Kommunaludvalget 2004-05 (1. samling)
KOU Alm.del Bilag 68
Offentligt
11%
Frederiksholms Kanal 27
Kommunaludvalget
KOU alm. del - Bilag 68
Offentlig
MODTAGET
Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr.
• 5 S
Den Celit(ale kidievering
- 3 0
kn.
2fig
Dato
:
3 0 NOV. 2004
:
409-81
TI
U
./.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 62:
nl
Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørgs-
mål 62 (Alm. del - spørgsmål 62), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 1. november 2004 fra Ni-
els Jørgen Jensen, Hadsund vedrørende strukturreformen på vejområdet, jf.
alm. del — bilag 67"
Svar:
Niels Jørgen Jensen giver i sin henvendelse udtryk for undren over den
model, som regeringen i forbindelse med kommunalreformen sammen med
Dansk Folkeparti er nået til enighed om at indføre på vejområdet.
Jeg kan for så vidt angår baggrunden for den valgte model oplyse, at jeg
overordnet er enig i, at amterne generelt — ligesom i øvrigt kommunerne — i
dag udfører et godt og seriøst stykke arbejde på vejområdet.
Når regeringen alligevel har ønsket at forenkle vejsektoren ved at skabe en
model med kun to vejbestyrelsesniveauer, skyldes det, at der på den måde
kan sikres en større borgernærhed og en større faglighed i sektoren, samlet
betragtet. Samtidig vil der ske en hensigtsmæssig samling af hele det over-
ordnede vejnet hos kun en myndighed.
Den nuværende tredeling af vejbestyrelsesansvaret med staten, amterne og
de mange kommuner giver i en række tilfælde ikke tilstrækkeligt store fag-
lige miljøer i de enkelte forvaltningsenheder. Det er et problem, som for-
ventes at blive større, efterhånden som de trafikale og teknologiske udfor-
dringer, som sektoren bliver mødt med, vokser. Det problem vil reformen
bidrage til at råde bod på.
Vejsektoren vil hermed overordnet stå bedre rustet til at møde fremtidens
udfordringer.