Finansudvalget 2013-14
SB 20 26
Offentligt
2183242_0001.png
Maj 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Statens brug af
konsulenter
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
2183242_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om statens brug af konsulenter
(beretning nr. 20/2013)
29. april 2020
RN 1104/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om statens brug af konsulenter,
som blev indledt med en beretning i 2014. Vi har tidligere behandlet sagen i notater
til Statsrevisorerne af 9. december 2014 og 7. august 2017.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Konklusion
Rigspolitiet har gennemført en række tiltag, som har til hensigt at sikre, at politiet over-
holder udbudsreglerne, herunder ved køb af konsulentydelser. Rigsrevisionen finder
Rigspolitiets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
Rigspolitiet har i al væsentlighed gennemført og idriftsat 6 tiltag, som skal sikre, at
Rigspolitiet overholder udbudsreglerne og har et øget ledelsesfokus, særligt ved køb
af konsulentydelser.
Rigspolitiet har som et af tiltagene fået udarbejdet en ekstern analyse af politiets
samlede indkøb i perioden 2013-2016. Analysen indeholdt 9 anbefalinger. Politiet
har i al væsentlighed afsluttet implementeringen af disse 9 anbefalinger. Politiet
modtog rapporten i marts 2018.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Økonomistyrelsen har igangsat et projekt om en automatiseret forkontering af fakturaer
i IndFak, herunder af indkøbskategorierne. Implementeringen af dette forventes at bli-
ve påbegyndt fra efteråret 2020. Det skal bl.a. føre til at sikre en mere ensartet registre-
ring af fakturaer, herunder af indkøbskategorierne. På sigt vil dette kunne medføre, at
kvaliteten af virksomhedernes registreringer af konsulentkøb forbedres. Dette skal bi-
drage til at sikre mere retvisende tal for statens reelle forbrug af konsulenter.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
de undersøgte virksomheders arbejde med at sikre kvaliteten af registreringerne i
indkøbsdatabasen (nu i fakturadatabasen).
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
2183242_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i juni 2014 en beretning om statens brug af konsulenter. Beret-
ningen handlede om, hvorvidt statslige virksomheder køber og anvender konsulenter
på en hensigtsmæssig måde. Endvidere handlede den om, hvorvidt Finansministeriet
og ressortministerierne har retvisende information om statens brug af konsulenter, og
hvordan konsulentforbruget har udviklet sig i perioden 2008-2013.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det utilfredsstillende, at der
fortsat ikke var retvisende tal for statens reelle forbrug af konsulenter. Statsrevisorer-
ne kritiserede endvidere, at statens konsulentkøb stadig kun i få tilfælde var baseret
på strategiske og dokumenterede overvejelser om, hvilke typer af opgaver der bedst
blev løst af konsulenter.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Ministeriernes arbejde med at udarbejde kon-
cernstrategier, herunder arbejdet med at styrke
den strategiske tilgang til konsulentkøb.
2. Finansministeriets arbejde med at styrke den
strategiske tilgang i ministerierne og den generelle
vejledning om konsulentkøb.
3. De undersøgte virksomheders arbejde med at
etablere retningslinjer, der kan understøtte vel-
overvejede og hensigtsmæssige konsulentkøb.
4. Finansministeriets og de øvrige ministeriers ar-
bejde med at tilvejebringe styringsrelevant infor-
mation.
5. Rigspolitiets arbejde med at implementere de
tiltag, som knytter sig til overholdelse af udbuds-
reglerne i forbindelse med køb af konsulentydelser.
(Punktet blev tilføjet som et nyt punkt i Rigsrevisio-
nens notat af 7. august 2017.
6. De undersøgte virksomheders arbejde med at
sikre kvaliteten af registreringerne i indkøbsdata-
basen.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Afsluttet i forbindelse med notat til
Statsrevisorerne af 7. august 2017.
Behandles i dette notat.
Behandles i dette notat.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
3
II. Ministeriernes initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende ministeriernes initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter. Gennemgangen er baseret på redegørelser fra Justitsministeriet og
Finansministeriet. Vi har desuden drøftet Økonomistyrelsens initiativer på et møde
med styrelsen.
Rigspolitiets arbejde med at implementere de tiltag, som knytter sig
til overholdelse af udbudsreglerne i forbindelse med køb af konsulent-
ydelser
7. Det fremgik af beretningen, at kun 5 ud af de 10 undersøgte virksomheder havde
udarbejdet retningslinjer, der kunne understøtte velovervejede og hensigtsmæssige
konsulentkøb.
8. Rigsrevisionens gennemgang i notat til Statsrevisorerne af 7. august 2017 viste, at
alle 10 virksomheder, herunder Rigspolitiet, havde udarbejdet retningslinjer med hen-
blik på at understøtte velovervejede og hensigtsmæssige konsulentindkøb.
9. Rigspolitiet offentliggjorde dog i marts 2017 en undersøgelse, der viste, at Rigspoli-
tiet på trods af udarbejdelse af vejledninger i væsentligt omfang ikke havde efterlevet
retningslinjerne og udbudsreglerne. Rigspolitiet oplyste på den baggrund, at de ville
gennemføre 6 tiltag, der skulle sikre overholdelsen af udbudsreglerne.
10. I boks 1 gennemgås Rigspolitiets indsats ved de 6 tiltag, som Rigspolitiet også har
orienteret Retsudvalget om i oktober 2019.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
2183242_0005.png
4
Boks 1
Rigspolitiets 6 tiltag for at sikre, at udbudsreglerne efterleves
Tiltag 1: Ekstern undersøgelse af indkøbsområdet
Tiltaget er gennemført. Rigspolitiet modtog i marts 2018 en rapport fra PwC om politiets samlede indkøb i perioden 2013-
2016. Rapporten konkluderede, at der var sket markante fejl i politiets håndtering af indkøb, og at der havde været store
problemer med at overholde udbudsreglerne. PwC kom også med 9 anbefalinger, som politiet i al væsentlighed har afslut-
tet implementeringen af.
Tiltag 2: Konkret gennemførelse af udbud på områder uden udbudsdækning
Tiltaget er gennemført. Rigspolitiet har med bistand fra konsulentfirmaet Valcon gennemført en analyse af, hvilke indkøb
der ikke har været foretaget udbudsmæssigt og/eller forvaltningsmæssigt korrekt, og som derfor skulle sendes i udbud
For 89 % af disse indkøb er der igangsat eller afsluttet et udbud, mens der for 11 % af indkøbene er planlagt udbud
1)
.
Tiltag 3: Styrket koncernindkøb og kompetenceløft
Tiltaget er gennemført. Ved dette tiltag har Rigspolitiet bl.a. udarbejdet en indkøbspolitik og styrket udbuds- og indkøbs-
kompetencerne i Koncernindkøb, hvor der er tilført resurser og sket kompetenceudvikling inden for indkøbs- og udbuds-
reglerne.
Tiltag 4: Styrket controllingindsats
Tiltaget er gennemført. Rigspolitiet har bl.a. etableret en enhed for tilsyn og controlling pr. 1. maj 2017, som har et særligt
fokus på indkøb. Der er blevet implementeret et nyt koncept for intern kontrol på indkøbsområdet med afrapporteringer
til Rigspolitiets direktion og politikredsenes ledelse.
Tiltag 5: Indkøbsproces med stærk ledelsesmæssig forankring
Tiltaget er gennemført. Rigspolitiet har bl.a. indført en indkøbsproces, hvor nye indkøbsaftaler med en kontraktsum på
over 100.000 kr. skal påtegnes af den ansvarlige direktør. Desuden er retningslinjerne for køb af konsulentydelser blevet
skærpet, bl.a. skal alle konsulentkøb godkendes på direktørniveau.
Tiltag 6: Styrket aftalestyring og opfølgning
Tiltaget er gennemført. Der er bl.a. implementeret et fælles koncept for kontraktstyring på tværs af politiet og et kontrakt-
styringssystem, som skal skabe overblik over antallet af kontrakter og kontrakternes udløb, leveranceopfølgning mv.
Der er endvidere oprettet en kontraktstyringsenhed i Rigspolitiets Koncernindkøb.
1)
Procentangivelserne er opdaterede opgørelser fra Rigspolitiets opfølgning i januar 2020 til Justitsministeriet.
Kilde:
Rigspolitiets notat til Retsudvalget af 29. oktober 2019 om status på tiltag til at sikre overholdelse af udbudsreglerne i politiet.
Det fremgår af boks 1, at udviklingsaktiviteterne under de 6 tiltag i al væsentlighed er
gennemført. Den eksterne undersøgelse (tiltag 1) mundede ud i 9 anbefalinger, hvoraf
enkelte anbefalinger endnu ikke er fuldt ud implementeret. Det er Rigsrevisionens vur-
dering, at alle de centrale anbefalinger i forhold til konsulentkøb er implementeret.
11. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Rigspolitiet i al væsentlighed har gen-
nemført og idriftsat de 6 tiltag, som skal sikre, at Rigspolitiet overholder udbudsregler-
ne ved køb af konsulentydelser, og sikre et øget ledelsesfokus på indkøbsområdet.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
5
De undersøgte virksomheders arbejde med at sikre kvaliteten af
registreringerne i indkøbsdatabasen
12. Statsrevisorerne bemærkede, at det er utilfredsstillende, at der fortsat ikke er ret-
visende tal for statens reelle forbrug af konsulenter.
13. Det fremgik af beretningen, at Økonomistyrelsens indkøbsdatabase ikke gav et
retvisende og fyldestgørende billede af statens brug af konsulenter. Det skyldes, at
opgørelsen var behæftet med usikkerhed, fordi det ikke altid var entydigt, hvordan
konsulentkøbene skulle registreres, og fordi der var fejl i virksomhedernes registre-
ringer. Hertil kom, at staten også havde udgifter til konsulenter, der ikke var registre-
ret i indkøbsdatabasen.
14. Finansministeren oplyste i sin redegørelse af 4. november 2014, at Økonomistyrel-
sen havde igangsat et arbejde med at undersøge, om indkøbskategorierne på konsu-
lentområdet kunne tilpasses for at reducere fejlkonteringer. Økonomistyrelsen ville
som led i dette arbejde gå i dialog med ressortministerierne for at gøre det lettere at
registrere konsulentkøb korrekt.
15. Rigsrevisionens gennemgang viser, at Økonomistyrelsen efter beretningen opda-
terede de fællesstatslige indkøbskategorier, som statslige myndigheder anvender til
indkøbsrapportering, med virkning fra 2015. Styrelsen har oplyst, at formålet var at
gøre korrekt kontering af indkøbene lettere og sikre en større gennemsigtighed. Ind-
købskategorierne blev udarbejdet under hensyn til de uhensigtsmæssigheder, som
blev fremhævet i Rigsrevisionens beretning, og på baggrund af input fra gruppen af
koncernindkøbere i staten og en efterfølgende høring i ministerierne. Økonomistyrel-
sen har bl.a. oplyst, at it-konsulenter blev specificeret på flere kategorier, og at det
har givet et mere detaljeret opgørelsesgrundlag af statens brug af konsulenter.
Til at opgøre indkøb på tværs af staten har Økonomistyrelsen i 2018 besluttet ikke
længere at bruge data fra indkøbsdatabasen, der primært trækker på regnskabsda-
ta i Navision Stat. I stedet har Økonomistyrelsen valgt at basere opgørelserne på
baggrund af fakturadata, der trækker på data fra det statslige fakturasystem IndFak.
Ifølge Økonomistyrelsen giver opgørelser på baggrund af fakturadata væsentlig stør-
re detaljeringsgrad og medfører lavere risiko for fejl, da processerne er systemunder-
støttede og i nogen grad automatiserede. Økonomistyrelsen har oplyst, at styrelsen
løbende arbejder med at forbedre kvaliteten af de indkøbsdata, som ligger til grund
for opgørelserne af statens forbrug af konsulenter, og løbende vil iværksætte initiati-
ver, som har til formål at forbedre data.
Økonomistyrelsen har i oktober 2019 indgået en aftale med en leverandør om imple-
mentering af automatisk forkontering i IndFak. Økonomistyrelsen har oplyst, at løsnin-
gen medfører, at der på baggrund af kunstig intelligens vil genereres et automatisk
forslag til, hvordan fakturaer skal konteres, bl.a. i forhold til indkøbskategorien. Det vil
ifølge Økonomistyrelsen mindske den administrative og manuelle opgave samt sikre
en mere ensartet registrering – og på sigt kunne medføre, at kvaliteten af virksomhe-
dernes registreringer af konsulentkøb forbedres. Økonomistyrelsen forventer, at løs-
ningen skal implementeres fra 2. halvår 2020. Der er ikke fastsat et nærmere tids-
punkt for, hvornår det skal være færdigimplementeret.
Statsrevisorerne beretning SB20/2013 - Bilag 26: Rigsrevisionens fortsatte notat af 29. april 2020
6
16. Rigsrevisionen konstaterer, at Økonomistyrelsen har iværksat et arbejde med at
implementere automatisk forkontering, som bl.a. kan medvirke til at understøtte virk-
somhedernes arbejde med at sikre kvaliteten af registreringerne i indkøbsdatabasen
(nu fakturadatabasen). Rigsrevisionen vil fortsat følge Økonomistyrelsens arbejde
med automatisk forkontering.
Lone Strøm