Finansudvalget 2016-17
SB 6 5
Offentligt
2146071_0001.png
Februar 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingstider
og produktivitet
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Skatteankestyrelsens sagsbe-
handlingstider og produktivitet (beretning nr. 6/2016)
5. februar 2020
RN 1101/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Skatteankestyrelsens sagsbe-
handlingstider og produktivitet, som blev indledt med en beretning i 2016. Vi har tidli-
gere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 14. marts 2017 og 3. september
2018.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§ 18, stk. 4-notat
Skatteministeriet har implementeret en række initiativer, der skal bidrage til at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen. Rigsrevi-
sionen kan dog konstatere, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for både FFF-
sager og for øvrige sager er steget fra 2017 til 2018, og at omkostningerne pr. klagesag
er steget betydeligt fra 2017 til 2018. Skatteministeriet understreger, at den fulde effekt
af en del af initiativerne først forventes at slå igennem fra 2021, og at ministeriet for-
venter, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid forventes at stige i 2020, mens sty-
relsen afvikler beholdningen af ældre og komplekse sager. Rigsrevisionen kan på den
baggrund ikke afslutte sagen.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
De realiserede gennemsnitlige sagsbehandlingstider for FFF-sager er steget fra 24,3
måneder i 2017 til 36,7 måneder i 2018 og er fortsat stigende i 2019. Årsagen er iføl-
ge Skatteministeriet, at Skatteankestyrelsen afvikler sagsbunken af gamle FFF-sager,
hvilket trækker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid op.
De realiserede gennemsnitlige sagsbehandlingstider for øvrige sager er steget fra
21,7 måneder i 2017 til 24,1 måneder i 2018, men faldet til 21,0 måneder i de første
3 kvartaler af 2019.
Omkostningerne pr. klagesag for alle afgjorte klagesager er steget til 24.673 kr.,
hvilket er det højeste niveau siden etableringen af Skatteankestyrelsen i 2014. De
gennemsnitlige omkostninger pr. klage er steget med 40 % i forhold til niveauet i
2017, hvor de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag var 17.557 kr.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
Skatteministeriets initiativer i forhold til at nedbringe sagsbehandlingstiderne og
øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om Skatteankestyrelsens sags-
behandlingstider og produktivitet på baggrund af en anmodning fra Statsrevisorerne
i januar 2016. Statsrevisorerne begrundede anmodningen med, at Skatteankestyrel-
sen ikke havde levet op til de økonomiske og faglige mål, som lovforslaget stillede i
udsigt, da Folketinget i juni 2013 vedtog at gennemføre en forenkling og omlægning af
klagestrukturen på skatteområdet. Beretningens formål var at vurdere, om Skattemi-
nisteriet med etableringen af Skatteankestyrelsen havde sikret en mere effektiv kla-
gebehandling.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Skatteministeriet
med etableringen af Skatteankestyrelsen ikke havde indfriet formålet om en mere
effektiv og tidssvarende klagebehandling.
Statsrevisorerne fandt det endvidere særdeles utilfredsstillende, at borgere og virk-
somheder i gennemsnit oplevede en sagsbehandlingstid for realitetsbehandlede kla-
ger på ca. 27 måneder i 2016 (alene i klagefasen). Dertil kom, at den samlede gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid for alle klager i 2016 var ca. 8 måneder højere end i
2013.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Skatteministeriets initiativer i forhold til at sikre,
at Skatteankestyrelsen efterlever god forvaltnings-
skik i forhold til at orientere borgere og virksomhe-
der så præcist som muligt om den forventede sags-
behandlingstid.
2. Skatteministeriets initiativer til (i løbet af 2018)
at få nedbragt sagsbehandlingstiderne og øget pro-
duktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 14. marts 2017.
Behandlet i notat til Statsrevisorerne af
3. september 2018 og behandles i dette
notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
3
II. Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til det udeståen-
de opfølgningspunkt. Gennemgangen er baseret på en redegørelse fra Skattemini-
steriet om status for sagsbehandlingstider og produktiviteten i Skatteankestyrelsen
og om fremdriften i tidligere igangsatte initiativer til at fremme produktiviteten i sty-
relsen samt baseret på Skatteankestyrelsens årsrapport for 2018.
Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
7. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sags-
behandlingstider var uacceptabelt lange, at produktiviteten var halveret, og at sags-
beholdningen næsten var fordoblet, mens tilgangen af sager havde været næsten
konstant. Samtidig var omkostningerne pr. klagesag steget fra ca. 12.200 kr. i 2013 til
ca. 22.300 kr. i 2016.
Statsrevisorerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet
sikrer et solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlings-
tiderne, øge produktiviteten og leve op til mål for sagsbehandlingstiden. Skattemini-
steren tog dette til efterretning i sin redegørelse til beretningen. Ministeren oplyste, at
der bl.a. på foranledning af Rigsrevisionens kritik var igangsat en forretningsanalyse
af Skatteankestyrelsen, der undersøgte udviklingspotentialet for at skabe større pro-
duktivitet. Forretningsanalysen blev gennemført i 2017 og havde til formål at udpege
de væsentligste udfordringer og finde løsninger for at øge styrelsens produktivitet og
nedbringe sagsbehandlingstiderne.
Skatteministeriet oplyste medio 2018, at implementeringen af forretningsanalysens
initiativer blev igangsat fra medio 2017, og at de første effekter forventedes at blive
realiseret i løbet af 2018.
8. Skatteministeriet har nu oplyst, at størstedelen af initiativerne er fuldt implemente-
ret, og at de samlet vurderes at have positiv effekt i forhold til at nedbringe sagsbe-
handlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen. Ministeriet skønner,
at det dog i de fleste tilfælde er vanskeligt at opgøre de enkelte tiltags isolerede ef-
fekt på produktiviteten og sagsbehandlingstiderne. Samtidig understreger ministeri-
et, at den fulde effekt af en del af initiativerne først forventes at slå igennem, når Skat-
teankestyrelsen påbegynder sagsbehandlingen af klager over de nye ejendomsvur-
deringer i 2021. Det skyldes, at en række initiativer er målrettet stordriftsfordele ved
sagsbehandling af forventede klager over de nye ejendomsvurderinger. Selv om initia-
tiverne er implementeret og har virkning nu, er deres fulde effekt på produktiviteten
og den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ifølge ministeriet først mærkbar, når Skat-
teankestyrelsen påbegynder klagesagsbehandlingen for nye ejendomsvurderinger i
2021.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0005.png
4
Boks 1 viser de initiativer, der er implementeret eller igangsat i Skatteankestyrelsen
med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne og fremme produktiviteten.
Boks 1
Skatteankestyrelsens implementerede eller igangsatte initiativer med henblik på at ned-
bringe sagsbehandlingstiderne og fremme produktiviteten
uddannelsesakademi til onboarding af alle nye sagsbehandlere (implementeret)
resultatlønsprojekter (implementeret)
samling af journaler i en fælles sagsadministration (implementeret)
nyt projektkoncept med større eksekveringskraft på erhvervsbeskatningsområdet (implementeret)
fortsat standardisering af skabeloner, der kan øge produktivitet og/eller kvalitet (implementeret)
digitalisering af skriftlig votering og forsendelse i Landsskatteretten (implementeret)
obligatorisk digital klage og kommunikation (implementeret)
oprettelse af et nyt skattekontor (implementeret)
forsøg med automatisk screening af sagsbeholdning i 2017 og afvikling af identificerede sagsbunker (afsluttet)
justeret kompetence- og kvalitetssikringsmodel (implementeret)
kommende sprintprojekter (implementeret)
digital godkendelsesproces af klagesager forelagt ankenævn (implementeret)
afprøvning af robotteknologi ved at automatisere 3 processer (delvist implementeret)
styrket borgerkontakt og aktiv vejledning (igangsat, forventes endeligt udrullet i 2020).
Kilde:
Skatteministeriets redegørelse til Rigsrevisionen af 7. november 2019.
Retssikkerhedspakke IV
Retssikkerhedspakke IV blev
præsenteret af den daværen-
de skatteminister den 31. maj
2018. Pakken indeholder både
administrative og lovgivnings-
mæssige tiltag, der skal bidra-
ge til at nedbringe den gen-
nemsnitlige sagsbehandlings-
tid i klagesystemet på Skatte-
ministeriets område.
Skatteministeriet har videre oplyst, at alle tiltagene i Retssikkerhedspakke IV forven-
tes at være færdigimplementeret i løbet af 3. kvartal 2020. Ministeriet oplyser dog, at
Skatteankestyrelsen vurderer, at effekten af tiltagene på sagsbehandlingstiderne
samlet set først er konstaterbar, når Skatteankestyrelsens gamle sagsbeholdning er
afsluttet, hvilket vil ske gradvist fra 2021 og frem.
Skatteministeriet har også oplyst, at den politiske aftale bag Retssikkerhedspakke IV
også bidrager til at styrke klagesystemet ved at tilføre ca. 120 mio. kr. ekstra de kom-
mende år. Midlerne er ifølge ministeriet bl.a. anvendt til at oprette et nyt skattekontor
i Odense, som har fokus på at nedbringe sagsbehandlingstiden for borgernære sager
til maks. 12 måneder for sager modtaget fra og med den 1. januar 2019. Med indgåel-
sen af den politiske aftale blev det skønnet, at de samlede tiltag vil reducere den gen-
nemsnitlige sagsbehandlingstid med 5 måneder i 2023. Ministeriet understreger dog,
at dette skøn er behæftet med betydelig usikkerhed, da estimatet er tæt forbundet til
afviklingen af klager over de nye ejendomsvurderinger, hvor klagevolumen p.t. er
ukendt.
Endelig har Skatteministeriet oplyst, at Skatteankestyrelsen ud over ovennævnte ini-
tiativer har igangsat yderligere 4 tiltag, der forventes at have effekt på sagsbehand-
lingstider og produktivitet. Boks 2 viser de 4 tiltag.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0006.png
5
Boks 2
Skatteankestyrelsens yderligere tiltag med henblik på at nedbringe sagsbehandlings-
tiderne og fremme produktiviteten
køb af udvalgte medarbejderes 5. og 6. ferieuge
lavere sygefravær via struktureret opfølgning på sygefravær
intensiverede læringsforløb med oversigter over medarbejderes kompetenceniveauer og handleplaner, der understøtter
medarbejdernes kompetenceudvikling
nedbringelse af fratrædelsesprocent for nyansatte ved hjælp af højere grad af forventningsafstemning med nye medar-
bejdere om opgaver og vilkår.
Kilde:
Skatteministeriets redegørelse til Rigsrevisionen af 7. november 2019.
Tiltagene bidrager ifølge Skatteministeriet henholdsvis til at øge antallet af effektive
arbejdstimer og til at højne kompetenceniveauet blandt styrelsens sagsbehandlere.
9. Det fremgik af beretningen, at sagsbehandlingstiden for realitetsbehandlede FFF-
sager var steget fra ca. 23 måneder i 2014 til ca. 27 måneder medio 2016, mens sags-
behandlingstiden for realitetsbehandlede øvrige sager var steget fra ca. 14 måneder i
2014 til ca. 27 måneder medio 2016. Tabel 1 viser de realiserede sagsbehandlingsti-
der for perioden 2014-2018 og for 1.-3. kvartal 2019, som Skatteministeriet har oplyst
i forbindelse med vores opfølgning.
FFF-sag
En FFF-sag er en klage vedrø-
rende SKATs ansættelse af
fradrag for forbedringer for
udgifter til byggemodning.
Tabel 1
Gennemsnitlige sagsbehandlingstider for FFF-sager og øvrige sager i
perioden 2014-2018 og 1.-3. kvartal 2019
2014
FFF-sager
Øvrige sager
22�½9
14�½4
2015
25�½1
13�½3
2016
24�½0
22�½2
2017
24�½3
21�½7
2018
36�½7
24�½1
2019
1.-3. kvartal
47�½3
21�½0
Note: Beretningen omhandlede perioden frem til 30. juni 2016. Der forelå derfor ikke tal for hele 2016, da be-
retningen blev afgivet. Da tallene i tabellen omhandler hele 2016, afviger tallet fra det oplyste i beretnin-
gen. Sagsbehandlingstiderne opgøres ekskl. sager, som Skatteankestyrelsen har stillet i bero i forbindel-
se med skattestraffesager, syn og skøn mv.
Kilde:
Oplysninger fra Skatteankestyrelsens årsrapporter, Skatteankestyrelsens sags- og dokumenthåndte-
ringssystem (Captia) samt Skatteministeriets oplysninger pr. 7. november 2019.
Vores opfølgning viser, at de realiserede gennemsnitlige sagsbehandlingstider for
FFF-sager er steget til i gennemsnit 36,7 måneder i 2018, mens den for øvrige sager
er steget til 24,1 måneder. I de første 3 kvartaler af 2019 er den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for FFF-sager steget til 47,3 måneder, mens den for øvrige sager er
reduceret til 21,0 måneder. Der kan dog komme efterreguleringer på sagerne, hvorfor
opgørelsen af den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for hele 2019 kan blive justeret
af Skatteankestyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0007.png
6
Skatteministeriet har bemærket, at sagsbehandlingstiderne er særligt høje på FFF-om-
rådet. Det skyldes ifølge ministeriet, at Skatteankestyrelsen i øjeblikket afvikler sags-
bunken af gamle FFF-sager, hvilket trækker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid
op. Skatteankestyrelsen modtager ifølge ministeriet ikke nye FFF-sager, og den sid-
ste beholdning af disse sager forventes afviklet i løbet af 2020. Ifølge ministeriet for-
ventes sagsbehandlingstiderne således at normaliseres fra 2021.
Skatteministeriet har oplyst, at Skatteankestyrelsens samlede sagsproduktion forven-
tes at blive lavere i 2019 og 2020 end tidligere år. Ifølge ministeriet er sagsbehandlin-
gen i Skatteankestyrelsen kompleks, og det tager i gennemsnit 2 år for en sagsbe-
handler at nå et kompetenceniveau, hvor der antages fuld produktivitet. Hertil kom-
mer, at erfarne sagsbehandlere skal afsætte betydelige resurser til oplæring og kvali-
tetssikring og derfor ikke kan opretholde deres normale høje produktivitet. Endelig
har ministeriet oplyst, at en væsentlig del af styrelsens sagsbeholding er af ældre da-
to og i højere grad end foregående år består af komplekse sager, hvilket trækker
sagsbehandlingstiden op. I takt med at beholdningen af disse sager afvikles i 2020,
forventer ministeriet derfor, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid vil stige. Mini-
steriet har videre oplyst, at sagsbehandlingstiden forventes at falde i 2021.
10. Vores opfølgning viser, at Skatteankestyrelsens samlede sagsbeholdning ved ud-
gangen af 2018 var faldet til 17.350 sager. Det er et fald på mere end 7.000 sager i for-
hold til udgangen af 2017, hvor sagsbeholdningen var på 24.677 sager. Tabel 2 viser
udviklingen i sagsindgangen og sagsbeholdningen hos Skatteankestyrelsen i perioden
2014-2019.
Tabel 2
Sagsindgang og sagsbeholdning i perioden 2014-2019
(Antal)
Sagsindgang hele året
- heraf FFF-sager
- heraf øvrige sager
Sagsbeholdningen ultimo året
- heraf FFF-sager
- heraf øvrige sager
Ikke-igangsatte sager ultimo året
2)
- heraf FFF-sager
2)
- heraf øvrige sager
2)
1)
2)
2014
15�½158
4�½566
10�½592
25�½404
8�½310
17�½094
-
-
-
2015
15�½155
6�½790
8�½365
29�½720
13�½474
16�½246
22�½184
10�½922
11�½262
2016
12�½909
5�½458
7�½451
31�½216
15�½119
16�½097
22�½716
10�½651
12�½065
2017
8�½072
804
7�½268
24�½677
9�½836
14�½841
16�½341
5�½518
10�½823
2018
6�½886
151
6�½735
17�½350
4�½092
13�½258
9�½735
1�½315
8�½420
2019
1)
6�½325
78
6�½247
12�½910
1�½461
11�½449
7�½614
384
7�½230
Tallene for 2019 er ikke endelige, da der i januar 2020 arbejdes på efterregulering af data for 2019.
Sager, som venter på at blive behandlet, eller sager, som er stillet i bero.
Kilde:
Skatteankestyrelsens årsrapport 2018 og Skatteministeriets oplysninger.
Det fremgår af tabel 2, at sagsindgangen har været faldende siden 2014, og fra 2017-
2018 er der sket et fald på 1.186 sager, svarende til 15 %. Det skyldes især en begræn-
set tilgang af FFF-sager.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
2146071_0008.png
7
11. Det fremgik af beretningen, at de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag var ste-
get fra ca. 12.000 kr. i 2013 (før etableringen af Skatteankestyrelsen) til ca. 22.300 kr.
medio 2016. Skatteankestyrelsen oplyste, at det først og fremmest skyldtes rekrutte-
ring af et stort antal nye medarbejdere, som krævede, at der blev afsat resurser til
oplæring, og derudover bl.a., at styrelsen havde fokus på at sikre ensartethed og høj
kvalitet. Figur 1 viser udviklingen i omkostningerne pr. klagesag for i perioden 2013-
2018.
Figur 1
Omkostninger pr. klagesag i perioden 2013-2018
25.000
24.673
20.000
15.000
10.000
5.000
0
2013
12.172
22.794
18.129
17.641
17.557
2014
2015
2016
2017
2018
Før etableringen af Skatteankestyrelsen
Efter etableringen af Skatteankestyrelsen
Note: Tallene før og efter etableringen af Skatteankestyrelsen er ikke fuldt ud sammenlignelige på grund af
ændrede klageregler. Beretningen omhandlede perioden frem til 30. juni 2016. Der forelå derfor ikke tal
for hele 2016, da beretningen blev afgivet. Da tallene i figuren omhandler hele året 2016, afviger tallet fra
det oplyste i beretningen. Beregningen af de gennemsnitlige omkostninger pr. klagesag er opgjort på
baggrund af de samlede årlige udgifter (ordinære driftsomkostninger) i forhold til antal afgjorte klager
(sagsafgang), som fremgår af styrelsens årsrapporter. Produktiviteten beregnes på årsbasis og er der-
for ikke tilgængelig for 2019.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Skatteankestyrelsens årsrapporter.
Vores opfølgning viser, at omkostningerne pr. klagesag for alle afgjorte klagesager er
steget til 24.673 kr., hvilket er det højeste niveau siden etableringen af Skatteanke-
styrelsen i 2014. De gennemsnitlige omkostninger pr. klage er steget med 40 % i for-
hold til niveauet i 2017, hvor de gennemsnitlige omkostninger pr. klage var 17.557 kr.,
hvilket var det laveste niveau siden etableringen af Skatteankestyrelsen.
Skatteministeriet har oplyst, at væksten i omkostninger pr. klagesag fra 2017 til 2018
grundlæggende kan tilskrives højere årlige udgifter som følge af, at der i 2018 blev an-
sat flere sagsbehandlere, mens der samtidig blev afsluttet færre sager end i 2017. Mi-
nisteriet har uddybende oplyst, at antallet af årsværk steg fra 392 i 2017 til 510 i 2018,
fordi Skatteankestyrelsen i 2018 gennemførte en større rekruttering med henblik på
at være klar til at behandle klager over de nye ejendomsvurderinger i 2019, hvilket
ifølge ministeriet var i overensstemmelse med den daværende udsendelsesplan.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 5. februar 2020
8
Samtidig afsluttede Skatteankestyrelsen samlet ca. 1.000 færre sager i 2018 end i
2017, fordi styrelsen ifølge ministeriet havde fokus på at nedbringe beholdningen af
komplekse og dermed resursekrævende sager. Endelig har ministeriet oplyst, at pro-
duktiviteten også var påvirket af, at erfarne medarbejdere i 2018 måtte afgive mere
tid til oplæring af de mange nye medarbejdere.
12. Skatteankestyrelsen har implementeret en række initiativer, der skal bidrage til at
nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen. Rigs-
revisionen konstaterer dog, at både den gennemsnitlige sagsbehandlingstid og om-
kostningerne pr. klagesag er steget betydeligt fra 2017 til 2018. Ministeriet understre-
ger da også, at den fulde effekt af en del af initiativerne først forventes at slå igennem
fra 2021. Rigsrevisionen vil fortsat følge Skatteministeriets initiativer i forhold til at
nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Lone Strøm