Finansudvalget 2015-16
EB 2015 2
Offentligt
1729720_0001.png
E NDE LIG B E TÆNK NING 2015
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
8
3. Statsrevisorernes
afgivelsesbemærkning
Statsrevisorerne afgiver denne endelige betænkning over statsregnskabet for 2015 og
indstiller hermed til Folketinget, at statsregnskabet kan godkendes.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på de beretninger fra Rigsrevisionen,
som Statsrevisorerne har afgivet til Folketinget i perioden oktober 2015 – september 2016.
Indstillingen baserer sig også på ministrenes redegørelser til beretningerne, Rigsrevisionens
notater og Statsrevisorernes løbende opfølgning på uafsluttede beretningsager, jf. lov om
statsrevisorerne, § 5. Statsrevisorerne har bestræbt sig på at afklare sagerne bedst muligt og
redegøre for deres endelige stillingtagen i betænkningen.
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2015-2016
Statsrevisorerne har afgivet 25 beretninger til Folketinget, som vedrørte beretnings-året 2015.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2015 - september 2016:
Beretning 1/2015 om adgangen til it-systemer, der understøtter samfundsvigtige opgaver
Beretning 2/2015 om Fødevareministeriets indsats mod husdyr-MRSA
Beretning 3/2015 om Skatteministeriets økonomistyring
Beretning 4/2015 om brugervenligheden af offentlig digital selvbetjening for virksomheder
Beretning 5/2015 om Patientombuddets arbejde med utilsigtede hændelser
Beretning 6/2015 om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder
Beretning 7/2015 om Udenrigsministeriets brug af konsulenter i forbindelse
med udviklingsbistanden
Beretning 8/2015 om Forsvarets håndtering af tab og fund af våben og ammunition
Beretning 9/2015 om besparelsespotentialet ved obligatorisk Digital Post på
ca. 1 mia. kr. om året
Beretning 10/2015 om indkøb på Kulturministeriets område
Beretning 11/2015 om SKATs forvaltning af og Skatteministeriets tilsyn med refusion af
udbytteskat
Beretning 12/2015 om Statsforvaltningens tilsyn med kommunerne
Beretning 13/2015 om voksenuddannelsescentrenes administrations- og lønudgifter
Beretning 14/2015 om Beskæftigelsesministeriets implementering af reformer
Beretning 15/2015 om regionernes behandling af voksne patienter med psykiske lidelser
Beretning 16/2015 om Transport- og Bygningsministeriets deltagelse i anlægget af Aarhus
Letbane
Beretning 17/2015 om tilskudsforvaltningen i landbrugets fonde
Beretning 18/2015 om Miljø- og Fødevareministeriets forvaltning af biodiversitet
i statsskovene
Beretning 19/2015 om Kulturministeriets forvaltning af udvalgte udlodningspuljer
Beretning 20/2015 om energibesparelser i staten
Beretning 21/2015 om indsatsen over for anbragte børn
Beretning 22/2015 om gener for trafikanter ved udvidelser af motorveje
Beretning 23/2015 om lønforhold i selvstændige offentlige virksomheder
Beretning 24/2015 om Forsvarsministeriets effektiviseringer
Beretning 25/2015 om revisionen af statsregnskabet for 2015
Statsrevisorerne betænkning EB2015 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1729720_0002.png
END ELIG B ETÆ NKNI NG 20 15
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
23 af de 25 beretninger er udarbejdet på
Rigsrevisionens initiativ, mens 2 beretninger
er udarbejdet efter anmodning fra Statsrevi-
sorerne. Statsrevisorerne har anmodet om
Beretning 3/2015 om Skatteministeriets
økonomistyring og Beretning 11/2015 om
SKATs forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn med refusion af udbytteskat.
5 ud af de 25 beretninger vedrørende
beretningsåret 2015 er afsluttede i denne
betænkning. Statsrevisorerne har endvidere
behandlet 30 beretninger fra tidligere år,
hvoraf 21 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
3 ud af de 23 beretninger vedrørende
beretningsåret 2014 er afsluttede i denne
betænkning. Statsrevisorerne har endvidere
behandlet 19 beretninger fra tidligere år,
hvoraf 11 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
SKATs drift og styring var ikke tilstrækkeligt
effektiv og sikker. Skatteministeren redegjor-
de over for Statsrevisorerne, at han tog
kritikken meget alvorligt og henviste til, at
der med planen ”SKAT ud af krisen” fra
september 2015 var skabt bred politisk
forståelse for og opbakning til den mangeåri-
ge indsats, der skulle til.
I
Beretning 6/2015 om SKATs kontrolindsats
over for små og mellemstore virksomheder
fra december 2015 fandt Statsrevisorerne,
at SKATs kontrolindsats i 2014 og 2015 ikke
havde haft en tilfredsstillende virkning i
forhold til, at små og mellemstore virksomhe-
der efterlever reglerne og betaler den skat,
de skal. Statsrevisorerne konstaterede, at
kontrolindsatsen ikke var tilfredsstillende
tilrettelagt.
Statsrevisorerne havde bedt Rigsrevisionen
om at undersøge, hvordan den formodede
svindel med refusion af udbytteskat, som
SKAT anmeldte i august 2015, har kunnet
foregå. I
Beretning 11/2015 om SKATs
forvaltning af og Skatteministeriets
tilsyn
med refusion af
udbytteskat
fra februar 2016
påtalte Statsrevisorerne på det skarpeste, at
SKAT har ført en helt utilstrækkelig kontrol
med udbetalingerne af refusion af udbytte-
skat, og at Skatteministeriets tilsyn havde
været særdeles mangelfuldt.
Statsrevisorerne så i
Beretning 25/2015 om
revision af statsregnskabet for 2015
fra
september 2016 med stor alvor på, at der var
væsentlige kritiske fejl og mangler i Skatte-
ministeriets og SKATs forvaltning. Der var
utilstrækkelig inddrivelse af de offentlige
restancer og uberettiget udbetaling af
udbytteskat. Statsrevisorerne benyttede
deres højeste kritikniveau, da de påtalte og
henledte Folketingets opmærksomhed på, at
SKATs kontroller var så mangelfulde, at der
var risici for yderligere tab for staten ved
andre skattearter, fx selskabsskat, told og
moms.
Samlet set ser Statsrevisorerne - ligesom
sidste år - med stor alvor og bekymring på
SKATs forvaltning. Forvaltningen har svækket
de offentlige finanser ved utilsigtede tab af
indtægter for staten, og den har svækket
tilliden hos borgere og virksomheder til den
offentlige skatteforvaltning. Statsrevisorerne
vil nøje følge indsatsen med at genopbygge
SKAT.
Sager i Endelig betænkning 2015
som Statsrevisorerne gør Folketinget
opmærksom på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve 11 beretningssager på grund af
deres kritiske og/ eller principielle karakter.
Heraf vedrører de 4 beretningssager skatte-
ministerens område. De ansvarlige ministre
har afgivet redegørelser til Statsrevisorerne
for, hvilke initiativer de vil iværksætte på
baggrund af beretningerne for at imødegå
kritikken og anbefalingerne. Rigsrevisionen
og Statsrevisorerne vil følge op på ministre-
nes initiativer, indtil der er fundet tilfredsstil-
lende løsninger på de påpegede problemer.
Statsrevisorerne har ikke skønnet, at nogen
af sagerne i denne endelige betænkning gør
det påkrævet at indstille til Folketinget at
træffe en beslutning, jf. lov om statsreviso-
rerne, § 5, stk. 3.
Gentagen kritik af SKAT og Skattemini-
steriet – Statsrevisorerne påpeger risici
for yderligere tab for staten ved andre
skattearter
Statsrevisorerne havde bedt Rigsrevisionen
om at undersøge Skatteministeriets økono-
mistyring, fordi der i de senere år var
konstateret en række alvorlige problemer i
Skatteministeriet og i SKATs forvaltning. I
Beretning 3/2015 om Skatteministeriets
økonomistyring
fra november 2015 kritisere-
de Statsrevisorerne skarpt, at Skatteministe-
riet ikke havde sikret rammer og grundlag for
en tilfredsstillende opgaveløsning i SKAT.
Statsrevisorerne betænkning EB2015 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1729720_0003.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2015
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
10
Behov for at styrke statens
tilskudsforvaltning
Staten skal forvalte tilskud effektivt og
korrekt, dvs. forvaltningen skal tilgodese, at
samfundet får mest muligt ud af tilskuds-
midlerne, og forvaltningen skal være i
overensstemmelse med forvaltningsretlige
principper. Tre beretninger giver Statsreviso-
rerne anledning til at pege på et behov for at
styrke tilskudsforvaltningen.
I
Beretning 13/2015 om voksenuddannelse-
scentrenes administrations- og lønudgifter,
som vedrørte statens tilskud til centrenes
drift, fandt Statsrevisorerne, at alt for
mange voksenuddannelsescentre (VUC’er)
ikke administrerede løn, kørsel, tjenesterej-
ser og repræsentation i overensstemmelse
med statslige regler, gældende overenskom-
ster og de regler, ministeriet havde fastsat.
Statsrevisorerne fandt, at Ministeriet for
Børn, Undervisning og Ligestillings tilsyn
med VUC’erne ikke havde været helt
tilstrækkeligt i forhold til at sikre en spar-
sommelig anvendelse af statens tilskud.
Statsrevisorerne kritiserede i
Beretning
17/2015 om tilskudsforvaltningen i landbru-
gets fonde,
at Miljø- og Fødevareministeriet
ikke havde sikret en effektiv og korrekt
forvaltning i landbrugets fonde. Fondene
havde ikke forvaltet i overensstemmelse
med forvaltningsretlige regler og principper
om fx lige og ensartet behandling af
ansøgere og god tilskudsforvaltning.
Ministeriets tilsyn havde hverken fulgt op på,
om ordningen havde den ønskede samfunds-
mæssige effekt, eller om fondenes tilskuds-
forvaltning havde været effektiv og korrekt.
Beretning 19/2015 om Kulturministeriets
forvaltning af udvalgte udlodningspuljer
omhandlede ministeriets forvaltning af
tilskud fra udlodningspuljerne (tidligere
tips- og lottomidler). Statsrevisorerne
kritiserede skarpt, at Kulturministeriets i en
række tilfælde havde tilsidesat grundlæg-
gende principper om saglighed og ligebe-
handling i forvaltningen af de 3 udlodnings-
puljer. Statsrevisorerne kritiserede skarpt, at
Kulturministeriet havde bevilget en del af
udlodningsmidlerne til sig selv og uden
hjemmel havde forøget ministerområdets
bevillinger. Ministeriet havde således ikke
givet Finansudvalget fyldestgørende
oplysninger om, at udlodningsmidlerne havde
finansieret driftsopgaver i Kulturministeriet
og dets institutioner, der burde have været
finansieret af en driftsbevilling på finanslo-
ven.
Behov for at styrke sikkerhed og
brugervenlighed i statslig it
Digitalisering er en vigtig måde at forny og
effektivisere den offentlige sektor på. To
beretninger giver imidlertid Statsrevisorerne
anledning til at påpege et behov for at styrke
sikkerheden og brugervenligheden i statslige
it- og digitaliseringsløsninger.
I
Beretning 1/2015 om adgangen til it-syste-
mer, der understøtter samfundsvigtige
opgaver
fandt Statsrevisorerne det kritisa-
belt og foruroligende, at en række samfunds-
vigtige opgaver var udsat for alvorlige
it-sikkerhedsmæssige risici, der kunne true
opgavernes løsning og kompromittere
fortrolige data. Statsrevisorerne fremhæve-
de, at ingen af de 6 undersøgte institutioner
havde håndteret de udvidede administrator-
rettigheder med den nødvendige professio-
nalisme.
Statsrevisorerne fandt det i
Beretning
4/2015 om brugervenligheden af offentlig
digital selvbetjening for virksomheder
utilfredsstillende,
at ingen af de undersøgte
digitale selvbetjeningsløsninger for virksom-
heder var tilstrækkeligt brugervenlige fra
start til slut. Statsrevisorerne gentog deres
bemærkning (fra Beretning 1/2013 om
brugervenlighed og brugerinddragelse i
offentlige digitale løsninger), at når det
offentlige stiller krav om, at brugerne skal
anvende digitale løsninger, er det afgørende,
at løsningerne er brugervenlige. Manglende
brugervenlighed medfører spild af tid og
ressourcer hos både borgere, virksomheder
og offentlige myndigheder.
Beretningen har bl.a. givet Digitaliseringssty-
relsen i samarbejde med Erhvervsstyrelsen
anledning til at udarbejde en fællesoffentlig
brugertest, der dækker selvbetjening på
tværs af sammenhængende løsninger.
Generelle problemstillinger i forbindelse
med implementering af reformer
To beretninger har gjort Statsrevisorerne og
Folketinget opmærksom på, at der i forbin-
delse med implementering af større reformer
bør være fokus på at få udstedt bekendtgø-
relser og vejledninger i tide og få administra-
Statsrevisorerne betænkning EB2015 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1729720_0004.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2015
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
11
tionen på plads, når nye reformer skal
iværksættes. Endvidere bør ministerierne
sikre et grundlag for at evaluere, om refor-
merne har haft den ønskede effekt.
I
Beretning 14/2015 om Beskæftigelsesmi-
nisteriets implementering af reformer
fandt
Statsrevisorerne det ikke tilfredsstillende, at
Beskæftigelsesministeriet først meget sent
sørgede for et sikkert grundlag for kommu-
nernes udmøntning af reformerne i praksis.
Kommunerne havde derfor haft vanskeligt
ved at sagsbehandle og yde borgerne en
korrekt og effektiv vejledning i den første tid
efter reformernes ikrafttræden.
Statsrevisorerne fandt det i
Beretning
21/2015 om indsatsen over for anbragte
børn kritisabelt,
at Social- og Indenrigsmini-
steriet ikke i tilstrækkelig grad havde
understøttet, at kommunernes sagsbehand-
ling i forhold til anbringelse af børn var blevet
bedre, eller at indsatsen havde haft den
tilsigtede effekt. Statsrevisorerne fandt, at
Social- og Indenrigsministeriet ikke i
tilstrækkelig grad havde understøttet, at
kommunerne indfriede Anbringelsesrefor-
mens formål.