Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg og deres stedfortrædere Bilag Journalnummer Kontor 1 400.C.2-0 EUK 12. oktober 2004 KOMITÉSAG Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Indenrigs- og Sundhedsministeriets notat samt grundnotat om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markedsføringstilladelse for lægemidlerne ”Mimpara – cinacalcet” og ”Parareg – cinacalcet”. Medlemsstaternes stillingtagen skal være formanden for forskriftskomitéen i hænde senest den 16. oktober 2004.
1 Indenrigs- og Sundhedsministeriet 4.kt. J.nr. 2004-1307-87 SUM nr. 0405 Notat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af markeds-føringstilladelse for lægemidlerne ”Mimpara - cinacalcet” og ”Parareg – cinacalcet” . / . Ovennævnte forslag er beskrevet i vedlagte grundnotat. Forslagene behandles  i skriftlig  procedure, og  Kommissionen  har oplyst,  at medlemsstaternes stillingtagen  skal  være  formanden  for forskriftskomitéen  i hænde senest den 16. oktober 2004. Blodets indhold af calcium reguleres inden for et snævert koncentrationsområde bl.a. via hormonet PTH fra biskjoldbruskkirtlen. Falder blodets indhold af calcium, medfører dette en stigning i PTH, hvorved der frigøres mere calcium fra skelettet til blodet. Omvendt medfører en stigning i blodets indhold af calcium et fald i mængden af PTH. Cinacalcet, som er det aktive indholdsstof i Mimpara og Parareg, efterligner calciums virkning på biskjoldbruskkirtlen ved at øge dennes følsomhed for det tilstedeværende   calcium.   Herved   opfatter   biskjoldbruskkirtlen   blodets calciumkoncentration som værende højere, end den faktisk er, hvilket medfører en øget reduktion i mængden af frisat PTH. Denne  virkning  kan  udnyttes  i  situationer,  hvor  biskjoldbruskkirtlens produktion af PTH er uhensigtsmæssigt forhøjet. Dette ses bl.a. hos patienter med kræft i biskjoldbruskkirtlerne og patienter med svært nedsat nyrefunktion, som kræver dialysebehandling. Begge disse patientgrupper har sygeligt forhøjede koncentrationer   af   PTH,   hvilket   medfører   en   uhensigtsmæssig   høj calciumkoncentration i blodet. Denne  sygelige  tilstand  bevirker  et  vedvarende  tab  af  calcium  fra  skelettet medførende knoglesmerter og risiko for brud, ligesom det høje calciumindhold giver risiko for kalkaflejringer i indre organer, muskler og bløddele. Endelig er en vedvarende forhøjet calciumkoncentration forbundet med udtalt træthed og hudkløe.
2 Mimpara og Parareg har vist sig effektiv til behandling af forhøjet PTH som følge af dialysekrævende nedsat nyrefunktion (sekundær hyperparathyreo-disme) samt  ved  forhøjet  calciumkoncentration   (hypercalcæmi)  ved  kræft  i biskjoldbruskkirtlerne (cancer parathyreoidae). Ved behandling af nyrepatienter kan Mimpara og Parareg kombineres med anden behandling af forhøjet PTH. Mimpara og Parareg vil overvejende finde anvendelse på sygehuse og vil kun være tilgængelig på recept. Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at de pågældende lægemidler fuldt ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens  opfattelse,  at  markedsføringen  af  de  pågældende lægemidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Regeringen kan på denne baggrund støtte Kommissionens forslag.
3 Grundnotat    til    Folketingets    Europaudvalg    om    forslag    til kommis-sionsbeslutning  om  udstedelse  af  markedsføringstilladelse for Mimpara (cinacalcet) og Parareg (cinacalcet) 1. Indledning Kommissionens     forslag     (EU/1/04/292/001-012     (EMEA/H/C/570))     og (EU/1/04/293/001-012  (EMEA/H/C/575))  til  de  ovenfor  nævnte  beslutninger  er fremsendt til medlemsstaterne 16. september 2004. Forslagene har som retsgrundlag artikel 10, stk. 2, i Rådets forordning 726/2004 om  fastlæggelse  af  fællesskabsprocedurer  for  godkendelse  og  overvågning  af human-  og  veterinærmedicinske  lægemidler  og  om  oprettelse  af  et  europæisk lægemiddelagentur. Forslagene  behandles  i  skriftlig  procedure,  og  Kommissionen  har  oplyst,  at medlemsstaternes   stillingtagen   til   forslagene   skal   være   formanden   for forskriftskomitéen i hænde senest den 16. oktober 2004. Efter  forordning  726/2004  skal  en  central  godkendelsesprocedure  følges  ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udviklet på grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmåder. Proceduren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), når   de   pågældende   lægemidler   er   fremstillet   til   behandling   af immunforsvarssygdomme,  kræft,  visse  nervelidelser,  sukkersyge  og  sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet. Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode  om anvendelse af den centrale procedure  for  andre  lægemidler  med  et  nyt  aktivt  stof,  lægemidler  som  er behandlingsmæssigt, videnskabeligt  eller teknisk  nyskabende, samt  lægemidler, hvor en tilladelse på fællesskabsplan kan være til gavn for patienterne.   Ansøgninger,  der  behandles  efter  den  centrale  procedure,  indsendes  til  Det Europæiske    Lægemiddelagentur.    Lægemiddelagenturets    udtalelse    om ansøgningen  afgives  af  et  af  agenturets  videnskabelige  ekspertudvalg.  Ved ansøgninger  om  godkendelse  af  lægemidler  til  mennesker  afgives  udtalelse  af CHMP  (Committee  for  Medicinal  Products  for  Human  Use  –  Udvalget  for Humanmedicinske  Lægemidler).  Hvert  medlemsland  har  udpeget  1  medlem  til dette udvalg. Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godkendelse af udstedelse  af  en  markedsføringstilladelse  efter  forvaltningsproceduren  i  Det
4 Stående Udvalg  for Humanmedicinske  Lægemidler. Kommissionen  vedtager de foreslåede  foranstaltninger,  der  straks  finder  anvendelse.  Opnås  der  ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger Kommissionen sin beslutning for Rådet. Kommissionen kan i så fald udsætte anvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 måned. Rådet kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for  1  måned.  Har  Rådet  ikke  inden  for  fristen  på  1  måned  truffet  en  anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning. 2. Forslagets formål og indhold Vedtagelse  af  Kommissionens  forslag  til  beslutninger  indebærer,  at  der  af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlerne Mimpara og  Parareg,  som  giver  adgang  til  at  markedsføre  lægemidlerne  i  samtlige  25 medlemslande. Kort beskrivelse af Mimpara (cinacalcet) og Parareg (cinacalcet) Blodets indhold af calcium reguleres inden for et snævert koncentrationsområde bl.a. via hormonet PTH fra biskjoldbruskkirtlen. Falder blodets indhold af calcium, medfører dette en stigning i PTH, hvorved der frigøres  mere  calcium  fra  skelettet  til  blodet.  Omvendt  medfører  en  stigning  i blodets indhold af calcium et fald i mængden af PTH. Cinacalcet,  som  er  det  aktive  indholdsstof  i  Mimpara  og  Parareg,  efterligner calciums  virkning  på  biskjoldbruskkirtlen  ved  at  øge  dennes  følsomhed  for  det tilstedeværende   calcium.   Herved   opfatter   biskjoldbruskkirtlen   blodets calciumkoncentration som værende højere, end den faktisk er, hvilket medfører en øget reduktion i mængden af frisat PTH. Denne virkning kan udnyttes i situationer, hvor biskjoldbruskkirtlens produktion af PTH  er  uhensigtsmæssigt  forhøjet.  Dette  ses  bl.a.  hos  patienter  med  kræft  i biskjoldbruskkirtlerne  og  patienter  med  svært  nedsat  nyrefunktion,  som  kræver dialysebehandling.   Begge   disse   patientgrupper   har   sygeligt   forhøjede koncentrationer   af   PTH,   hvilket   medfører   en   uhensigtsmæssig   høj calciumkoncentration i blodet. Denne  sygelige  tilstand  bevirker  et  vedvarende  tab  af  calcium  fra  skelettet medførende knoglesmerter og risiko for brud, ligesom det høje calciumindhold giver risiko  for  kalkaflejringer  i  indre  organer,  muskler  og  bløddele.  Endelig  er  en vedvarende  forhøjet  calciumkoncentration  forbundet  med  udtalt  træthed  og hudkløe. Mimpara og Parareg har vist sig effektiv til behandling af forhøjet PTH som følge af dialysekrævende nedsat nyrefunktion (sekundær hyperparathyreo-disme) samt ved forhøjet  calciumkoncentration  (hypercalcæmi)  ved  kræft  i  biskjoldbruskkirtlerne (cancer parathyreoidae). Ved behandling af nyrepatienter kan Mimpara og Parareg kombineres med anden behandling af forhøjet PTH. Mimpara og Parareg vil overvejende finde anvendelse på sygehuse og vil kun være
5 tilgængelig på recept. 3. Nærheds- og proportionalitetsprincippet Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt.   4. Udtalelser Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene. 5. Forslagenes konsekvenser for Danmark Behandling  med  Mimpara  og  Parareg  forudsætter  kendskab  til  behandling  af forstyrrelser   i   calciumstofskiftet   samt   til   behandling   af   patienter   med dialysekrævende  nyrefunktionsnedsættelse,  hhv.  kræft  i  biskjoldbrusk-kirtlen. Behandlingen bør således forestås af specialister i de pågældende sygdomme. Behandlingen forventes overvejende at finde sted på sygehu-sene. Selvom   der   i   øjeblikket   findes   andre   behandlinger   til   hhv.   sekundær hyperparathyreodisme   og   hypercalcæmi   ved   cancer   parathyreoidea,   vil markedsføring af Mimpara og Parareg give en ekstra mulighed for at behandle disse patienter bedst muligt. I den henseende er Mimpara og Parareg at betragte som forbedring af behandlingen af de nævnte sygdomme. Det  er  Lægemiddelstyrelsens  vurdering,  at  de  pågældende  lægemidler  fuldt  ud lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvalitet. Det er Lægemiddelstyrelsens   opfattelse,   at   markedsføringen   af   de   pågældende lægemidler kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen. Da man endnu ikke kender den pris, som Mimpara og Parareg vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af dialysepatienter med sekundær hyperparathyreoidisme  hhv.  cancer  parathyreoidea  der  vil  skulle  tilbydes behandling Mimpara og Parareg, kan man ikke præcist udtale sig om forslagenes økonomiske konsekvenser for amtskommunerne. Forslagene vil ikke have statsfinansielle konsekvenser. En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve lovgivning, men indebærer pligt  for  administrationen  til  at  anerkende  de  pågældende  beslutninger  som bindende for Danmark. 6. Høring Ansøgninger    om    markedsføringstilladelser    til    lægemidler    forelægger Lægemiddelstyrelsen  ikke  for  andre  myndigheder  eller  organisationer,  da  disse sager  med  ledsagende  dokumentationsmateriale  indeholder  oplysninger  om
6 forretningshemmeligheder af sensitiv karakter. 7. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.