Beskæftigelsesudvalget 2013-14
SB 3 3
Offentligt
1225193_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om utilsigtet brug
af AMU
Marts
2013
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1225193_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 3/2012 om utilsigtet brug af AMU
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 20. februar 2013
12. marts 2013
RN 702/13
1. Dette notat handler om de initiativer, som børne- og undervisningsministeren har iværk-
sat og vil iværksætte som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og beretningens indhold
og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Ministeriet for Børn og Undervisning vil fremover styrke tilsynet med AMU. Kvalitets-
og Tilsynsstyrelsen har udarbejdet en tilsynsplan for det samlede tilsynsarbejde for
2013 og 2014, som bl.a. har fokus på vejledning af skolerne om reglerne, skolernes
kvalitetssikring og det opsøgende tilsynsarbejde. Desuden er ministeriet i gang med
at udvikle et koncept for tilsynet med a-kassernes administration af VEU-godtgørelse
og tilskud til befordring til AMU-kursister.
Jeg vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
indholdet og gennemførelsen af Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn, her-
under tilsynets fokus på utilsigtet brug af AMU og Taskforce AMU’s arbejde
Ministeriet for Børn og Undervisnings dialog med og vejledning af skolerne, her-
under ministeriets samlede vejledning om AMU, dokumentationsvejledningen til
skolerne og tilsynsportalen
Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn med a-kassernes administration af
VEU-godtgørelse og tilskud til befordring.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1225193_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i december 2012 en beretning om utilsigtet brug af AMU. Beretningen handler
om Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn med AMU. Beretningen viste, at ministeriet
i perioden 2005-2008 ikke havde tilpasset sit tilsyn til den øgede risiko for utilsigtet brug af
AMU, som fulgte efter AMU-reformen i 2003. Desuden havde ministeriet ikke ført tilsyn med
a-kassernes udbetaling af VEU-godtgørelse.
Beretningen viste også, at ministeriet siden 2009 havde styrket sit fokus på utilsigtet brug af
AMU ved bl.a. at indføre en nultolerancepolitik med økonomiske sanktioner og gennemføre
en kulegravning af AMU. Ministeriet samlede i 2011 sit tilsyn i Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen.
Ved beretningens afgivelse havde ministeriet dog endnu ikke truffet beslutning om en sam-
let strategi for styrelsens tilsyn med området.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det kritisabelt, at Ministeriet for Børn
og Undervisning ikke i tide og i tilstrækkelig grad havde tilpasset sit tilsyn til den øgede risi-
ko for misbrug på AMU- og VEU-området. Statsrevisorerne forventede, at ministeriet snarest
etablerede et risikobaseret tilsyn med AMU-aktører og a-kasser.
4. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som børne- og undervisningsministe-
ren har iværksat og vil iværksætte som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af børne- og undervisningsministerens redegørelse
5. I det følgende gennemgår jeg børne- og undervisningsministerens initiativer.
Tilsyn i perioden 2005-2008
6. Beretningen viste, at Ministeriet for Børn og Undervisning ikke havde tilpasset sit tilsyn
med AMU i perioden efter AMU-reformen i 2003. Reformen gav skoler og virksomheder nye
fleksible rammebetingelser for at bruge AMU. Efterfølgende opstod der en række eksempler
på, at skoler og virksomheder havde sammenfaldende interesser i at bruge AMU på en må-
de, som ikke var tilsigtet. Ministeriet havde frem til 2009 tillid til, at AMU-systemet blev forval-
tet forsvarligt af alle involverede parter. Derfor var ministeriets indsats for at imødegå utilsig-
tet brug af AMU begrænset.
Statsrevisorerne var enige i Rigsrevisionens kritik og fandt ministeriets tilsyn med AMU i pe-
rioden 2005-2008 kritisabelt.
7. Børne- og undervisningsministeren tager Statsrevisorernes kritik til efterretning og er enig
i, at tilsynsindsatsen på AMU-området tidligere kunne have haft et mere klart og direkte fo-
kus på risici for utilsigtet brug af AMU og VEU.
Tilsyn i perioden fra 2009 og frem
8. Beretningen viste, at Ministeriet for Børn og Undervisning i perioden 2009-2012 gennem-
førte en intensiveret tilsynsindsats. Indsatsen omfattede bl.a. en nultolerancepolitik, så sko-
lerne risikerede sanktioner, hvis de ikke afholdt AMU efter reglerne. Ministeriet oprettede i
2011 Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen for at samle alle tilsynsopgaver på AMU-området og for
at styrke indsatsen mod utilsigtet brug af AMU. Ministeriet havde dog 1�½ år efter oprettelsen
endnu ikke besluttet, hvordan styrelsen samlet skulle føre tilsyn med området fremover.
Statsrevisorerne angav i deres bemærkninger, at de forventede, at ministeriet snarest eta-
blerede et risikobaseret tilsyn med AMU-aktørerne.
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1225193_0004.png
3
9. Børne- og undervisningsministeren er enig i, at tilsynsindsatsen fortsat kan udbygges og
styrkes.
Ministeren oplyser, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen nu har udarbejdet den første samlede til-
synsplan for hele styrelsens område, herunder AMU- og VEU-området. Planen er gældende
fra 1. januar 2013 til og med 2014. Ifølge planen vil Taskforce AMU udføre opsøgende og
uanmeldt tilsynsarbejde som et væsentligt element i ministeriets tilsyn med AMU.
I øvrigt oplyser ministeren, at hun i første halvdel af 2013 vil stille forslag om en ændring af
AMU-loven, som skal medvirke til en større gennemsigtighed af de regler, som AMU-skoler-
ne skal efterleve, og sanktioner over for skolerne, herunder reglerne for at miste godkendel-
sen til at udbyde AMU. Som opfølgning på lovforslaget lægger ministeren op til, at tilsyns-
indsatsen intensiveres.
10. Jeg finder det positivt, at Ministeriet for Børn og Undervisning har tilrettelagt et tilsyn med
AMU, som har fokus på opsøgende tilsynsarbejde.
Jeg vil følge op på indholdet og gennemførelsen af ministeriets tilsyn og Taskforce AMU’s
arbejde. Jeg forventer, at ministeriet i sit samlede tilsyn har fokus på risici for utilsigtet brug
af AMU.
Tilsyn med skolernes egen kontrol
11. Beretningen viste, at kun et fåtal af AMU-skolerne havde kontrolsystemer, der svarede til
Ministeriet for Børn og Undervisnings anbefalinger. Det betød, at de fleste skoler efter Rigs-
revisionens vurdering ikke systematisk og aktivt førte kontrol med, at deres kurser levede op
til reglerne på området. Dette skærpede behovet for, at ministeriet havde fokus på at fore-
bygge utilsigtet brug af AMU gennem et aktivt opsøgende tilsyn og dialog med skolerne.
12. Børne- og undervisningsministeren oplyser i sin redegørelse, at ministeriet vil gennem-
føre en række aktiviteter for at understøtte skolernes kontrol med og kvalitetssikring af de-
res egen AMU-aktivitet. Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen er sammen med skolelederforeninger-
ne ved at færdiggøre en samlet dokumentationsvejledning til brug for skolerne. Desuden vil
ministeriet i løbet af 1. kvartal 2013 udsende en ny, samlet vejledning for hele AMU-områ-
det. Endelig vil ministeriet i 2013 lancere en tilsynsportal, som vil være skolernes og offent-
lighedens samlede indgang til tilsynsindsatsen. Portalen vil indeholde tilsynsafgørelser, best
practice-eksempler fra skolerne og vejledning om reglerne.
13. Jeg finder det positivt, at Ministeriet for Børn og Undervisning har tilrettelagt et tilsyn med
skolerne, som lægger vægt på vejledning og dialog med skolerne.
Jeg vil følge op på ministeriets vejledning af og dialog med skolerne.
Tilsyn med a-kasserne
14. Beretningen viste, at Ministeriet for Børn og Undervisning i perioden 2001-2012 ikke
havde ført tilsyn med a-kasserne, der varetog administrationen af VEU-godtgørelse og til-
skud til befordring til ca. 90 % af AMU-kursisterne. Det betød efter Rigsrevisionens vurde-
ring, at ministeriet ikke havde kendskab til, om a-kasserne havde udbetalt VEU-godtgørel-
se og tilskud til befordring til kursister og virksomheder på et betryggende grundlag.
Statsrevisorerne angav i deres bemærkninger, at de forventede, at ministeriet snarest eta-
blerede et risikobaseret tilsyn med a-kasserne.
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 12. marts 2013
1225193_0005.png
4
15. Børne- og undervisningsministeren er enig i, at der er behov for et styrket tilsyn med a-
kassernes udbetaling af godtgørelse. A-kassernes administration er derfor også omfattet af
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens tilsynsplan for 2013-2014. Styrelsen vil fremadrettet gennem-
føre periodiske stikprøvekontroller af a-kassernes administration af VEU-godtgørelsen. Mi-
nisteriet for Børn og Undervisning er desuden i gang med at udarbejde en VEU-database,
der vil indgå som en væsentlig kontrolfunktion af a-kassernes administration af godtgørel-
sen.
Ministeriet arbejder desuden sammen med A-kassernes Samvirke og Arbejdsmarkedssty-
relsen om at kortlægge behovet for tilsyn og tilrettelægge et effektivt tilsyn med a-kasserne.
16. Jeg finder det positivt, at Ministeriet for Børn og Undervisning vil iværksætte et tilsyn
med a-kassernes administration af VEU-godtgørelse og tilskud til befordring.
Jeg vil følge op på indholdet og gennemførelsen af ministeriets tilsyn med a-kasserne frem-
over.
III.
Næste skridt i sagen
17. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
indholdet og gennemførelsen af Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn, herunder
tilsynets fokus på utilsigtet brug af AMU og Taskforce AMU’s arbejde
Ministeriet for Børn og Undervisnings dialog med og vejledning af skolerne, herunder
ministeriets samlede vejledning om AMU, dokumentationsvejledningen til skolerne og
tilsynsportalen
Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn med a-kassernes administration af VEU-
godtgørelse og tilskud til befordring.
Lone Strøm