Ungdomsparlament kan ikke afvikles uden at behandle personoplysninger om de elever og lærere, der vælger at deltage.
Folketingets Administration er dataansvarlig for den databehandling, der foretages via Ungdomsparlamentets hjemmeside. Alle personoplysninger fra Ungdomsparlamentets hjemmeside slettes i det første kvartal i det år, hvori Ungdomsparlamentet er blevet afholdt.
I Folketingets Administration er vi både interesserede i og forpligtede til at beskytte de persondata, vi behandler. Vi stiller store krav teknisk og organisatorisk til vores håndtering af persondata, så de indsamlede data altid er beskyttet mest muligt.
Hvis du som led i Ungdomsparlamentet vælger at dele lovforslag eller andet materiale på Facebook, LinkedIn eller Twitter, er det privatlivspolitikkerne for disse sociale medier, der finder anvendelse. Vi vil anbefale, at du læser disse politikker, før du deler materiale.
Her kan du læse om, hvordan Facebook behandler dine personoplysninger.
Her kan du læse om, hvordan LinkedIn behandler dine personoplysninger.
Her kan du læse om, hvordan Twitter behandler dine personoplysninger.
Nedenfor kan du læse mere om, hvordan Folketingets Administration behandler dine personoplysninger. Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
1. Vi er den dataansvarlige – hvordan kontakter du os?
Folketingets Administration er dataansvarlig for behandlingen af de personoplysninger, som vi har fået om dig via dine aktiviteter på Ungdomsparlamentets hjemmeside.
Her er vores kontaktoplysninger:
Folketingets Administration
Christiansborg
1240 Københavns K
Cvr-nr.: 55 49 43 12
Telefon: 3337 5500
E-mail:
[email protected]
2. Formålene med og retsgrundlaget for behandlingen af dine personoplysninger
Vi behandler dine personoplysninger med følgende formål:
- For at afvikle Ungdomsparlamentet og det tilhørende undervisningsforløb
- For at forbedre Ungdomsparlamentet, dokumentere vores arbejde med UP og til statistiske formål
Retsgrundlaget for vores behandling af dine personoplysninger følger af artikel 6, stk. 1, litra e.
3. Kategorier af personoplysninger
Folketingets Administration indsamler kun almindelige personoplysninger i form af navne på lærere og elever, skole, ansættelsessted og klassetrin. For så vidt angår de elever, der bliver udvalgt til at deltage i Ungdomsparlamentet, kan der i de forslag, som eleverne vælger at arbejde med, indgå oplysninger om elevernes holdning til generelle samfundsforhold, men ikke oplysninger om deres politiske overbevisning.
4. Modtagere eller kategorier af modtagere af personoplysninger
Folketingets Administration giver ikke dine personoplysninger videre til andre end dine lærere.
Folketingets Administration offentliggør statistiske oplysninger om Ungdomsparlamentet i anonymiseret form.
5. Opbevaring af dine personoplysninger
Når du benytter Ungdomsparlamentets hjemmeside, behandles dine personoplysninger kun inden for EØS. Oplysningerne slettes et par måneder efter at Ungdomsparlamentet er afsluttet, dvs. omkring marts/april i det år, hvori Ungdomsparlamentet er blevet afholdt.
Hvis du skriver til [email protected] opbevarer vi de personoplysninger, du oplyser i din e-mail, så længe det er nødvendigt for at opfylde formålet med behandlingen, eller så længe vi er forpligtet til det.
Hvis du uploader materiale til Facebook, Instagram eller Twitter, er det deres privatlivspolitikker, der er gældende.
6. Dine rettigheder
Du har efter databeskyttelsesforordningen følgende rettigheder i forhold til vores behandling af oplysninger om dig:
- Ret til at se oplysninger (indsigtsret): Du har ret til at få indsigt i de oplysninger, vi behandler om dig.
- Ret til berigtigelse (rettelse): Du har ret til at få urigtige oplysninger om dig selv rettet.
- Ret til sletning: I visse tilfælde har du ret til at få slettet oplysninger om dig, inden tidspunktet for vores generelle sletning indtræffer.
- Ret til begrænsning af behandling: Du har i visse tilfælde ret til at få behandlingen af dine personoplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må vi fremover kun behandle oplysningerne – bortset fra opbevaring – med dit samtykke, eller med henblik på at et retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.
- Ret til indsigelse: Du har i visse tilfælde ret til at gøre indsigelse mod vores ellers lovlige behandling af dine personoplysninger.
Hvis du vil gøre brug af dine rettigheder, skal du kontakte os.
Du kan læse mere om dine rettigheder på Datatilsynets hjemmeside (www.datatilsynet.dk), hvor du bl.a. finder et afsnit om dette.
7. Retten til at klage til Datatilsynet
Du har ret til at indgive en klage til Datatilsynet, hvis du er utilfreds med den måde, vi behandler dine personoplysninger på. På Datatilsynets hjemmeside kan du også finde klagevejledning.
8. Kontaktoplysninger på databeskyttelsesrådgiveren
Hvis du har spørgsmål til vores behandling af dine personoplysninger, er du altid velkommen til at kontakte administrationens databeskyttelsesrådgiver.
- På e-mail: [email protected].
(Hvis din henvendelse indeholder følsomme personoplysninger, bør du benytte sikker e-mail.)
- På telefon: 3337 5500.
- Ved brev: Folketingets Administration, Att. databeskyttelsesrådgiveren, Christiansborg, 1240 København K.
Du kan læse om Folketingets privatlivspolitik i øvrigt på Folketingets hjemmeside her https://www.ft.dk/da/privatlivspolitik