Finansudvalget 2016-17
SB 6 3
Offentligt
1732546_0001.png
Rigsrevisionens notat om beretning om
Skatteankestyrelsens
sagsbehandlingstider
og produktivitet
Marts 2017
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. marts 2017
1732546_0002.png
NOTAT TIL STATSREVISORERNE, JF. RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 6/2016 om Skatteankestyrelsens sagsbehandlings-
tider og produktivitet
Skatteministerens redegørelse af 22. februar 2017
14. marts 2017
RN 1403/17
1. Rigsrevisionen vurderer i dette notat de initiativer, som skatteministeren vil iværksætte
som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Skatteministeren tager Statsrevisorernes kritik af sagsbehandlingstiderne i Skatte-
ankestyrelsen meget alvorligt. Ministeren tager ligeledes til efterretning, at Statsrevi-
sorerne finder det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer et so-
lidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstiderne, øge
produktiviteten og følge god forvaltningsskik.
Skatteministeren er enig med Rigsrevisionen i, at Skatteministeriet bør basere de
fremadrettede initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne på et solidt ana-
lytisk grundlag, hvor kendte forhold og tilgængelig viden inddrages.
Skatteministeren oplyser, at for at leve op til god forvaltningsskik vil den forventede
sagsbehandlingstid, som Skatteankestyrelsen orienterer borgere og virksomheder om,
fremadrettet blive opdateret halvårligt, så den bliver så præcis som muligt. Det fin-
der Rigsrevisionen tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Skatteministeren oplyser videre, at der er igangsat en forretningsanalyse, som skal
undersøge udviklingspotentialet for at skabe større produktivitet i Skatteankestyrel-
sen med henblik på at reducere sagsbeholdningen og sagsbehandlingstiderne. Re-
sultaterne af analysen, der forventes at foreligge medio 2017, vil sammen med Rigs-
revisionens beretning danne grundlaget for de videre drøftelser af mulige initiativer
mv., der vil følge af den politiske aftale om ”Et nyt skattevæsen” af 18. november
2016. Ministeren understreger dog, at forretningsanalysen kun er første skridt, og at
det vil tage tid at få gennemført de nødvendige forandringer, som kan øge produkti-
viteten markant.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
i hvilket omfang Skatteministeriets initiativer i løbet af 2018 har nedbragt sagsbe-
handlingstiderne og øget produktiviteten i Skatteankestyrelsen.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. marts 2017
1732546_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2016 en beretning om Skatteankestyrelsens sagsbe-
handlingstider og produktivitet. Beretningen handlede om Skatteankestyrelsens sagsbe-
handling, herunder sagsbehandlingstider og produktivitet, som Statsrevisorerne i januar
2016 anmodede Rigsrevisionen om at undersøge. Statsrevisorerne begrundede anmod-
ningen med, at Skatteankestyrelsen ikke havde levet op til de økonomiske og faglige mål,
som lovforslaget stillede i udsigt, da Folketinget i juni 2013 vedtog at gennemføre en for-
enkling og omlæggelse af klagestrukturen på skatteområdet. Beretningens formål var at
vurdere, om Skatteministeriet med etableringen af Skatteankestyrelsen havde sikret en
mere effektiv klagebehandling.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Skatteministeriet med
etableringen af Skatteankestyrelsen ikke havde indfriet formålet om en mere effektiv og
tidssvarende klagebehandling.
Statsrevisorerne kritiserede desuden skarpt, at Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sags-
behandlingstider var uacceptabelt lange, at produktiviteten var halveret, og at sagsbehold-
ningen næsten var fordoblet, mens tilgangen af sager havde været næsten konstant. Sam-
tidig var omkostningerne pr. klagesag steget fra ca. 12.200 kr. i 2013 til ca. 22.300 kr. i
2016.
Statsrevisorerne fandt det særdeles utilfredsstillende, at borgere og virksomheder i gen-
nemsnit oplevede en sagsbehandlingstid for realitetsbehandlede klager på ca. 27 måneder
i 2016 (alene i klagefasen). Dertil kom, at den samlede gennemsnitlige sagsbehandlingstid
for alle klager i 2016 var ca. 8 måneder højere end i 2013.
Statsrevisorerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer et
solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstiderne, øge
produktiviteten, følge god forvaltningsskik og leve op til mål for sagsbehandlingstiden.
4. Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af Skatteministerens redegørelse
Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og produktivitet
5. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at Skatteankestyrelsens gennemsnitlige sagsbehand-
lingstider var uacceptabelt lange, at produktiviteten var halveret, og at sagsbeholdningen
næsten var fordoblet, mens tilgangen af sager havde været næsten konstant. Samtidig var
omkostningerne pr. klagesag steget fra ca. 12.200 kr. i 2013 til ca. 22.300 kr. i 2016.
Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at de gennemsnitlige sagsbehandlingstider lå
over Skatteministeriets og Skattankestyrelsens mål for sagsbehandlingstider og var steget
siden etableringen af Skatteankestyrelsen.
Skatteministeren er enig med Statsrevisorerne og Rigsrevisionen i, at sagsbehandlingsti-
derne i Skatteankestyrelsen ikke har været tilfredsstillende i en længere periode, og be-
mærker, at det er et faktum, at man med det nuværende produktivitetsniveau ikke sikrer en
tilfredsstillende afvikling af sagerne. Ministeren fastslår endvidere, at han ikke finder det ri-
meligt, at man som borger eller virksomhed skal vente i årevis på at få afgjort sin klagesag.
6. Statsrevisorerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer
et solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan nedbringe sagsbehandlingstiderne, øge
produktiviteten og leve op til mål for sagsbehandlingstiden.
Statsrevisorerne beretning SB6/2016 - Bilag 3: Rigsrevisionens notat af 14. marts 2017
1732546_0004.png
3
Det fremgik af beretningen, at Skatteministeriet i foråret 2016 ansøgte om en forlængelse
af merbevillingen for perioden 2018 - 1. kvartal 2019 med henblik på at kunne nedbringe
sagspuklen af FFF-sager. Ifølge Rigsrevisionens beregninger forudsatte denne forlængel-
se af merbevillingen en produktionsstigning på ca. 300 % blandt medarbejdere på FFF-om-
rådet, hvis Skatteankestyrelsen skulle komme i mål med at nedbringe sagspuklen af FFF-
sager. Rigsrevisionen fandt ikke, at ministeriet havde sandsynliggjort, på hvilken baggrund
denne produktivitetsstigning kunne forventes. Rigsrevisionen bemærkede, at ministeriet bør
basere de fremadrettede initiativer til nedbringelse af sagsbehandlingstiderne generelt og
den fremtidige dimensionering af klagebehandlingen på ejendomsvurderingsområdet på et
solidt analytisk grundlag, hvor kendte forhold og tilgængelig viden inddrages.
Skatteministeren tager til efterretning, at Statsrevisorerne finder det afgørende, at ledelsen
i Skatteministeriet fremadrettet sikrer et solidt grundlag for, at Skatteankestyrelsen kan ned-
bringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten. Ministeren oplyser videre, at han er
enig i, at ministeriet bør basere de fremadrettede initiativer til nedbringelse af sagsbehand-
lingstiderne på et solidt analytisk grundlag, hvor kendte forhold og tilgængelig viden inddra-
ges. Ministeren oplyser, at der bl.a. på foranledning af Rigsrevisionens kritik er blevet igang-
sat en forretningsanalyse af Skatteankestyrelsen, hvor udviklingspotentialet for at skabe stør-
re produktivitet undersøges. Resultatet af analysen forventes ifølge ministeren at foreligge
medio 2017, og resultaterne vil sammen med Rigsrevisionens beretning danne grundlaget
for de videre drøftelser af mulige initiativer mv., der vil følge af den politiske aftale om ”Et
nyt skattevæsen” af 18. november 2016.
Skatteministeren understreger, at den igangsatte analyse kun er et første skridt i et længe-
revarende udviklingsarbejde for Skatteankestyrelsen, der over de kommende år skal bidra-
ge til at øge produktiviteten i styrelsen og nedbringe sagsbehandlingstiderne. Analysen lø-
ser derfor ikke alle de udfordringer, som Skatteankestyrelsen står over for, idet der er be-
hov for helt grundlæggende at gentænke arbejdsgange og gribe de muligheder, som øget
brug af data og bedre it-understøttelse kan give i forhold til at øge produktiviteten. Ministe-
ren konstaterer, at det derfor kommer til at tage tid at få gennemført de nødvendige foran-
dringer, som kan øge produktiviteten.
7. Rigsrevisionen vil følge op på, i hvilket omfang Skatteministeriets initiativer i løbet af 2018
har nedbragt Skatteankestyrelsens sagsbehandlingstider og øget produktiviteten.
Skatteankestyrelsens orientering til klager om forventet sagsbehandlingstid
8. Statsrevisorerne fandt det afgørende, at ledelsen i Skatteministeriet fremadrettet sikrer,
at Skatteankestyrelsen følger god forvaltningsskik.
9. Det fremgik af beretningen, at Skatteankestyrelsen ikke havde fulgt god forvaltningsskik,
når det gælder orientering af klager om forventet sagsbehandlingstid, idet den oplyste sags-
behandlingstid har ligget markant under den faktiske sagsbehandlingstid.
Skatteministeren tager Statsrevisorernes synspunkt til efterretning og noterer sig, at Rigs-
revisionen ikke finder, at Skatteankestyrelsen har efterlevet god forvaltningsskik i forhold til
at orientere om forventet sagsbehandlingstid til borgere og virksomheder. Ministeren oply-
ser, at der siden september 2016 er rettet op på dette, og at de oplyste sagsbehandlingsti-
der fremadrettet vil blive opdateret halvårligt for at give så præcise oplysninger om sagsbe-
handlingstiderne som muligt.
10. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Skatteankestyrelsen har iværksat initiativer,
som skal understøtte, at borgere og virksomheder får så præcise oplysninger om forventet
sagsbehandlingstid som muligt. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
En
FFF-sag
er en klage vedrø-
rende SKATs ansættelse af fra-
drag for forbedringer for udgif-
ter til byggemodning.
Lone Strøm