Finansudvalget 2016-17
EB 2016 1
Offentligt
1862215_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2016
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0002.png
2
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN: 0107-0061
ISBN: 978-87-7434-552-7
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0003.png
END ELIG BE TÆ NKN ING 2 016
EN D ELI G BETÆ NKNING OV ER STATS REGN S K AB ET FOR 2016
3
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2016
K Ø B E N H AV N 2018
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0004.png
END ELIG B ETÆNK NING 2016
EN D ELI G BETÆ NKNING OV ER STATS REGN S K AB ET FOR 2016
4
INDHOLD
1. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget om
godkendelse af statsregnskabet for 2016 ................................................................................................ 5
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet for 2016 ............................................................................. 6
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning ................................................................................................. 8
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter ............................ 11
5. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2014-2018 .................................................................... 18
6. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger ................................................................................... 19
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager ............................................................................................. 20
8. Oversigt over beretninger der er behandlet i Endelig betænkning 2016 .................................... 21
9. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
..................................................................
24
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0005.png
E NDE LIG B E TÆ NKN ING 2 016
1. STATSR EVIS ORER NE S IN DST I LL ING
5
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2016
Statsrevisorerne,
21. februar 2018
Peder Larsen
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Søren Gade
Henrik Sass Larsen
Villum Christensen
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af stats-
regnskabet for finansåret 2016 tilendebragt.
Statsrevisorerne indstiller herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, at
statsregnskabet for finansåret 2016 godkendes.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0006.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 016
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
6
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2016
Statsrevisorerne forelægger med denne
betænkning statsregnskabet for 2016 til
Folketingets beslutning og godkendelse.
Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkning
over statsregnskabet for 2016 i henhold til
lov om statsrevisorerne, § 5. Sagerne i denne
betænkning er opdelt efter de ministerområ-
der, som fremgik af statsregnskabet for
2016.
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2016 indeholder
• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godkend-
else af statsregnskabet for 2016
• Statsrevisorernes afrapportering af deres
besigtigelser af statslig virksomhed og
andre aktiviteter
• Oplysninger om hvordan statsrevisorkol-
legiet har været sammensat i valgperioden
2014-2018
• Oversigt over Statsrevisorernes bemærk-
ninger til beretningssager, som stats-
revisorerne har fulgt op på siden sidste
Endelige betænkning, dvs. i perioden
februar 2017 til februar 2018
• Oplysninger om hvilke statsrevisorer der
har erklæret sig inhabile i hvilke bere-
ningssager
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i folketingsåret 2016-2017, og
hvilke ministerredegørelser og notater fra
Rigsrevisionen der har ligget til grund for
Statsrevisorernes opfølgning
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i tidligere år og de fortsatte
notater fra Rigsrevisionen, der har ligget til
grund for Statsrevisorernes opfølgning
hvor alle bemærkninger, ministerredegørelser
og notater fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 24 beretnin-
ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2016. Statsrevisorerne afgav bemærkninger
til alle beretninger. Beretningerne er under-
søgelser af statslig virksomhed mv., udarbej-
det af Rigsrevisionen, enten efter Statsrevi-
sorernes anmodning eller på Rigsrevisionens
initiativ. Af de 24 beretninger blev 5 beret-
ninger udarbejdet efter Statsrevisorernes
anmodning.
Statsrevisorerne følger op på alle beretninger
på grundlag af ministrenes redegørelser og
rigsrevisors bemærkninger, jf. § 18 i lov om
revision af statens regnskaber mv. Når
Statsrevisorerne følger op, vurderer de, om
ministrene har iværksat foranstaltninger, der
er så tilfredsstillende, at sagen kan afsluttes,
eller om den fortsat skal følges op.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Når Statsrevisorerne behandler sager til den-
ne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærk-
ninger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller
hensigtsmæssige. Undladelse af statsrevi-
sorbemærkning er – alt efter den pågælden-
de sags karakter – udtryk for, enten at den er
tilfredsstillende afsluttet, at Rigsrevisionen
fortsat følger sagen, eller at den er bragt så
langt frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling
af sager til Endelig betænkning vil enten
være, at sagen afsluttes uden yderligere
opfølgning eller, at sagens afslutning
udsættes med henblik på en yderligere
afklaring. De fortsatte sager kan fx skyldes,
at der foregår et administrativt udrednings-
arbejde, som skal afsluttes, eller at en
Betænkningen afgives i elektronisk form på
http://www.ft.dk/statsrevisor/20161/
betaenkning/EB2016/index.htm
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0007.png
END ELIG B E TÆNK NIN G 2016
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
7
udvikling skal holdes under observation
gennem en længere periode.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning til
sagen, jf. lov om statsrevisorerne § 5, stk. 3.
Oplysninger om Statsrevisorernes evt.
inhabilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag,
hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller i
samme sag har været repræsentant for
nogen, der har en sådan interesse. Det
gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-
sors ægtefælle, beslægtede eller besvogre-
de, søskendebørn eller andre nærtstående
har interesse i sagens udfald. Inhabilitet
foreligger også, hvis en statsrevisor deltager
eller har deltaget i ledelsen eller har været
nært tilknyttet en offentlig myndighed,
selskab, en forening eller anden privat
juridisk person, der har særlig interesse i
sagens udfald. Endvidere er en statsrevisor
inhabil, når sagen vedrører revision af en
offentlig myndighed, hvor den pågældende
statsrevisor tidligere har medvirket ved
afgørelser eller ved gennemførelsen af de
foranstaltninger, som revisionssagen
vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis en
statsrevisor er tidligere minister. Set over en
årrække er dette den hyppigste årsag til en
statsrevisors erklæring om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det fast kutyme, at han/hun ikke
medvirker ved behandlingen af sagen. I
praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevi-
sormødet, mens sagen behandles. Oplysnin-
ger om inhabilitet er dels fremgået af de
bemærkninger, som Statsrevisorerne har
haft til de enkelte beretninger, dels fremgår
de af kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) og
Politiets Efterretningstjeneste (PET) revide-
res principielt på samme måde som statens
øvrige regnskaber, dvs. at revisionen gen-
nemføres under Statsrevisorernes og
rigsrevisors ansvar. Revisionen af FE og PET
udføres af særligt udpegede medarbejdere i
Rigsrevisionen, som er sikkerhedsgodkendt. I
revisionen af PET medvirker endvidere en
afdelingschef i Justitsministeriet, som
ligeledes er sikkerhedsgodkendt.
Rigsrevisor giver Statsrevisorerne en samlet
årlig orientering om de overordnede resulta-
ter af revisionen. Denne rapportering finder
sted samtidig med, at Rigsrevisionen
rapporterer om den øvrige årsrevision i
beretningen om revisionen af statsregnska-
bet. Rapporteringen er som udgangspunkt
mundtlig og består i, at rigsrevisor i tilfælde,
hvor der ikke er væsentlige kritiske bemærk-
ninger, orienterer Statsrevisorerne om, at der
ikke er særlige bemærkninger. Denne
rapportering omfatter de særlige midler og
FE’s almindelige regnskab, idet revisionen af
PET’s almindelige regnskab forudsættes
rapporteret som en integreret del af rappor-
teringen vedrørende politiets regnskab i
lighed med andre statslige virksomheder.
Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterret-
ningstjenesternes regnskabsaflæggelse er
væsentlige fejl, at forvaltningen ikke har
været økonomisk hensigtsmæssig, eller at
regler og sædvanlig praksis har været
tilsidesat i et omfang, der sædvanligvis ville
føre til et forbehold eller supplerende
oplysninger i en revisionspåtegning, vil
rigsrevisor særskilt rapportere mere detalje-
ret fra revisionen af disse klassificerede
regnskaber.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0008.png
END ELIG B ETÆNK NING 2016
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
3. Statsrevisorernes
afgivelsesbemærkning
Statsrevisorerne afgiver denne endelige betænkning over statsregnskabet for 2016 og
indstiller til Folketinget, at statsregnskabet kan godkendes.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på de beretninger fra Rigsrevisionen,
som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget i perioden oktober 2016 – september 2017.
Indstillingen baserer sig også på ministrenes redegørelser til beretningerne, Rigsrevisionens
notater og Statsrevisorernes løbende opfølgning på uafsluttede beretningsager, jf. lov om
statsrevisorerne, § 5. Statsrevisorerne har bestræbt sig på at afklare sagerne bedst muligt og
redegøre for deres endelige stillingtagen i betænkningen.
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2016-2017
Statsrevisorerne har afgivet 24 beretninger til Folketinget, som vedrørte beretningsåret 2016.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2016 - september 2017:
Beretning 1/2016 om TV 2-regionernes virksomhed
Beretning 2/2016 om undervisningen på professionshøjskolerne
Beretning 3/2016 om hospitalslægers bibeskæftigelse
Beretning 4/2016 om indsatsen over for patienter med hjerneskade
Beretning 5/2016 om styring af it-sikkerhed hos it-leverandører
Beretning 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
Beretning 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms
Beretning 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Beretning 9/2016 om forsinkelsen af Signalprogrammet
Beretning 10/2016 om Beskæftigelsesministeriets data om ressourceforløb
Beretning 11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i 2 sygehusbyggerier
Beretning 12/2016 om regionernes forvaltning af løn til chefer
Beretning 13/2016 om grundlaget for at dokumentere effekt af sociale indsatser
Beretning 14/2016 om politiets håndtering af våben og ammunition
Beretning 15/2016 om effektiv kontrol
Beretning 16/2016 om kapitaludvidelsen i DONG Energy A/S og den efterfølgende
børsnotering
Beretning 17/2016 om Region Hovedstadens akuttelefon 1813
Beretning 18/2016 om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen af det nye
ejendomsvurderingssystem
Beretning 19/2016 om regionernes brug af konsulenter
Beretning 20/2016 om Danmarks anvendelse og opgørelse af udviklingsbistanden
Beretning 21/2016 om revisionen af statsregnskabet for 2016
Beretning 22/2016 om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
Beretning 23/2016 om energispareordningen
Beretning 24/2016 om undervisning og aktivering af asylansøgere
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0009.png
EN DEL IG B E TÆ NKNI NG 2 016
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
19 af de 24 beretninger er udarbejdet på
Rigsrevisionens initiativ, mens 5 beretninger
er udarbejdet efter anmodning fra Statsrevi-
sorerne. Statsrevisorerne har anmodet om
• Beretning 6/2016 Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingstider og produktivitet
• Beretning 8/2016 om statens udbud af
it-drift og –vedligeholdelse
• Beretning 16/2016 om kapitaludvidelsen i
DONG Energy A/S og den efterfølgende
børsnotering
• Beretning 20/2016 om Danmarks
anvendelse og opgørelse af udviklings-
bistanden og
• Beretning 23/2016 om energispare-
ordningen.
3 ud af de 24 beretninger vedrørende
beretningsåret 2016 er afsluttede i denne
betænkning. Statsrevisorerne har endvidere
behandlet 19 beretninger fra tidligere år,
hvoraf 14 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
Sager i Endelig betænkning 2016
som Statsrevisorerne gør Folketinget
opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve 7 beretningssager på grund af
deres kritiske og/ eller principielle karakter.
Heraf vedrører de 3 beretningssager skatte-
ministerens område. De ansvarlige ministre
har afgivet redegørelser til Statsrevisorerne
for, hvilke initiativer de vil iværksætte på
baggrund af beretningerne for at imødegå
kritikken og anbefalingerne. Rigsrevisionen
og Statsrevisorerne vil følge op på ministre-
nes initiativer, indtil der er fundet tilfredsstil-
lende løsninger og tiltag på de påpegede
problemer. Statsrevisorerne har ikke skønnet,
at nogen af sagerne i denne endelige
betænkning gør det påkrævet at indstille til
Folketinget at træffe en beslutning, jf. lov om
statsrevisorerne, § 5, stk. 3.
Gentagen kritik af SKAT
og Skatteministeriet
I lighed med tidligere år henledte Statsrevi-
sorerne i
Beretning 21/2016 om revisionen
af statsregnskabet for 2016
Folketingets
opmærksomhed på SKATs mangelfulde og
utilstrækkelige forvaltning af inddrivelsesop-
gaven. Det indebar, at SKAT kun forventede
at inddrive ca. 20 % af de samlede offentlige
restancer, svarende til 19,5 mia. kr.
Statsrevisorerne havde bedt Rigsrevisionen
om at undersøge Skatteankestyrelsens
sagsbehandling, fordi styrelsen ikke havde
levet op til de økonomiske og faglige mål,
som Folketinget var blevet stillet i udsigt, da
man i 2013 vedtog en ny klagestruktur.
Statsrevisorerne kritiserede skarpt i
Beret-
ning 6/2016 om Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingstider og produktivitet,
at
styrelsens sagsbehandlingstider siden
etableringen i 2014 var blevet uacceptabelt
lange, at produktiviteten var halveret, og at
sagsbeholdningen var fordoblet, mens
tilgangen af sager havde været næsten
konstant. Samtidig var omkostningerne pr.
klagesag steget markant.
I
Beretning 7/2016 om SKATs kontrol med
udbetaling af negativ moms
påtalte Statsre-
visorerne, at Skatteministeriet ikke kunne
forklare årsagerne til, at udbetalingerne af
negativ moms i perioden 2009-2015 var
steget markant med 68 % fra 139,9 mia. kr.
til 235 mia. kr. Statsrevisorerne påtalte på
det skarpeste, at SKATs tilrettelæggelse af
kontrollen havde været særdeles mangelfuld.
I august 2016 præsenterede regeringen en
plan for genopbygning af skattevæsenet, og i
forlængelse heraf blev der i november 2016
indgået en politisk aftale om et nyt skatte-
væsen. Samtidig har man arbejdet med en
reorganisering af SKATs opgaver, som
indebærer, at SKAT pr. 1. juli 2018 erstattes
af syv styrelser med hver sin kerneopgave:
gæld, vurdering, told mv.
Samlet set ser Statsrevisorerne med stor
alvor og bekymring på forvaltningen i SKAT
og i Skatteministeriet. Forvaltningen har
svækket de offentlige finanser ved utilsigte-
de tab af indtægter for staten, og den har
svækket tilliden hos borgere og virksomheder
til den offentlige skatteforvaltning. Statsre-
visorerne vil nøje følge, om genopbygningen
af SKAT har en positiv effekt på skatteområdet.
Behov for evaluering af effekt på store
udgiftsområder
Tre beretninger giver Statsrevisorerne
anledning til at pege på, at der er behov for,
at ministerierne styrker data og viden om,
hvordan lovgivningen og indsatserne virker.
Data og viden om effekt udgør grundlaget for
evaluering og korrektion af ministeriernes
indsats. Evalueringer af effekt kan også
udgøre grundlaget for, at Folketinget kan
justere lovgivningen, hvis noget ikke virker
efter hensigten.
Med reformen af førtidspension og fleksjob
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0010.png
END ELIG B ETÆ NKNI NG 20 16
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
10
indførte man ressourceforløb, som skal
udvikle arbejdsevnen hos udsatte borgere
med komplekse problemer. Der var i 2016
budgetteret med 2,9 mia. kr. til ressourcefor-
løb. I
Beretning 10/2016 om Beskæftigelses-
ministeriets data om ressourceforløb
fandt
Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at
Beskæftigelsesministeriet efter 4 år ikke
havde tilvejebragt det datagrundlag, som
Folketinget ønskede for at kunne følge op på
og evaluere ressourceforløbene.
Hvert år afsættes samlet ca. 45 mia. kr. til
sociale indsatser, der skal forebygge og
afhjælpe borgernes sociale problemer.
Statsrevisorerne har siden 1999 i flere
beretninger påpeget, at Socialministeriet (nu
Børne- og Socialministeriet) kun i begrænset
omfang kan vurdere effekten af socialpolitik-
ken, og hvad der virker bedst for borgerne. I
Beretning 13/2016 om grundlaget for at
dokumentere effekten af sociale indsatser
fandt Statsrevisorerne det kritisabelt, at
ministeriet ikke i tilstrækkelig grad havde
sikret, at retvisende data blev indsamlet,
offentliggjort i nationale statistikker og
anvendt til at dokumentere effekten af
sociale indsatser.
Den tværministerielle
Beretning 15/2016 om
effektiv kontrol
viste, at myndighedernes
kontrol af virksomheder i 7 ministerier kunne
blive mere effektiv, hvis man vidste mere om,
hvordan kontrollen virkede. Myndighederne
vidste fx ikke, om kontrollen medførte øget
regelefterlevelse, eller om sanktionerne
medførte ændret adfærd hos virksomheder-
ne.
Styrket forvaltning af fiskerikvoter
I
Beretning 22/2016 om kvotekoncentratio-
nen i dansk fiskeri
henledte Statsrevisorerne
Folketingets opmærksomhed på, at miljø- og
fødevareministeren og Miljø- og Fødevaremi-
nisteriet i flere tilfælde ikke havde givet
Folketinget fyldestgørende og korrekte
oplysninger om udviklingen i bl.a. kvotekon-
centrationen og kvoteejernes overholdelse af
regler. Statsrevisorerne påtalte skarpt, at
Miljø- og Fødevareministeriets forvaltning af
fiskerikvoterne havde været uprofessionel og
helt utilstrækkelig.
Som opfølgning på beretningen blev fiskeri-
området i august 2017 flyttet til ministeren
for ligestilling og for nordisk samarbejde.
Endvidere er der pr. 1. december 2017
etableret en ny Fiskeristyrelse under Uden-
rigsministeriet, der skal genoprette forvalt-
ningen på fiskeriområdet.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0011.png
EN DEL IG B E TÆN KNI NG 201 6
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
11
4. Statsrevisorernes besigtigelse af
statslig virksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorernes besigtigelse af
kollektiv trafik og møde med østrigske
kollegaer i Wien
Statsrevisorerne besigtigede den 28.-30.
marts 2017 infrastruktur i Wien og besøgte
samtidig repræsentanter fra de østrigske
statsrevisorer og den østrigske Rigsrevision.
Statsrevisorerne var ledsaget af rigsrevisor
Lone Strøm.
Ved besøg på steder ønsker Statsrevisorerne
at se institutioner, realiserede og igang-
værende projekter samt at møde relevante
medarbejdere og samarbejdspartnere for at
få et indtryk af de forskellige aktiviteter og
de betingelser, hvorunder statslig virksom-
hed bliver udført.
Besøget startede den 29. marts 2017 med
en briefing på den danske ambassade, hvor
ambassadør Liselotte Plesner orienterede
om Østrig, dansk-østrigske relationer og
ambassadens vigtigste opgaver, herunder
bilateralt og i forhold til FN-organisationerne,
OSCE mv. Ambassaden har 14 ansatte.
Statsrevisorerne besøgte herefter de
østrigske statsrevisorer i parlamentet i
Wien. Besøget var et led i Statsrevisorernes
målsætning om at udvikle deres arbejds-
form ved lejlighedsvis at udveksle viden og
erfaringer med kollegaer i udlandet. Forud
for mødet var det aftalt, at man ville drøfte
en række forhold, der belyste de to parters
arbejdsopgaver, ligheder og forskelle. Man
drøftede lovgrundlaget og procedurer for ud-
pegning af formand og medlemmer, opgaver,
arbejdsform, aktiviteter og praksis og proce-
durer. I Østrig er det kun parlamentsmedlem-
mer, der kan vælges som statsrevisorer, og
formanden kommer altid fra oppositionen,
mens formanden i Danmark er den statsre-
visor med højest anciennitet. I Østrig er der
praksis for, at Rigsrevisionens beretninger
sendes til parlamentet, før de sendes til
Statsrevisorerne, og der afholdes offentlige
møder og plenarbehandling af beretnin-
gerne. De østrigske statsrevisorer har også
mulighed indkalde eksperter eller ministre til
møde, hvor rigsrevisor også kan deltage.
Af aktuelle udfordringer nævnte de østrigske
Statsrevisorerne m.fl
besøger Østrigs parlament
i Wien.
Fra venstre: Villum
Christensen (LA), Peder
Larsen (SF), Morten Bræd-
strup-holm, souschef,
Henrik Sass Larsen (S),
Søren Gade (V), Klaus Frand-
sen (RV), Liselotte Plesner,
ambassadør.
Forrest: Gitte Korff, sekr.
chef, Nanna Henning, afd.
chef, Lone Strøm, rigsre-
visor, Mads Weck Hansen,
ministerråd.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0012.png
EN DEL IG B E TÆN KNI NG 201 6
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
12
godt indtryk af Wiens kollektive trafiksystem,
herunder letbaner, som havde deres særlige
interesse.
På andendagen mødtes delegationen med
”Rechnungshof” (svarende til Rigsrevisionen)
og den østrigske rigsrevisor Dr. Margit Kraker.
På mødet drøftede man bl.a. rapporteringen
til og den formelle relation til Parlamentet,
kontrol af statsregnskabet, revisionsad-
gangen og procedurer for opfølgning på
revisionssager. Rigsrevisor har ret til at
tale i parlamentet og deltage i drøftelser i
salen og kan ligeledes briefe parlamentet
og partier enkeltvis. Rigsrevisor oplevede
stor tilfredshed med denne model blandt
parlamentsmedlemmerne. I forlængelse af
Statsrevisorernes besøg ved Wiener Linien
blev revisionen af denne ligeledes drøftet.
Rigsrevisionen havde bl.a. konstateret
uklarheder omkring fordelingen af omkost-
ningerne mellem drift og vedligehold. Endelig
blev emner for undersøgelser drøftet. Blandt
igangværende undersøgelser var bl.a. en
undersøgelse af Wiener Liniens billetsystem,
fordyrelse af tunnelprojekt i Brennerpasset,
indkøb af toge, vedligeholdelse af motorveje
og Wiens lufthavns nye ankomsthal.
Statsrevisorerne erfarede på besigtigelses-
rejsen til Wien ikke forhold, som nødvendigg-
jorde opfølgning.
Statsrevisorernes besigtigelse
af danske småøer
Temaet for Statsrevisorerne indenrigsbe-
sigtigelse i 2017 var udkantsområder med
særlig fokus på småøers vilkår. Statsrevi-
sorerne besigtigede den 20.-21. september
2017 Strynø, Avernakø og Lyø. Formålet med
besigtigelsen var bl.a. at undersøge, hvordan
forskellige tilskud til småøerne forvaltes og
udmøntes. Tilskudsmidlerne har til formål
at fremme beskæftigelse, erhvervsud-
vikling, service, levevilkår og bosætning på
småøerne. Besigtigelsen omfattede
Erhvervsministeriet og Økonomi- og Inden-
rigsministeriets områder.
Fælles for småøer er, at de ikke er landfaste,
ikke er selvstændige kommuner, og at de
er at betragte som helårssamfund med op
til 1.200 beboere. På de danske småøer gør
en række af de kendte problematikker fra
yderområderne sig gældende, fx affolkning,
uhensigtsmæssig befolkningssammensæt-
ning, forfald af ejendomme, begrænset ad-
gang til offentlig service, begrænset færge-
Wiener Linien tog pyntet
med Dannebrog.
statsrevisorer, at megen af opfølgningen på
revisionen foregår for langsomt, og at Rigsre-
visionens anbefalinger ikke altid følges.
Samme dag mødtes Statsrevisorerne med
Wiener Linien, som driver Wiens U-bane, spor-
vogne og busser. Statsrevisorerne ønskede
at høre om Wiener Liniens erfaringer med let-
baner i forhold til den øvrige kollektive trafik,
anlæg af letbaner og drift af letbaner. Wiener
Linien driver en letbane på ca. 220 km,
hvilket gør den til den sjette største i verden.
Samtidig er den kollektive trafik i Wien
særdeles veludviklet. 39 % af al transport
i Wien sker med offentlig transport, hvilket
gør, at den kollektive trafik transporterer en
større del af borgerne i Wien end biler gør (27
%). Dette kommer også til udtryk ved, at der
er udstedt flere årskort til Wiener Linien, end
der er indregistrerede biler i Wien. Der er høj
kundetilfredshed blandt brugerne af Wiener
Linien. Dette skyldes bl.a. et stort og varieret
udbud af transportmuligheder, hyppige
afgange, stoppestedernes beliggenhed samt
tilknyttede online løsninger omkring trafik-
og kundeinformation og køb af billetter.
Omkostningerne til driften af Wiener Linen
finansieres dels af billetindtægter og af byen
Wien. Byen Wiens andel udgør ca. 69 % af
omkostningerne. Danmark er i gang med at
opføre letbaner i flere byer. Statsrevisorerne
har i den forbindelse behandlet,
Beretning
16/2015 om Transport- og Bygningsministeri-
ets deltagelse i anlægget af Aarhus Letbane,
som bl.a. problematiserer forhold, når stat,
region og kommune samarbejder om anlægs-
projekter. Statsrevisorerne fik generelt et
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0013.png
EN DEL IG B E TÆN KNI NG 201 6
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
13
betjening og dårlig internetadgang. Dette
er alle problematikker, som stat, regioner og
kommuner helt eller delvist forsøger at af-
hjælpe gennem lovgivning, tilskudsordninger
og andre initiativer.
Programmet for turen omfattede besøg på
en række projekter på de tre småøer, som er
støttet af tilskud fra Erhvervsstyrelsen, EU
samt Økonomi- og Indenrigsministeriet samt
en række oplæg ved Økonomi- og Indenrigs-
ministeriet, Erhvervsstyrelsen, Langelands og
Faaborg-Midtfyns kommuner, Færgesekreta-
riatet og Sammenslutningen af Danske
Småøer.
Oplæggene omhandlede bl.a.
• tilskud til småøer – landdistriktspuljen,
LAG- og FLAG-ordningen
• tilskud til færgedrift og færgeinvesteringer
• ø-kommunernes vilkår og udfordringer
ved borgmestrene i Langelands og
Faaborg- Midtfyns kommuner.
Statsrevisorerne orienterede efter besig-
tigelsen de berørte ministre om, at de med
besigtigelsen havde fået et godt indblik i,
hvilken afgørende betydning tilskuddene har
haft for småøernes helårsbeboere, erhvervs-
og kulturliv samt turisme. Statsrevisorerne så
fx projekter, der havde fået tilskud til fortsat
drift af købmandshandel, tilskud til havne og
skoler, tilskud til kultur- og forsamlingshuse
mv. Statsrevisorerne har på den baggrund
bl.a. noteret sig:
• at de lokale aktionsgrupper og beboer-
foreningers arbejde med udviklings-
strategier og prioriteringer af tilskud er
afgørende for lokal forankring og ejerskab
til projekterne
• at mobil- og bredbåndsdækningen
på småøerne er mindre god, hvilket giver
udfordringer for erhvervsliv, beboere m.fl.
på småøerne
• at tilskud til nedsættelse af færgetak-
ster for godstransport, biler og passager
har haft en positiv effekt på især ervervs-
liv og turisme
• at flere ø-kommuner kan opnå en mere
effektiv, omkostningsbevidst og
driftssikker færgesejlads til og fra
småøerne ved i højere grad at samarbejde
med andre ø-kommuner og Færge-
sekretariatet om fx fælles indkøb mv.
• at småøerne modtager tilskud fra en
række forskellige ministerier og
ordninger, bl.a. Erhvervsministeriet,
Økonomi- og Indenrigsministeriet, Klima-
Energi- og Forsyningsministeriet og EU’s
LAG- og FLAG-ordninger. Det er dog ikke
helt klart, hvilken myndighed der sikrer
koordination og et samlet overblik over
tilskuddene.
Erhvervsministeren har efterfølgende oplyst,
at regeringen redegør for øernes udvikling i
et særskilt afsnit i den årlige regional- og land-
distriktspolitiske redegørelse til Folketinget,
herunder for den samlede indsats og initiati-
ver på de små øer. Endvidere er det ministe-
rens indtryk, at øboerne løbende kan få viden
fra Sammenslutningen af Danske Småøer,
der varetager småøernes interesser på tværs
af 19 kommuner og finansieres via Land-
distriktspuljen samt af LAG Småøerne, der
giver rådgivning til lokale aktører, der ønsker
at starte et projekt op under (F)LAG.
I forhold til opmærksomhedspunktet om
mobil- og bredbåndsdækning oplyser Energi-,
Forsynings- og Klimaministeriet, at regerin-
gen er opmærksom på, at det er afgørende
for småøernes udvikling, at der skabes bedre
Ø-færgen Avernakø-Lyø -
Faaborg
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0014.png
EN DEL IG B E TÆN KNI NG 201 6
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
14
mobil- og bredbåndsdækning. Småøernes
særlige situation skal tages med i overvejel-
serne om hvilke initiativer, der bedre støtter
og supplerer den markedsbaserede udbre-
delse. Erfaringer fra hidtidige initiativer,
fx bredbåndspuljen og dækningskrav ved
frekvensauktioner, vil indgå i det videre
arbejde med at skabe bedre mobil- og bred-
båndsdækning på småøerne.
Statsrevisorerne erfarede ved besigtigelsen
ikke forhold, som nødvendiggjorde yderligere
opfølgning.
Forlængelse af mandatperioden for
det danske medlem af Den Europæiske
Revisionsret
Mandatet for det danske medlem af Den
Europæiske Revisionsret, Bettina Jacobsen,
udløb den 28. februar 2018. Revisionsrettens
medlemmer udnævnes for 6 år af Rådet, der
træffer afgørelse med kvalificeret flertal,
efter høring af Europa-Parlamentet. Det er
muligt at blive genudnævnt.
Statsrevisorerne indstillede til Folketingets
Præsidium, at det nuværende danske
medlem af Den Europæiske Bettina Jakob-
sen, blev genudpeget.
Forlængelse af rigsrevisors mandatperiode
Lone Strøm blev ansat som rigsrevisor
den 1. maj 2012. Lone Strøm er ansat i en
mandatperiode på 6 år med mulighed for
forlængelse med yderligere 4 år. Rigsrevi-
sors 6-årige funktionsperiode udløber 30.
april 2018. Statsrevisorerne har afholdt en
evalueringssamtale med Lone Strøm den
23. oktober 2017 og en halvvejsstatus den
2. september 2015. Ved samtalerne har
Statsrevisorerne bl.a. evalueret Lone Strøms
faglige, styringsmæssige, ledelsesmæssige
og personlige resultater, ligesom samarbejdet
mellem Rigsrevisionen og Statsrevisorerne
samt fremtidige udfordringer blev drøftet.
Folketingets formand har fulgt Statsrevi-
sorernes indstilling om, at rigsrevisor Lone
Strøms funktionsperiode forlænges med 4 år
med udløb 30. april 2022.
Folkemødet på Bornholm
– magtens kontrollanter i krydsild
Statsrevisorerne deltog for 6. gang i Folkemø-
det på Bornholm i juni 2017. Under overskrif-
ten ” ”Magtens kontrollanter” havde Stats-
revisorerne og ombudsmand Jørgen Steen
Sørensen arrangeret et event, hvor journalist,
tidligere minister og statsrevisor Hans Engell
styrede debat og spørgsmål fra tilhørerne
under overskrifterne:
• Statsrevisorerne og Rigsrevisionen har i
over 7 år gjort opmærksom på problemer
i SKAT hvorfor var der ikke nogen,
der gjorde noget?
• DONG-sagen – er vi dygtige nok til at
sælge ud af arveguldet?
• Hvordan bevarer Folketingets 3 kontrol-
organer deres faglighed og faktabaserede
tilgang i en tid, hvor alternative fakta,
fake news og mere eller mindre tilfældige
synspunkter sætter dagsorden?
• Barnebrude og Inger Støjbergs ulovlige
instruks, jf. Ombudsmanden
Rigsrevisor Lone Strøm måtte desværre mel-
de afbud til eventet.
I første del af mødet fortalte magtens kon-
trollanter om nogle af de sager, der havde
fyldt meget i det seneste år, og som mange
havde hørt om fra aviser og tv, men som også
var af væsentlig principiel betydning.
Ombudsmanden fortalte bl.a. om barne-
brudssagen, hvor han i februar 2017 fandt
det det ulovligt, at udlændinge- og integra-
tionsministeren et år tidligere havde givet
Udlændingestyrelsen instruks til at tvangs-
adskille alle par på landets asylcentre, hvor
mindreårige boede med sammen med deres
ægtefælle.
Statsrevisorerne gennemgik sagen om salget
af DONG aktier til Goldman Sachs og sagerne
på Skatteministeriets område om forkerte
ejendomsvurderinger, momsrefusion og
EFI-systemet.
Flere andre sager blev debatteret livligt un-
der den 2 timer lange og velbesøgte seance,
Folkemøde 2017.
Hans Engell styrer debatten
med statsrevisorer og om-
budsmand.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0015.png
E NDE LIG B E TÆ NKN ING 2 016
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
15
bl.a. sagen om politiets håndtering af våben
Beretning 14/2016 om politiets håndte-
ring af våben og ammunition
- samt spørgs-
målet om ’alternative fakta eller fake news’
– og den grundlæggende mistillid til elite,
autoriteter, embedsværk og myndigheder,
og hvordan de kontrollerende institutioner
håndterer det.
Besøg fra udlandet
Statsrevisorerne Sekretariat har i novem-
ber 2017 og januar 2018 holdt oplæg for
embedsmænd fra udviklingslande, der er på
studieophold ved Danida Fellowship Centre.
Formålet med oplæggene var at give de
studerende indsigt i og viden om god re-
geringsførelse, parlamentarisk kontrol og den
statslige revisionsordning i Danmark.
I juni 2017 havde Statsrevisorernes Sekreta-
riat besøg af en delegation fra GAO (USA’s
rigsrevision). Sekretariatschefen holdt et
oplæg for delegationen, som omhandlede
den parlamentariske revision, herunder
Statsrevisorerne og Rigsrevisionen. Besøget
var et led i Rigsrevisionens peer review af
GAO.
I januar 2018 havde Statsrevisorerne besøg
af deres norske kollegaer fra Kontroll- og
Konstitusjonskomitéen og Norges ambas-
sadør Aud Kolberg. Formålet med mødet
var, at de norske statsrevisorer kunne få en
præsentation af den danske revisionsordning
og udveksle viden og erfaringer. Herudover
blev bl.a. behandling af rapporter fra Rigsre-
visionen, opgaver, relationer til Folketinget/
Stortinget og konsensus mv. drøftet. En-
delig drøftede Statsrevisorerne aktuelle
undersøgelser, som var relevante for begge
lande fx indkøb af F-35 kampfly, sundhed-
sområdet og cybersikkerhed.
Møde i det nordiske netværk for parla-
mentariske revisionsudvalg i Stockholm
marts 2017
I marts 2017 deltog 2 statsrevisorer og
sekretariatschefen i ”Nordisk netværk for
parlamentariske revisionsudvalg i Stock-
holm” med deltagere fra Danmark, Finland,
Færøerne, Grønland Island, Norge, Sverige
og Åland. Mødet var dels et møde mellem
de nordiske statsrevisorer og dels et åbent
seminar for forskere, andre parlamentarikere
og repræsentanter for rigsrevisionerne.
Ved mødet blev den statslige revision i Nor-
den drøftet, og Statsrevisorerne fra Danmark
holdt bl.a. oplæg om aktuelle erfaringer og
udfordringer for den offentlige forvaltning og
for den statslige revision i Danmark. Særlig
fokus var på sagerne på Skatteministeriets
område og digitaliseringen af den offent-
lige sektor. Statsrevisorerne holdt ligeledes
et oplæg under overskriften ”Den statslige
revisions grænser”. Oplægget omhandlede
nye virksomhedstyper i den offentlige sektor,
hvor der aflægges regnskaber som i private
virksomheder, og man har en bestyrelse
mv. De nye virksomhedstyper revideres
ikke længere kun af Rigsrevisionen. Typisk
lovgives der om, at virksomhederne også skal
revideres af private revisorer, dvs. Rigsrevi-
sionens og Statsrevisorernes adgang til at
revidere bliver indsnævret.
Man besluttede at mødes igen i Norge i
2019.
Statsrevisorernes interne temadebatter
Statsrevisorerne første interne temadebat
blev afholdt den 22. marts 2017 og handlede
om ministeransvar versus bestyrelsesans-
var. Baggrunden for valget af tema var, at
antallet af bestyrelser er vokset i statslige
virksomheder, fx er der bestyrelser i særlige
Kontroll- og konstitusjons-
komitéen i Norges Storting
og Norges ambassadør i
Danmark Aud Kolberg i
møde med statsrevisorerne
og rigsrevisor.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0016.png
END ELIG BE TÆ N KNI NG 201 6
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
16
steren eller bestyrelserne man skulle rette
en eventuel kritik imod, når man behandlede
undersøgelser, der omhandlede SOV’er.
Statsrevisorernes anden temadebat blev
afholdt 15. november 2017. Debatten
handlede om metoder i forvaltningsrevision.
Forvaltningsrevision er defineret som revisors
vurdering af, om en virksomhed har taget
skyldige økonomiske hensyn i form af spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet
og en effektiv økonomistyring. Internationalt
definerer man endvidere forvaltningsrevision
således, at der skal være tale om en uaf-
hængig revisionsundersøgelse af offentlig
virksomhed, og undersøgelsens formål er at
forbedre forvaltningen. Forvaltningsrevision
er således et væsentligt element i Statsrevi-
sorernes og Rigsrevisionens arbejde.
Til at fortælle om emnet var en række spe-
cialister fra Rigsrevisionen. Oplægsholderne
gennemgik uddrag af de revisionsstand-
arder, som er grundlaget for forvaltningsre-
visionen, og hvordan disse spiller sammen
med Rigsrevisionens strategi 2018-2020.
Rigsrevisionen gennemgik endvidere de tre
nøgletermer i forvaltningsrevisionen – spar-
sommelighed, produktivitet og effektivitet
– og gav eksempler på de metodiske overve-
jelser mv., der ligger til grund for en række
af de undersøgelser, som Rigsrevisionen
har foretaget, og som Statsrevisorerne har
behandlet. I forlængelse af oplæggene fik
Statsrevisorerne mulighed for, at stille spørgs-
mål til de anvendte metoder og konkrete
undersøgelser, som Statsrevisorerne havde
behandlet. Drøftelserne gav nyttig inspira-
tion til fremtidige undersøgelser.
Pressemøde
Statsrevisorerne holdt pressemøde i maj
2017 om
Beretning 16/2016 om kapitalud-
videlsen i DONG Energy A/S og den efterføl-
gende børsnotering.
Statsrevisorerne havde
taget initiativ til pressemødet, da der var tale
en beretning med komplekst indhold, og da
der var tale om stof med væsentlig medie-
bevågenhed. Statsrevisorernes pressemøde
omhandlede alene den politiske vurdering af
beretningerne.
Faglig evalueringsdag i Rigsrevisionen
Statsrevisorerne deltog i Rigsrevisionens
faglige evalueringsdag den 26. januar 2018,
hvor der var lejlighed til at møde evalu-
atorerne af Rigsrevisionens beretninger
fra 2017. Evaluatorerne var professorerne
Karsten Revsbech, Asbjørn Sonne Nørgaard,
offentlige virksomheder (SOV’er), selvejende
institutioner, aktieselskaber, interessent-
skaber mv. Bestyrelserne skal bl.a. skabe
armslængde til ministeriet og tilføre for-
retningsmæssige kompetencer til ledelsen.
Ejerministerierne udpeger bestyrelsen og
fører tilsyn med, at virksomhederne løser de
samfundsmæssige og forretningsmæssige
opgaver på tilfredsstillende vis i overens-
stemmelse med Folketingets beslutnin-
ger. Ansvaret for virksomhedernes drift er
således delt mellem bestyrelse og minister.
Statsrevisorerne har behandlet en række
beretninger fra Rigsrevisionen, hvor de i
deres bemærkninger primært har fokuseret
på ministerens ansvar med henvisning til
ministeransvarlighedsloven.
Til at belyse dette var der to oplægsholdere.
Højesteretsdommer, professor, dr. jur. Jens
Peter Christensen, der har beskæftiget sig
indgående med ministeransvar, fortalte om
sit syn på ministerens ansvar. Endvidere
holdt højesteretsdommer Jan Schans Chris-
tensen, der har en fortid både som professor
og advokat og er dr. jur. med særligt speciale
i selskabsret, et oplæg om bestyrelsens
ansvar.
Som afrunding på den interne temadebat
drøftede Statsrevisorerne dagens tema,
herunder om der skulle justeres i måden,
hvorpå statsrevisorbemærkningerne blev
udformet, særligt i forhold til, hvem man
skulle rette kritik i mod, når man behandlede
beretninger der omhandlede SOV’er. Stats-
revisorerne var enige, om at man skulle være
meget opmærksomme på, om det er mini-
Formand Peder Larsen (SF)
og næstformand Henrik
Thorup (DF) holder presse-
møde.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0017.png
END ELIG BE TÆ NKNI NG 2 016
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
17
Jan Pries-Heje, Lotte Jensen og Torben M. An-
dersen. Rigsrevisor bød velkommen til dagen,
hvorefter evaluatorerne præsenterede deres
evalueringer. Dagen blev rundet af med en
paneldebat om udvalgte problemstillinger og
læringspunkter, som var fremkommet som
følge af evalueringerne.
Andre møder
Statsrevisorerne havde den 5. maj 2017 og
1. juni 2017 besøg af nye medarbejdere fra
Rigsrevisionen, som fik en orientering om
Statsrevisorernes og Sekretariatets arbejde.
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0018.png
E NDE LIG B ETÆ NK NIN G 2016
5 . S A M M E N S Æ T N I N G A F S TAT S R E V I S O R KO L L E G I E T
18
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2014-2018
Folketinget valgte på sit møde 11. juni 2014 disse statsrevisorer og stedfortrædere for peri-
oden 1. oktober 2014 til 30. september 2018:
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Kristian Jensen (V)
Klaus Frandsen (RV)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Lars Barfoed (K)
Stedfortrædere
Jonas Dahl (SF)
Peter Skaarup (DF)
Inger Støjberg (V)
Jane Alrø Sørensen (SF, udpeget af RV)
Henrik Dam Kristensen (S)
Brian Mikkelsen (K)
Statsrevisorerne konstituerer sig årligt, senest den 11. oktober 2017 med Peder Larsen (SF)
som formand og Henrik Thorup (DF) som næstformand.
Socialdemokraterne udpegede med virkning fra 24. oktober 2014 Pernille Rosenkrantz-Theil (S)
som stedfortræder for den resterende funktionsperiode i stedet for Henrik Dam Kristensen (S).
Efter at Kristian Jensen (V) og Inger Støjberg (V) blev udnævnt som ministre 28. juni 2015,
valgte Folketinget Søren Gade (V) som statsrevisor fra 28. juli 2015 for resten af funktions-
perioden og Jakob Ellemann-Jensen (V) som ny stedfortræder.
Simon Emil Ammitzbøll (LA) blev udnævnt som statsrevisor fra 1. oktober 2016 i stedet for
Lars Barfoed (K). Samtidig blev Leif Mikkelsen (LA) udpeget som stedfortræder i stedet for
Brian Mikkelsen (K). Efter at Simon Emil Ammitzbøll (LA) blev udpeget som minister fra 28.
november 2016, udpegede Liberal Alliances folketingsgruppe fra 1. december 2016 Villum
Christensen (LA) som statsrevisor i den resterende periode.
Folketinget vælger i 2018 statsrevisorer og stedfortrædere for perioden 1. oktober 2018-
30. septemper 2022.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Morten
Brædstrup-Holm som stedfortræder.
Statsrevisorer og stedfortrædere pr. 21. februar 2018
Statsrevisorerne
Peder Larsen (udpeget af SF), formand
Henrik Thorup (udpeget af DF), næstformand
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Søren Gade (V), MF
Henrik Sass Larsen (S), MF
Villum Christensen (LA), MF
Stedfortrædere
Jonas Dahl (SF), fhv. MF
Peter Skaarup (DF), MF
Jane Alrø Sørensen (SF, udpeget af RV)
Jakob Ellemann-Jensen (V), MF
Pernille Rosenkrantz-Theil (S), MF
Leif Mikkelsen (LA), MF
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0019.png
END ELIG BE TÆ NK NI NG 201 6
6. OVE RSIGT OVE R STATREV IS OR ERNES BE M ÆR K NING E R
19
6. Oversigt over
Statsrevisorernes bemærkninger
Beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 5/2014 om SKAT’s systemmodernisering
Beretning nr. 15/2014 om politiets henlæggelse af straffesager
Beretninger vedrørende 2016
Beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms
Beretning nr. 16/2016 om kapitaludvidelsen i DONG Energy A/S og den efterfølgende
børsnotering
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0020.png
END ELIG B ETÆNK NI NG 201 6
7. OP LYSNING ER OM INHAB ILITE T I E NKE LTE SAG E R
20
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behandlet i
denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Statsrevisor Søren Gade har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 16/2014 om budgetoverskridelsen ved
Eurovision Song Contest 2014
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2016
Beretning nr. 3/2016 om hospitalslægers bibeskæftigelse
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 4/2016 om indsatsen over for patienter med hjerneskade
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og reserver
i 2 sygehusbyggerier
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 12/2016 om regionernes forvaltning af løn til chefer
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 15/2016 om effektiv kontrol
Statsrevisor Henrik Sass Larsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 19/2016 om regionernes brug af konsulenter
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0021.png
END ELIG B ETÆNK NING 2016
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 016
21
8. Oversigt over beretninger der er
behandlet i Endelig betænkning 2016
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes bemærkninger), findes
kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Beretning nr. 1/2016 om TV 2-regionernes virksomhed
Kulturministerens redegørelse af 20/2-17
Rigsrevisionens notat af 10/3-17
Fortsat sag
Beretning nr. 2/2016 om undervisningen på professionshøjskolerne
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 21/2-17
Rigsrevisionens notat af 14/3-17
Fortsat sag
Beretning nr. 3/2016 om hospitalslægers bibeskæftigelse
Sundhedsministerens redegørelse af 17/3-17
Rigsrevisionens notat af 7/4-17
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2016 om indsatsen over for patienter med hjerneskade
Sundhedsministerens redegørelse af 17/3-17
Rigsrevisionens notat af 7/4-17
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2016 om styring af it-sikkerhed hos it-leverandører
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 18/1-17
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 13/1-17
Justitsministerens redegørelse af 16/1-17
Ministeren for offentlig innovations redegørelse af 17/1-17
Skatteministerens redegørelse af 17/1-17
Rigsrevisionens notat af 17/2-17
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
Skatteministerens redegørelse af 22/2-17
Rigsrevisionens notat af 14/3-17
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2016 om SKATs kontrol med udbetaling af negativ moms
Skatteministerens redegørelse af 22/2-17
Rigsrevisionens notat af 22/3-17
Statsrevisorernes bemærkning af 17/5-17
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0022.png
E NDE LIG B E TÆNK NING 2016
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 016
22
Beretning nr. 8/2016 om statens udbud af it-drift og -vedligeholdelse
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 14/2-17
Børne- og socialministerens redegørelse af 22/2-17
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 20/2-17
Erhvervsministerens redegørelse af 21/2-17
Forsvarsministerens redegørelse af 10/2-17
Justitsministerens redegørelse af 24/3-17
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 2/2-17
Ministeren for offentlig innovations redegørelse af 22/2-17
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 22/2-17
Udenrigsministerens redegørelse af 25/1-17
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 22/2-17
Undervisningsministerens redegørelse af 30/1-17
Skatteministerens redegørelse af 22/2-17
Sundhedsministerens redegørelse af 7/3-17
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 7/2-17
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 2/2-17
Rigsrevisionens notat af 7/4-17
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2016 om forsinkelsen af Signalprogrammet
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 3/4-17
Rigsrevisionens notat af 3/5-17
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2016 om Beskæftigelsesministeriets data om ressourceforløb
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3/4-17
Rigsrevisionens notat af 3/5-17
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2016 om Region Midtjyllands styring af risici og reserver i 2
sygehusbyggerier
Sundhedsministerens redegørelse af 1/5-17
Rigsrevisionens notat af 31/5-17
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2016 om regionernes forvaltning af løn til chefer
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 28/4-17
Rigsrevisionens notat af 24/5-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 13/2016 om grundlaget for at dokumentere effekt af sociale indsatser
Børne- og socialministerens redegørelse af 26/6-17
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 1/8-17
Rigsrevisionens notat af 28/8-17
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2016 om politiets håndtering af våben og ammunition
Justitsministerens redegørelse af 23/6-17
Rigsrevisionens notat af 14/8-17
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2016 om effektiv kontrol
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3/7-17
Erhvervsministerens redegørelse af 26/6-17
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 19/6-17
Sundhedsministerens redegørelse af 3/7-17
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0023.png
END ELIG BE TÆ N KNI NG 201 6
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 016
23
Transport-, bygnings- og boligministerens redegørelse af 1/6-17
Rigsrevisionens notat af 14/8-17
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2016 om kapitaludvidelsen i DONG Energy A/S og den
efterfølgende børsnotering
Finansministerens redegørelse af 23/8-17
Rigsrevisionens notat af 14/9-17
Statsrevisorernes bemærkning af 11/10-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 17/2016 om Region Hovedstadens akuttelefon 1813
Sundhedsministerens redegørelse af 25/8-17
Rigsrevisionens notat af 20/9-17
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2016 om Skatteministeriets styring af økonomien i udviklingen
af det nye ejendomsvurderingssystem
Skatteministerens redegørelse af 22/9-17
Rigsrevisionens notat af 12/10-17
Fortsat sag
Beretning nr. 19/2016 om regionernes brug af konsulenter
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 22/9-17
Rigsrevisionens notat af 13/10-17
Fortsat sag
Beretning nr. 20/2016 om Danmarks anvendelse og opgørelse af udviklingsbistanden
Finansministerens redegørelse af 17/8-17
Udenrigsministerens redegørelse af 18/8-17
Udlændinge- og Integrationsministerens redegørelse af 21/8-17
Udviklingsministerens redegørelse af 22/8-17
Rigsrevisionens notat af 20/9-17
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2016 om revisionen af statsregnskabet for 2016
Alle ministre har afgivet redegørelse
Rigsrevisionens notat af 12/1-18
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 22/2016 om kvotekoncentrationen i dansk fiskeri
Ministeren for fiskeri og ligestilling og minister for nordisk samarbejdes redegørelse af ...
2/1-18
Rigsrevisionens notat af 31. januar 2018
Fortsat sag
Beretning nr. 23/2016 om energispareordningen
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 13/11-17
Rigsrevisionens notat af 5/12-17
Fortsat sag
Beretning nr. 24/2016 om undervisning og aktivering af asylansøgere
Udlændinge- og integrationsministerens redegørelse af 30/10-17
Rigsrevisionens notat af 27/11-17
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0024.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2016
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
24
9. Opfølgning på fortsatte beretninger
vedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 15/2012 om samlingen af den statslige lønadministration
i Finansministeriet
Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 10/3-17
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 2/2013 om sygehusbyggerier II
Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 12/10-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 27/11-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 9/2013 om straffesagskæden
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/5-17
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2013 om vandplaner
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1/8-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 20/2013 om statens brug af konsulenter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/8-17
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2013 om SKATs indsats på transfer pricing-området
Rigsrevisionens fortsatte notat af 31/5-17
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 5/2014 om SKATs systemmodernisering
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/10-17
Statsrevisorernes bemærkning af 11/10-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 31/1-18
Sagen er afsluttet
Statsrevisorerne betænkning EB2016 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelses bemærkning)
1862215_0025.png
EN DEL IG B ETÆ NKNI NG 201 6
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
25
Beretning nr. 8/2014 om integrationsindsatsen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/5-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 11/2014 om driften af rejsekortet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1/8-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 13/2014 om samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling
Danmark
Rigsrevisionens fortsatte notat af 3/4-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 14/2014 om ministeriernes aktstykker om investeringsprojekter
til Folketingets Finansudvalg
Rigsrevisionens fortsatte notat af 13/2-18
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 15/2014 om politiets henlæggelse af straffesager
Rigsrevisionens fortsatte notat af 12/1-18
Statsrevisorernes bemærkning af 24/1-18
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2014 om budgetoverskridelsen ved Eurovision Song Contest
2014
Rigsrevisionens fortsatte notat af 1/8-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 18/2014 om staten som selskabsejer
Rigsrevisionens fortsatte notat af 29/9-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 21/2014 om ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/9-17
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2015
Beretning nr. 13/2015 om voksenuddannelsescentrenes administrations- og
lønudgifter
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8/5-17
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 19/2015 om Kulturministeriets forvaltning af udvalgte
udlodningspuljer
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8/8-17
Sagen er afsluttet