Finansudvalget 2011-12
EB 2011 2
Offentligt
1339662_0001.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G3B E TÆ N K N IV IG O R E R NS TAT FG IE G N S K A B E M Æ RR N 011
. S TAT S R E N S O V E R E S A S R V E L S E S
T FO K 2 I N G
1
Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2011
I folketingsåret 2011-12 afgav Statsrevisorerne 22 beretninger, som vedrørte beretningsåret
2011:
Beretning 1/2011 om tildelingen af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/S
Beretning 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Beretning 3/2011 om sygehusbyggerier
Beretning 4/2011 om statens sikring af grundvandet mod pesticider
Beretning 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Beretning 6/2011 om styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
Beretning 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)
Beretning 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene (afsluttet)
Beretning 9/2011 om administrationen af CO2-kvoteregisteret (afsluttet)
Beretning 10/2011 om indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserne
Beretning 11/2011 om effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstid
Beretning 12/2011 om Finansiel Stabilitet A/S
Beretning 13/2011 om indkøb af sygehusmedicin
Beretning 14/2011 om DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-tog (afsluttet)
Beretning 15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde med Bolivia
Beretning 16/2011 om undervisningen på universiteterne
Beretning 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Beretning 18/2011 om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
Beretning 19/2011 om forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsassistenters
ansættelsesforhold
Beretning 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011
Beretning 21/2011 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011 (afsluttet)
Beretning 22/2011 om revisionen af statsregnskabet for 2011 (afsluttet)
Det fremgår af ovenstående, at 5 ud af 22
beretninger vedrørende beretningsåret 2011
er afsluttet i Endelig betænkning 2011. To af
de afsluttede beretninger indeholder dog
sager, som vil blive fulgt i de årligt tilbageven-
dende beretninger, jf. beretningerne 21/2011
og 22/2011.
Sager i Endelig betænkning 2011 som
Statsrevisorerne gør Folketinget opmærk-
som på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve følgende sager på grund af deres
kritiske og/ eller principielle karakter:
Beretning 2/2011 om ulovlig opkrævning af
ejendomsskatter
handlede om, at SKAT
havde forvaltet i strid med ejendomsskatte-
loven i perioden 2005-2010. Statsrevisorerne
kritiserede kvaliteten af lovarbejdet og
påtalte, at SKAT var for længe om at erkende
fejlen og stoppe den ulovlige praksis. Fejlen
ville koste staten 1,2 mia. kr., som skulle
betales tilbage til de berørte grundejere – ikke
fordi det var lovens hensigt, men på grund af
en uprofessionel, egenrådig og passiv
forvaltning i SKAT. Ved opfølgningen i februar
2012 konstaterede Statsrevisorerne, at
skatteministeren og økonomi- og indenrigsmi-
nisteren havde taget en række initiativer, der
skulle sikre korrekt og lovlig opkrævning af
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1339662_0002.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011
E N D E L I G3B E TÆ N K N IV I G O R EE R S TATFG IE G N S K S B E M Æ RR N 011
. S TAT S R E N S O V R N E S A S R V E L E A B E T FO K 2 I N G
2
ejendomsskatter fremover. Statsrevisorerne
fandt det dog kritisabelt, at der var konstate-
ret yderligere fejl i forvaltningen af ejendoms-
skatteloven, efter at beretningen var afgivet.
Statsrevisorerne vil nøje følge sagen.
Statsrevisorerne har anmodet om to beret-
ninger om statens initiativer til sikring af den
finansielle stabilitet i Danmark efter finanskri-
sen i 2008, bl.a. Bankpakke I og II.
Beretning 1/2011 om tildelingen af indivi-
duel statsgaranti til Amagerbanken A/S
beskrev forløbet fra, at Amagerbanken A/S
blev tildelt individuel statsgaranti frem til at
banken blev overdraget til Finansiel Stabilitet
med henblik på afvikling. Statsrevisorerne
konstaterede, at det ikke var lykkedes at
styrke Amagerbankens kapitalgrundlag og
finansielle robusthed på grund af bankens
økonomiske tilstand og risikofyldte forret-
ningsmetoder. Statsrevisorerne fandt det
uhensigtsmæssigt, at Finansiel Stabilitet A/S
og Finanstilsynet ikke havde været enige i
vurderingen af bankens økonomiske tilstand.
Efter at beretningen er afgivet, er der
foretaget stramninger i lov om finansiel
virksomhed mv. af reglerne for bankernes
værdiansættelse af engagementer. Erhvervs-
og vækstministeren har også præciseret
reglerne for samarbejdet mellem Finansiel
Stabilitet A/S og Finanstilsynet.
Beretning 12/2011 om Finansiel Stabilitet
A/S
handlede om, hvordan selskabet har løst
opgaven med at overtage og afvikle nødli-
dende pengeinstitutter. Statsrevisorerne
konstaterede, at opgaveløsningen var tilfreds-
stillende, men fandt det utilfredsstillende, at
selskabet ikke havde sikret, at datterselska-
berne anvendte de rentesatser, som var
udmeldt i medfør af afviklingsbekendtgørel-
sen. Statsrevisorerne vil fortsat følge, hvordan
Finansiel Stabilitet arbejder for, at dattersel-
skaberne regulerer renteniveauet i overens-
stemmelse med bekendtgørelsen og god skik
for finansielle virksomheder.
En række beretninger pegede på mulige
effektiviseringer af opgaveløsningen:
I Beretning 11/2011 om effektiv udnyttelse
af gymnasielærernes arbejdstid
konstate-
rede Statsrevisorerne, at gymnasielærernes
undervisningstid var bemærkelsesværdig lav.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende,
at gymnasierne ikke havde en effektiv og
mere målrettet styring af lærerresurserne.
Statsrevisorerne vil følge sagen.
Beretning 13/2011 om indkøb af sygehus-
medicin
indeholdt Statsrevisorernes kritik af,
at Sundhedsministeriet havde indgået en
indkøbsaftale med Lægemiddelindustrifor-
eningen uden at inddrage Danske Regioner og
uden at opnå den forventede rabat. Statsrevi-
sorerne vil følge det fortsatte arbejde med
styring af udgifterne til sygehusmedicin.
Beretning 16/2011 om undervisningen på
universiteterne
handlede om, at studerende
på universiteterne tilbydes uensartet
undervisning, både kvantitativt og kvalitativt.
Statsrevisorerne kritiserede, at universite-
terne og Uddannelsesministeriet ikke i
tilstrækkelig grad havde styret efter og fulgt
op på, om de studerende modtog tilstrække-
lig forskningsbaseret undervisning. Statsrevi-
sorerne vil følge sagen, bl.a. udviklingen i
timetal og forskerdækning.
Beretning 17/2011 om aktiviteter og
udgifter i praksissektoren
handlede om
udviklingen i udgifter og aktiviteter i praksis-
sektoren, som bl.a. omfatter praktiserende
læger, speciallæger, tandlæger, fysioterapeu-
ter mv. Statsrevisorerne bemærkede, at der
ikke havde været en tilfredsstillende styring
og fandt det fx ikke tilfredsstilende, at
produktivitetsfremgang i praksissektoren som
følge af ny teknologi, mere effektive arbejds-
processer og brug af hjælpepersonale ikke
havde ført til fald i honorarsatserne. Statsrevi-
sorerne vil bl.a. følge op på bestræbelserne
på at skabe mere ensartede aftaler på tværs
af praksisområderne.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve udviklingen to beretningssager,
som er afgivet tidligere år.
Statsrevisorerne har afsluttet
Beretning
14/2008 om Finanstilsynets aktiviteter i
forhold til Roskilde Bank A/S,
som blev ud-
arbejdet efter anmodning fra Finansudvalget.
Statsrevisorerne konstaterede, at Finans-
tilsynets tilsyn er styrket på en række
områder, herunder den løbende overvågning
af pengeinstitutterne og deres efterlevelse
af Finanstilsynets påbud. Der er endvidere
skabt større gennemsigtighed gennem
offentliggørelse af påbud mv., så borgere og
virksomheder kan få indsigt i pengeinstitut-
ternes solvens og evt. påbud fra Finanstilsy-
net.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 2: Afgivelsesbemærkning
1339662_0003.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
3
Statsrevisorerne gjorde i december 2012
Folketinget opmærksom på, at SKATs nye
måltal for restanceinddrivelsen på finanslov
2012 ikke var helt retvisende og informative.
Baggrunden var Statsrevisorernes fortsatte
behandling af
beretning 13/2009 om SKATs
fusion af inddrivelsesområdet.
Siden
beretningen blev afgivet i 2010 er borgeres
og virksomheders gæld til det offentlige
steget fra 66,9 mia. kr. i 2009 til 73,6 mia. kr. i
2011 (2009-priser, svarende til 77,5 mia. kr. i
2011-priser). Statsrevisorerne kritiserede, at
SKAT ikke havde formået at reducere
restancerne siden fusionen af de statslige og
kommunale inddrivelsesmyndigheder i 2005.
Statsrevisorerne følger sagen.