Statsrevisorerne 2015-16
EB 2014 2
Offentligt
1619950_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2014
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0002.png
2
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN: 0107-0061
ISBN: 978-87-7434-491-9
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0003.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2014
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 014
3
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2014
K Ø B E N H AV N 2016
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0004.png
4
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0005.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2014
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 014
5
INDHOLD
1. Statsrevisorernes indstilling til Folketinget
om godkendelse af statsregnskabet for 2014 ......................................................................................... 7
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet for 2014 ............................................................................. 8
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning .............................................................................................. 10
4. Statsrevisorernes besigtigelse af statslig virksomhed og andre aktiviteter ............................ 13
5. Sammensætning af statsrevisorkollegiet i 2014-2018 .................................................................... 23
6. Oversigt over Statsrevisorernes bemærkninger ................................................................................... 24
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager ............................................................................................. 26
8. Oversigt over beretninger der er behandlet i Endelig betænkning 2014 .................................... 28
9. Opfølgning på fortsatte beretninger vedrørende tidligere år
...................................................................32
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0006.png
6
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0007.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
1. S TAT S R E V I S O R E R N E S I N D S T I L L I N G
7
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2014
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af stats-
regnskabet for finansåret 2014 tilendebragt.
Statsrevisorerne indstiller herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, at
statsregnskabet for finansåret 2014 godkendes.
Statsrevisorerne,
30. marts 2016
Peder Larsen
Henrik Thorup
Klaus Frandsen
Lennart Damsbo-Andersen
Lars Barfoed
Søren Gade
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0008.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
8
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2014
Statsrevisorerne forelægger med denne
betænkning statsregnskabet for 2014 til
Folketingets beslutning og godkendelse.
Statsrevisorerne afgiver Endelig betænkning
over statsregnskabet i henhold til lov om
statsrevisorerne, § 5. Sagerne i denne
endelig betænkning er opdelt efter de
ministerområder, som fremgik af statsregn-
skabet for 2014.
Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2014 indeholder
• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godkendelse
af statsregnskabet for 2014
• Statsrevisorernes afrapportering af deres
besigtigelser af statslig virksomhed og
andre aktiviteter
• Oplysninger om hvordan statsrevisorkolle-
giet har været sammensat i valgperioden
2014-2018
• Oversigt over Statsrevisorernes bemærk-
ninger til beretningssager, som statsre-
visorerne har fulgt op på siden sidste
Endelige betænkning, dvs. i perioden marts
2015 til februar 2016
• Oplysninger om hvilke statsrevisorer der
har erklæret sig inhabile i hvilke beret-
ningssager
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i folketingsåret 2014-2015, og
hvilke ministerredegørelser og notater fra
Rigsrevisionen der har ligget til grund for
Statsrevisorernes opfølgning
• Oversigt over hvordan Statsrevisorerne har
fulgt op på de beretninger, der er afgivet til
Folketinget i tidligere år og de fortsatte
notater fra Rigsrevisionen, der har ligget til
grund for Statsrevisorernes opfølgning.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
http://www.ft.dk/Statsrevisorerne,
hvor alle
bemærkninger, ministerredegørelser og
notater fra Rigsrevisionen kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 23 beretnin-
ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2014. Statsrevisorerne afgav bemærkninger
til alle beretninger. Beretningerne omhandler
undersøgelser af statslig virksomhed mv.,
udarbejdet af Rigsrevisionen, enten efter
Statsrevisorernes anmodning eller på
Rigsrevisionens initiativ. Af de 23 beretnin-
ger er 4 beretninger udarbejdet efter
Statsrevisorernes anmodning.
Statsrevisorerne følger op på disse beretnin-
ger på grundlag af ministrenes redegørelser
og rigsrevisors bemærkninger, jf. § 18 i lov om
revision af statens regnskaber mv. Statsrevi-
sorerne har således løbende fulgt op på, om
ministrene har iværksat foranstaltninger, der
er så tilfredsstillende, at sagen kan afsluttes,
eller om den fortsat skal følges op.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Når Statsrevisorerne behandler sager til
denne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-
ger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller hen-
sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-
mærkning er – alt efter den pågældende
sags karakter – udtryk for, enten at den er
tilfredsstillende afsluttet, at Rigsrevisionen
fortsat følger sagen, eller at den er bragt så
langt frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling
af sager til Endelig betænkning vil enten
være, at sagen afsluttes uden yderligere
opfølgning eller, at sagens afslutning
udsættes med henblik på en yderligere
afklaring. De fortsatte sager kan fx skyldes,
at der foregår et administrativt udrednings-
arbejde, som skal afsluttes, eller at en
udvikling skal holdes under observation
gennem en længere periode.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0009.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2014
2 . O P LY S N I N G E R O M I N D H O L D O G O P BYG N I N G A F E N D E L I G B E TÆ N K N I N G
9
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning
til sagen, jf. lov om statsrevisorerne § 5, stk. 3.
Oplysninger om Statsrevisorernes habilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag,
hvis vedkommende har en personlig eller
økonomisk interesse i sagens udfald eller er
eller tidligere i samme sag har været
repræsentant for nogen, der har en sådan
interesse. Det gælder også i de tilfælde, hvor
en statsrevisors ægtefælle, beslægtede eller
besvogrede, søskendebørn eller andre
nærtstående har interesse i sagens udfald.
Inhabilitet foreligger også, hvis en statsrevi-
sor deltager eller har deltaget i ledelsen eller
har været nært tilknyttet en offentlig
myndighed, selskab, en forening eller anden
privat juridisk person, der har særlig interes-
se i sagens udfald. Endvidere er en statsrevi-
sor inhabil, når sagen vedrører revision af en
offentlig myndighed, hvor den pågældende
statsrevisor tidligere har medvirket ved
afgørelser eller ved gennemførelsen af de
foranstaltninger, som revisionssagen
vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis en
statsrevisor er tidligere minister. Set over en
årrække er dette den hyppigste årsag til en
statsrevisors erklæring om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det fast kutyme, at han/hun ikke
medvirker ved behandlingen af sagen. I
praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevi-
sormødet, mens sagen behandles. Oplysnin-
ger om inhabilitet er dels fremgået af de
bemærkninger, som Statsrevisorerne har
haft til de enkelte beretninger, dels fremgår
de af kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste (FET) og
Politiets Efterretningstjeneste (PET) revide-
res principielt på samme måde som revisio-
nen af statens øvrige regnskaber, dvs. at
revisionen gennemføres under Statsreviso-
rernes og rigsrevisors ansvar. Revisionen af
FET udføres af en særligt udpeget medarbej-
der i Rigsrevisionen. Revisionen af PET
udføres af medarbejdere i Rigsrevisionen og
Rigspolitiets interne revision, der er sikker-
hedsgodkendt.
Rigsrevisor giver Statsrevisorerne en samlet
årlig orientering om de overordnede resulta-
ter af revisionen. Denne rapportering finder
sted samtidig med, at Rigsrevisionen
rapporterer om den øvrige årsrevision i
beretningen om revisionen af statsregnska-
bet. Rapporteringen er som udgangspunkt
mundtlig og består i, at rigsrevisor i tilfælde,
hvor der ikke er væsentlige kritiske bemærk-
ninger, orienterer Statsrevisorerne om, at der
ikke er særlige bemærkninger. Denne
rapportering omfatter de særlige midler og
FET’s almindelige regnskab, idet revisionen af
PET’s almindelige regnskab forudsættes
rapporteret som en integreret del af rappor-
teringen vedrørende politiets regnskab i
lighed med andre statslige virksomheder.
Hvis rigsrevisor vurderer, at der ved efterret-
ningstjenesternes regnskabsaflæggelse er
væsentlige fejl, at forvaltningen ikke har
været økonomisk hensigtsmæssig, eller at
regler og sædvanlig praksis har været
tilsidesat i et omfang, der sædvanligvis ville
føre til et forbehold eller supplerende
oplysninger i en revisionspåtegning, vil
rigsrevisor særskilt rapportere mere detalje-
ret fra revisionen af disse klassificerede
regnskaber.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0010.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
10
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
til Endelig betænkning over statsregn-
skabet for 2014
Statsrevisorerne afgiver denne endelige betænkning over statsregnskabet for 2014 og
indstiller hermed til Folketinget, at statsregnskabet kan godkendes.
Statsrevisorernes indstilling til Folketinget baserer sig på beretninger afgivet med Statsrevi-
sorernes bemærkninger i perioden oktober 2014 – september 2015, ministrenes redegørelser
til beretningerne, Rigsrevisionens opfølgningsnotater og Statsrevisorernes løbende opfølg-
ning på uafsluttede beretningsager, jf. lov om statsrevisorerne, § 5. Statsrevisorerne har
bestræbt sig på at afklare sagerne bedst muligt og redegøre for deres endelige stillingtagen i
betænkningen.
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i 2014-2015
Statsrevisorerne har afgivet 23 beretninger til Folketinget, som vedrørte beretningsåret 2014.
Beretninger til Folketinget i perioden oktober 2014 - september 2015:
Beretning 1/2014 om statens behandling af fortrolige oplysninger om personer og virksom-
heder (afsluttet)
Beretning 2/2014 om finansieringsmodellen for forsikrede lediges arbejdsløshedsdagpenge
(afsluttet)
Beretning 3/2014 om SKATs forvaltning af restancer
Beretning 4/2014 om second opinion-ordningen
Beretning 5/2014 om SKATs systemmodernisering
Beretning 6/2014 om vagtplanlægning i statslige institutioner
Beretning 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Beretning 8/2014 om integrationsindsatsen
Beretning 9/2014 om tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø
Beretning 10/2014 om hospitalernes brug af personaleresurser
Beretning 11/2014 om driften af rejsekortet
Beretning 12/2014 om Forsvarets lagre
Beretning 13/2014 om samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling Danmark
Beretning 14/2014 om ministeriernes aktstykker om investeringsprojekter til Folketingets
Finansudvalg
Beretning 15/2014 om politiets henlæggelse af straffesager
Beretning 16/2014 om budgetoverskridelsen ved Eurovision Song Contest 2014
Beretning 17/2014 om satspuljen
Beretning 18/2014 om staten som selskabsejer
Beretning 19/2014 om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik
Beretning 20/2014 om indkøb på videregående uddannelsesinstitutioner
Beretning 21/2014 om ansøgningspuljer med afgrænset ansøgerkreds
Beretning 22/2014 om brug af ny anlægsbudgettering i projektet ”Den ny bane Køben-
havn-Ringsted”
Beretning 23/2014 om revisionen af statsregnskabet for 2014 (afsluttet)
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0011.png
EN DEL IG B E TÆ NKNI NG 2 014
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
11
De 19 af de 23 beretninger er udarbejdet på
Rigsrevisionens initiativ, mens 4 beretninger
er udarbejdet efter anmodning fra Statsrevi-
sorerne. Statsrevisorerne har anmodet om
Beretning 7/2014 om forskningsmidler på
hospitalerne, Beretning 16/2014 om
budgetoverskridelsen ved Eurovision Song
Contest 2014, Beretning 18/2014 om staten
som selskabsejer og Beretning 21/2014 om
ansøgningspuljer med afgrænset ansøger-
kreds.
3 ud af de 23 beretninger vedrørende
beretningsåret 2014 er afsluttede i denne
betænkning. Statsrevisorerne har endvidere
behandlet 19 beretninger fra tidligere år,
hvoraf 11 sager er afsluttet, jf. kapitel 9.
systemmodernisering kritiserede Statsrevi-
sorerne således skarpt SKATs styring af
systemmoderniseringen, herunder EFI. EFI
blev skrottet i efteråret 2015.
Da SKAT foretog et strategiskifte i 2007 fra
kontrol til forebyggelse bemærkede Statsre-
visorerne, at der var tale om en væsentlig
forandring, som ville få betydning for SKAT
som virksomhed og for statens skatteop-
krævning. Statsrevisorerne konstaterede ved
opfølgningen på
Beretning 13/2010 om
SKATs indsatsstrategi,
at SKAT havde
formået at fastholde et højt niveau for
borgernes efterlevelse af reglerne, men at
der har været en negativ udvikling i andelen
af virksomheder, der begår fejl, som er steget
fra 52 % i 2008 til 56 % i 2012.
Samlet set så Statsrevisorerne med stor
alvor og bekymring på SKATs forvaltning og
regnskab for 2014. Forvaltningen har
svækket de offentlige finanser ved utilsigte-
de tab af indtægter for staten, og den har
svækket tilliden hos borgere og virksomheder
til den offentlige skatteforvaltning.
Rigsrevisionen tog 5 forbehold på Skattemi-
nisteriets område. Forbeholdene betyder dog
ikke, at der er taget forbehold for rigtigheden
af det samlede statsregnskab for 2014.
Sager i Endelig betænkning 2014 som
Statsrevisorerne gør Folketinget opmærk-
som på
Statsrevisorerne har ikke fundet, at nogen af
sagerne nødvendiggør en særlig beslutning
af Folketinget, jf. lov om statsrevisorerne, § 5,
stk. 3.
Statsrevisorerne har dog fundet anledning til
at fremhæve 11 beretningssager på grund af
deres kritiske og/ eller principielle karakter:
Gentagen kritik af SKAT
og Skatteministeriet
Statsrevisorerne vurderede i
Beretning
23/2014 om revision af statsregnskabet for
2014,
at problemerne havde stået på så
længe og var så væsentlige, at Folketinget
måtte sikre sig, at der handles.
Statsrevisorerne påtalte og henledte
Folketingets opmærksomhed på, at Statsre-
visorerne for 7. år i træk kritiserede Skatte-
ministeriets og SKATs forvaltning, ikke
mindst den utilstrækkelige inddrivelse af de
offentlige restancer. Det fremgik således af
Beretning 3/2014 om SKATs forvaltning af
restancer,
at den samlede restancemasse
potentielt udgjorde 86,8 mia. kr. ved udgan-
gen af 2013, og at SKAT forventede at
afskrive 2,3 mia. kr. som følge af manglende
rykning af skyldnere og efterpostering af
ikke retskraftige krav.
SKATs problemer med at inddrive restancerne
skyldtes bl.a. problemer med den planlagte
it-understøttelse ved EFI (Et Fælles Inddrivel-
sessystem). I
Beretning 5/2014 om SKATs
Behov for at styrke statslige digitalise-
rings- og it-projekter
Digitalisering er en vigtig måde at forny og
effektivisere den offentlige sektor på. Fire
beretninger giver imidlertid Statsrevisorerne
anledning til at påpege et behov for at styrke
sikkerheden, brugervenligheden og styringen
af statslige it- og digitaliseringsprojekter.
Beretning 1/2014 om statens behandling af
fortrolige oplysninger om personer og
virksomheder
viste, at ingen af de undersøg-
te institutioner efterlevede alle krav til
behandling af personoplysninger, som er
fastsat i sikkerhedsbekendtgørelsen i medfør
af persondataloven. Statsrevisorerne
kritiserede skarpt, at en række statslige
institutioner ikke i tilstrækkeligt omfang
beskyttede fortrolige oplysninger om
personer og virksomheder. Statsrevisorerne
pegede på risikoen for, at personer kunne få
krænket deres pivatliv, og at virksomheder
kunne miste konkurrencefordele. Sagen blev
hurtigt afsluttet, da ministrene tog en række
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0012.png
E N D ELI G B ETÆN KN I N G 201 4
12
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
tilfredsstillende initiativer til at styrke
sikkerheden. Rigsrevisionen vil endvidere
følge op i forbindelse med den løbende
it-revision i statens virksomheder.
Statsrevisorerne kritiserede skarpt i
Beret-
ning 11/2014 om driften af rejsekortet,
at
Transportministeriet og parterne bag
rejsekortet hverken havde sikret, at rejsekor-
tet var brugervenligt, eller at Rejsekort A/S’
økonomi var tilfredsstillende. Rejsekortet
bliver 6 år forsinket og er langt mindre
udbredt end forudsat, hvilket har resulteret i,
at indtægterne kun har været ca. halvdelen
af det budgetterede. Problemstillingerne
vedrørende brugervenlighed og styring blev
undersøgt yderligere i
Beretning 19/2014 om
harmonisering af taksterne i den kollektive
trafik.
Statsrevisorerne fandt det utilfreds-
stillende, at taksterne i den kollektive trafik
ikke var blevet harmoniseret på landsplan,
sådan som Folketinget havde forudsat det i
lovgivningen. Det har givet utilfredse kunder,
der har oplevet, at priser, billetprodukter og
rabatordninger er forskellige og uoverskueli-
ge.
I forbindelse med afslutning af sagen om
Beretning 2/2008 om statslige digitalise-
ringsprojekter
konstaterede Statsrevisorer-
ne, at beretningen havde haft den positive
effekt, at Finansministeriet har taget
initiativer til, at arbejdet med digitaliserings-
og it-projekter i staten professionaliseres.
Selv om Finansministeriet således siden
2011 har stillet skærpede krav om styring og
opfølgning på bl.a. it-projekternes effekter
og gevinster, må Statsrevisorerne konstate-
re, at statslige digitaliseringsprojekter
forudsætter fokus på risici, sikkerhed,
brugervenlighed og styring.
Fokus på sparsommelige indkøb i staten
Beretning 12/2014 om Forsvarets lagre
og
Beretning 20/2014 om indkøb på videregå-
ende uddannelsesinstitutioner
viste, at der
var behov for at styrke lagerstyringen i
Forsvaret, og at en række institutioner ikke
har fulgt gældende regler og god praksis for,
at indkøb skal ske bedst og billigst. Da alle
institutioner i staten køber ind, skal Statsre-
visorerne pege på, at problemstillingerne kan
findes i andre af statens institutioner, og at
større fokus på sparsommelige indkøb kan
give store besparelser.
Revisionens adgang til at undersøge
budgetoverskridelsen ved Eurovision
Song Contest 2014
Undersøgelsen var usædvanlig, fordi Statsre-
visorerne anmodede fire af de involverede
parter om at lade sig undersøge, da hverken
Statsrevisorerne eller Rigsrevisionen har
adgang til at revidere Københavns Kommune,
Wonderful Copenhagen (WOCO), Projektsel-
skabet og Refshaleøens Ejendomsselskab
A/S (REDA). Parterne gav frivilligt revisionen
adgang til at undersøge årsagerne til
budgetoverskridelsen på 167 %, hvilket
Statsrevisorerne finder positivt. Statsreviso-
rerne og Rigsrevisionen har alene adgang til
at revidere DR og Region Hovedstaden, som
også var involverede parter i projektet.
Af
Beretning 16/2014 om budgetoverskridel-
sen ved Eurovision Song Contest 2014
kunne
udledes tre centrale læringspointer:
• At det er afgørende at have et gennemar-
bejdet budget ved risikofyldte projekter
• At det er væsentligt, at parterne har
professionel erfaring med de opgaver, de
skal løse, fx byggestyring, projekt- og
økonomistyring
• At aftalegrundlaget klart skal angive roller
og ansvar for alle involverede i projektet.
Statsrevisorerne kritiserede, at organiserin-
gen i sig selv – særligt mellem værtsbypar-
terne – hindrede, at nogen har haft et samlet
overblik over og ansvar for styringen af
projektet. Hertil kan føjes, at organiseringen
hindrede, at Rigsrevisionen og Statsreviso-
rerne havde adgang til fuld revision af det
samlede projekt.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0013.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2014
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
13
4. Statsrevisorernes besigtigelse af
statslig virksomhed og andre aktiviteter
Statsrevisorernes besøg ved
tjekkiske kolleger i Prag
Statsrevisorerne besøgte de tjekkiske
statsrevisorer m.fl. den 6.-7. maj 2015 i Prag
og var ledsaget af rigsrevisor Lone Strøm.
Statsrevisorerne var inviteret af formanden
for det tjekkiske revisionsudvalg, der
tidligere havde besøgt Statsrevisorerne i
november 2011.
Statsrevisorerne fik forud for besøget en
briefing af Tjekkiets ambassadør i Danmark,
Jiri Brodsky.
Besøget var et led i Statsrevisorernes
målsætning om at udvikle deres arbejdsform
ved lejlighedsvis at udveksle viden og
erfaringer med kolleger i udlandet.
Forud for Statsrevisorernes møde med
revisionsudvalget var det aftalt, at man ville
drøfte en række forhold, der belyste de to
parters arbejdsopgaver, ligheder og forskelle.
Man drøftede lovgrundlag (revisionsudvalget
blev etableret i 2006 og var tidligere en del
af finansudvalget) og revisionsmandat,
relationerne til rigsrevisionen (i Tjekkiet
NKÚ), udpegning af medlemmer og formand,
opgaver, arbejdsform, aktiviteter, praksis og
procedurer.
I Tjekkiet er der praksis for, at Parlamentets
udvalg behandler de af NKÚs beretninger (ca.
halvdelen), der er relevante for Parlamentet,
og at revisionsudvalget afholder møder, som
er åbne for offentligheden. Man overvejede i
Tjekkiet at fremsætte lovforslag, som
udvidede NKÚs revisionsadgang til også at
omfatte det lokale selvstyre.
Samme dag mødtes man med vicefinansmi-
nister Lukas Wagenknecht, som gav Statsre-
visorerne en grundig orientering om den
aktuelle økonomi mv. Den tjekkiske økonomi
Til møde med revisions-
udvalget i Tjekkiet
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0014.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
14
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
Wallensteins Palæ i Prag
– bygget efter Trediveårskri-
gen, hvor han i 1627 bl.a.
besatte Jylland.
var i 2014 vendt tilbage til vækst, arbejdsløs-
heden var for nedadgående, og det offentlige
underskud var blevet væsentligt mindre. Man
drøftede effektivitet og gennemsigtighed i
offentlige institutioner og Finansministeriets
arbejde med budgetprocessen, statsregnska-
bet, EU-midler og institutionernes perfor-
mance på baggrund af NKÚs revisionsresul-
tater.
Finansministeriet havde 240 controllere af
bl.a. strukturfondsmidler og havde netop
oprettet en ny afdeling med 150 ansatte,
som skulle føre tilsyn med de regionale
enheder og statsselskaberne. Det var fx
nødvendigt med en tæt overvågning af ”skat-
teamterne”, der stod for opkrævning af de
offentlige indtægter. Finansministeriets
kontrol skete i et samarbejde med NKÚs
revision, men der kunne være problemer med
at sikre sig mod ”grå områder”, dvs. områder
uden kontrol/revision. NKÚ var en uafhængig
enhed, hvilket gav visse koordinationsproble-
mer, når det lokale selvstyre skulle overvåges
ved øget statslig kontrol.
Dagen sluttede på den danske ambassade,
hvor ambassadør Christian Hoppe orientere-
de om Tjekkiet, dansk-tjekkiske relationer og
om ambassadens vigtigste opgaver. Ambas-
saden huser det centraleuropiske eksportråd
(fremme af dansk eksport til Tjekkiet,
Slovakiet og Ungarn) og har 15 ansatte.
Delegationen mødtes dagen efter med NKÚ
og den tjekkiske rigsrevisor Miloslav Kala. På
mødet drøftede man en række spørgsmål,
som Statsrevisorerne og Rigsrevisionen på
forhånd havde stillet. Emnerne vedrørte NKÚs
rapportering til Parlamentet om resultaterne
fra den finansielle revision og forvaltningsre-
visionen, den administrative kapacitet i de
offentlige institutioner og revision af og
rapportering til Parlamentet om EU-midlerne.
I kommunerne lå 1/3 af den offentlige
omsætning, og NKÚ så store fordele ved at
revidere kommunerne, men det krævede
ændring af grundloven. NKÚ havde et
samarbejde med Parlamentet, som betød, at
medlemmerne under NKÚs præsentation af
beretningerne kunne spørge ind til og få flere
oplysninger end de offentliggjorte resultater.
Mange af NKÚs beretninger var initieret af
borgerhenvendelser, hvoraf man modtog 500
om året. Forvaltningen af EU-midler havde
tidligere været for lemfældig og tilbagebeta-
lingerne til EU store. I 2010 havde EU stoppet
udbetalingerne, da der var store problemer
med at leve op til de tekniske krav og med
korruption. Straffen havde virket, og holdnin-
gen var ændret, så det nu blev opfattet som
negativt at snyde EU. NKÙ havde i 2014 udar-
bejdet en særlig beretning om den tjekkiske
håndtering af EU-tilskud og betalingerne til
EU. Det var målet at udarbejde en årlig
EU-beretning, og man var i færd med at
indsamle data til en oversigt, der kunne vise
den regionale fordeling af EU-tilskud.
Statsrevisorerne fik under deres besøg en
værdifuld orientering om situationen
Tjekkiet. Mødet med NKÚ var meget positivt
og viste, hvad revisionen kunne betyde for
udviklingen af en effektiv forvaltning og for
forholdet til EU.
Statsrevisorernes besigtigelse af infra-
strukturprojekter
Statsrevisorerne besigtigede den 23. og 24.
september 2015 infrastrukturprojekter på
Transport- og Bygningsministeriets område.
Formålet var bl.a. at følge op på
Beretning
18/2013 om status på byggeriet af Cityrin-
gen
og
Beretning 22/2014 om brug af ny
anlægsbudgettering i projektet ”Den nye
bane København-Ringsted”.
Programmet
omfattede besigtigelse af metrobyggeri,
anlæg af motorveje og jernbaner, ny teknolo-
gi på veje og jernbaner samt anlæg til
fremme af trafiksikkerhed og cyklisme.
Statsrevisorerne besøgte metrobyggeriet ved
de planlagte stadioner på henholdsvis
Sønder Boulevard og i Nørrebroparken.
Beretning 18/2013 om status på byggeriet
af Cityringen
blev afgivet i juni 2014, hvori
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0015.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2014
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
15
Velkomst på Sønder Boule-
vardved Metroselskabets
adm. direktør Henrik Ploug-
mann Olsen
Under jorden: Starten på
stationen på Sønder Boule-
vard
Statsrevisorerne konstaterede, at der var risi-
ko for, at Cityringen ville blive forsinket og/
eller fordyret. Statsrevisorerne har i novem-
ber 2015 afsluttet beretningen, da opfølg-
ningen viste, at Metroselskabet nu styrer
efter kontrakttidsplanen, at åbning kan
forventes i juli 2019, og at anlægssummen
vil blive forøget med ca. 1 mia. kr. til 23,5
mia. kr. (2014-priser).
Statsrevisorerne kørte ad den nyåbnede
Frederikssundmotorvejs 2. etape mod
Frederikssund. Vejen var færdiggjort som
planlagt med en besparelse. I Frederikssund
besøgte Statsrevisorerne Kronprins Frederiks
Bro fra 1935 og det sted syd for Frederiks-
sund, hvor der er planlagt en ny forbindelse
over Roskilde Fjord via en 1,4 km højbro fra
Marbæk til Tørslev Hage. Den nye fjordforbin-
delse skal delvis finansieres ved brugerbeta-
ling og forventes åbnet for trafik i slutningen
af 2019.
Ved et besøg i Helsingør Kommune fik
Statsrevisorerne indblik i kommunens
arbejde med at fremme cyklisme og trafik-
sikkerhed. Staten har i perioden 2009-2015
afsat godt 1,4 mia. kr. i forskellige puljer, og
via projekttilskud opnås en samlet finansie-
ring på i alt 3 mia. kr. til fremme af cyklisme.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0016.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
16
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
Foran borehovedet under
Nørrebroparken
På vej mod København fik Statsrevisorerne
en orientering om trafikledelsessystemet på
Helsingørmotorvejen, som Vejdirektoratet er
i færd med at udbygge fra 4 til 6 spor mellem
Hørsholm og Gl. Holte.
Statsrevisorerne besøgte torsdag den 24.
september 2015 elektrificeringsprojektet
Køge Nord-Næstved, som er et mindre led i
planerne om i de kommende års elektrifice-
ring af banestrækninger på i alt 1.330 km.
Det medfører bl.a., at man må ombygge
eksisterende broer eller sænke banelegemet,
så der skabes plads til køreledninger.
Statsrevisorerne fik samtidig en orientering
om Banedanmarks totaludskiftning af
signalanlæg, som sigter på færre forsinkel-
ser, højere hastighed på visse strækninger og
flere tog.
Samme dag besøgte man dele af anlægget
af den nye bane mellem København og
Ringsted, som Statsrevisorerne kort forinden
havde behandlet i
Beretning 22/2014 om
brug af ny anlægsbudgettering i projektet
”Den nye bane København-Ringsted”.
Projektbevillingen til den nye bane er på godt
8,8 mia. kr., men herudover er der ifølge ny
anlægsbudgettering afsat en projektreserve
på 10 % og en central anlægsreserve på 20
%. Det betyder samlede reserver på i alt 2,6
mia. kr., mens budgetprognosen medio 2015
er på 8,2 mia. kr. på et tidspunkt, hvor der
kun mangler kontrakter for ca. 16 % af det
samlede anlægsbudget. Tidsplanen forven-
tes at holde, så anlægsarbejdet kan afsluttes
som planlagt i 2018.
Statsrevisorerne noterede sig, at princip-
perne i ny anlægsbudgettering muliggør
større budgetsikkerhed og kvalitet i
beslutningsgrundlaget for store anlægspro-
jekter, men også medfører en risiko for
Sænkning af spor under bro
på jernbanen Køge Nord -
Næstved
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0017.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2014
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
17
Jernbanebroen over Ring 4
ved Vallensbæk
systematisk overbudgettering. Derfor bør
man sørge for at reducere de generelle
reserver i takt med, at risici reduceres,
hvilket forudsætter en stærk risikohåndte-
ring og grundig vurdering af de økonomiske
konsekvenser. Statsrevisorerne vil følge
udviklingen i forbindelse med opfølgningen
Beretning 22/2014 om projektet ”Den
nye bane København-Ringsted”.
Med besigtigelsen fik Statsrevisorerne et
godt indblik i fremdriften i infrastrukturpro-
jekterne samt i, hvordan Metroselskabet,
Vejdirektoratet og Banedanmark styrer
projekterne.
Statsrevisorerne erfarede under besigtigel-
sen ikke forhold, som har nødvendiggjort
opfølgning ud over den lovbestemte opfølg-
ning på ovennævnte beretninger.
Nyt dansk medlem af
Den Europæiske Revisionsret
Det årlige fælles møde for Finansudvalget,
Europaudvalget og Statsrevisorerne om
revisionen af EU-midler blev aflyst som følge
af det danske medlem af Den Europæiske
Revisionsret Henrik Otbos uventede døds-
fald. Henrik Otbo blev bisat i Stavnsholt Kirke
6. februar 2015.
Statsrevisorerne indstillede til Folketingets
Præsidium, at afdelingschef i Rigsrevisionen,
Bettina Jakobsen, blev udpeget som nyt
dansk medlem af Den Europæiske Revisions-
ret. Indstillingen blev foretaget efter en ny
udvælgelsesprocedure med opslag af
stillingen og konsulentbistand.
Folkemødet på Bornholm
– magtens kontrollanter i krydsild
Statsrevisorerne deltog for 4. gang i et event
på Folkemødet på Bornholm i juni 2015.
I Danchells Anlæg mødte ca. 100 interesse-
rede borgere Statsrevisorerne, rigsrevisor
Lone Strøm og ombudsmand Jørgen Steen
Sørensen. Ordstyrer var journalist, tidligere
minister og statsrevisor Hans Engell.
I første del af mødet fortalte magtens
kontrollanter om nogle af de sager, der
havde fyldt meget i det seneste år, og som
mange havde hørt om i aviser og tv, men
som også var af væsentlig principiel
betydning.
Ombudsmanden fortalte om Eritrea-sagen,
der handlede om offentligt ansattes
ytringsfrihed, skattesagskommissionen, der
blandt andre temaer også drejede sig om
vildledning af ombudsmanden, og fortalte
endelig om en gaveproblematik i forhold til
Hvidovre Hospitals direktør og den saudiara-
biske ambassadør.
Rigsrevisor og statsrevisorerne gennemgik
problemerne ved rejsekortet og sagen om
brug af forskningsmidler på hospitalerne, der
af overlægerne blev anvendt til andet end
forskning. De mange problemer på SKATs
område blev også gennemgået.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0018.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
18
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
Statsrevisorerne Henrik
Thorup (DF), Klaus Frandsen
(RV), Peder Larsen (SF),
ombudsmand Jørgen Steen
Sørensen og rigsrevisor
Lone Strøm på Folkemødet.
Derefter blev der diskuteret en række myter
og påstande, som ofte høres om den
offentlige forvaltning, men ikke nødvendigvis
har et reelt indhold:
• at staten kan ikke styre store offentlige
anlægsarbejder, så budgetterne over-
skrides med millioner eller milliarder,
uanset om det gælder motorveje, jern-
baner eller it-projekter
• at selv om sagerne er alvorlige og velbelyst,
får de aldrig konsekvenser for de ansvarlige
• at det er altid de samme ministerier og styre-
lser, der begår fejl og forsømmelser, eller
som ikke har styr på pengene
• at det er næste altid medierne, som graver
de alvorlige sager frem - sjældent Ombuds-
manden, rigsrevisionen eller Statsreviso-
rerne.
Besøg fra udlandet
Statsrevisorernes sekretariatschef har i
februar og september 2015 holdt oplæg for 2
hold à ca. 20 embedsmænd fra udviklings-
lande, der er på studieophold ved Danida
Fellowship Centre. De studerende har fået en
orientering om god regeringsførelse og den
statslige revision i Danmark i forbindelse
med deres kursus “Financial Management
and Good Governance in the Public Sector”.
Et tilsvarende arrangement blev afholdt for
udenlandske DIS-studerende i januar 2015.
Rigsrevisionen havde den 17. og 18. august
2015 besøg fra GAO – USA’s rigsrevision – og i
den forbindelse fik de under et besøg i
Folketinget en orientering om Statsrevisorer-
nes rolle.
Sekretariatschefen orienterede i september
2015 om Statsrevisorernes arbejde og
funktion for en hollandsk delegation med 17
deltagere. Delegationen var sammensat af
økonomi- og budgetansvarlige fra de
nederlandske ministerier, og højtstående
medarbejdere fra det nederlandske finansmi-
nisterium. Delegationen var under ledelse af
generaldirektøren for statsbudgettet og
ledsaget af den hollandske ambassadør i
Danmark.
I slutningen af september 2015 havde flere
af statsrevisorerne møde med Anthony
Staddon, Westminster University, som for
Verdensbanken forsker i Public Accounts
Committees (PAC). Han var ved at researche
til en samfundsvidenskabelig artikel om
medlemmer af PAC, som ikke er parlaments-
medlemmer og ønskede at inddrage de
danske erfaringer med denne praksis.
Den 17. november 2015 fik to embedsmænd
fra det tyrkiske parlament en orientering om
Statsrevisorernes opgaver og arbejdsform af
Sekretariatet.
Statsrevisorerne havde den 14. december
2015 besøg af 22 engagerede medlemmer af
det indonesiske parlamentet med vicespea-
ker i spidsen. Besøget skyldtes især, at
Danmark var kåret som det mindst korrupte
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0019.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2014
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
19
land i verden. Via den indonesiske ambassa-
dør i København har Sekretariatet efterføl-
gende aftalt at udveksle oplysninger med the
Corruption Eradication Commission of the
Republic of Indonesia.
Netværk for parlamentariske revisionsor-
ganer i Norden og deres sekretariater
I 2010 besluttede Statsrevisorernes formand
og hans finske og norske kollega, at man
burde have et nordisk netværk for parlamen-
tariske revisionsorganer og deres sekretaria-
ter, så man kunne udveksle viden og erfarin-
ger. De parlamentariske revisionsorganers
opgaver og funktioner er så unikke, at
inspiration til udvikling og bedste praksis må
søges hos tilsvarende revisionsorganer i
andre lande.
De danske statsrevisorer var i marts 2012
værter for det første møde for parlamentari-
ske revisionsorganer i Norden med deltagere
fra Finland, Færøerne, Grønland, Island,
Norge, Sverige og Åland. Herefter var der i
april 2013 møde i Stortinget i Oslo, hvor man
drøftede udvalgte oplysninger i en ny
database over den parlamentariske revision i
Norden.
Det seneste seminar blev afholdt i Reykjavik
den 10. marts 2015, hvor Statsrevisorernes
formand, næstformand og sekretariatsche-
fen deltog i et møde med deltagere fra 6
nordiske lande, mens Åland og Finland var
fraværende. Der var oplæg om den nye
islandske finanslov og en god diskussion på
baggrund af databasen over de nordiske
revisionsorganer. I en runde om sager fra de
enkelte lande fortalte næstformanden om
undersøgelsen af forvaltningen af forsk-
ningsmidler på hospitalerne, mens forman-
den redegjorde for solcellesagen og princi-
pielle betragtninger på grænserne for
revisionens adgang til lovgivningsprocessen.
Færøerne havde et interessant indlæg om
konsekvenserne for revisionen, når der blev
etableret nye virksomheder: hvilken type
revision ønsker man, og hvor stor indsigt får
man?
Man besluttede at mødes igen i Sverige i
2017, mens embedsmænd fra revisionsorga-
nerne i de nordiske parlamenter mødes i
Finland i 2016 for at forberede politikernes
seminar.
Statsrevisorernes interne temadebatter
Statsrevisorerne havde intern temadebat
den 25. februar og 21. april 2015 om inspira-
tion fra sammenligninger med statsrevisorer
i andre lande.
Statsrevisorerne konstaterede, at Folketinget
i højre grad kan benytte revisionens resulta-
ter i den parlamentariske kontrol og i det
fremadrettede lovgivningsarbejde. Spørgs-
Et hold fra Danida Fellows-
hip Centre stiller op til grup-
pebillede i Landstingssalen
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0020.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
20
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
målet var, hvordan man i højere grad kunne
inddrage revisionens resultater i Folketingets
arbejde. I Sverige havde man erfaret, at da
Riksrevisionen begyndte at rapportere
direkte til fagudvalgene, blev der truffet
færre beslutninger i Rigsdagen på basis af
Riksrevisionens beretninger.
Statsrevisorerne drøftede Folketingets behov
for at gennemføre hurtige og saglige
undersøgelser, hvor man ønsker at placere et
ansvar. Statsrevisorerne har mulighed for
gennemføre høringer og samråd, og Rigsrevi-
sionen kan til særlige undersøgelser inddra-
ge ekstern bistand med særlige spidskompe-
tencer. På trods af ministeransvaret kan det
dog være et problem for demokratiet, at der
ikke bliver fulgt op på revisionssager trods en
stærk opfølgningsprocedure.
Statsrevisorerne har mulighed for at afholde
høring eller samråd, men har ikke benyttet
sig deraf siden 1980’erne. Et lukket samråd
kunne overvejes i visse sager, men det
afhang af sagen og situationen. I nogle
tilfælde kunne et mundtligt samråd måske
bidrage til en bedre og/eller hurtigere løsning
af problemerne, og ministeren skulle så
ledsages af en eller to embedsmænd.
Konsensusprincippet og lukkede samråd
kunne sikre saglighed og fortrolighed og
måtte ikke tilskynde til personlig profilering.
I en temadebat den 11. november 2015
drøftede Statsrevisorerne brugervenlig
digitalisering i den offentlige sektor med en
række eksperter.
Brugervenlighed er ikke en selvfølge, når der
udarbejdes hjemmesider eller andre digitale
løsninger i det offentlige, selv om velfunge-
rende digitale løsninger er en gevinst for
borgere, virksomheder og myndigheder.
Debatten fulgte bl.a. op på
Beretning 1/2013
om brugervenlighed og brugerinddragelse i
offentlige digitale løsninger,
som Statsrevi-
sorerne afgav til Folketinget den 9. oktober
2013 og
Beretning 4/2015 om brugervenlig-
heden af offentlig digital selvbetjening for
virksomheder,
som Statsrevisorerne havde
afgivet samme dag.
I debatten deltog Rolf Molich fra Københavns
Universitet, som gav en status på om
brugervenligheden /usability i de digitale
løsninger, som kommuner og staten benytter
sig af. Herefter gennemgik han årsager til
uoverensstemmelse mellem opbygningen af
it-løsningen og det, som virker logisk for
brugeren.
Webkonsulent og direktør Børge Kristensen
gennemgik, hvilke processer, der fører til
brugervenlige løsninger, principperne for
brugervenlighed, og hvordan man måler man
brugervenlighed.
Direktør i Digitaliseringsstyrelsen, Lars
Frelle-Petersen, talte om, hvordan offentlig
digital service skaber værdi for borgere og
virksomheder og gav en status på den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi
2011-15. Endvidere skitserede han, hvordan
Digitaliseringsstyrelsen sikrede, at der blev
taget højde for brugervenlighed i offentlige
digitale løsninger.
Endelig gennemgik Lillian Mogensen,
koncerndirektør i ATP’s Administrationsfor-
retning og HR-direktør i Udbetaling Danmark,
hvordan man i praksis arbejder med bruger-
venlige digitale løsninger hos ATP og i
Udbetaling Danmark og gav eksempler på
projekter, der var gået godt og mindre godt.
Pressemøder
Den 21. april 2015 afholdt Statsrevisorerne
pressemøde om
Beretning 11/2014 om
driften af rejsekortet.
Statsrevisorerne
kritiserede skarpt, at Transportministeriet og
parterne bag rejsekortet hverken havde
sikret, at rejsekortet var brugervenligt, eller
at Rejsekort A/S’ økonomi var tilfredsstillen-
de. Rejsekortets manglende brugervenlighed
betød fx, at trafikselskaberne ikke havde
udfaset eksisterende billetprodukter og
derved havde bidraget til at svække rejsekor-
tets økonomi.
Den 24. juni 2015 afholdt Statsrevisorerne
pressemøde om
Beretning 16/2014 om
budgetoverskridelsen ved Eurovision Song
Contest.
Statsrevisorerne havde taget
initiativ til undersøgelsen og kritiserede, at
værtsbyparterne havde organiseret begiven-
heden på en måde, der hindrede et samlet
overblik over og ansvar for projekt- og
økonomistyringen. Aftalerne mellem værts-
byparterne havde medvirket til uenigheder
og uigennemsigtighed i projektet. Projektsel-
skabet havde ikke professionel erfaring med
byggestyring, risikostyring, projekt- og
økonomistyring, men havde haft det fulde
ansvar for opgaveløsningen og bar hele den
økonomiske risiko.
Den 11. november 2015 afholdt Statsreviso-
rerne pressemøde om
Beretning 3/2015 om
Skatteministeriets økonomistyring.
Beretnin-
gen var udarbejdet på Statsrevisorernes
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0021.png
END ELIG B E TÆNK NIN G 2014
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
21
Alle statsrevisorer til stede
på pressemøde - fra
venstre: Lars Barfoed (K),
Klaus Frandsen (RV), Peder
Larsen (SF), Henrik Thorup
(DF), Lennart Damsbo-An-
dersen (S) og Søren Gade
(V)
anmodning, da man havde hæftet sig ved de
seneste års mange og alvorlige problemsager
i Skatteministeriets og SKATs forvaltning,
samtidig med at styringen skulle håndtere
faldende bevillinger og skærpede krav til
effektiviseringer. Statsrevisorerne kritisere-
de skarpt, at Skatteministeriet ikke havde
sikret rammer og grundlag for en tilfredsstil-
lende opgaveløsning i SKAT.
Faglig evalueringsdag i Rigsrevisionen
Statsrevisorerne var inviteret til Rigsrevisio-
nens faglige evalueringsdag den 19. januar
2015, hvor der var lejlighed til at møde
evaluatorerne af Rigsrevisionens beretninger
fra 2014. Der var afgivet skriftlige evaluerin-
ger af professorerne Hanne Foss Hansen,
Carsten Greve, Karsten Revsbech, Torben M.
Andersen og Jørgen Grønnegaard Christen-
sen. Sidstnævnte deltog ikke på evaluerings-
dagen.
Efter rigsrevisors velkomst blev dagen
indledt ved Statsrevisorernes formand, som
holdt et indlæg om hvilke faglige kvalitets-
og dokumentationskrav, der må stilles til
beretningerne, hvis de skal have værdi og
nytte for Folketinget.
Udvalgsarbejde om den statslige revisi-
ons adgang til at undersøge det lovforbe-
redende arbejde
Sekretariatschefen har sammen med
Folketingets lovchef og en repræsentant fra
Finansministeriet siden medio 2014 og til
udgangen af januar 2015 været sekretariat
for et underudvalg, som blev nedsat på møde
den 27. november 2013 i Folketingets Udvalg
for Forretningsordenen (UFO). Baggrunden
var regeringens henvendelse til Folketingets
formand i oktober 2013 vedrørende omfan-
get af Statsrevisorernes og Rigsrevisionens
adgang til undersøgelser af det lovforbere-
dende arbejde. Underudvalgets overvejelser
førte til, at UFO i beretning nr. 5. 2014-2015
af 4. februar 2015 konkluderede, at man ikke
fandt anledning til at foretage præciseringer
i lovgivningen om den statslige revision, men
havde tillid til, at den statslige revision kunne
foretage tilbundsgående undersøgelser uden
derved at blive normskabende for regerin-
gens lovforberedende arbejde.
Andre møder
Statsrevisorernes sekretariatschef orientere-
de på et møde den 26. januar 2015 Folketin-
gets udvalgssekretærer om Statsrevisorer-
nes arbejde og mulighederne for at
nyttiggøre dette i Folketingets udvalg.
Statsrevisorernes formand og sekretariats-
chefen deltog den 4. februar 2015 i Folketin-
gets konference om udvalgsarbejdet.
En udløber af konferencen blev Udvalgsafde-
lingens arbejde med et katalog over redska-
ber, som udvalgene kan benytte sig af, når et
udvalg beslutter at overvåge eller evaluere
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0022.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
22
4 . S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I G T I G E L S E
virkningerne af en lov. Statsrevisorernes
Sekretariat og Rigsrevisionen har bidraget til
kataloget, som skal være et hjælperedskab
til udvalg, der ønsker at påtage sig et større
ansvar for at overvåge, om væsentlig
lovgivning efterfølgende får de tilsigtede
virkninger.
I forlængelse heraf gav Sekretariatet den 24.
november 2015 udvalgssekretærerne en
orientering om, hvilke muligheder visse af
Statsrevisorernes beretninger gav for
opfølgning på lovgivningen og hvilke mulig-
heder, der var for et udvidet samarbejde
mellem udvalgssekretærerne og Statsreviso-
rernes Sekretariat.
Statsrevisorerne deltog i et møde med
Rigsrevisionens medarbejdere den 18. marts
2015, hvor der blev lagt op til en debat med
statsrevisorerne, på baggrund af Statsreviso-
rernes indlæg om henholdsvis Statsrevisorer-
nes internationale samarbejde, synspunkter
på Rigsrevisionens beretningsproduktion,
samarbejdet med pressen, samarbejdet med
Folketinget, hvordan beretningerne bliver
brugt efter Statsrevisorernes møde, og hvad
Statsrevisorerne opfattede som et godt
beretningsforløb.
Sekretariatet havde den 21. maj 2015 besøg
af nye medarbejdere fra Rigsrevisionen, som
fik en orientering om Statsrevisorerne.
Formanden deltog den 21. august 2015 i et
debatmøde afholdt af Karnovs forlag i
forbindelse med udgivelsen af bogen ”Offent-
lig revision i det 21. århundrede”. Mogens
Lykketoft havde skrevet forord, sekretariats-
chefen havde skrevet en artikel om ”Parla-
mentarisk revision i Norden” og var sammen
med Rolf Elm-Larsen initiativtager til og
redaktør af bogen, mens Statsrevisorerne
formand var blevet interviewet sammen med
journalist og tidligere statsrevisor Hans
Engell til bogens artikel ”Offentlige revision i
en medieskabt virkelighed”.
Statsrevisorerne havde den 7. oktober 2015
dialogmøde med rigsrevisor med 3 emner:
Revisionen af SKAT og Skatteministeriet,
bl.a. om ministeriets interne revision,
revisionens rolle i regionerne, herunder
spørgsmålet om målrettet revision i enkelte
regioner og endelig et forslag om Rigsrevisio-
nens præsentation af tilrettelæggelsesnota-
ter for Statsrevisorerne.
Sekretariatschefen holdt i oktober 2015
sammen med Rigsrevisionen en række oplæg
på et seminar for private revisorer om
offentlig revision på Færøerne.
Rigsrevisionen afholdt den 5. november 2015
national konference om revision af økonomi-
styring og digitalisering.
Statsrevisorerne deltog med flere oplæg på
konferencen, hvor man skulle drøfte forskelli-
ge tilgange til revision af økonomistyring og
digitalisering for såvel de politiske beslut-
ningstagere som de reviderede virksomheder
i den offentlige sektor. Målgruppen var
revisorer, ansatte i den offentlige og private
sektor og andre, som beskæftiger sig med
styring og revision i den offentlige sektor.
Statsrevisorernes formand var blevet bedt
om at indlede konferencen under overskrif-
ten ”Statsrevisorernes forventninger til
revision af økonomistyring og digitalisering”.
Senere på formiddagen fortalte statsrevisor
Lars Barfoed om de forskelle i behov for
revision af økonomistyring, der kunne
udspringe af rollen som henholdsvis minister,
folketingsmedlem og statsrevisor. Eftermid-
dagen var afsat til forskellige spor, og her
deltog statsrevisor Lennart Damsbo-Ander-
sen med et oplæg om emnet: revisionens
betydning for en bedre økonomistyring i den
offentlige sektor.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0023.png
END ELIG BE TÆ NKNI NG 20 14
5 . S A M M E N S Æ T N I N G A F S TAT S R E V I S O R KO L L E G I E T
23
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2014-2018
Folketinget valgte på sit møde 11. juni 2014 følgende til statsrevisorer og stedfortrædere for
perioden 1. oktober 2014 til 30. september 2018, jf. lov om statsrevisorerne og folketings-
beslutning om statsrevisorernes valg og virksomhed:
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Kristian Jensen (V)
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Lennart Damsbo-Andersen (S)
Lars Barfoed (K)
Stedfortrædere
Jonas Dahl (SF)
Peter Skaarup (DF)
Inger Støjberg (V)
Jane Alrø Sørensen (SF, udpeget af RV)
Henrik Dam Kristensen (S)
Brian Mikkelsen (K)
Statsrevisorerne konstituerer sig årligt, senest 7. oktober 2015 med Peder Larsen (SF) som
formand og Henrik Thorup (DF) som næstformand.
Socialdemokraterne udpegede med virkning fra 24. oktober 2014 Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) som stedfortræder for den resterende del af indeværende funktionsperiode i stedet for
Henrik Dam Kristensen (S).
Efter at Kristian Jensen og Inger Støjberg 28. juni 2015 blev udnævnt som ministre, valgte
Folketinget Søren Gade (V) som statsrevisor fra 28. juli 2015 for den resterende del af funktion-
sperioden og Jakob Ellemann-Jensen (V) som ny stedfortræder.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Jens Fre-
derik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, 30. marts 2016
Peder Larsen (udpeget af SF), formand
Henrik Thorup (udpeget af DF), næstformand
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Lennart Damsbo-Andersen (S), MF
Lars Barfoed (udpeget af K)
Søren Gade (V), MF
Stedfortrædere
Jonas Dahl (SF), MF
Peter Skaarup (DF), MF
Jane Alrø Sørensen (SF, udpeget af RV)
Pernille Rosenkrantz-Theil (S), MF
Brian Mikkelsen (K), MF
Jakob Ellemann-Jensen (V), MF
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0024.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
24
6 . OV ERSIGT OVER STATREVIS ORER NES B EMÆR KNINGE R
6. Oversigt over
Statsrevisorernes bemærkninger
Statsrevisorerne har som led i opfølgningen afgivet bemærkninger til følgende beretninger:
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 2/2008 om styring af statslige digitaliseringsprojekter
Statsrevisorerne konstaterer, at beretningen har haft den positive effekt, at Finansmi-
nisteriet har taget initiativer til, at arbejdet med digitaliserings- og it-projekter i staten
professionaliseres.
Kravene til statslige digitaliseringsprojekter og it-projekter blev fra finansåret 2011
skærpet med henblik på at sikre flere projekter til tiden og til den budgetterede pris.
Projekter over 10 mio. kr. skal fx forelægges Statens It-projektråd, der bl.a. følger op på,
at der udarbejdes effektvurderinger og gevinstrealiseringsplaner for projekterne.
Statsrevisorerne, den 19. august 2015.
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 9/2010 om rejsekortprojektet
Statsrevisorerne afslutter herved denne sag om rejsekortet i Endelig betænkning 2014.
Eventuelle udestående fra opfølgningen på beretningen vil blive fulgt op i forbindelse
med behandlingen af den nye beretning 11/2014 om driften af rejsekortet, som afgives
til Folketinget i dag.
Statsrevisorerne, den 21. april 2015.
Beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 15/2012 om samlingen af den statslige lønadministration i
Finansministeriet
Statsrevisorerne finder det utilfredsstillende, at det ikke med sikkerhed kan afgøres, om
de forventede effektiviseringsgevinster ved etableringen af Økonomiservicecentret
(ØSC) er opnået.
Ved så stort et projekt med betydelige omlægninger af statens samlede administration,
burde Finansministeriet have sikret et bedre regnskabsmæssigt grundlag for at kunne
følge op på effekterne.
Statsrevisorerne vil følge Moderniseringsstyrelsens og Statens Administrations
initiativer for at forbedre lønadministrationen i staten.
Statsrevisorerne, den 19. august 2015.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0025.png
END ELIG BE TÆ NK NING 2014
6. OVE RSIGT OVER STATREV IS ORE RNES B EM ÆR KNI NG E R
25
Beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 1/2014 om statens behandling af fortrolige oplysninger om personer
og virksomheder
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at ministrene hurtigt har taget en række
initiativer for at styrke sikkerheden omkring statens behandling af fortrolige oplysninger
om personer og virksomheder.
Rigsrevisionen vil i den løbende it-revision følge op på, om initiativerne implementeres
som planlagt, og at de fungerer i praksis.
Statsrevisorerne, den 18. marts 2015.
Beretning nr. 17/2014 om satspuljen
Statsrevisorerne finder fortsat, at der mangler gennemsigtighed om den samlede
anvendelse af satspuljen. Statsrevisorerne finder det ikke tilfredsstillende, at ministeri-
erne ikke har planer om at indsamle mere overordnet og tværgående viden om anvendel-
sen af den samlede pulje, herunder om formålet samlet set bliver indfriet.
Statsrevisorerne skal gentage, at administrationen af satspuljen er for bureaukratisk og
ikke giver et enkelt og præcist samlet overblik over, hvilke ordninger satspuljen finansie-
rer. Statsrevisorerne vil derfor fortsat følge Finansministeriets arbejde med at sikre en
sikker, automatiseret og gennemsigtig administration af satspuljen.
Statsrevisorerne, den 27. januar 2016.
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0026.png
E N D E LIG BETÆN KN IN G 2 01 4
26
7. O PLYSN I NG ER OM IN HABILITET I ENKE LTE SAGER
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behandlet i
denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 9/2010 om rejsekortprojektet
Statsrevisor Lars Barfoed har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 10/2010 om Kriminalforsorgens initativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
Statsrevisor Lars Barfoed har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 13/2011 om indkøb af sygehusmedicin
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 1/2012 om Forsvarets EH-101 helikoptere
Statsrevisor Søren Gade har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 4/2012 om DONG Energy A/S
Statsrevisor Klaus Frandsen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Statsrevisor Søren Gade har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2014
Beretning nr. 4/2014 om second opinionordningen
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 5/2014 om SKATs systemmodernisering
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0027.png
END ELIG BE TÆ N KNI NG 201 4
7. OP LYSNING ER OM IN HAB ILITE T I E NKE LT E SAG E R
27
Beretning nr. 10/2014 om hospitalernes brug af personaleresurser
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 16/2014 om budgetoverskridelsen ved Eurovision Song Contest
2014
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 22/2014 om brug af ny anlægsbudgettering i projektet ”Den ny bane
København-Ringsted”
Statsrevisor Lars Barfoed har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0028.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
28
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
8. Oversigt over beretninger der er
behandlet i Endelig betænkning 2014
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og Statsrevisorernes bemærkninger), findes
kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne
- se efter dokumenter, der knytter sig til
beretningen.
Beretning nr. 1/2014 om statens behandling af fortrolige oplysninger om
personer og virksomheder
Udenrigsministerens redegørelse af 15/1-15
Skatteministerens redegørelse af 20/1-15
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 20/1-15
Justitsministerens redegørelse af 20/1-15
Forsvarsministerens redegørelse af 9/1-15
Ministeren for børn, ligestilling, integration og Sociale forholds redegørelse af 20/1-15
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 20/1-15
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 13/1-15
Rigsrevisionens notat af 17/2-2015
Statsrevisorernes bemærkning af 18/3-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 2/2014 om finansieringsmodellen for forsikrede lediges
arbejdsløshedsdagpenge
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 20/1-15
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 17/12-14
Rigsrevisionens notat af 16/2-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 3/2014 om SKATs forvaltning af restancer
Skatteministerens redegørelse af 3/3-15
Rigsrevisionens notat af 1/4-15
Fortsat sag
Beretning nr. 4/2014 om second opinion-ordningen
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 11/3-15
Rigsrevisionens notat af 10/4-15
Fortsat sag
Beretning nr. 5/2014 om SKATs systemmodernisering
Skatteministerens redegørelse af 27/5- 2015
Rigsrevisionens notat af 26/6-15
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2014 om vagtplanlægning i statslige institutioner
Justitsministerens redegørelse af 22/5-15
Forsvarsministerens redegørelse af 30/4-15
Fødevareministerens redegørelse af 13/5-15
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0029.png
E NDE LIG B E TÆ NKNI NG 20 14
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
29
Transportministerens redegørelse af 29/4-15
Rigsrevisionens notat af 26/6-15
Fortsat sag
Beretning nr. 7/2014 om forskningsmidler på hospitalerne
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 20/7-15
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 31/7-15
Rigsrevisionens notat af 31/8-15
Fortsat sag
Beretning nr. 8/2014 om integrationsindsatsen
Udlændinge-, integrations- og boligministerens redegørelse af 1/9-15
Undervisningsministerens redegørelse af 26/5-15
Rigsrevisionens notat af 29/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 9/2014 om tilsyn med det psykiske arbejdsmiljø
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 5/5-15
Rigsrevisionens notat af 4/6-15
Fortsat sag
Beretning nr. 10/2014 om hospitalernes brug af personaleresurser
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 6/7-15
Rigsrevisionens notat af 20/8-15
Fortsat sag
Beretning nr. 11/2014 om driften af rejsekortet
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 13/7-15
Rigsrevisionens notat af 3/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2014 om Forsvarets lagre
Forsvarsministerens redegørelse af 30/6-15
Rigsrevisionens notat af 20/8-15
Fortsat sag
Beretning nr. 13/2014 om samarbejdet mellem kommunerne og Udbetaling
Danmark
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 3/9-15
Rigsrevisionens notat af 29/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 14/2014 om ministeriernes aktstykker om investeringsprojekter til
Folketingets Finansudvalg
Finansministerens redegørelse af 21/8-15
Forsvarsministerens redegørelse af 31/8-15
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 31/8-15
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 18/8-15
Rigsrevisionens notat af 29/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 15/2014 om politiets henlæggelse af straffesager
Justitsministerens redegørelse af 26/8-15
Rigsrevisionens notat af 25/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2014 om budgetoverskridelsen
ved Eurovision Song Contest 2014
Kulturministerens redegørelse af 23/10-15
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0030.png
E N D E LI G BE TÆN KN I NG 201 4
30
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 21/10-15
Rigsrevisionens notat af 20/11-15
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2014 om satspuljen
Finansministerens redegørelse af 12/8-15
Finansministerens redegørelse nr. 2 af 30/11-15
Social og indenrigsministerens redegørelse af 30/11-15
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 8/12-15
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 27/8-15
Beskæftigelsesministerens redegørelse nr. 2 af 2/12-15
Rigsrevisionens notat af 8/1-16
Statsrevisorernes bemærkning af 27/1-16
Fortsat sag
Beretning nr. 18/2014 om staten som selskabsejer
Finansministerens redegørelse af 23/10-15
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 26/10-15
Skatteministerens redegørelse af 23/10-15
Kulturministerens redegørelse af 23/10-15
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 23/10-15
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 9/10-15
Rigsrevisionens notat af 24/11-15
Fortsat sag
Beretning nr. 19/2014 om harmonisering af taksterne i den kollektive trafik
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 4/1-16
Rigsrevisionens notat af 29/1-16
Fortsat sag
Beretning nr. 20/2014 om indkøb på videregående uddannelsesinstitutioner
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 27/10-15
Finansministerens redegørelse af 27/10-15
Rigsrevisionens notat af 19/11-15
Fortsat sag
Beretning nr. 21/2014 om ansøgningspuljer med en afgrænset ansøgerkreds
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 20/10-15
Energi-, forsynings- og klimaministerens redegørelse af 18/9-15
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 26/10-15
Finansministerens redegørelse af 26/10-15
Forsvarsministerens redegørelse af 12/10-15
Justitsministerens redegørelse af 21/10-15
Kirkeministerens redegørelse af 2/11-15
Kulturministerens redegørelse af 26/10-15
Miljø- og fødevareministerens redegørelse af 27/10-15
Ministeren for børn, undervisning og ligestillings redegørelse af 26/10-15
Social- og indenrigsministerens redegørelse af 27/10-15
Sundheds- og ældreministerens redegørelse af 27/10-15
Transport- og bygningsministerens redegørelse af 12/10-15
Uddannelses- og forskningsministerens redegørelse af 29/9-15
Udenrigsministerens redegørelse af 23/10-15
Ministeren for nordisk samarbejdes redegørelse af 5/11-15
Udlændinge-, integrations- og boligministerens redegørelse af 27/10-15
Rigsrevisionens notat af 1/12-15
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0031.png
E NDE LIG B E TÆ NK NIN G 2014
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G E R D E R E R B E H A N D L E T I E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 014
31
Beretning nr. 22/2014 om brug af ny anlægsbudgettering i projektet ”Den ny bane
København-Ringsted”
Transport – og bygningsministerens redegørelse af 25/11-15
Rigsrevisionens notat af 18/12-15
Fortsat sag
Beretning nr. 23/2014 om revisionen af statsregnskabet for 2014
Alle ministre har afgivet redegørelse i november 2015
Rigsrevisionens notat af 23/12-15
Sagen er afsluttet
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0032.png
E N D E LIG BE TÆN KN I NG 2014
32
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
9. Opfølgning på fortsatte beretninger
vedrørende tidligere år
Fortsatte beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 2/2008 om styring af statslige digitaliseringsprojekter
Rigsrevisionens fortsatte notat (nr. 2) af 11/8-15
Statsrevisorernes bemærkning af 19/8-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 17/2008 om Forsvarets understøttelse af sine militære operationer i
Afghanistan
Rigsrevisionens fortsatte notat (nr. 2) af 6/3-15
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 9/2010 om rejsekortprojektet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 13/4-15
Statsrevisorernes bemærkning af 21/4-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 10/2010 om Kriminalforsorgens initiativer til forebyggelse af dømtes
tilbagefald til kriminalitet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 2/11-15
Fortsat sag
Beretning nr. 12/2010 om Kystbanen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 28/7-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 13/2010 om SKATs indsatsstrategi (II)
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/1-16
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 13/2011 om indkøb af sygehusmedicin
Rigsrevisionens fortsatte notat af 21/10-15
Fortsat sag
Beretning nr. 16/2011 om undervisningen på universiteterne
Rigsrevisionens fortsatte notat af 27/11-15
Fortsat sag
Beretning nr. 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Rigsrevisionens fortsatte notat af 10/2-16
Fortsat sag
Statsrevisorerne betænkning EB2014 - Bilag 2: Endelig betænkning 2014 - tekstdel med afgivelsesbemærkning
1619950_0033.png
END ELIG BE TÆ NKNI NG 201 4
9 . O P FØ L G N I N G PÅ FO R T S AT T E B E R E T N I N G E R V E D R Ø R E N D E T I D L I G E R E Å R
33
Beretning nr. 18/2011 om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
Rigsrevisionens fortsatte notat af 31/8-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 19/2011 om forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsas-
sistenters ansættelsesforhold
Rigsrevisionens fortsatte notat af 22/10-15
Sagen er afsluttet
Fortsatte beretninger vedrørende 2012
Beretning nr. 1/2012 om Forsvarets EH-101 helikoptere (II)
Rigsrevisionens fortsatte notat af 19/10-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 3/2012 om utilsigtet brug af AMU
Rigsrevisionens fortsatte notat af 18/1-16
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 4/2012 om DONG Energy A/S
Rigsrevisionens fortsatte notat af 31/8-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 15/2012 om samlingen af den statslige lønadministration i Finans-
ministeriet
Rigsrevisionens fortsatte notat af 11/8-15
Statsrevisorernes bemærkning af 19/8-15
Fortsat sag
Fortsatte beretninger vedrørende 2013
Beretning nr. 5/2013 om Forsvarets procedurer for anskaffelse af større materiel
Rigsrevisionens fortsatte notat af 25/9-15
Fortsat sag
Beretning nr. 6/2013 om etablering af nationalparker i Danmark
Rigsrevisionens fortsatte notat af 7/1-16
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 18/2013 om status på byggeriet af Cityringen
Rigsrevisionens fortsatte notat af 20/10-15
Sagen er afsluttet
Beretning nr. 22/2013 om indsatsen over for hjemløse
Rigsrevisionens fortsatte notat af 8/1-16
Fortsat sag