Finansudvalget 2015-16
sb 24 1
Offentligt
1665020_0001.png
24/2015
Rigsrevisionens beretning om
Forsvarsministeriets
effektiviseringer
afgivet til Folketinget med Statsrevisorernes bemærkninger
1849
147.281
237
1976
114.6
22.480
908
September 2016
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0002.png
24 /
2015
Beretning om Forsvars-
ministeriets effektiviseringer
Sttsrevsorerne
fremsender denne beretnng
med deres bemærknnger t Foketnget og
vedkommende mnster, f. § 3  ov om
sttsrevsorerne og § 18, stk. 1,  ov om
revsonen f sttens regnskber m.m.
Københvn 2016
Denne beretnng t Foketnget sk behndes føge ov om revsonen f sttens regnskber, § 18:
Sttsrevsorerne fremsender med deres eventuee bemærknnger Rgsrevsonens beretnng t Foketnget og
vedkommende mnster.
Forsvrsmnsteren fgver en redegørese t beretnngen.
Rgsrevsor fgver et nott med bemærknnger t mnsterens redegørese.
P bggrund f mnsterens redegørese og rgsrevsors nott tger Sttsrevsorerne endeg stng t beretnngen,
hvket forventes t ske  februr 2017.
Mnsterens redegørese, rgsrevsors bemærknnger og Sttsrevsorernes eventuee bemærknnger smes  Stts-
revsorernes Endeg betænknng over sttsregnskbet, som rgt fgves t Foketnget  februr mned –  dette
tfæde Endeg betænknng over sttsregnskbet 2015, som fgves  februr 2017.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0003.png
Henvendese vedrørende
denne pubkton rettes t:
Sttsrevsorerne
Foketnget
Chrstnsborg
1240 Københvn K
Teefon: 33 37 59 87
Fx: 33 37 59 95
E-m: sttsrev[email protected]
Hemmesde: www.ft.dk/sttsrevsorerne
Ydergere eksemprer kn
købes ved henvendese t:
Rosendhs-Schutz Dstrbuton
Herstedvng 10
2620 Abertsund
Teefon: 43 22 73 00
Fx: 43 63 19 69
E-m: dstrbuton@rosendhs.dk
Hemmesde: www.rosendhs.dk
SSN 2245-3008
SBN 978-87-7434-502-2
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0004.png
STATSREVSORERNES BEMÆRKNNG
Statsrevisorernes bemærkning
BERETNING OM FORSVARSMINISTERIETS EFFEK-
TIVISERINGER
føge en potsk fte p forsvrsomrdet for 2013-2017 sk Forsvrsmnsterets
bevnger øbende reduceres ved t gennemføre effektvsernger, der smet set
sk gve et fst rgt provenu p 2,4 m. kr., nr det er fudt ndfset  2017. Effek-
tvserngerne sk opns, uden t Forsvrets opertve kpcteter (dvs. persone,
nt opertonskre skbe, fy, enheder  Hæren mv.) bver reduceret. Effektvse-
rngerne betyder, t Forsvrets støttefunktoner reducerer deres omkostnnger, sm-
tdg med t de fortst everer vrer og ydeser  det omfng og den kvtet, som er
nødvendg for t oprethode Forsvrets opertve kpcteter.
Forsvrsmnsteret hr kke reduceret omkostnngerne for ndkøbsprogrmmet som
forudst  2013 og 2014, men hr opnet met  2015. mdertd er c. 200 mo. kr.
f omkostnngsreduktonen for 2015 opnet som føge f en gerredukton og kke
en effektvserng. Herefter mnger mnsteret t resere effektvsernger for c.
225 mo. kr., som sk ndhentes  resten f forgsperoden  2016-2017.
Statsrevisorerne finder det utfredsstende,
t Forsvrsmnsteret hr hft en
mngefud styrng f og opføgnng p effektvserngsnttverne. Sttsrev-
sorerne krtserer, t Forsvrsmnsteret kke hr kendskb t, om effektvsern-
gerne kn gennemføres, uden t de opertve kpcteter reduceres.
Sttsrevsorerne sk pege p rskoen for:
At Forsvaret ikke når de forudsatte effektiviseringsmål inden udgangen af 2017.
At Forsvaret ikke kan leve op til forudsætningen om, at de kommende nye kamp-
fly skal finansieres gennem effektiviseringer inden for Forsvarets egne økonomi-
ske rammer.
At de realiserede omkostningsreduktioner på materielvedligehold skyldes falden-
de aktiviteter og vedligeholdelseskapacitet frem for egentlige effektiviseringer.
At Forsvarets omkostningsreduktioner har påvirket Hærens materielsituation med
negativ konsekvens for uddannelse og beredskab. Det kan medføre en risiko for,
at Danmark ikke kan leve op til sin forpligtelse til at deltage med en fuldt uddan-
net reaktionsgruppe på det høje beredskab til NATO i 2017.
STATSREVISORERNE,
den 14. september 2016
Peder Lrsen
Henrk Thorup
Kus Frndsen
Lennrt Dmsbo-Andersen
Lrs Brfoed
Søren Gde
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0005.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1. Introduktion og konklusion
1.1. Form og konkuson
1.2. Bggrund
1.3. Revsonskrterer, metode og fgrænsnng
1
1
3
6
2. Forsvarsministeriets styring af forsvarsforligets effektiviseringer
2.1. Deprtementets styrng f forsvrsforgets effektvsernger
2.2. Forsvrets styrng f forsvrsforgets effektvsernger
Bg 1. Metodsk tgng
Bg 2. Ordste
8
8
14
24
26
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0006.png
Rgsrevsonen hr sev tget nttv t denne undersøgese og fgver derfor beretnngen t Stts-
revsorerne  henhod t § 17, stk. 2,  rgsrevsoroven, f. ovbekendtgørese nr. 101 f 19. nur 2012.
Beretnngen vedrører fnnsovens § 12. Forsvrsmnsteret.
 undersøgesesperoden hr der været føgende mnstre:
Nck Hækkerup: oktober 2011 - ugust 2013
Nco Wmmen: ugust 2013 - un 2015
Cr Host: un 2015 - september 2015
Peter Chrstensen: september 2015 -
Beretnngen hr  udkst været foregt Forsvrsmnsteret, hvs bemærknnger er fspeet  beret-
nngen.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0007.png
NTRODUKTON OG KONKLUSON
1
1. Introduktion og
konklusion
D forgsften bev ndget 
2012, vr Forsvrsmnsteret or-
gnseret sedes, t Forsvrs-
kommndoen under deprte-
mentet vr øverste myndghed
for e underggende enheder.
1.1.
FORMÅL OG KONKLUSION
Den 1. oktober 2014 bev org-
nstonen ændret, og Forsvrs-
kommndoen bev nedgt. 
stedet etberedes Værnsfæ-
es Forsvrskommndo (VFK),
Forsvrsmnsterets Mtere-
og ndkøbsstyrese (FM), For-
svrsmnsterets Personesty-
rese, Forsvrsmnsterets Regn-
skbsstyrese og Forsvrsmn-
sterets Eendomsstyrese. De-
prtementet overtog desuden
en række medrbedere fr den
nedgte Forsvrskommndo.
 undersøgesen henvser beteg-
nesen Forsvret t de 5 styre-
ser nk. e underggende myn-
dgheder.
FM hvde ved forgsftens
1. Denne beretnng hnder om Forsvrsmnsterets styrng f de effektvserngsntt-
ver, der er ndehodt  forsvrsforget
Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
Forsvrsforget ndehoder en øbende redukton f Forsvrsmnsterets bevnger  pe-
roden 2013-2017. Bevngsreduktonen forudsætter, t Forsvrsmnsteret gennemfører
effektvsernger, der smet set sk gve et fst rgt provenu p 2,4 m. kr. ved fud nd-
fsnng  2017. Effektvserngerne sk opns gennem en række effektvserngsnttver
nden for Forsvrets støttestruktur, fx Forsvrets ndkøb, mterevedgehod, ger og o-
gstk, smt ændrnger  Forsvrets øn- og nsættesesforhod mv. Det er et centrt ee-
ment  forsvrsforget, t Forsvrsmnsteret hr forpgtet sg t t gennemføre effekt-
vserngerne uden t reducere de opertve kpcteter, som Forsvret kn ste t rdg-
hed  nton eer nternton smmenhæng. Effektvserngernes omfng og de ndbyr-
des fhænggheder, der er  Forsvrets opgveøsnng, gør mpementerngen f effektv-
serngerne t en kompeks opgve, der ster store krv t Forsvrsmnsterets styrng f
effektvserngerne.
Det fremgr f fnnsovens § 12, t forsvrsforget ndgr som en de f Forsvrets be-
vngsforudsætnnger. Forsvrsforget ndgr dermed som en de f Foketngets besut-
nngsgrundg ved vedtgesen f fnnsoven.
Afte om nskffese f nye kmpfy
fr den 9. un 2016 er det fstgt, t Forsvret sk
fnnsere de kommende nye kmpfy nden for egne økonomske rmmer, b.. gennem
ydergere effektvsernger fr 2018. Udgngspunktet er, t ogs dsse nye effektvsern-
ger sk opns, uden t Forsvrets opertve kpcteter bver reduceret.
ndgese nsvret for Forsv-
rets Hovedværksteder. Forsv-
rets Hovedværksteder overgk
pr. 1. nur 2015 t VFK. VFK
hr sedes herefter et øget n-
svr for t gennemføre mter-
evedgehod, det FM fortst
hr det overordnede nsvr for
mterevedgehod.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0008.png
2
NTRODUKTON OG KONKLUSON
2. Formet med beretnngen er t vurdere, om Forsvrsmnsteret hr etberet en tfreds-
stende styrng f forsvrsforgets effektvserngsnttver.
V hr for det første undersøgt, om deprtementet hr skret, t der er etberet en tfreds-
stende styrngsrmme for Forsvrets gennemførese f effektvserngsnttverne, som
b.. ndehoder forud fstgte og reevnte metoder, som er nødvendge for t kunne fø-
ge effektvserngerne. V ægger her t grund, t Forsvrsmnsteret sk kunne sndsyn-
ggøre, t forsvrsforgets effektvsernger bver gennemført  overensstemmese med
forgets forudsætnng om, t de opertve kpcteter kke m reduceres.
For det ndet hr v gennemget 2 f forsvrsforgets centre effektvserngsnttver
for t undersøge, om Forsvret hr gennemført en tfredsstende styrng, herunder om For-
svret ved udgngen f 2015 kn sndsynggøre, t de fststte effektvserngsm er
opnet for de 2 nttver.
KONKLUSION
Det er Rgsrevsonens vurderng, t Forsvrsmnsterets styrng f forsvrsforgets effek-
tvserngsnttver kke er tfredsstende, d mnsteret kke ved, om effektvsernger-
ne bver gennemført, uden t de opertve kpcteter reduceres. Dette vr en væsentg
forudsætnng  forsvrsforget for 2013-2017.
Forsvrsmnsterets bevng er reduceret  overensstemmese med forsvrsforget, og
mnsteret gennemførte  2013 en række budgetreduktoner  Forsvrets ferrge budget-
ter for peroden 2013-2017. Deprtementet hr mdertd kke skret, hverken centrt e-
er decentrt, t der bev fstst rmmer for styrngen f effektvserngsnttverne. Un-
dersøgesen vser desuden, t deprtementets opføgnngsprocedurer er mngefude. For-
svrsmnsteret hr dermed kke mughed for t vurdere, om Forsvrets omkostnngsre-
duktoner hr konsekvenser for Forsvrets opertve kpcteter. Forsvrsmnsteret hr
opyst, t den generee styrng  mnsteret er bseret p en decentrseret mode, og t
ndfsnngen f forsvrsforgets effektvsernger er forbundet med en vs uskkerhed p
grund f nttvernes størrese og kompekstet. Det er Rgsrevsonens vurderng, t det
unset styrngsmodeen fortst er deprtementets nsvr t skre, t der bver fstst en
styrngsrmme, der skrer en smet koordnerng og   væsentghed sndsynggør, t ef-
fektvserngerne gennemføres  overensstemmese med forsvrsforget.
Rgsrevsonens gennemgng f 2 centre effektvserngsnttver (FM’s ndkøb – kte-
gorprogm og VFK’s Mterevedgehod) vser, t Forsvret hr nvendt en uens og mn-
gefud prkss  styrngen og regstrerngen f resutterne f effektvserngsnttver-
ne. Forsvrets myndgheder hr opstet økonomske m for nttverne. For ndkøb – k-
tegorprogmmet hr FM fstgt en økonomsk styrng, bsene og en reevnt opgøre-
sesmetode, der gør det mugt t vurdere gennemføresen f effektvserngerne. Dette er
dog kke tfædet for Mterevedgehod under VFK, hvor styrngen er mngefud.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0009.png
NTRODUKTON OG KONKLUSON
3
Rgsrevsonen vurderer, t der er rsko for, t Forsvret kke nr de forudstte effektvse-
rngsm for de 2 nttver nden udgngen f forgsperoden  2017.  opgøresen for 2015
hr FM sedes medtget en gerredukton p 200 mo. kr., der kke er udtryk for en opn-
et effektvserng. Effektvserngsmet for 2015 er sedes kke net. P grund f en mn-
gefud styrng hr det kke været mugt t vurdere, om nttvet Mterevedgehod un-
der VFK hr opnet de forudstte effektvserngsm. Rgsrevsonen hr desuden fundet
ndktoner p, t omkostnngsreduktoner nden for mterevedgehod kke bver gen-
nemført fudt ud.
Endeg vser undersøgesen, t Forsvrets mterestuton hr medført udfordrnger for
Forsvrets opertve kpcteter  2015. Forsvret hr kke vden om, hvorvdt der er sm-
menhæng meem effektvserngsnttverne og Forsvrets udfordrnger nden for Hærens
uddnnese og beredskb.
Med ften om nskffese f nye kmpfy er det fstgt, t Forsvret sk gennemføre
ydergere effektvsernger fr 2018. Hvs dsse effektvsernger sk gennemføres uden
rsko for, t Forsvrets opertve kpcteter reduceres, er det het centrt, t Forsvrsm-
nsteret fr etberet en bedre styrng f og opføgnng p Forsvrets gennemførese f ef-
fektvserngsnttver.
1.2.
BAGGRUND
3. Den 30. november 2012 ndgk et fert  Foketnget (bestende f Socdemokrterne,
Rdke Venstre, Socstsk Fokeprt, Venstre, Dnsk Fokeprt, Lber Ance og Det
Konservtve Fokeprt) et nyt forsvrsforg –
Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
Som
en de f ften fk Forsvrsmnsteret t opgve t effektvsere Forsvrets støttestruk-
tur og tpsse øn- og nsættesesforhod t den generee sttsge prkss.
V hr sev tget nttv t undersøgesen  m 2016, ford vores øbende revson f For-
svrsmnsteret for 2015 ndkerede, t der vr mnger  Forsvrsmnsterets styrng f
forsvrsforgets effektvsernger. Rgsrevsonens rpport fr den øbende revson hr væ-
ret foregt Forsvrsmnsteret  hørng.
Effektiviseringsinitiativer
4. Grundget for forgskredsens besutnng om effektvsernger vr en række budgetn-
yser f Forsvret, som bev gennemført f Udvget for nyser f Forsvret  peroden
2010-2012. Repræsentnter fr Forsvrsmnsteret, Fnnsmnsteret og den dværende
Forsvrskommndo detog  udvget.
Udvget pegede p et væsentgt effektvserngspotente, som kunne reseres gennem
12 nttver, der e vedrører Forsvrets støttestruktur. De 12 nttver bev vedtget
med forgsften  november 2012, f. boks 1.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0010.png
4
NTRODUKTON OG KONKLUSON
BOKS 1
FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGSKRAV FOR FORSVARETS
STØTTESTRUKTUR
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
Indkøb – kategoriprogram (754 mio. kr.)
Lagerbeholdning – indkøbsreduktion (101 mio. kr.)
Lagerbeholdning – engangsprovenuer (35 mio. kr.)
Lager og logistik (105 mio. kr.)
Materielvedligehold (198 mio. kr.)
HR-opgaver og administration (216 mio. kr.)
Sundhedsydelser (92 mio. kr.)
Ansættelses- og kontraktformer (78 mio. kr.)
Aflønning under uddannelse (290 mio. kr.)
Lønudvikling og faste tillæg (187 mio. kr.)
Arbejdstid og midlertidig tjeneste (258 mio. kr.)
Særlige fastholdelsestillæg (164 mio. kr.)
Note: Beøbene vser effektvserngskrvene ved forgets fude ndfsnng  2017.
Kde: Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
Effektvserngsnttverne sgter b.. mod t konsodere strukturen ved t sme funk-
toner p færre okteter og forbedre kpctetsudnyttesen for enkete omrder. Noge
f nttverne hr krkter f engngsbespreser, fx Lgerbehodnng – engngsprove-
nuer, mens ndre nttver omftter kompekse tpsnnger  Forsvrets støttestruktur,
fx Mterevedgehod, som sk bdrge t egentge effektvsernger. Forsvrsforget
gver Forsvrsmnsteret mughed for t foretge usternger meem de enkete ntt-
vers effektvserngsprovenuer, d det er vnskegt t estmere, præcs hvor meget og hvor
hurtgt Forsvret kn effektvsere p de enkete omrder. Uskkerhederne  ndfsnngs-
peroden berører dog kke det vrge provenu ved fud ndfsnng.
Forligsaftalens effektiviseringer
5. Tbe 1 vser de smede rge effektvsernger, som Forsvrsmnsteret sk resere
som føge f forgsften.
Det fremgr f regerngsgrund-
get
Et Dnmrk, der str sm-
men
fr oktober 2011, t ”rege-
rngen fsthoder besutnngen
om t reducere forsvrsudgf-
terne som foreset f den fo-
regende regerng og v snrest
tge kontkt t forsvrsforgets
prter med henbk p t opn
enghed om en udmøntnng og
grdvs ndfsnng f bespre-
serne strtende erede fr
2013”.
Kde: Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
TABEL 1
ÅRLGE EFFEKTVSERNGSKRAV  FORLGSPERODEN 2013-2017
2013
984 mo. kr.
2014
1.640 mo. kr.
2015
2.071 mo. kr.
2016
2.221 mo. kr.
2017
2.428 mo. kr.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0011.png
NTRODUKTON OG KONKLUSON
5
Det fremgr f tbe 1, t Forsvret med ften skue effektvsere for 984 mo. kr.  2013
stgende t godt 2,4 m. kr.  2017. Effektvserngsttgene sk ses  smmenhæng med
den dværende regerngs besutnng om t reducere udgfterne t Forsvret grdvst fr
2013. Forsvrsmnsterets bevnger er som føge f effektvserngskrvene øbende be-
vet reduceret, før Forsvret  prkss hr hft mughed for t resere de pgædende rs
effektvsernger.  tæg t de 2,4 m. kr., som Forsvret sk effektvsere for  2017, sk
Forsvret ogs gennemføre ndre bespreser, hvormed den smede bevngsredukton
 2017 er p c. 2,7 m. kr. D Forsvrets smede bevng  2012 vr c. 20,8 m. kr., v
der ved fud ndfsnng  2017 bve te om en bevngsredukton p c. 13 %.
6. Af forgsften fremgr det, t ”effektvserngerne og tpsnngerne gennemføres,
uden t der reduceres  de opertve kpcteter, som Forsvret kn ste t rdghed  n-
ton eer nternton smmenhæng”.  denne undersøgese forsts de opertve kp-
cteter som Forsvrets evne t t øse pgte opgver. Forsvrsmnsteret hr opyst, t
der kke er sket en redukton f de opertve kpcteter, som omtes  forsvrsforget
(dvs. nt skbe, fy, enheder  Hæren mv.). Mnsteret hr vdere nført, t det er vgtgt
t understrege, t nr evnen t t ”øse pgte opgver” omtes, medfører det kke, t e
kn øse e opgver t enhver td. Beredskbskrv og prorterng v være forskeg f-
hængg f ktue stuton og opgve for de enkete enheder og kpcteter. Rgsrevso-
nen sk bemærke, t de opertve kpcteter kke kun er mtere ssom nt skbe og
fy, d de opertve enheder ogs er fhængge f tstrækkegt og vekvfceret perso-
ne og vefungerende støttefunktoner for t kunne øse deres opgver, fx t de rette vrer
er t rdghed, og t beskdget mtere bver repreret. Rgsrevsonen forudsætter kke,
t Forsvret sk oppebære kpcteter t, t e enheder sk kunne øse e opgver
smtdg. Efter Rgsrevsonens vurderng er det dog grundæggende, t Forsvrsmnste-
rets styrng er trettegt, s mnsteret kn sndsynggøre effektvserngsnttvernes
betydnng  forhod t de opertve kpcteter.
7. At der sker en effektvserng betyder  denne undersøgese, t Forsvrets støttefunkto-
ner reducerer deres omkostnnger  tkt med bevngsreduktonerne og stdg everer v-
rer og ydeser  det omfng og  den kvtet, som er nødvendg for t oprethode Forsvrets
opertve kpcteter. En effektvserng er dermed kke en besprese, hvor produktonens
omfng og kvtet fder som en konsekvens f omkostnngsreduktonerne.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0012.png
6
NTRODUKTON OG KONKLUSON
1.3.
REVISIONSKRITERIER, METODE OG AFGRÆNSNING
Revisionskriterier
8. Undersøgesens revsonskrterer tger udgngspunkt  forgsftens formuernger om,
t der sk opns fststte, rge effektvserngsprovenuer, uden t der reduceres  de
opertve kpcteter. Forsvrsforget er vedtget f Foketnget og ndgr herudover  be-
vngsforudsætnngerne for mnsteret.
9. V ægger t grund, t Forsvrsmnsteret sk kunne sndsynggøre, t forsvrsforgets
effektvsernger er gennemført  overensstemmese med forgets forudsætnng om, t de
opertve kpcteter kke m reduceres. V hr derfor for det første undersøgt, om depr-
tementet hr skret, t der er etberet en tfredsstende styrngsrmme for Forsvrets
gennemførese f effektvserngsnttverne, herunder om rmmen b.. ndehoder forud
fstgte og reevnte metoder, som er nødvendge for t kunne føge effektvserngerne.
For det ndet hr v gennemget 2 f forsvrsforgets centre effektvserngsnttver
for t undersøge, om Forsvret hr gennemført en tfredsstende styrng, herunder om For-
svret ved udgngen f 2015 kn sndsynggøre, t de fststte m for effektvsernger
er opnet for de 2 nttver.
Metode
10. Undersøgesen er bseret p gennemgng f skrftgt mtere fr Forsvrsmnste-
ret  form f b.. forgsften, busnesscses, værksættesesdrektver, edesesnfor-
mton og frpporternger. Derudover hr v hodt møder med reevnte medrbedere fr
Forsvrsmnsterets deprtement, FM smt VFK, herunder Forsvrets Hovedværksteder
smt Hærstben, som hr nsvret for Hærens Frontnevedgehod.
For t vurdere, om Forsvret ndt nu hr opnet de forudstte provenuer for nttvet M-
terevedgehod, hr v sev foretget en nyse ud fr budget- og regnskbsopysnnger
fr Forsvret. Det dreer sg om udvkngen  omkostnnger hos Forsvrets Hovedværkste-
der  peroden for 2013-2015 smt hovedværkstedernes prognose for 2016 og for 2017.
Revsonen er udført  overensstemmese med god offentg revsonsskk, som er bseret
p de grundæggende revsonsprncpper  rgsrevsonernes nterntone stndrder
(SAA 100-999).
Afgrænsning
11. V hr  undersøgesen udvgt de væsentgste eementer fr 2 f de 12 nttver som
cses for Forsvrsmnsterets styrng f effektvserngerne. De 2 udvgte nttver er
FM’s ndkøb – ktegorprogrm (herefter ndkøbsprogrmmet) og VFK’s Mterevedgehod.
nttverne er økonomsk væsentge og udgør tsmmen 28 % f det smede forudst-
te effektvserngsprovenu for de 12 nttver. Derudover vedrører nttverne omrder,
der hr stor ndfydese p Forsvrets opertve kpctet, nemg ndkøb f vrer og yde-
ser smt reprton og vedgehod f Forsvrets mtere.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0013.png
NTRODUKTON OG KONKLUSON
7
Fgur 1 vser ndfsnngen f det smede effektvserngskrv  forgsperoden smt nd-
fsnng f de 2 udvgte nttver.
FIGUR 1
NDFASNNG AF EFFEKTVSERNGSKRAV  FORLGSPERODEN
2013-2017
Mio. kr.
2.500
2.071
2.428
2.221
2.000
1.640
1.500
1.000
500
94
984
754
302
63
122
374
117
457
185
198
0
2013
2014
2015
2016
2017
Materielvedligehold
Indkøb – kategoriprogram
Effektiviseringsprovenu i alt
Kilde: Aftale på forsvarsområdet 2013-2017.
Fguren vser, t effektvserngskrvene er stgende frem mod 2017.
For ndkøbsprogrmmet hr v vgt t undersøge ndstser vedrørende FM, som økonomsk
er de væsentgste ndstser. For nttvet Mterevedgehod hr v vgt t undersøge
hovedværkstederne og ndstser vedrørende Hærens 3. Vedgehodesesbton under
Frontnevedgehod. Søværnets og Fyvevbenets Frontnevedgehod ndgr dermed k-
ke  undersøgesen.
12. Undersøgesen vedrører peroden 2013-2015, det 2013 er første r med effektvse-
rngskrv, mens 2015 er seneste fsuttede r med effektvsernger under forgets nt-
tver. Hvor det er reevnt, nddrger v geedes Forsvrets prognosen for 2016 og for 2017.
Undersøgesen vedrører ene peroden efter vedtgesen f forsvrsforget, og v hr der-
for kke undersøgt Forsvrsmnsterets forudgende rbede og nyser, der hr edt frem
t forsvrsforget.
13.  bg 1 er undersøgesesmetoden uddybet, mens bg 2 ndehoder en ordste, der for-
krer udvgte ord og begreber.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0014.png
8
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
2. Forsvarsministeriets
styring af forsvarsforligets
effektiviseringer
14. Dette kpte hnder om Forsvrsmnsterets styrng f de effektvserngsnttver,
der ndgr 
Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
 kptet behnder v deprtements
overordnede styrng og øbende opføgnng p Forsvrets pnægnng og gennemførese
f forsvrsforgets effektvserngsnttver. Dernæst behnder v Forsvrets gennem-
førese f de 2 udvgte effektvserngsnttver – ndkøbsprogrmmet og Mtereved-
gehod.
2.1. DEPARTEMENTETS STYRING AF FORSVARS-
FORLIGETS EFFEKTIVISERINGER
15. V hr undersøgt, om Forsvrsmnsterets deprtement hr skret, t der er etberet
en tfredsstende styrngsrmme, der skrer, t Forsvret gennemfører forsvrsforgets
effektvsernger uden t reducere de opertve kpcteter. V hr gt t grund, t depr-
tementet hr det overordnede nsvr for, t effektvserngsnttverne bver gennem-
ført p et opyst og gennemsgtgt grundg. Det er deprtementets nsvr, t der er fst-
st en styrngsrmme, der gør det mugt for Forsvrsmnsteret t gennemføre nttver-
ne, og som   væsentghed kn sndsynggøre, t effektvserngerne gennemføres  over-
ensstemmese med forsvrsforget.
16. Forsvrsmnsterets overordnede proces  forbndese med pnægnng og gennemfø-
rese f effektvserngsnttverne er nddet  3 fser, f. fgur 2.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0015.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
9
FIGUR 2
FORSVARSMNSTERETS OVERORDNEDE PROCES FOR GENNEMFØRELSE AF EFFEKTVSERNGS-
NTATVERNE
Implementeringsfase –
reducering af budgetter
og iværksættelse af
effektiviserings-
initiativerne i de berørte
myndigheder
Aftale på
forsvarsområdet
2013-2017
Planlægningsfase –
de overordnede rammer
og indholdet i de
enkelte initiativer
udarbejdes
Driftsfase
Kde: Rgsrevsonen p bggrund f opysnnger fr Forsvrsmnsteret.
Det fremgr f fgur 2, t Forsvrsmnsterets overordnede proces for gennemførese f ef-
fektvserngsnttverne er opdet  3 fser: pnægnngsfsen, mpementerngsfsen
og drftsfsen.
17. V hr undersøgt, om deprtementet hr skret, t der er etberet en styrngsrmme,
der ndehoder:
mål og opgørelsesmetoder for effektiviseringsinitiativerne, der gør det muligt at sand-
synliggøre, om Forsvaret opnår effektiviseringer, uden at de operative kapaciteter redu-
ceres
en opfølgningsprocedure, hvor departementet løbende overvåger og sikrer, at Forsvaret
gennemfører effektiviseringsinitiativerne som planlagt.
Departementets styringsramme for effektiviseringerne
18. Vores undersøgese hr vst, t deprtementet fr 2013 reducerede de berørte myndg-
heders ferrge budgetter for peroden 2013-2017 som føge f forsvrsforgets effekt-
vserngskrv. Forud for dette gennemførte mnsteret en konsoderng f grundget for
den smede redukton p 2,7 m. kr. og udsendte mpementerngsdrektver t de berør-
te myndgheder, som herefter udrbedede pner og busnesscses for, hvordn de ve
gennemføre effektvserngsnttverne. Deprtementet udsendte p det grundg skd-
te værksættesesdrektver, der pgde enhederne t gennemføre de ftte effektvse-
rngsnttver.
19. Forsvrsmnsteret hr opyst, t der vr kort td t t pnægge, hvordn effektvse-
rngsnttverne skue gennemføres, fr forget fore  november 2012, t de første ef-
fektvsernger skue opns  2013. Mnsteret hr desuden opyst, t mpementerngen
f forsvrsforgets effektvsernger hr været en omfttende opgve, og t der  et mpe-
menterngsrbede f denne størrese og kompekstet m forventes noge uskkerheder. 
forsvrsforget er tsvrende ngvet, t ndfsnngen f effektvserngsttgene er for-
bundet med en vs uskkerhed p grund f proekternes størrese og kompekstet, og t nd-
fsnngen f effektvserngsttgene derfor v kunne komme t t fvge fr forsvrsfor-
gets estmter.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0016.png
10
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
20. Rgsrevsonen kn konsttere, t deprtementet ved pnægnngen f nttverne
hr tget en række ttg, som er hensgtsmæssge  forhod t den overordnede styrng f
Forsvrsmnsterets budgetter og  forhod t t gennemføre tpsnnger f persone, m-
tere og bygnnger. Deprtementet hr  forbndese med pnægnngsfsen  2013 ogs
foretget korrgerende ttg  forhod t noge f effektvserngsnttverne og hr værk-
st supperende nttver for t dække nd, fx  de tfæde, hvor Forsvrsmnsteret kke
forventede t kunne reducere sne omkostnnger  smme størresesorden, som forsvrs-
forget gde op t.
Vores gennemgng hr mdertd vst, t Forsvrsmnsterets styrngsrmme er mnge-
fud  forhod t t skre, t deprtementet kn vurdere, om de gennemførte budgetreduk-
toner og tpsnnger ogs medfører effektvsernger, som kke reducerer de opertve k-
pcteter.
21. Den generee styrng  Forsvrsmnsteret bserer sg p en decentrseret ønsums-
styrng og orgnstonsstyrng. Deprtementet hr derfor ogs bseret gennemføresen
f forsvrsforgets effektvserngsttg p en decentr styrngsmode, hvor deprtemen-
tet efter pnægnngsfsen hr overdt nsvret for gennemføresen f de enkete effek-
tvserngsnttver t de berørte myndgheder.
Rgsrevsonen fnder, t en decentr styrngsmode er et hensgtsmæssgt udgngspunkt
 forhod t økonomstyrngen f en koncern f Forsvrsmnsterets størrese. Rgsrevso-
nen vurderer dog smtdg, t forudsætnngen om t gennemføre forsvrsforgets effekt-
vsernger uden t reducere de opertve kpcteter er s centr, t deprtementet bur-
de hve skret, t der bev etberet en styrngsrmme for effektvserngerne, s mnste-
ret efterføgende kn sndsynggøre, t mnsteret ever op t forgets ntentoner om t
opn effektvsernger, uden t dsse reducerer de opertve kpcteter.
Rgsrevsonen nser det derfor for nødvendgt, t Forsvrsmnsterets styrngsrmme sk-
rer, t myndghederne opster reevnte m og opgøresesmetoder for t kunne sndsyn-
ggøre opnede effektvsernger. Det omftter fx m og bsenes, der kober resurser og
produktonsomfng og gør det mugt t smmengne stutonen, før et effektvserngs-
nttv bev værkst, med stutonen p et gvet tdspunkt under og efter gennemføre-
sen f nttvet. P omrder, hvor det kke er mugt t kvntfcere effektvserngsm,
kn styrngsrmmen  stedet omftte kvttve effektvserngsm/-ndktorer og n-
yser f stutonen før, under og efter.
Hert kommer, t en fæes styrngsrmme for effektvserngsnttverne gver mnste-
ret mughed for t koordnere meem de enkete nttver og ustere  forhod t effekt-
vserngernes vrknng p Forsvrets opertve kpcteter.
22. Vores gennemgng hr vst, t deprtementet kke hr skret, t der er bevet opstet
m og bsenes for effektvsernger, hvor det er reevnt, smtdg med t deprtemen-
tet kke  e væsentge tfæde hr skret et dtgrundg, som gør det mugt t bereg-
ne reevnte nøget for produktvtet og effektvtet.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0017.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
11
Hert kommer, t deprtementet kke hr skret, t Forsvret hr nyseret smmenhæn-
gene meem effektvserngsnttverne og de opertve kerneopgver smt opstet cen-
tre mepunkter for fx t kunne vurdere, om effektvserngsnttverne fr utsgtede
konsekvenser for støttefunktonernes evne t t evere vrer og ydeser  det omfng og 
den kvtet, der er nødvendg for t oprethode Forsvrets opertve kpcteter. Det kun-
ne fx være nøget og vurdernger f smmenhænge meem effektvserngsnttvet
Mterevedgehod og den opertve rdghed over mtere.
Gennemgngen hr desuden vst, t deprtementet kke hr udmedt en rmme for effek-
tvserngsnttverne, der gør det mugt t fgrænse og vurdere, om omkostnngerne re-
duceres, som det vr pngt. Deprtementet hr sedes kke mughed for t vurdere, om
budgetreduktonerne hos de berørte myndgheder ogs medfører, t omkostnnger fktsk
fder bort, eer om noge omkostnnger ene fyttes t ndre dee f Forsvret eer ud-
skydes t senere r.
Forsvrsmnsteret nerkender, t der kke er opstet en sdn styrngsrmme, og t en
sdn rmme  teoren kn opstes. Det er smtdg mnsterets vurderng, t det er tvv-
somt, om det er prktsk mugt t etbere mbre, entydge KP’er (key performnce n-
dctors) p effekten f des det enkete nttv, des effekten f smspet meem n-
ttverne  forhod t de opertve kpcteter. Det skydes b.. ntet f effektvserngs-
nttver med derthørende underopdeng  denttver smt kompeksteten  Forsv-
rets opgveøsnng.
Rgsrevsonen er eng , t etberngen f en dækkende styrngsrmme for forsvrsfor-
gets nttver er en opgve, der ster betydege krv t Forsvrsmnsteret, og t det k-
ke  e tfæde er mugt t etbere kvntttve m og bsenes. Det er mdertd væ-
sentgt, t mnsteret hr et grundg for t kunne sndsynggøre, om Forsvret smet
set nr de fstgte effektvsernger, og t dsse kke reducerer de opertve kpcteter.
Hvor det p væsentge omrder kke er mugt t foretge en kvntttv mng f effek-
tvserngsnttvernes konsekvenser, bør mnsteret nvende kvttve ndktorer og
nyser, der kn sndsynggøre, t effektvserngerne gennemføres som forudst.
Det er Rgsrevsonens vurderng, t de mngende rmmer hr betydet, t Forsvret kke
kn fgrænse og vurdere, om Forsvret opnr effektvsernger, som kke reducerer de ope-
rtve kpcteter.
Departementets opfølgning på Forsvarets gennemførelse af effektiviserings-
initiativerne
23. Deprtementet hr fugt smet op p myndghedernes budgetoverhodese og opgve-
øsnng. Herudover modtger deprtementet nformton  forbndese med Forsvrsmn-
sterets mnedge edesesnformton, styresernes rsberetnnger og deprtementets
opføgnng p styresernes m- og resuttpner, som føger Modernserngsstyresens
veednnger herfor. Deprtementet hr opyst, t denne nformton muggør, t deprte-
mentet – nden for den etberede styrngsmode  Forsvrsmnsteret – øbende kn vur-
dere behovet for t foretge korrgerende hndnger med henbk p t skre ndfrese f
det smede provenu, gesom den opertve opgveøsnng b.. føges p smme mde.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0018.png
12
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
Vores undersøgese hr mdertd vst, t deprtementets opføgnngsprocedure kke gver
deprtementet mughed for øbende t overvge og skre, t Forsvret gennemfører effek-
tvserngerne som forudst efter overgngen t drftsfsen. Deprtementet hr fx kke
etberet et øbende, smet overbk over sttus for effektvserngerne. Deprtementet
hr endvdere kke trettegt opføgnngen, s deprtementet kn vurdere smmenhænge
meem effektvserngsnttverne og Forsvrets opertve kpcteter  drftsfsen. Der
er sedes kke skret en smet opføgnng p nttverne, som gør, t deprtementet kn
grbe nd og foretge ændrnger øbende, hvs effektvserngsnttverne kke ever op t
det forventede eer hr utsgtede opertve konsekvenser.
24. Som ed  den mndege m- og resuttstyrng for 2015 hr deprtementet øbende
fugt op p opnede effektvserngsprovenuer for ndkøbsprogrmmet. Deprtementets op-
føgnng p progrmmet hr kke omfttet vurdernger  forhod t ndktorer p, om mpe-
menterngen f effektvserngsnttvet hr konsekvenser for Forsvrets kerneopgver.
25. For Mterevedgehod hr deprtementets opføgnng  øbet f 2015 hft fokus p
mpementerngen f nye ttg og p budgetreduktoner, der b.. vedrører et nyt drftscen-
ter for vedgehodese f hekoptere og en eventue smmenægnng f vedgehodeses-
strukturen. Herudover føger deprtementet op p Mterevedgehod  forbndese med
tsynet med VFK’s økonomske rmmer og opgveøsnng. Deprtementets opføgnng ved-
rører de generee økonomske rmmer for udvgte dee f VFK. V den mnedge ede-
sesrpporterng føger deprtementet endvdere op p, om mterekpcteterne stes
t rdghed fr FM t VFK. Deprtementets opføgnng omftter kke, om der sker effekt-
vsernger f Mterevedgehod som forudst.
Forsvrsmnsteret hr opyst, t deprtementet hr fugt op p et resuttm for hoved-
værkstedernes kpctetsudnyttese. Resuttmet vser,  hvket omfng hovedværkste-
dernes resurser nvendes p kunderettede opgver  forhod t nterne opgver som fx d-
mnstrton og møder. Rgsrevsonen vurderer, t dette er en reevnt ndktor for resur-
seudnyttesen, men t resuttmet kke er tstrækkegt t t føge vrknngen f de gen-
nemførte effektvsernger. Resuttmet vser kke, om hovedværkstederne er  stnd t
t reprere og krgøre mtere  smme omfng og kvtet som tdgere, men med et mn-
dre resurseforbrug – dvs. t resuttmet kke vser, om hovedværkstederne hr effektv-
seret.
26. Forsvrsmnsteret hr vedkendt, t der kke foretges en øbende og systemtsk op-
føgnng p effektvserngerne efter overgngen t drftsfsen, gesom deprtementet
kke ver en særskt vurderng f Forsvrets opertve kpcteter  forhod t gennemfør-
te effektvsernger efter overgngen t drftsfsen. Det er dog smtdg mnsterets vur-
derng, t den nuværende styrngsmode  mnsteret er rmeg. Ansvret for effektvse-
rngerne  drftsfsen er her gt ud t de enkete styreseschefer, som smtdg forventes
t gøre brug f de mndege kommunktonskner meem deprtement og styrese,
hvs styresen vurderer, t der opstr probemer med gennemføresen f effektvserngerne.
Rgsrevsonen er eng , t de enkete styreseschefer sk orentere deprtementet, hvs de
vurderer, t der er opstet probemer med gennemføresen f effektvserngerne  drfts-
fsen. Rgsrevsonen sk dog smtdg bemærke, t deprtementet kke hr skret, t der
bev etberet en styrngsrmme, der gør det mugt t evere systemtsk og specfk nfor-
mton om effektvserngerne  drftsperoden.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0019.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
13
Resultater
Undersøgesen vser, t Forsvrsmnsterets deprtement hr kke skret, t der bev
etberet en styrngsrmme, der skrer, t deprtementet kn føge, om Forsvret gennem-
fører forsvrsforgets effektvsernger uden t reducere de opertve kpcteter.
Forsvrsmnsterets deprtement hr  2013 gennemført budgetreduktoner for de berør-
te myndgheder og værkst effektvserngsnttverne. Rgsrevsonen kn konsttere,
t deprtementet gennemførte en række ttg, som vr hensgtsmæssge  forhod t den
overordnede styrng f mnsterets budgetter og  forhod t t gennemføre tpsnnger,
gesom deprtementet  2013 hr gennemført korrgerende ttg  forhod t noge f ef-
fektvserngsnttverne. Rgsrevsonen kn mdertd ogs konsttere, t deprtemen-
tet kke hr skret, t der bev etberet en styrngsrmme for effektvserngsnttverne,
der gør det mugt t vurdere, om Forsvret p e væsentge omrder opnr effektvse-
rnger, der kke reducerer de opertve kpcteter. Deprtementet hr sedes kke skret
et fæes grundg for t fgrænse og vurdere, om omkostnngerne reduceres p de omr-
der, som vr forudst  forsvrsforget, smt st en rmme, der gør det mugt t opgøre
effektvserngernes gennemførese og vrknng. Deprtementet hr endvdere kke etb-
eret en opføgnngsprocedure, der gver deprtementet mughed for øbende t overvge
og skre, t Forsvret gennemfører effektvserngerne  drftsfsen.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0020.png
14
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
2.2. FORSVARETS STYRING AF FORSVARSFORLIGETS
EFFEKTIVISERINGER
27. V hr gennemget 2 f de 12 effektvserngsnttver  forsvrsforget. De 2 udvg-
te nttver fremgr f boks 2.
BOKS 2
EFFEKTVSERNGSNTATVERNE NDKØBSPROGRAMMET OG MATE-
RELVEDLGEHOLD
ndkøbsprogrmmet
(Smet effektvserngskrv  2017: 754 mo. kr.).
Ansvret for dette nttv er pceret hos FM og Forsvrsmnsterets Bygnngs- og Etbsse-
mentsstyrese. Rgsrevsonens undersøgese fokuserer p FM’s ktegorprogrm for ndkøb,
hvs nde f det smede effektvserngsprovenu for nttvet udgør 555 mo. kr.  2017. FM’s
bdrg hnder om t tveebrnge økonomske effektvsernger gennem reducerede ogstk-
omkostnnger og nye eer forbedrede rmmefter for ndkøb nden for forskege ktegorer
f vrer og ydeser.
Mterevedgehod
(Smet effektvserngskrv for 2017: 198 mo. kr.).
Ansvret for dette nttv er pceret hos VFK og herunder Forsvrets Hovedværksteder og
Hærens, Søværnets og Fyvevbenets værksteder. Hærens, Søværnets og Fyvevbenets værk-
steder foretger reprtoner og vedgehod f mtere bndt de mtære myndgheder. De
nstte er sodter, som smtdg er meknkere. Hovedværkstederne foretger mere grund-
æggende, større reprtoner og vedgehod. De nstte er cve meknkere. Rgsrevsonens
undersøgese fokuserer p Forsvrets Hovedværksteder og Hærens 3. Vedgehodesesbt-
on, der er den eneste enhed nden for Hæren, som er omfttet f effektvserngsnttvet.
nttvet hnder om t forenke vedgehodesesstrukturen og drftsoptmere Forsvrets ved-
gehodesesprodukton for t øge effektvteten smt undersøge mugheder for t konkurren-
ceudsætte omrder, hvor der er benyse fordee herved.
Kde: Rgsrevsonen p bggrund f opysnnger fr Forsvrsmnsteret.
28. Som omtt tdgere hr deprtementet og de berørte myndgheder vurderet og even-
tuet usteret smt gngst de enkete effektvserngsnttver. Vores undersøgese hr
mdertd vst, t deprtementet kke hr skret, t der er opstet en smet styrngsrm-
me – herunder et metodsk grundg for de enkete nttver – som er nødvendg for t kun-
ne vurdere, om der sker effektvsernger uden redukton  de opertve kpcteter. Det er
derfor overdt t de enkete myndgheder t fstsætte dsse rmmer for gennemføresen
f effektvserngsnttverne.
Med det udgngspunkt hr v for de 2 udvgte nttver undersøgt, om Forsvret hr gen-
nemført en tfredsstende styrng f effektvserngsnttverne. V hr konkret vurde-
ret, om Forsvret:
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0021.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
15
ved hjælp af relevante metoder har opstillet mål og baselines for effektiviseringer
kan sandsynliggøre, dels at omkostningerne for de enkelte initiativer reduceres som for-
udsat i Forsvarets flerårige budget for perioden 2013-2017, dels at der opnås effektivi-
seringer
kan sandsynliggøre, at effektiviseringsinitiativerne ikke reducerer de operative kapaci-
teter.
Forsvarets mål og baselines for effektiviseringsinitiativerne
29. V hr undersøgt, om Forsvret for de 2 udvgte effektvserngsnttver ved hæp f
reevnte metoder hr opstet m og bsenes for effektvsernger.
Undersøgesen hr vst, t bde FM og VFK hr beskrevet, hvordn de v opn de forudst-
te effektvsernger  busnesscses for ndkøbsprogrmmet og for Mterevedgehod.
Myndghederne hr  den forbndese opstet økonomske m svrende t de budgetreduk-
toner, som er fstgt  deres økonomske rmmer for peroden 2013-2017.
Indkøbsprogrammet
30. FM hr  sn busnesscse for ndkøbsprogrmmet defneret, t en effektvserng nden
for ndkøbsprogrmmet forudsætter, t der sk opns bedre prser, s en gven mængde
vrer/ydeser bver købt nd t færre penge smmengnet med bsenestutonen  pe-
roden 2010-2012, eer t omkostnngerne t ogstk bver reduceret  forhod t 2010-b-
senestutonen. FM beskrver  overensstemmese hermed sne forskege metoder for
t beregne ndktoner p, om ndkøbseffektvserngerne sker som forventet  peroden
2013-2017 (tdgere prs for peroden 2010-2012 ÷ ny prs x bsenemængde).
FM hr præcseret og udvdet opgøresesmetoderne  forbndese med FM’s øbende st-
tusrpporternger for ndkøbsprogrmmet  peroden 2013-2015, efterhnden som FM hr
fet dybere ndsgt  forudsætnngerne for t opgøre ndkøbseffektvsernger  de forske-
ge typer stutoner, og efterhnden som FM hr oprbedet erfrng med mpementerng
f ktegoroptmerng gennem rbedet med ndkøbsprogrmmet. Metoden er fx udvdet
t t omftte stutoner, hvor FM kke kn smmengne med en kendt hstorsk prs, for-
d der er te om ndkøb f nye vrer eer ydeser.
Forsvrsmnsteret hr endvdere opyst, t de ndkøbseffektvsernger, der sk reseres,
kke m være en konsekvens f hverken kvtetsforrngeser eer reduktoner  servcegr-
der, funktonteter, rdghedsgrder e.. for s vdt ngr de mterekpcteter, vrer og
tenesteydeser, som omfttes f effektvserngsnttvet.
FM hr opyst, t denne forudsætnng konsekvent er bevet nddrget  FM’s rbede med
t mpementere ndkøbsprogrmmet.
Det er Rgsrevsonens vurderng, t FM’s metode er reevnt og hensgtsmæssg  forhod
t t kunne opgøre og vurdere, om der opns effektvsernger med ndkøbsprogrmmet.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0022.png
16
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
Materielvedligehold
31. Undersøgesen hr vst, t VFK kke  busnesscsene for Mterevedgehod hr opst-
et m og bsenes, som kober økonomske resurser og det fysske produktonsomfng,
og som gør det mugt t smmengne stutonen, før nttvet bev gennemført, med s-
tutonen under eer efter. Vores gennemgng vser smtdg, t der kke er opstet m
eer KP’er for udvkngen  værkstedernes produktvtet eer omkostnngseffektvtet, fx
vedgehodesesomkostnnger pr. mterekpctet, vedgehodesesoutput pr. medrbe-
der pr. mned, tdsforbrug pr. opgve, omkostnnger pr. vedgehodesesopgve og everng
fr værkstederne t ftt td og kvtet.
Rgsrevsonen kn konsttere, t VFK kke hr skret et grundg, der gør det mugt t fø-
ge op p, om der opns effektvsernger med nttvet Mterevedgehod. VFK er derfor
kke  stnd t t vurdere, om reducerede omkostnnger t mterevedgehod hos de en-
kete berørte myndgheder skydes egentge effektvsernger eer bot bespreser som
føge f fx en reduceret vedgehodesesprodukton eer fytnng og/eer udskydese f
vedgehodesesopgver t senere r.
Værksted under Forsvrets Hovedværksteder.
Foto: Forsvrsmnsteret
Forsvarets opnåede omkostningsreduktioner og effektiviseringer
32. V hr undersøgt, om Forsvret kn sndsynggøre, des t omkostnnger reduceres som
forudst  Forsvrets ferrge budget for peroden 2013-2017 for de 2 effektvserngsn-
ttver, des t der opns effektvsernger som føge f effektvserngsnttverne.
Indkøbsprogrammet
33. Effektvserngskrvet for ndkøbsprogrmmet udgør  t 754 mo. kr.  2017, hvorf
FM’s nde udgør 555 mo. kr. FM’s bevng er reduceret med 94 mo. kr.  2013, og reduk-
tonen stger øbende  peroden frem t 2017 som føge f ndkøbsprogrmmet. Det er sm-
tdg en forudsætnng, t FM reducerer sne omkostnnger tsvrende gennem ndkøbspro-
grmmet, og t dsse reduktoner opns gennem effektvsernger.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0023.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
17
34. FM hr sden 2013 gort deprtementet opmærksom p, t de kke kn opn de forud-
stte effektvsernger  strten f forgsperoden, men t FM forventer t opn met for
de smede effektvsernger for peroden 2013-2017 og met for effektvsernger  2017.
Tbe 2 vser FM’s opgørese f opnede reduktoner f omkostnnger utmo 2015 smmen-
hodt med de forudstte reduktoner f omkostnnger  busnesscsen.
TABEL 2
OPNÅEDE OG FORUDSATTE REDUKTONER AF OMKOSTNNGER FOR FM’S NDKØBSPROGRAM 
PERODEN 2013-2015 SAMT PROGNOSE FOR 2016 OG 2017
(Mo. kr.)
Opnede reduktoner f omkostnnger
Forudstte reduktoner f omkostnnger
Dfference
2013
59,8
94,0
÷34,2
2014
159,3
223,0
÷63,7
2015
347,6
275,0
72,6
2016
137,5
336,0
÷198,5
2017
126,9
555,0
÷428,1
Note: Forsvrsmnsteret hr erede ved udgngen f 2015 opnet dee f omkostnngsreduktonerne for 2016 og 2017, d mnsteret hr
ndget ferrge ndkøbsfter med effekt  2016 og 2017.
Kde: Rgsrevsonen p bggrund f opysnnger fr Forsvrsmnsteret.
Det fremgr f tbe 2, t FM kke hr opnet de forudstte reduktoner f omkostnnger
 2013 og 2014, det der er en mnko p henhodsvs 34,2 og 63,7 mo. kr. Det fremgr ogs,
t FM  2015 hr reduceret omkostnngerne med 72,6 mo. kr. mere end forudst. Smet
betyder dette, t FM  2016-2017 sk reducere omkostnngerne med 25,3 mo. kr. mere end
pngt  busnesscsen for ndkøbsprogrmmet.
35. V hr stkprøvevst gennemget FM’s beregnnger f de opnede omkostnngsreduk-
toner  2015 for t vurdere, om FM kn pvse, t reduktonerne er udtryk for effektvse-
rnger. Stkprøven omftter 5 ndstser, som smet repræsenterer reduktoner f omkost-
nnger p c. 225 mo. kr., svrende t 65 % f de smede opnede reduktoner  2015.
 stkprøven ndgk ndstsen
Sm nd medum szed mmunton,
som genererede en re-
dukton f omkostnnger p c. 200 mo. kr.  2015. Beøbet er dermed udsgsgvende  for-
hod t, t FM for første gng opnede de forudstte reduktoner f omkostnnger for
ret.
Rgsrevsonen konstterer, t FM’s opgørese for mmunton er udtryk for, t Forsvret
hr dækket st forbrug f mmunton  2015 ved t trække fr ger, hvket hr medført,
t gerbehodnngen er reduceret med c. 200 mo. kr. Beøbet er konkret opgort som for-
skeen meem et gennemsntgt rgt forbrug f mmunton fr ger p c. 203 mo. kr.
og rets ndkøbte mmunton p c. 3 mo. kr.  2015. Omkostnngsreduktonen skydes
derfor kke, t FM hr købt mmunton p nye rmmefter t nye og vere prser, og t
Forsvret derved hr opnet en vrg effektvserng. Rgsrevsonen fnder, t FM  dette
tfæde hr nvendt en opgøresesmetode, som kke er reevnt for en ndkøbseffektvse-
rng.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0024.png
18
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
FM hr opyst, t FM gennem fere r hr ndkøbt væsentgt mere mmunton, end der er
bevet forbrugt, og t der er opbygget en ekstrordnær stor gerbehodnng, som vser sg
t kunne dække de næste 3-6 rs forbrug – og dermed en perode, som rækker ud over for-
gsperoden 2013-2017. Lgerbehodnngen skydes, t Forsvret ved det tdgere forg
for peroden 2010-2014 fk bevget 900 mo. kr. t ekstrordnær opfydnng f grene f
mmunton og reservedee. FM hr derfor udskudt tdspunktet for nye rmmefter ved-
rørende mmunton.
Forsvrsmnsteret opyser, t der er te om en geroptmerng, som ene kunne gennem-
føres p bggrund f de ttg og nyser, som ndkøbsprogrmmet hr værkst p m-
muntonsomrdet. Lgerophobnngen bev sedes konstteret f FM gennem ndkøbspro-
grmmets dtnyser. Mnsteret opyser geedes, t det er hensgtsmæssgt først t
nvende de ekssterende gre, og t mnsteret pnægger et nyt mmuntonsudbud,
som kn ndfr de forudstte effektvsernger  forhod t bsene. FM forventer endvde-
re, t den fremdrettede ndkøbseffektvserng p mmuntonsomrdet kke ene v kun-
ne reseres som føge f vere enhedsprser p seve ndkøbene, men  hø grd ogs som
føge f en optmeret behovsstyrng og controng f de opertve enheders behov.
Rgsrevsonen fnder det reevnt og hensgtsmæssgt, t Forsvret forbruger de eksste-
rende gre, før der købes mere mmunton nd, gesom det er hensgtsmæssgt t nd-
købsprogrmmet omftter nærmere nyser f de opertve enheders behov for ndkøb f
vrer/ydeser. Efter Rgsrevsonens vurderng er de 200 mo. kr., der er spret p ndkøb f
mmunton  2015, udtryk for en engngsbesprese  2015, ford beøbet ene repræsen-
terer en gerredukton. Rgsrevsonen vurderer derfor, t FM smet for peroden 2013-
2015 mnger t resere effektvsernger for  t c. 225 mo. kr., som FM sk ndhente
 2016-2017. FM hr endvdere opyst, t Forsvrets forbrug f mmunton forventes t
bve dækket  forgsperoden uden ndkøb p nye rmmefter. Rgsrevsonen vurderer,
t der er en rsko for, t Forsvret kke fudt ud kn n t resere de forudstte effektv-
sernger for ndkøbsprogrmmet nden for forgsperoden.
Materielvedligehold
36. nttvet Mterevedgehod ndebærer, f. fgur 1, en bevngsredukton p 63 mo.
kr.  2013 stgende t en rg bevngsredukton p 198 mo. kr.  2017. VFK sk  smme
perode gennemføre tsvrende effektvsernger nden for mterevedgehod.
37. Vores undersøgese hr vst, t VFK kke hr fugt op p busnesscsene for Mtere-
vedgehod og kke hr opgort, om der er sket omkostnngsreduktoner som føge f opn-
ede effektvsernger  peroden 2013-2015. VFK hr sedes kke gennemført en styrng f
effektvserngsnttvet, som gør VFK  stnd t t sndsynggøre, t der opns effekt-
vsernger f mterevedgehod.
38. V hr sev fprøvet, om det kn beregnes, om omkostnngerne hos Hærens 3. Vedge-
hodesesbton og Forsvrets Hovedværksteder fder som føge f effektvsernger  pe-
roden 2013-2017.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0025.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
19
Vores undersøgese hr for Hærens 3. Vedgehodesesbton vst, t det p grund f den
mngende bsene og regstrerngsrmmen  DeMrs kke er mugt t fgrænse og vur-
dere udvkngen  btonens fktske omkostnnger og effektvtet smmenhodt med
busnesscsens økonomske m p 17 mo. kr.  2013 og 34 mo. kr. rgt  peroden 2014-
2017. Rgsrevsonen konstterer mdertd, t ønudgfterne  peroden 2012-2015 hr væ-
ret svgt stgende, svrende t 1,8 % hos btonen.
39. T brug for undersøgesen hr Forsvrets Hovedværksteder opgort sne reserede om-
kostnngsreduktoner  peroden 2013-2015 og udrbedet en prognose for 2016 og for 2017,
f. tbe 3.
DEMARS
(Dnsk Forsvrs
Mngement- og resursesty-
rngssystem) er et dmnstr-
tvt t-system, som bev ndført
 Forsvret  2003 t t behnd-
e opysnnger om økonom, per-
sone, mtere, edesesnform-
ton, ndkøb mv.
TABEL 3
FORSVARETS HOVEDVÆRKSTEDERS REDUKTONER AF OMKOSTNNGER  PERODEN 2013-2015
SAMT PROGNOSE FOR 2016 OG 2017
(Mo. kr.)
Reduktonskrv  busnesscse
Reseret omkostnngsredukton
Dfference
1)
2013
5,4
15,9
10,5
2014
84,9
92,9
8,0
2015
86,1
99,4
13,2
2016
1)
92,8
85,1
÷7,8
2017
1)
92,8
65,8
÷27,1
 t
362,1
358,9
÷3,2
 prognosen for 2016 og for 2017 er der b.. ndehodt omkostnnger t tpsnngen f Forsvrets hekopterbærende skbe (THETS-kssen)
og evetdsforængese f F-16 fy (SLSP-proektet).
Kde: Rgsrevsonen p bggrund f opysnnger fr Forsvrsmnsteret.
Det fremgr f tbe 3, t hovedværkstederne for peroden 2013-2017   væsentghed
forventer t n det smede provenu. Det fremgr endvdere, t hovedværkstederne hr re-
duceret omkostnngerne mere end forudst  peroden 2013-2015. Reduktonerne skydes
prmært et vere ønsumsforbrug og sekundært færre udgfter t husee mv. P grund f
den mngende bsene smt ændrnger  regstrerngsprkss  DeMrs for hovedværkste-
dernes produkton  peroden hr det kke været mugt t beregne, om omkostnngsreduk-
tonerne skydes effektvsernger eer en mndre vedgehodesesprodukton.
Det fremgr ogs f tbeen, t Forsvrets Hovedværksteder kke forventer t kunne re-
ducere omkostnngerne t mterevedgehod som forudst ved udgngen f forgspero-
den. Hovedværkstederne forventer sedes føge prognosen, t omkostnngerne  2017 v
udgøre godt 27 mo. kr. mere end forudst  busnesscsen. Forsvrsmnsteret hr opyst,
t dfferencen skydes udgfter t Forsvrets hekopterbærende skbe (THETS-kssen)
og evetdsforængese f F-16 fy (SLSP-proektet). Forsvrsmnsteret tog kke høde for
dsse proekter  busnesscsen fr 2013. Rgsrevsonen bemærker dog, t behovet for t
gennemføre de omtte proekter erede vr kendt f Forsvrsmnsteret, d busness-
csen bev udrbedet.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0026.png
20
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
40. Rgsrevsonen konstterer derudover, t VFK kke hr kendskb t, om hovedværkste-
dernes reducerede omkostnnger  peroden 2013-2015 ndebærer, t dsse  fudt omfng
ogs er fdet bort fr Forsvrsmnsteret. Fx er hovedværkstedernes frfyttede oker
overdrget t Forsvrsmnsterets Eendomsstyrese, og det er derfor mugt, t dee f om-
kostnngerne bot fyttes t ndre dee f mnsterets regnskb. Undersøgesen hr se-
des vst, t de frfyttede oker p nuværende tdspunkt kke er bevet frsogt eer ud-
eet, d det tger td t fhænde eer nedbryde Forsvrets bygnnger. Vores undersøgese
hr ogs vst ndktoner p, t hovedværkstederne kke  smme omfng som tdgere
kn øse vedgehodesesopgver for Hærens 3. Vedgehodesesbton, og t der er en
mndre feksbtet  den smede vedgehodeseskpctet. Dette kn medføre et øget
behov for tkøb hos cve værksteder. Sdnne tkøb bver ogs fnnseret f FM og v
derfor kke td ndg  hovedværkstedernes og Hærens regnskber.
Forsvrsmnsteret hr opyst, t det er mndeg prkss, t hovedværkstederne og Hæ-
rens 3. Vedgehodesesbton kn suppere egen kpctet ved t vderesende opgver
t cv vretgese  peroder med fx spdsbestnng f egen kpctet. Mnsteret hr
mdertd kke vden om udvkngen  omkostnngerne t opgver hos cve værksteder 
peroden 2013-2015, som tdgere er bevet øst f Hærens 3. Vedgehodesesbton og
f hovedværkstederne sev. Forsvrsmnsteret hr opyst, t det v være et stort rbede
t opgøre dette.
Vores undersøgese hr desuden vst, t hovedværkstederne hr udskudt pngte opg-
ver nden for skbsombygnng og evetdsforængese f F-16 fy og dermed fyttet omkost-
nnger for c. 13 mo. kr. t efter 2016. Forsvrets Hovedværksteder hr opyst, t dsse op-
gver, der ndbeftter 35 rsværk, gger uden for hovedværkstedernes bss- og proekt-
bemndng.
41. Det er Rgsrevsonens vurderng, t VFK’s styrng f Mterevedgehod kke gør det
mugt t vurdere, om reserede omkostnngsreduktoner ene skydes bespreser p
mterevedgehod gennem reduktoner  vedgehodeseskpcteten eer udskydese
f opgver frem for egentge effektvsernger. Mnsteret hr endvdere kke umddebrt
kendskb t, om omkostnngsreduktoner p frfyttede oker ogs betyder, t e om-
kostnnger  forbndese med okerne reet er bortfdet fr Forsvrsmnsteret.
Konsekvenser for de operative kapaciteter
42. V hr undersøgt, om myndghederne kn sndsynggøre, t effektvserngsnttver-
ne kke reducerer de opertve kpcteter.
Deprtementet hr som nævnt kke skret, t der er etberet en styrngsrmme, s Forsv-
ret kn vurdere, om effektvserngsnttverne enketvst og  smsp pvrker Forsv-
rets opertve kpcteter. Forsvret hr endvdere kke efterføgende undersøgt, om ef-
fektvserngsnttverne utsgtet hr reduceret de opertve kpcteter. Dermed hr
mnsteret reet kke kendskb t, om mnsteret ever op t forgsftens krv om, t ef-
fektvserngsnttverne kke m reducere Forsvrets opertve kpcteter.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0027.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
21
Forsvrets edesesnformton t deprtementet, f. boks 3, vser eksemper p, t forske-
ge ndbyrdes fhængge probemstnger nden for mterevedgehod og Hærens m-
terestuton gv udfordrnger for Hærens uddnnese og beredskb  2015, dvs. 2 r ef-
ter, forsvrsforgets effektvsernger bev pbegyndt.
BOKS 3
KONSEKVENSER AF HÆRENS MATERELSTUATON FOR UDDANNELSE
OG BEREDSKAB  2015
Hæren hr  2015 hft udfordrnger med t kunne gennemføre sne øveser og uddnnese t be-
redskbet p tfredsstende vs. Det skydes, t Hæren kke hr hft det nødvendge mtere
t rdghed  rette td og  rette kvtet.
Et konkret eksempe p, hvordn mterestutonen hr udfordret Hærens uddnneseskt-
vteter, er, t 7 ud f 14 kmpvogne p skft bev rmt f teknske nedbrud under en nspekton
medo 2015. Kmpvognene kunne kke køre ”stbserende”, b.. p grund f reservedesmn-
ge og mngende meknkerkpctet. Hæren konstterede endvdere ved en NATO-øvese 
Spnen  efterret 2015 betydege mteremæssge udfordrnger. Mterestutonen hr
sedes vnskeggort, t Hæren hr kunnet gennemføre øveserne efter prncppet ”trn s
you fght”, hvor Hærens øveser gøres s restske som mugt.
Mterestutonen udfordrer Hærens forberedeser t t kunne detge med en fudt uddn-
net rektonskmpgruppe p det meget høe beredskb t NATO  2017, som Dnmrk hr for-
pgtet sg t  2015.
Det fremgr f Forsvrets edesesnformton, t der er forskege ndbyrdes fhængge r-
sger t, t Hærens mterestuton er presset:
For det første har den samlede vedligeholdelseskapacitet ikke været tilstrækkelig i forhold
til Hærens operative behov i 2015, og Forsvaret har ikke kunnet besætte ledige mekaniker-
stillinger.
For det andet har problemer med reservedelsleveringen givet udfordringer for Forsvarets pro-
duktion af materielvedligehold hos Forsvarets Hovedværksteder og Hærens Frontlinjevedli-
gehold.
For det tredje er Hærens materiel generelt af ældre dato. Kun kampvogne, få taktiske last-
vogne og til dels infanterikampkøretøjer samt pansrede mandskabsvogne M113 G4 lever op
til Forsvarets beskyttelseskrav, som er en forudsætning for, at de kan indsættes i internati-
onale operationer.
Kde: ndstngsskrvese vedrørende økonomske behov for Forsvrets Hovedværksteder f 20. m 2015,
s. 1. Forsvrsvsen nur 2016, s. 9. bd, s. 2, og hovedværkstedernes brefng f Rgsrevsonen
den 11. nur 2016. Forsvrsmnsterets mnedge edesesnformton 2015, perode 1-9. Stbs-
nott Hærstben f 20. pr 2015 og 15. un 2015.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0028.png
22
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
Det fremgr f boks 3, t Forsvret, føge edesesnformton t deprtementet, hr udfor-
drnger p omrdet for mterevedgehod, der hr konsekvenser for Hærens uddnnese
og beredskb  2015. Forsvrsmnsteret hr opyst, t udfordrngerne med 7 ud f de 14
kmpvogne b.. opstod som føge f et smmenfd f fere smtdge opgver, herunder
en nødvendg prorterng f resurser t t forberede Hærens udsendese t M. Mnster-
et mener derfor kke, t den mngende vedgehodesesmæssge understøttese f kmp-
vogne ene skydes mngende meknkerkpctet og reservedesmnge. Rgsrevsonen
kn konsttere, t Forsvrets mterestuton hr medført udfordrnger  2015 for Hærens
mugheder for t øse sne uddnnesesopgver og dermed for Forsvrets opertve kp-
cteter. Forsvret hr kke kendskb t, om der er en smmenhæng meem effektvserngs-
nttverne og Forsvrets udfordrnger nden for Hærens uddnnese og beredskb.
Resultater
Undersøgesen vser, t Forsvret kke hr gennemført en tfredsstende styrng f effek-
tvserngsnttverne.
De enkete berørte myndgheder  Forsvret hr sev hft nsvret for t udvke de nødven-
dge styrngsmæssge rmmer for effektvserngsnttverne. Rgsrevsonens gennem-
gng f de 2 udvgte effektvserngsnttver hr vst, t der for begge nttver vr
opstet m for omkostnngsreduktoner svrende t de budgetreduktoner, som vr fst-
gt  myndghedernes økonomske rmmer. FM hr opstet hensgtsmæssge m og b-
senes for effektvserngerne, gesom myndgheden hr fstgt en metode, der gør det
mugt øbende t pvse, t reduktonerne f omkostnnger er udtryk for effektvsernger.
VFK hr dermod kke fstgt en bsene for effektvserngsnttvet og hr kke udvk-
et en metode, der gør det mugt t sndsynggøre, om der sker effektvsernger f mte-
revedgehod.
Undersøgesen vser ogs, t FM kke hr reduceret omkostnngerne som forudst  2013
og 2014, men t FM opnede met  2015. Undersøgesen vser mdertd, t FM hr med-
regnet c. 200 mo. kr.  provenuet for 2015, som er udtryk for en gerredukton og kke en
effektvserng. Frregnes dette beøb, hr FM heer kke opnet met for effektvsern-
ger  2015. Rgsrevsonen vurderer derfor, t FM smet for peroden 2013-2015 mnger
t resere effektvsernger for  t c. 225 mo. kr., som FM sk ndhente  2016-2017.
Rgsrevsonen vurderer, t der er rsko for, t Forsvret kke fudt ud opnr de forudstte
effektvsernger for ndkøbsprogrmmet nden forgsperodens udgng.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0029.png
FORSVARSMNSTERETS STYRNG AF FORSVARSFORLGETS EFFEKTVSERNGER
23
Undersøgesen vser, t VFK kke hr opgort, om der er sket omkostnngsreduktoner  m-
terevedgehod  peroden 2013-2015. VFK hr desuden kke opgort effektvsernger ved
hæp f reevnte metoder og kn derfor kke sndsynggøre, t der opns effektvsern-
ger f mterevedgehod. Rgsrevsonens nyse vser, t ønudgfterne hos Hærens 3.
Vedgehodesesbton hr været svgt stgende  peroden 2012-2015. Omkostnngerne
hos Forsvrets Hovedværksteder er fdet mrknt fr 2013 t 2014, men p grund f en
mngende bsene og regstrerngsprkss for hovedværkstedernes produkton  peroden
2013-2015 er det kke mugt t vurdere, om det skydes effektvsernger eer en mndre
vedgehodesesprodukton. Hovedværkstederne forventer smtdg, t de rge omkost-
nnger bver godt 27 mo. kr. høere  2017 end forudst  busnesscsen. Rgsrevsonen
konstterer derudover, t VFK kke ved, om hovedværkstedernes reducerede omkostnnger
 peroden 2013-2015 ndebærer, t dsse  fudt omfng ogs er fdet bort fr Forsvrsm-
nsteret. Mnsteret kn endvdere kke sndsynggøre, om VFK ene opnr mdertdge
bespreser ved t reducere  kpcteten eer ved t udskyde opgver. Mnsteret hr end-
vdere kke umddebrt kendskb t, om omkostnngsreduktoner p frfyttede oker og-
s betyder, t e omkostnnger  forbndese med okerne reet er bortfdet fr mnste-
ret.
Endeg vser undersøgesen, t Forsvrets mterestuton hr medført udfordrnger for
Forsvrets opertve kpcteter  2015. Forsvret hr kke kendskb t, om der er smmen-
hæng meem effektvserngsnttverne og Forsvrets udfordrnger nden for Hærens ud-
dnnese og beredskb.
Rgsrevsonen, den 7. september 2016
Lone Strøm
/Peder uh Mdsen
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0030.png
24
METODSK TLGANG
BILAG 1. METODISK TILGANG
Formet med undersøgesen er t vurdere, om Forsvrsmnsteret hr etberet en tfreds-
stende styrng f effektvserngsttgene 
Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
V hr
derfor undersøgt, om:
departementet har etableret en overordnet styringsramme, der sikrer, at Forsvaret gen-
nemfører forsvarsforligets effektiviseringer uden at reducere de operative kapaciteter
Forsvaret har gennemført en sikker styring af effektiviseringsinitiativerne.
 undersøgesen ndgr Forsvrsmnsterets deprtement, Forsvrsmnsterets Mtere-
og ndkøbsstyrese smt Værnsfæes Forsvrskommndo, herunder Forsvrets Hovedværk-
steder og Hærens 3. Vedgehodesesbton.
Undersøgesen omhnder peroden 2013-2015, hvor v dog  enkete tfæde hr vgt t
nddrge Forsvrsmnsterets prognose for 2016 og for 2017, hvs dsse er væsentge for
t vurdere sndsyngheden for, t der sker effektvsernger.
Undersøgesen bygger p møder hos Forsvrsmnsteret og gennemgng f dokumenter
om Forsvrsmnsterets udmøntnng og opføgnng p effektvserngsnttverne, det
v hr hft særgt fokus p 2 udvgte cses. De 2 cses omftter Forsvrets effektvse-
rnger p nttverne ndkøbsprogrmmet og Mterevedgehod.
Møder
V hr  forbndese med undersøgesen hodt møder med:
Forsvarsministeriets departement
Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse
Forsvarets Hovedværksteder
Hærstaben, som har ansvar for Hærens 3. Vedligeholdelsesbataljon.
Formet med møderne hr prmært været t ndhente nformton om, hvordn Forsvrs-
mnsteret hr rbedet med t udmønte og føge op p effektvserngsttgene.
Væsentlige dokumenter
Undersøgesen bygger prmært p gennemgng f føgende dokumenter:
Aftale på forsvarsområdet for 2013-2017, inkl. tillæg, samt de budgetanalyser af Forsva-
ret, som ligger til grund for effektiviseringstiltagene i forsvarsaftalen
departementets retningslinjer for udmøntning og implementering af effektiviseringstil-
tagene
Forsvarets modeller for udmøntning af effektiviseringer af Indkøbsprogrammet og Ma-
terielvedligehold
Forsvarsministeriets ledelsesrapportering om effektiviseringer, herunder særligt for Ind-
købsprogrammet og Materielvedligehold.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0031.png
METODSK TLGANG
25
Formet med t gennemg dsse dokumenter hr været t f vden om, hvke rmmer de-
prtementet hr st for Forsvrets økonomstyrng f effektvserngsnttverne, og hvor-
dn udvgte myndgheder hos Forsvret hr udfydt dsse rmmer. Derudover hr form-
et været t f vden om Forsvrsmnsterets edesesnformton om effektvsernger.
Cases
Formet med t nddrge 2 cses  undersøgesen hr været t beyse, om Forsvret hr
gennemført en skker styrng f effektvserngsnttverne. Formet hr endvdere væ-
ret t f vden om opnede effektvsernger for peroden 2013-2015.
Effektvserngsnttvet ndkøbsprogrmmet repræsenterer det økonomsk væsentgste
nttv bndt de 12 effektvserngsnttver 
Afte p forsvrsomrdet 2013-2017.
Effektvserngsnttvet Mterevedgehod berører et omrde, hvor opgver og nsvr
er fordet p fere enheder, og hvor vedgehodesesproduktonen hr drekte betydnng for
Forsvrets opertve opgveøsnng.
V hr gennemget modeerne for udmøntnng f effektvserngerne f ndkøbsprogrm-
met og Mterevedgehod, herunder særgt myndghedernes busnesscses. Formet
med dette hr været t opn vden om, hvorvdt Forsvrsmnsterets Mtere- og ndkøbs-
styrese, Hærens 3. Vedgehodesesbton og Forsvrets Hovedværksteder hr etbe-
ret bsenes og opstet reevnte effektvserngsm/-ndktorer for effektvserngs-
nttverne. Ved en bsene forstr v stutonen, dvs. resurser og output, før effektv-
serngsnttverne er st  gng (en førstuton).
For ndkøbsprogrmmet hr v gennemget FM’s egne beskrveser f nvendt metode for
opgørese f reserede effektvserngsprovenuer smt foretget en stkprøvevs kontro
f FM’s beregnnger f effektvserngsprovenuer for 6 udvgte ndstser (køb f mmu-
nton, destrukton f mmunton, Shp Hecopter Opertng Lmts – SHOL, Trton, fetkost
og KU-bnd), som tsmmen udgør 225 mo. kr. ud f 347,6 mo. kr.  smet opgort provenu
for 2015, svrende t 65 %.
For Mterevedgehod hr v undersøgt, om Forsvret hr opnet omkostnngsreduktoner
 peroden 2013-2015 svrende t de forudstte effektvserngsprovenuer  busnesscsen.
Gennemgngen herf er foretget ud fr regnskbsopysnnger om ønudgfterne hos Hæ-
rens 3. Vedgehodesesbton  peroden 2012-2015 og udvkngen  omkostnnger hos
Forsvrets Hovedværksteder  peroden 2013-2015 smt hovedværkstedernes prognose
for 2016 og for 2017. V hr under revsonen undersøgt, om Forsvret kunne beregne ree-
vnte nøget for effektvtet eer hvde dt, som gorde det mugt for os t beregne
nøgetene. Dette vr dog kke mugt.
Statsrevisorerne beretning SB24/2015 - Bilag 1: Beretning om Forsvarsministeriets effektiviseringer
1665020_0032.png
26
ORDLSTE
BILAG 2. ORDLISTE
Basene
En gven myndgheds resurser og output  stutonen, før effektvserngsnttverne er st  gng
(en førstuton).
Betyder  denne undersøgese, t Forsvrets støttefunktoner reducerer omfnget og kvteten f
deres produkton  tkt med bevngsreduktonerne. En besprese gver et engngsprovenu, som
kke er vrgt.  smmenhæng med en redukton f opgveøsnngen kn en besprese dog gve et
vrgt provenu.
Betyder  denne undersøgese, t Forsvrets støttefunktoner reducerer deres omkostnnger og st-
dg everer vrer og ydeser  det omfng og  den kvtet, som er nødvendg for t oprethode For-
svrets opertve kpcteter. En effektvserng gver et vrgt provenu.
Fæesbetegnese for den tdgere Forsvrskommndos underggende myndgheder: Værnsfæes
Forsvrskommndo, Forsvrsmnsterets Mtere- og ndkøbsstyrese, Forsvrsmnsterets Perso-
nestyrese, Forsvrsmnsterets Regnskbsstyrese og Forsvrsmnsterets Eendomsstyrese.
Foretger eftersyn, der er pngt  forveen, større reprtoner smt modfktoner, hvor mter-
eet tføres ny funktontet. De nstte er cve meknkere. Forsvrets Hovedværksteder hører
under styresen Værnsfæes Forsvrskommndo.
Hr nsvret for t ndkøbe mtere, vrer og ydeser for e Forsvrets myndgheder.
Besprese
Effektvserng
Forsvret
Forsvrets Hovedværk-
steder
Forsvrsmnsterets
Mtere- og ndkøbs-
styrese (FM)
Hærens 3. Vedge-
hodesesbton
ndkøbsprogrm
Foretger eftersyn, som er pngt  forveen, og reprtoner, som udføres efter kut opstet be-
hov, for Hærens myndgheder. De nstte er sodter, som smtdg er meknkere. Hærens 3. Ved-
gehodesesbton hører under styresen Værnsfæes Forsvrskommndo.
ndgr som en de f effektvserngsnttvet ndkøb – ktegorprogrm, som hnder om t tve-
ebrnge økonomske effektvsernger gennem reducerede ogstkomkostnnger og nye eer forbed-
rede rmmefter for ndkøb nden for forskege ktegorer f vrer og ydeser. Undersøgesen fo-
kuserer p Forsvrsmnsterets Mtere- og ndkøbsstyreses roe  nttvet.
ndgr som de f effektvserngsnttvet Mterevedgehod, som hnder om t forenke ved-
gehodesesstrukturen og drftsoptmere Forsvrets vedgehodesesprodukton for t øge effekt-
vteten smt herefter ogs konkurrenceudsætte omrder, hvor der er benyse fordee. Undersøge-
sen fokuserer p Forsvrets Hovedværksteder og Hærens 3. Vedgehodesesbton.
Betegnese for enhver orgnstorsk enhed nden for Forsvret, dvs. bde styreser, fx Forsvrsm-
nsterets Mtere- og ndkøbsstyrese, og enheder under styreserne, fx Hærens 3. Vedgehode-
sesbton.
Mtære enheders evne t t øse én eer fere konkrete opgver ntont og nterntont, som
forudsætter des uddnnet persone p et gvent beredskbsnveu, des mtere smt eventuet
bygnnger og nden nfrstruktur.
Forsvrets fy, skbe mv., som kn stes t rdghed  ntone og nterntone opgver. Begre-
bet omftter des seve mtereet, des det nødvendge kvfcerede persone, støttefunktoner
mv.
Fæesbetegnese for de betngeser og krv, deprtementet og de underggende myndgheder op-
ster for t skre, t forsvrsforgets effektvsernger gennemføres som forudst.
Den mtære styrese under Forsvrsmnsteret, som styrer og koordnerer underggende mtære
myndgheder.
Mterevedgehod
Myndgheder
Opertv evne
Opertv kpctet
Styrngsrmme
Værnsfæes Forsvrs-
kommndo (VFK)