Finansudvalget 2016-17
SB 6 6
Offentligt
2487721_0001.png
December 2021
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingstider
og produktivitet
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Skatteankestyrelsens sagsbehand-
lingstider og produktivitet (beretning nr. 6/2016)
25. november 2021
RN 1110/21
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Skatteankestyrelsens sagsbe-
handlingstider og produktivitet, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tid-
ligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 14. marts 2017, 3. september
2018 og 5. februar 2020.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigsrevisionen finder det positivt, at sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen er
nedadgående. Skatteministeriet og Skatteankestyrelsen har gennem en årrække iværk-
sat flere initiativer, der skal sikre et vedvarende fokus på at nedbringe sagsbehandlings-
tiderne. Rigsrevisionen finder det dog utilfredsstillende, at produktiviteten i Skattean-
kestyrelsen er forværret gennem de seneste år. Inden for det seneste år er omkostnin-
gerne pr. klagesag for alle afgjorte klagesager steget til 38.264 kr., hvilket er det højeste
niveau siden etableringen af Skatteankestyrelsen i 2014 og en stigning på 17 % i forhold
til året før. Siden 2017, hvor de gennemsnitlige omkostninger pr. klage var på det lave-
ste niveau siden etableringen af Skatteankestyrelsen, er de gennemsnitlige omkostnin-
ger pr. klage steget med 118 %. Samtidig er sagstilgangen igen stigende, og Skattemini-
steriet har oplyst, at skattesager i Skatteankestyrelsen udvikler sig i retning af at blive
tungere og mere komplekse og oftere har internationale aspekter. Det udfordrer ifølge
Skatteministeriet både produktiviteten nu og her og forventeligt også fremadrettet.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets initiativer i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne og
øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
www.rigsrevisionen.dk
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om Skatteankestyrelsens sags-
behandlingstider og produktivitet på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne
i januar 2016. Statsrevisorerne begrundede anmodningen med, at Skatteankestyrel-
sen ikke havde levet op til de økonomiske og faglige mål, som lovforslaget stillede i ud-
sigt, da Folketinget i juni 2013 vedtog at forenkle og omlægge klagestrukturen på skat-
teområdet. Beretningens formål var at vurdere, om Skatteministeriet med etablerin-
gen af Skatteankestyrelsen havde sikret en mere effektiv klagebehandling.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0003.png
2
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Skatteministeriet
med etableringen af Skatteankestyrelsen ikke havde indfriet formålet om en mere ef-
fektiv og tidssvarende klagebehandling.
Statsrevisorerne fandt det endvidere særdeles utilfredsstillende, at borgere og virk-
somheder i gennemsnit oplevede en sagsbehandlingstid for realitetsbehandlede kla-
ger på ca. 27 måneder i 2016 (alene i klagefasen). Dertil kom, at den samlede gennem-
snitlige sagsbehandlingstid for alle klager i 2016 var ca. 8 måneder højere end i 2013.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets initiativer i forhold til at sikre,
at Skatteankestyrelsen efterlever god forvaltnings-
skik i forhold til at orientere borgere og virksomhe-
der så præcist som muligt om den forventede sags-
behandlingstid.
2. Skatteministeriets initiativer til at få nedbragt
sagsbehandlingstiderne og øget produktiviteten i
Skatteankestyrelsen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 14. marts 2017.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på det punkt, der ikke tidli-
gere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til det udeståen-
de opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på en redegørelse fra Skatteministe-
riet om status på arbejdet med at nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produk-
tiviteten i Skatteankestyrelsen, publikationen ”Tal fra Skatteankestyrelsen 2020” og
Skatteankestyrelsens årsrapport for 2020.
Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
7. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sags-
behandlingstider var uacceptabelt lange, at produktiviteten var halveret, og at sags-
beholdningen næsten var fordoblet, mens tilgangen af sager havde været næsten kon-
stant. Samtidig var omkostningerne pr. klagesag steget fra ca. 12.200 kr. i 2013 til ca.
22.300 kr. i 2016.
Statsrevisorerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sik-
rer et solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstider-
ne, øge produktiviteten, følge god forvaltningsskik og leve op til mål for sagsbehand-
lingstiden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
3
8. Skatteministeren tog i sin redegørelse til beretningen til efterretning, at Statsreviso-
rerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer et solidt
grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge
produktiviteten. Ministeren oplyste, at der bl.a. på foranledning af Rigsrevisionens kri-
tik var igangsat en forretningsanalyse af Skatteankestyrelsen, der undersøgte udvik-
lingspotentialet for at skabe større produktivitet. Forretningsanalysen blev gennem-
ført i 2017 og havde til formål at udpege de væsentligste udfordringer og finde løsnin-
ger for at øge styrelsens produktivitet og nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Skatteministeriet oplyste i efteråret 2019, at størstedelen af initiativerne fra forret-
ningsanalysen var fuldt implementeret, og at de samlet set vurderes at have en positiv
effekt i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten i Skat-
teankestyrelsen. Ministeriet skønnede dog, at det i de fleste tilfælde vil være vanske-
ligt at opgøre de enkelte tiltags isolerede effekt på sagsbehandlingstiderne og produk-
tiviteten. Samtidig understregede ministeriet, at den fulde effekt af en del af initiativer-
ne først forventes at slå igennem, når Skatteankestyrelsen ville påbegynde sagsbe-
handlingen af klager over de nye ejendomsvurderinger i 2021. Det skyldes, at en ræk-
ke initiativer var målrettet stordriftsfordele ved sagsbehandling af forventede klager
over de nye ejendomsvurderinger.
Skatteministeriet oplyste videre, at effekten af tiltagene fra Retssikkerhedspakke IV
på sagsbehandlingstiderne samlet set først vil kunne konstateres, når Skatteankesty-
relsens gamle sagsbeholdning er afsluttet, hvilket gradvist vil være gældende fra 2021
og frem. Ministeriet har nu oplyst, at alle tiltagene i Retssikkerhedspakke IV er imple-
menteret.
Skatteministeriet oplyser nu, at udskydelsen af de nye ejendomsvurderinger har be-
tydet, at Skatteankestyrelsen siden 2019 har foretaget betydelige omprioriteringer af
sagsbehandlende resurser fra vurderingsområdet til skatteområdet. Med sagsomfor-
delingen har Skatteankestyrelsen ifølge Skatteministeriet haft mulighed for at sætte
ekstra fokus på afviklingen af de gamle skattesager. Effekten på sagsbehandlingsti-
derne på skatteområdet vil dog ifølge ministeriet først kunne ses på lidt længere sigt.
Skatteministeriet vurderer dog foreløbigt, at sagsomfordelingen har haft en positiv
effekt på skatteområdet.
9. Det fremgik af beretningen, at sagsbehandlingstiden for realitetsbehandlede FFF-
sager var steget fra ca. 23 måneder i 2014 til ca. 27 måneder medio 2016, mens sags-
behandlingstiden for realitetsbehandlede øvrige sager var steget fra ca. 14 måneder i
2014 til ca. 27 måneder medio 2016. Tabel 1 viser de realiserede sagsbehandlingstider
i perioden 2014-2020 og i 1.-3. kvartal 2021, som Skatteministeriet har oplyst i forbin-
delse med vores opfølgning.
Retssikkerhedspakke IV
Retssikkerhedspakke IV blev
præsenteret af den daværen-
de skatteminister den 31. maj
2018. Pakken tilførte bl.a. 120
mio. kr. ekstra til en styrkelse
af klagesystemet og indeholdt
både administrative og lovgiv-
ningsmæssige tiltag, der skul-
le bidrage til at nedbringe den
gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid i klagesystemet på
Skatteministeriets område.
FFF-sag
En FFF-sag er en klage ved-
rørende SKATs ansættelse af
fradrag for forbedringer for
udgifter til byggemodning.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0005.png
4
Tabel 1
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider for FFF-sager og øvrige sager i perioden 2014-2020 i og
1.-3. kvartal 2021
(Måneder)
2014
FFF-sager
Øvrige sager
22�½9
14�½4
2015
25�½1
13�½3
2016
24�½0
22�½2
2017
24�½3
21�½7
2018
36�½7
24�½1
2019
50�½8
20�½8
2020
60�½9
19�½0
2021
1.-3. kvartal
39�½8
17�½6
Note: Beretningen omhandlede perioden frem til 30. juni 2016. Der forelå derfor ikke tal for hele 2016, da beretningen blev afgivet. Da tallene i tabellen
omhandler hele 2016, afviger tallet fra det oplyste i beretningen. Sagsbehandlingstiderne opgøres ekskl. sager, som Skatteankestyrelsen har
stillet i bero i forbindelse med skattestraffesager, syn og skøn mv.
Fra 2021 opgøres de gennemsnitlige sagsbehandlingstider uden administrative afslutninger, jf. Skatteankestyrelsens mål- og resultatplan.
Kilde:
Oplysninger fra Skatteankestyrelsens årsrapporter, Skatteankestyrelsens sags- og dokumenthåndteringssystem (Captia) samt Skatteministe-
riets oplysninger pr. 25. oktober 2021.
Det fremgår af tabel 1, at den realiserede gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-
sager er steget til i gennemsnit 60,9 måneder i 2020, mens den for øvrige sager er fal-
det til 19 måneder. For perioden 1.-3. kvartal 2021 er den gennemsnitlige sagsbehand-
lingstid for FFF-sager opgjort til 39,8 måneder, mens den for øvrige sager er 17,6 må-
neder. Skatteankestyrelsen forventer at afgøre en del gamle skattesager inden ud-
gangen af 2021, hvilket vil trække den gennemsnitlige sagsbehandlingstid på afslutte-
de sager op.
10. Vores opfølgning viser, at Skatteankestyrelsens samlede sagstilgang har været fal-
dende fra 2014 til 2019, hvorefter sagstilgangen har været stigende. Tabel 2 viser ud-
viklingen i sagstilgangen og sagsbeholdningen hos Skatteankestyrelsen i perioden
2014-2020 og i 1.-3. kvartal 2021.
Tabel 2
Sagstilgang og sagsbeholdning i perioden 2014-2020 og i 1.-3. kvartal 2021
(Antal)
Sagstilgang hele året
- heraf FFF-sager
- heraf øvrige sager
Sagsbeholdningen
ultimo året
- heraf FFF-sager
- heraf øvrige sager
Ikke-igangsatte sager
ultimo året
1)
- heraf FFF-sager
1)
- heraf øvrige sager
1)
1)
2014
15�½158
4�½566
10�½592
25�½404
8�½310
17�½094
-
-
-
2015
15�½155
6�½790
8�½365
29�½720
13�½474
16�½246
22�½184
10�½922
11�½262
2016
12�½909
5�½458
7�½451
31�½216
15�½119
16�½097
22�½716
10�½651
12�½065
2017
8�½072
804
7�½268
24�½677
9�½836
14�½841
16�½341
5�½518
10�½823
2018
6�½886
151
6�½735
17�½350
4�½092
13�½258
9�½735
1�½315
8�½420
2019
6�½359
78
6�½281
12�½925
1�½463
11�½462
7�½584
371
7�½213
2020
7�½766
109
7�½657
11�½902
239
11�½663
7�½007
118
6�½889
2021
1.-3. kvartal
9�½034
7
9�½027
14�½963
41
14�½922
10�½516
8
10�½508
Sager, som venter på at blive behandlet, eller sager, som er stillet i bero.
Kilde:
Opgørelse fra Skatteministeriet pr. 25. oktober 2021.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
5
Det fremgår af tabel 2, at sagstilgangen har været faldende frem mod 2019, men at
den har været stigende siden 2020. I de første 3 kvartaler af 2021 har Skatteankesty-
relsen modtaget 9.034 sager, hvilket er det højeste niveau siden 2017. Det fremgår og-
så af tabellen, at sagsbeholdningen har været faldende frem til 2020, men er steget
fra 2021. Skatteministeriet oplyser, at stigningen i sagsbeholdningen primært skyldes,
at Skatteankestyrelsen er begyndt at modtage klager over de fremrykkede, historiske
vurderinger over erhvervs-, skov- og landbrugsejendomme.
Skatteministeriet oplyser videre, at Skatteankestyrelsen oprindeligt havde en forvent-
ning om at afvikle alle FFF-sagerne inden udgangen af 2020. Som det fremgår af ta-
bellen, er der dog 41 verserende FFF-sager tilbage i Skatteankestyrelsen ultimo sep-
tember 2021. Ministeriet oplyser, at 18 af disse sager er almindelige FFF-sager, som al-
le forventes afsluttet i 2021. Derudover er der ifølge ministeriet 23 FFF-sager, der af-
venter at blive behandlet. Disse klagesager handler alene om, hvorvidt betingelserne
for at foretage en ekstraordinær genoptagelse af en allerede afgjort FFF-sag er op-
fyldt. Ministeriet forventer, at 11 af disse afventende FFF-sager afsluttes i 2021, og at
de sidste 12 forventes afsluttet i 1. halvår 2022. En del af de tilbageværende FFF-sager,
der afventer at blive vurderet for, om de kan genoptages, er først kommet ind i efter-
året 2020, og der kan ifølge ministeriet stadig komme flere sager ind i form af anmod-
ninger om genoptagelser af tidligere afgørelser. Sker det, skal Skatteankestyrelsen
ifølge Skatteministeriet oprette en ny sag, men det er dog ministeriets forventning, at
der fremover kun vil komme ganske få anmodninger om genoptagelse.
11. Det fremgik af beretningen, at de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag var ste-
get fra ca. 12.000 kr. i 2013 (før etableringen af Skatteankestyrelsen) til ca. 22.300 kr.
medio 2016. Skatteankestyrelsen oplyste, at det først og fremmest skyldtes rekrutte-
ring af et stort antal nye medarbejdere, hvilket krævede, at der blev afsat resurser til
oplæring, og derudover bl.a., at styrelsen havde fokus på at sikre ensartethed og høj
kvalitet. Figur 1 viser udviklingen i omkostningerne pr. klagesag i perioden 2013-2020.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0007.png
6
Figur 1
Omkostninger pr. klagesag i perioden 2014-2020
(Kr.)
45.000
40.000
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
12.172
22.794
18.129
17.641
17.557
24.673
32.733
38.264
Før etableringen af Skatteankestyrelsen
Efter etableringen af Skatteankestyrelsen
Note: Tallene før og efter etableringen af Skatteankestyrelsen er ikke fuldt ud sammenlignelige på grund af æn-
drede klageregler. Beretningen omhandlede perioden frem til 30. juni 2016, hvorfor der ikke forelå tal for
hele 2016, da beretningen blev afgivet. Da tallene i figuren omhandler hele 2016, afviger tallet fra det op-
lyste i beretningen. Beregningen af de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag er opgjort på baggrund
af de samlede årlige udgifter (ordinære driftsomkostninger) i forhold til antal afgjorte klager (sagsafgang).
Produktiviteten beregnes på årsbasis og er derfor ikke tilgængelig for 2021.
Kilde:
Rigsrevisionens beregninger på baggrund af oplysninger fra Skatteankestyrelsens årsrapporter.
Det fremgår af figur 1, at omkostningerne pr. klagesag for alle afgjorte klagesager er
steget til 38.264 kr., hvilket er det højeste niveau siden etableringen af Skatteankesty-
relsen i 2014 og en stigning på 17 % i forhold til året før. Siden 2017, hvor de gennem-
snitlige omkostninger pr. klage var på det laveste niveau siden etableringen af Skatte-
ankestyrelsen, er de gennemsnitlige omkostninger pr. klage steget med 118 %.
At Skatteankestyrelsens samlede produktivitet ikke er steget, hænger ifølge Skatte-
ministeriet først og fremmest sammen med udskydelsen af de nye ejendomsvurderin-
ger, der har gjort, at styrelsen har omprioriteret sagsbehandlerresurser fra vurderings-
området til afvikling af gamle sager på skatteområdet. Skattesagerne er ifølge Skatte-
ministeriet generelt mere komplekse og har tungere juridiske problemstillinger end
vurderingssagerne. Dette har ifølge ministeriet medført en nedgang i produktiviteten,
fordi nye medarbejdere skulle læres op i nye og tunge faglige skatteområder, og fordi
der skulle afsættes tid til oplæring og kvalitetssikring. Endelig oplyser ministeriet, at
skattesagerne i højere grad end vurderings- og FFF-sagerne er kendetegnet ved at
være individuelle sager, hvor hver enkelt sag skal behandles for sig. De stordriftsfor-
dele, som Skatteankestyrelsen forventer med klagerne over de nye ejendomsvurde-
ringer, gælder ifølge ministeriet ikke i samme grad for skatteområdet. Ifølge Skatte-
ministeriet udvikler sagssammensætningen af skattesager i Skatteankestyrelsen sig
over tid i retning af at blive tungere og mere komplekse og har oftere internationale
aspekter. Det skyldes den almindelige samfundsudvikling og kontrolindsatsens fokus
på fx internationale og mere komplicerede forhold. Den generelle trend i sagerne og
sagssammensætningen udfordrer ikke blot udviklingen i produktiviteten nu og her,
men må ifølge Skatteministeriet også forventes at gøre det fremadrettet.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0008.png
7
12. Skatteministeriet oplyser, at Skatteankestyrelsen har igangsat flere initiativer med
henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten. Flere af initi-
ativerne er et led i forberedelsen af modtagelsen af klagerne over de nye ejendoms-
vurderinger. Skatteministeriets oplysninger om Skatteankestyrelsens nye initiativer
er kort gengivet i boks 1.
Boks 1
Skatteankestyrelsens nye initiativer med henblik på at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten
Kontor for Kvalitet og Styring
Kontor oprettet i april 2020 med fokus på enkel og ensartet produktionsstyring, løbende
procesforbedringer og høj kvalitet i sagsbehandlingen. Tiltagene omfatter bl.a. en ny cen-
tral produktionsplanlægningsmodel for ejendomsvurderinger, hvor vurderingssagerne
prioriteres fra central hånd.
Effekten kan ikke isoleres, men kontoret har fokus på områder, der nedbringer sagsbe-
handlingstiderne og fremmer produktiviteten.
Visiteringsenhed
Central visiteringsenhed, som modtager alle vurderingssager til. Sagsbehandlerne i en-
heden screener og kategoriserer sagerne, foretager målrettet sagsoplysning og vejleder
borgerne. Formålet er, at sagerne fra start får den optimale sagsbehandlingsproces. Sa-
ger, der er hurtigt klar til afgørelse, fx sager, hvor betingelserne for at klage ikke er opfyldt,
bliver endvidere afgjort i enheden.
Effekten kan ikke isoleres, men Skatteministeriet vurderer, at visiteringsenheden vil få en
positiv effekt på både sagsbehandlingstiderne og produktiviteten, når Skatteankestyrel-
sen begynder at modtage mange klager over de nye ejendomsvurderinger.
Vidensplatformen
Central vidensbank, der forankrer Skatteankestyrelsens samlede faglige viden og prak-
tiske informationer om sagsbehandlingen ét sted.
Effekten kan ikke isoleres, og vidensplatformen er endnu ikke fuldt ud implementeret,
men Skatteministeriet vurderer, at den vil have en positiv effekt på sagsbehandlings-
tiderne.
Fokus på at fremme straffesager
Skatteankestyrelsen har i 2021 arbejdet målrettet med at optimere sagsbehandlingspro-
cessen og driftsstyringen af sager, der skal prioriteres, fordi der også verserer en straffe-
sag.
Forventes at nedbringe sagsbehandlingstiderne på disse sager.
Kilde:
Skatteministeriets redegørelse til Rigsrevisionen af 10. september 2021.
Ud over de nye initiativer, der er beskrevet i boks 1, har Skatteankestyrelsen lanceret
en ny strategi frem mod 2024, som har fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiderne,
hvor 4 initiativer igangsættes i 2021. Det drejer sig om intensiveret fokus på afviklingen
af gamle sager i 2022, procesoptimering på sagsområder med lang sagsbehandlings-
tid og/eller mange sagsskridt, tydeligere kriterier for rette kvalitet i sagsbehandlingen
og strategier for rekruttering, branding og fastholdelse.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 25. november 2021
2487721_0009.png
8
13. Rigsrevisionen finder det positivt, at sagsbehandlingstiderne i Skatteankestyrelsen
er nedadgående. Der er kun ganske få gamle FFF-sager tilbage, som i høj grad har bi-
draget til at trække Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider op, og Skatteministe-
riet og Skatteankestyrelsen har gennem en årrække iværksat flere initiativer, der skal
sikre et vedvarende fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiderne. Rigsrevisionen fin-
der det dog utilfredsstillende, at produktiviteten i Skatteankestyrelsen er forværret
gennem de senere år. Samtidig er sagstilgangen igen stigende, og Skatteministeriet
oplyser, at skattesager i Skatteankestyrelsen udvikler sig i retning af at blive tungere
og mere komplekse og oftere har internationale aspekter. Det udfordrer ifølge Skatte-
ministeriet både produktiviteten nu og her og forventeligt også fremadrettet. Rigsre-
visionen vil fortsat følge Skatteministeriets initiativer i forhold til at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Lone Strøm