Statsrevisorerne 2014
3
Offentligt
1398555_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
tilrettelæggelsen af en større
undersøgelse af Skatteministeriets
økonomistyring
September
2014
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 3: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
1398555_0002.png
TILRETTELÆGGELSESNOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
9. september 2014
RN 1408/14
I.
Indledning
1. Statsrevisorerne anmodede på deres møde den 21. maj 2014 om en undersøgelse af
Skatteministeriets økonomistyring. Dette notat beskriver, hvordan en større undersøgelse
vil kunne tilrettelægges.
Undersøgelsen vil vedrøre en periode på 4 år fra 2011 til og med 2014. Undersøgelsen kan
gennemføres, så Rigsrevisionen kan afgive en beretning til Statsrevisorerne i efteråret 2015.
II.
Baggrund
2. Statsrevisorerne har i de senere år konstateret en række væsentlige problemer i Skatte-
ministeriets og SKATs forvaltning.
Statsrevisorerne anmodede på denne baggrund Rigsrevisionen om at undersøge Skattemi-
nisteriets og SKATs økonomistyring. Formålet med undersøgelsen er dels at vurdere Skat-
teministeriets styring og tilsyn, dels at vurdere SKATs styring af aktiviteter og resurser.
3. Statsrevisorerne anmodede Rigsrevisionen om bl.a. at besvare følgende spørgsmål:
Har Skatteministeriets styring og tilsyn været tilrettelagt, så ministeriets øverste ledelse
har kunnet prioritere og følge op på SKATs virksomhed og dermed sørget for en sikker,
retfærdig og effektiv sagsbehandling?
I den forbindelse anmodes om en vurdering af Skatteministeriets mål- og resultatstyring,
herunder om mål og resultatkrav for SKAT er dækkende og ambitiøse. Endvidere anmo-
des om en vurdering af risikostyringen, bevillingsstyringen og regnskabsvæsenet.
Har SKAT mål, strategier og en økonomistyring, der sikrer grundlaget for en tilfredsstil-
lende opgaveløsning i SKAT?
Med en tilfredsstillende opgaveløsning menes bl.a., at der er en hensigtsmæssig priori-
tering og sammenhæng mellem SKATs mål, aktiviteter og resurser, samt at der er etable-
ret et grundlag for, at opgaverne løses med den forudsatte kvalitet, herunder retssikker-
hed.
4. Baggrunden for Statsrevisorernes anmodning er, at en række beretninger fra de senere
år har vist, at Skatteministeriet og SKAT har betydelige svagheder i den faglige og økono-
miske styring samt i inddrivelse og registrering af skatter og afgifter.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 3: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
1398555_0003.png
2
Boks 1 viser beretninger på Skatteministeriets område afgivet i perioden 2009-2014. Hertil
kommer, at Skatteministeriet og SKAT i perioden har indgået i enkelte tværgående beretnin-
ger.
BOKS 1. OVERSIGT OVER BERETNINGER PÅ SKATTEMINISTERIETS OMRÅDE I PERIODEN
2009-2014
Beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Beretning nr. 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)
Beretning nr. 13/2012 om den offentlige ejendomsvurdering.
Statsrevisorerne har bl.a. i forbindelse med beretningen om den offentlige ejendomsvurde-
ring skarpt påtalt, at Skatteministeriets forvaltning af den offentlige ejendomsvurdering har
været i strid med Folketingets intentioner og ikke har sikret en lige og fair behandling af bor-
gere og virksomheder, der ejer ejendomme. I beretningen om fusionen af skatteforvaltnin-
gen (II) fandt Statsrevisorerne det utilfredsstillende, at det ikke kunne vurderes, om SKAT
havde opretholdt eller forbedret opgaveløsningen efter fusionen af den kommunale og stats-
lige skatteforvaltning i 2005. Statsrevisorerne fandt dette særligt bekymrende, da Statsre-
visorerne og Rigsrevisionen i tidligere beretninger havde konstateret manglende resultater
på indsats- og inddrivelsesområdet.
I forbindelse med de årlige beretninger om revision af statsregnskabet har Rigsrevisionen
ved flere lejligheder taget forbehold for dele af SKATs regnskaber eller forvaltning:
SKATs inddrivelse af restskat (2009)
fejl i en række statusposter (2011)
forvaltningen af ejendomsvurderinger (2012).
På den baggrund har Statsrevisorerne vurderet, at der er behov for en bredere anlagt under-
søgelse af styringen af SKATs virksomhed og Skatteministeriets styrings- og tilsynsansvar.
III.
Tilrettelæggelsen af undersøgelsen
5. SKAT varetager, jf. finansloven for 2014, administrationen af lovgivningen om skat, herun-
der arbejdsmarkedsbidrag, told, forbrugs- og miljøafgifter samt opgaver vedrørende restan-
ceinddrivelse i forhold til virksomheder og borgere. Herudover varetager SKAT sager vedrø-
rende registrering af motorkøretøjer mv. SKAT skal i forbindelse med opgavevaretagelsen
påse, at administrationen af lovgivningen er tilrettelagt med tilstrækkelig hensyntagen til bor-
gernes retsbeskyttelse.
Skatteministeriets departement har bl.a. til opgave at bistå med forberedelse og gennemfø-
relse af lovgivning på Skatteministeriets område, at udarbejde bekendtgørelser og juridiske
vejledninger samt vurdere generelle lovfortolkningsspørgsmål. Departementet skal ligeledes
følge lovenes virkninger med henblik på eventuelle justeringer. Herudover varetager depar-
tementet de overordnede koncernstyrings- og controlleropgaver, herunder at koordinere de
overordnede planlægnings- og budgetfunktioner på ministerområdet. Departementet skal
sikre, at ministeriets resurser anvendes bedst muligt, bl.a. ved at sikre en målrettet ledelses-
og organisationsudvikling.
6. Det overordnede formål med Rigsrevisionens undersøgelse vil være at vurdere, om Skat-
teministeriet og SKAT har etableret og gennemført en sikker økonomistyring af skatteområ-
det, herunder taget vare på kvalitet og retssikkerhed. Undersøgelsen vil også omfatte en
vurdering af SKATs regnskabsvæsen.
Ved vurdering af
økonomisty-
ring
tager Rigsrevisionen ud-
gangspunkt i Moderniserings-
styrelsens vejledning Økono-
mistyring i staten: Økonomisty-
ring omfatter:
styring af faglige og økono-
miske mål og resultater
styring af aktiviteter og resur-
ser
styring af de finansielle mid-
ler.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 3: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
1398555_0004.png
3
7. Den første del af undersøgelsen vil omfatte en vurdering af departementets styring af og
tilsyn med SKAT. Udgangspunktet er, at departementet har det overordnede ansvar for
SKAT, og at departementets ledelse skal kunne sætte mål og løbende følge op på SKATs
kerneopgaver og aktiviteter for dermed at medvirke til en sikker og effektiv opgavevareta-
gelse. I denne del af undersøgelsen vil Rigsrevisionen særligt vurdere de mål og krav, de-
partementet stiller til SKAT, samt om departementet foretager en tilfredsstillende opfølgning
i forhold til SKATs aktiviteter og resurseanvendelse. Herunder vil Rigsrevisionen vurdere
departementets tilsyn med SKATs håndtering af bevillinger, regnskabsaflæggelse, opgave-
varetagelse, kvalitet og retssikkerhed.
8. Undersøgelsens anden del omfatter en gennemgang og vurdering af SKATs økonomi-
styring, hvor der især fokuseres på, om SKAT sikrer en hensigtsmæssig prioritering og sam-
menhæng mellem mål, aktiviteter og resurser. Rigsrevisionen vil vurdere, i hvilket omfang
SKATs økonomistyring understøtter en tilfredsstillende opgaveløsning inden for kerneop-
gaverne afregning, indsats, inddrivelse og vejledning.
Konkret vil Rigsrevisionen vurdere, om SKAT foretager en hensigtsmæssig planlægning og
prioritering af aktiviteter og resurser for at nå de mål, der er fastsat for og af SKAT. Under-
søgelsen omfatter også en vurdering af, om SKAT har etableret effektive systemer, der un-
derstøtter den løbende opfølgning af SKATs opgavevaretagelse. Rigsrevisionen vil endvide-
re undersøge, i hvilket omfang SKAT identificerer og håndterer de risici, der vurderes at på-
virke SKATs evne til at levere kerneopgaverne, og hvordan risikostyring indgår i SKATs plan-
lægning og prioritering af mål, aktiviteter og resurseallokering.
Under økonomistyringsdelen vil Rigsrevisionen også se på SKATs bevillingsstyring. Under-
søgelsen vil indeholde en vurdering af SKATs resurse- og aktivitetsstyring inden for de ram-
mevilkår, SKAT er underlagt ved aftaler om bevillingsreduktioner og effektiviseringer, der
bl.a. er indgået i forbindelse med fusionen i 2005, og de fald i bevillingsrammen, som SKAT
er omfattet af. Rigsrevisionen vil med udgangspunkt i disse rammevilkår undersøge, om
SKATs udmøntning af aftalerne er baseret på et solidt grundlag, og om SKAT har sikret, at
aftalerne kan realiseres, samtidig med at kvalitet og retssikkerhed opretholdes.
9. Undersøgelsen omfatter tillige en vurdering af de tiltag, SKAT har taget for at sikre kvali-
tet og retssikkerhed i opgavevaretagelsen. Rigsrevisionen vil bl.a. vurdere, om SKAT har
etableret effektive procedurer, der løbende sikrer en god og ensartet kvalitet i den faglige
behandling af kerneopgaver. Rigsrevisionen vil endvidere vurdere, om SKAT har tilstrække-
ligt fokus på de enkelte borgeres og virksomheders retssikkerhed.
10. Den tredje og sidste del af undersøgelsen omfatter en vurdering af SKATs regnskabs-
væsen. Det undersøges, om SKATs etablerede forretningsgange og interne procedurer
sikrer en god regnskabsforvaltning og understøtter aflæggelsen af et rigtigt regnskab. Rigs-
revisionen vil bl.a. undersøge, om SKAT har etableret kontrol og kvalitetssikring af regn-
skabet, herunder om der foretages periodemæssige afstemninger, og om der er sammen-
hæng mellem økonomisystemerne.
11. Undersøgelsen vil som nævnt omfatte departementets og SKATs mål, aktivitets- og re-
sursestyring af skatteområdet fra 2011 til udgangen af 2014. SKAT gennemførte pr. 1. janu-
ar 2010 en organisationsændring, der bl.a. betød, at Skatteministeriets departement og
SKAT blev sammenlagt til Skatteministeriets koncern. Organisationsændringen faldt først
endeligt på plads den 1. marts 2010. Ved at anvende perioden 2011-2014 tager undersøgel-
sen sit udgangspunkt i det første år, hvor denne organisationsændring var fuldt implemen-
teret. Undersøgelsen omfatter en periode, hvor Skatteministeriet har planlagt og gennem-
ført flere væsentlige initiativer i bl.a. organisering og økonomistyring. I 2013 blev Skattemini-
steriet igen opdelt i departement og SKAT, ligesom de 6 regioner blev fusioneret i en lands-
dækkende organisation, og i 2013 og 2014 har Skatteministeriet taget initiativ til at indføre
en ny tilsyns- og styringsmodel.
Rigsrevisors notater til Statsrevisorerne 2014 nr. 3: Rigsrevisionens notat til Statsrevisorerne om tilrettelæggelsen af en større undersøgelse af Skatteministeriets økonomistyring
1398555_0005.png
4
Den del af undersøgelsen, der vedrører SKATs regnskabsvæsen baserer vi på en revision
af regnskabet for 2014, da Rigsrevisionen har afsluttet årsrevisionen for de tidligere år, jf.
beretninger til Statsrevisorerne om revisionen af statsregnskabet for de tidligere år, hvor dis-
se revisioner er afrapporteret.
12. Den skitserede undersøgelse omfatter primært en gennemgang og vurdering af Skatte-
ministeriets og SKATs tilrettelæggelse af den økonomiske og faglige styring, og Rigsrevisio-
nen vil i vurderingen af Skatteministeriet og SKAT bl.a. tage udgangspunkt i Moderniserings-
styrelsens regler og vejledninger om økonomistyring mv. Undersøgelsen vil som udgangs-
punkt ikke omfatte en konkret vurdering af det faglige indhold i SKATs sagsbehandling af de
enkelte skatte- og afgiftsområder. Rigsrevisionen vil dog – i det omfang, det skønnes nød-
vendigt – inddrage konkrete eksempler på SKATs opgavevaretagelse i undersøgelsen.
13. Rigsrevisionen er sideløbende med denne undersøgelse i gang med en undersøgelse af
SKATs forvaltning af restancer og en undersøgelse af SKATs systemmodernisering. Disse
beretninger forventes afgivet til Statsrevisorerne ultimo 2014.
14. Hvis Statsrevisorerne ønsker det, vil Rigsrevisionen igangsætte en større undersøgelse,
der tager udgangspunkt i de skitserede rammer. Det forventes, at beretningen kan afgives
til Statsrevisorerne i efteråret 2015.
15. Rigsrevisionen skal for god ordens skyld understrege, at der undervejs vil kunne ske æn-
dringer i forhold til det skitserede oplæg.
Lone Strøm