Statsrevisorerne 2022-23 (2. samling)
EB 2022 1
Offentligt
2827816_0001.png
Endelig betænkning
Februar 2024
Endelig betænkning
over statsregnskabet
for 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Indholdsfortegnelse
1. Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022
.........................
1
2. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2022
.......................................................................................................................
5
3. Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
...............................................
7
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
..................
11
5. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2022-2026
........................................................
17
6. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
........................................................................
19
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
....................................................................................
25
8. Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022
......................
26
9. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
...............................................
32
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf.: 3337 5987
[email protected]
www.ft.dk/statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-832-0
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0004.png
34
|
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år.. Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022
|
35.
Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022 |
1
1. Formål og indhold i Endelig
betænkning over
statsregnskabet for 2022
Formålet med denne endelige betænkning over statsregnskabet for 2022 er at give
Folketinget et grundlag for at kunne godkende statsregnskabet på baggrund af Stats-
revisorernes indstilling og revisorernes bemærkninger. Grundlaget for Statsrevisorer-
nes indstilling er de 22 beretninger, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget
vedrørende regnskabsåret 2022. Statsrevisorerne afgav bemærkninger til alle beret-
ninger. Beretningerne er undersøgelser af statslig virksomhed mv., der er udarbejdet
af Rigsrevisionen på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne eller på Rigsrevi-
sionens eget initiativ. Af de 22 beretninger blev 8 beretninger udarbejdet på baggrund
af anmodninger fra Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne har fulgt op på alle beretninger på grundlag af ministrenes redegø-
relser og rigsrevisors bemærkninger, jf. § 18 i lov om revisionen af statens regnskaber
m.m. Når Statsrevisorerne følger op, vurderer de, om ministrene har iværksat foran-
staltninger, der er så tilfredsstillende, at sagen kan afsluttes, eller om sagen fortsat
skal følges.
Lovgrundlag
Statsrevisorerne forelægger statsregnskabet for Folketinget med deres bemærknin-
ger, jf. grundlovens § 47.
Boks 1
Grundlovens § 47
Stk. 1.
Statsregnskabet skal fremlægges for Folketinget senest seks måneder efter fi-
nansårets udløb.
Stk. 2.
Folketinget vælger et antal revisorer. Disse gennemgår det årlige statsregnskab
og påser, at samtlige statens indtægter er opført deri, og at ingen udgift er afholdt uden
hjemmel i finansloven eller anden bevillingslov. De kan fordre sig alle fornødne oplys-
ninger og aktstykker meddelt. De nærmere regler for revisorernes antal og virksomhed
fastsættes ved lov.
Stk. 3.
Statsregnskabet med revisorernes bemærkninger forelægges Folketinget til be-
slutning.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0005.png
2
| Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022
Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022 i hen-
hold til § 5 i lov om statsrevisorerne.
Statsrevisorlovens § 5
Statsregnskabet forelægges Folketinget til beslutning med Statsrevisorernes endelige
betænkning.
Stk. 2.
Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet omfatter de i § 18,
stk. 2, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m. omtalte oplysninger. Inden afgivel-
se af betænkning søger statsrevisorerne eventuelle tvivlsspørgsmål afklaret og redegør
herfor i betænkningen.
Stk. 3.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag, der omtales i den endelige betænk-
ning, gør det påkrævet, at Folketinget træffer en beslutning, afgives der indstilling herom
i forbindelse med bemærkningerne til sagen.
Sagerne i denne betænkning er opdelt efter de ministerområder, som fremgik af stats-
regnskabet for 2022.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
www.ft.dk/Statsrevisorerne,
hvor alle be-
mærkninger, ministerredegørelser og notater fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorernes behandling af sager til Endelig betænk-
ning
Når Statsrevisorerne behandler sager til Endelig betænkning over statsregnskabet,
sker det ud fra et princip om, at der er knyttet statsrevisorbemærkninger til sager,
hvor det skønnes, at det er påkrævet eller hensigtsmæssigt med kritik, henstillinger
e.l. Sager uden statsrevisorbemærkninger er
alt efter den pågældende sags karak-
ter
udtryk for, at sagen enten er tilfredsstillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat
følger sagen, eller at sagen er bragt så langt frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af sager til Endelig betænkning over stats-
regnskabet vil være, at sagen afsluttes uden yderligere opfølgning, eller at sagen fort-
sættes med henblik på yderligere opfølgning. De fortsatte sager kan fx skyldes, at der
foregår et administrativt udredningsarbejde, som skal afsluttes, eller at en udvikling
skal holdes under observation gennem en længere periode.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag, der omtales i denne betænkning, gør
det påkrævet, at Folketinget træffer en beslutning, kan Statsrevisorerne indstille det-
te i forbindelse med, at de afgiver bemærkning til sagen, jf. lov om statsrevisorerne,
§ 5, stk. 3.
Ministre og forvaltning bliver altid orienteret om Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
opfølgning på beretningssagerne efter det statsrevisormøde, hvor opfølgningen har
fundet sted.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022 |
3
Oplysninger om Statsrevisorernes eventuelle inhabilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller i samme sag har været repræsentant for no-
gen, der har en sådan interesse. Det gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevisors
ægtefælle, beslægtede eller besvogrede, søskendebørn eller andre nærtstående har
interesse i sagens udfald. Inhabilitet foreligger også, hvis en statsrevisor deltager eller
har deltaget i ledelsen eller har været nært tilknyttet en offentlig myndighed, et sel-
skab, en forening eller anden privat juridisk person, der har særlig interesse i sagens
udfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil, når sagen vedrører revision af en offentlig
myndighed, hvor den pågældende statsrevisor tidligere har medvirket ved afgørelser
eller ved gennemførelsen af de foranstaltninger, som revisionssagen vedrører. Det kan
fx være tilfældet, hvis en statsrevisor er tidligere minister. Set over en årrække er det-
te den hyppigste årsag til en statsrevisors erklæring om inhabilitet. Endelig er en stats-
revisor inhabil, hvis der i øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv at gøre opmærksom på eventuel inhabili-
tet. Er en statsrevisor inhabil i forhold til en revisionssag, er det fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevisormødet, mens sagen behandles. Oplys-
ninger om inhabilitet fremgår af de bemærkninger, som Statsrevisorerne har haft til de
enkelte beretninger, og af kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden for finansloven, men hvor staten fortsat
har ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor direkte adgang til fuldt statsejede aktie-
selskaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt har bestemmende indflydelse. For ak-
tieselskaber, der har aktier optaget til notering på en børsfond, skal rigsrevisor indkræ-
ve regnskaberne gennem vedkommende minister.
De særligt klassificerede regnskaber for Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og Po-
litiets Efterretningstjeneste (PET) revideres principielt på samme måde som statens
øvrige regnskaber, dvs. at revisionen gennemføres under Statsrevisorernes og rigsre-
visors ansvar. Revisionen af FE og PET udføres af særligt udpegede medarbejdere i
Rigsrevisionen, som er sikkerhedsgodkendt. I revisionen af PET medvirker endvidere
en afdelingschef i Justitsministeriet, som ligeledes er sikkerhedsgodkendt.
Rigsrevisor giver Statsrevisorerne en samlet årlig orientering om de overordnede re-
sultater af revisionen. Denne rapportering finder sted, samtidig med at Rigsrevisionen
rapporterer om den øvrige årsrevision i
beretningen om revisionen af statsregnskabet
og i
beretningen om revisionen af statens forvaltning.
Rapporteringen er som udgangs-
punkt mundtlig og består i, at rigsrevisor i tilfælde, hvor der ikke er væsentlige kritiske
bemærkninger, orienterer Statsrevisorerne om, at der ikke er særlige bemærkninger.
Rapporteringen
omfatter de særlige midler og FE’s almindelige regnskab, idet
det for-
udsættes, at
revisionen af PET’s almindelige regnskab rapporteres
som en integreret
del af rapporteringen vedrørende politiets regnskab i lighed med andre statslige virk-
somheder.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
4
| Formål og indhold i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022
Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterretningstjenesternes regnskabsaflæggelse
er væsentlige fejl, at forvaltningen ikke har været økonomisk hensigtsmæssig, eller at
regler og sædvanlig praksis har været tilsidesat i et omfang, der sædvanligvis ville fø-
re til et forbehold eller supplerende oplysninger i en revisionspåtegning, vil rigsrevisor
særskilt rapportere mere detaljeret fra revisionen af disse klassificerede regnskaber.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0008.png
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2022 |
5
2. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse
af statsregnskabet for 2022
Statsrevisorerne
Statsrevisorernes indstilling
Statsrevisorerne indstiller til Folketinget, at statsregnskabet for 2022 kan
godkendes, men med bemærkning om, at Rigsrevisionen har taget forbe-
hold for en afgrænset del af statsregnskabet.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på, at statsregnskabet i
alle væsentlige henseender er rigtigt, og at der generelt er en god og sikker
regnskabsforvaltning i staten
når der ses bort fra virkningen af forbeholdet
på Erhvervsministeriets del af statsregnskabet.
Statsrevisorernes indstilling baserer sig desuden på beretninger fra Rigsrevi-
sionen, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget i perioden oktober
2022
september 2023. Endelig er indstillingen baseret på opfølgningen på
beretningerne i form af ministrenes redegørelser, Rigsrevisionens notater
herom og Statsrevisorernes løbende opfølgning på uafsluttede beretningsa-
ger, jf. § 5 i lov om statsrevisorerne.
Statsrevisorernes bemærkninger til statsregnskabet for 2022
Rigsrevisionen har taget forbehold for Erhvervsministeriets del af stats-
regnskabet. Det skyldes en væsentlig fejl i regnskabet, idet Erhvervsmini-
steriet har en hensættelse på 5 mia. kr., som der ikke forventes at blive
behov for. Det finder Statsrevisorerne utilfredsstillende.
Rigsrevisionen tager
efter 5 år med forbehold
ikke længere forbehold
for Skatteministeriets § 38. Skatter og afgifter. Statsrevisorerne ser dog
fortsat med stor alvor og bekymring på Skatteministeriets regnskabsaf-
læggelse og forvaltning samt på ministeriets styring af it-projekter, som
siden 2019 har været præget af usikkerhed.
Rigsrevisionen har fundet svagheder i 4 ministeriers regnskaber og regn-
skabsforvaltning, som udgør risici i forhold til en korrekt regnskabsaflæg-
gelse og en sikker og effektiv forvaltning af offentlige midler.
19. februar 2024
Mette Abildgaard
Leif Lahn Jensen
Mikkel Irminger Sarbo
Serdal Benli
Lars Christian Lilleholt
Monika Rubin
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0009.png
6
| Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om godkendelse af statsregnskabet for 2022
Statsrevisorernes udredning af tvivlsspørgsmål af betydning for Folketin-
gets godkendelse af statsregnskabet
Statsrevisorerne henledte i bemærkningerne til
beretning nr. 21/2022 om revi-
sionen af statens forvaltning i 2022
fra august 2023 Folketingets opmærksom-
hed på, at Statsrevisorerne siden 2009 har påpeget, at Skatteministeriets ind-
drivelse af gæld til det offentlige har været mangelfuld. Det medfører risiko
for, at borgeres og virksomheders gæld for flere milliarder kroner går tabt.
Rigsrevisionen har fx beregnet, at Skatteministeriet kunne have inddrevet op
til 4 mia. kr. i 2022, hvis ministeriet havde anvendt lønindeholdelse og af-
dragsordninger i it-systemet DMI. Staten risikerer herved at miste skatteind-
tægter, og borgernes og virksomhedernes retssikkerhed kompromitteres.
Statsrevisorerne har på et møde den 9. november 2023 med Folketingets Fi-
nansudvalg og Folketingets Skatteudvalg drøftet hovedbudskaberne i
beret-
ning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
og
beretning nr.
22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022,
herunder væsentlige for-
valtningsmangler og et svagt kontrolmiljø på Skatteministeriets og Forsvars-
ministeriets områder. Rigsrevisionen har deltaget i mødet.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0010.png
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
7
3. Sager, som Statsrevisorerne
gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2022-2023
Statsrevisorerne har afgivet 22 beretninger til Folketinget, som vedrørte beretnings-
året 2022.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2022 - september
2023
Beretning nr. 1/2022 om Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten for store sel-
Beretning nr. 2/2022 om indsatsen over for langvarigt ledige
Beretning nr. 3/2022 om statens it-beredskab
Beretning nr. 4/2022 om Kulturministeriets forvaltning af hjælpepakker under
skaber
COVID-19
Beretning nr. 5/2022 om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer
Beretning nr. 6/2022 om regionernes styring af vedligeholdelse af sygehusbygninger
Beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande
Beretning nr. 8/2022 om statens kommercialisering af opfindelser og investeringer
i virksomheder
Beretning nr. 9/2022 om Forsvarsministeriets opbygning af en indsættelsesbar
brigade
Beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perio-
den 2018-2023
Beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
Beretning nr. 12/2022 om statens brug af interne kompetencer og eksterne konsu-
lenter
Beretning nr. 13/2022 om kontrol med lægers honorarafregning
Beretning nr. 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
Beretning nr. 16/2022 om ministeriernes administration af betalingskort i perioden
2015-2022
Beretning nr. 17/2022 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale botilbud
Beretning nr. 18/2022 om varmechecken
Beretning nr. 19/2022 om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet
Beretning nr. 20/2022 om politiets efterforskning af digitale seksualforbrydelser og
økonomisk it-kriminalitet
Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
Beretning nr. 22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
8
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
14 af de 22 beretninger er udarbejdet på Rigsrevisionens eget initiativ, mens 8 beret-
ninger er udarbejdet på baggrund af anmodninger fra Statsrevisorerne. Statsreviso-
rerne har anmodet om:
Beretning nr. 3/2022 om statens it-beredskab
Beretning nr. 8/2022 om statens kommercialisering af opfindelser og investerin-
ger i virksomheder
Beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i
perioden 2018-2023
Beretning nr. 12/2022 om statens brug af interne kompetencer og eksterne kon-
sulenter
Beretning nr. 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Beretning nr. 16/2022 om ministeriernes administration af betalingskort i perio-
den 2015-2022
Beretning nr. 18/2022 om varmechecken
Beretning nr. 19/2022 om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet.
4 af de 22 beretninger vedrørende beretningsåret 2022 er afsluttet i denne endelige
betænkning. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har desuden fulgt op på 57 beretnin-
ger fra tidligere år, hvoraf 22 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
Sager i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2022,
som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at fremhæve 5 beretningssager på grund af
deres kritiske og/eller principielle karakter. Heraf vedrører 3 af beretningssagerne for-
svarsministerens område.
De ansvarlige ministre har afgivet redegørelser til Statsrevisorerne om, hvilke initiati-
ver de vil iværksætte på baggrund af beretningerne for at imødegå kritikken og anbe-
falingerne. Rigsrevisionen og Statsrevisorerne vil følge op på ministrenes initiativer,
indtil der er fundet tilfredsstillende løsninger på de påpegede problemer. Statsreviso-
rerne har ikke skønnet, at nogen af sagerne i denne endelige betænkning gør det på-
krævet at indstille til Folketinget at træffe en beslutning, jf. lov om statsrevisorerne,
§ 5, stk. 3.
It-beredskabet for statens samfundskritiske it-systemer bør styrkes
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har i en række beretninger over en længere årræk-
ke peget på, at statslige myndigheder bør iværksætte it-sikkerhedsmæssige foran-
staltninger, der kan imødegå risici for cyberangreb, misbrug og it-kriminalitet. Det gæl-
der særligt statslige myndigheder, der løser samfundskritiske opgaver eller håndterer
personfølsomme oplysninger.
Statsrevisorerne anmodede i oktober 2021 Rigsrevisionen om at udarbejde
beretning
nr. 3/2022 om statens it-beredskab.
Undersøgelsen viste, at it-beredskabet for 13 ud-
valgte samfundskritiske systemer var så utilfredsstillende, at det var nødvendigt for
Rigsrevisionen at afgive en fortrolig beretning herom til Statsrevisorerne og i forlæn-
gelse heraf en kort beretning, der kunne offentliggøres.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på |
9
Statsrevisorerne kritiserede, at de undersøgte myndigheder ikke havde et tilfredsstil-
lende it-beredskab, der kunne sikre, at en række samfundskritiske opgaver uforstyrret
og fortsat kunne løses, hvis der skulle ske større it-nedbrud eller datatab. Statsreviso-
rerne fandt det særdeles nødvendigt, at de undersøgte myndigheder hurtigst muligt
fik rettet op på de mangler i it-beredskabet, som Rigsrevisionen havde påpeget.
Statsrevisorerne forventer, at alle statslige myndigheder på baggrund af beretningen
undersøger og sikrer et effektivt it-beredskab. Statsrevisorerne sendte den 10. novem-
ber 2022 et brev til alle ministre, hvori Statsrevisorerne opfordrede til styrket fokus på
it-beredskabet. Rigsrevisionen afholdt desuden et gå hjem-møde for alle ministerier,
hvor viden og erfaringer fra undersøgelsen blev formidlet. Statsrevisorerne ville des-
uden følge op med yderligere beretninger om it-beredskabet for andre samfundskri-
tiske it-systemer. Rigsrevisionen igangsatte på baggrund af beretningen endnu en un-
dersøgelse om statens it-beredskab.
Statsrevisorerne har drøftet sagen med Folketingets Udvalg for Digitalisering og It.
3 beretninger med alvorlig kritik af Forsvarsministeriets økonomi-
styring og opnåelse af resultater
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har siden 2018 kritiseret, at Forsvarsministeriets
økonomistyring lider af et mangelfuldt kontrolmiljø, bl.a. på indkøbs- og lønområdet.
Forligskredsen har i flere forlig anført, at Forsvarsministeriets økonomistyring skulle
styrkes. Det var bl.a. baggrunden for, at Statsrevisorerne anmodede Rigsrevisionen
om at udarbejde
beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af
forligsmidler i perioden 2018-2023.
Samtidig undersøgte Rigsrevisionen i
beretning
nr. 9/2022 om Forsvarsministeriets opbygning af en indsættelsesbar brigade,
om
Forsvarsministeriet som forudsat i forsvarsforliget havde opbygget en indsættelses-
bar brigade bestående af ca. 4.000 soldater samt kampvogne, droner, luftværn mv.
Statsrevisorerne påtalte i den forbindelse bl.a., at Forsvarsministeriet ikke har levet
op til grundlæggende og almindeligt udbredte principper for god statslig økonomisty-
ring, der sikrer gennemsigtighed mellem bevillinger, resurseforbrug og faglig fremdrift
i opgaveløsningen. Statsrevisorerne så med stor alvor og bekymring på, at Forsvars-
ministeriet ikke har levet op til forsvarsforliget 2018-2023, idet ministeriet ikke vil rå-
de over en indsættelsesbar brigade i 2024. Statsrevisorerne fandt det også bekym-
rende, at forsinkelser i materielinvesteringer kan have negative konsekvenser for For-
svarets operative kapaciteter og for Danmarks mål om at øge forsvarsudgifternes
andel til 2 % af BNP i 2033. Set i lyset af, at forsvarsområdet står over for store bevil-
lingsløft, har Statsrevisorerne indskærpet, at Forsvarsministeriet snarest muligt bør
styrke økonomistyringen.
I
beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
kritiserede Statsrevisorerne Miljøministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod
PFAS i perioden 2007-2021. Indsatsen har været så utilstrækkelig og langsommelig,
at miljøet og danskernes sundhed har været udsat for en unødig risiko. I den forbindel-
se påtalte Statsrevisorerne bl.a., at Forsvarsministeriet ikke straks underrettede kom-
munale myndigheder om forurening med PFAS på brandøvelsespladser o.l.
Sagerne gav bl.a. anledning til, at Statsrevisorerne holdt et møde med forsvarsministe-
ren og et møde med Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
10
| Sager, som Statsrevisorerne gør Folketinget opmærksom på
Fortsat usikkerhed om Skatteministeriets forvaltning af gældsinddri-
velsen
Statsrevisorerne noterede sig med tilfredshed i
beretning nr. 22/2022 om revisionen
af statsregnskabet for 2022,
at Rigsrevisionen
efter 5 år med forbehold
ikke læn-
gere tog forbehold for Skatteministeriets § 38. Skatter og afgifter. Der er dog fortsat
usikkerhed om indregningen af værdien af borgeres og virksomheders gæld til inddri-
velse i statsregnskabet. Statsrevisorerne har kritiseret Skatteministeriets forvaltning
af gældsinddrivelsen siden 2009. Der er desuden fortsat et mangelfuldt kontrolmiljø
vedrørende § 38. Skatter og afgifter, særligt kontrolmiljøet i forhold til de it-systemer,
som Skatteministeriet selv drifter. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har kritiseret
kontrolmiljøet siden 2013.
Statsrevisorerne har løbende drøftet sagerne med Folketingets Finansudvalg og Fol-
ketingets Skatteudvalg.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0014.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
11
4. Statsrevisorernes besigtigelse
af statslig virksomhed og andre
aktiviteter
Statsrevisorernes besigtigelser af Frontex’ aktiviteter og
Danmarks udviklingssamarbejde i Kenya
Statsrevisorernes besigtigelser sker i henhold til § 4 i lov om statsrevisorerne, der ved-
rører Statsrevisorernes adgang til besigtigelser og undersøgelser på stedet. Statsrevi-
sorerne foretager ikke egentlig revision under deres besigtigelser, men får ved besøg
på stedet indsigt i institutioner og projekter, som er danskstøttede.
Besigtigelse af Frontex’ aktiviteter
Frontex er den europæiske grænse- og kystvagt. Statsrevisorernes besigtigede den
8.-12. maj 2023
Frontex’ aktiviteter, herunder effekten af det danske bidrag. Program-
met omfattede bl.a. besøg i Frontex’ hovedkvarter i Warszawa i Polen,
hvor Statsrevi-
sorerne holdt møder med ledelsen. Statsrevisorerne besøgte også de danske udsta-
tionerede
i Frontex’ Joint Operation Poseidon på øen Symi i Grækenland, hvorfra de
danske patruljebåde patruljerer. Endelig mødte Statsrevisorerne de græske kystvagts-
myndigheder i Piræus
og Frontex’ forbindelsesofficer. I forbindelse med besøget mod-
tog Statsrevisorerne relevante og nyttige briefinger fra Danmarks ambassadører i
Warszawa og Athen.
Statsrevisorernes besøg ved Frontex’ Joint Operation Poseidon på øen Symi i Grækenland.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
12
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorerne var ledsaget af rigsrevisor Birgitte Hansen, repræsentanter fra Ud-
lændinge- og Integrationsministeriet, Justitsministeriet, Rigspolitiet, ambassaderne i
Warszawa og Athen mfl. Programmet for besigtigelsen blev udarbejdet i samarbejde
mellem Statsrevisorernes Sekretariat og Udlændinge- og Integrationsministeriet med
inddragelse af Justitsministeriet, Rigspolitiet, Forsvaret og Udenrigsministeriet.
Statsrevisorernes observationer ved besigtigelsen af Frontex’ aktiviteter
Frontex’ hovedkvarter varetager den overordnede ledelsesmæssige, administrative
og operationelle styring af agenturets aktiviteter ved omfattende brug af data og tek-
nologi, bl.a. droneovervågning, bearbejdning af data og strategiske risikoanalyser.
Frontex arbejder
udelukkende for at støtte EU’s medlemslande.
Arbejdet som græn-
sekontrollør i Frontex kræver kendskab til og efterlevelse af de gældende værdier og
regler, herunder menneskerettigheder. Det sker bl.a. gennem omfattende uddannelse
af Frontex’ personale. Frontex’
ledelse udtrykte stor tilfredshed med samarbejdet med
de danske myndigheder. Statsrevisorerne bemærkede, at Frontex’ budgetimplemen-
tering er høj. Frontex har således implementeret 99,4 % af budgettet og er i stand til at
rapportere om udvalgte, opnåede operationelle resultater, bl.a. opdagelse af 230.147
illegale migranter i Joint Operations og 1.886 menneskesmuglere samt søredning af
29.015 flygtninge i 2022. Statsrevisorerne fandt det positivt, at Frontex’ ledelse har am-
bitioner om, at Frontex’
afrapportering fremover i højere grad skal fokusere på output
og outcome (effekt) af indsatsen. Det var Statsrevisorernes indtryk, at samarbejdet
blandt medlemslandene i bestyrelsen fungerede konstruktivt og godt, herunder at der
er en vilje og evne til at blive enige, koordinere og dele viden, og at der er et fælles fo-
kus på nyttiggørelse og udveksling af data.
Statsrevisorerne blev på et møde med Frontex’ uafhængige Fundamental Rights Offi-
cer orienteret om, at Frontex gennem årene har oprustet indsatsen for at håndhæve
EU’s ufravigelige regler om grundlæggende menneskerettigheder.
Statsrevisorerne bemærkede, at det kunne være en udfordring for gennemførelsen af
Frontex’
aktiviteter, hvis de lokale myndigheder er så hårdhændede over for migranter,
at det strider mod grundlæggende menneskerettigheder.
Det danske patruljebådsbidrag, der består af 2 skibe, startede i 2019 på øen Kos, men
sejler nu dagligt fra Frontex’ post på øen Symi. Bidraget
anvendes aktuelt af Frontex i
løbende, daglige operationer. Der patruljeres under græsk kommando, og der er altid
en græsk kystvagt om bord. Statsrevisorerne bemærkede, at posten på Symi
i mod-
sætning til posten på Kos
ikke indebærer direkte kontakt med illegale migranter.
Statsrevisorerne bemærkede også, at de græske myndigheder anser det danske bi-
drag som et kvalificeret og værdsat bidrag til bevogtningen af EU’s ydre grænser.
Statsrevisorerne erfarede ved besigtigelsen ikke forhold, som nødvendiggør yderlige-
re opfølgning.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0016.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
13
Besigtigelse af danske udviklingsaktiviteter i Kenya
Statsrevisorerne besigtigede den 11.-15. september 2023 dansk udviklingsbistand til
Kenya. Det overordnede tema for Statsrevisorernes besigtigelse var, hvordan Dan-
marks udviklingsbistand til Kenya og det bilaterale landeprogram for 2021-2025 for-
valtes og udmøntes. Det bilaterale landeprogram har en samlet bevilling på 1.070 mio.
kr. Kenya er Afrikas 6. største økonomi, og landet har cementeret sin position som
Østafrikas økonomiske og finansielle lokomotiv. Økonomien er dog presset af stigen-
de inflation, offentlig gæld og mangel på jobs til de 1 million unge, der hvert år kommer
ud på det kenyanske arbejdsmarked. Dertil kommer udbredt korruption. Uligheden er
desuden blandt verdens højeste med en gini-koefficient på 40,8. Landbruget er den
største kilde til beskæftigelse (ca. 55 %).
Statsrevisorerne på udenrigsbesigtigelse i Kenya i september 2023.
Programmet for besigtigelsen omfattede en kombination af møder i Nairobi med den
kenyanske rigsrevision, parlamentet, danske NGO’er samt en række feltbesøg hos
partnere langs kysten. Besøget gav Statsrevisorerne mulighed for at besøge et bredt
udsnit af danske aktiviteter under landeprogrammet. Statsrevisorerne besøgte også
lokale myndigheder (counties), der spiller en central rolle i forvaltningen af den danske
bistand. Dette gav et indtryk af potentialet og udfordringerne ved Kenyas omfattende
decentraliseringsproces. Statsrevisorerne var ledsaget af ambassaden i Nairobi, rigs-
revisor Birgitte Hansen og direktør Steen Hommel fra Udenrigsministeriet. Program-
met for besigtigelsen var udarbejdet af Statsrevisorernes Sekretariat i samarbejde
med Udenrigsministeriet og den danske ambassade i Kenya.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
14
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorernes observationer af danskstøttede udviklingsaktiviteter i Kenya
Statsrevisorerne fik samlet set et positivt indtryk af Udenrigsministeriets indsats i
Kenya og de opnåede resultater inden for de 3 strategiske mål, som er omdrejnings-
punktet for Kenyas og Danmarks partnerskab. De 3 strategiske mål er: 1) grøn, bære-
dygtig inklusiv vækst, 2) demokratisk regeringsførelse, menneskerettigheder og lige
adgang til tjenesteydelser og 3) modstandsdygtighed, fred og stabilitet.
Statsrevisorerne fandt ved besigtigelsen:
at Udenrigsministeriets (ambassaden i Nairobi) forvaltning af den danske udvik-
lingsbistand til Kenya sker på en måde, så de strategiske målsætninger for den
danske udviklingsbistand og for partnerskabet med Kenya understøttes tilfreds-
stillende
at temaerne i den strategiske ramme for Danmarks partnerskab med Kenya
(2021-2025) er velvalgte i forhold til de udfordringer, Kenya har, og den udvikling,
landet ønsker
at det er af stor betydning, at ambassaden i Nairobi vurderer, hvor stort behovet
for dansk støtte er
i forhold til det lokale county’s evne og vilje til selv at finansiere
projekter
at ambassaden bør arbejde for, at det store antal civilsamfundsorganisationer (18),
som ambassaden samarbejder på tværs med, opnår synergier, ligesom ambassa-
den også bør have fokus på at identificere civilsamfundspartnere, som har tydelige
styrkepositioner i forhold til den udviklingspolitiske strategi
at det store antal underpartnere, som er under de strategiske partnere, stiller store
krav til koordination.
Statsrevisorerne erfarede ved besigtigelsen ikke forhold, som nødvendiggør yderlige-
re opfølgning.
Møder med Folketingets udvalg og ministre
Statsrevisorerne har deltaget i møder med en række af Folketingets udvalg om beret-
ninger, som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget vedrørende beretningsåret
2022. Ved møderne med Folketingets udvalg giver Statsrevisorerne og Rigsrevisionen
typisk en teknisk og uddybende gennemgang af beretningen og dens konklusioner, og
udvalget får mulighed for at stille spørgsmål til beretningen. Statsrevisorerne har haft
møder med følgende udvalg og ministre:
Udvalget for Digitalisering og It den 22. marts 2023 om
beretning nr. 3/2022 om
statens it-beredskab
Finansudvalget og Forsvarsudvalget den 4. maj 2023 om
beretning nr. 10/2022 om
Forsvarsministeriets økonomistyring af forligsmidler i perioden 2018-2023
og
be-
retning nr. 9/2022 om Forsvarsministeriets opbygning af en indsættelsesbar bri-
gade
Miljø- og Fødevareudvalget den 24. maj 2023 om
beretning nr. 15/2022 om Miljø-
ministeriets og Forsvarsministeriets indsats mod PFAS
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget den 25. maj 2023 om
beretning nr. 11/2022
om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0018.png
Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter |
15
Transportudvalget den 20. juni 2023 om
beretning 5/2022 om brugergevinster
ved jernbaneinvesteringer
Socialudvalget den 26. oktober 2023
om beretning nr. 17/2022 om borgerforløb
fra psykiatrien til sociale botilbud
Justitsministeren den 27. oktober 2023 om
beretning nr. 20/2022 om politiets ef-
terforskning af digitale seksualforbrydelser og økonomisk it-kriminalitet
Finansudvalget og Skatteudvalget den 9. november 2023 om
beretning nr.
21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
og
beretning nr. 22/2022 om
revisionen af statsregnskabet for 2022.
Folkemødet på Bornholm
Statsrevisorerne deltog for 10. gang i folkemødet på Bornholm i juni 2023. Temaet for
Statsrevisorernes event var, om den offentlige forvaltning i tilstrækkelig grad følger
love og regler
og gør det effektivt.
Hvorfor fortsætter de massive problemer med styring i Forsvaret og Skatteforvalt-
ningen? Er forvaltningskulturen udfordret, og hvad gør Statsrevisorerne og Rigsrevi-
sionen ved det? Hvordan kigger de ministrene og forvaltningen i kortene? Hvad sy-
nes publikum, at de skal undersøge nærmere?
Det var nogle af de spørgsmål, som moderator Simon Emil Ammitzbøll-Bille stillede
Folketingets vagthunde. Rigsrevisor Birgitte Hansen og holdet af statsrevisorer reflek-
terede over en række af beretningerne fra det forgangne år. Publikum fik mulighed for
at blande sig i debatten.
Statsrevisorernes event på folkemødet i Allinge i juni 2023.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0019.png
16
| Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter
Besøg fra udlandet
Den 28. februar 2023 havde Statsrevisorerne besøg af Kontroll- og Konstitusjonsko-
mitéen fra Stortinget i Norge. Formålet med besøget var, at Kontroll- og Konstitusjons-
komitéen kunne få en præsentation af den danske revisionsordning og udveksle viden
og erfaringer. Herudover blev parlamenternes brug af revisionsresultaterne i den par-
lamentariske kontrol, håndtering af hemmelig/fortrolig information og undersøgelsen
af det danske politis patruljering og overvågningskameraer mv. drøftet.
Kontroll- og Konstitusjonskomitéen fra Stortinget i Norge besøger de danske statsrevisorer på Christiansborg.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0020.png
Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2022-2026 |
17
5. Sammensætning af stats-
revisorkollegiet i 2022-2026
Folketinget valgte på sit møde den 17. maj 2022 disse statsrevisorer og stedfortræ-
dere for perioden 1. oktober 2022 - 30. september 2026:
Statsrevisorer
Leif Lahn Jensen (S)
Holger K. Nielsen (udpeget af SF)
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Troels Lund Poulsen (V)
Sophie Løhde (V)
Mette Abildgaard (KF)
Stedfortrædere
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Thomas Danielsen (V)
Lars Christian Lilleholt (V)
Mai Mercado (KF)
Statsrevisorerne konstituerede sig den 1. oktober 2023 med Mette Abildgaard (KF)
som formand og Leif Lahn Jensen (S) som næstformand.
Siden den 17. maj 2022 er der sket følgende ændringer i sammensætningen af stats-
revisorkollegiet:
Socialistisk Folkeparti udpegede med virkning fra den 1. oktober 2022 Serdal Benli
(SF) i stedet for Holger K. Nielsen (SF).
Venstre udpegede med virkning fra den 15. december 2022 MF Lars Christian Lille-
holt (V) som statsrevisor og MF Morten Dahlin (V) som stedfortræder, da Troels
Lund Poulsen og Thomas Danielsen blev udpeget som ministre.
Moderaterne udpegede med virkning fra den 15. december 2022 MF Monika Rubin
som statsrevisor, da Sophie Løhde blev udpeget som minister. Med virkning fra
den 12. januar 2023 udpegede Moderaterne MF Mohammad Rona (M) som sted-
fortræder.
Venstre udpegede med virkning fra den 21. december 2023 MF Torsten Schack
Pedersen (V) som stedfortræder, da MF Morten Dahlin (V) blev udpeget som mi-
nister.
Sekretariatschef Gitte Korff var leder af Statsrevisorernes Sekretariat frem til den
1. december 2023, hvor hun blev afløst af sekretariatschef Michala Krakauer. Sous-
chef Morten Brædstrup-Holm er stedfortræder.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0021.png
18
| Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2022-2026
Statsrevisorer og stedfortrædere pr. 19. februar 2024
Statsrevisorer
Mette Abildgaard (KF), formand
Leif Lahn Jensen (S), næstformand
Mikkel Irminger Sarbo (udpeget af RV)
Serdal Benli (udpeget af SF)
Lars Christian Lilleholt (V)
Monika Rubin (M)
Stedfortrædere
Mai Mercado (KF)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Svend Thorhauge (udpeget af RV)
Vagn Kjær-Hansen (udpeget af SF)
Torsten Schack Pedersen (V)
Mohammad Rona (M)
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0022.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
19
6. Oversigt over Stats-
revisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne har som led i opfølgningen afgivet bemærkninger til følgende beret-
ninger:
Beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn
Statsrevisorerne konstaterer, at Social-, Bolig- og Ældreministeriets opfølgning på den
kommunale sagsbehandling over for anbringelse af børn er blevet styrket, idet ministe-
riet nu måler og følger op på bl.a. lovmedholdeligheden af kommunernes indsats. Stats-
revisorerne finder det imidlertid utilfredsstillende, at der knap 7 år efter, at beretningen
blev afgivet, fortsat er et gab mellem Anbringelsesreformens lovkrav og den kommunale
sagsbehandling. Statsrevisorerne skal opfordre til, at social-, bolig- og ældreministeren i
højere grad sikrer, at Anbringelsesreformens lovkrav efterleves i den kommunale sags-
behandling.
Statsrevisorerne konstaterer endvidere, at Social-, Bolig- og Ældreministeriet siden Rigs-
revisionens sidste opfølgning i 2020 har iværksat 3 nye initiativer, som skal understøtte
sagsbehandlingen og sikre kvaliteten i den kommunale sagsbehandling i forbindelse med
anbringelsessager. Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at Social-, Bolig- og Æl-
dreministeriet ikke kan dokumentere, om de nye og de eksisterende initiativer rent fak-
tisk styrker sagsbehandlingen. Statsrevisorerne vil fortsat følge sagen.
Statsrevisorerne, den 1. juni 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0023.png
20
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 5/2017 om forebyggelse af hospitalsinfektioner
Det fremgår af Rigsrevisionens opfølgning i notat af 21. november 2023, at Region Midt-
jylland satte mål for reduktion af hospitalsinfektioner i september 2023. Region Hoved-
staden overvejer at sætte regionale mål, men har som den eneste region indtil videre fra-
valgt at gøre det. Rigsrevisionen vurderer, at denne del af sagen ikke kan bringes videre,
og ønsker at afslutte punktet vedrørende regionale mål.
Statsrevisorerne afslutter imidlertid ikke punktet og henviser til, at sundhedsministeren i
2018 oplyste, at regionale og lokale mål er afgørende for en effektiv overvågning af infek-
tionshygiejne på hospitalerne. Rigsrevisionen står for den fortsatte opfølgning.
Statsrevisorerne, den 4. december 2023
Beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 2/2018 om statens indsats over for køretøjer, der
udebliver fra periodiske syn
Statsrevisorerne konstaterer, at Justitsministeriet har styrket indsatsen for at nedbrin-
ge antallet af køretøjer, som står til nummerpladeinddragelse på grund af manglende
syn, og ligeledes styrket indsatsen for at nedbringe antallet af de ældste usynede køre-
tøjer.
Statsrevisorerne finder imidlertid, at Justitsministeriets opfølgning på væsentlige dele af
beretningen har trukket i unødigt langdrag. Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende,
at målene om at reducere antallet af biler, der stod til nummerpladeinddragelse, og om
at reducere repræsentationen af usynede ældre køretøjer, som står til nummerplade-
inddragelse, endnu ikke er opnået mere end 5 år efter, at Statsrevisorernes og Rigsrevi-
sionens beretning blev afgivet. Statsrevisorerne skal opfordre justitsministeren til at sik-
re, at de lovede initiativer prioriteres, så målene nås.
Statsrevisorerne, den 19. februar 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0024.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
21
Beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 16/2019 om statens brug af og kontrol med
arbejdsklausuler
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at statens institutioner
siden beretningen
blev afgivet i 2020
har overholdt reglerne om at skrive en arbejdsklausul ind i de kon-
trakter, som de har indgået med private leverandører. Arbejdsklausuler skal sikre, at le-
verandøren og eventuelle underleverandører giver deres ansatte løn, arbejdstid og ar-
bejdsvilkår, der ikke er mindre gunstige end dem, der gælder i henhold til en kollektiv
overenskomst på området.
Statsrevisorerne finder det også tilfredsstillende, at der nu er skabt klarhed om, at opga-
ven med at kontrollere overholdelsen af arbejdsklausuler og eventuel sanktionering er
organisatorisk forankret i Vejdirektoratet.
Statsrevisorerne, den 1. juni 2023
Beretning nr. 17/2019 om Forsvarsministeriets styring af
bemanding
Statsrevisorerne finder, at fremdriften i Forsvarsministeriets udvikling og implemente-
ring af de værktøjer, som skal sikre en tilstrækkeligt dokumenteret styring af opgaver og
bemanding i Søværnet og Flyvevåbnet, har været utilfredsstillende.
Statsrevisorerne finder, at forsvarsministeren bør sikre fremdrift i de lovede initiativer,
som skal sikre bedre overensstemmelse mellem opgaver og bemanding i Søværnet og
Flyvevåbnet.
Statsrevisorerne, den 1. juni 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0025.png
22
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af
tvang i psykiatrien
Statsrevisorerne finder, at implementeringen af initiativerne, som skulle nedbringe bru-
gen af tvang i psykiatrien, har været for langtrukken. Dette finder Statsrevisorerne util-
fredsstillende.
Statsrevisorerne konstaterer således, at der
mere end 2 år efter, at indenrigs- og sund-
hedsministeren afgav sin redegørelse til beretningen
endnu ikke er blevet iværksat no-
gen af de initiativer, som blev stillet i udsigt, og som skulle medvirke til at indfri det fast-
satte mål om at nedbringe brug af tvang i psykiatrien med 50 %.
Statsrevisorerne skal opfordre indenrigs- og sundhedsministeren til at opprioritere im-
plementeringen af initiativerne, som skal forbedre styring af indsatsen for at nedbringe
brugen af tvang i psykiatrien. Statsrevisorerne vil anmode rigsrevisor om en hurtig op-
følgning herpå.
Statsrevisorerne, den 14. august 2023
Beretning nr. 13/2020 om skifteretternes behandling af døds-
boer med bobestyrer
Statsrevisorerne konstaterer, at 22 ud af 24 skifteretter i perioden 2021-2022 har gen-
nemført de stikprøvebaserede tilsyn med bobestyrere. Skifteretterne på Frederiksberg
og i Lyngby har først udtaget bobestyrere til tilsyn i 2023.
Statsrevisorerne finder det vigtigt, at alle skifteretterne gennemfører de stikprøvebase-
rede tilsyn med bobestyrere. Statsrevisorerne har derfor anmodet Rigsrevisionen om at
følge, at de stikprøvebaserede tilsyn med bobestyrere også gennemføres, og at omfan-
get af stikprøvebaserede tilsyn ved skifteretterne i øvrigt står i passende omfang til an-
tallet af fejl, som stikprøverne viser.
Statsrevisorerne, den 19. februar 2024
Beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af
straffesager
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at de iværksatte initiativer endnu ikke har
medført et fald i Skattestyrelsens sagsbehandlingstider. Sagsbehandlingstiderne er ste-
get fra 451 dage i 2020 til 663 dage i 2022. Initiativerne har heller ikke medført et fald i
antallet af forældede straffesager, som i 2022 udgjorde 435 sager.
Hermed er der fortsat risiko for, at straffesagerne forælder, inden de bliver strafferetligt
vurderet, med den konsekvens, at borgere og virksomheder oplever ikke at blive straf-
fet, når de overtræder skatte- og afgiftsreglerne, eller at borgere og virksomheder skal
vente længe på afgørelse af deres sag.
Statsrevisorerne, den 24. april 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0026.png
Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger |
23
Beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye
ejendomsvurderingssystem
Skatteministeriets arbejde med at udvikle et nyt ejendomsvurderingssystem startede i
2014. I 2017 konstaterede Statsrevisorerne og Rigsrevisionen, at ministeriet ikke havde
etableret et tilfredsstillende grundlag for at styre økonomien i udviklingen af det nye ejen-
domsvurderingssystem, og at ministeriet ikke havde fulgt op på budget, forbrug og leve-
rancer.
Statsrevisorerne konstaterer, at Skatteministeriet nu følger projektets fremdrift, og at
denne opfølgning viser, at projektet ikke har haft den forventede fremdrift i 2023 og på
nuværende tidspunkt heller ikke har en endelig tidsplan.
I september 2020 gjorde Statsrevisorerne Finansudvalget opmærksom på, at Skatte-
ministeriet ikke havde orienteret udvalget om væsentlige ændringer i projektet, b.la. som
følge af lovtilpasninger i december 2019.
Finansudvalget besluttede i forbindelse med behandlingen af fortroligt Akt E 17/12 2021,
at Skatteministeriet skulle orientere Finansudvalget i alle de kvartaler, hvor ministeriet
ikke forelægger et aktstykke om det nye ejendomsvurderingssystem.
Statsrevisorerne skal henlede Finansministeriets opmærksomhed på, at Skatteministe-
riet ikke har orienteret Finansudvalget rettidigt om projektets fremdrift i 2. og 3. kvartal
2023.
Statsrevisorerne, den 22. januar 2024
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0027.png
24
| Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger
Beretninger vedrørende 2022
Beretning nr. 3/2022 om statens it-beredskab
Statsrevisorerne konstaterer, at de undersøgte myndigheder har iværksat hurtige og
relevante tiltag, der skal rette op på de alvorlige mangler i it-beredskabet, som Rigsre-
visionen har påpeget.
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen vil følge udviklingen tæt, ikke mindst myndigheder-
nes udarbejdelse og test af reetableringsplaner, der kan sikre, at myndighederne hurtigt
kan vende tilbage til normal drift i tilfælde af større it-nedbrud, hackerangreb, fysiske
skader e.l.
Statsrevisorerne konstaterer, at de ansvarlige ministre med en enkelt undtagelse har
fundet det nødvendigt at afgive deres redegørelse til beretningen i fortrolig form. Stats-
revisorerne har bedt de ansvarlige ministre om at oplyse, hvornår beskyttelseshensynet
efter forvaltningsloven og/eller straffeloven ikke længere er til stede, og fortroligheden
kan ophæves, hvorefter beretningen
og dermed oplysninger om, hvilke ministerier og
hvilke it-systemer den omhandler
kan offentliggøres.
Statsrevisorerne sendte i november 2022 en opfordring til alle ministre om at styrke it-
beredskabet. Statsrevisorerne og Rigsrevisionen fandt på baggrund af beretningen, at
det er påkrævet, at alle ministerier identificerer, hvilke samfundskritiske it-systemer der
er på ministerområdet, og gennemgår it-beredskabet for systemerne.
Statsrevisorerne forventer således, at alle ministerier undersøger og sikrer et effektivt
it-beredskab for ministeriets samfundskritiske it-systemer.
Statsrevisorerne, den 20. februar 2023
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager |
25
7. Oplysninger om inhabilitet i
enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabile i disse beretningssager, som er be-
handlet i denne endelige betænkning:
Beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 16/2012 om Danmarks indsats i Arktis
Statsrevisor Lars Christian Lilleholt har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af forsy-
ningskritisk it-infrastruktur
Statsrevisor Lars Christian Lilleholt har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretninger vedrørende 2022
Beretning nr. 6/2022 om regionernes styring af vedligeholdelse af
sygehusbygninger
Statsrevisor Sophie Løhde har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande
Statsrevisor Troels Lund Poulsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
Statsrevisor Lars Christian Lilleholt har ikke deltaget i behandlingen af denne sag.
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
2827816_0029.png
26
| Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022
8. Oversigt over beretninger,
der er behandlet i Endelig
betænkning 2022
Beretningerne og de dokumenter, der har ligget til grund for Statsrevisorernes be-
handling (ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes be-
mærkninger), findes kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beretning nr. 1/2022 om Skatteministeriets kontrol af selskabsskatten
for store selskaber
Skatteministerens redegørelse af 9. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 2. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 2/2022 om indsatsen over for langvarigt ledige
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 9. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 6. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2022 om statens it-beredskab
Fortrolige ministerredegørelser modtaget den 2.-26. januar 2023
Transportministerens redegørelse af 2. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 10. februar 2023
(her findes både et fortroligt notat og et ikke-fortroligt notat)
Statsrevisorernes bemærkning af 20. februar 2023
Rigsrevisionens fortsatte notat af 19. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2022 Kulturministeriets forvaltning af hjælpepakker
under COVID-19
Kulturministerens redegørelse af 16. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 2. februar 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2022 om brugergevinster ved jernbaneinvesteringer
Transportministerens redegørelse af 10. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 31. januar 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022 |
27
Beretning nr. 6/2022 om regionernes styring af vedligeholdelse af syge-
husbygninger
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 16. marts 2023 og regionernes
udtalelser
Rigsrevisionens notat af 12. april 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2022 om lodsning i danske farvande
Erhvervsministerens redegørelse af 12. april 2023
Rigsrevisionens notat af 10. maj 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2022 om statens kommercialisering af opfindelser og
investeringer i virksomheder
Erhvervsministerens redegørelse af 10. januar 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 31. januar 2023
Rigsrevisionens notat af 28. februar 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 9/2022 om Forsvarsministeriets opbygning af en indsæt-
telsesbar brigade
Forsvarsministerens redegørelse af 17. april 2023
Rigsrevisionens notat af 21. april 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2022 om Forsvarsministeriets økonomistyring af
forligsmidler i perioden 2018-2023
Forsvarsministerens redegørelse af 17. april 2023
Rigsrevisionens notat af 21. april 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2022 om tilsynet med aftaler i forsyningssektoren
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 21. april 2023
Rigsrevisionens notat af 16. maj 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
28
| Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022
Beretning nr. 12/2022 om statens brug af interne kompetencer og
eksterne konsulenter
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 10. marts 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 14. marts 2023
Digitaliserings- og ligestillingsministerens redegørelse af 17. marts 2023
Miljøministerens redegørelse af 22. marts 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 27. marts 2023
Erhvervsministerens redegørelse af 27. marts 2023
Transportministerens redegørelse af 11. april 2023
Udenrigsministerens redegørelse af 12. april 2023
Ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks redegørelse af
12. april 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 17. april 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 17. april 2023
Finansministerens redegørelse af 18. april 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 21. april 2023
Justitsministerens redegørelse af 21. april 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 24. april 2023
Ældreministerens redegørelse af 27. april 2023
Social- og boligministerens redegørelse af 28. april 2023
Skatteministerens redegørelse af 28. april 2023
Kulturministerens redegørelse af 9. maj 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 17. maj 2023
Økonomiministerens redegørelse af 6. juni 2023
Rigsrevisionens notat af 21. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2022 om kontrol med lægers honorarafregning
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 27. juni 2023 og regionernes
udtalelser
Rigsrevisionens notat af 27. juli 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2022 om skifteretternes tilsyn med konkursboer
Justitsministerens redegørelse af 19. maj 2023 og udtalelse fra Danmarks Dom-
stole
Rigsrevisionens notat af 8. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2022 om Miljøministeriets og Forsvarsministeriets
indsats mod PFAS
Miljøministerens redegørelse af 22. juni 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 27. juni 2023
Rigsrevisionens notat af 27. juli 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022 |
29
Beretning nr. 16/2022 om ministeriernes administration af betalings-
kort i perioden 2015-2022
Statsministerens redegørelse af 27. april 2023
Transportministerens redegørelse af 16. maj 2023
Skatteministerens redegørelse af 17. maj 2023
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 22. maj 2023
Ældreministerens redegørelse af 23. maj 2023
Miljøministerens redegørelse af 29. maj 2023
Erhvervsministerens redegørelse af 30. maj 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 30. maj 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 9. juni 2023
Digitaliserings- og ligestillingsministerens redegørelse af 12. juni 2023
Udenrigsministerens redegørelse af 13. juni 2023
Finansministerens redegørelse af 14. juni 2023
Ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks redegørelse af
15. juni 2023
Social- og boligministerens redegørelse af 19. juni 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 20. juni 2023
Kirkeministerens redegørelse af 21. juni 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 22. juni 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 22. juni 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 26. juni 2023
Justitsministerens redegørelse af 26. juni 2023
Kulturministerens redegørelse af 3. august 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 9. august 2023
Forsvarsministerens supplerende redegørelse af 7. september 2023
Rigsrevisionens notat af 13. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2022 om borgerforløb fra psykiatrien til sociale
botilbud
Social- og boligministerens redegørelse af 2. oktober 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 23. oktober 2023 og regioner-
nes udtalelser
Rigsrevisionens notat af 21. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2022 om varmechecken
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 16. august 2023
Rigsrevisionens notat af 21. september 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 19/2022 om Skatteministeriets kontrol på leasingområdet
Skatteministerens redegørelse af 25. august 2023
Rigsrevisionens notat af 21. september 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
30
| Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022
Beretning nr. 20/2022 om politiets efterforskning af digitale seksual-
forbrydelser og økonomisk it-kriminalitet
Justitsministerens redegørelse af 25. september 2023
Rigsrevisionens notat af 19. oktober 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2022 om revisionen af statens forvaltning i 2022
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 21. august 2023
Statsministerens redegørelse af 22. august 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 28. august 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. september 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 13. september 2023
Udenrigsministerens redegørelse af 13. september 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 26. september 2023
Ældreministerens redegørelse af 28. september 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 2. oktober 2023
Kulturministerens redegørelse af 5. oktober 2023
Erhvervsministerens redegørelse af 6. oktober 2023
Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023
Digitaliserings- og ligestillingsministerens redegørelse af 12. oktober 2023
Justitsministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Transportministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Social- og boligministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Miljøministerens redegørelse af 15. oktober 2023
Ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks redegørelse af
16. oktober 2023
Finansministerens redegørelse af 16. oktober 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 17. oktober 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 26. oktober 2023
Kirkeministerens redegørelse af 2. november 2023
Rigsrevisionens notat af 21. november 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Oversigt over beretninger, der er behandlet i Endelig betænkning 2022 |
31
Beretning nr. 22/2022 om revisionen af statsregnskabet for 2022
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 21. august 2023
Statsministerens redegørelse af 22. august 2023
Klima-, energi- og forsyningsministerens redegørelse af 28. august 2023
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 4. september 2023
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 13. september 2023
Udenrigsministerens redegørelse af 13. september 2023
Ældreministerens redegørelse af 22. september 2023
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 26. september 2023
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 2. oktober 2023
Kulturministerens redegørelse af 5. oktober 2023
Erhvervsministerens redegørelse af 6. oktober 2023
Skatteministerens redegørelse af 11. oktober 2023
Digitaliserings- og ligestillingsministerens redegørelse af 12. oktober 2023
Justitsministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Transportministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Social- og boligministerens redegørelse af 13. oktober 2023
Miljøministerens redegørelse af 15. oktober 2023
Ministeren for udviklingssamarbejde og global klimapolitiks redegørelse af
16. oktober 2023
Finansministerens redegørelse af 16. oktober 2023
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse af 17. oktober 2023
Forsvarsministerens redegørelse af 24. oktober 2023
Kirkeministerens redegørelse af 30. oktober 2023
Rigsrevisionens notat af 21. november 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
32
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
9. Opfølgning på fortsatte
beretninger vedrørende
tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2006
Beretning nr. 13/2006 om forvaltning af kulturarven
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2007
Beretning nr. 11/2007 om sikring og udvikling af kvaliteten af
universitetsuddannelserne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. marts 2023.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. marts 2023.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurdering
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2012 om Danmarks indsats i Arktis
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. marts 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år |
33
Fortsatte beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 17/2015 om tilskudsforvaltningen i landbrugets fonde
Rigsrevisionens fortsatte notat af 9. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. maj 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 1. juni 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2016
Beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider
og produktivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 4. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 16. november 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2017
Beretning nr. 4/2017 om 3 regioners beskyttelse af adgangen til
it-systemer og sundhedsdata
Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. november 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 5/2017 om forebyggelse af hospitalsinfektioner
Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. november 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 4. december 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2017 om SKATs kontrol og vejledning på toldområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. oktober 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2017 om folkeskolereformen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. maj 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
34
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 21/2017 om forvaltningen af ECTS-point på de videre-
gående uddannelsesinstitutioner
Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. oktober 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 22/2017 om Forsvarets forudsætninger for at løse sine
opgaver
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. september 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2018
Beretning nr. 2/2018 om statens indsats over for køretøjer, der ude-
bliver fra periodisk syn
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. februar 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 19. februar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2018 om udredningsretten
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 8/2018 om universiteternes beskyttelse af forsknings-
data
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2018 om forskelle i behandlingskvaliteten på syge-
husene
Rigsrevisionens fortsatte notat af 20. november 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 10/2018 om flytningen af den forskningsbaserede
myndighedsbetjening på veterinærområdet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2018 om folkeskolens obligatoriske 9.-klasseprøver
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 12/2018 om åbne data
Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. juni 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år |
35
Beretning nr. 15/2018 om information og kompensation til togpassage-
rer ved forsinkelser og aflysninger
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. maj 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 19/2018 om indsatsen for at opkræve og inddrive politi-
bøder og -krav
Justitsministerens redegørelse (nr. 2) af 15. februar 2023
Skatteministerens redegørelse (nr. 2) af 15. februar 2023
Rigsrevisionens fortsatte notat af 14. november 2023.
Afsluttet sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2019
Beretning nr. 2/2019 om Danmarks udviklingssamarbejde med
Myanmar
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 7/2019 om sikring af grundvandet mod pesticider
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2019 om indkøb hos Forsvarsministeriets Ejendoms-
styrelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 26. september 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 9/2019 om statens indsats mod hvidvask og finansiering
af terrorisme
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2019 om kontrol med dyretransporter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 12/2019 om momskontrollen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 19. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2019 om regionernes grundlag for den økonomiske
styring af sygehusene
Rigsrevisionens fortsatte notat af 31. marts 2023.
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
36
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 16/2019 om statens brug af og kontrol med arbejds-
klausuler
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 1. juni 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 17/2019 om Forsvarsministeriets styring af bemanding
Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. maj 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 1. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2019 om adgangen til specialiseret palliation
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 22/2019 om indsatsen for at fastholde udsatte unge i
uddannelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18. september 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2020
Beretning nr. 1/2020 om ministeriernes arbejde med FN’s verdensmål
i Danmark
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. september 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 2/2020 om byggeriet af Niels Bohr Bygningen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 12. juni 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2020 om Danmarks Statistiks kvalitet og produktivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2020 om Arbejdstilsynets tilsynseffektivitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. marts 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2020 om klimabistand til udviklingslande
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. september 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år |
37
Beretning nr. 11/2020 om indsatsen for at nedbringe brug af tvang
i psykiatrien
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. juni 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 14. august 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2020 om sagsbehandlingstider og produktivitet i
Nævnenes Hus
Rigsrevisionens fortsatte notat af 13. oktober 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2020 om skifteretternes behandling af dødsboer
med bobestyrer
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. januar 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 19. februar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2020 om retspsykiatriske patienters forløb
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27. september 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2020 om forvaltning af tilskud til landbrugere
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2020 om Skatteministeriets behandling af straffesager
Rigsrevisionens fortsatte notat af 30. marts 2023
Statsrevisorernes bemærkning af 24. april 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 20/2020 om Skatteministeriets it-beredskab
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. maj 2023.
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2021
Beretning nr. 1/2021 om beskæftigelsesrettet indsats for sygemeldte
borgere med forløb i psykiatrien
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18. oktober 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 2/2021 om politiets patruljering og overvågnings-
kameraer
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1. august 2023.
Afsluttet sag
Statsrevisorerne betænkning EB2022 - Bilag 1: Statsrevisorernes endelige betænkning over statsregnskabet for 2022
38
| Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
Beretning nr. 3/2021 om momskontrollen med EU-handel
Rigsrevisionens fortsatte notat af 11. maj 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2021 om Banedanmarks håndtering af manglen
på validatorer
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. januar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 5/2021 om Skatteministeriets styring af det nye
ejendomsvurderingssystem
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8. januar 2024
Statsrevisorernes bemærkning af 22. januar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2021 om Erhvervsministeriets forvaltning af
hjælpepakker under COVID-19
Rigsrevisionens fortsatte notat af 6. februar 2024.
Afsluttet sag
Beretning nr. 7/2021 om forvaltningen af olie- og gasrettighederne
i Nordsøen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 15. august 2023.
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2021 om studenters overgang fra gymnasium til
videregående uddannelse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2024.
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2021 om Landbrugsstyrelsens forvaltning af
tilskudssager med kvalificeret indikation på svig
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3. maj 2023.
Afsluttet sag
Beretning nr. 14/2021 om Energinets outsourcing af driften af
forsyningskritisk it-infrastruktur
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2. juni 2023.
Fortsat sag