Beskæftigelsesudvalget 2012-13
SB 3 2
Offentligt
1217817_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeriet for Børn og
Undervisning
Ministeren
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. 3392 5000
Fax 3392 5547
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
Kære Statsrevisorer
Ved brev af 20. december 2012 har Statsrevisorernes sekretariat frem-
sendt Statsrevisorernes beretning nr. 3/2012 om utilsigtet brug af AMU
med anmodning om, at jeg redegør for, hvilke initiativer beretningen
giver anledning til.
Jeg vil indledningsvist gerne kvittere for beretningen.
For så vidt angår Statsrevisorernes konkrete bemærkninger, skal jeg be-
mærke følgende:
1. Statsrevisorerne finder det kritisabelt, at
”Ministeriet for Børn og Undervis-
ning i perioden 2005-2008 ikke i tide og i tilstrækkelig grad har tilpasset sit tilsyn
til den øgede risiko for misbrug på AMU- og VEU-området”.
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen bl.a. kritiserer, at Ministe-
riet for Børn og Undervisning ikke i tide og i tilstrækkelig grad har tilpas-
set sit tilsyn til de risici for utilsigtet brug af AMU, som opstod efter
AMU-reformen i 2003. Ministeriet har frem til 2009 haft tillid til, at
AMU-systemet blev forvaltet forsvarligt af alle involverede parter, og
ministeriets indsats for at imødegå utilsigtet brug af AMU har derfor
været begrænset.
Reformen, som blev vedtaget af Folketinget for at øge efter- og videre-
uddannelsesomfanget, gav skoler og virksomheder nye fleksible ramme-
betingelser for at anvende AMU. Efterfølgende opstod en række eksem-
pler på, at skoler og virksomheder havde sammenfaldende interesser i at
anvende AMU på en måde, som ikke var tilsigtet.
Jeg tager Statsrevisorernes kritik til efterretning, og jeg er enig i, at til-
synsindsatsen på området tidligere kunne have haft et mere klart og di-
rekte fokus på risici for utilsigtet brug af AMU og VEU.
AMU har til formål at sikre fleksibilitet og hurtig tilpasning i forhold til
arbejdsmarkedets behov. Ministeriets ressourcer blev i første række sat
20-02-2013
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 20. februar 2013
2
ind på overordnet at få det nye system til at fungere i stedet for på et
omfangsrigt tilsyn med de enkelte aktører.
Fra 2003 til 2009 steg antallet af deltagere, der gennemgik et AMU-
kursus, fra ca. 300.000 årligt til over 1 million i overensstemmelse med
AMU-reformens formål. En evaluering foretaget af Danmarks Evalue-
ringsinstitut (EVA) dokumenterede så sent som i 2008, at AMU pro-
grammet generelt var velfungerende, men at der især var behov for en
øget indsats for at udbrede kendskab til og anvendelse af systemet.
Hovedformålet med Ministeriet for Børn og Undervisnings tilsyn var
ikke primært fokuseret på at afdække utilsigtet brug. Formålet med tilsy-
net var i højere grad i dialog med skoler og efteruddannelsesudvalg at
forebygge og udbedre eventuelle fejl og mangler i forhold til gennemfø-
relse af uddannelserne, samt at sikre øget udbredelse af AMU-
programmet til gavn for så mange virksomheder og medarbejdere som
muligt og dermed den danske konkurrenceevne.
Dette indebar, at der indtil 2009 var en mere udbredt tillid til, at skolerne
handlede i overensstemmelse med reglerne, og at ministeriets kontrolin-
stans på skolerne - skolernes revisorer
forebyggede eller afdækkede
snyd. Dette byggede på ministeriets erfaringer med majoriteten af udby-
dere over en årrække.
2. Jeg har noteret mig, at Statsrevisorerne forventer,
”at ministeriet snarest
etablerer et risikobaseret tilsyn med AMU-aktører og a-kasser”.
Tilsyn med a-kassernes administration af VEU-godtgørelse
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen vurderer, at ministeriet
ikke har kendskab til, om a-kasserne har udbetalt VEU-godtgørelse og
tilskud til befordring til kursister og virksomheder på et betryggende
grundlag. Rigsrevisionen finder, at ministeriet skal inddrage a-kassernes
administration af VEU-godtgørelse i det fremtidige tilsyn.
Jeg skal for så vidt angår tilsynet med a-kassernes udbetaling af VEU-
godtgørelse bemærke, at jeg er enig i behovet for styrket tilsyn med a-
kassernes udbetaling af godtgørelse. A-kassernes administration er derfor
også omfattet af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsens tilsynsplan for 2013-14.
A-kassernes administration af VEU-godtgørelsen er hidtil foregået inden
for rammerne af en administrationsaftale mellem Kvalitets- og Tilsyns-
styrelsen og Pensionsstyrelsen (nu Arbejdsmarkedsstyrelsen).
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen vil i 2013 og fremadrettet gennemføre pe-
riodiske stikprøvekontroller af a-kassernes administration af godtgørel-
sen.
Som en del af et systematisk tilsyn med a-kassernes administration af
VEU-godtgørelsen vil også VEU-databasen indgå som en væsentlig kon-
trolfunktion.
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 20. februar 2013
3
Endelig samarbejder Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen med A-kassernes
Samvirke og Arbejdsmarkedsstyrelsen om at kortlægge tilsynsbehov og
tilrettelægge effektive tilsynsforanstaltninger i forhold til a-kassernes ad-
ministration.
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen finder det positivt, at mini-
steriet i 2011 oprettede Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen for at samle alle
tilsynsopgaver på AMU-området og for at styrke indsatsen mod utilsigtet
brug af AMU.
Det fremgår desuden af beretningen, at ministeriet siden 2009 har for-
bedret sin vejledning, indført en nultolerancepolitik med økonomiske
sanktioner, gennemført en kulegravning og oprettet TaskForce AMU.
På den baggrund har ministeriet fra 2009 til oktober 2012 opkrævet 41,5
mio. kr. i tilbagebetaling af taxametertilskud og VEU-godtgørelse.
Jeg er glad for, at Rigsrevisionen finder, at det er positivt, at ministeriet i
2011 oprettede Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen for at samle alle tilsynsop-
gaver på AMU-området og for at styrke indsatsen mod utilsigtet brug af
AMU, samt at der fra 2009 er taget en række initiativer, der er målrettet
indsatsen mod utilsigtet brug af AMU.
Etableringen af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen fra marts 2011 skete netop
med henblik på, at der blev skabt et enhedstilsyn, hvor alle tilsynsopga-
ver blev samlet, at sanktionspraksis blev skærpet, at der blev fokuseret på
det opsøgende og præventive tilsyn bl.a. gennem oprettelse af TaskForce
AMU, og at der blev igangsat udvikling af datagrundlag for et forbedret
indikatorbaseret tilsyn.
Jeg har samtidig noteret mig og er enig i, at tilsynsindsatsen ifølge Stats-
revisorernes bemærkning og beretningen fortsat kan udbygges og styr-
kes.
Tilsynsplan
Det fremgår af beretningen, at Rigsrevisionen finder det utilfredsstillen-
de, at ministeriet 1�½ år efter oprettelsen af Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen
endnu ikke har besluttet, hvordan styrelsen samlet skal føre tilsyn med
området fremover.
Jeg skal hertil bemærke, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen nu har udarbej-
det den første samlede tilsynsplan for hele styrelsens tilsynsområde, her-
under for tilsynsindsatsen med AMU- og VEU-området og TaskForce
AMUs opsøgende tilsynsaktiviteter. Tilsynsaktiviteter for AMU-området
vil bl.a. have fokus på AMU-udbydernes kvalitetssikring, VEU-
godtgørelse samt andre områder påpeget i AMU-
kulegravningsrapporten. Tilsynsplanen gælder fra 1. januar 2013 og dæk-
ker årene 2013 til og med 2014.
At der ikke har foreligget en særlig skriftlig, samlet tilsynsplan for AMU,
er dog ikke ensbetydende med, at Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen ikke har
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 20. februar 2013
4
handlet på et systematisk og strategisk grundlag. Den umiddelbare til-
synsstrategi på AMU-området har fra styrelsens oprettelse været klar: Så
længe der sker alvorlige overtrædelser af AMU-reglerne, vil første priori-
tet i indsatsen være behandling af sager, der kommer til styrelsens kend-
skab. Såfremt der er konstateret alvorlige overtrædelser, har styrelsen
truffet afgørelse om tilbagebetaling, erstatning og i gentagelsestilfælde og
grove tilfælde bortfald af udbudsgodkendelser.
Omfanget af alvorlige sager har været så stort, at ressourceprioriteringen
er gået til behandlingen af disse sager samt til regelindskærpelse og kule-
gravning af området.
I næste fase
fra sommeren 2012
var mængden af alvorlige sager re-
duceret så meget, og der var skabt så meget overblik over de resterende
alvorlige sager, at planlægning herudover har været mulig, og indsatsen er
blevet udvidet og styrket med opsøgende arbejde og etablering af Task-
Force AMU.
Skolernes egenkontrol
Af beretningen fremgår det også, at de fleste skoler efter Rigsrevisionens
vurdering ikke systematisk og aktivt fører kontrol med, at deres kurser
lever op til reglerne på området. Rigsrevisionen vurderer, at skolernes
begrænsede kontrolindsats skærper behovet for, at ministeriet har fokus
på at forebygge utilsigtet brug af AMU gennem et aktivt tilsyn og dialog
med skolerne.
Hertil skal jeg bemærke, at skolerne har en helt klar forpligtelse til at
kontrollere og systematisk kvalitetssikre deres AMU-aktivitet. Ministeriet
har ikke obligatoriske retningslinjer, da det skal være muligt for skolerne
at lave modeller, som er særligt tilpasset den pågældende skole.
For yderligere at understøtte skolernes kontrolpligt er Kvalitets- og Til-
synsstyrelsen i samarbejde med skolelederforeningerne ved at færdiggøre
en samlet dokumentationsvejledning til brug for skolernes kontrol, lige-
som en ny samlet vejledning for hele AMU-området bliver udsendt i
første kvartal af 2013.
Endvidere vil der i 2013 blive lanceret en tilsynsportal. Den bliver sko-
lernes og offentlighedens samlede indgang til tilsynsindsatsen. Her of-
fentliggøres tilsynsafgørelser, best practice i skolernes egen tilsynsindsats
og vejledning om reglerne.
Uanmeldt kontrol
Endelig fremgår det af beretningen, at for at foretage et tilstrækkeligt
tilsyn med AMU vurderer Rigsrevisionen, at Ministeriet for Børn og Un-
dervisning med fordel kan inddrage elementer af uanmeldt kontrol
på risikoområder, hvor skolernes kontroller står svagest, sådan som mi-
nisteriet fx er i gang med at gøre med TaskForce AMU, som blev opret-
tet i maj 2012.
Statsrevisorerne beretning SB3/2012 - Bilag 2: Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 20. februar 2013
5
Jeg er enig i Rigsrevisionens vurdering, og TaskForce AMUs opsøgende
og uanmeldte tilsynsforanstaltninger vil derfor også udgøre et væsentligt
element i den fremtidige tilsynsindsats på AMU-området. TaskForce
AMU vil i perioden fra juni 2012 til maj 2013 have gennemført i alt 50
tilsynsbesøg.
Yderligere initiativer
I tilknytning til de ovenfor beskrevne initiativer skal jeg også bemærke, at
ministeriet løbende siden 2010 har præciseret og administrativt strammet
regler og vilkår via hyrdebreve over for AMU-udbyderne på de områder,
der har vist sig særlige problemer med. Senest fra august 2012 blev vilkår
for udlicitering til private udbydere strammet således, at det fx ikke læn-
gere er muligt at udlicitere uddannelsesmål i fælleskataloget og virksom-
hedsforlagt undervisning samt at der stilles krav om at anvende en stan-
dardkontrakt eller en kontrakt med strammere krav.
Endelig vil jeg i første halvdel af 2013 stille forslag om ændring af AMU-
loven. Lovforslaget følger op på tilsynssagerne og skal medvirke til at
sikre, at midlerne på AMU-området anvendes bedst muligt til at opkvali-
ficere arbejdsstyrken. Lovforslaget indebærer bl.a., at der skabes hjemmel
til i bekendtgørelsesform at regulere vilkår og betingelser for AMU-
udbud. Dette skal skabe større gennemsigtighed omkring de regler, som
de godkendte AMU-udbydere skal overholde. Lovforslaget indebærer
endvidere en tydeliggørelse af de nugældende regler og sanktionspraksis
for begrænsning og fratagelse af udbudsgodkendelser, herunder under
hvilke forhold der kan træffes afgørelse om hel eller delvis tilbagekaldelse
af udbudsgodkendelse eller opstilling af særlige vilkår for godkendelsens
udøvelse. Som opfølgning på lovforslaget lægges op til en intensiveret
tilsynsindsats.
Kvalitets- og Tilsynsstyrelsen og Ministeriet for Børn og Undervisning
har således iværksat en række forbedringsinitiativer, der skal styrke ind-
satsen. Jeg forventer, at disse initiativer i tilsynsindsatsen samlet set bi-
drager væsentligt til at sikre og konsolidere et risikobaseret tilsyn med
AMU-aktører og a-kasser.
Denne redegørelse er samtidigt sendt til rigsrevisor, St. Kongensgade 45,
4. sal, 1264 København K.
Med venlig hilsen
Christine Antorini