Finansudvalget 2017-18
SB 7 5
Offentligt
2547252_0001.png
April 2022
Rigsrevisionens notat om
beretning om
SKATs kontrol
og vejledning
på toldområdet
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
2547252_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om SKATs kontrol og vejledning på
toldområdet (beretning nr. 7/2017)
22. marts 2022
RN 1103/22
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om SKATs kontrol og vejledning på
toldområdet, som blev indledt med en beretning i 2017. Vi har tidligere behandlet sa-
gen i notater til Statsrevisorerne af 20. marts 2018 og 5. november 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Skatteministeriet har forbedret sin sanktionspraksis over for virksomheder, som gen-
tagne gange overtræder toldloven. Rigsrevisionen finder dette tilfredsstillende og vur-
derer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Toldstyrelsen har udarbejdet retningslinjer for oversendelse af toldsager til Skatte-
styrelsens straffesagsenhed, herunder hvilken dokumentation der skal tilvejebrin-
ges, for at forvaltningsretlige regler og grundsætninger overholdes.
Toldstyrelsen har oversendt en række sager til Skattestyrelsens straffesagsenhed,
og de første sager, hvor virksomhederne i gentagne tilfælde har overtrådt toldlo-
vens § 76, er afsluttet med bøder.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
Skatteministeriet vil udvikle et it-system, der kan udtage særligt farlige importvarer til
kontrol, og et risiko- og kontrolsystem, der generelt kan understøtte, at Toldstyrelsen
foretager datadrevet og risikobaseret kontrol ved automatisk kontroludvælgelse af alle
angivelser for import og eksport. Dette arbejde er ikke afsluttet. Rigsrevisionen finder
det utilfredsstillende, at Toldstyrelsen særligt i forhold til kontrol af særligt farlige im-
portvarer fortsat ikke lever op til EU’s krav om kontrol 5 år efter, at det oprindeligt var
planen.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Toldstyrelsens arbejde med at udvikle og idriftsætte den it-understøttede risikovur-
dering af import af varer, der har en særlig farlig karakter
Toldstyrelsens arbejde med at forbedre it-understøttelsen af toldkontrollen, herun-
der Toldstyrelsens metoder for udtagning og gennemførelse af toldkontroller.
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
2547252_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2017 en beretning om SKATs kontrol og vejledning
på toldområdet. Beretningen handlede om SKATs kontrol og vejledning af borgeres og
virksomheders fortoldning af importvarer fra lande uden for EU.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at
SKAT ikke havde tilrettelagt og gennemført en effektiv toldkontrol af den legale vare-
import, og at SKATs vejledning af borgere og virksomheder var utilstrækkelig.
Statsrevisorerne fandt det desuden meget utilfredsstillende, at SKAT i 2016 kun kon-
trollerede ca. 0,2 % af vareimporten. SKATs kontrolniveau var således det laveste i EU.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Toldstyrelsen
Opfølgningspunkt
1. Toldstyrelsens arbejde med at imødekomme Eu-
ropa-Kommissionens kritik fra 2010 af SKATs lave
kontrolniveau og manglende gennemførelse af til-
fældige kontroller.
2. Toldstyrelsens arbejde med at forbedre SKATs
risikobaserede kontrol gennem mere systematisk
anvendelse af data, herunder data om resultater og
effekter af den udførte kontrol.
3. Toldstyrelsens arbejde med at idriftsætte den it-
understøttede risikovurdering af import af varer,
der har en særlig farlig karakter.
4. Toldstyrelsens arbejde med at øge anvendelsen
af sanktioner, herunder anvendelsen af administra-
tive bøder, over for virksomheder, der i gentagne
tilfælde har fejl i fortoldningen.
5. Toldstyrelsens arbejde med at forbedre it-under-
støttelsen af toldkontrollen, herunder Toldstyrel-
sens metoder for udtagning og gennemførelse af
toldkontroller.
6. Toldstyrelsens arbejde med at forbedre vejled-
ningen om toldreglerne på skat.dk og følge op på
udviklingen i brugertilfredsheden på toldområdet
på skat.dk.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. november 2020.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. november 2020.
SKAT blev pr. 1. juli 2018 split-
tet op i 7 selvstændige styrel-
ser, herunder Toldstyrelsen,
som siden denne dato har va-
retaget forvaltningen af told-
området.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 5. november 2020.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
3
II. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på redegørelser fra Skatteministeriet
og en gennemgang af data om gennemførte straffesager.
It-understøttet risikovurdering af import af varer, der har en særlig far-
lig karakter
7. Statsrevisorerne bemærkede, at SKATs kontrol med importvarer, der har en særlig
farlig karakter i forhold til borgernes sikkerhed og sundhed, var utilstrækkelig.
Det fremgik af beretningen, at SKAT ikke havde et risikosystem, der kan udtage sær-
ligt farlige importvarer til kontrol, fx fyrværkeri, kemikalier og våben, som kan udgøre
en trussel mod borgernes sundhed og sikkerhed. Transportøren skal oplyse særskilt
om særligt risikofyldte varer, men SKAT havde ikke systemunderstøttelse til at udvæl-
ge de mest risikofyldte angivelser til kontrol. Det fremgik af beretningen, at SKAT kun
foretog risikovurdering af 0,8 % af de importvarer, der potentielt kunne udgøre en sik-
kerheds- og sundhedsrisiko, selv om EU stiller krav om, at alle disse varer skal risiko-
vurderes.
8. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at ministeren fandt det
utilfredsstillende, at SKATs risikosystem ikke levede op til EU-reglerne, og at forvent-
ningen var, at den it-understøttede risikovurdering af import af varer med en særlig
farlig karakter ville blive idriftsat i 1. halvår 2018, så kontrolindsatsen i forhold til disse
varetyper kunne målrettes og øges. I november 2020 oplyste Skatteministeriet, at
Toldstyrelsen i september 2018 delvist havde idriftsat en it-understøttet risikovurde-
ring af import af varer med en særlig farlig karakter, men at styrelsen ikke havde kun-
net idriftsætte de resterende dele af systemet på grund af tekniske udfordringer i 2019
og på grund af hjemsendelsen af offentligt ansatte i forbindelse med COVID-19, der
medførte afbrydelse af udviklingsarbejdet. Frem til idriftsættelsen af det nye system
vil risikovurderingen af import af varer med en særlig farlig karakter derfor ifølge Skat-
teministeriet delvist indgå i det almindelige risikosystem.
It-understøttelsen er dermed fortsat ikke idriftsat. Skatteministeriet har udarbejdet en
revideret plan for idriftsættelsen af de resterende dele af systemet, hvoraf det frem-
går, at disse forventes idriftsat i januar 2023. Af planen fremgår det desuden, at der er
arbejdet videre med udviklingen af dele af risikosystemet. Dette vil – i modsætning til
ministeriets oprindelige plan – blive implementeret i et nyt kontrol- og risikosystem
(KRS).
Skatteministeriet har desuden oplyst, at et delelement på kontrolområdet blev imple-
menteret i 2021, hvilket betyder, at alle postforsendelser nu automatisk bliver risiko-
analyseret i det nye kontrol- og risikosystem (KRS) med henblik på at finde postfor-
sendelser, der kan være til fare for flysikkerheden.
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
4
9. Rigsrevisionens opfølgning viser, at et nyt it-system til risikovurdering af import af
varer, der har en særlig farlig karakter, fortsat ikke er fuldt idriftsat, og at systemet iføl-
ge Skatteministeriets reviderede plan tidligst kan forventes idriftsat i januar 2023. Det-
te er ca. 5 år efter den oprindelige plan, hvilket betyder, at Toldstyrelsen fortsat ikke
lever op til EU’s krav om kontrol af særligt farlige importvarer. Det finder Rigsrevisio-
nen utilfredsstillende. Rigsrevisionen vil fortsat følge Toldstyrelsens initiativer for at
udvikle og idriftsætte den it-understøttede risikovurdering af import af varer, der har
en særlig farlig karakter.
Sanktionspraksis på toldområdet
10. Statsrevisorerne bemærkede, at SKATs sanktionspraksis ikke understøttede re-
gelefterlevelsen på toldområdet. Fx udnyttede SKAT ikke den eksisterende lovhjem-
mel til at udstede administrative bøder ved gentagne fejl i fortoldningen.
Det fremgik af beretningen, at SKAT via lovgivningen har mulighed for at sanktionere
virksomheder, der gentagne gange foretager en urigtig fortoldning, med en administra-
tiv bøde, men SKAT gjorde ikke brug af denne mulighed.
11. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at SKAT ville undersøge
behovet for hårdere sanktioner over for virksomheder, der overtræder lovgivningen.
Skatteministeriet nedsatte herefter et tværgående udvalg bestående af medlemmer
fra Toldstyrelsen og Skattestyrelsen, som i 2019 kom med anbefalinger til, hvordan
sanktioner kunne anvendes mere effektivt, bl.a. på toldområdet.
Pr. 1. juli 2020 ophørte straffesagsenheden i Skattestyrelsen med at anvende straffe-
retlige sanktioner i sager med gentagne overtrædelser af toldloven, hvor sagen efter
den hidtidige praksis blev afsluttet med en henstilling. Det skyldes, at anvendelsen af
henstillinger blev afskaffet den 1. juli 2020. Toldstyrelsen arbejdede sideløbende med
at få afklaret, hvordan den nødvendige dokumentation for, at der kan straffes i genta-
gelsestilfælde, kunne tilvejebringes, samtidig med at forvaltningsretlige regler og
grundsætninger blev overholdt. Skatteministeriet forventede, at denne afklaring blev
afsluttet i efteråret 2020.
Skatteministeriet har oplyst, at Toldstyrelsen nu har fundet en afklaring i forhold til at
tilvejebringe den nødvendige dokumentation for, at der i gentagelsestilfælde kan straf-
fes. Toldstyrelsen har desuden udarbejdet en arbejdsbeskrivelse/retningslinjer for,
hvornår sager skal oversendes til Skattestyrelsens straffesagsenhed ved gentagne
overtrædelser af toldlovens § 76.
Rigsrevisionen har gennemgået arbejdsbeskrivelsen for gentagelsestilfælde. Det frem-
går af arbejdsbeskrivelsen, at virksomhederne skal orienteres og vejledes om en urig-
tig toldangivelse, første gang Toldstyrelsen konstaterer en overtrædelse. Det fremgår
desuden af arbejdsbeskrivelsen, at der som udgangspunkt skal udarbejdes en told-
rapport, der oversendes til Skattestyrelsens straffesagsenhed, hvis en virksomhed el-
ler en borger overtræder toldreglerne flere gange inden for 2 år. Arbejdsbeskrivelsen
anviser desuden, hvilke oplysninger der skal medsendes, når en toldrapport oversen-
des til straffesagsvurdering i straffesagsenheden.
Toldlovens § 76, stk. 1
Toldlovens § 76 giver mulig-
hed for at straffe med bøde,
hvis en virksomhed eller en
borger inden for 2 år forsæt-
ligt, groft uagtsomt eller gen-
tagne gange:
foretager en urigtig angi-
velse
afgiver urigtige eller man-
gelfulde dokumenter eller
regnskaber
afgiver urigtige eller vild-
ledende oplysninger
undlader at underrette
Toldstyrelsen og Skatte-
forvaltningen om en for lav
ansættelse.
I særligt grove tilfælde kan der
i henhold til toldlovens § 76,
stk. 2, straffes med fængsel i
op til 1 år og 6 måneder.
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
2547252_0006.png
5
Tabel 1 viser, hvor mange toldsager Toldstyrelsen har oversendt til straffesagsvurde-
ring i Skattestyrelsens straffesagsenhed i 2020 og 2021. Tabellen viser også, hvor
mange sager der fortsat behandles, og hvordan de afsluttede sager er afgjort.
Tabel 1
Oversendte toldsager til Skattestyrelsens straffesagsenhed i 2020 og 2021
Oversendte
sager
183
Igangværende
sager
166
Afsluttede
sager
17
Heraf afsluttede
sager med
henlæggelse
4
Heraf afsluttede
sager med
kumulation
6
Heraf afsluttede
sager med bøde
7
Note: Tallene er baseret på en udsøgning af sager ud fra det emneord, der påføres sagerne, når der er tale om gentagne overtrædelser af toldlovens
§ 76, stk. 1. Den endelige kvalitetssikring af, at emneordet er brugt korrekt, sker først ved sagens behandling i straffesagsenheden, og der kan
derfor være sager, hvor emneordet senere ændres. Dette vil kunne have en mindre betydning for tallene i tabellen. En sag afsluttet ved kumula-
tion betyder, at sagen er teknisk afsluttet, fordi sagen er lagt sammen med en anden sag vedrørende virksomheden eller borgeren.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteministeriet.
Det fremgår af tabel 1, at Toldstyrelsen i 2020 og 2021 i alt oversendte 183 sager til
straffesagsvurdering i Skattestyrelsens straffesagsenhed. Sagerne dækker over 1.036
overtrædelser af toldlovens § 76. Det fremgår desuden af tabellen, at Skattestyrelsen
har afsluttet 17 sager, heraf 4 sager, som blev henlagt, og 6 sager, som blev afsluttet,
fordi sagen blev lagt sammen med en anden sag vedrørende virksomheden eller bor-
geren (kumulation). Desuden blev 7 sager afsluttet med bøde.
Rigsrevisionens opfølgning viser, at Toldstyrelsen har udarbejdet retningslinjer for sty-
relsens vurdering og oversendelse af toldsager til straffesagsvurdering. Desuden er
Skattestyrelsen begyndt at gøre brug af den mulighed, som toldloven giver for at ud-
stede administrative bøder til virksomheder, som gentagne gange overtræder toldlo-
ven. På den baggrund vurderer Rigsrevisionen, at denne del af sagen kan afsluttes.
Mangelfuld it-understøttelse
12. Statsrevisorerne bemærkede, at SKATs toldkontrol var for ineffektiv, bl.a. på grund
af mangelfuld it-understøttelse. Det fremgik bl.a. af beretningen, at SKAT ikke kunne
sammenholde virksomhedernes elektroniske angivelser i toldsystemet med de angi-
velser, som SKAT modtager elektronisk fra transportørerne.
Det fremgik desuden af beretningen, at SKAT manuelt frasorterede halvdelen af de
kontroller, som risikosystemet havde udvalgt, og at SKATs risikosystem ikke omfatte-
de alle pakker, der blev sendt til borgere.
Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at den kommende Toldsty-
relse ville inddrage Rigsrevisionens kritik i tilrettelæggelsen af toldkontrollen og arbej-
det med udviklingen af et nyt kontrol- og risikosystem (KRS), og at metoder for udtag-
ning og gennemførelse af toldkontrollen ville blive revurderet. Toldstyrelsen havde i
samarbejde med Udviklings- og Forenklingsstyrelsen igangsat udvikling af det nye
kontrol- og risikosystem. Systemet skal bidrage til, at Toldstyrelsen kan foretage en
datadrevet og risikobaseret kontrol. Dette skal bl.a. ske ved, at der foretages automa-
tisk kontroludvælgelse af alle angivelser for import og eksport.
Statsrevisorerne beretning SB7/2017 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 22. marts 2022
2547252_0007.png
6
Skatteministeriet har oplyst, at Toldstyrelsen forventer, at det nye kontrol- og risiko-
system (KRS) er fuldt implementeret i 2024.
Rigsrevisionen vil fortsat følge Toldstyrelsens arbejde med at forbedre it-understøt-
telsen af toldkontrollen, herunder Toldstyrelsens metoder for udtagning og gennem-
førelse af toldkontroller.
Lone Strøm