Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 69
Offentligt
126832_0001.png
126832_0002.png
126832_0003.png
126832_0004.png
126832_0005.png
126832_0006.png
126832_0007.png
126832_0008.png
126832_0009.png
126832_0010.png
126832_0011.png
126832_0012.png
126832_0013.png
126832_0014.png
126832_0015.png
126832_0016.png
126832_0017.png
126832_0018.png
126832_0019.png
126832_0020.png
126832_0021.png
126832_0022.png
126832_0023.png
126832_0024.png
126832_0025.png
126832_0026.png
126832_0027.png
126832_0028.png
126832_0029.png
126832_0030.png
126832_0031.png
Side 1 af 31
U D K A S T 1. december 2004
Fremsat den {FREMSAT} af Ulla Tørnæs
Forslagtil
Lov om ændring af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andreselvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., lov ommellemlange videregående uddannelser, lov om centre forundervisningsmidler m.v. og forskellige andre love påUndervisningsministeriets område(Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår sygepleje- og radiografskolerne og centre forundervisningsmidler samt tekniske konsekvensændringer)§1I lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående ud-dannelser m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28. november 2003, som ændret ved § 1 i lov nr. 361 af19. maj 2004 og lov nr. 479 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer:1.Efter § 3 indsættes:»§3 a.For selvejende sygepleje- og radiografskoler, der er godkendt efter § 3, gælder forvaltningslo-ven og offentlighedsloven.Stk. 2.For CVU’er, der udbyder sygeplejerske- og radiografuddannelserne, og for CVU’er, der vareta-ger opgaven som centre for undervisningsmidler, gælder forvaltningsloven og offentlighedsloven forCVU’ernes samlede virksomhed.«2.I§ 27 a, stk. 3,indsættes som2. pkt.:»CVU’er,der er godkendt til udbud af ungdomsuddannelse, er omfattet af bestemmelserne om samar-bejde og koordination i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om institutioner foruddannelsen til studentereksamen og lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelsesek-samen.«3.§ 27 f, stk. 1,affattes således:»Uanset§ 27 e, stk. 4, kan det i vedtægten for et CVU i stedet bestemmes, at den daglige ledelse af enpartners uddannelsessted varetages af to studierektorer, hvis partneren er indgået i CVU’et ved sam-
Side 2 af 31
menlægning, og hvis partneren forud for sammenlægningen med undervisningsministerens godkendelseudbød to uddannelser med hver sin daglige leder.«4.§ 27 f, stk. 3,ophæves.5.§ 27 k, stk. 2-4,ophæves.6.Efter § 28 a indsættes:»§28 b.Ministeren kan efter indstilling fra bestyrelserne for de enkelte institutioner godkende sam-arbejde mellem eller sammenlægning af institutioner for videregående uddannelser og for ungdoms- ogvoksenuddannelser på Bornholm og kan i den forbindelse fravige lovens bestemmelser.«§2I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mellemlange videregående uddannelser, som ændret ved § 9 i lov nr.1080 af 17. december 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og lov nr. 299 af 30. april 2003,foretages følgende ændringer:1.I§ 5, stk. 4,indsættes som2. pkt:»Forsygeplejerske-, radiograf- og pædagoguddannelserne fastsættes optagelsestallene efter dialog medregionsrådene og kommunalbestyrelserne.«2.Efter § 6 indsættes ikapitel 1:»§6 a.Statens institutioner, regionsråd, kommunalbestyrelser og private, herunder selvejende institu-tioner, der modtager statstilskud, skal stille egnede praktikpladser til rådighed for praktik i uddannelser-ne til sygeplejerske, jordemoder, radiograf, fysioterapeut, ergoterapeut og pædagog.Stk. 2.Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om tilvejebringelse og fordeling af prak-tikpladser for den enkelte uddannelse. Antallet af praktikpladser skal modsvare det behov, der følger afoptagelsestallene for uddannelserne, jf. § 5, stk. 4.«3.I§ 8, stk. 1, nr. 2,ændres»Amtsrådsforeningeni Danmark« til:»regionsrådenei forening«.§3I lov nr. 1115 af 29. december 1997 om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannel-ser), som ændret ved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december 2002, § 6 i lov nr. 1083 af 17. december 2002 og§ 10 i lov nr. 299 af 30. april 2003, foretages følgende ændring:1.§ 5, stk. 1, nr. 4,affattes således:»4)1 medlem udpeges efter forslag fra regionsrådene og kommunalbestyrelserne i forening.«
Side 3 af 31
§4I lov nr. 296 af 26. juni 1975 om sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske fag veddet lægevidenskabelige studium m.v., som ændret ved lov nr. 457 af 1. juni 1994, § 13 i lov nr. 1133 af21. december 1994 og § 59 i lov nr. 145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer:1.§ 1affattes således:»§1.Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling fastsætter efter forhandling med indenrigs- ogsundhedsministeren ved hvilke sygehuse m.v. i regionerne, undervisningen i kliniske fag ved det lægevi-denskabelige studium og tandlægestudiet skal foregå.«2.I§ 2, stk. 1,ændres»HovedstadensSygehusfællesskab, amtskommuner og kommuner« til:»regio-nerne«.§5I lov om uddannelse af pædagoger, jf. lovbekendtgørelse nr. 980 af 1. november 2000, som ændretved § 67 i lov nr. 145 af 25. marts 2002 og § 7 i lov nr. 274 af 8. maj 2002, foretages følgende ændrin-ger:1.I§ 4ophævesstk. 1,og istk. 2,som bliver stk. 1, ændres»Ministeren«til:»Undervisningsministe-ren«.2.Kapitel 3ophæves.§6I lov nr. 471 af 10. juni 1997 om centre for undervisningsmidler m.v., som ændret ved § 60 i lov nr.145 af 25. marts 2002, foretages følgende ændringer:1.§§ 1-3affattes således:»§1.Centre for Videregående Uddannelse (CVU), der i henhold til § 27 c i lov om Centre for Vide-regående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. udbyderefter- og videreuddannelse af lærere i folkeskolen og af pædagoger samt i særlige tilfælde CVU’er, derudbyder lærer- og pædagoguddannelsen, varetager opgaven som centre for undervisningsmidler.Stk. 2.Opgaven som center for undervisningsmidler består i at:1) Omfatte en samling af undervisningsmidler.2) Sørge for information og yde rådgivning og vejledning til lærere m.fl. om undervisningsmidler ogderes anvendelse.3) Yde bistand til lærere ved fremstilling af undervisningsmidler til eget brug.Stk. 3.Opgaven som center for undervisningsmidler kan bestå i:1) Kursusvirksomhed over for undervisningsinstitutioner m.fl.2) Pædagogisk og teknisk rådgivning og vejledning til undervisningsinstitutionernes brug af elektro-nisk net.
Side 4 af 31
§ 2.Undervisningsministeren kan fastsætte regler om CVU’ernes varetagelse af opgaven som centrefor undervisningsmidler, herunder om inddragelse af brugerne og om brugerbetaling.§ 3.Undervisningsministeriet yder inden for en tilskudsramme fastsat på de årlige finanslove tilskudtil CVU’erne til dækning af udgifter til etablering og vedligeholdelse af samlingen af undervisningsmid-ler og aktiviteter efter § 1, stk. 2.«2.§§ 4og5ophæves.Ikrafttrædelses- og overgangsbestemmelser
§7Stk. 1.For hver af de i § 8, stk. 3, nævnte institutioner og for de i § 8, stk. 4, nævnte centre for under-visningsmidler nedsættes der pr. 1. januar 2006 midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen tilselveje (midlertidige bestyrelser).Stk. 2.De i stk. 1 nævnte midlertidige bestyrelser skal i 2006 under ansvar over for undervisningsmi-nisteren forberede de i § 8, stk. 3, nævnte institutioners overgang til selveje eller inddragelse i CVU’erpr. 1. januar 2007 og forberede de i § 8, stk. 4, nævnte centres inddragelse i Centre for VideregåendeUddannelser og skal fungere, indtil der er udpeget nye bestyrelser efter de i § 8, stk. 3, nævnte instituti-oners overgang til selveje i statsligt regi, eller indtil inddragelserne i CVU’er den 1. januar 2007 er god-kendt af undervisningsministeren. Hvis et amtsråd og et CVU har indgået aftale om CVU’ets drift afsygepleje- og radiografuddannelserne, nedsættes der ikke midlertidige bestyrelser. Bestyrelsen forCVU’et overtager den midlertidige bestyrelses opgaver. Undervisningsministeren kan fastsætte nærmereregler herom.Stk. 3.I 2006 varetager de midlertidige bestyrelser tillige under ansvar over for undervisningsministe-ren de opgaver, som de hidtidige bestyrelser har varetaget efter § 3 i lov nr. 471 af 10. juni 1997 omcentre for undervisningsmidler m.v. De midlertidige bestyrelser træffer i 2006 beslutning om ansættelseog afskedigelse af lederne for de i § 8, stk. 3, nævnte institutioner og de i § 8, stk. 4, nævnte centre.Stk. 4.Lederen af den enkelte amtskommunale institution og det enkelte center for undervisnings-midler udpeger under ansvar over for undervisningsministeren den midlertidige bestyrelse, jf. stk. 1,der består af1) en formand, der har kendskab til og erfaring med stiftelse og ledelse af selvejende uddannelsesinsti-tutioner i statsligt regi,2) et medlem efter indstilling af forberedelsesudvalget for den pågældende region,3) et medlem efter indstilling af kommunerne i den pågældende amtskommune i forening,4) et medlem efter indstilling af de ansatte på institutionen og5) en studerende på den pågældende institution, der tilforordnes bestyrelsen uden stemmeret efterindstilling fra de studerendes råd.Stk. 5.Formanden for den midlertidige bestyrelse udpeges efter indstilling eller tilslutning fra Rektor-kollegiet og CVU-rektorkollegiet i forening eller fra CVU-rektorkollegiet eller fra en eller flere lands-dækkende eller lokale foreninger for ledere af institutioner for kompetencegivende uddannelser. I særli-ge tilfælde kan udpegning ske uden indstilling eller tilslutning, men efter undervisningsministerens god-kendelse.
Side 5 af 31
Stk. 6.Medlemmer af amtsrådet kan ikke udpeges som medlemmer af den midlertidige bestyrelse.Dette gælder dog ikke kommunale repræsentanter fra Københavns og Frederiksberg Kommuner ogBornholms Regionskommune.Stk. 7.Institutionens leder er sekretær for den midlertidige bestyrelse.Stk. 8.Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om de midlertidige bestyrelsers nedsættelseog virksomhed, om kompetenceforholdet mellem de midlertidige bestyrelser og amtsrådene og ominddragelse af studerendes råd samt om de midlertidige bestyrelsers virke, indtil en ny bestyrelse er ned-sat, eller inddragelse i et CVU er godkendt af undervisningsministeren, jf. stk. 2. Undervisningsministe-ren kan herunder fastsætte regler om, at amtskommunernes beslutninger om væsentlige økonomiskedispositioner i forhold til de institutioner og centre, som skal overgå til selveje i statsligt regi eller ind-drages i et CVU, kræver godkendelse af ministeren og om, at ministeren kan fastsætte vilkår for god-kendelsen.Stk. 9.Undervisningsministeren kan give påbud til en midlertidig bestyrelse om tilrettelæggelsen ogvaretagelsen af opgaverne vedrørende forberedelsen af overgangen til selveje i statsligt regi.Stk. 10.Der kan ydes formændene for de midlertidige bestyrelser særskilt vederlag efter nærmere reg-ler, der fastsættes af undervisningsministeren efter forhandling med finansministeren.§8Stk. 1.Loven træder i kraft den 1. januar 2007, jf. dog stk. 2.Stk. 2.§ 7 træder i kraft den 1. januar 2006. § 2, stk. 2, og § 3 i lov nr. 471 af 10. juni 1997 om centrefor undervisningsmidler m.v., som ændret ved lov nr. 145 af 25. marts 2002, ophæves den 1. januar2006.Stk. 3.Sygepleje- og radiografskoler, der drives af amtskommunerne, Hovedstadens Sygehusfælles-skab samt Bornholms Regionskommune, overgår den 1. januar 2007 til godkendelse efter § 3 i lov omCentre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelserm.v. Udkast til vedtægt indsendes af den midlertidige bestyrelse til Undervisningsministeriet inden den1. november 2006. Undervisningsministeren kan fastsætte institutionens vedtægt, hvis institutionen ikkehar en godkendt vedtægt inden den 1. januar 2007. Undervisningsministeren kan efter indstilling fraden midlertidige bestyrelse og bestyrelsen for et CVU beslutte, at en sygepleje- og radiografskole fraden 1. januar 2007 inddrages i CVU’et, eller beslutte, at den sammenlægges med en anden sygepleje- ogradiografskole.Stk. 4.De i § 6 nævnte centre for undervisningsmidler, der drives af amtskommunerne og Køben-havns og Frederiksberg Kommuner samt Bornholms Regionskommune, inddrages med virkning fraden 1. januar 2007 i CVU’er og omfattes af lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selv-ejende institutioner for videregående uddannelse m.v. Undervisningsministeren træffer efter indstillingfra den midlertidige bestyrelse og bestyrelsen for et CVU beslutning om, at centret for undervisnings-midler fra den 1. januar 2007 inddrages i CVU’et.Stk. 5.Undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om ydelse af tilskud til de i stk. 3 nævn-te institutioner og de i stk. 4 nævnte centre for undervisningsmidler og kan herunder i en overgangspe-riode fravige bestemmelserne om tilskud i kapitel 5 i lov om Centre for Videregående Uddannelse ogandre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og § 10 i lov om mellemlange videre-gående uddannelser.Stk. 6.Undervisningsministeren kan bestemme, at bestyrelsesmedlemmer udpeget af et eller flereamtsråd i forening bevarer deres bestyrelseshverv på institutioner godkendt efter lov om Centre for
Side 6 af 31
Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v., indtilregionsrådene har udpeget nye bestyrelsesmedlemmer. Undervisningsministeren kan med virkning fraden 1. januar 2007 fastsætte nærmere regler om ændring af vedtægter, for så vidt angår konsekvenser afteknisk karakter afledt af kommunalreformen, herunder om tidspunktet for, hvornår regionsrådene skalhave udpeget bestyrelsesmedlemmer til de pågældende institutioner.§9Stk. 1.Ved overgang til selveje af de i § 1 nævnte institutioner eller inddragelse i et CVU, og ved ind-dragelse af centre for undervisningsmidler i CVU’er, jf. § 6, overtager undervisningsministeren de fasteejendomme og stiller disse til disposition for institutionerne på vilkår, som fastsættes af ministeren.Undervisningsministeren kan på nærmere bestemte vilkår overdrage statens faste ejendomme til de afdenne paragraf omfattede selvejende institutioner.§ 10Stk. 1.Beslutning om afskedigelse af den selvejende institutions tjenestemænd samt om suspension,iværksættelse af tjenstlig undersøgelse, udpegning af forhørsleder, ikendelse af disciplinærstraf og an-læggelse af injuriesøgsmål efter tjenestemandslovens regler træffes af institutionen.Stk. 2.I tilfælde af institutionens ophør afholdes eventuelle udgifter til ventepenge eller rådighedslønog pension til den selvejende institutions tjenestemænd af statskassen, hvis den ophørende institutionikke har midler til at afholde udgiften.
Side 7 af 31
Bemærkninger til lovforslagetAlmindelige bemærkninger
1. Baggrunden for lovforslagetLovforslaget er en del af den samlede lovgivningsmæssige gennemførelse af en ny kommunalreform. Forslageter således et led i udmøntningen af regeringens aftale fra juni 2004 med Dansk Folkeparti om en strukturreformog den efterfølgende aftalte udmøntningsplan fra september 2004.Aftalen indebærer, at der gennemføres en kommunalreform, som grundlæggende ændrer rammerne for vareta-gelsen af de offentlige opgaver og den offentlige service i Danmark.Reformen tegner en ny offentlig sektor, hvor kommuner, regioner og stat har hver sin opgavemæssige identi-tet. Staten fastlægger de overordnede rammer. Kommunerne varetager de direkte borgerrettede opgaver og bliverdermed for borgere og virksomheder hovedindgangen til den offentlige sektor. Fem nye regioner får ansvaret forsundhedsvæsenet samt regionale udviklingsopgaver og får ansvaret for at løse visse driftsopgaver for kommu-nerne.Reformen indebærer, at amtskommunerne, HS og Hovedstadens Udviklingsråd nedlægges, at der sker en nyfordeling af de opgaver, der løses i den offentlige sektor, mellem kommuner, regioner og statslige myndigheder,og at antallet af skatteudskrivende niveauer reduceres fra tre til to.For at styrke kvaliteten og samspillet mellem de forskellige sundhedsuddannelser, styrke de efterspurgte tvær-faglige kompetencer i sundhedssektoren samt sikre et fortsat geografisk spredt tilbud af mellemlange sundheds-faglige uddannelser placeres sygeplejerske- og radiografuddannelserne i staten. En samling af uddannelserne giverbl.a. mulighed for ensartede styrings- og rammevilkår, som muliggør et mere vidtgående samarbejde mellem deenkelte institutioner, når faglige og lokale forhold taler til fordel herfor.Forankringen af centre for undervisningsmidler m.v. i Centrene for Videregående Uddannelse (CVU’erne) skalses som led i forligspartiernes ønske om at samle en række naturligt sammenhængende opgaver for derigennemat skabe større enkelhed, kvalitet og samarbejde i opgaveløsningen.En placering af disse opgaver i sammenhæng og samspil først og fremmest med de CVU’er, der er tillagt særli-ge opgaver og koordinerende funktion i forbindelse med udlægningen af afdelinger fra Danmarks PædagogiskeUniversitet og således har ansvar for grund-, efter- og videreuddannelse til og med diplomniveau, forskningstil-knytning og videncenterfunktion inden for det pædagogiske fagområde, vil kunne styrke og udvikle opgaveløs-ningen på begge områder og tilføre det nationale pædagogiske undervisnings- og videnfelt nye aspekter. DisseCVU’er betegnes som kerne-CVU’er. Samplaceringen vil forkorte afstanden mellem teori og praksis og skabemuligheder for en øget brugerbaseret fornyelse og udvikling af praksis og teorier på det pædagogiske felt.Lovreguleringen af overførelsen af det nuværende amtskommunalt ansatte personale i såvel de institutioner,der er omfattet af lovforslaget som personale i de amtskommunale forvaltninger vil ske i det samtidig med dettelovforslag fremsatte forslag til lov om visse procedurespørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, somfremsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.2. Lovforslagets indholdLovforslaget indeholder som følge af aftalen konsekvensændringer aflov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående ud-dannelser m.v., idet sygepleje- og radiografskolerne omfattes af loven enten ved inddragelse i et CVUeller ved dannelse af en ny selvejende institution,lov om mellemlange videregående uddannelser,
Side 8 af 31
lov om korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser),lov om sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske fag ved det lægevidenskabelige stu-dium m.v.,lov om uddannelse af pædagoger oglov om centre for undervisningsmidler, idet centrene omfattes af lov om Centre for Videregående Ud-dannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. ved inddragelse iCVU’er.
Sygepleje- og radiografskolerne foreslås organiseret som selvejende institutioner og omfattet af lov om Centrefor Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. Sygeplejerske-og radiografuddannelserne kan også forankres direkte i CVU’erne. Forslaget ændrer ikke gældende uddannelses-regler for sygepleje- og radiografuddannelserne.Regeringen ønsker, at sygepleje- og radiografskolernes overgang til selveje i statsligt regi sker på et velforberedtog ordentligt tilrettelagt grundlag, således at også forberedelserne til overgangen til selveje giver tillid og ro i sek-toren. Det er derfor også vigtigt, at arbejdet med at forberede institutionernes overgang til selveje påbegyndes såhurtigt som muligt og senest pr. 1. januar 2006. Centralt skal Undervisningsministeriet - i åben dialog med isærde berørte institutioner og deres ledere samt de midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje -målrettet bistå med forberedelserne af institutionernes overgang til selveje i statsligt regi.Centrene for undervisningsmidler foreslås overført til staten og forankres først og fremmest i kerne-CVU’er.Også her er det vigtigt, at arbejdet med at forberede centrenes inddragelse i CVU’erne sker på et velforberedt ogordentligt tilrettelagt grundlag. Arbejdet hermed skal derfor også påbegyndes så hurtigt som muligt.Det drejer sig om følgende 16 centre, som drives af amtskommunerne, Københavns og Frederiksberg Kom-muner og Bornholms Regionskommune:1) Amtscentret for Undervisning, Nordjyllands Amt2) Amtscentret i Århus Amt3) Amtscentret for Undervisning, Viborg Amt4) Amtscentret for Undervisning, Ringkjøbing Amt5) Amtscentret for Undervisning, Vejle Amt6) Amtscentret for Undervisning, Ribe Amt7) Amtscentret for Undervisning, Sønderjyllands Amt8) Amtscentret for Undervisning, Fyns Amt9) Amtscentret for Undervisning, Storstrøms Amt10) Amtscentret for Undervisning, Vestsjællandsamt Amt11) Amtscentret for Undervisning, Roskilde Amt12) Amtscentret for Undervisning, Frederiksborg Amt13) Pædagogisk Center, Frederiksberg Kommune14) Amtscentret for Undervisning, Københavns Amt15) Københavns Kommune Uddannelses- og Ungdomsudvalget Center for Undervisningsmidler16) Amtscentret for Undervisningsmidler, Bornholm.
Side 9 af 31
Det forventes, at overdragelsen af de 16 centre for undervisningsmidler først og fremmest sker til kerne-CVU’er, som vil kunne opfylde målsætningen om, at sammenhængende opgaver skal skabe enkelthed, kvalitet ogsamarbejde i opgaveløsningen. Særlige regionale hensyn kan dog medføre, at et center for undervisningsmidlermå forankres i et CVU, der ikke er godkendt som kerne-CVU. Der eksisterer i dag kun CVU Jelling, der udbyderbåde pædagog- og læreruddannelsen, men som ikke er godkendt som et kerne-CVU.Centrene for undervisningsmidler omfatter samlinger af undervisningsmidler beregnet til udlån til undervis-ningsinstitutioner beliggende i amtskommunen. Herudover sørger centrene for information og yder rådgivningog vejledning til lærere m.fl. om undervisningsmidler og deres anvendelse og yder bistand til lærere ved fremstil-ling af undervisningsmidler til eget brug. Aktiviteterne kan herudover omfatte kursusvirksomhed over for under-visningsinstitutioner m.fl. og pædagogiske og teknisk rådgivning og vejledning til undervisningsinstitutionernesbrug af elektronisk net.Lovforslaget viderefører uændret formål og opgaveprofil for centre for undervisningsmidler i et nyt institutio-nelt regi, idet CVU’erne får til opgave at videreføre centrenes opgaver i forhold til brugerne og samtidig indpasseog udvikle dem i samspil med CVU’ernes øvrige opgave- og videnprofil.Undervisningsmiddelområdet indtænkes dermed i kerne-CVU’ernes generelle forpligtelse til kvalitativ udbyg-ning og udvikling af lærer- og pædagoguddannelserne. CVU-dannelserne har skabt helt nye rammer for samspilmellem grund-, efter og videreuddannelse, for indbyrdes samspil mellem og tværgående udvikling af uddannel-serne og ikke mindst for samspil mellem den praksisbaserede og den forskningsbaserede videnudvikling, somskal sikre, at der inddrages og anvendes ny viden i undervisningen. Inddragelsen af undervisningsmiddelområdeti den pædagogiske CVU-sektor rummer udviklingspotentialer for begge parter.Der lægges afgørende vægt på fortsat at fastholde og videreføre det tætte samspil mellem centrene og deresbrugere, så nem og hurtig adgang til materialesamlinger samt introduktion til og undervisning i nye undervis-ningsmidler fortsat kan være en dynamo i udviklingen af undervisningssektoren. Særligt lægges der vægt på, atden nuværende fleksible tilrettelæggelse af denne adgang, bl.a. gennem korte introduktionskurser, kan fortsætte.Det er hensigten, at CVU’erne modtager en særlig bevilling på finansloven til formålet, og at det af regnskabetfremgår, hvad der er brugt til formålet.Placeringen af CVU’er og centre for undervisningsmidler i ét institutionelt regi skal styrke opgavevaretagelsenbegge steder. CVU’ernes professions- og udviklingsbasering og forskningstilknytning forventes at kunne bidragetil en fortsat videreudvikling af kvaliteten i amtscentrenes indsats over for brugerne. Omvendt vil adgang til ma-terialesamlinger og ekspertise på undervisningsmiddelområdet kunne inddrages og anvendes i CVU’ernes under-visningsaktiviteter og således bringe lærere og studerende tættere på praksis. Det kan betyde et yderligere kvali-tetsløft i lærer- og pædagoguddannelserne, hvor læring og kompetenceopbygning netop er baseret på en veksel-virkning i selve uddannelsesforløbet mellem teori, målrettet praktik og praksisorienteret opgaveløsning.Der påregnes igangsat et udvalgsarbejde med deltagelse af bl.a. repræsentanter fra Kommunernes Landsfor-ening og Undervisningsministeriet. Udvalget skal udrede og give anvisninger på, hvordan centrenes opgaver kanindpasses i og sammentænkes med CVU’ets samlede opgaver, så der skabes en øget synergi og kvalitet for bru-gerne i opgavevaretagelsen. Udvalget skal herunder pege på, i hvilket omfang aktører uden for CVU-regi børinddrages i opgaveløsningen. Endelig skal udvalget pege på, hvordan centrenes tætte samspil med brugerne kanvidereføres efter centrenes inddragelse i CVU-regi.Der indsættes en hjemmel til, at undervisningsministeren kan fastsætte regler for CVU’ernes varetagelse af op-gaven som center for undervisningsmidler, bl.a. om brugerinddragelse og brugerbetaling. Hjemmelen vil bliveudmøntet bl.a. på baggrund af resultatet af udvalgets arbejde.
Side 10 af 31
Tjenestemænd overgår til ansættelse ved de enkelte selvejende institutioner i statsligt regi med et ansættelses-område, der er begrænset til den pågældende institution, jf. herved bemærkningerne til forslagets § 10.
3. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentligeDe økonomiske konsekvenser drøftes i øjeblikket med de kommunale parter, jf. Vejledning om DetUdvidede Totalbalanceprincip (DUT). Det indebærer, at der vil kunne ske ændringer i de anførte skønfor de økonomiske konsekvenser, når lovforslaget fremsættes for Folketinget den 26. januar 2005.Forslaget medfører, at drifts- og institutionsansvaret forsygeplejerske- og radiografuddannelsernesamtcentrene for un-dervisningsmidlerplaceres i staten, og at staten overtager de amtskommunale udgifter i forbindelse med driften m.v.pr. 1. januar 2007. Lovændringen forventes samlet set gennemført udgiftsneutralt for staten, idet de statsligemerudgifter modsvares af den hidtidige amtskommunale mindreudgift til opgaven.Udgangspunktet for opgørelsen af overførslen mellem amtskommunerne og staten er de amtskommunaleregnskabsførte udgifter i 2003 korrigeret for de meropgaver, som er tilført amtskomunerne i perioden fra 2003 til2007. De udgjorde forsygeplejerske- og radiografområdet454 mio. kr. (2005 pris og lønniveau).Hertil kommer et foreløbigt skøn over udgifterne til amtskommunernes administration vedr. området på ca. 21mio. kr. Det skal understreges, at tallene er behæftet med usikkerhed, da der ikke foreligger sammenligneligeregnskabsopgjorte opgørelser af personaleforbrug og administrative udgifter.Lovændringen vedrørendecentrene for undervisningsmidlerskønnes at medføre amtskommunale mindreudgifter istørrelsesordnen 229 mio. kr. årligt. Skønnet er baseret på de amtskommunale regnskabsførte udgifter i 2003korrigeret for de meropgaver, som er tilført amtskommunerne i perioden fra R 2003 til 2007. Hertil kommer etforeløbigt skøn over udgifterne til amtskommunernes administration vedr. området på ca. 11 mio. kr. Det skalunderstreges at tallene er behæftet med stor usikkerhed, da der ikke foreligger sammenlignelige regnskabsopgjor-te opgørelser af personaleforbrug og administrative udgifter.De foreslåede ændringer i lov om sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse inden for kliniske fag ved det læge-videnskabelige studium har ingen økonomiske konsekvenser.Ejendomme, jordarealer m.v. overtages vederlagsfrit af staten, og staten indtræder, jf. også bemærkningerne til§ 9, i samtlige rettigheder og forpligtigelser, der hidtil har påhvilet eller tilkommet amtsrådet som ejer og brugeraf skolernes bygninger. Staten overtager endvidere eventuelle lejeaftaler vedrørende fast ejendom.Værdien af ejendomme m.v. optages i statsregnskabet for 2007 og vil dermed fremover indgå i statens status-poster i statsregnskabet.De selvejende institutioner indgår i eventuelle amtskommunale leje og leasingaftaler.For Undervisningsministeriet og amtskommunerne mv. medfører forslaget en række opgaver i forbindelse medoverdragelserne til staten, herunder med fremskaffelse af de nødvendige oplysninger til brug ved fastlæggelse afoverdragelserne samt udfærdigelse af overdragelsesdokumenter. Det administrative merarbejde forudsættes af-holdt inden for de afgivende amtskommuners og Undervisningsministeriets samlede rammer.4. Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderesikke at have administrative eller økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.5. Miljømæssige konsekvenserLovforslaget har ingen konsekvenser for miljøet.
Side 11 af 31
6. Forholdet til EU-rettenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.7. Høring8. Sammenfattende skemaPositive konsekvenser/mindre ud-gifter (hvis ja, angiv omfang)Ingen, mer-/mindreudgifterne forhenholdsvis staten og amterne for-deler sig som anført ovenfor.IngenNegative konsekvenser/ merud-gifter (hvis ja, angiv omfang)Do
Økonomiske konsekvenser for stat,kommuner og amtskommunerAdministrative konsekvenser for stat,kommuner og amtskommuner
Økonomiske konsekvenser for er-hvervslivetAdministrative konsekvenser for er-hvervslivetMiljømæssige konsekvenserForholdet til EU-retten
IngenIngen
Der vil både i amtskommuner, istaten og på institutionsniveauvære et vist administrativt merar-bejde i forbindelse institutioner-nes overgang til staten. Udgifter-ne hertil afholdes inden for amts-kommunernes og Undervis-ningsministeriets rammer.IngenIngen
IngenIngenLovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelserTil § 1Til nr. 1De amtskommunale sygepleje- og radiografskoler og centre for undervisningsmidler er offentlige institutionerog derfor omfattet af offentlighedsloven og forvaltningsloven.Det forudsættes, at disse institutioner efter overgangen til statsligt selveje den 1. januar 2007 fortsat skal væreomfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven. I konsekvens heraf foreslås det, at selvejende institutioner,der udbyder sygeplejerske- og radiografuddannelser, bliver omfattet af forvaltningsloven og offentlighedsloven.For de CVU’er, der udbyder sygeplejerske- og radiografuddannelserne samt for de CVU’er, der varetager opga-ven som centre for undervisningsmidler, foreslås det, at forvaltningsloven og offentlighedsloven skal gælde fordisse CVU’ers samlede virksomhed, d.v.s. også for de nuværende opgaver .Til nr. 2Det følger af forslag til lov om regioner, at regionerne bl.a. skal have visse koordinerende funktioner på ud-dannelsesområdet. Det foreslås derfor, at de CVU’er, der i dag i henhold til særlige aftaler er godkendt til udbudaf ungdomsuddannelse, omfattes af bestemmelser i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om
Side 12 af 31
institutioner til uddannelse til hf og lov om institutioner for uddannelse til studentereksamen om samarbejde ogkoordination, herunder bestemmelserne om regionsrådets funktioner i relation til den geografiske placering afuddannelsesudbuddet og uddannelsesinstitutionernes kapacitet med henblik på at sikre et tilstrækkeligt og varie-ret tilbud til alle unge.I dag udbydes hf af CVU Vest, CVU Midt Vest og CVU Vitus Bering. Den pædagogiske grunduddannelse ud-bydes af CVU Vitus Bering og CVU Vest i henhold til driftsaftaler med amtsrådene. Endvidere udbyder CVUVitus Bering erhvervsuddannelser samt htx. CVU Vitus Bering og CVU vest vil fortsat kunne udbyde den pæda-gogiske grunduddannelse efter 1. januar 2007.Der henvises til det samtidig fremsatte Forslag til Lov om ændring af lov om institutioner for uddannelsen tilstudentereksamen, lov om institutioner for uddannelsen til højere forberedelseseksamen, lov om grundlæggendesocial- og sundhedsuddannelser, lov om almen voksenuddannelse og om voksenuddannelsescentre (VUC) ogforskellige andre love (Udmøntning af kommunalreformen for så vidt angår det almene gymnasium, hf, social-og sundhedsuddannelser og andre ungdomsuddannelser samt voksenuddannelsescentre).Med forslaget vil det enkelte regionsråd få ret til at afgive indstilling til undervisningsministeren om den geo-grafiske placering af ungdomsuddannelserne i regionen. Den endelige geografiske placering af ungdomsuddan-nelserne bestemmes af undervisningsministeren.Til nr. 3Med forslaget om ændret affattelse af § 27 f, stk. 1, ophæves den gældende bestemmelse i 27 f, stk. 1, nr. 2, dergiver mulighed for at fastsætte særlige regler for styrelsen af amtskommunale uddannelser, der på atmtsrådetsvegne drives af et CVU. Sygepleje- og radiografskolerne overgår i forbindelse med amtskommunernes nedlæggel-se til staten i en selvejekonstruktion inden for lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejendeinstitutioner for videregående uddannelser m.v. Samtlige sygepleje- og radiografskoler, der drives af amtskom-munerne, Hovedstadens Sygehusfællesskab samt af Bornholms Regionskommune, er omfattet af overtagelsen.Der er derfor ikke længere behov for en særlig bestemmelse om styrelse af de nuværende amtskommunale ud-dannelser.Skolerne kan efter undervisningsministerens beslutning på baggrund af en indstilling fra den midlertidige besty-relse til forberedelse af overgangen til selveje etableres som en selvstændig selvejende institutioner eller efterindstilling fra den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje og fra et CVU inddrages i detpågældende CVU.Til nr. 4 og 5Der er tale om konsekvensændringer som følge af forslagets § 1, nr. 2.Til nr. 6Bornholms Regionsråd har udtrykt ønske om, at de nuværende videregående uddannelsestilbud samt ung-doms- og voksenuddannelsestilbuddene fastholdes, og at samarbejde og koordination mellem de videregåendeuddannelser og forskning forankres i Bornholms Akademi. Ligeledes ønskes Bornholms Sundheds- og Sygeple-jerskeskole bevaret og udbygget. Uddannelsernes tilstedeværelse på øen er en væsentlig forudsætning for, at ud-kantsproblemer i form af fraflytning af unge, et lavt uddannelsesniveau og stor arbejdsløshed ikke forstærkesyderligere.
Side 13 af 31
Med henblik på at skabe særlig mulighed for samarbejde og sammenlægning af institutioner på tværs af de eksi-sterende institutioner uafhængig af, hvilken lov de er godkendt efter, foreslås indsat en hjemmel for ministeren tilat fravige lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videregående ud-dannelse m.v. Der er foreslået indsat en tilsvarende hjemmel i det samtidig fremsatte lovforslag om ændring af bl.a. lov om institutioner om erhvervsrettet uddannelse.Til § 2Til nr. 1Hjemmelen i lov om grundlæggende social- og sundhedsuddannelser om amtsrådenes og kommunalbestyrel-sernes medvirken ved fastsættelse af optagelsestallene for sygeplejerske- og radiografuddannelserne er foreslåetbortfaldet med det samtidig fremsatte forslag til lov om blandt andet ændring af de grundlæggende social- ogsundhedsuddannelser. Den tilsvarende hjemmel for pædagoguddannelsen foreslås ophævet med forslagets § 5,nr. 2.Med forslaget vil optagelsestallene fremover blive fastsat af undervisningsministeren efter dialog med regions-rådene og kommunalbestyrelserne, d.v.s. efter en gensidig udveksling af synspunkter parterne imellem.Til nr. 2Forpligtelsen til at stille praktikpladser til rådighed for de nævnte uddannelser foreslås samlet i denne nye be-stemmelse. Tilvejebringelse og fordeling af praktikpladser foreslås uddannelsesinstitutionerne selv at stå for,ligesom de øvrige institutioner for mellemlange videregående uddannelser. Den foreslåede bemyndigelse til un-dervisningsministeren om at kunne fastsætte nærmere regler om tilvejebringelse og fordeling af praktikpladserskal primært anvendes ved uddannelser, der har et stort behov for praktikpladser. Forslaget giver undervisnings-ministeren mulighed for at pålægge de nævnte institutionsejere at stille det nødvendige antal praktikpladser tilrådighed.Til nr. 3Den foreslåede ændring er en konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse og etablering af regioner.Til § 3Til nr. 1Den foreslåede ændring er en konsekvens af amtskommunernes nedlæggelse og etablering af regioner samt denændrede status for Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune. Amtsrådsforeningen i Danmark,Kommunernes Landsforening, Københavns Kommune og Frederiksberg Kommune har hidtil i forening somrepræsentanter for de offentlige arbejdsgivere haft sæde i Erhvervsakademirådet. Varetagelsen af de offentligearbejdsgiveres interesser på området for de korte videregående uddannelser (erhvervsakademiuddannelser) for-ventes at blive videreført af regionsrådene og kommunalbestyrelserne i forening.Til § 4Til nr. 1
Side 14 af 31
Som følge af ressortdelingen i november 2001 på uddannelsesområdet mellem Undervisningsministeriet ogMinisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling blev lov om sygehusvæsenets deltagelse i uddannelse indenfor kliniske fag ved det lægevidenskabelige studium m.v. delt mellem Undervisningsministeriet og Ministeriet forVidenskab, Teknologi og Udvikling. Forslagene er konsekvensændringer som følge af kommunalreformen påområdet for Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling. Forslagene indebærer ikke materielle ændringer.Forslaget er en følge af amtskommunernes nedlæggelse og af, at de amtskommunale opgaver i HovedstadensSygehusfællesskab, amtskommuner og kommuner overgår til regioner.Loven vil herefter i sin helhed høre under ministeren for videnskab, teknologi og udvikling.Til nr. 2Forslaget er en konsekvens af kommunalreformen.Til § 5Til nr. 1§ 4, stk. 1, der drejer sig om undervisningsministerens fastsættelse af antallet af praktikpladser efter indstillingfra praktikpladsudvalgene, foreslås ophævet som følge af, at praktikpladsudvalgene foreslås nedlagt, jf. nr. 2.Til nr. 2De af amtsrådene nedsatte praktikpladsudvalg foreslås nedlagt.Til § 6Til nr. 1Centrene for undervisningsmidler foreslås overført til staten og forankret i kerne-CVU’er. Af regionale hensynkan endvidere en forankring i CVU’er, der udbyder lærer- og pædagoguddannelserne, men ikke er godkendt somkerne-CVU’er, komme på tale. I dag udbydes både lærer- og pædagoguddannelsen af CVU Jelling, der ikke ergodkendt som et kerne-CVU.Bestemmelsen om de opgaver, der skal varetages i CVU’erne, foreslås videreført uændret. Bestemmelsen i § 1,stk. 4, i lov om centre for undervisningsmidler, hvorefter amtsrådet kan beslutte, at centrene formidler lokalekulturtilbud i pædagogisk sammenhæng, foreslås udgået, idet der intet er til hinder for, at det enkelte CVU fortsatkan formidle sådanne tilbud.Det foreslås, at undervisningsministeren yder et særligt tilskud til CVU’er til dækning af udgifter til varetagelsenaf funktionen som center for undervisningsmidler. Tilskuddet vil blive fastsat på de årlige finanslove. Tilskuddetindgår i CVU’ets samlede bloktilskud. Det vil af regnskabet fremgå, hvad der er brugt til formålet. Herudoverforudsættes det, at der vil blive stillet krav om en afrapportering af aktivitetsfelter som en integreret del af institu-tionernes årsrapport.Der foreslås indsat en hjemmel til, at undervisningsministeren kan fastsætte regler for CVU’ernes varetagelse afopgaven som center for undervisningsmidler, herunder om brugerinddragelse. Der foreslås endvidere indsathjemmel til, at ministeren kan fastsætte regler om brugerbetaling, bl.a. for, at eksisterende betalingsordninger kanfortsætte, og aktiviteterne dermed bevares. Hjemlerne vil blive udmøntet på baggrund af resultatet af det ud-valgsarbejde, der er omtalt i de almindelige bemærkninger.
Side 15 af 31
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger.Til nr. 2Der er tale om konsekvensændringer som følge af nr. 1.Til § 7
Til stk. 1Det foreslås, at der for hver sygepleje- og radiografskole samt for hvert center for undervisningsmidler medvirkning fra 1. januar 2006 under ansvar over for undervisningsministeren nedsættes en midlertidig bestyrelse,der er uafhængig af amtsrådet, til forberedelse af overgangen til selveje eller inddragelse i et CVU. Der nedsættesen midlertidig bestyrelse for hver amtskommunal sygepleje- og radiografskole. der er forbundet, at drifts- oginstitutionsansvaret for uddannelsen placeres i staten.De midlertidige bestyrelser har status af særlige statslige forvaltningsenheder.Til stk. 2For de sygepleje- og radiografskoler, der overgår til at være selvejende institutioner, fungerer de midlertidigebestyrelser, indtil der er udpeget nye bestyrelser for institutionerne.Der nedsættes dog ikke midlertidige bestyrelser i de tilfælde, hvor et CVU efter aftale med amtsrådet varetagerdriften af en sygepleje- og radiografuddannelse, idet CVU-bestyrelsen varetager de midlertidige bestyrelsers op-gaver, med de modifikationer, der følger af, at der er indgået aftale mellem amtsrådet og CVU’et om CVU’etsdrift af uddannelsen. De uddannelser, der således i henhold til aftale med amtsrådet drives af CVU’er, opnårpartnerstatus og bevarer således retten til at have studiebestyrelser efter 1. januar 2007. Disse studiebestyrelser vilkunne få samme beføjelser som et CVU’s øvrige partnere har fået i deres studiebestyrelser ved indtræden iCVU’et. Et CVU kan således ikke uden studiebestyrelsens beslutning ændre eller ophæve studiebestyrelsens be-føjelser, hvis dette fremgår af vedtægten for CVU’et.For centrene for undervisningsmidler, der skal inddrages i kerne-CVU’er eller CVU Jelling, og for de sygeple-je- og radiografskoler, der ønsker at inddrages i CVU’er, vil de midlertidige bestyrelser skulle fungere, indtil ind-dragelserne er godkendt af undervisningsministeren.Til stk. 3-9De midlertidige bestyrelser får til opgave under ansvar over for undervisningsministeren at varetage ledelsen afde nødvendige opgaver vedrørende forberedelsen af sygepleje- og radiografskolernes overgang til selveje. Detgælder institutionens vedtægt, første budget, indretningen af institutionens administration samt andre beslutnin-ger, der er nødvendige med henblik på at forberede oprettelsen af den selvejende institution. Endvidere skal denmidlertidige bestyrelse varetage den kommende selvejende institutions interesser, især i forhold til amtsrådet, nåramtsrådets beslutninger og prioriteringer i 2006 vil have væsentlig betydning for den selvejende institutions situa-tion for 2007. Der er i bestemmelsen givet undervisningsministeren en bemyndigelse til at fastsætte regler, efterhvilke amtskommunens beslutninger om væsentlige økonomiske dispositioner i forhold til de amtskommunaleinstitutioner, som skal overgå til statsligt selveje, kræver godkendelse af undervisningsministeren, herunder at
Side 16 af 31
ministeren kan fastsætte vilkår for godkendelsen. Ministerens godkendelsesbeføjelse vil eventuelt helt eller delvistkunne delegeres til de midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje.De midlertidige bestyrelser skal forberede inddragelse i CVU’er af centrene for undervisningsmidler. Fra 1. ja-nuar 2006 skal de midlertidige bestyrelser varetage de opgaver, som de hidtidige bestyrelser for centrene for un-dervisningsmidler indtil da varetager. Det drejer sig om fastsættelse af retningslinjer for virksomheden og god-kendelse af budgettet inden for de fastsatte økonomiske rammer, fastsættelse af bestyrelsernes forretningsordenog afholdelse mindst en gang om året af et møde med repræsentanter for brugere af centret.Den midlertidige bestyrelse overtager ligeledes i 2006 amtsrådets beføjelse til at ansætte og afskedige sygepleje-og radiografskolernes ledere og lederne af centre for undervisningsmidler.Den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje skal bl.a. bestå af medlemmer, der harkendskab til etablering og drift af selvejende uddannelsesinstitutioner, og det vil være naturligt, at den midlertidi-ge bestyrelses formand har tilknytning til eller kendskab til lokalområdet og dets uddannelsesinstitutioner. Insti-tutionens leder kan henvende sig til en eller flere af de i § 7 nævnte landsdækkende organisationer, men det kanogså være nærliggende i den konkrete situation, at institutionens leder henvender sig til et lokalt uddannelsesinsti-tutionsfællesskab, hvis et sådant findes. Der bør gives den enkelte leder et vidt spillerum til at finde netop denformand, der findes bedst egnet til at påtage sig udviklingsopgaven for institutionen i et godt samarbejde medden pågældende institution.Lederen kan selv beslutte, hvortil henvendelse skal ske blandt de i loven nævnte foreninger og organer om ind-stilling af formanden i forslagets § 7, stk. 5, jf. stk. 4.Det foreslås, at de midlertidige bestyrelser skal bestå af fire medlemmer, der udpeges af institutionens leder ef-ter indstilling fra de i stk. 4 nævnte parter, og en tilforordnet studerende efter indstilling fra de studerendes råd.Der er dog ikke studerendes råd på centrene for undervisningsmidler. Indstillinger af medlemmer til den midler-tidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje skal ske efter reglerne i lov om ligestilling mellem mændog kvinder ved besættelse af visse bestyrelsesposter i den statslige forvaltning.For at sikre de midlertidige bestyrelsers uafhængighed i forhold til amtskommunen, kan medlemmer af amts-rådet ikke udpeges som medlemmer af de midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje.Den pågældende institutions leder foreslås at varetage sekretariatsopgaverne for den midlertidige bestyrelse.Særligt om vedtægtsforholdFor den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje vil bestemmelser, der regulerer besty-relsens virksomhed, herunder de processuelle forhold vedr. beslutningstagen, tegningsret m.v. blive fastlagt i enbekendtgørelse udstedt af undervisningsministeren. Reglerne vil gælde for forberedelsen af overgangen til selvejeog for opgaver i 2006 med godkendelse af budget, ansættelse og afskedigelse af skolelederen og øvrige opgaverovertaget fra den tidligere bestyrelse eller amtsrådet. Der vil derfor ikke foreligge en egentlig vedtægt for denmidlertidige bestyrelses virke.Det foreslås, at undervisningsministeren bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om de midlertidige besty-relsers nedsættelse og virksomhed, om kompetenceforholdet mellem på den ene side forberedelsesbestyrelserneog på den anden side amtsrådene og om inddragelse af de studerendes råd i processen. Bemyndigelsen tænkesogså anvendt til, at ministeren, hvis der måtte være behov herfor, skal kunne give konkrete anvisninger på og omnødvendigt påbud om tilrettelæggelsen og varetagelsen af opgaverne vedrørende forberedelsen af institutionernesovergang til selveje i statsligt regi.Til stk. 10
Side 17 af 31
Det foreslås, at der kan ydes formændene for de midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selv-eje særskilt vederlag for arbejdet med overgangen til selveje af de amtskommunale institutioner.Til § 8Til stk. 1Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007, idet dog de midlertidige bestyrelser til forberedelse afovergangen til selveje nedsættes pr. 1. januar 2006.Til stk. 2Det foreslås, at bestyrelserne for centrene for undervisningsmidler ophører pr. 1. januar 2006 og erstattes af desamtidigt hermed nedsatte midlertidige bestyrelser til forberedelse af overgangen til selveje.Til stk. 3Med forslaget vil sygepleje- og radiografskolerne enten overgå til selveje eller inddrages i et CVU eller efter mi-nisterens beslutning blive sammenlagt med en anden sygepleje- og radiografskole.Om vedtægter henvises til bemærkningerne til § 7.Med forslaget om, at sygepleje- og radiografskoler kan inddrages i et CVU, vil undervisningsministeren i hen-hold til § 27 a, stk. 4, i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andre selvejende institutioner for videre-gående uddannelser m.v., kunne pålægge CVU’et at udbyde sygeplejerske- og radiografuddannelserne på nærme-re bestemte uddannelsessteder, som det forudsættes i aftalen mellem regeringen og Dansk folkeparti om enstrukturreform.Til stk. 4Det foreslås, at undervisningsministeren træffer beslutning om placering af det enkelte center for undervis-ningsmidler. Dette sker efter indstilling fra den midlertidige bestyrelse til forberedelse af overgangen til selveje ogbestyrelsen for CVU’et. Ministeren kan ved udøvelsen af godkendelsesbeføjelsen bl.a. lægge vægt på regionalehensyn.Til stk. 5Det er forudsat som led i kommunalreformen, at sygepleje- og radiografskolerne, uanset om de overgår tilselveje eller inddrages i et CVU eller sammenlægges med en anden sygepleje- og radiografskole, overgår til taxa-meterstyring pr. 1. januar 2007. Det foreslås, at undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om ydelseaf tilskud, og at de almindelige tilskudsbestemmelser i lov om Centre for Videregående Uddannelse og andreselvejende institutioner for videregående uddannelser m.v. og i lov om mellemlange videregående uddannelser ien overgangsperiode kan fraviges helt eller delvist med henblik på at etablere en overgangsordning for de pågæl-dende institutioner. Tilskuddene vil i overgangsperioden, hvis længde fastsættes af ministeren, blive reguleretmed et tillæg eller fradrag, som fastsættes med udgangspunkt i forskellen mellem tilskuddene efter de hidtidige ogde nye regler. Tillæg og fradrag aftrappes gradvist og bortfalder ved overgangsperiodens udløb. Tilskud vil kunneudbetales forskudsvis.Til stk. 6
Side 18 af 31
Fra den 1. januar 2007 vil der skulle foreligge en ny godkendt vedtægt for den nye selvejende institution, efterhvilken en ny bestyrelse konstitueres. Vedtægten, der udarbejdes af den midlertidige bestyrelse, skal være ind-sendt til Undervisningsministeriet senest den 31. oktober 2006. Såfremt der pr. 1. januar 2007 endnu ikke forelig-ger en endelig godkendt vedtægt for institutionen, kan undervisningsministeren fastsætte institutionens vedtægt,der vil være gældende indtil endelig godkendelse af den nye vedtægt.Dels som følge af, at centre for undervisningsmidler placeres i CVU’er, dels som følge af eventuel inddragelseaf sygepleje- og radiografskoler, skal der i de pågældende CVU’ers vedtægter indarbejdes ændringer i overens-stemmelse med inddragelserne.Som det fremgår af lovforslaget erstattes den udpegningsret, der måtte være fastsat i det enkelte CVU’s ellerandre selvejende institutioners vedtægt for amtsrådene som aftagerinteressenter, til bestyrelserne for de pågæl-dende institutioner, af en udpegningsret for regionsrådene som aftagerinteressenter. Idet det ikke kan forventes,at alle regionsråd har udpeget nye medlemmer til at indtræde i bestyrelserne den 1. januar 2007, gives der under-visningsministeren hjemmel til at lade amtsrådenes repræsentanter fortsætte i bestyrelserne ud over denne dato.Bemyndigelsen påtænkes udnyttet til at fastsætte en kortere overgangsperiode.Bemyndigelsen påtænkes endvidere udnyttet til at fastsætte regler om at fritage CVU’er og andre selvejende in-stitutioner godkendt efter CVU-loven for umiddelbart efter ikrafttrædelse af kommunalreformen at indsendeændrede vedtægter til ministerens godkendelse, hvis ændringerne alene har karakter af tekniske ændringer afledtaf kommunalreformen, f.eks. ændret hjemstedskommune eller bestyrelsens sammensætning. Hvis regionsrådetfår samme antal medlemmer i bestyrelsen, som amtsrådet hidtil har haft, betragtes dette som en teknisk ændring.Ved fuld enighed i den afgående bestyrelse om, at ændringerne ikke forrykker magtbalancen i bestyrelsen, hvisantallet af medlemmer i bestyrelsen udpeget af regionsrådet er mindre end antallet af medlemmer udpeget afamtsrådet, kan undervisningsministeren anse ændringerne for at være af teknisk karakter. Vedtægtsændringerneforudsættes dog indarbejdet ved førstkommende vedtægtsrevision.Til § 9I § 3 i Indenrigs- og Sundhedsministeriets forslag til lov om visse procedurespørgsmål i forbindelse med kom-munalreformen foreslås det blandt andet, at den myndighed, hvortil en opgave overføres i henhold til kommu-nalreformen, den 1. januar 2007 skal overtage de aktiver og passiver, der udelukkende er knyttet til varetagelsenaf opgaven, samt at den pågældende myndighed den 1. januar 2007 indtræder i de rettigheder og pligter, somudelukkende er knyttet til varetagelsen af opgaven.I lovforslagets § 9 foreslås det, at undervisningsministeren overtager de faste ejendomme, der huser de af lov-forslaget omfattede uddannelser og centre for undervisningsmidler, og stiller dem til disposition for de selvejendeinstitutioner i statsligt regi på vilkår, der fastsættes af undervisningsministeren, samt at ministeren på nærmerebestemte vilkår kan overdage disse ejendomme til de selvejende institutioner.Til § 10Til stk. 1Efter bestemmelsen foretages afskedigelse af den selvejende institutions tjenestemænd af den pågældende insti-tution, der endvidere har kompetencen til iværksættelse af disciplinære foranstaltninger.Reguleringen af tjenestemænds overgang til ansættelse ved de statsligt selvejende institutioner under Undervis-ningsministeriet vil i øvrigt ske i det samtidig med dette lovforslag fremsatte forslag til lov om visse procedure-spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen, som fremsættes af indenrigs- og sundhedsministeren.
Side 19 af 31
Til stk. 2Forslaget om, at statskassen afholder eventuelle udgifter til ventepenge eller rådighedsløn og pension til institu-tionens tjenestemænd i de tilfælde, der er beskrevet i stk. 2, er en konsekvens af kommunalreformen.
Side 20 af 31
Bilag 1Lovforslaget sammenholdt med gældende lovGældende formuleringLovforslaget
I lov om Centre for Videregående Ud-dannelse og andre selvejende institutio-ner for videregående uddannelser m.v.,jf. lovbekendtgørelse nr. 955 af 28. no-vember 2003, som ændret ved § 1 i lovnr. 361 af 19. maj 2004 og lov nr. 479 af9. juni 2004, foretages følgende ændrin-ger:1.Efter § 3 indsættes:»§3 a.For selvejende sygepleje- og ra-diografskoler, der er godkendt efter § 3,gælder forvaltningsloven og offentlig-hedsloven.Stk. 2.For CVU’er, der udbyder syge-plejerske- og radiografuddannelserne, ogfor CVU’er, der varetager opgaven somcentre for undervisningsmidler, gælderforvaltningsloven og offentlighedslovenfor CVU’ernes samlede virksomhed.«2.I§ 27 a, stk. 3,indsættes som 2. pkt.:»CVU’er,der er godkendt til udbud afStk. 3.Undervisningsministeren kanungdomsuddannelse, er omfattet af be-godkende, at et CVU udbyder ung-stemmelserne om samarbejde og koordi-domsuddannelse, herunder studieforbe-nation i lov om institutioner for er-redende undervisning, samt i særlige til-hvervsrettet uddannelse, lov om institu-fælde erhvervsrettet ungdomsuddannelse. tioner for uddannelsen til studenterek-samen og lov om institutioner for ud-dannelsen til højere forberedelseseksa-men.«§ 27 a.
§ 27 f.Uanset § 27 e, stk. 4, kan det ivedtægten for et CVU i stedet bestem-mes, at1) den daglige ledelse af en partners
3.§ 27 f, stk. 1,affattes således:»Uanset§ 27 e, stk. 4, kan det i vedtægten for etCVU i stedet bestemmes, at den dagligeledelse af en partners uddannelsesstedvaretages af to studierektorer, hvis part-
Side 21 af 31
2)
uddannelsessted varetages af tostudierektorer, hvis partneren erindgået i CVU’et ved sammen-lægning, og hvis partneren forudfor sammenlægningen med un-dervisningsministerens godken-delse udbød to uddannelser medhver sin daglige leder, ogder oprettes en studiebestyrelse ogansættes en studierektor for én el-ler flere amtskommunale videre-gående sundhedsuddannelser, hvisder er optaget bestemmelse her-om i en overenskomst indgåetmellem CVU’et og ét eller flereamtsråd eller Hovedstadens Syge-husfællesskab, hvorefter sådanneuddannelser udbydes af CVU’et.Fordelingen af beføjerlser mellemCVU’ets organer fastsættes efteroverenskomsten.
neren er indgået i CVU’et ved sammen-lægning, og hvis partneren forud forsammenlægningen med undervisnings-ministerens godkendelse udbød to ud-dannelser med hver sin daglige leder.«
§ 27 f.Stk. 3.Bestemmelserne i § 8, stk. 3, nr.2-4, og stk. 4, finder ikke anvendelse iforbindelse med udlejningsforhold mel-lem Hovedstadens Sygehusfællesskab oget CVU, som har indgået en overens-komst med Hovedstadens Sygehusfælles-skab, jf. stk. 1, nr. 2.§ 27 k.Stk. 2.Amtskommunale tjenestemændog tjenestemænd ved Hovedstadens Sy-gehusfællesskab, der gør tjeneste vedinstitutioner for amtskommunale videre-gående sundhedsuddannelser, har pligt tilat lade sig udlåne til tjeneste ved CVU’et,
4.§ 27 f, stk. 3,ophæves.
5.§ 27 k, stk. 2-4,ophæves.
Side 22 af 31
når uddannelsen ved overenskomst mel-let et CVU og ét eller flere amtsråd ellerHovedstadens Sygehusfællesskab hen-lægges til CVU’et. Tjenestemændeneopretholder deres ansættelsesforholdsom amtskommunale tjenestemænd un-der udførelse af arbejdet under CVU’et.Stk. 3.Tjenestemanden, jf. stk. 2, harikke krav på ventepenge, rådighedsløneller pension som følge af uddannelsenshenlæggelse til CVU’et og har pligt til atunderkaste sig de forandringer i sine tje-nesteforretningers omfang og beskaffen-hed, som følger heraf.Stk. 4.I overenskomsten, jf. stk. 2, op-tages bestemmelser om fordelingen afforpligtelser og beføjelser i forhold tiltjenestemændene mellem CVU’et og denamtskommunale ansættelsesmyndighedeller Hovedstadens Sygehusfællesskab.
6.Efter§ 28 aindsættes:»§28 b.Ministeren kan efter indstillingfra bestyrelserne for de enkelte instituti-oner godkende samarbejde mellem ellersammenlægning af institutioner for vide-regående uddannelser og for ungdoms-og voksenuddannelser på Bornholm ogkan i den forbindelse fravige lovens be-stemmelser.«
§ 5.
§2I lov nr. 481 af 31. maj 2000 om mel-lemlange videregående uddannelser, somændret ved § 9 i lov nr. 1080 af 17. de-cember 2002, § 7 i lov nr. 1083 af 17.december 2002 og lov nr. 299 af 30. april2003, foretages følgende ændringer:
Side 23 af 31
Stk. 4.Undervisningsministeren kanfastsætte optagelsestal for mellemlangevideregående uddannelser.
1.I§ 5, stk. 4,indsættes som2. pkt:»Forsygeplejerske-, radiograf- og pæ-dagoguddannelserne fastsættes optagel-sestallene efter dialog med regionsrådeneog kommunalbestyrelserne.«
2.Efter§ 6indsættes:»§6 a.Statens institutioner, regions-råd, kommunalbestyrelser og private,herunder selvejende, institutioner, dermodtager statstilskud, skal stille egnedepraktikpladser til rådighed for praktik iuddannelserne til sygeplejerske, jorde-moder, radiograf, fysioterapeut, ergote-rapeut og pædagog.Stk. 2.Undervisningsministeren kanfastsætte nærmere regler om tilvejebrin-gelse og fordeling af praktikpladser forden enkelte uddannelse. Antallet af prak-tikpladser skal modsvare det behov, derfølger af optagelsestallene for uddannel-serne, jf. § 5, stk. 4.«§ 8.Undervisningsministeren nedsætter3.I§ 8, stk. 1, nr. 2,ændres»Amtsråds-et råd for de mellemlange videregåendeforeningen i Danmark« til:»regionsråde-uddannelser. Ministeren udpeger for-ne i forening«.manden og mellem 13 og 21 andre med-lemmer med tilknytning til uddannelser-ne, herunder repræsentation for de stu-derende på området, og arbejdsmarkedet.10 af medlemmerne udpeges efter indstil-ling fra følgende organisationer:1) 2 medlemmer udpeges efter ind-stilling fra Dansk Arbejdsgiverfor-ening.2) 1 medlem udpeges efter indstillingfra Amtsrådsforeningen i Dan-mark.
Side 24 af 31
§ 5.Undervisningsministeren nedsætteret råd for de korte videregående uddan-1.§ 5, stk. 1, nr. 4,affattes således:nelser (Erhvervsakademirådet). Ministe-ren udpeger formanden og indtil 21 an-»4)1 medlem udpeges efter forslag fradre medlemmer med tilknytning til ud-regionsrådene og kommunalbestyrelsernedannelserne og arbejdsmarkedet. 14 afi forening.«medlemmerne udpeges efter forslag frafølgende organisationer:1) 4 medlemmer udpeges efter for-slag fra Dansk Arbejdsgiverfor-ening.2) 1 medlem udpeges efter forslag fraSammenslutningen af LandbrugetsArbejdsgiverforeninger.3) 1 medlem udpeges efter forslag fraLedernes Hovedorganisation.4) 1 medlem udpeges efter forslag fraAmtsrådsforeningen i Danmark,KommunernesLandsforening,Københavns Kommune og Frede-riksberg Kommune i forening.
§3I lov nr. 1115 af 29. december 1997 omkorte videregående uddannelser (er-hvervsakademiuddannelser), som ændretved § 8 i lov nr. 1080 af 17. december2002, § 6 i lov nr. 1083 af 17. december2002 og § 10 i lov nr. 299 af 30. april2003, foretages følgende ændring:
§4I lov nr. 296 af 26. juni 1975 om syge-husvæsenets deltagelse i uddannelse in-den for kliniske fag ved det lægeviden-skabelige studium m.v., som ændret vedlov nr. 457 af 1. juni 1994, § 13 i lov nr.1133 af 31. december 1994 og § 59 i lovnr. 145 af 25. marts 2002, foretages føl-gende ændringer:
Side 25 af 31
§ 1.Sygehusvæsenet varetages af amts-kommunerne og Bornholms, Frederiks-berg og Københavns Kommuner.
1.§ 1affattes således:»§1.Ministeren for videnskab, tekno-logi og udvikling fastsætter efter forhand-ling med indenrigs- og sundhedsministe-ren ved hvilke sygehuse m.v. i regioner-ne, undervisningen i kliniske fag ved læ-gevidenskabelige studium og tandlæge-studiet skal foregå.«
§ 2.Staten yder Hovedstadens Syge-husfællesskab, amtskommuner og kom-muner refusion for merudgifter, der erforbundet med, at den i § 1 nævnte un-dervisning henlægges til sygehuse underde pågældende sygehusvæsener.
2.I§ 2, stk. 1,ændres»HovedstadensSygehusfællesskab, amtskommuner ogkommuner« til:»regionerne«
§ 4.Ministeren fastsætter efter forslagfra praktikpladsudvalgene, jf. § 19, antal-let af uddannelsespladser på institutio-nerne.Stk. 2.Undervisningsministeren kanfastsætte regler om adgangen til uddan-nelsen og om optagelsen på institutio-nerne.Kapitel 3§ 15.Amtsrådet og kommunalbestyrel-serne skal i samarbejde stille egnedepraktikpladser til rådighed for uddannel-sen i overensstemmelse med det fastsatteantal uddannelsespladser, jf. § 4, stk. 1,og med de regler, der er fastsat i medfør
§5I lov om uddannelse af pædagoger, jf.lovbekendtgørelse nr. 980 af 1. novem-ber 2000, som ændret ved § 67 i lov nr.145 af 25. marts 2002 og § 7 i lov nr. 274af 8. maj 2002, foretages følgende æn-dringer:1.I§ 4ophævesstk. 1,og istk. 2,somherefter bliver stk. 1, ændres»Ministe-ren« til:»Undervisningsministeren«.
2.Kapitel 3ophæves.
Side 26 af 31
af § 2, stk. 6.Stk. 2.Statslige institutioner og privateinstitutioner, der modtager statstilskud,er forpligtet til at stille egnede praktik-pladser til rådighed for øvelsespraktik-ken.§ 16.Bestemmelserne om amtskom-muner i denne lov gælder tilsvarende forBornholms, Frederiksberg og Køben-havns Kommuner.§ 17.Der nedsættes praktikpladsudvalgfor pædagoguddannelsen af et eller flereamtsråd efter undervisningsministerensbestemmelse. Ministeren bestemmer,hvilke uddannelsesinstitutioner der helteller delvis hører under det enkelte ud-valg. Hvis et udvalg alene nedsættes af étamtsråd, udpeges udvalget således:AmtsrådetKommunalbestyrelsernei amtsrådskredsenDe færdiguddannedesorganisationer231
Stk. 2.Hvis udvalget nedsættes af flereamtsråd i fællesskab, fastsættes antallet afmedlemmer i samme forhold som efterstk. 1.Stk. 3.Rektorerne for de institutioner,der i henhold til stk. 1 hører under prak-tikpladsudvalget, eller den, de bemyndi-ger hertil, er tilforordnet praktikpladsud-valget.Stk. 4.Praktikpladsudvalgets formandvælges af og blandt de kommunale med-lemmer.Stk. 5.Praktikpladsudvalget fastsætter
Side 27 af 31
selv sin forretningsorden.Stk. 6.Amtsråd, der er repræsenteret iudvalget, stiller sekretariatsbistand tilrådighed for praktikpladsudvalget.
§ 18.(Ophævet).§ 19.Ud fra en vurdering af det fremti-dige behov for færdiguddannede pæda-goger i området og muligheden for atskaffe praktikpladser på institutionerneafgiver praktikpladsudvalget forslag tilundervisningsministeren om antallet afuddannelsespladser på institutionerne.Stk. 2.Praktikpladsudvalget koordinererarbejdet med at tilvejebringe praktikplad-ser. Udvalget træffer beslutning om for-deling af praktikpladserne mellem institu-tionerne, der har pligt til at udnytte dem.Stk. 3.Et praktikpladsudvalg kan indgåaftale med et andet praktikpladsudvalgom at udnytte praktikpladser, der er tilve-jebragt af det andet praktikpladsudvalg.§ 20.Institutionerne fordeler de stude-rende mellem de anviste praktiksteder,der har pligt til at modtage dem.§ 21.Diakonhøjskolen i Århus har efternærmere aftale med praktikpladsudvalg,der fordeler praktikpladser mellem insti-tutioner, der udbyder pædagoguddannel-sen i Århus Amtskommune, ret til at fåstillet praktikpladser til rådighed for dia-konelever.§6I lov nr. 471 af 10. juni 1997 om centrefor undervisningsmidler m.v., som æn-dret ved § 60 i lov nr. 145 af 25. marts2003, foretages følgende ændringer:1.§§ 1-3affattes således:
Side 28 af 31
§ 1.Amtskommunerne og Bornholms,Frederiksberg og Københavns Kommu-ner driver centre driver centre for under-visningsmidler. I Bornholms, Frederiks-berg og Københavns Kommuner vareta-ger kommunalbestyrelsen de opgaver ogbeføjelser, som er henlagt til amtsrådet.Stk. 2.Centrene for undervisningsmid-ler skal1) omfatte en samling af undervis-ningsmidler beregnet til udlån tilundervisningsinstitutionerneiamtet,2) sørge for information og yde råd-givning og vejledning til lærerem.fl. i amtet om undervisnings-midler og deres anvendelse og3) yde bistand til lærere i amtet vedfremstilling af undervisningsmid-ler til eget brug.Stk. 3.Aktiviteterne for centrene forundervisningsmidler kan omfatte1) kursusvirksomhed over for un-dervisningsinstitutioner m.fl. og2) pædagogisk og teknisk rådgivningog vejledning til undervisningsin-stitutionernes brug af elektroniskenet.Stk. 4.Amtsrådene kan beslutte, atcentrene for undervisningsmidler formid-ler lokale kulturtilbud i pædagogisk sam-menhæng.
»§1.Centre for Videregående Uddan-nelse (CVU), der i henhold til § 27 c i lovom Centre for Videregående Uddannelseog andre selvejende institutioner for vi-deregående uddannelser m.v. udbyderefter- og videreuddannelse af lærere ifolkeskolen og pædagoger samt CVUJelling, varetager opgaven som centre forundervisningsmidler. Det samme gælderandre CVU’er, der udbyder lærer- ogpædagoguddannelserne.Stk. 2.Opgaven som center for under-visningsmidler består i at:1) Omfatte en samling af undervis-ningsmidler.2) Sørge for information og yde råd-givning og vejledning til lærere m.fl.om undervisningsmidler og deresanvendelse.3) Yde bistand til lærere ved fremstil-ling af undervisningsmidler til egetbrug.Stk. 3.Opgaven som center for under-visningsmidler kan bestå i:1) Kursusvirksomhed over for under-visningsinstitutioner m.fl.2) Pædagogisk og teknisk rådgivning ogvejledning til undervisningsinstituti-onernes brug af elektronisk net.
§ 2.Amtsrådet har det overordnedeansvar for centret for undervisninsmid-ler.
§ 2.Undervisningsministeren kan fast-sætte regler om CVU’ernes varetagelse afopgaven som centre for undervisnings-midler, herunder om inddragelse af bru-
Side 29 af 31
Stk. 2.Til at varetage ledelsen afcentret for undervisningsmidler oprettesen bestyrelse, der består af1) 2 repræsentanter for amtskom-munen udpeget af og blandt med-lemmerne af amtsrådet, og hvorafden ene repræsentant af amtsrådetudpeges som formand for besty-relsen,2) 4 repræsentanter for kommunernei amtet udpeget af kommunefor-eningen i amtet blandt medlem-merne af kommunalbestyrelserne,3) 1 repræsentant for medarbejderneved centret for undervisningsmid-ler udpeget af og blandt centretsmedarbejdere.Stk. 3.Bestyrelsen udpeges for en peri-ode af 4 år fra den 1. april i det r, derfølger efter nyvalg til amtsråd og kom-munalbestyrelser. Genudpegning kanfinde sted. Udpegning af medlemmer ogsuppleanter til bestyrelsen finder stedinden udgangen af februar måned sammeår.
gerne og om brugerbetaling.
§ 3.Bestyrelsen fastsætter retningslinjer§ 3.Undervisningsministeriet yder in-for virksomheden for centret for under-den for en tilskudsramme fastsat på devisningsmidler inden for de mål og ram- årlige finanslove tilskud til CVU’erne tilmer, som amtsrådet fastsætter.dækning af udgifter til etablering og ved-ligeholdelse af samlingen af undervis-Stk. 2.Efter indstilling fra lederen afningsmidler og aktiviteter efter § 1, stk.centret for undervisningsmidler godken- 2.«der bestyrelsen budgettet inden for deøkonomiske rammer, som amtsrådet harfastlagt.Stk. 3.Bestyrelsen afgiver indstilling tilamtsrådet om ansættelse og afskedigelseaf leder og øvrige medarbejdere vedcentret for undervisningsmidler.
Side 30 af 31
Stk. 4.Bestyrelsen fastsætter sin egenforretningsorden, jf. dog stk. 5.Stk. 5.Bestyrelsen afholder mindst engang om året et møde med repræsentan-ter for brugere af centret for undervis-ningsmidler. Mindst følgende organisati-oner indbydes1) Frie Grundskolers Fællesråd.1) Dansk Friskoleforening.2) Foreningen af Frie Ungdoms- ogEfterskoler.3) Foreningen af Private SelvejendeGymnasier, Studenter- og HF-kurser.4) Handelsskolernes Forstander- ogInspektørforening.5) Foreningen af Skoleledere ved deTekniske Skoler.6) Danmarks Lærerforening.
§ 4.Lederen af centret for undervis-ningsmidler har den daglige ledelse afcentret og er ansvarlig for centrets virk-somhed over for bestyrelsen og amtsrå-det. Lederen afgiver forslag til bestyrel-sen om ansættelse og afskedigelse afcentrets øvrige medarbejdere. Lederenvaretager sekretariatsforretningerne forbestyrelsen og deltager i bestyrelsensmøder uden stemmeret.§ 5.Udgiften til etablering og vedlige-holdelse af samlingen af undervisnings-midler og aktiviteter efter § 1, stk. 2, af-holdes af amtskommunerne. Aktiviteterefter § 1, stk. 3 og 4, udbydes af centrenefor undervisningsmidler som brugerfi-nansierede aktiviteter. Amtskommunernefastsætter omfanget af brugerfinansierin-gen efter § 1, stk. 3, nr. 1.
2. §§ 4 og 5 ophæves.
Side 31 af 31