Statsrevisorerne 2017
6
Offentligt
1813957_0001.png
Rigsrevisionens notat om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af løn- og
fratrædelsesforhold mv. i DR
November 2017
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2017 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR
1813957_0002.png
TILRETTELÆGGELSESNOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR
7. november 2017
RN 1408/17
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 6. september 2017 Rigsrevisionen om
en undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR, jf. rigsrevisorlovens § 8, stk. 1.
Dette notat beskriver, hvordan undersøgelsen vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen forventes gennemført, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Stats-
revisorerne i marts 2018.
II.
Baggrund
2. DR er en selvstændig offentlig institution, der primært finansieres via licensmidler. Ram-
merne for DR’s virksomhed er fastsat i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og tilhørende
bekendtgørelser, herunder bekendtgørelse om vedtægt for DR, samt i public service-kon-
trakten mellem DR og kulturministeren, som indgås i forlængelse af den til enhver tid gæl-
dende mediepolitiske aftale. DR skal udøve public service-virksomhed over for hele befolk-
ningen efter principperne i lov om radio- og fjernsynsvirksomhed og i henhold til kravene i
public service-kontrakten. DR’s regnskab revideres af Rigsrevisionen, og der er indgået en
§ 9-aftale om intern revision i DR.
DR ledes af en bestyrelse på 11 medlemmer, som beskikkes af kulturministeren. Kulturmi-
nisteren udpeger 3 medlemmer (herunder formanden), Folketinget udpeger 6 medlemmer,
og de fastansatte medarbejdere i DR udpeger 2 medlemmer. Bestyrelsen er DR’s øverste
ledelse og fastsætter i kraft heraf bl.a. de almindelige retningslinjer for DR’s virksomhed,
ligesom det er bestyrelsen, der ansætter generaldirektøren og 5 ud af 6 direktører i DR’s
direktion. Generaldirektøren har det daglige programansvar og varetager den daglige ad-
ministrative og økonomiske ledelse af DR. Det er bestyrelsen, der for hvert år fastsætter
budgettet for DR’s virksomhed, og budgettet sendes til kulturministeren og Folketinget til ori-
entering. Hvad angår DR’s regnskab, fremgår det af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed,
at det af bestyrelsen udarbejdede regnskab for det enkelte år med revisionens bemærknin-
ger forelægges kulturministeren til godkendelse og derefter sendes til Folketinget til orien-
tering.
DR havde i 2016 samlede indtægter på 4.133,2 mio. kr., og DR’s samlede resultat for 2016
var på 3,6 mio. kr. I 2016 beskæftigede DR i gennemsnit 2.766 årsværk i faste ansættelses-
forhold.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2017 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR
1813957_0003.png
2
DR’s direktion består af én generaldirektør og 6 direktører, heraf er 5 direktører og general-
direktøren ansat af bestyrelsen. De samlede lønudgifter til generaldirektøren og de 5 besty-
relsesansatte direktører var 13,7 mio. kr. i 2016. Heraf modtog generaldirektøren 3,7 mio. kr.
Den øvrige ledelse i DR består i 2017 af 8 underdirektører, ca. 30 afdelingschefer og ca. 100
områdechefer.
3. Statsrevisorerne anmodede Rigsrevisionen om:
At redegøre for lønudviklingen samt de generelle ansættelsesvilkår og personalegoder
for medlemmerne af DR’s direktion i forhold til andre medievirksomheder i Danmark og
i Norden og sammenlignelige virksomheder.
At undersøge, hvordan DR har udarbejdet benchmarks, hvor ledelsens generelle ansæt-
telsesvilkår, herunder lønforhold, bonusbetaling og fratrædelsesvilkår, vurderes i forhold
til andre medievirksomheder i Danmark og i Norden og sammenlignelige virksomheder.
I den forbindelse anmodes Rigsrevisionen om at vurdere, om de valgte benchmarks do-
kumenterer, at det valgte lønniveau understøtter, at DR er konkurrencedygtig, men ikke
lønførende i forhold til sammenlignelige virksomheder.
At vurdere, om de aftaler, der er indgået med ledere ved fratrædelse, er forvaltet spar-
sommeligt. Her tænkes særligt på de fratrædelsesaftaler, der er indgået med ledere,
som er fratrådt efter eget ønske.
At vurdere, hvordan Kulturministeriet og DR’s bestyrelse har ført tilsyn med, at DR’s løn-
omkostninger til ledelsen ikke bliver for høje.
Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
III.
4. Vi vil gennemføre en undersøgelse af, om lønområdet i DR er forvaltet tilfredsstillende,
herunder om og hvordan DR sikrer, at DR ikke er lønførende i forhold til sammenlignelige
virksomheder. Derudover vil vi undersøge, om bestyrelsen i tilstrækkelig grad sikrer, at DR
ikke er lønførende, og om og i givet fald hvordan Kulturministeriet som ressortansvarlig myn-
dighed har fulgt udviklingen i lønforholdene.
5. Umiddelbart er der ingen retningslinjer for, hvordan en selvstændig offentlig institution
skal agere på lønområdet, og vi vil derfor lægge til grund, at DR bør følge de samme ret-
ningslinjer, som er gældende for en selvstændig offentlig virksomhed. Ifølge Finansministe-
riets publikation
Statens ejerskabspolitik
gælder det for alle statens virksomheder, at afløn-
ningen skal ske ud fra et overordnet hensyn om at tilbyde en konkurrencedygtig løn med
henblik på at tiltrække kompetente personer til virksomheden, men samtidig sikre, at virk-
somheden ikke er lønførende i forhold til sammenlignelige private selskaber. Vi vil derfor
lægge os op ad dette kriterium og vurdere, om DR er lønførende i forhold til sammenligne-
lige virksomheder.
DR og Kulturministeriet har haft en række generelle og specifikke bemærkninger til dette
notat, som ikke i alle tilfælde er afspejlet i notatet. Bemærkningerne vil indgå i det videre
arbejde med undersøgelsen. DR og Kulturministeriet har bl.a. anført, at DR ikke er omfat-
tet af
Statens ejerskabspolitik,
og at en revision af DR’s lønforhold ikke generelt kan tage
udgangspunkt i de retningslinjer, som følger heraf. Uanset at DR ikke umiddelbart måtte
være omfattet af
Statens ejerskabspolitik,
finder Rigsrevisionen, at DR som en licensfinan-
sieret offentlig institution bør sikre, at DR ikke er lønførende i forhold til sammenlignelige
virksomheder.
6. I
første del
af undersøgelsen vil vi undersøge lønforholdene i DR, herunder lønudviklin-
gen, ansættelsesvilkår og fratrædelsesaftaler i perioden 2012-2017, og vurdere dem i for-
hold til sammenlignelige virksomheder. Fokus vil være på direktionen og den øvrige ledel-
se i DR, som består af underdirektører, afdelingschefer og områdechefer. Sammenlignin-
gen med andre virksomheder vil dog kun omfatte perioden 2012-2016, idet lønoplysninger
for hele 2017 ikke er tilgængelige, inden undersøgelsen afsluttes.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2017 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR
1813957_0004.png
3
7. I forhold til
direktionen
vil vi redegøre for lønudviklingen i perioden 2012-2017 med hensyn
til den gennemsnitlige lønstigning for hvert af årene for den faste løn og redegøre for ansæt-
telsesvilkår såsom løn, pension, opsigelsesvarsler og eventuelle fratrædelsesgodtgørelser,
bonusser og personalegoder. I det omfang det er muligt, vil vi sammenligne med lønforhold
for andre medievirksomheder i Danmark og i Norden og sammenlignelige virksomheder for
at vurdere, om DR er lønførende. Det skal i den forbindelse bemærkes, at vi – med enkelte
undtagelser – ikke har adgang til oplysninger om lønforhold i andre medier i Danmark og i
Norden. Vi har rettet henvendelse til Finlands Yleisradio (Yle), Norsk rikskringkastning (NRK),
Sveriges Television AB (SVT), Sveriges Radio (SR) og Sveriges Utbildningsradio (UR) med
henblik på at indhente relevante informationer. De pågældende medier med undtagelse af
NRK har afvist at fremsende informationer. Vi er i fortsat dialog med NRK om eventuel data
til undersøgelsen. Sammenligningen med de nordiske medier vil derfor tage udgangspunkt
i de oplysninger, som findes i de respektive virksomheders årsrapporter, og vil derfor være
begrænset til de oplysninger, som fremgår heraf. Sammenligningen med NRK vil muligvis
kunne baseres på data modtaget direkte fra NRK. Med hensyn til lønforhold i andre medier
i Danmark vil vi – i det omfang det er muligt – indhente oplysninger fra de udvalgte medier.
Hvis dette ikke er muligt, vil også denne sammenligning blive baseret på oplysninger fra virk-
somhedernes årsrapporter. Hertil bemærkes, at vi umiddelbart kun har mulighed for at verifi-
cere lønoplysninger, hvor vi selv har revisionsadgang. Vi vil ligeledes sammenligne med for-
holdene i TV 2, idet det er den medievirksomhed, som DR er mest sammenlignelig med i for-
hold til produkter, og én af de virksomheder, som DR er i konkurrence med i forhold til med-
arbejdere. Denne sammenligning vil dog samtidig ske under hensynstagen til, at TV 2 drives
på mere kommercielle vilkår. Endelig vil vi sammenligne med lønforhold i staten og udvalgte
statslige selskaber, hvor staten har 100 % ejerandel. Det bemærkes, at i det omfang sam-
menligningen baseres på oplysninger fra årsrapporter, vil det kun være muligt at dække pe-
rioden 2012-2016, idet årsrapporterne for 2017 ikke vil være offentliggjort inden for under-
søgelsesperioden.
8. I forhold til den
øvrige ledelse
i DR vil vi undersøge, om DR har udarbejdet benchmarks
med henblik på at vurdere den øvrige ledelses generelle ansættelsesvilkår, herunder løn-
forhold, bonusbetaling og fratrædelsesvilkår i forhold til andre medievirksomheder i Danmark
og i Norden og sammenlignelige virksomheder, og om de valgte benchmarks understøtter,
at DR er konkurrencedygtig, men ikke lønførende. Hvis DR ikke har udarbejdet benchmarks
på området, vil vi – i det omfang det er muligt – udarbejde en sammenligning med lønfor-
hold i staten og udvalgte statslige selskaber, hvor staten har 100 % ejerandel. Denne even-
tuelle sammenligning vil tage udgangspunkt i 2016 og forventes ikke at omfatte andre me-
dievirksomheder i Danmark og i Norden, da vi ikke har adgang til disse oplysninger.
9. Endelig vil vi undersøge, om de fratrædelsesaftaler, der er indgået med direktionsmed-
lemmer og den øvrige ledelse i perioden 2012-2017, er forvaltet sparsommeligt. Vi vil læg-
ge til grund, at området er forvaltet sparsommeligt, hvis indgåelsen af fratrædelsesaftaler-
ne samlet set ikke har været dyrere end de samlede udgifter ved en eventuel afskedigelse
(opsigelsesmåneder, antal måneder til proces og eventuel fratrædelsesgodtgørelse i hen-
hold til kontrakten). Vi vil herunder gennemgå konkrete begrundelser og vurderinger, som
måtte være lagt til grund for eventuelle fratrædelsesgodtgørelser, der overstiger omkost-
ningen ved en afskedigelse, og vurdere, om begrundelsen kan retfærdiggøre meromkost-
ningen.
I forhold til fratrædelsesaftaler indgået med ledere, der er fratrådt efter eget ønske, vil vi vur-
dere, om DR’s begrundelser for at give en fratrædelsesaftale til pågældende leder, som selv
ønsker at fratræde sin stilling, er baseret på økonomiske overvejelser, som retfærdiggør
dette. DR har hertil bemærket, at det i forbindelse med fratrædelsesaftaler sker, at den på-
gældende chef udtaler til offentligheden, at vedkommende selv har valgt at stoppe, uanset
at dette ikke er tilfældet. Vi vil basere denne del af undersøgelsen på de fratrædelsesafta-
ler, som DR oplyser er indgået med ledere, som selv har ønsket at fratræde deres stilling.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2017 nr. 6: Rigsrevisionens notat om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af løn- og fratrædelsesforhold mv. i DR
1813957_0005.png
4
10. I
anden del
af undersøgelsen vil vi undersøge, om DR’s bestyrelse i tilstrækkelig grad
sikrer, at DR ikke er lønførende, og om og i givet fald hvordan Kulturministeriet som ressort-
ansvarlig myndighed har fulgt udviklingen i lønholdene.
I forhold til DR’s bestyrelse vil vi lægge til grund, at det for DR – ligesom for selvejende of-
fentlige virksomheder (SOV’ere) – primært er direktionens og bestyrelsens ansvar at følge
med i og påse, at lønforholdene er rimelige. Bestyrelsen i DR bør derfor med passende mel-
lemrum sikre sig, at der er pålidelige og troværdige begrundelser for det valgte lønniveau,
fx ved brug af relevante benchmarks fra både den offentlige og den private sektor, der doku-
menterer, at det valgte lønniveau er passende (nødvendigt), og at man ikke er lønførende.
Kulturministeriet har som ressortministerium i sidste ende et vist ansvar for udviklingen i
DR. Det fremgår af lov om radio- og fjernsynsvirksomhed, at det af bestyrelsen udarbejde-
de regnskab for det enkelte år med revisionens bemærkninger forelægges kulturministe-
ren til godkendelse og derefter sendes til Folketinget til orientering.
Vi vil med udgangspunkt i armslængdeprincippet mellem Kulturministeriet og DR – og un-
der hensyntagen til, at DR’s bestyrelse er DR’s øverste ledelse, men samtidig at DR er en
offentlig institution – undersøge, om og hvordan Kulturministeriet i forbindelse med godken-
delsen af regnskabet følger lønforholdene i DR.
11. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske
ændringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm