Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 68
Offentligt
2585499_0001.png
11%
Frederiksholms Kanal 27
Kommunaludvalget
KOU alm. del - Bilag 68
Offentlig
MODTAGET
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
• 5 S
Den Celit(ale kidievering
- 3 0
kn.
2fig
Dato
:
3 0 NOV. 2004
:
409-81
TI
U
./.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 62:
nl
Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørgs-
mål 62 (Alm. del - spørgsmål 62), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2004 fra Ni-
els Jørgen Jensen, Hadsund vedrørende strukturreformen på vejområdet, jf.
alm. del — bilag 67"
Svar:
Niels Jørgen Jensen giver i sin henvendelse udtryk for undren over den
model, som regeringen i forbindelse med kommunalreformen sammen med
Dansk Folkeparti er nået til enighed om at indføre på vejområdet.
Jeg kan for så vidt angår baggrunden for den valgte model oplyse, at jeg
overordnet er enig i, at amterne generelt — ligesom i øvrigt kommunerne — i
dag udfører et godt og seriøst stykke arbejde på vejområdet.
Når regeringen alligevel har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en
model med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at der på den måde
kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i sektoren, samlet
betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele det over-
ordnede vejnet hos kun en myndighed.
Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, amterne og
de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fag-
lige miljøer i de enkelte forvaltningsenheder. Det er et problem, som for-
ventes at blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske udfor-
dringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil reformen
bidrage til at råde bod på.
Vejsektoren vil hermed overordnet stå bedre rustet til at møde fremtidens
udfordringer.
KOU, Alm.del - 2004-05 (1. samling) - Bilag 68: Kopi TRU svar på spm. 62 om kommentar til henvendelse fra Niels Jørgen Jensen, Hadsund vedr. strukturreformen på vejområdet, fra trafikministeren
2585499_0002.png
Side 2 af 2
Der udtrykkes i Niels Jørgen Jensens henvendelse bekymring for kommu-
nernes grundlag for at varetage de opgaver, der med reformen overføres fra
amterne.
Jeg skal i den forbindelse påpege, at der med aftalen om kommunalrefor-
men netop er lagt op til, at kommunerne skal overtage de nuværende amts-
veje, som har lokalt præg — dvs. veje med lave trafikmængder og mange
vejadgange.
Kommunerne vil dermed overtage den del af amtsvejene, der minder mest
om den type veje, som kommunerne allerede administrerer i dag. Samtidig
vil sammenlægningerne af de mindre kommunale enheder og overførslen
af medarbejdere fra amterne betyde, at der vil opnås et kompetenceløft i
vejforvaltningerne, og de nye kommuner vil dermed alt andet lige kunne
løfte større opgaver.
Regeringen har således positive forventninger til kommunernes evne til at
løfte de nye opgaver.
Et andet aspekt, der berøres i Niels Jørgen Jensens henvendelse, er hvorle-
des amternes nuværende opgaver kan koordineres i den nye struktur.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at der under Trafikministeriet er nedsat et
antal arbejdsgrupper med deltagelse af henholdsvis amter og kommuner,
med den opgave at identificere og koordinere fremgangsmåder til løsning
af problemer af denne type.
Det er forventningen, at de koordinationsmæssige problemer, som omfor-
delingen af vejene og overgangen fra tre til to forvaltningsled måtte afsted-
komme, vil kunne identificeres og løses igennem et sådant konstruktivt
samarbejde.
n ig ilsen
lemming Hansen