Finansudvalget 2015-16
SB 17 2
Offentligt
1661634_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Den 26. august 2016
Statsrevisorerne har i brev af 2. juni 2016 bedt mig om at redegøre for de
foranstaltninger og overvejelser, som beretning nr. 17/2015 om
tilskudsforvaltningen i landbrugets fonde giver anledning til.
Beretningen omhandler dels landbrugets fondes forvaltning af tilskudsmidlerne,
og dels Miljø- og Fødevareministeriets tilsyn med fondenes forvaltning.
Landbrugets fonde består af Promilleafgiftsfonden for landbrug,
Promilleafgiftsfonden for frugtavlen og gartneribruget, Fonden for økologisk
landbrug og 12 sektorbaserede produktionsafgiftsfonde. Fondene blev etableret
med hjemmel i landbrugsstøtteloven i 1972 og er særlige i deres konstruktion,
fordi fondene ledes af bestyrelser, som er uafhængige myndigheder med et bredt
brancheorienteret fagligt kendskab, og som udpeges af miljø- og
fødevareministeren efter indstilling fra en række udtaleberettigede organisationer,
der er defineret i landbrugsstøttelovens bemærkninger. Erhvervet har flertal i
bestyrelserne. Et mindretal udgøres af offentlighedens repræsentanter.
Bestyrelsernes sammensætning er nærmere fastlagt i landbrugsstøtteloven. Den
enkelte bestyrelse har ansvar for at forvalte fondens midler, mens
NaturErhvervstyrelsen fører tilsyn med fondene, og Miljø- og Fødevareministeriet
har ressortansvaret for tilskudsordningen.
Fondene bevilger tilskud til projekter for knap 500 mio. kr. årligt og er samlet set
med til at finansiere en række aktiviteter inden for fødevaresektoren, herunder
forskning og udvikling, sygdomsforebyggelse og bekæmpelse, vidensformidling
mv.
Hensigten med ordningen var at skabe en solidarisk ordning, et fællesskab, hvor
primærproducenterne i kraft af de sektorspecifikke afgiftsbelægninger gik sammen
om at finansiere aktiviteter, som den enkelte producent ikke selv havde mulighed
for at finansiere eller kapacitet til at udføre. Det overordnede formål er at styrke
landbrugets, gartneriets og fødevaresektorens udviklingsmuligheder og
konkurrenceevne. Ordningens målgruppe er primært offentlige eller private
forsknings- og vidensinstitutioner samt brancheforeninger og sammenslutninger i
landbruget. Ofte er disse store organisationer de eneste, som kan løfte de
ressourcekrævende aktiviteter som f.eks. forskning og udvikling,
sygdomsforebyggelse, sygdomsbekæmpelse, afsætningsfremme samt kontrol med
Miljø- og Fødevareministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0002.png
overholdelse af kvalitets-
og handelsnormer i EU’s markedsordninger. Der er
således tale om en ordning, hvor primærproducenterne i fællesskab løfter
væsentlige opgaver og udfordringer for erhvervet. Uden tilskudsordningen ville
disse aktiviteter blive udført i væsentlig mindre omfang.
Siden introduktionen i 1972 er ordningen løbende blevet tilpasset. Dette er senest
sket i 2009, hvor landbrugsstøtteloven blev ændret. Her blev kravene til fondenes
åbenhed præciseret, og det blev bl.a. indført, at hver fond skulle oprette en
selvstændig hjemmeside på internettet, ligesom der skulle fastsættes nærmere
regler om fondenes offentliggørelse af budgetter og regnskaber samt
ansøgningsfrister, ansøgningsprocedurer m.v. Som noget nyt blev det også fastlagt,
at fondene skal foretage effektevaluering af støttede projekter.
Det er et unikt system, som bidrager til at løse væsentlige udfordringer hos
erhvervet. Et system som jeg bakker fuldt op om.
Jeg er samtidig enig i, at der er potentiale for forbedringer af de forhold, som
Rigsrevisionens beskriver i sin beretning og jeg lægger derfor i det følgende op til
en række ændringer i grundlaget for fondenes arbejde.
NaturErhvervstyrelsen vil føre tilsyn med, at de besluttede initiativer realiseres af
fondene. Dette vil bl.a. ske i forbindelse med styrelsens gennemgang af
resultaterne af fondenes kommende egenkontrolprogrammer. Der vil endvidere
blive afholdt årlige opfølgningsmøder mellem styrelsen og fondenes
administratorer.
For så vidt angår fondenes annoncering og sagsgange kan jeg ift. annoncering af
ansøgningsrunder oplyse, at landbrugsstøtteloven fastsætter minimumskrav til
fondenes annoncering på egen hjemmeside og fondene kan vælge, om og hvordan
de vil annoncere yderligere.
Jeg er enig i, at en bredere annoncering, end annoncering på hjemmesiden alene,
kan udbrede kendskabet til tilskudsordningen og højne konkurrencen om
midlerne.
Jeg har derfor besluttet, at der skal fastsættes supplerende regler vedrørende
fondenes annoncering i administrationsbekendtgørelsen. Her vil det blive fastsat,
at fondene skal sikre ordningens tilgængelighed, og at fondene forud for hver
ansøgningsrunde skal overveje alternative annonceringsmuligheder. Fondene skal
i referater af bestyrelsesmøder dokumentere deres overvejelser herom, herunder
begrunde fravalg eller tilvalg af anden annonceringsmulighed.
Jeg finder det afgørende, at der fortsat er en rimelig selvbestemmelse for
bestyrelserne, og det vil derfor være op til bestyrelserne selv at fastsætte, hvor der
skal annonceres. Det er således vigtigt, at annonceringen kan tilpasses de
konkrete forhold i de enkelte sektorer.
Fondene oplyser, at man fremadrettet årligt vil vurdere, hvor opslag bedst
annonceres. Annonceringen vil fortrinsvis ske i medier med fokus på landbrugs-
og fødevaresektoren, herunder fx i LandbrugsAvisen, på hjemmesider som fx
2
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0003.png
Altinget Fødevarer, FødevareWatch og Effektivt Landbrug og via sociale medier
som fx LinkedIn. Fondene oplyser desuden, at man vil være opmærksom på, at
ansøgere får adgang til den nødvendige vejledning, så beslutningen om, hvorvidt
der skal udarbejdes en ansøgning eller ej, kan træffes på et oplyst grundlag.
Fondene oplyser endeligt, at man overvejer at oversætte vejledninger,
ansøgningsmateriale m.v. til engelsk for derved at tilskynde udenlandske aktører
til at ansøge.
Ift. grundlaget for tildeling af tilskud (tildelingskriterier) kan det oplyses, at der
ikke i dag er fastsat regler vedrørende fondenes brug af tildelingskriterier. Den
enkelte fond konkretiserer selv, hvad formålet er med at tildele tilskud, og opstiller
tildelingskriterier inden for rammerne af landbrugsstøtteloven, fx i fondens
strategi.
Jeg vil fastsætte følgende regler i administrationsbekendtgørelsen om brugen af
tildelingskriterier, som skal bidrage til at øge gennemsigtigheden i grundlaget for
de beslutninger, som bestyrelsen træffer: At alle fonde skal formulere
tildelingskriterier for de hovedformål i landbrugsstøtteloven, som fonden
anvender, så det fremgår, hvilke forhold bestyrelsen lægger vægt på, når en
ansøgning vurderes, at kriterierne skal offentliggøres på fondenes hjemmesider
forud for en ansøgningsrunde, og at fondene skal anvende kriterierne aktivt i
afslagsbegrundelserne. Fondene vil i særlige tilfælde kunne fravige
tildelingskriterierne, hvis det er sagligt velbegrundet.
Da det også er vigtigt, at fondene kan dokumentere, på hvilket grundlag
prioriteringen er foretaget, herunder at tildelingskriterierne bruges systematisk i
forbindelse med sagsbehandlingen, vil det også blive fastsat i
administrationsbekendtgørelsen, at de hovedhensyn, der ligger til grund for
bestyrelsens beslutning om at tildele tilskud og meddele afslag, skal tages til
referat. Over for ansøger, vil fonden stadig alene skulle begrunde et afslag.
Jeg mener, at formuleringen af de konkrete tildelingskriterier skal overlades til
bestyrelserne, som besidder den faglige bredde og indsigt til at afgøre, hvilke
tildelingskriterier, der er relevante for de konkrete forhold i sektoren, og som kan
variere fra det ene år til det andet.
Fondene oplyser, at der vil være behov for at opstille forskellige krav til projektet
afhængig af, hvilket hovedformål der søges under. For forsknings- og
forsøgsprojekterne kan der eksempelvis være kriterier, der vedrører projekternes
forskningshøjde og metodevalg, mens det for afsætningsfremmeprojekter er mere
relevant at stille krav om relationsskabende effekter og forventet
afsætningsfremgang. I forlængelse heraf vil fondene beskrive indholdet af og
hensigten med de enkelte tildelingskriterier i tilskudsvejledningen samt udforme
ansøgningsskemaer på en sådan måde, at ansøgere skal forholde sig til alle
tildelingskriterierne.
Ift. at der gælder forskellige sagsbehandlingsprocedurer, herunder opdeling af
ansøgere i grupper og øremærkning af midler til faste tilskudsmodtagere oplyser
fondene, at de vil ophøre med at opdele ansøgere i grupper, ligesom principperne i
3
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0004.png
Promilleafgiftsfonden for landbrug om maksimal reduktion på 12,5 pct. og balance
mellem afgiftsfondene og de landsdækkende organisationer ikke længere vil blive
anvendt. Det vil fremgå udtrykkeligt af fondenes sagsgangsbeskrivelser, at disse
sagsbehandlingsprocedurer ikke anvendes. Dette vil indgå i revisors kontrol af
fondenes egenkontrolprogram.
Ift. at flere fonde har tilladt tilskudsmodtagere at flytte ubrugte midler fra ét
projekt til et andet projekt (omdisponering) finder jeg at der er behov for fortsat at
kunne foretage omdisponering for at undgå værdispild. Det skal dog ske inden for
rammerne af udtrykkelige regler.
Der vil derfor blive fastsat regler i administrationsbekendtgørelsen om, at
ansøgere, der har fået bevilget tilskud i forbindelse med den ordinære
ansøgningsrunde, skal opgøre et forventet underforbrug i projekterne og indsende
en ansøgning til bestyrelsens godkendelse. Med henblik på at sikre, at fondene ved
omdisponering alene bevilger midler til allerede godkendte aktiviteter, stilles der i
bekendtgørelsen krav om, at fondenes revisorer skal gennemgå relevante
ansøgninger for at sikre, at der ikke er tale om nye aktiviteter. Endeligt vil der i
bekendtgørelsen blive stillet krav om, at omdisponeringer beskrives i
ledelsesberetninger og noter til fondenes ændringsbudgetter og regnskaber,
således at omdisponeringer til enhver tid kan dokumenteres og spores.
Fondene oplyser, at man i praksis vil anvende følgende fremgangsmåde:
Fondene opgør en eller to gange årligt det forventede underforbrug i projekterne
og indhenter ændringsbudgetter fra de projekter, hvor de forventede ændringer
medfører lavere forbrug. På baggrund af godkendte ændringsbudgetter
iværksætter fondene ansøgningsrunder, hvor allerede godkendte og igangværende
projekter kan søge om midler til at justere allerede godkendte aktiviteter. Fondene
udsender til eksisterende bevillingshavere information om den ekstra
ansøgningsrunde samt ansøgningsskema.
Fondene oplyser, at behovet for at omdisponere midler i løbet af året skal ses i
sammenhæng med, at fondene i modsætning til GUDP, Landdistriktsprogrammet,
EU’s promotion ordning og tilsvarende ordninger kun har mulighed for at tildele
1-årige bevilliger, som løber med kalenderåret.
For så vidt angår effektmål og effektevaluering er jeg enig i, at der er behov for at
præcisere reglerne, samt at styrelsen som led tilsynsopgaven skal lægge øget vægt
på at sikre, at fondene efterlever kravene til effektmål og effektevaluering.
Det vil derfor blive præciseret i administrationsbekendtgørelsen, at hver fond skal
formulere en strategi, der indeholder konkrete, specifikke og målbare effektmål for
en eller flere af fondens aktiviteter eller strategiske fokusområder, og at fondene
skal anvende effektvurderingerne i den løbende udvikling af strategien. Fondene
vil i bekendtgørelsen blive pålagt at gøre rede for resultatet af deres
effektevalueringer i beretningsdelen af fondenes årsregnskab, og jeg vil referere
relevante dele af fondenes evalueringer i årsrapporten om promille- og
produktionsafgiftsfondenes virksomhed.
4
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0005.png
Ligesom det er tilfældet i dag, vil der også fremadrettet blive taget hensyn til
størrelsen på den enkelte fond og omfanget af effektvurderingerne, så der er et
rimeligt forhold mellem fondens størrelse og udgifterne til gennemførelse af
effektvurderinger.
Fondene oplyser, at det vil være en væsentlig del af opgaverne for de nye
bestyrelser, der indsættes pr. 1. november 2016, at indarbejde konkrete effektmål i
strategierne, eventuelt på særligt udvalgte strategiske indsatsområder. Når
strategierne foreligger, vil effektvurderingerne kunne tage udgangspunkt i bl.a. de
konkrete effektmål, der vedtages. Herved bliver det muligt at følge op på, i hvilken
grad de prioriterede projekter lever op til fondenes fastsatte mål.
Metodeudviklingen skal ske i samarbejde med eksperter med erfaring inden for
lignende ordninger. Udviklingsarbejdet igangsættes i efteråret 2016, således at den
nye metodetilgang kan tages i anvendelse for det effektvurderingsarbejde, der
normalt gennemføres i foråret. Fondene vil løbende evaluere og justere
effektvurderingsmetoden, så bestyrelserne kan anvende effektvurderingerne aktivt
i deres strategiarbejde.
Når den nye metodetilgang foreligger, vil Rigsrevisionen blive informeret om
indholdet.
For så vidt angår det forhold, at NaturErhvervstyrelsen ved behandlingen af klager
og andre henvendelser vedrørende fondenes forvaltning baserer sin behandling af
sagen på fondenes redegørelser, kan jeg oplyse, at NaturErhvervstyrelsen i
forbindelse med behandlingen af klagesager og andre henvendelser fremover vil
indhente dokumentation om den konkrete forvaltning hos fondene.
For så vidt angår NaturErhvervstyrelsens habilitetsvejledning vil jeg gerne
fremhæve, at det er vigtigt for mig, at bestyrelsens afgørelser fremstår med den
fornødne legitimitet. Jeg kan oplyse, at NaturErhvervstyrelsen har besluttet at
revidere vejledningen, således at habilitetsvurderingen skærpes i forhold til
bestyrelsesmedlemmer, som er fagligt ansvarlig for et projekt, typisk som
projektleder, eller i øvrigt må vurderes at have en betydelig karrieremæssig
interesse i projektet eller blot har underskrevet ansøgningen. Kun i de tilfælde
hvor det efter et konkret skøn vil være klart ubetænkeligt at lade
bestyrelsesmedlemmet sidde med til behandlingen af ansøgningen, vil
bestyrelsesmedlemmet fortsat kunne deltage. Den skærpede vurdering skal
anlægges, også i de tilfælde hvor vedkommendes personlige økonomi eller
arbejdsforhold ikke umiddelbart berøres af projektet. Behandling af
habilitetsspørgsmål skal refereres i bestyrelsens referater.
NaturErhvervstyrelsen vil stille krav om, at fondene fremover indsender
bestyrelsesreferater til NaturErhvervstyrelsen, så styrelsen i en vis udstrækning
kan føre tilsyn med, i hvilket omfang habilitetsspørgsmålet optræder, herunder om
bestyrelsen i sin forvaltning af fondsmidler overholder de forvaltningsretlige regler
om fx habilitet.
For så vidt angår fraværet af en evaluering af ordningens samfundsmæssige effekt,
vil jeg nu afvente resultaterne af de ændringer i fondenes administration, som
Rigsrevisionens beretning har givet anledning til og i lyset heraf overveje behovet
5
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0006.png
for en evaluering. Med de foreslåede præciseringer og krav til effektevalueringen,
som fondene skal gennemføre, vil ministeriet følge udviklingen på området tæt,
herunder ift. de skærpede krav til beskrivelser af støttede projekters erhvervs- og
samfundsmæssige effekter, som vil indgå i den årlige afrapportering af fondenes
virksomhed til Folketinget.
For så vidt angår ministeriets ressourceforbrug til tilsynsopgaven oplyser
NaturErhvervstyrelsen, at man
med de besluttede initiativer - er indstillet på at
øge ressourceforbruget.
Afslutningsvist vil jeg nævne, at Rigsrevisionen gennemgående henviser til
Finansministeriets vejledning om effektiv tilskudsforvaltning. Vejledningen er en
”best practise” for myndigheders tilrettelæggelse af den enkelte ordnings
administrative processer, således at samfundet får mest muligt for pengene. Det er
nogle gode principper, som jeg er enig i bør forankres i fondenes forvaltning. Jeg
vil derfor i bekendtgørelsen stille krav om, at fondene etablerer dokumenterede
egenkontrolprogrammer, som skal understøtte et øget fokus på principperne for
effektiv tilskudsforvaltning både i forhold til sagsgange og i forhold til
sagsbehandlingen af konkrete sager.
Der vil i bekendtgørelsen blive stillet krav om, at egenkontrolprogrammet skal
dokumentere, at:
Tilskudsmidlerne er konkurrenceudsat for at sikre flest mulige relevante
ansøgninger.
Ansøgere behandles ensartet.
Fordelingen af midlerne er gennemsigtig og sagligt begrundet.
Strategien indeholder konkrete effektmål og tildelingskriterier.
Afslagsbegrundelser refererer til tildelingskriterierne.
Der følges op på, om fonden lever op til de fastsatte effektmål.
Ordningen løbende evalueres og tilpasses.
Der vil i bekendtgørelsen endvidere blive stillet krav om, at fondenes revisorer skal
foretage stikprøvekontrol af den konkrete sagsbehandling og kontrol af de
sagsgangsbeskrivelser, vejledninger mv., der er angivet af den enkelte fond og at
egenkontrollen opsummeres i en årlig rapport fra fonden, hvor fondens revisor i
tilknytning hertil afgiver erklæring om, hvorvidt egenkontrolprogrammet er
implementeret som beskrevet og gennemført i overensstemmelse hermed.
Rapporten sendes til NaturErhvervstyrelsen.
Fondene vil endeligt i bekendtgørelsen blive pålagt at gøre rede for deres
egenkontrolprogrammer i beretningsdelen af fondenes årsregnskab, og jeg vil i
årsrapporten om promille- og produktionsafgiftsfondenes virksomhed redegøre
for udvalgte dele af fondenes egenkontrolprogrammer.
De nye procedurer og regler, som skal fremgå af administrationsbekendtgørelsen,
kan tidligst træde i kraft pr. 1. januar 2017 og gælde for ansøgninger, der indgives i
2017. For så vidt angår tildelingskriterier vil ændringen først få virkning for
6
Statsrevisorerne beretning SB17/2015 - Bilag 2: Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 26. august 2016
1661634_0007.png
ansøgningsrunder, hvor der søges om midler til gennemførsel af projekter i 2018,
da ansøgningsrunden for 2017 allerede er igangsat.
Redegørelsen sendes ligeledes til Rigsrevisor.
Med venlig hilsen
Esben Lunde Larsen
7