyrelsen ophævet. Til nr. 23 Den nuværende adgang for amtsrådet til at egenfinansiere ældreboliger foreslås ophævet. Til nr. 24 Den forslåede ændring er en konsekvens af, at det fremover som udgangspunkt er kommunalbestyrelsen, der etablerer og driver boliger til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Til nr. 25 Den  forslåede  ændring  er  en  konsekvens  af,  at  en  kommunalbestyrelse  i  sin  årlige  redegørelse til  regionsrådet  kan beslutte,  at  regionsrådet  skal  etablere  ældreboliger  til  personer  med  betydelig  og  varigt  nedsat  fysisk  eller  psykisk funktionsevne. Til nr. 31-33
6 Det  foreslås,  at  tilsynet  med  boliger  til personer  med  betydelig  og  varigt  nedsat  fysisk  eller psykisk  funktionsevne fremover alene skal ligge hos kommunalbestyrelsen. Som konsekvens heraf foreslås, at den eksisterende adgang til, at en almen boligorganisation gennem sine vedtægter kan beslutte, at tilsynsmyndigheden er et amtsråd, ophæves, således at kommunalbestyrelsen får denne opgave. Til § 2 Til nr. 1 Den foreslåede ændring er redaktionel og er en konsekvens af, at amterne erstattes af regioner den 1. januar 2007. Til § 3 Til nr. 1 Den foreslåede ændring er redaktionel og er en følge af forslaget under nr. 3 om, at ministeren fastsætter regler for de maksimale anskaffelsessummer for byggeriet. Til nr. 2-4 Efter de gældende regler i lov om fremme af privat udlejningsbyggeri er landet inddelt i 4 områder med forskellige maksimale anskaffelsespriser for grundudgifter henholdsvis resterende anskaffelsesudgifter pr. m² bruttoetageareal og pr. lejlighed.  Disse  områder  er  geografisk  afgrænsede  dels  ved  angivelse  af  amtskommuner  dels,  ved  angivelse  af primærkommuner. Efter kommunalreformens gennemførelse kan der dog være gennemført sammenlægning af kommuner på tværs af den gældende inddeling i områder efter lov om fremme af privat udlejningsbyggeri. For eksempel kan det tænkes, at 2 kommuner, som er placeret i hver sin gruppe efter loven, slås sammen. I den situation er der derfor behov for at kunne tage stilling til, hvilket område den nye store kommune skal tilhøre. Derfor foreslås det, at socialministeren bemyndiges til at ændre fordelingen af kommunerne mellem de 4 områder, i det omfang  kommunalreformen  gør  det  nødvendigt.  Regler  om  forskellige  maksimale  anskaffelsessummer  for  forskellige områder af landet vil blive fastsat i en bekendtgørelse. Det er ikke hensigten med forslaget at ændre i den gældende geografiske afgrænsning af de 4 områder. Den geografiske opdeling, der fremgår af lov om fremme af privat udlejningsbyggeri efter ændringen ved lov nr. 490 af 9. juni  2004,  vil  således  blive  fastholdt  i  bekendtgørelsen,  i  det  omfang  kommunalreformen  ikke  har  medført kommunesammenlægninger, der forhindrer dette. Det  er  heller  ikke  hensigten  at  ændre  de  gældende  regler  om  regulering  af  de  maksimale  anskaffelsessummer  for byggeriet, der fremgår af den gældende lovs § 1 f, stk. 2. Reguleringen  for  2007  foretages  efter  udviklingen  i  Danmarks  Statistiks  nettoprisindeks  i  en  12-måneders  periode sluttende i juni 2006. Afrunding af de regulerede beløb for anskaffelsessummer pr. m² bruttoetageareal vil ske til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100 og pr. lejlighed til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1000. Til nr. 5 Den foreslåede ændring er redaktionel og er en følge af forslaget under nr. 3 om, at ministeren fastsætter regler for de maksimale anskaffelsessummer for byggeriet. Til § 4 Til nr. 1 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der foreslås oprettet regioner i stedet for amter. Til § 5 Til nr. 1 Den foreslåede ændring er en konsekvens af, at der foreslås oprettet regioner i stedet for amter. Til § 6 Til nr. 1, 2 og 3 De foreslåede ændringer er konsekvenser af, at der foreslås oprettet regioner i stedet for amter. Vedrørende nr. 3 skal særskilt bemærkes, at det følger af konsekvensændringen i 1. pkt., at lejere i boliger i tidligere private udlejningsejendomme, der af en region erhverves med henblik på omdannelse til almene ældreboliger, forbliver boende på de da aftalte lejevilkår (for private udlejningsboliger). Ved genudlejning skal regionerne udleje boligerne på almene vilkår. Med den foreslåede tilføjelse i 2. pkt. præciseres det, at lejere, der oprindelig boede i tidligere private
7 udlejningsejendomme, som blev erhvervet af en amtskommune og omdannet til almene ældreboliger, fortsætter med at være omfattet af de aftalte lejevilkår (for private udlejningsboliger), selv om de almene ældreboliger overtages af en region. Til § 7 Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. For  tilsagn,  som  en  kommunalbestyrelse  inden  den  31.  december  2006  på  vegne  af  et  amtsråd  har  afgivet  efter almenboliglovens § 115, stk. 4, gælder, at boligerne, uanset at opførelsen ikke er påbegyndt den 1. januar 2007, betragtes som eksisterende boliger, således at de overføres til regionsrådet i den region, hvori boligerne skal være beliggende. Bilag 1 Lovforslaget sammeholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 626 af 30. juni 2003, som ændret ved lov nr. 1233 af 27. december 2003, § 1 i lov nr. 485 af 9. juni 2004, § 2 i lov nr. 488 af 9. juni 2004 og lov nr. 489 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: I. I § 5, stk. 1, nr. 2, § 29, stk. 2, § 31, stk. 1, § 43, stk. 1, § 55, stk. 5, 1. pkt., § 74, stk. 3, nr. 1, § 123, og § 179, stk. 7, 1. pkt., ændres »amtskommunale« til: »regionale«. 2. I § 25, stk. 1, 4. pkt., § 29, stk. 2, § 30, stk. 6, 1. pkt., 2 steder i § 33, stk. 4, 1. pkt., § 51, stk. 2, 1. pkt., § 54, stk. 4, 1. pkt., § 55, stk. 5, 1. og 3. pkt., § 110, stk. 2, § 126, 4. pkt., § 161, stk. 2, og § 174, 1. og 2. pkt., ændres »amtsrådet« til: »regionsrådet«. 3. I § 25, stk. 1, 4. pkt., og stk. 2, 3. pkt., ændres »amtskommunalt« til: »regionalt«. 4. I § 27, stk. 1, 3. pkt., ændres »skal godkendes af amtsrådet« til: »skal godkendes af kommunalbestyrelsen«. 5. I § 30, stk. 1 og stk. 5, § 54, stk. 4, 1. og 2. pkt., § 56, 1. og 2. pkt., § 58, 1. pkt. § 74, stk. 4, 2. pkt., og stk. 5, 2. pkt., § 120, stk. 2, § 121, 1. pkt., § 122, stk. 2, 2. pkt., § 124, stk. 2, 1. pkt., § 128 og § 130, stk. 3, ændres »amtskommunen« til: »regionen«. 6. I § 30 a, stk. 1 og stk. 2, § 43, stk. 1, § 49, § 58, 1. pkt., § 58 d, 2.pkt., § 63 a, § 74, stk. 6, § 80 c, stk. 1 og 2, § 80 d, § 91, stk. 8, § 92, stk. 3, 1. pkt., § 98, stk. 2, 1. og 2. pkt., § 114, stk. 1, § 119, § 121, 1. pkt., § 143 i og § 143 r, stk. 1, ændres »amtskommune« til: »region«.
8 Stk. 2. Almene ældreboliger, der er indrettet med henblik på at betjene personer med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, skal af den almene boligorganisation udlejes til denne personkreds. Amtsrådet kan beslutte, at boligerne skal udlejes til den i stk. 1, 1. pkt., omhandlede personkreds, såfremt boligerne ikke kan udlejes til den i 1. pkt. omhandlede personkreds. Amtsrådet udøver anvisningsretten. 7. § 54, stk. 2, 2. og 3. pkt., affattes således: »Kommunalbestyrelsen eller regionsrådet kan beslutte, at boligerne skal udlejes til den personkreds, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., hvis boligerne ikke kan udlejes til personkredsen, der er nævnt i 1. pkt. Kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten.« I de i 2. pkt. nævnte tilfælde udøver amtsrådet anvisningsretten efter forhandling med kommunalbestyrelsen. 8. § 54, stk. 2, 4. pkt., ophæves. 9. I § 56, 1. pkt., og § 58 c, 1.pkt., ændres »amtsrådets« til: »regionsrådets«. § 57. Ledige almene ældreboliger, som ejes af en kommune, udlejes af kommunen til ældre og personer med handicap, der har særligt behov for sådanne boliger, jf. § 54, stk. 1, 1. pkt. Reglerne i § 54, stk. 1, 2.-4. pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse. 10. § 57, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., affattes således: »Reglerne i § 54, stk. 1, 2.-3. pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.« Stk. 3. Amtsrådet kan overlade anvisningsretten til de i stk. 2 nævnte boliger til kommunalbestyrelsen. Såfremt boligerne ikke kan udlejes til den i stk. 2 omhandlede personkreds, kan kommunen efter amtsrådets nærmere bestemmelse udleje disse til den i § 54, stk. 1, 1. pkt., nævnte personkreds. 11. § 57, stk. 3, 1. pkt., affattes således: »Kommunalbestyrelsen udøver anvisningsretten til de boliger, der er nævnt i stk. 2« § 58. Ledige almene ældreboliger, som ejes af en amtskommune, udlejes af amtskommunen til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Reglerne i § 54, stk. 2, 2.-4. pkt., og i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse. 12. § 58, 2. pkt., affattes således: »Reglerne i § 54, stk. 2, 2.-3. pkt., samt i § 54, stk. 3 og 4, finder tilsvarende anvendelse.« § 58 a. Ældre og personer med handicap, der har et særligt behov for almene ældreboliger, jf. § 5, amtskommunale botilbud samt plejehjem og beskyttede boliger, jf. §§ 92 og 140 i lov om social service, har ret til frit at vælge sådanne boliger. Retten efter 1. pkt. gælder endvidere boliger efter lov om byfornyelse eller lov om byfornyelse og boligforbedring, som er særligt indrettet for den nævnte personkreds, og boliger efter den tidligere lov om boliger for ældre og personer med handicap. 13. I § 58 a, stk. 1, 1. pkt., ændres »amtskommunale botilbud« til: »kommunale eller regionale botilbud«.
9 § 58 b. Ældre og personer med handicap, der har behov for en ældrebolig, en plejehjemsplads eller en beskyttet bolig, optages på en venteliste i bopælskommunen eller i den kommune, hvor den ønskede bolig er beliggende. Hvis den pågældende ønsker optagelse på flere ventelister, kan der opkræves et gebyr for administration af ventelisten. Ledige boliger anvises af kommunalbestyrelsen eller amtsrådet, jf. dog § 55, stk. 1, og § 143 e, til de personer, som har størst behov for den pågældende bolig og derefter til de personer, som i længst tid har stået på ventelisten. 14. I § 58 b, stk. 1, 3. pkt., ændres »kommunalbestyrelsen eller amtsrådet« til: »kommunalbestyrelsen, og i § 58 b, stk. 2, ændres »Kommunalbestyrelsen eller amtsrådet« til: »Kommunalbestyrelsen«. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen eller amtsrådet kan i særlige tilfælde og af hensyn til at kunne tilbyde egne borgere et passende botilbud beslutte, at personer, der ønsker at flytte til (amts)kommunen, ikke kan optages på en venteliste, medmindre de pågældende flytter 1) for at bevare tæt kontakt til nære pårørende, der bor i tilflytnings(amts)kommunen, 15. I § 58 b, stk. 2, ændres »(amts)kommunen« til: »kommunen«, og i § 58 b, stk. 2, nr. 1, ændres »tilflytnings(amts)kommunen« til: »tilflytningskommunen«. 16. I §58 c ændres »Kommunalbestyrelsens og amtsrådets afgørelser« til: »Kommunalbestyrelsens afgørelser«. Stk. 3. Amtskommunen skal yde et beløb til dækning af det i § 118, stk. 2, nævnte indskud til 1)   beboere i en institution opført efter den tidligere bistandslovs § 112, der nedlægges eller ombygges til amtskommunale almene ældreboliger, når beboerne genhuses i almene ældreboliger, og 2)   beboere, der visiteres fra en institution opført efter den tidligere bistandslovs § 112 til almene ældreboliger. 17. I § 74, stk. 3, ændres Amtskommunen« til: »Regionen eller kommunen«. 18. I § 74, stk. 5, 1. pkt., § 120, stk. 2, og § 183 ændres »amtskommunens« til: »regionens«. 19. I § 78, stk. 1, § 82, stk. 1, og § 140, stk. 2, ændres »amtskommuner« til: »regioner«. 20. I § 101 ændres »kan kommunen eller amtskommunen,« til: »kan kommunen,«, og »den kommunale og amtskommunale« ændres til: »den kommunale«. 21. I § 105, stk. 2, ændres »Amtskommunerne« til: »Regionerne eller kommunerne«. 22. I § 105, stk. 2, ændres »overlade til kommuner, selvejende institutioner« til: »overlade til selvejende institutioner«.
10 23. I § 105, stk. 3, ændres »kommunalt eller amtskommunalt« til: »kommunalt«. Stk. 2. Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor boligerne agtes etableret, kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til kommunale almene ældreboliger og til selvejende institutioner, jf. dog § 116, stk. 2 til etablering af almene ældreboliger, der etableres ved 1) nybyggeri, 2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende ejendomme. 24. I § 115, stk. 2, ændres »til etablering af almene ældreboliger,« til: »til etablering af almene ældreboliger, herunder almene ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne,«. Stk. 4. Kommunalbestyrelsen i den kommune, hvor et amtsråd agter at etablere amtskommunale almene ældreboliger, der indrettes særligt med henblik på at betjene personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, kan på statens vegne give tilsagn om ydelsesstøtte til disses etablering ved 1) nybyggeri, 2) ombygning eller erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende institutioner, som er etableret efter den tidligere bistandslovs § 112. 25. I § 115, stk. 4, ændres »hvor et amtsråd agter at etablere amtskommunale« til: »hvor et regionsråd på grundlag af den årlige rammeaftale med regionens kommuner skal etablere«. 26. I § 118, stk. 2 og § 127, 1. pkt., ændres »amtskommunal« til: »regional«. 27. I § 120, stk. 1, 2.pkt., ændres »amtskommunerne« til: »regionerne«. 28. I § 122, stk. 1, ændres »amtskommunernes« til: »regionernes«. 29. Overskriften til § 127 affattes således: »Kommunale og regionale garantier« 30. I § 134 b, 1. pkt., ændres »etablering af amtskommunale almene ældreboliger« til: »etablering af almene ældreboliger«. § 164. Kommunalbestyrelsen fører tilsyn med de almene boligorganisationer. 31. I § 164, stk. 1, ændres »boligorganisationer« til: »boligorganisationer og selvejende institutioner«. Stk. 2. Amtsrådet fører tilsyn med de almene boligorganisationer, der har hjemsted i amtskommunen, og med de almene amtskommunale ældreboliger, der omfattes af § 115, stk. 4, og tilhører en almen boligorganisation eller en selvejende institution. 32. § 164, stk. 2, ophæves.
11 § 167. Den almene boligorganisation skal på forlangende give økonomi- og erhvervsministeren, kommunalbestyrelsen, amtsrådet og Landsbyggefonden alle nødvendige oplysninger til belysning af boligorganisationens og dens afdelingers økonomiske forhold. 33. I § 167, stk. 1, ændres »kommunalbestyrelsen, amtsrådet og Landsbyggefonden« til: »kommunalbestyrelsen og Landsbyggefonden«. 34. I § 185 a, ændres »amtsrådene« til: »regionsrådene«. § 2 I lov nr. 281 af 27. april 1994 om kommunal anvisningsret, som ændret ved § 63 i lov nr. 474 af 1. juli 1998, foretages følgende ændring: § 7. Reglerne i denne lov finder ikke anvendelse på ejendomme, der ejes af staten, amtskommuner eller kommuner. 1. I § 7 ændres »amtskommuner« til: »regioner«. § 3 I lov nr. 1090 af 17. december 2002 om fremme af privat udlejningsbyggeri, som ændret ved lov nr. 903 af 17. november 2003 og lov nr. 490 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: § 1 c... Stk. 5. Ved afgørelsen af, hvilken ansøger der søger om det laveste tilskud pr. m² bruttoetageareal, skal de ansøgte tilskudsbeløb pr. m² bruttoetageareal vægtes i forhold til de maksimale anskaffelsessummer pr. m² bruttoetageareal i region 4, jf. § 1 f. Erhvervs- og Boligstyrelsen fastsætter nærmere regler om beregningen af vægtningen og andre forhold i relation hertil. 1. I § 1 c, stk. 5, ændres »i region 4, jf. § 1 f« til: »for den gruppe af kommuner, som socialministeren har fastsat de laveste maksimale anskaffelsessummer for i medfør af § 1 f, stk. 2«.
12 § 1 f. Anskaffelsessummen pr. m² bruttoetageareal for den enkelte beboelseslejlighed opdeles i en grundpris pr. m² bruttoetageareal og i en resterende del af anskaffelsessummen pr. m² bruttoetageareal. Grundprisen omfatter grundens købesum omregnet til kontantpris ved, at den kontante del af købesummen lægges sammen med kursværdien af grundens gældsposter på anskaffelsestidspunktet samt udgifter til byggemodning, jordbundsundersøgelser, ekstrafundering, pilotering, fjernelse af forurenet jord, stikledninger til vand, el og kloak, anlæg af interne veje og andre interne arealer, renter af grundkøbesummen og skatter for grunden frem til byggeriets påbegyndelse. Grundprisen pr. m² bruttoetageareal, den resterende del af anskaffelsessummen pr. m² bruttoetageareal og den samlede anskaffelsessum for den enkelte lejlighed må ikke overstige følgende beløbsgrænser, jf. dog stk. 3: 2. § 1 f, stk. 1, 3. pkt. og nr. 1-4 ophæves. 1) I Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune, kommunerne i Københavns Amt samt Allerød, Birkerød, Frederiksværk, Græsted-Gilleleje, Helsingør, Hillerød, Hørsholm, Greve, Køge, Roskilde og Solrød Kommuner 3.500 kr. pr. m² bruttoetageareal for grundprisen, 13.500 kr. pr. m² bruttoetageareal for den resterende del af anskaffelsessummen og 1.800.000 kr. pr. lejlighed. 2) I de øvrige kommuner i Frederiksborg og Roskilde Amter og Århus Kommune 3.000 kr. pr. m² bruttoetageareal for grundprisen, 12.000 kr. pr. m² bruttoetageareal for den restende del af anskaffelsessummen og 1.590.000 kr. pr. lejlighed. 3) I Odense og Aalborg Kommuner 3.000 kr. pr. m² bruttoetageareal for grundprisen, 10.500 kr. pr. m² bruttoetageareal for den resterende del af anskaffelsessummen og 1.430.000 kr. pr. lejlighed. 4) I de kommuner, der ikke er omfattet af nr. 1-3, 2.500 kr. pr. m² bruttoetageareal for grundprisen, 10.500 kr. pr. m² bruttoetageareal for den resterende del af anskaffelsessummen og 1.380.000 kr. pr. lejlighed.
13 3. I § 1 f indsættes efter stk. 1 som nyt stk.: »Stk. 2. Socialministeren fastsætter beløbsgrænser for grundprisen pr. m² bruttoetageareal, den resterende del af anskaffelsessummen pr. m² bruttoetageareal og den samlede anskaffelsessum for den enkelte lejlighed, som ikke må overskrides. Socialministeren inddeler til brug herfor kommunerne i 4 grupper, hvor kommunerne i hver gruppe har samme maksimale anskaffelsessummer.« Stk. 2 bliver herefter stk. 3. § 1 f… Stk. 2. De i stk. 1 anførte beløb er opgjort i 2003-niveau og reguleres hvert af årene 2004-2007 den 1. januar efter udviklingen i Danmarks Statistiks nettoprisindeks i en 12-måneders-periode sluttende i juni måned året før det finansår, reguleringen vedrører. Indeksreguleringen vedrører alene nye tilsagn meddelt på baggrund af ansøgninger modtaget i det pågældende kalenderår. Beløbene vedrørende grundpriser og resterende dele af anskaffelsessummer pr. m² bruttoetageareal afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 100. Anskaffelsessummer pr. lejlighed afrundes til nærmeste kronebeløb, der er deleligt med 1.000. 4. § 1 f, stk. 2, som bliver stk. 3, ophæves.
14 § 1 i. Tilskuddet ydes som et engangsbeløb og udbetales, når følgende betingelser er opfyldt: 1) Ansøger skal have opnået andel i bevillingsrammen, jf. § 1 c. 2) Byggeriet skal være opført i overensstemmelse med tilsagnet. 3) Der skal være opnået ibrugtagningstilladelse senest 4 år efter, at der er givet byggetilladelse. Ved byggeri på flere grunde skal der være opnået ibrugtagningstilladelse til det samlede byggeri senest 4 år efter, at der er givet byggetilladelse til den første del af byggeriet. 4) Byggeriet skal indeholde mindst det antal beboelseslejligheder og det antal m², der fremgår af tilsagnet. Såfremt der i forbindelse med byggeriet er indrettet lokaler til andet end beboelse, må disse lokaler ikke udgøre mere end 20 pct. af byggeriets samlede bruttoetageareal. 5) Anmodning om udbetaling af tilskud skal være modtaget i Erhvervs- og Boligstyrelsen senest 1 år efter meddelelse af ibrugtagningstilladelse. 6) De faktiske anskaffelsessummer for den del af byggeriet, hvortil der ydes tilskud, må ikke overstige de i § 1 f fastsatte anskaffelsessummer. 5. I § 1 i, stk. 1, nr. 6, ændres »de i § 1 f« til: »de af socialministeren i medfør af § 1 f, stk. 2,«. § 4 I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr. 920 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 2, stk. 2. 2. pkt., ændres 2 steder »amtskommune« til: »region«. § 5 I lov om midlertidig regulering af boligforholdene, jf. lovbekendtgørelse nr. 922 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 4, stk. 2, nr. 3, ændres: »amtskommune« til: »region«. § 6 I lov om leje af almene boliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 921 af 10. september 2004, foretages følgende ændringer: 1. I § 1, stk. 1, nr. 2, ændres: »amtskommune« til »region«. 2. I § 3, stk. 1, 1. pkt., ændres: »amtskommuner« til »regioner«.
15 § 110. For følgende lejemål gælder lovens ufravigelige bestemmelser ikke, i det omfang andet måtte være aftalt eller må anses for indeholdt i lejeaftalen: 1) Lejemål om almene boliger indgået med virkning før lovens ikrafttræden. 2) Lejemål om boliger, hvis ejer efter lejeaftalens indgåelse er omdannet til en almen boligorganisation, jf. § 1, nr. 4, i lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. 3) Lejemål om boliger, der efter lejemålets indgåelse er erhvervet af en almen boligorganisation, en kommune, en amtskommune eller en selvejende institution, jf. § 1, stk. 1. 3. I § 110, stk. 1, nr. 3, ændres: »amtskommune« til »region«, og som 2. pkt. indsættes: »Tilsvarende gælder for lejemål om boliger, der efter lejemålets indgåelse blev erhvervet af en tidligere amtskommune som almen ældrebolig.«