Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 69
Offentligt
Lovforslag nr.L xx
Folketinget 2004 - 05Fremsat af Undervisningsminister (Ulla Tørnæs)
Forslagtil
Lov om ændring af lov om produktionsskoler, lov om støtte tilfolkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejdeog daghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven) ogforskellige andre love på Undervisningsministeriets område(Konsekvensændringer som følge af kommunalreformen)§1I lov om produktionsskoler, jf. lovbekendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, som ændret ved lov nr.af2004, foretages følgende ændringer:1.I§ 4, stk. 1, 1. pkt.,udgår »eller det amtsråd«.2.§ 4, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.3.I§ 4, stk. 2,udgår»elleramtsrådets«.4.I§ 4, stk. 4,udgår»elleramtsrådet«.5.I§ 6, stk. 2, 2. pkt.,udgår»ogamtsråd« og i3. pkt.,indsættes efter »kommunale«: », regionale«.6.I§ 6, stk. 13,udgår»ogamtsråd«.7.I§ 7, 3. pkt.,udgår»elleramtskommune«.8.I§ 8 a, stk. 2, nr. 1,ændres»Amtsrådsforeningeni Danmark« til:»regionsrådenei forening«.9.I§ 8 a, stk. 2, nr. 13,ændres»Samrådetaf forstandere og viceforstandere ved den amtskommunalespecialundervisning for voksne« til:»forstandereog viceforstandere for specialundervisningen forvoksne«.10.I§ 9, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1.og2. pkt.,ogstk. 3,udgår »eller amtsråd«, istk. 2, 2. pkt.,udgår »ellerhvert amtsråd,« , og istk. 3,udgår »eller hvilket amtsråd«.11.I§ 9, stk. 6og7,udgår »og amtsråd«.12.§ 18, stk. 1,affattes således:
2»Tilde produktionsskoledeltagere, der udløser statstilskud, yder undervisningsministeren tilskud tiludgifter til befordring mellem bopæl og skole. Tilskuddet ydes af staten efter regler fastsat af undervis-ningsministeren.«13.§ 18, stk. 2,ophæves.§2I lov om støtte til folkeoplysende voksenundervisning, frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde ogdaghøjskoler samt om Folkeuniversitetet (folkeoplysningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af 14.juni 2004, foretages følgende ændringer:1.2 steder i§ 2, stk. 3,i§ 3, § 5, stk. 7, § 16, stk. 2, 1. pkt., overskriftentil kapitel 6,§ 22, stk. 5, 2. pkt., §33, stk. 2, 1. pkt.,ogstk. 4,og§ 38, stk. 1og2, 1. pkt.,udgår»offentlige«.2.§ 21, stk. 1,ophæves, og i stedet indsættes:»Folkeoplysningsudvalgetanviser i prioriteret rækkefølge til den frie folkeoplysende virksomhed føl-gende til formålet egnede ledige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, somtilhører kommunen eller er beliggende i denne:1) Kommunale lokaler m.v.2) Lokaler m.v., der benyttes til udbud af uddannelse med godkendelse efter lov om institutioner foruddannelse til studentereksamen (stx), lov om institutioner for højere forberedelseseksamen (hf),lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre, lov om grundlæggende social-og sundhedsuddannelser, samt lokaler, der benyttes til udbud af uddannelserne til sygeplejerske ogradiograf og til aktiviteter efter lov om centre for undervisningsmidler. Dette gælder dog ikke loka-ler mv., der tilhører private gymnasier, studenter- og hf-kurser.3) Regionale lokaler m.v.4) Statslige lokaler m.v.Stk. 2.Den, der skal stille et af de i stk. 1, nr. 2, nævnte lokaler til rådighed, kan dog stille et andet til-svarende egnet lokale til rådighed.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.3.I§ 22, stk. 2,ændres»lokalerm.v., der tilhører amtskommunen eller staten« til:»dei § 21, stk. 1, nr.2-4, nævnte lokaler m.v.«4.I§ 22, stk. 6, § 23, stk. 1, 2. pkt., stk. 2, 2. pkt.,ogstk. 3,og§ 25, stk. 2,og7, 2. pkt.,udgår»offent-ligt«.5.I§ 43, stk. 3,udgår»ogamtskommuner«.6.Overskriftentil Afsnit II affattes således:»Distriktsforeningerm.v.«7.§ 45affattes således:
3»§45.Ved distriktsforeninger for børn og unge forstås foreninger m.v. med lokalforeninger i flerekommuner, på Bornholm dog med flere lokalforeninger i Bornholms Kommune, som er medlemmerdirekte eller gennem lokale sammenslutninger. Kredsforeninger og lokalforeninger, der er medlemmeraf en distriktsforening, er ikke distriktsforeninger.Stk. 2.Foreningen skal have almindelige foreningsmæssige aktivitetstilbud for lokalforeningernesmedlemmer. Administrative sammenslutninger uden foreningsaktiviteter betragtes ikke som distrikts-foreninger.Stk. 3.Det skal af foreningens vedtægt fremgå, i hvilken kommune foreningen er hjemmehørende, ogi hvilke kommuner foreningsarbejdet finder sted. Har de berørte kommunalbestyrelser ikke truffet afta-le om udpegning af en administrationskommune, er administrationskommunen den, hvori foreningener hjemmehørende.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i de berørte kommuner, jf. stk. 3, træffer aftale med kommunalbesty-relsen i administrationskommunen om anvisning af lokaler og udendørsanlæg, om lokaletilskud, omeventuelt tilskud til foreningsarbejdet og om fastsættelse af regler om afregning af tilskud, herundertilbagebetaling af tilskud, jf. stk. 5-8.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen i administrationskommunen, jf. stk. 3, anviser de til formålet egnede le-dige lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, til foreningsarbejdet for børnog unge efter bestemmelserne i kapitel 6.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen i administrationskommunen, jf. stk. 3, yder lokaletilskud til foreningsar-bejdet for børn og unge efter bestemmelserne i §§ 25-28.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen i administrationskommunen, jf. stk. 3, kan yde tilskud til foreningsar-bejdet for børn og unge.Stk. 8.Kommunalbestyrelsen i administrationskommunen, jf. stk. 3, kan fastsætte regler om afregningaf tilskud, herunder tilbagebetaling, til foreningsarbejdet for børn og unge.Stk. 9.Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om foreningsarbejdet for børn og ungeinden for loven.«8.I§ 45 a, stk. 1og3,udgår»ogamtsrådet«.9.I§ 45 a, stk. 1, nr. 1og5,og istk. 2,udgår»elleret amtsråd«.10.I§ 45 a, stk. 1, nr. 4,udgår»elleramtsrådets«.11.I§ 45 a, stk. 1, nr. 5,ogstk. 2,udgår»elleramtsrådet«.§3I lov om Danmarks Evalueringsinstitut, jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 12. september 2000, som æn-dret ved § 13 i lov nr. 246 af 6. april 2001, § 46 i lov nr. 343 af 16. maj 2001, § 4 i lov nr. 149 af 25.marts 2002, § 9 i lov nr. 414 af 6. juni 2002, § 46 i lov nr. 418 af 6. juni 2002, § 7 i lov nr. 297 af 30.april 2003, § 5 i lov nr. 401 af 28. maj 2003, § 4 i lov nr. 447 af 10. juni 2003 og i § 8 i lov nr. 98 af 18.februar 2004, foretages følgende ændringer:1.I§ 3, stk. 1, 2. pkt.,ændres»amtsråd«til: »regionsråd«.2.I§ 6, stk. 5, nr. 1,ændres»Amtsrådsforeningeni Danmark« til:»regionsrådenei forening«.
4§4I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 956 af 28.november 2003, foretages følgende ændring:1.I§ 17udgår»,amtskommunale«.§5I lov nr. 446 af 10. juni 2003 om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., som ændret ved § 4 i lov nr. 1228af 27 december 2003, foretages følgende ændring:1.§ 4, stk. 1, nr. 5,affattes således:»2repræsentanter for de offentlige arbejdsgivere efter indstilling fra finansministeren, regionsrådene iforening og Kommunernes Landsforening i fællesskab.«§6I lov nr. 488 af 31. maj 2000 om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse (vide-reuddannelsessystemet) for voksne, som senest ændret ved lov nr. 447 af 10. juni 2003, foretages føl-gende ændringer:1.I§ 18, stk. 2,og i§ 28udgår»,amtsråd«.2.I§ 24, stk. 2, 1. pkt.,udgår»afamtsrådene«.§7I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v., som ændret vedlov nr. af 2004, foretages følgende ændringer:1.I§ 2, stk. 2, sidste pkt.,ændres»amtskommunalefolkeskoler« til:»skolerpå det specialpædagogiskeområde under regionsrådene«.2.§ 3, stk. 1,affattes således:»Opgaver,som efter denne lov påhviler skoler og uddannelsesinstitutioner, påhviler kommunalbesty-relsen eller regionsrådet for de uddannelser og den undervisning, som udbydes på og varetages afkommunernes henholdsvis regionernes skoler og uddannelsesinstitutioner.«§8I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion, jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. februar 2004, foretagesfølgende ændring:1.I§ 3, stk. 1, 2. pkt.,ændres»amtskommunerne«til:»regionerne«.§9I lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 628af 28. juni 2001, som ændret ved § 73 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer:
51.I § 1, stk. 1, 1. pkt.,ændres»lovom hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den lokaleog regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet« til:»lovom trafikselskaber«.2.§ 4, stk. 1og2,affattes således:«Detpåhviler hvert trafikselskab, Bornholms Regionskommune, DSB og Ørestadsselskabet at yderabat efter §§ 1 og 3.Stk. 2.Hvert selskab og Bornholms Regionskommune sørger for, at den i § 3 anførte rabat indpassesi det takst- og billetteringssystem, der anvendes af trafikselskabet eller Bornholms Regionskommune.«§ 10I lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesind-sats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 767 af 28. august 2003, foretages følgende ændringer:1.I§ 1, stk. 1,udgår»elleramtskommunen«.2.I§ 1, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »ikke for«:»ordblindeundervisningi henhold til lov om forbere-dende voksenundervisning eller for«.3.I§ 2, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.,:»Forandre institutioner, der finansieres af undervisningsministeren, beregner Undervisningsministeri-et en takst pr. årselev, der kan fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er forbundet med ord-ningen.«4.§2, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.5.I§ 2, stk. 3,der bliver stk. 2, udgår»og2«.6.I§ 7ændres»Undervisningsministeriet,Beskæftigelsesministeriet og amtskommunerne« til:»Under-visningsministeriet og Beskæftigelsesministeriet«.7.§ 7 aophæves.§ 11Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2007.Stk. 2.For 2007 yder Undervisningsministeriet tilskud til kommuner, hvori en produktionsskole,hvortil amtsrådet har ydet grundtilskud i 2006, er beliggende. Tilskuddet udbetales med udgangspunkt igrundtilskuddet for 2007 med et beløb pr. skole, som svarer til amtskommunens andel af grundtilskud-det i 2006 til den pågældende skole.Stk. 3.Af vedtægterne for en produktionsskole, som amtsrådet pr. 1. januar 2006 yder helt eller del-vist grundtilskud til, jf. § 9 i lov om produktionsskoler, skal det fremgå, hvilken kommunalbestyrelseder fremover vil yde grundtilskuddet. Vedtægtsændringen skal være godkendt af den pågældende kom-munalbestyrelse inden den 31. december 2006.Stk. 4.Lovens § 2 har virkning for ansøgninger om tilskud og lokaleanvisning for finansåret 2007 ogsenere.
6Stk. 5.For 2007 yder Undervisningsministeriet tilskud til kommuner, hvori en daghøjskole, hvortilamtsrådet har ydet tilskud i 2006, er beliggende. Tilskuddet udbetales med et beløb, som svarer tilamtskommunens tilskud i 2006 opregnet til 2007 pris- og lønniveau.
7
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger1. Baggrunden for lovforslagetLovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslageter således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreformog den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for vare-tagelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identi-tet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bli-ver dermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansva-ret for sundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver forkommunerne.Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en nyfordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder,og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder en række forskellige mere tekniske ændringer i forskellige love på Undervisningsmini-steriets område som følge af amtskommunernes nedlæggelse og visse amtskommunale institutioners overgang tilstatsligt regi. Det drejer sig fx om ændringer i bestyrelsessammensætninger, ændringer i befordringsordning somfølge af reformen af den kollektive trafik, overførelse af de hidtidige amtskommunale opgaver på folkeoplys-ningsområdet m.v.Som følge af kommunalreformen bortfalder amtskommunernes ydelse af grundtilskud og kompetencer påproduktionsskoleområdet. Fremover er det alene kommunerne, der yder grundtilskud til produktionsskolerne.Endvidere foreslås, at amtsrådets repræsentation i bestyrelsen bortfalder og overgår til regionsrådet som følge afrådets koordinerende funktioner bl.a. vedr. den geografiske placering af udbuddet af ungdomsuddannelser i re-gionen. Endvidere foreslås den amtskommunale repræsentation i Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddan-nelse at overgå til regionsrådene i forening. Finansieringen af befordringsordningen for produktionsskoleeleverforeslås at overgå til staten. Herudover foreslås, at den amtskommunale besparelse i 2007 ved bortfald af detamtskommunale grundtilskud til produktionsskoler overføres til hjemstedskommunen.På folkeoplysningsområdet er det hensigten at opretholde status quo for kommunalbestyrelser og folkeoply-sende foreninger, så de lokaler m.v., der hidtil har indgået i lokaleanvisningen, fortsat kan anvises til folkeoply-sende virksomhed efter loven, selv om lokalerne skifter status, dvs. at der til de folkeoplysende foreningers virk-somhed kan anvises egnede ledige kommunale lokaler m.v. og lokaler m.v. på voksenuddannelsescentre, social-og sundhedsskoler, sygeplejerske- og radiografskoler samt centre for undervisningsmidler og på offentlige selv-ejende gymnasier, hf-kurser, i regionale institutioner og i statslige institutioner. Forslaget skal herudover sikre, atforeningsarbejdet for børn og unge på det hidtidige amtsplan videreføres i kommunalt regi. Forslaget ophæverendvidere amtsrådenes kompetence vedrørende daghøjskoler, så det fremover alene bliver kommunalbestyrel-serne, der kan træffe beslutning om at yde tilskud m.v. til daghøjskoler.
8Lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser foreslås ændret på grund af strukturaf-talens indhold til ændring af den kollektive trafik. Det forudsættes, at rabatordningens grundlæggende karakteri-stika i øvrigt bevares.3. Økonomiske og administrative konsekvenser for stat, kommune og regionerDe økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledning om Det UdvidedeTotalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skøn for de økonomiskekonsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2005.De ændringer i opgavefordelingen der følger af lovforslaget forudsættes gennemført ud fra princippet om, atreformen er udgiftsneutral, og at pengene følger med opgaverne. Fordelingen sker på baggrund af regnskabernefor 2003 reguleret for pris og lønudviklingen, evt. ny lovgivning m.v., jf. de almindelige DUT-principper.3.1 Ændring af lov om produktionsskolerForslaget indebærer, at amtskommunerne ikke længere skal afholde udgifter til grundtilskud til produktions-skolerne, og at disse udgifter i 2007 afholdes af staten.Udgangspunktet for opgørelsen af overførslen mellem amtskommunerne og staten er de amtskommunaleregnskabsførte udgifter i 2003 korrigeret for de meropgaver, som er tilført amtskommunerne i perioden fra R2003 til 2007. De amtslige udgifter til amtskommunale grundtilskud til produktionsskolerne udgjorde i 2003 0,6mio. kr. (i 2005 pris- og lønniveau). Amternes udgifter til befordring er opgjort sammen med øvrige udgifter tilbefordring på ungdomsuddannelsesområdet, jf. det samtidigt fremsatte lovforslag nr. xx af yy 2005 vedrørendeudmøntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasium, hf, social- og sundhedsuddannelserog andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre.3.2 Ændring af folkeoplysningslovenForslaget indebærer, at amtskommunerne ikke længere skal afholde udgifter efter folkeoplysningsloven, og atdisse udgifter fremover afholdes af kommunerne.Udgangspunktet for opgørelsen af overførslen mellem amtskommunerne og kommunerne er de amtskommu-nale regnskabsførte udgifter i 2003 korrigeret for de meropgaver, som er tilført amtskommunerne i perioden fraR 2003 til 2007.Amternes udgifter til folkeoplysningsområdet udgør i amternes regnskab for 2003 6,0 mio. kr. (inkl. en skøn-net amtslig andel for København og Frederiksberg Kommuner og Bornholms Regionskommune). De amtsligeudgifter til administration af folkeoplysningsområdet er ikke opgjort særskilt.3.3. Ændring af lov om Danmarks EvalueringsinstitutForslaget har ingen økonomiske konsekvenser.3.4 Ændring af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.Nedlæggelse af amterne vil betyde, at den deltagerbetaling, som amterne som arbejdsgivere har betalt i forbin-delse med personalets efteruddannelse inden for åben uddannelse, fremover vil skulle finansieres af de instituti-oner og myndigheder, som det amtslige personale vil overgå til, dvs. staten, kommunerne, regionerne og på sigtselvejende institutioner. Udgifterne hertil vurderes at indgå i de regnskabsførte udgifter for de respektive områ-der.
93.5 Ændring af lov om gennemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v.Der er for de enkelte uddannelsesinstitutioner begrænsede administrative udgifter forbundet med lov om gen-nemsigtighed og åbenhed i uddannelserne m.v. Eventuelle udgifter vil ikke kunne identificeres i de amtsligeregnskaber og vil være en del af de udgifter, der opgøres for de enkelte amtslige uddannelsesområder.3.6 Ændring af lov om Arbejdsgivernes ElevrefusionNedlæggelsen af amterne vil betyde, at den hidtidige bidragsbetaling for amterne til Arbejdsgivernes Elevrefu-sion fremover vil blive opkrævet af de institutioner og myndigheder, som det amtslige personale vil overgå til,dvs. staten, kommunerne, regionerne og på sigt selvejende institutioner. I alt er der i den amtslige sektor ansatca. 160.000 fuldtidsansatte, hvilket med et bidrag på 1.480 kr. pr. fuldtidsansat lønmodtager giver en samlet bi-dragsbetaling på ca. 240 mio. kr. De amtslige udgifter hertil er en del af de udgifter, der opgøres for de enkelteamtslige driftsområder.3.7 Ændring af lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelserForslaget har ingen økonomiske konsekvenser.3.8 Ændring af lov arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse(videreuddannelsessystemet) for voksne, lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktivbeskæftigelsesindsats m.m.Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser.4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivetLovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. HøringSom bilag 2 er optaget en oversigt over ministerier, myndigheder, organisationer m.v., som blevet hørt overlovforslaget.Lovforslaget er endvidere sendt til orientering til Folketingets Kommunaludvalg.Lovforslaget er fremlagt på Undervisningsministeriets hjemmeside og på Indenrigs- og Sundhedsministerietshjemmeside.8. Vurdering af konsekvenser af lovforslagetPositive konsekven-ser/mindre udgifter (hvisja, angiv omfang)Økonomiske konsekvenser Ingen.for stat, kommuner og
Negative konsekven-ser/merudgifter (hvis ja,angiv omfang)Ingen.
10
regionerAdministrative konsekven-ser for stat, kommuner ogamtskommuner
Ingen
Økonomiske konsekvenserfor erhvervslivetAdministrative konsekven-ser for erhvervslivetMiljømæssige konsekven-serForholdet til EU-retten
IngenIngenIngen
Afhængig af den konkreteudformning af den fremti-dige rabatordning kan dervære en mindre administra-tiv belastning. Udgifternehertil afholdes indenforUndervisningsministerietssamlede rammer.IngenIngenIngen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekterBemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1
Til nr. 1-4, 6-7 og 9-11Det foreslås, at opgaverne i forhold til produktionsskolerne fremover udelukkende varetages af kommunalbe-styrelserne. Det vil sige, at det er kommunalbestyrelserne, der godkender produktionsskolernes vedtægter alene,yder grundtilskud til produktionsskolerne, fratager skolerne deres grundtilskud og er repræsenteret i skolernesbestyrelser. Forslaget indebærer, at i de tilfælde hvor amtsrådet er repræsenteret i bestyrelsen for en produktions-skole, skal kommunalbestyrelsen have godkendt nye vedtægter inden 1. januar 2007.Til nr. 5 og 8Regionerne skal efter aftalen om kommunalreformen have koordinerende funktioner på uddannelsesområdet,herunder vedrørende den geografiske placering af udbuddet i regionen og kapaciteten med henblik på, at der eret tilstrækkeligt og varieret uddannelsestilbud til alle. Det vurderes at være hensigtsmæssigt, at regionsrådene kanvære repræsenteret i produktionsskolernes bestyrelser, men kun hvis skolerne ønsker dette, og at regionsrådeneudpeger et medlem til Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse.Rådet om Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse består af en formand og 18 medlemmer, hvoraf et medlemudpeges efter indstilling fra Amtsrådsforeningen i Danmark. Denne plads bortfalder pr. 1. januar 2007. Det fo-reslås, at der fremover udpeges et medlem fra regionsrådene i forening.Til nr. 12Efter den gældende bestemmelse i produktionsskolelovens § 18 yder amtsrådet tilskud til befordring mellembopæl og skole til de af produktionsskolernes deltagere, der udløser statstilskud. De nærmere regler herom erfastsat af undervisningsministeren i bekendtgørelse nr. 3 af 4. januar 2000 om befordringsgodtgørelse til deltage-re på produktionsskoler. Bekendtgørelsens regler svarer til de regler, der gælder for en lang række ungdomsud-
11dannelser m.v. i medfør af § 28 i lov om institutioner for uddannelsen til studentereksamen, jf. bekendtgørelsenr. 1136 af 14. december 1995.Kommunalreformen indebærer, at amterne nedlægges, og at de amtskommunale gymnasieskoler, studenter- oghf-kurser, VUC og social- og sundhedsskoler samles i staten, hvor de overgår til at blive selvejende institutioner.På den baggrund foreslås det, at tilskud til befordring fremover ydes af staten. De nærmere regler herom vilsom hidtil blive fastsat af undervisningsministeren. Der henvises til det samtidig fremsatte lovforslag om ud-møntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasium, hf, sosu-uddannelser m.v. § 1, nr. 46og bemærkningerne hertil, og befordringsordningen vil således også fremover svare til ordningen for ungdoms-uddannelserne.Til nr. 13Efter produktionsskolelovens § 18, stk. 2, varetages amtsrådets opgaver vedrørende befordringsordningen iBornholms, Frederiksberg og Københavns Kommuner af kommunalbestyrelsen.Kommunalreformen indebærer, at de nævnte kommuner ikke længere skal varetage opgaver vedrørende be-fordringsordningen for produktionsskolernes deltagere, og bestemmelsen foreslås derfor ophævet.Til § 2Til nr. 1 og 4Forslagene er en konsekvens af ændringen under nr. 2 om anvisning af lokaler og udendørsanlæg.Til nr. 2Efter den gældende lovs kapitel 6 om anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg omhandler kommuner-nes lokaleanvisningsforpligtelse kun offentlige lokaler og udendørsanlæg tilhørende kommunen, amtskommuneneller staten. Amtskommunale og statslige lokaler skal være beliggende i kommunen. Kommunale lokaler ogudendørsanlæg skal anvises før henholdsvis amtskommunale og statslige. Kommunen afholder eventuelle udgif-ter til el, varme og rengøring i forbindelse med benyttelse af de amtskommunale og statslige lokaler og uden-dørsanlæg.Forslaget tilsigter i forbindelse med amternes nedlæggelse at opretholde status quo for både kommunerne ogde folkeoplysende foreninger, så de tidligere amtslige lokaler m.v., der hidtil har indgået i lokaleanvisningen, ogsåfortsat vil kunne anvises til folkeoplysende virksomhed efter loven.Efter forslaget vil folkeoplysningsudvalget således i prioriteret rækkefølge kunne anvise følgende lokaler ogudendørsanlæg beliggende i kommunen:1)Kommunale lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, som er beliggende i kom-munen og tilhører denne. De omhandlede lokaler m.v. må for at kunne indgå i lokaleanvisningsforpligtelsenvære fuldt ud ejet af kommunen, eller kommunen må have hel eller delvis brugsret til lokalerne for en nær-mere angiven tid eller periode. Lokaler m.v. i kommunale institutioner, der før den 1. januar 2007 er amtsli-ge lokaler og er beliggende i kommunen, fx lokaler i specialundervisningsskoler og voksenundervisningsin-stitutioner, vil ligeledes blive omfattet af kommunens lokaleanvisningsforpligtelse.Lokaler, herunder idrætshaller og andre haller samt udendørsanlæg, på gymnasier, hf-kurser og voksenud-dannelsescentre (VUC), der alle fra den 1. januar 2007 går fra at være amtslige til statsligt selveje. Kommu-
2)
12nalbestyrelsen vil hermed fra den 1. januar 2007 få adgang til at anvise lokaler mv. på statsligt selvejendeVUC, gymnasier (det almene gymnasium) og hf-kurser. Tilsvarende vil kommunalbestyrelsen få adgang til atanvise lokaler m.v. på social- og sundhedsskoler (SOSU), på sygeplejerske- og radiografskoler samt påcentre for undervisningsmidler, som alle fra den 1. januar 2007 overgår fra at være amtslige til at være selv-ejende institutioner. Det svarer til de hidtil gældende lokaleanvisningsregler, hvorefter folkeoplysningsudval-get anviser lokaler og udendørsanlæg på de nævnte amtskommunale institutioner, hvis der ikke er egnede,ledige kommunale lokaler m.v. Der sker således i princippet ingen ændringer i forhold til den hidtidige ord-ning, idet de samme lokaler og udendørsanlæg som hidtil er omfattet af lokaleanvisningsforpligtelsen. Somhidtil afholder kommunalbestyrelsen ligeledes eventuelle udgifter til el, varme og rengøring i forbindelsemed benyttelse af de nævnte lokaler m.v. Pligten til at stille lokaler til rådighed påvirkes ikke af en instituti-ons sammenlægning med anden uddannelsesinstitution. Forpligtelsen videreføres ind i den sammenlagte in-stitution, men forpligtelsen for den sammenlagte institution er ikke bundet til anvisning af de oprindeligelokaler, som institutionen førte med sig, men kan opfyldes ved, at der stilles et andet eller andre tilsvarendelokaler til rådighed. Selvejende institutioner i øvrigt, der enten er fuldt ud offentligt finansierede, eller hvordet offentlige giver underskudsgaranti for driften, er ikke omfattet af forslaget. Øvrige selvejende institutio-ner under Undervisningsministeriet disponerer ifølge lovgivningen selvstændigt over egne bygninger. Un-dervisningsministeriet har således ikke adgang til at disponere f.eks. over lokaler tilhørende et privat gymna-sium eller hf-kurser eller anden privat institution, f.eks. en erhvervsskole, medmindre det sker frivilligt ogmod fuld betaling.Lokaler m.v. i regionale institutioner, der før den 1. januar 2007 er amtslige, fx sygehuse.Lokaler m.v. i statslige institutioner.
3)4)
Til nr. 3Efter den gældende lovs § 22, stk. 2, afholder kommunalbestyrelsen eventuelle udgifter til el, varme og rengø-ring i forbindelse med benyttelse af lokaler m.v. beliggende i kommunen, der tilhører amtskommunen eller sta-ten.I forbindelse med amternes nedlæggelse tilsigtes med forslaget at videreføre bestemmelsen, idet den heri inde-holdte betalingsforpligtelse dog ændres til også at gælde ved benyttelse af de hidtidige amtslige lokaler m.v. belig-gende i kommunen, der overgår til at være selvejende institutioner (gymnasiet, hf eller voksenuddannelsescentret,social- og sundhedsskolen, sygeplejerske- og radiografskolen samt centre for undervisningsmidler) eller til attilhøre en region, jf. i øvrigt bemærkningerne under nr. 2.Til nr. 5Forslaget er er en konsekvens af amternes nedlæggelse.Til nr. 6Forslaget er en konsekvens af amternes nedlæggelse. Fremover foreslås begrebet distriktsforeninger m.v. an-vendt i loven, da man allerede efter gældende regler ved foreninger på amtsplan for børn og unge forstår amts-eller distriktsforeninger m.v. med lokalforeninger i flere kommuner, som er medlemmer enten direkte eller gen-nem lokale sammenslutninger. Forslaget indebærer ingen pligt for foreningen til at anvende betegnelsen di-striktsforening. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne under nr. 7.Til nr. 7
13Forslaget er en konsekvens af amternes nedlæggelse og skal sikre, at foreningsarbejdet på amtsplan for børn ogunge kan videreføres i kommunalt regi.Det er i den forbindelse fundet mest hensigtsmæssigt at foreslå, at den gældende bestemmelse i lovens § 45sammenskrives i loven med reglerne i folkeoplysningsbekendtgørelsens §§ 17 og 18.Folkeoplysningslovens afsnit II om amtskommunale opgaver indeholder en enkelt bestemmelse i § 45 om for-eningsarbejde på amtsplan for børn og unge. Endvidere er der i folkeoplysningsbekendtgørelsens §§ 17 og 18(bekendtgørelse nr. 1164 af 16. december 2002 med senere ændring) fastsat regler om foreningsarbejde på amts-plan.Ved foreningsarbejde på amtsplan for børn og unge forstås efter disse regler amts- eller distriktsforeningerm.v. med lokalforeninger i flere kommuner, som skal have almindelige foreningsmæssige aktivitetstilbud forlokalforeningernes medlemmer. En amtsforening er således ikke en folkeoplysende forening, som den er define-ret i lovens § 4, men en benævnelse for lokale/regionale foreninger m.v., der optager lokalforeninger som med-lemmer, typisk foreninger m.v., der har et folkeoplysende formål, fx foreninger, kredse, frie skoler, institutionerm.v.Efter de gældende regler er amtsrådene forpligtede til under hensyntagen til kommunernes lokaleanvisnings-forpligtelse at anvise lokaler og udendørsanlæg til foreningsarbejde for børn og unge på amtsplan efter bestem-melserne i lovens kapitel 6 og at yde lokaletilskud til foreningsarbejdet på amtsplan for børn og unge, idet be-stemmelserne i lovens §§ 25-28 finder tilsvarende anvendelse på amtsforeninger, dog så det er amtsrådet, der stårfor tilskuddet. Amtsrådene kan herudover efter egen beslutning yde tilskud til amtsforeningernes virksomhed.Amtsrådene kan endvidere fastsætte regler om afregning af tilskud, herunder tilbagebetaling. Der vil kunne kræ-ves tilbagebetaling, hvis foreningerne ikke overholder de betingelser, som amtsrådet har fastsat for modtagelse aftilskud.ad § 45, stk. 1-3Forslagene svarer stort set til de gældende regler i folkeoplysningsbekendtgørelsens § 17, stk. 1-3, idet det dogaf praktiske grunde pålægges foreningerne i deres vedtægter at dokumentere, i hvilken kommune de er hjemme-hørende og i hvilke kommuner foreningsarbejdet finder sted. En amtsforenings vedtægt indeholder allerede i dagoplysning om, hvor foreningen er hjemmehørende, og den vil også ofte indeholde oplysning om, hvilke kom-muner dens aktivitetsområde dækker. Dette vil være en forudsætning for, at de involverede kommuner kan indgåde fornødne aftaler om dette foreningsarbejde. Der lægges op til, at de involverede kommuner selv finder enadministrationskommune, der kan påtage sig de administrative opgaver i relation til foreningerne, så de somhidtil kun skal henvende sig ét sted. Hvis der ikke kan opnås enighed om udpegning af en administrationskom-mune, er administrationskommunen den kommune, hvori foreningen er hjemmehørende.Ad § 45, stk. 4Bestemmelsen tilsigter, at forpligtelser i gældende lovs § 45 for amtsrådene til at anvise lokaler m.v. og yde lo-kaletilskud videreføres af kommunalbestyrelserne. Tilskuddene til selve virksomheden forudsættes fortsat ydetpå frivillig basis. De involverede kommuner forpligtes til at indgå nærmere aftaler om lokaleanvisning og -tilskudsamt om eventuelt at yde frivillige tilskud til virksomheden, og til at fastsætte nærmere retningslinier for admini-strationskommunens administration af ordningen, jf. bemærkningerne ad § 45, stk. 1-3, om administrations-kommuner.
14Ad § 45, stk. 5-8Forslagene svarer til de gældende bestemmelser i lovens § 45, stk. 1-4, og folkeoplysningsbekendtgørelsens §18.Ad § 45, stk. 9Forslaget svarer til den gældende bestemmelse i lovens § 45, stk. 5.Til nr. 8 - 11Forslaget er konsekvensændringer som følge af amternes nedlæggelse. Kommunalbestyrelsens kompetencevedrørende daghøjskoler fortsætter uændret.Folkeoplysningslovens afsnit II a indeholder en enkelt bestemmelse i § 45 a om daghøjskoler. Amtsrådet kan ilighed med kommunalbestyrelsen herefter bl.a. træffe beslutning om at yde tilskud til en daghøjskole, hvis denopfylder en række i bestemmelsen nærmere oplistede betingelser. Amtsrådet er endvidere tillagt kompetence tilbl.a. at godkende vedtægter og anvendelse af eventuelle overskydende midler ved ophør, og amtsrådet fører til-syn og kan som vilkår for at yde tilskud kræve, at der for ansatte ved daghøjskolen følges regler om løn- og an-sættelsesvilkår, herunder om pensionsvilkår, som er fastsat af eller aftalt med et amtsråd. Amtsrådet kan fastsætteyderligere betingelser for at yde tilskud, herunder om tilbagebetaling af tilskud, hvis tilskudsbetingelserne ikke eropfyldt.Til § 3Ændringerne i lov om Danmarks Evalueringsinstitut er en konsekvens af, at amtsrådene nedlægges.Til nr. 1Da regionsrådene overtager visse skoler på det specialpædagogiske område, som amtskommunerne har vareta-get, foreslås det, at regionsrådene selvstændigt skal kunne rekvirere evaluering for disse områder.Til nr. 2Som en konsekvens af, at regionsrådene skal stå for driften af visse skoler på det specialpædagogiske område,foreslås det, at regionsrådene bør have sæde i det repræsentantskab, som nedsættes af bestyrelsen for DanmarksEvalueringsinstitut. Den plads i repræsentantskabet, som Amtsrådsforeningen i Danmark har, bortfalder vedlovens ikrafttræden.Til § 4Der foreslås en teknisk ændring i lov om åben uddannelse som følge af amtskommunernes nedlæggelse.Til § 5I lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. foreslås for vidt angår Rådet for Erhvervsrettet Voksen og Efterud-dannelse, at regionsrådene i forening skal have mulighed for at deltage i udpegningen af repræsentanter for deoffentlige arbejdsgivere.
15Til § 6Der foreslås en række tekniske ændringer i lov om åben uddannelse som følge af amtskommunernes nedlæg-gelse.Til § 7Ændringerne er en konsekvens af, at amtsrådene og Hovedstadens Sygehusfællesskab foreslås nedlagt, og af atregionsrådene foreslås at skulle stå for driften af visse skoler på det specialpædagogiske område og derfor væreansvarlige myndigheder for disse skoler.Til § 8Det foreslås, at amtskommunernes ene plads i AERs bestyrelse efter kommunalreformen overtages af regio-nerne. Amtskommunernes medlem af bestyrelsen repræsenterer arbejdsgiverne, og det findes nærliggende, atregionerne overtager denne plads for de offentlige arbejdsgivere.Til § 9Som led i kommunalreformen er der bl.a. indgået aftale om kollektiv trafik, jf. kapitel 11 i aftalen, hvorefter re-gionerne forestår oprettelse af trafikselskaber i hele Danmark. Trafikselskaberne får ansvaret for den lokale ogregionale busdrift samt drift af de amtsbaner, der ikke overgår til statsligt niveau.Aftalen om kollektiv trafik udmøntes i trafikministerens samtidigt fremsatte forslag til lov om trafikselskaber,der erstatter lov om hovedstadsområdets kollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale kollektiverpersonbefordring uden for hovedstadsområdet.Ifølge forslag til lov om trafikselskaber skal alle kommuner deltage i ét trafikselskab. Trafikselskaberne får detsamlede ansvar for den regionale og lokale busdrift samt driften af de amtsbaner, der ikke overgår til statsligtniveau. På Bornholm varetager Bornholms Regionskommune de opgaver, der ellers påhviler trafikselskaberne.Efter den gældende lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser har studerende ret tilrabat på befordring med bus, tog og metro i den kollektive persontrafik, der er omfattet af lov om hovedstadenskollektive persontrafik og lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsom-rådet samt med tog i den kollektive fjerntrafik.Den foreslåede bestemmelse er en konsekvens af, at lov om hovedstadsområdet kollektive persontrafik og lovom den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet ophæves og erstattes afforslag til lov om trafikselskaber.Forslaget har ingen indholdsmæssige konsekvenser for befordringsrabatordningen for studerende ved videre-gående uddannelser.SU-styrelsen skal fortsat administrere lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelse isamarbejde med trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune.Til nr. 2Efter den gældende lov om befordringsrabat til studerende ved videregående uddannelser påhviler det bla.hvert amtsråd og DSB at yde rabat ved befordring med bus og tog i den kollektive persontrafik.Ifølge forslag til lov om trafikselskaber har trafikselskaberne og Bornholms Regionskommune ansvaret for denlokale og regionale kollektive trafik. Med forslaget påhviler det de transportansvarlige i henhold til forslaget om
16lov om trafikselskaber at yde rabat. For så vidt angår tog i den kollektive fjerntrafik påhviler det fortsat DSB atyde rabat. Det påhviler endvidere Ørestadsselskabet at yde rabat til metroen.Efter den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, pålægges det trafikselskaberne og Bornholms Regionskommuneat sørge for, at rabatten indpasses i takst- og billetteringssystemet.Til § 10Til nr. 1, 4, 5 - 7Forslagene stilles som tekniske konsekvenser af forslaget om amtskommunernes nedlæggelse med udgangen af2006 som led i kommunalreformen.Til nr. 2Ifølge lov om betaling for uddannelse i forbindelse med visse tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsatsm.m. gælder loven ikke for specialundervisning for voksne i henhold til lov om specialundervisning for voksne,og hermed ikke for ordblindeundervisning for voksne. Forslaget stilles for at sikre, at ordblindeundervisningenefter den foreslåede overførsel til FVU-loven fortsat vil være undtaget fra betalingsordningen i forbindelse medbeskæftigelsesindsatsen.Til nr. 3Efter gældende bestemmelser beregner amtskommunen for uddannelser, der finansieres af amtskommunen,en takst pr. årselev på grundlag af de faktiske udgifter, der er forbundet med ordningen. Prisen varierer såledesfra amtskommune til amtskommune og kan inden for et amt variere fra institution til institution. Gymnasier, hf-kurser, studenterkurser, voksenuddannelsescentre, social- og sundhedsskoler samt sygepleje- og radiografskolervil den 1. januar 2007 overgå til selveje i forbindelse med amtskommunernes samtidige nedlæggelse. Efter enovergangsperiode vil de pågældende institutioner overgå til taxameterfinansiering. Med forslaget giver der under-visningsministeren bemyndigelse til i overgangsperioden at fastsætte priserne for aktivering på de pågældendeinstitutioner, herunder på grundlag af de faktiske udgifter ved ordningen.Til § 11Til stk. 1Efter forslaget skal loven træde i kraft den 1. januar 2007, da forslaget udmønter regeringens aftale fra juni2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreform og den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september2004.Til stk. 2Bestemmelsen er en overgangsbestemmelse, så det fortsat er kommunalbestyrelsen, der beslutter, hvorvidt derskal ydes grundtilskud til en produktionsskole eller ej. For at øge udsigten til, at de få produktionsskoler medamtskommunal støtte vil blive kompenseret for bortfaldet af det amtskommunale tilskud gennem forøgelse afdet kommunale tilskud, foreslås en overgangsordning udelukkende for 2007, hvorefter staten udbetaler tilskud tilde kommuner, hvor de pågældende produktionsskoler med det amtslige tilskud er beliggende. Tilskuddet ydes
17med samme beløb, hvormed amtskommunerne i 2006 har ydet tilskud til produktionsskolerne. Tilskuddet erikke øremærket. Fra og med 2008 sker udbetalingen efter principperne for det generelle bloktilskud.Til stk. 3Det foreslås desuden, at de skoler, der i dag modtager helt eller delvist grundtilskud fra et amtsråd, skal havenye vedtægter, så det fremgår af disse, hvilken kommunalbestyrelse der fremover yder grundtilskud til skolen.Der er i 2004 tale om to skoler – Stenderup Produktionshøjskole, hvor Sønderjyllands Amt yder fuldt grundtil-skud, og Den Økologiske Produktionshøjskole Mimers Brønd, hvor Århus Amt yder halvt grundtilskud. Denanden halvdel ydes af Randers Kommune, hvor skolen er beliggende.Til stk. 4Efter forslaget skal loven have virkning for ansøgning om tilskud til lokaleanvisning fra finansåret 2007 og se-nere. Forslaget indebærer således, at kommunalbestyrelsen i efteråret 2006 kan behandle ansøgninger om tilskudog lokaler for finansåret 2007 efter de nye bestemmelser.Til stk. 5For at øge udsigten til , at de få daghøjskoler med amtskommunal støtte vil blive kompenseret for bortfaldetaf det amtskommunale tilskud gennem forøgelse af det kommunale tilskud, foreslås en overgangsordning for2007, hvorefter staten udbetaler tilskud til de kommuner, hvor de pågældende daghøjskoler med det amtsligetilskud er beliggende. Tilskuddet ydes med samme beløb, hvormed amtskommunerne i 2006 har ydet tilskud tildaghøjskolerne opregnet til 2007 pris- og lønniveau. Tilskuddet er ikke øremærket. Fra og med 2008 sker udbe-talingen efter principperne for det generelle bloktilskud.
18
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
§1I lov om produktionsskoler, jf. lovbe-kendtgørelse nr. 812 af 15. juli 2004, fo-retages følgende ændringer:§ 4.Produktionsskoler etableres somselvejende institutioner med vedtægter,der godkendes af den kommunalbestyrel-se eller det amtsråd, der helt eller delvisyder grundtilskud til skolen, jf. § 9, stk. 1.Hvor grundtilskud ydes af et amtsråd,skal skolens oprettelse godkendes afkommunalbestyrelsen for den kommune,hvor skolen oprettes.§ 4…Stk. 2.Vedtægterne skal indeholde be-stemmelser om, hvad der skal foretagesved skolens ophør, herunder at eventuel-le overskydende midler skal anvendes tilbeslægtede formål efter kommunalbesty-relsens eller amtsrådets godkendelse.§ 4…Stk. 4.Ved godkendelse af vedtægterneskal kommunalbestyrelsen eller amtsrådetpåse, at skolen råder over egnede lokaler,jf. § 2, stk. 7, og kan påbegynde sin virk-somhed på et realistisk økonomiskgrundlag.§ 6.…Stk. 2.Bestyrelsen sammensættes af etulige antal medlemmer på mindst 5. Delokale arbejdsmarkedsorganisationer skalvære repræsenteret, og der kan endviderevære repræsentanter for den eller dekommunalbestyrelser og amtsråd, deryder grundtilskud til skolen, jf. § 9, stk. 1.Antallet af kommunale eller andre of-fentlige udpegede repræsentanter må dogikke være så stort, at det udgør et flertal ibestyrelsen. …1.I§ 4, stk. 1, 1. pkt.,udgår »eller detamtsråd«.2.§ 4, stk. 1, 2. pkt.,ophæves.
3.I§ 4, stk. 2,udgår»elleramtsrådets«.
4.I§ 4, stk. 4,udgår»elleramtsrådet«.
5.I§ 6, stk. 2, 2. pkt.,udgår»ogamtsråd«og i3.pkt., indsættes efter »kommunale«:», regionale«.
19§ 6.…Stk. 13.Bestyrelsen skal straks giveUndervisningsministeriet og grund-tilskudsydende kommunalbestyrelser ogamtsråd meddelelse, hvis skolen ophører,standser sine betalinger, begæres erklæretkonkurs, eller der i øvrigt er fare for, atskolens virksomhed må indstilles.§ 7. … Lederen kan ikke samtidig væreleder for en anden produktionsskole,undervisnings- eller kursusinstitutioneller være ansat i en kommune elleramtskommune, der yder grundtilskud tilskolen.§ 8 a.…Stk. 2.Rådet består af en formand og18 medlemmer. Undervisningsministerenudpeger formanden. Rådets øvrige med-lemmer udpeges således:1) 1 medlem efter indstilling fraAmtsrådsforeningen i Danmark.2) …13) 1 medlem efter indstilling fra Sam-rådet af forstandere og viceforstandereved den amtskommunale specialunder-visning for voksne.§ 9.En eller flere kommunalbestyrelsereller amtsråd kan yde grundtilskud tilproduktionsskoler med et samlet beløbpr. skolen, der for 1999 udgør 345.000kr. …§ 9.…Stk. 2.Hvis grundtilskud ydes af to ellerflere kommunalbestyrelser eller amtsråd ifællesskab, kan den enkelte andel afgrundtilskuddet ikke udgøre mindre end1/3 af det fulde grundtilskud. Ydesgrundtilskud af flere end tre kommunal-bestyrelser eller amtsråd i fællesskab,forhøjes grundtilskuddet, så det for hverkommunalbestyrelse eller hvert amtsrådudgør 1/3 af det i stk. 1 fastsatte grund-tilskud. …
6.I§ 6, stk. 13,udgår»ogamtsråd«.
7.I§ 7, 3. pkt.,udgår»elleramtskom-mune«.
8.I§ 8 a, stk. 2, nr. 1,ændres»Amts-rådsforeningen i Danmark« til:»regionsrådenei forening.«9.I§ 8 a, stk. 2, nr. 13,ændres»Samrådetaf forstandere og viceforstandere vedden amtskommunale specialundervisningfor voksne« til:»forstandereog vicefor-standere for specialundervisningen forvoksne«.
10.I§ 9, stk. 1, 1. pkt., stk. 2, 1.og2.pkt., og stk. 3,udgår»elleramtsråd«,istk. 2, 2. pkt.udgår »eller hvert amtsråd«, og i stk. 3, udgår »eller hvilket amtsråd«.»Stk.2.Hvis grundtilskud ydes af toeller flere kommunalbestyrelser i fælles-skab, kan den enkelte andel af grundtil-skuddet ikke udgøre mindre end 1/3 afdet fulde grundtilskud. Ydes grundtilskudaf flere end tre kommunalbestyrelser ifællesskab, forhøjes grundtilskuddet, sådet for hver kommunalbestyrelse udgør1/3 af det i stk. 1 fastsatte grundtilskud.«
20§ 9.…Stk. 3.Hvor grundtilskud ydes af flerekommunalbestyrelser eller amtsråd i fæl-lesskab, træffer de aftale om, hvilkenkommunalbestyrelse eller hvilket amtsrådder godkender skolens vedtægter.§9…Stk. 6.Kommunalbestyrelser og amts-råd kan yde tilskud til produktionsskolerud over grundtilskud i henhold til stk. 1.Stk. 7.Kommunalbestyrelser og amts-råd kan overdrage fast ejendom til enproduktionsskole.§ 18. Til de af produktionsskolernesdeltagere, der udløser statstilskud, ydestilskud til udgifter til befordring mellembopæl og skole. Tilskuddet ydes af amts-rådet efter regler fastsat af undervis-ningsministeren.Stk. 2.I Bornholms, Frederiksberg ogKøbenhavns Kommuner varetages amts-rådets opgaver efter stk. 1 af kommunal-bestyrelsen.11.I§ 9, stk. 6 og 7,udgår»ogamtsråd«.
12.§ 18, stk. 1,affattes således:»Tilde produktionsskoledeltagere, derudløser statstilskud, yder undervisnings-ministeren tilskud til udgifter til befor-dring mellem bopæl og skole. Tilskuddetydes af staten efter regler fastsat af un-dervisningsministeren.«13.§ 18, stk. 2,ophæves.§2I lov om støtte til folkeoplysende vok-senundervisning, frivilligt folkeoplysendeforeningsarbejde og daghøjskoler samtom Folkeuniversitetet (folkeoplysnings-loven), jf. lovbekendtgørelse nr. 535 af14. juni 2004, foretages følgende ændrin-ger:
§ 2.…Stk. 3.Kommunalbestyrelsen stilleroffentlige lokaler til rådighed, jf. kapitel 6om anvisning af offentlige lokaler ogudendørsanlæg.§ 3.Den frie folkeoplysende virksom-hed skal være etableret af en folkeoply-sende forening med vedtægt, jf. §§ 4 og5, for at være tilskudsberettigende ellerkunne få anvist offentlige lokaler.
1.2 steder i§ 2, stk. 3,i§ 3, § 5, stk. 7, §16, stk. 2, 1. pkt., overskriftentil kapitel 6,§22, stk. 5, 2. pkt., § 33, stk. 2, 1. pkt.,ogstk. 4,og§ 38, stk. 1og2, 1. pkt.,udgår»offentlige«.
21§ 5.…Stk. 7.Kommunalbestyrelsen kan isærlige tilfælde yde tilskud og anvise ledi-ge offentlige lokaler til en forening, derikke er hjemmehørende i kommunen.§ 16.…Stk. 2.Kommunalbestyrelsen anviseroffentlige lokaler, jf. kapitel 6, til aktivite-ter inden for idræt samt idébestemt ogsamfundsengagerende foreningsarbejde.…Anvisning af offentlige lokaler og udendørsanlæg§ 22.…Stk. 5.Kommunalbestyrelsen fastsættergebyrets størrelse, jf. skt. 4. Det samledeopkrævede beløb fra hvert område, jf.stk. 4, må ikke overstige den samledeudgift til de frivillige supplerende lokale-tilskud på hvert område i kommunen, ogdet må ikke overstige udgiften vedkommunalbestyrelsens drift af de anvisteoffentlige lokaler.§ 33.…Stk. 2.Kommunalbestyrelsen skal sik-re, at der ydes tilskud efter objektive kri-terier, der giver lige tilskudsvilkår og vil-kår for anvisning af offentlige lokaler tilvirksomhed med samme funktion ogindhold. Der skal dog tages særlige be-hov i relation til undervisningens tilrette-læggelse.…Stk. 4.Kommunalbestyrelsen fastsætternærmere regler om tilskud til virksomhedinden for lovens område og om anvis-ning af offentlige lokaler og udendørsan-læg. Er der i henhold til § 34 nedsat etfolkeoplysningsudvalg, skal udvalget hø-res, inden beslutningen træffes.§ 38.Folkeoplysningsudvalget anviseroffentlige lokaler m.v. og fordeler tilskudtil de enkelte ansøgere, jf. kapitlerne 4, 5og 7, efter loven og de i medfør heraffastsatte regler, herunder de af kommu-
22nalbestyrelsen fastsatte regler, jf. § 33,stk. 4.Stk. 2.Folkeoplysningsudvalget haransvaret for offentliggørelsen af de afkommunalbestyrelsen fastsatte regler forat opnå tilskud m.v. til folkeoplysendevirksomhed i kommunen, herunderoversigter over offentlige lokaler m.v. …§ 21.Folkeoplysningsudvalget anvisertil den frie folkeoplysende virksomhed detil formålet ledige offentligt lokaler, her-under idrætshaller og andre haller samtudendørsanlæg, der er beliggende ikommunen og tilhører1) kommunen2) amtskommunen eller3) staten.
2.§ 21, stk. 1,ophæves, og i stedet ind-sættes:»Folkeoplysningsudvalgetanviser i pri-oriteret rækkefølge til den frie folkeoply-sende virksomhed følgende til formåletegnede ledige lokaler, herunder idrætshal-ler og andre haller samt udendørsanlæg,som tilhører kommunen eller er belig-gende i denne:1) Kommunale lokaler m.v.2) Lokaler m.v., der benyttes til udbudaf uddannelse med godkendelse efterlov om institutioner for uddannelsetil studentereksamen (stx), lov ominstitutioner for højere forberedel-seseksamen (hf), lov om almen vok-senuddannelse og om voksenuddan-nelsescentre, lov om grundlæggendesocial- og sundhedsuddannelser,samt lokaler, der benyttes til udbudaf uddannelserne til sygeplejerske ogradiograf og til aktiviteter efter lovom centre for undervisningsmidler.Dette gælder dog ikke lokaler mv.,der tilhører private gymnasier, stu-denter- og hf-kurser.3) Regionale lokaler m.v.4) Statslige lokaler m.v.Stk. 2.Den, der skal stille et af de i stk.1, nr. 2, nævnte lokaler til rådighed, kandog stille et andet tilsvarende egnet loka-le til rådighed.«Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.3.I§ 22, stk. 2,ændres»lokalerm.v., dertilhører amtskommunen eller staten« til:
§ 22.…Stk. 2.Kommunalbestyrelsen afholdereventuelle udgifter til el, varme og rengø-
23ring i forbindelse med benyttelse af loka-ler m.v., der tilhører amtskommuneneller staten.…Stk. 6.Undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om anvisning aflokaler og udendørsanlæg, herunder hvadder forstås ved et egnet offentligt lokalesamt om opkrævning af gebyr.»dei stk. 1, nr. 2-4, nævnte lokaler m.v.«
4.I§ 22, stk. 6, § 23, stk. 1, 2. pkt., stk. 2,2. pkt.,ogstk. 3,og§ 25, stk. 2,og7, 2.pkt.,udgår»offentligt«.
§ 23.…Kommunalbestyrelsen kanundlade at yde lokaletilskud, hvis folke-oplysningsudvalget kan anvise et egnetoffentligt lokale.Stk. 2. …Kommunalbestyrelsen kanundlade at yde lokaletilskud, hvis folke-oplysningsudvalget kan anvise et egnetoffentligt lokale.Stk. 3.Undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om, hvad derforstås ved et egnet offentligt lokale, omtilskud til driftsudgifter til almindeligelokaler og kan herunder fastsætte et mak-simum for driftsudgifterne, til hvilkekommunalbestyrelsen er forpligtet til atyde tilskud.§ 25.…Stk. 2.Kommunalbestyrelsen kan und-lade at imødekomme nye ansøgningerom lokaletilskud, hvis folkeoplysnings-udvalget kan anvise et egnet offentligtlokale.Stk. 7. …Undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om, hvad derforstås ved lokaler, herunder haller samtlejrpladser, og hvad der forstås ved etegnet offentligt lokale.§ 43.…Stk. 3.Kommunalbestyrelsen kan kræve5.I§ 43, stk. 3,udgår»ogamtskommu-ner«.betaling fra en anden kommune for ud-gifterne til undervisning og studiekredseefter kapitel 4 for personer, der er til-meldt folkeregistret i kommunen, mensom ved beregning af kommunal udlig-ning og generelle tilskud til kommuner
24og amtskommuner indgår i folketallet iden anden kommune.Afsnit IIAmtskommunale opgaver§ 45.Amtsrådet anviser de til formåletegnede ledige offentlige lokaler, herunderidrætshaller og andre haller samt uden-dørsanlæg, til foreningsarbejde på amts-plan for børn og unge efter bestemmel-serne i kapitel 6.Stk. 2.Amtsrådet yder lokaletilskud tilforeningsarbejde på amtsplan for børnog unge efter bestemmelserne i §§ 25-28.Stk. 3.Amtsrådet kan yde tilskud tilforeningsarbejde på amtsplan for børnog unge.Stk. 4.Amtsrådet kan fastsætte reglerom tilbagebetaling af tilskud.Stk. 5.Undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om foreningsar-bejde på amtsplan for børn og unge in-den for loven.
6.Overskriftentil Afsnit II affattes således:
»Distriktsforeningerm.v.«7.§ 45affattes således:»§45.Ved distriktsforeninger for børnog unge forstås foreninger m.v. med lo-kalforeninger i flere kommuner, påBornholm dog med flere lokalforeningeri Bornholms Kommune, der er med-lemmer direkte eller gennem lokalesammenslutninger. Kredsforeninger oglokalforeninger, som er medlemmer af endistriktsforening, er ikke distriktsforenin-ger.Stk. 2.Foreningen skal have almindeli-ge foreningsmæssige aktivitetstilbud forlokalforeningernes medlemmer. Admini-strative sammenslutninger uden for-eningsaktiviteter betragtes ikke som di-striktsforeninger.Stk. 3.Det skal af foreningens vedtægtfremgå, i hvilken kommune foreningener hjemmehørende, og i hvilke kommu-ner foreningsarbejdet finder sted. Har deberørte kommunalbestyrelser ikke truffetaftale om udpegning af en administrati-onskommune, er administrationskom-munen den, hvori foreningen er hjem-mehørende.Stk. 4.Kommunalbestyrelserne i de be-rørte kommuner, jf. stk. 3, træffer aftalemed kommunalbestyrelsen i administra-tionskommunen om anvisning af lokalerog udendørsanlæg, om lokaletilskud, omeventuelt tilskud til foreningsarbejdet ogom fastsættelse af regler om afregning aftilskud, herunder tilbagebetaling af til-skud, jf. stk. 5-8.Stk. 5.Kommunalbestyrelsen i admini-strationskommunen, jf. stk. 3, anviser detil formålet egnede ledige lokaler, herun-
25der idrætshaller og andre haller samtudendørsanlæg, til foreningsarbejdet forbørn og unge efter bestemmelserne ikapitel 6.Stk. 6.Kommunalbestyrelsen i admini-strationskommunen, jf. stk. 3, yder loka-letilskud til foreningsarbejdet for børn ogunge efter bestemmelserne i §§ 25-28.Stk. 7.Kommunalbestyrelsen i admini-strationskommunen, jf. stk. 3, kan ydetilskud til foreningsarbejdet for børn ogunge.Stk. 8.Kommunalbestyrelsen i admini-strationskommunen, jf. stk. 3, kan fast-sætte regler om afregning af tilskud, her-under tilbagebetaling, til foreningsarbej-det for børn og unge.Stk. 9.Under visningsministeren kanfastsætte nærmere regler om foreningsar-bejdet for børn og unge inden for lo-ven.«§ 45 a.Kommunalbestyrelsen og amts-rådet kan træffe beslutning om at ydetilskud til en daghøjskole, hvis følgendebetingelser er opfyldt:1) Daghøjskolen er en uafhængig, selv-ejende institution med vedtægter, derer godkendt af en kommunalbesty-relse eller et amtsråd, og med en be-styrelse, hvis medlemmer opfylderbetingelserne i § 5, stk. 4 og 6.2) Daghøjskolens formål er at tilbydeundervisning med folkeoplysende el-ler beskæftigelsesfremmende sigtetilrettelagt for voksne.3) Tilskuddet anvendes alene til daghøj-skolens folkeoplysende eller beskæf-tigelsesfremmende virksomhed.4) Ved daghøjskolens ophør skal even-tuelle overskydende midler anvendestil folkeoplysende eller beskæftigel-sesfremmende formål efter kommu-nalbestyrelsens eller amtsrådets god-kendelse.8.I§ 45 a, stk. 1og3,udgår»ogamtsrå-det«.9.I§ 45 a, stk. 1, nr. 1og5,og istk. 2,udgår»elleret amtsråd«.10.I§ 45 a, stk. 1, nr. 4,udgår»elleramtsrådets«.11.I§ 45 a, stk. 1, nr. 5,ogstk. 2,udgår»elleramtsrådet«.
265) En kommunalbestyrelse eller etamtsråd fører tilsyn med, om dag-højskolen opfylder tilskudsbetingel-serne, og kommunalbestyrelsen elleramtsrådet kan af skolen forlange denødvendige oplysninger meddelt.Stk. 2.Kommunalbestyrelsen elleramtsrådet kan som vilkår for at yde til-skud kræve, at der for ansatte ved dag-højskolen følges regler om løn- og ansæt-telsesvilkår, herunder om pensionsvilkår,som er fastsat af eller aftalt med enkommunalbestyrelse eller et amtsråd.Stk. 3.Kommunalbestyrelsen og amts-rådet kan fastsætte yderligere betingelserfor at yde tilskud, herunder om tilbagebe-taling af tilskud, hvis tilskudsbetingelser-ne ikke er opfyldt.Stk. 4.…§3I lov om Danmarks Evalueringsinstitut,jf. lovbekendtgørelse nr. 905 af 12. sep-tember 2000, som ændret ved § 13 i lovnr. 246 af 6. april 2001, § 46 i lov nr. 343af 16. maj 2001, § 4 i lov nr. 149 af 25.marts 2002, § 9 i lov nr. 414 af 6. juni2002, § 46 i lov nr. 418 af 6. juni 2002, §7 i lov nr. 297 af 30. april 2003, § 5 i lovnr. 401 af 28. maj 2003, § 4 i lov nr. 447af 10. juni 2003 og § 8 i lov nr. 98 af 18.februar 2004, foretages følgende ændrin-ger:§ 3.Evalueringsinstituttet kan endvide-re gennemføre evalueringer efter an-modning. Evalueringer kan rekvireres afUndervisningsministeriet, andre ministe-rier, overordnede uddannelsesråd, amts-råd, kommunalbestyrelser, …§ 6.…Stk. 5. 7 medlemmer efter indstillingfra sektoren for skoleejere, bestyrelses-foreninger og arbejdsgivere, således atder er 1 repræsentant for KommunernesLandsforening, 1 repræsentant for Kø-1.I§ 3, stk. 1, 2. pkt.,ændres»amtsråd«til: »regionsråd«.
2.I§ 6, stk. 5, nr. 1,ændres»Amtsråds-foreningen i Danmark« til:»regionsråde-ne i forening«.
27benhavns og Frederiksberg Kommuner ifællesskab, 1 repræsentant for Amtsråds-foreningen i Danmark, …§4I lov om åben uddannelse (erhvervsrettetvoksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendt-gørelse nr. 956 af 28. november 2003,foretages følgende ændring:§ 17.… Undervisningsministeren kanfra private, kommunale og amtskommu-nale og selvejende uddannelsesinstitutio-ner, der udbyder åben uddannelse, ind-hente regnskabsmæssige oplysninger, derer attesteret af institutionens revisor.1.I§ 17udgår»,amtskommunale«.
§5I lov nr. 446 af 10. juni 2003 om ar-bejdsmarkedsuddannelser m.v., som æn-dret ved § 4 i lov nr. 1228 af 27 decem-ber 2003, foretages følgende ændring:§ 4.…5) 2 repræsentanter for de offentlige ar-bejdsgivere efter indstilling fa finansmini-steren, Kommunernes Landsforening ogAmtsrådsforeningen i fællesskab.1.§ 4, stk. 1, nr. 5,affattes således:»2repræsentanter for de offentlige ar-bejdsgivere efter indstilling fra finansmi-nisteren, regionsrådene i forening ogKommunernes Landsforening i fælles-skab.«§6I lov nr. 488 af 31. maj 2000 om er-hvervsrettet grunduddannelse og videre-gående uddannelse (videreuddannelses-systemet) for voksne, som senest ændretved lov nr. 447 af 10. juni 2003, foretagesfølgende ændringer:§ 18.…Stk. 2.I fleksible forløb kan der tilligeindgå uddannelseselementer, herunderuddannelseselementer, der allerede ergennemført, fra eksisterende uddannel-ser, der hører under andre ministre,amtsråd eller kommunalbestyrelser, samt1.I§ 18, stk. 2,og i§ 28udgår»,amts-råd«.
28private uddannelseselementer. …§ 28.Uddannelseselementer i fleksibleforløb, der hører under andre ministre,amtsråd eller kommunalbestyrelser, samtprivate uddannelseselementer og uddan-nelseselementer fra udenlandske uddan-nelsesinstitutioner finansieres efter devilkår, som gælder for den enkelte ud-dannelse. …§ 24....Stk. 2.Enkeltfag inden for almen vok-senuddannelse og studieforberedendeenkeltfagsundervisning for voksne, derefter uddannelsesplanen indgår i engrunduddannelse for voksne efter regler-ne om merit i den tilsvarende erhvervs-rettede ungdomsuddannelse, finansieresaf amtsrådene efter lov om almen vok-senundervisning og efter lov om kursustil højere forberedelseseksamen og omstudieforberedende enkeltfagsundervis-ning for voksne m.v.
2. I§ 24, stk. 2, 1. pkt.,udgår»afamtsrå-dene«.
§7I lov nr. 414 af 6. juni 2002 om gennem-sigtighed og åbenhed i uddannelsernem.v., som ændret ved lov nr.af2004, foretages følgende ændringer:Stk. 2.De oplysninger, som skal givesefter stk. 1, nr. 3, omfatter gennemsnit afkarakterer for elevers og studerendespræstationer, afgivet efter lovgivningenom de pågældende uddannelser, fordeltpå uddannelser, uddannelsestrin og fag,således at der gives oplysning om afslut-tende karakterer samt andre karakterer idet omfang, der har medvirket eksterncensur ved bedømmelsen. … Gennem-snit eller procentandel skal ikke angivesfor grupper med færre end 3 deltagereeller for elever i amtskommunale folke-skoler eller tilsvarende specialklasser.§ 3.Opgaver, som efter denne lov på-hviler skoler og uddannelsesinstitutioner,påhviler kommunalbestyrelsen, amtsrådet1.I§ 2, stk. 2, sidste pkt.,ændres»amts-kommunale folkeskoler« til:»skolerpådet specialpædagogiske område underregionsrådene«.
2.§ 3, stk. 1,affattes således:
29eller bestyrelsen for Hovedstadens Syge-husfællesskab for de uddannelser og denundervisning, som udbydes på og vareta-ges af kommunernes, henholdsvis amts-kommunernes eller Hovedstadens Syge-husfællesskabs skoler og uddannelsesin-stitutioner.
»Opgaver,som efter denne lov påhvilerskoler og uddannelsesinstitutioner, på-hviler kommunalbestyrelsen eller re-gionsrådet for de uddannelser og denundervisning, som udbydes på og vareta-ges af kommunernes henholdsvis regio-nernes skoler og uddannelsesinstitutio-ner.«§8I lov om Arbejdsgivernes Elevrefusion,jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 18. fe-bruar 2004, foretages følgende ændring:
§ 3.Arbejdsgivernes Elevrefusion ledesaf en bestyrelse, der består af en formandog 16 andre medlemmer. Heraf udpegerDansk Arbejdsgiverforening 4, Sammen-slutningen af Landbrugets Arbejdsgiver-forening 1, Landsorganisationen i Dan-mark 5, staten 1, kommunerne 1, amts-kommunerne 1,...
1.I§ 3, stk. 1, 2. pkt.,ændres»amts-kommunerne« til:»regionerne«.
§9I lov om befordringsrabat til studeren-de ved videregående uddannelser, jf. lov-bekendtgørelse nr. 628 af 28. juni 2001,som ændret ved (§ 73) i lov nr. 145 af 25.marts 2002, foretages følgende ændrin-ger:§ 1.Studerende ved videregående ud-dannelser har ret til rabat ved køb afabonnementskort til befordring med busog tog i den kollektive persontrafik, derer omfattet af lov om hovedstadsområ-dets kollektive persontrafik og lov omden lokale og regionale kollektive fjern-trafik. …§ 4.Det påhviler hvert amtsråd og hverkommunalbestyrelse uden for hoved-stadsområdet eller udvalget for en fælles-kommunal trafikvirksomhed samt DSBog Hovedstadsområdets Trafikselskab(HT) at yde rabat efter §§ 1og 3.Stk. 2. Hvert amtsråd eller hvert udvalg1.I § 1, stk. 1, 1. pkt.,ændres»lovomhovedstadsområdets kollektive person-trafik og lov om den lokale og regionalekollektive personbefordring uden forhovedstadsområdet« til:»lovom trafik-selskaber«.
2.§ 4, stk. 1og2,affattes således:«Detpåhviler hvert trafikselskab,Bornholms Regionskommune, DSB ogØrestadsselskabet at yde rabat efter §§ 1og 3.Stk. 2.Hvert selskab og Bornholms
30for en fælleskommunal trafikvirksomheduden for hovedstadsområdet sørger for,at den i § 3 anførte rabat indpasses i dettakst- og billetteringssystem, der anven-des i amtskommunen.Regionskommune sørger for, at den i § 3anførte rabat indpasses i det takst- ogbilletteringssystem, der anvendes af tra-fikselskabet eller Bornholms Regions-kommune.«§ 10I lov om betaling for uddannelse i for-bindelse med visse tilbud efter lov omaktiv beskæftigelsesindsats m.m., jf. lov-bekendtgørelse nr. 767 af 28. august2003, foretages følgende ændringer:§ 1.Arbejdsformidlingen og kommu-nerne afholder efter bestemmelserne idenne lov udgifter til uddannelse af per-soner omfattet af stk. 2 på uddannelses-institutioner m.fl., der i henhold til Un-dervisningsministeriets lovgivning erberettiget til at modtage tilskud eller be-villing fra Undervisningsministeriet elleramtskommunen.§ 1.…Stk. 2.… Loven gælder dog ikke forspecialundervisning for voksne i henholdtil lov om specialundervisning for voks-ne.§ 2.De uddannelsesinstitutioner m.fl.,der er berettiget til at modtage tilskudeller bevillinger fra Undervisningsmini-steriet, beregner og opkræver betalingenhos arbejdsformidlingen og kommunernepå grundlag af antal årselever og studen-terårsværk under uddannelse efter dennelov efter de takster, der er fastsat i finans-loven for de pågældende uddannelser idet pågældende år for de pågældendeinstitutioner. Arbejdsformidlingen ogkommunerne betaler efter takster inklu-sive tilskud til udgifter til betalingen afafgifter i henhold til momsloven, …§ 2.…Stk. 2.For uddannelsesinstitutioner, derfinansieres af amtskommunen, beregneramtskommunen en takst pr. årselev pågrundlag af de faktiske udgifter, der er1.I§ 1, stk. 1,udgår»elleramtskommu-nen«.
2.I§ 1, stk. 2, 2. pkt.,indsættes efter »ik-ke for«:»ordblindeundervisningi hen-hold til lov om forberedende voksenun-dervisning eller for«.3.I§ 2, stk. 1,indsættes efter 1. pkt.,:»Forandre institutioner, der finansieresaf undervisningsministeren, beregnerUndervisningsministeriet en takst pr.årselev, der kan fastsættes på grundlag afde faktiske udgifter, der er forbundetmed ordningen.«
4.§2, stk. 2,ophæves.Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 2 og 3.
31forbundet med ordningen.5.I § 2, stk. 3, der bliver stk. 2, udgår»og2«.§ 7.Kommunalbestyrelsen og uddannel-sesinstitutionerne har pligt til at give Un-dervisningsministeriet, Beskæftigelsesmi-nisteriet og amtskommunerne alle oplys-ninger, der er nødvendige for administra-tionen af ordningen.6.I§ 7ændres»Undervisningsministeri-et, Beskæftigelsesministeriet og amts-kommunerne« til:»Undervisningsmini-steriet og Beskæftigelsesministeriet«.
7.§ 7 aophæves.
32
Bilag 2Oversigt over ministerier, myndigheder og organisationer m.v., der er blevet hørt overlovforslagetMinisterierBeskæftigelsesministeriet, Finansministeriet, Forsvarsministeriet, Indenrigs- og Sundhedsministeriet,Justitsministeriet, Kirkeministeriet, Kulturministeriet, Miljøministeriet, Ministeriet for Familie- ogForbrugeranliggender, Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, Ministeriet for Vi-denskab, Teknologi og Udvikling, Skatteministeriet, Socialministeriet, Statsministeriet, Trafikmini-steriet, Udenrigsministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet.Særlige myndigheder1)Domstolsstyrelsen2)Datatilsynet3)Rigsrevisionen4)SU-styrelsen5)Erhvervs- og Selskabsstyrelsen6)DSB7)Ørestadsselskabet8)Danmarks Evalueringsinstitut9)Bestyrelsen for Arbejdsgivernes ElevrefusionKommuner/kommunale organisationer:10)KL11)Amtsrådsforeningen12)Københavns Kommune13)Frederiksberg Kommune14)HS15)HUR16)Bornholms RegionskommuneRektorforsamlinger, skolelederforsamlinger og ledersammenslutninger17) CVU Rektorkollegiet18) Gymnasieskolernes Rektorforening19) Lærerseminariernes Rektorforsamling20) Frie Samarbejdende MVU-institutioner21) Interesseorganisationen for handelsskolernes ledelser (HFI)22) Handelsskolernes Bestyrelsesforening23) Foreningen af skoleledere ved tekniske skoler24) Danmarks Erhvervsskoleforening25) Foreningen af private gymnasier, studenterkurser og hf-kurser26) Foreningen af studenterkursusrektorer27) Forstanderforeningen for VUC28) Foreningen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler29) Forstanderkredsen for Produktionsskoler og Produktionshøjskoler
3330) Danmarks Handelsskoleforening31) Rektorkollegiet32) Sammenslutningen for ledere ved skolerne for de grundlæggende social- og sundhedsuddannel-ser33) Pædagogseminariernes Rektorforsamling
Institutioner uden rektor- eller forstanderforsamling34) Ankerhus Seminarium35) Suhr’s SeminariumBestyrelsesforeninger36) CVU-Samrådet37) Lærerseminariernes Bestyrelsesforening38) Pædagogseminariernes BestyrelsesforeningRådgivende organer39) Rådet for Mellemlange Videregående Uddannelser40) Erhvervsakademirådet41) Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser42) Voksenuddannelsesrådet43) Rådet for Kortuddannedes Fortsatte Uddannelse44) Rådet for Erhvervsrettet Voksen- og Efteruddannelse45) Rådet for de gymnasiale uddannelserStudenterorganisationer46) Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS)47) Gymnasieelevernes Landsorganisation (GLO)48) Landssammenslutningen af Kursusstuderende49) Erhvervsskolernes Elevorganisation50) Danske Studerendes Fællesråd51) Social- og sundhedsuddannelsernes Landselevbestyrelse52) Pædagogstuderendes Landsråd53) Social- og Sundhedsuddannelsernes LandselevbestyrelseArbejdsgiver- og Erhvervsorganisationer:54)Dansk Arbejdsgiverforening (DA)55)Dansk Byggeri56)Dansk ErhvervsFremme (Tidl. Danske Erhvervschefers fællesråd)57)Dansk Handel og Service (DHS)58)Dansk Industri (DI)59)Dansk Transport og Logistik60)Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS)61)Håndværksrådet62)Landbrugsrådet63)Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere
34
Lønmodtagerorganisationer:64)Akademikernes Centralorganisation (AC)65)Danmarks Jurist- og Økonomforbund (DJØF)66)Dansk Metal67)Forbundet af Offentlige Ansatte (FOA)68)Funktionærernes og Tjenestemændenes Fællesråd (FTF)69)HK/Kommunal70)HK/Stat71)Landsorganisationen i Danmark (LO)72)Ledernes hovedorganisation73)Specialarbejderforbundet i Danmark (SID)74)Dansk Magisterforening75)Gymnasieskolernes Lærerforening76)Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforening (BUPL)77)78)79)80)81)82)83)Landsforeningen af socialpædagogerDanmarks LærerforeningDanske Produktionsskolers LærerforeningHandelsskolernes LærerforeningHK/PrivatDansk SygeplejerådDansk Teknisk Lærerforbund
Karteller, forhandlingsfællesskaber m.v.:84)Centralorganisationernes FællesUdvalg (CFU)85)Centralorganisationen af industriansatte i Danmark (CO-Industri)86)Det Kommunale Kartel87)Kommunale tjenestemænd og overenskomstansatte (KTO)88)Statsansattes kartel89)Stats- og Kommunalt Ansattes Forhandlingsfællesskab90)SundhedskartelletØvrige:91)Det Danske Advokatsamfund92)Landsforeningen af landsbysamfund93)Landdistrikternes fællesråd94)Sammenslutning af Danske Småøer95)Foreningen af Statsautoriserede Revisorer96)Foreningen af Registrerede Revisorer97)De samvirkende Invalideorganisationer98)Det Centrale Handicapråd99)Dansk Center for Undervisningsmiljø100)Center for Ligebehandling af Handicappede101)Danske Blindesamfund102)Amatørnes Kunst & Kultur Samråd103)AOF Danmark104)Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd
35Danmarks Idræts ForbundDansk Amatørkor UnionDansk Amatør-Musik UnionDansk Amatør Teater SamvirkeDanske Gymnastik- og IdrætsforeningerDanske OrkesterdirigenterDansk FirmaidrætforbundDansk Folkeoplysnings SamrådDansk Oplysnings Forbund (DOF)Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF)De Danske SkytteforeningerFolkeligt Oplysnings Forbund (FOF)FolkeuniversitetetFolkevirkeForeningen af Daghøjskoler i DanmarkForeningen af Heltidsledere indenfor FolkeoplysningenFritid og SamfundFritidssamrådet i DanmarkKulturelle Samråd i DanmarkLiberalt Oplysnings Forbund (LOF)LVU Landsforbundet af Voksen- og UngdomsundervisereManuelle Fags SamrådMusisk OplysningsforbundNetværk For Oplysning (NETOP)Oplysningsforbundenes FællesrådSocialistisk Oplysningsforbund og UngdomsringenDanmarks LandboungdomDansk LandbrugDanske LandbrugsskolerLandssammenslutningen af ledere for SOSU-uddannelserneLandsforeningen af socialpædagoger
105)106)107)108)109)110)111)112)113)114)115)116)117)118)119)120)121)122)123)124)125)126)127)128)129)130)131)
132)133)134)135)
Samtlige lovforslag fremsendes endvidere til orientering til:Folketingets KommunaludvalgLovforslagene gøres endvidere tilgængelige på internettet. Ressortministerierne foranlediger, at egnelovforslag er tilgængelige på ministeriets hjemmeside. På Indenrigs- og Sundhedsministeriets hjemme-side lægges en oversigt over samtlige lovforslag, så det er muligt at danne sig et samlet overblik overlovpakken.