Finansudvalget 2011-12
EB 2011 1
Offentligt
1339641_0001.png
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2011
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0002.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 011
2
Endelig betænkning over
statsregnskabet for 2011
K Ø B E N H AV N 2013
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0003.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G O V E R S TAT S R E G N S K A B E T FO R 2 011
3
Henvendelse vedrørende denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Telefon: 33 37 59 87
E-mail: [email protected]
www.ft/dk.statsrevisorerne
ISSN 0107-0061
ISBN 978-87-7434-402-5
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0004.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G OS TAT S TAT SS O R E R N E S EN DFO RL2 011
1. V E R R E V I R E G N S K A B I T S T I L I N G
4
1. Statsrevisorernes indstilling
til Folketinget om godkendelse af
statsregnskabet for 2011
Med afgivelse af denne endelige betænkning over statsregnskabet er revisionen af statsregn-
skabet for finansåret 2011 tilendebragt.
Statsrevisorerne kan herefter i overensstemmelse med grundlovens § 47, stk. 3, indstille, at
statsregnskabet for finansåret 2011 godkendes.
Statsrevisorerne,
20. marts 2013
Peder Larsen
Henrik Thorup
Helge Adam Møller
Kristian Jensen
Mogens Jensen
Klaus Frandsen
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0005.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
2 . O P LY S N I N G E R O L I GN D H O LN KO G N G BYG N I S TAT S R E G N S KG B E T FO R N 011
E N D E M I B E TÆ D N I O P O V E R N G A F E N D E L I A
TÆ N K 2 I N G
5
2. Oplysninger om indhold og opbygning af
Endelig betænkning
Statsrevisorerne forelægger med Endelig
betænkning 2011 statsregnskabet til
Folketingets beslutning.
Sagerne i denne endelig betænkning er op-
stillet efter den opdeling af ministerområder,
som fremgår af statsregnskabet for 2011.
Ved regeringsskiftet i 2011 blev der gennem-
ført en ressortomlægning, der betyder, at det
i dag kan være en anden minister, der har
ansvaret for områderne, jf. Kongelig resolution
af 3. oktober 2011. Det blev i den forbindelse
aftalt, at regnskaberne blev aflagt efter den
oprindelige ressortfordeling.
Endelig betænkning 2011 indeholder
• Statsrevisorernes indstilling og afgivelses-
bemærkning til Folketinget om godken-
delse af statsregnskabet for 2011
• Afrapportering af Statsrevisorernes
besigtigelser af statslig virksomhed mv.
• Oplysninger om sammensætning af
statsrevisorkollegiet
• Ministrenes redegørelser til Stats-
revisorerne for de foranstaltninger og
overvejelser, som årets beretninger har
givet anledning til
• Rigsrevisors bemærkninger til minister-
redegørelserne
• Rigsrevisionens opfølgning på fortsatte
beretningssager fra tidligere år og
Statsrevisorernes evt. bemærkninger hertil.
Betænkningen afgives i elektronisk form på
http://www.ft.dk/statsrevisor/20111/
betaenkning/EB2011/index.htm#dok,
hvor
alle bilag til Endelig betænkning kan ses.
Statsrevisorerne har afgivet i alt 22 beretnin-
ger til Folketinget vedrørende regnskabsåret
2011. Statsrevisorerne afgav bemærkninger
til alle beretninger. Beretningerne omhandler
undersøgelser af statslig virksomhed mv.,
udarbejdet af Rigsrevisionen, enten på Stats-
revisorernes anmodning eller på Rigsrevisio-
nens initiativ.
Endelig betænkning 2011 følger op på disse
beretninger på grundlag af ministrenes
redegørelser og Rigsrevisionens opfølgende
notater, jf. § 18 i lov om revision af statens
regnskaber mv. Statsrevisorerne har således
løbende fulgt op på beretningssagerne og
vurderet, om sagerne kunne afsluttes eller
fortsat skulle følges op. Statsrevisorernes
eventuelle bemærkninger til de enkelte sager
er optrykt efter hver sag.
Stillingtagen til om beretningssager
afsluttes eller fortsat følges op
Når Statsrevisorerne behandler sager til
denne betænkning, sker det ud fra et princip
om, at der er knyttet statsrevisorbemærknin-
ger til sager, hvor kritik, henstillinger eller
lignende er skønnet påkrævede eller hen-
sigtsmæssige. Undladelse af statsrevisorbe-
mærkning er – alt efter den pågældende sags
karakter – udtryk for, enten at den er tilfreds-
stillende afsluttet, at Rigsrevisionen fortsat
følger sagen, eller at den er bragt så langt
frem, som det skønnes muligt under en
rimelig sagsbehandling.
Resultatet af Statsrevisorernes behandling af
sager til Endelig betænkning vil enten være,
at sagen afsluttes uden yderligere opfølgning
eller, at sagens afslutning udsættes med
henblik på en yderligere afklaring. De fort-
satte sager kan fx skyldes, at der foregår et
administrativt udredningsarbejde, som skal
afsluttes eller, at en udvikling skal holdes
under observation gennem en længere
periode.
Skønner nogen af statsrevisorerne, at en sag,
der omtales i denne betænkning, gør det
påkrævet, at Folketinget træffer en beslut-
ning, kan Statsrevisorerne indstille dette i
forbindelse med, at de afgiver bemærkning til
sagen.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0006.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
2 . O P LY S N I N G E R E L I G N D H O LN KO GNO PO V E R IS TAT S RE N D E LKG B E T FO R N011
E N D O M I B E TÆ D N I G BYG N N G A F E G N S I A B E TÆ N K 2 I N G
6
Oplysninger om Statsrevisorernes
habilitet
En statsrevisor er inhabil i en revisionssag, hvis
vedkommende har en personlig eller økono-
misk interesse i sagens udfald eller er eller
tidligere i samme sag har været repræsentant
for nogen, der har en sådan interesse. Det
gælder også i de tilfælde, hvor en statsrevi-
sors ægtefælle, beslægtede eller besvog-
rede, søskendebørn eller andre nærtstående
har interesse i sagens udfald. Inhabilitet
foreligger også, hvis en statsrevisor deltager
eller har deltaget i ledelsen eller har været
nært tilknyttet en offentlig myndighed,
selskab, en forening eller anden privat juridisk
person, der har særlig interesse i sagens
udfald. Endvidere er en statsrevisor inhabil,
når sagen vedrører revision af en offentlig
myndighed, hvor den pågældende statsrevi-
sor tidligere har medvirket ved en afgørelse
hos denne myndighed eller ved gennem-
førelsen af de foranstaltninger, som revisions-
sagen vedrører. Det kan fx være tilfældet, hvis
en statsrevisor er tidligere minister. Set over
en årrække er dette den hyppigste årsag til
statsrevisorernes erklæringer om inhabilitet.
Endelig er en statsrevisor inhabil, hvis der i
øvrigt kan opstå tvivl om vedkommendes
upartiskhed.
Det er den enkelte statsrevisors ansvar selv
at gøre opmærksom på evt. inhabilitet. Er en
statsrevisor inhabil i forhold til en revisions-
sag, er det således fast kutyme, at han/hun
ikke medvirker ved behandlingen af sagen. I
praksis foregår det på den måde, at den
pågældende statsrevisor forlader statsrevis-
ormødet, mens sagen behandles. Oplysninger
om inhabilitet er dels fremgået af de be-
mærkninger, som Statsrevisorerne har haft til
de enkelte beretninger, dels fremgår de af
kapitel 7 i denne betænkning.
Særlige regnskaber
Med henblik på at sikre Folketingets indsigt i
de tilfælde, hvor statslige opgaver bliver
henlagt til selskaber og virksomheder uden
for finansloven, men hvor staten fortsat har
ansvar, har Statsrevisorerne og rigsrevisor
direkte adgang til fuldt statsejede aktiesel-
skaber og aktieselskaber, hvor staten i øvrigt
har bestemmende indflydelse. For aktiesel-
skaber, der har aktier optaget til notering på
en børsfond, skal rigsrevisor indkræve
regnskaberne gennem vedkommende
minister.
De særligt klassificerede regnskaber for
Forsvarets Efterretningstjeneste og Politiets
Efterretningstjeneste har medført, at
revisionen, som principielt gennemføres på
samme måde som revisionen af statens
øvrige regnskaber under Statsrevisorernes og
rigsrevisors ansvar, foretages af en dertil
særlig beskikket medarbejder i Rigsrevisionen.
Der redegøres for den foretagne revision over
for rigsrevisor, mens der over for Statsreviso-
rerne kun rapporteres i klassificeret form, hvis
særlige forhold undtagelsesvis nødvendiggør
dette.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0007.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G3B E TÆ N K N IV IG O R E R NS TAT FG IE G N S K A B E M Æ RR N 011
. S TAT S R E N S O V E R E S A S R V E L S E S
T FO K 2 I N G
7
3. Statsrevisorernes afgivelsesbemærkning
Statsrevisorernes beretninger til Folketinget i beretningsåret 2011
I folketingsåret 2011-12 afgav Statsrevisorerne 22 beretninger, som vedrørte beretningsåret
2011:
Beretning 1/2011 om tildelingen af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/S
Beretning 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Beretning 3/2011 om sygehusbyggerier
Beretning 4/2011 om statens sikring af grundvandet mod pesticider
Beretning 5/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Beretning 6/2011 om styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
Beretning 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)
Beretning 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene (afsluttet)
Beretning 9/2011 om administrationen af CO2-kvoteregisteret (afsluttet)
Beretning 10/2011 om indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserne
Beretning 11/2011 om effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstid
Beretning 12/2011 om Finansiel Stabilitet A/S
Beretning 13/2011 om indkøb af sygehusmedicin
Beretning 14/2011 om DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-tog (afsluttet)
Beretning 15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde med Bolivia
Beretning 16/2011 om undervisningen på universiteterne
Beretning 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Beretning 18/2011 om Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
Beretning 19/2011 om forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsassistenters
ansættelsesforhold
Beretning 20/2011 om statens overførsler til kommuner og regioner i 2011
Beretning 21/2011 om revisionen af EU-midler i Danmark i 2011 (afsluttet)
Beretning 22/2011 om revisionen af statsregnskabet for 2011 (afsluttet)
Det fremgår af ovenstående, at 5 ud af 22
beretninger vedrørende beretningsåret 2011
er afsluttet i Endelig betænkning 2011. To af
de afsluttede beretninger indeholder dog
sager, som vil blive fulgt i de årligt tilbageven-
dende beretninger, jf. beretningerne 21/2011
og 22/2011.
Sager i Endelig betænkning 2011 som
Statsrevisorerne gør Folketinget opmærk-
som på
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve følgende sager på grund af deres
kritiske og/ eller principielle karakter:
Beretning 2/2011 om ulovlig opkrævning af
ejendomsskatter
handlede om, at SKAT
havde forvaltet i strid med ejendomsskatte-
loven i perioden 2005-2010. Statsrevisorerne
kritiserede kvaliteten af lovarbejdet og
påtalte, at SKAT var for længe om at erkende
fejlen og stoppe den ulovlige praksis. Fejlen
ville koste staten 1,2 mia. kr., som skulle
betales tilbage til de berørte grundejere – ikke
fordi det var lovens hensigt, men på grund af
en uprofessionel, egenrådig og passiv
forvaltning i SKAT. Ved opfølgningen i februar
2012 konstaterede Statsrevisorerne, at
skatteministeren og økonomi- og indenrigsmi-
nisteren havde taget en række initiativer, der
skulle sikre korrekt og lovlig opkrævning af
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0008.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011
E N D E L I G3B E TÆ N K N IV I G O R EE R S TATFG IE G N S K S B E M Æ RR N 011
. S TAT S R E N S O V R N E S A S R V E L E A B E T FO K 2 I N G
8
ejendomsskatter fremover. Statsrevisorerne
fandt det dog kritisabelt, at der var konstate-
ret yderligere fejl i forvaltningen af ejendoms-
skatteloven, efter at beretningen var afgivet.
Statsrevisorerne vil nøje følge sagen.
Statsrevisorerne har anmodet om to beret-
ninger om statens initiativer til sikring af den
finansielle stabilitet i Danmark efter finanskri-
sen i 2008, bl.a. Bankpakke I og II.
Beretning 1/2011 om tildelingen af indivi-
duel statsgaranti til Amagerbanken A/S
beskrev forløbet fra, at Amagerbanken A/S
blev tildelt individuel statsgaranti frem til at
banken blev overdraget til Finansiel Stabilitet
med henblik på afvikling. Statsrevisorerne
konstaterede, at det ikke var lykkedes at
styrke Amagerbankens kapitalgrundlag og
finansielle robusthed på grund af bankens
økonomiske tilstand og risikofyldte forret-
ningsmetoder. Statsrevisorerne fandt det
uhensigtsmæssigt, at Finansiel Stabilitet A/S
og Finanstilsynet ikke havde været enige i
vurderingen af bankens økonomiske tilstand.
Efter at beretningen er afgivet, er der
foretaget stramninger i lov om finansiel
virksomhed mv. af reglerne for bankernes
værdiansættelse af engagementer. Erhvervs-
og vækstministeren har også præciseret
reglerne for samarbejdet mellem Finansiel
Stabilitet A/S og Finanstilsynet.
Beretning 12/2011 om Finansiel Stabilitet
A/S
handlede om, hvordan selskabet har løst
opgaven med at overtage og afvikle nødli-
dende pengeinstitutter. Statsrevisorerne
konstaterede, at opgaveløsningen var tilfreds-
stillende, men fandt det utilfredsstillende, at
selskabet ikke havde sikret, at datterselska-
berne anvendte de rentesatser, som var
udmeldt i medfør af afviklingsbekendtgørel-
sen. Statsrevisorerne vil fortsat følge, hvordan
Finansiel Stabilitet arbejder for, at dattersel-
skaberne regulerer renteniveauet i overens-
stemmelse med bekendtgørelsen og god skik
for finansielle virksomheder.
En række beretninger pegede på mulige
effektiviseringer af opgaveløsningen:
I Beretning 11/2011 om effektiv udnyttelse
af gymnasielærernes arbejdstid
konstate-
rede Statsrevisorerne, at gymnasielærernes
undervisningstid var bemærkelsesværdig lav.
Statsrevisorerne fandt det utilfredsstillende,
at gymnasierne ikke havde en effektiv og
mere målrettet styring af lærerresurserne.
Statsrevisorerne vil følge sagen.
Beretning 13/2011 om indkøb af sygehus-
medicin
indeholdt Statsrevisorernes kritik af,
at Sundhedsministeriet havde indgået en
indkøbsaftale med Lægemiddelindustrifor-
eningen uden at inddrage Danske Regioner og
uden at opnå den forventede rabat. Statsrevi-
sorerne vil følge det fortsatte arbejde med
styring af udgifterne til sygehusmedicin.
Beretning 16/2011 om undervisningen på
universiteterne
handlede om, at studerende
på universiteterne tilbydes uensartet
undervisning, både kvantitativt og kvalitativt.
Statsrevisorerne kritiserede, at universite-
terne og Uddannelsesministeriet ikke i
tilstrækkelig grad havde styret efter og fulgt
op på, om de studerende modtog tilstrække-
lig forskningsbaseret undervisning. Statsrevi-
sorerne vil følge sagen, bl.a. udviklingen i
timetal og forskerdækning.
Beretning 17/2011 om aktiviteter og
udgifter i praksissektoren
handlede om
udviklingen i udgifter og aktiviteter i praksis-
sektoren, som bl.a. omfatter praktiserende
læger, speciallæger, tandlæger, fysioterapeu-
ter mv. Statsrevisorerne bemærkede, at der
ikke havde været en tilfredsstillende styring
og fandt det fx ikke tilfredsstilende, at
produktivitetsfremgang i praksissektoren som
følge af ny teknologi, mere effektive arbejds-
processer og brug af hjælpepersonale ikke
havde ført til fald i honorarsatserne. Statsrevi-
sorerne vil bl.a. følge op på bestræbelserne
på at skabe mere ensartede aftaler på tværs
af praksisområderne.
Statsrevisorernes bemærkninger til den
fortsatte udvikling i beretningssager fra
tidligere år
Statsrevisorerne har fundet anledning til at
fremhæve udviklingen to beretningssager,
som er afgivet tidligere år.
Statsrevisorerne har afsluttet
Beretning
14/2008 om Finanstilsynets aktiviteter i
forhold til Roskilde Bank A/S,
som blev ud-
arbejdet efter anmodning fra Finansudvalget.
Statsrevisorerne konstaterede, at Finans-
tilsynets tilsyn er styrket på en række
områder, herunder den løbende overvågning
af pengeinstitutterne og deres efterlevelse
af Finanstilsynets påbud. Der er endvidere
skabt større gennemsigtighed gennem
offentliggørelse af påbud mv., så borgere og
virksomheder kan få indsigt i pengeinstitut-
ternes solvens og evt. påbud fra Finanstilsy-
net.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0009.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
3 . S TAT S R E V I S O R E R N E S A FG I V E L S E S B E M Æ R K N I N G
9
Statsrevisorerne gjorde i december 2012
Folketinget opmærksom på, at SKATs nye
måltal for restanceinddrivelsen på finanslov
2012 ikke var helt retvisende og informative.
Baggrunden var Statsrevisorernes fortsatte
behandling af
beretning 13/2009 om SKATs
fusion af inddrivelsesområdet.
Siden
beretningen blev afgivet i 2010 er borgeres
og virksomheders gæld til det offentlige
steget fra 66,9 mia. kr. i 2009 til 73,6 mia. kr. i
2011 (2009-priser, svarende til 77,5 mia. kr. i
2011-priser). Statsrevisorerne kritiserede, at
SKAT ikke havde formået at reducere
restancerne siden fusionen af de statslige og
kommunale inddrivelsesmyndigheder i 2005.
Statsrevisorerne følger sagen.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0010.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR 2 L S E
4 . O V E S S TAT S R E G N S K A B E T FO G E 011
10
4. Statsrevisorernes besigtigelse
af statslig virksomhed mv.
Ved besøg på stedet ønsker Statsrevisorerne
at se institutioner, realiserede og igangvæ-
rende projekter samt møde relevante med-
arbejdere og samarbejdspartnere for at få
indtryk af de forskellige aktiviteter og de
betingelser, hvorunder statslig virksomhed
bliver udført.
Statsrevisorernes besigtigelsesrejse til
Bolivia
Statsrevisorerne besigtigede dansk udvik-
lingsbistand i Bolivia den 5.- 12. august 2012.
Bolivia blev i 1994 udpeget til programsamar-
bejdsland, men regeringen traf i marts 2010
beslutning om at udfase bistanden til Bolivia i
2013 og forlængede samtidig landestrate-
gien 2005-2010 til 2013. Udbetalingerne i
Bolivia udgjorde i 2011 i alt 191 mio. kr.
Formålet med rejsen var bl.a. at besigtige,
hvordan udfasningen af bistanden til Bolivia
blev forvaltet i praksis efter beslutningen om
udfasning. Den nuværende regering tilkende-
gav imidlertid i november 2011, at man
overvejede at fortsætte bistandssamarbejdet
med Bolivia. Endelig beslutning herom er først
truffet efter Statsrevisorernes rejse, nemlig i
forbindelse med finansloven for 2013. Det
fremgår heraf, at Bolivia forsat skal være et
prioritetsland i det bilaterale bistandssamar-
bejde, og at der skal udarbejdes en ny
landestrategi.
Det oprindelige fokus for besigtigelsesrejsen
– udfasning af bistanden til Bolivia – var
baggrunden for Rigsrevisionen beretning
15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde
med Bolivia. Beretningen behandler betydnin-
gen af udfasningen for det erklærede
langsigtede partnerskab med Bolivia – jf.
Paris-erklæringen fra 2005 – og bistandspro-
grammernes bæredygtighed. Beretningens
indhold havde derfor i mindre grad fokus på
bistandsprogrammer, enkeltprojekter og
resultater end tidligere beretninger om
Danmarks bilaterale udviklingsbistand.
Statsrevisorerne behandlede beretning
15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde
med Bolivia inden rejsen. Statsrevisorerne
fandt det ikke tilfredsstillende, at de seneste
års beslutninger om henholdsvis ikke at yde
og yde bistand til Bolivia var blevet taget,
uden at væsentlige internationale principper
for langsigtede partnerskaber og gensidig
ansvarlighed var fulgt. Fx blev udfasningen
besluttet uden forudgående orientering af
regeringen i Bolivia, og beslutningen blev ikke
meddelt via de officielle kanaler, men af
pressen.
Statsrevisorerne valgte trods det ændrede
fokus og usikkerheden om udfasningen at
gennemføre rejsen. Derfor har man besigtiget
forskellige institutioner, projekter og program-
mer og har haft møder med relevante
samarbejdspartnere og institutioner – fx
landets rigsrevisor og planlægningsminister
Statsrevisorerne modtages i lands-
byen San Luis
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0011.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T IR 2 011
4 . O V E S S TAT S R E G N S K A
T FO G E L S E
11
– for derigennem at få et generelt indtryk af
det danske bistandsarbejde i Bolivia. Dansk
udviklingsbistand er fattigdomsorienteret, og
i Bolivia lever op mod ¼ af befolkningen stadig
i ekstrem fattigdom. Bolivia er også et af de
lande, hvor indkomstfordelingen er mest
forskellig/ulige.
Statsrevisorerne har via de besigtigede
aktiviteter fået et overvejende positivt indtryk
af arbejdet med dansk udviklingsbistand i
Bolivia. Dette indtryk udelukker ikke, at
egentlige evalueringer af effekten af sektor-
programmerne eller af enkelte projekter
senere vil kunne vise, at bistanden kunne
være ydet anderledes eller bedre.
Det er Statsrevisorernes opfattelse, at en
lang række aktiviteter i programmerne havde
været i risiko for at savne finansiering, hvis
Danmark havde fastholdt beslutningen om at
udfase bistanden. Hvis bistanden var stoppet
brat, ville det have været problematisk i
forhold til at opnå planlagte mål og sikre, at
allerede opnåede positive resultater kunne
fastholdes. Lige fra kapacitetsopbygningen i
ministerierne til projekter og programmer
havde der været risiko for bæredygtigheden
– måske især på miljøområdet, offentlige
reformer og retsvæsen – hvis den bolivianske
regering skulle have sikret bæredygtigheden
via egne ressourcer.
Statsrevisorerne erfarede på besigtigelsesrej-
sen til Bolivia ikke forhold, som nødvendig-
gjorde, at rigsrevisor eller udviklingsministe-
ren afgav yderligere oplysninger ud over den
lovbestemte opfølgning på beretning
15/2011 om Danmarks bistandssamarbejde
med Bolivia. Statsrevisorerne opfordrer dog
generelt til, at evalueringen af den danske
indsats i udviklingslande fortsat udvikles.
På markvandring ved landsbyen
Impora.
Business to Business projekt
"Altiknits" i El Alto.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0012.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TAT S R E V I S O R E R N E S B E S I FO R 2 011
4 . O V E R S TAT S R E G N S K A
T GTIGELSE
12
Besigtigelse af Forsvaret
Statsrevisorerne besigtigede ved besøg i
Korsør og Skrydstrup forskellige af forsvarets
aktiviteter den 24.-25. oktober 2012.
Med besigtigelsen fik Statsrevisorerne indblik
i forsvarets indkøb af større materiel og
økonomistyring. Statsrevisorerne fik en
redegørelse for forsvarets nye økonomisty-
ringsstrategi, brugen af økonomisystemet
DeMars, forsvarets indkøb og materiellogistik
mm. I den forbindelse besøgte man den
nyanskaffede fregat Peter Willemoes på
Korsør flådestation, hoveddepotet i Skryd-
strup, og oplevede EH-101-helikopterne i
aktion samt F-16 simulatorerne samme sted.
Statsrevisorerne noterede sig på den
baggrund bl.a.:
• at der fortsat arbejdes med at styrke
økonomistyring, indkøbsprocedurer og
materiellogistik
• at EH-101 helikopternes funktionalitet er
større end tidligere helikopteres med hen-
syn til rednings- og eftersøgningsopgaver,
særligt i hårdt vejr. Der er dog stadig udfor-
dringer, hvad angår flyvetid og vedligehol-
delse, og derfor er det endnu ikke muligt at
udføre opgaven med troppetransporter.
Under besigtigelsen var der endvidere
lejlighed til at drøfte, hvordan samarbejdet
mellem Rigsrevisionen og Forsvarsministeriet
kunne styrkes, og der var enighed om, at
Forsvarsministeriet fremover skal bidrage til
revisionsprocessen i nødvendigt omfang og
uden forsinkelse. Besigtigelsen gav ikke
anledning til at stille yderligere spørgsmål til
Forsvarsministeriet, forsvaret eller til rigsrevisor.
Fælles møde for Finansudvalget, Europa-
udvalget og Statsrevisorerne
Statsrevisorerne tog initiativ til en fælles
drøftelse i januar 2012 på baggrund af oplæg
om EU’s regnskabsaflæggelse og revision fra
den danske medlem af Den Europæiske Revi-
sionsret, Morten Levysohn, og om Rigsrevisio-
nens revision af EU-midler ved rigsrevisor
Henrik Otbo.
Næstformand i Finansudvalget, Kristian
Thulesen Dahl, var herefter ordstyrer i en
debat om bl.a. de nationale parlamenters rolle
i forhold til at styrke EU’s finansforvaltning og
Finansudvalgets formand, Marianne Jelved,
sammenfattede diskussionen:
• Alle EU-medlemsstater skal arbejde med at
forbedre kvaliteten af de nationale rigsrevi-
sioners og statistiske institutioners arbejde.
Statsrevisorerne besigtigede forsva-
rets EH-101 helikoptere og hoved-
depotet i Skrydstrup.
• Samarbejdet mellem Den Europæiske
Revisionsret, rigsrevisionerne, Eurostat og
nationale statistikinstitutioner skal styrkes
så medlemsstaternes regnskaber og
nationalstatistik om bl.a. gæld og offentlige
finanser bliver retvisende.
• Det politiske niveau skal blive bedre til at
fastsætte mål og mening.
• En stor del af fejlene findes i 4 navngivne
EU-medlemsstater, så politisk må man
være parat til at tage spørgsmålet konse-
kvenser op.
• Revisionsretten bør i højere grad anvende
de nationale rigsrevisioners arbejde i
revisionen af EU’s regnskab.
• Finansudvalget bør overveje, hvordan man
hurtigere opfanger problemer ved nye
konstruktioner, fx overveje revisionskomi-
téer ved revision af EU’s krisefond.
• Folketinget bør behandle revisionens
beretninger og være opmærksom på, at
opfølgning på sagerne er afgørende.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0013.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E SAB E S I G T IR E L S E
4 . O V E S S TAT S R E G N S K B E T FO G 2 011
13
Ansættelse af ny rigsrevisor
Statsrevisorerne indstillede i efteråret 2011
til Folketinget, at rigsrevisor Henrik Otbo blev
udpeget som nyt dansk medlem af EU’s
Revisionsret efter Morten Levysohn. Efter
høring i EU’s budgetkontroludvalg, godken-
delse af Europaparlamentet og bekræftelse
fra Europarådet opsagde Henrik Otbo sin
stilling som rigsrevisor pr. 1. marts 2012.
Ifølge rigsrevisorloven er det Statsrevisorer-
nes opgave at indstille til Folketingets
formand om udnævnelse af rigsrevisor.
Statsrevisorerne opslog stillingen som
rigsrevisor og fungerede herefter som
ansættelsesudvalg med konsulentbistand fra
Mercuri Urval. På den baggrund valgte
Statsrevisorerne at indstille til Folketingets
formand, at Lone Strøm blev udnævnt til
rigsrevisor.
Rigsrevisor Lone Strøm tiltrådte stillingen som
rigsrevisor den 1. juni 2012. Lone Strøm er
uddannet statsautoriseret revisor og kom fra
en stilling som direktør for Statens It.
Folkemødet på Bornholm
Statsrevisorerne deltog i juni 2012 i Folke-
mødet på Bornholm.
Magtens kontrollanter - Statsrevisorerne, den
nye rigsrevisor Lone Strøm og den nye
ombudsmand Jørgen Steen Sørensen - var i
krydsild på Allinge Bibliotek, hvor Hans Engell,
journalist og tidligere minister og statsrevisor,
styrede debatten under overskrifterne:
• Hvad laver Ombudsmanden, Rigsrevisionen
og Statsrevisorerne?
• Hvilken betydning har de for demokratiet?
• Hvordan fungerer den offentlige forvalt-
ning, er den effektiv og spiller den efter
reglerne?
• Hvem kontrollerer kontrollanterne?
Besøg fra udlandet
Statsrevisorerne havde i 2012 besøg af og
møder med statsrevisorerne fra Sydafrika,
som fik en præsentation af den danske
statslige revisionsordning, ligesom der blev
udvekslet viden og erfaringer.
Statsrevisorernes Sekretariat har modtaget
en delegation af embedsmænd fra lande,
som Danida samarbejder med. Deltagerne fik
som led i deres studiebesøg i Danmark en
orientering om den statslige revision.
Sekretariatet har i 2012 afholdt tilsvarende
undervisningsarrangementer for udenlandske
DIS-studerende.
Besøg hos de finske statsrevisorer
Statsrevisorerne besøgte i maj 2012 statsre-
visorerne i det finske parlament og havde
herudover møder med det finske finansudvalg
og med den finske rigsrevision. Formålet med
besøget var at få en præsentation af den
finske revisionsordning, herunder at udveksle
erfaringer om udfordringer og problemstillin-
ger.
Den finske revisionsordning er i sin nuværende
form relativ ung. De finske statsrevisorer – Re-
visionsutskottet – startede deres virksomhed
i 2007 ved en sammenlægning af de tidligere
statsrevisorer og overvågningsfunktionen i
det finske finansudvalg. Ved en grundlovsæn-
dring styrkede man den parlamentariske
kontrol med statsfinanserne med denne
tredeling af opgaverne:
• Revisionsutskottet varetager den parla-
mentariske efterkontrol
• Finansutskottet står for fremadrettet
finansspørgsmål
• Statens Revisionsverk står for revisionen af
statsregnskabet og budgetoverholdelsen
– svarende til Rigsrevisionen.
Revisionsutskottet (RU) er en del af parlamen-
tets udvalgsstruktur, men har visse særlige
kendetegn, herunder initiativret i forbindelse
med rapportering. RU bestemmer selv hvilke
spørgsmål, man vil behandle, og RU rapporte-
rer i betænkningsform sine iagttagelser til
parlamentet, hvor de behandles i plenum.
Betænkningen skal indeholde forslag til,
hvilke beslutninger Riksdagen skal tage på
baggrund af rapporten, fx afgav man en
betænkning om sort økonomi, som medførte,
at Riksdagen besluttede en række fremadret-
tede indsatser.
RU har en tæt kontakt til de andre udvalg,
afhængigt af emnet. Det kan ske ved
uformelle møder, drøftelser mellem formæn-
dene eller fælles samråd og høringer. RU kan
også bede et udvalg om en udtalelse til brug
for betænkningen til Riksdagen.
Netværk for parlamentariske revisions-
organer i Norden og deres sekretariater
På et seminar i 2010 i Helsinki drøftede
Statsrevisorernes formand med sin finske og
norske kollega muligheden for at etablere et
nordisk netværk for statsrevisorer/revisions-
udvalg /parlamentariske revisionsorganer og
deres sekretariater. Der var enighed om at
undersøge mulighederne for at etablere
sådanne netværk, hvor man kan udveksle
viden og erfaring om parlamentarisk revision.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0014.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G S TATR R E V I S O R E R N E S B E S I G T R 2 011
4 . O V E S S TAT S R E G N S K A
T FO I G E L S E
14
Embedsmænd fra revisionsorganerne ved 6
nordiske parlamenter samledes i august 2011
til et 2-dages seminar København. Man
forberedte bl.a. et møde i København for
repræsentanter fra de 8 nordiske parlamen-
ters statsrevisorer.
De danske statsrevisorer var i marts 2012
værter for det første møde for revisionsorga-
ner i Norden med deltagere fra Finland,
Færøerne, Grønland, Island, Norge, Sverige og
Åland.
Baggrunden var, at de parlamentariske
revisionsorganers opgaver og funktioner er så
unikke, at man må søge til revisionsorganer i
andre lande for at finde inspiration til udvikling
og bedste praksis.
På mødet drøftede man på baggrund af
oplæg fra de enkelte lande:
• Nytte og brug af revisionen – revisionsorga-
nernes relationer til parlament, ministre og
medier.
• Revisionsorganernes arbejdsform og
adgang til revision.
• Revisionsorganernes relationer til rigsrevi-
sionerne.
• Revisionens rolle i forbindelse med regerin-
gernes krisehåndtering.
Embedsmænd fra revisionsorganerne fra 7
nordiske parlamenter deltog i august 2012 i
et møde i Nuuk, Grønland. Opgaven var at
forberede opbygningen af en database over
den parlamentariske revision i Norden og at
forberede den næste møde for revisionsorga-
nerne, herunder udkast til en vision for det
parlamentariske samarbejde.
Medlemmer af de nordiske revisionsorganer
mødes i Oslo i april 2013 til et nyt seminar,
som bl.a. tager udgangspunkt i en nogle
cases og den nye database.
Temadebat om Offentlige Private
Partnerskaber
Statsrevisorerne afholdt i april 2012 en
temadebat om Offentlige Private Partnerska-
ber (OPP). OPP er en type offentlig-privat
samarbejde kendetegnet ved, at design,
projektering, etablering, drift og vedligehol-
delse er samlet i en kontrakt mellem en
offentlig udbyder og en privat leverandør.
Ofte indgår finansieringen af projektet også.
Temadebatten omfattede 3 oplæg:
• Hvad er OPP, og hvilke fordele og ulemper er
der ved OPP?
• Bygningsstyrelsens praktiske erfaringer
med OPP på baggrund af bygning og drift af
Rigsarkivet, Tinglysningsretten i Hobro, 4
byretter og vestre landsret i Viborg.
• Erfaringer med OPP i Københavns Kom
mune.
Oplægsholdere var afdelingschef i Finansmini-
steriet, Peter Brixen, direktør i Bygningsstyrel-
sen, Carsten Jarlov og Områdechef i Miljø- og
Teknikforvaltningen, Kim Hjerrild.
Intern temadebat om Statsrevisorernes
arbejde med målsætninger, møder og
besigtigelser, kommunikation og medie-
håndtering
Temadebatten havde særlig fokus på
mødeafvikling og besigtigelser samt status
på egne målsætninger, herunder pressehånd-
tering.
Statsrevisorerne gjorde status på, hvor langt
man var med at indfri målsætningerne for
kollegiets valgperiode 2010-2014.
En medierådgiver gennemgik Statsrevisorer-
nes behov og mulighederne for en bedre
kommunikationsstrategi og mediehåndtering.
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0015.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G 5 . E TÆ N K N I S Æ T N IE R SA F SS R E G N E V IA B E T FO L E2 011
B S A M M E N N G O V N G TAT TAT S R S K S O R KO L R G I E T
15
5. Sammensætning af
statsrevisorkollegiet i 2010-14
I henhold til lov om Statsrevisorerne og folketingsbeslutning om Statsrevisorernes valg og
virksomhed valgte Folketinget på sit møde den 1. juni 2010 følgende til statsrevisorer og
stedfortrædere for tiden fra 1. oktober 2010 til 30. september 2014:
Statsrevisorer
Peder Larsen (udpeget af SF)
Henrik Thorup (udpeget af DF)
Helge Adam Møller (KF)
Mogens Lykketoft (S)
Carsten Hansen (S)
Peter Christensen (V)
Stedfortrædere
Jane Alrø Sørensen (udpeget af SF)
Kristian Thulesen Dahl (DF)
Henriette Kjær (KF)
Henrik Sass Larsen (S)
Klaus Hækkerup (S)
Kristian Jensen (V)
Statsrevisorerne konstituerede sig 10. oktober 2012 med Peder Larsen som formand og Henrik
Thorup som næstformand.
Efter at Peter Christensen 8. marts 2011 blev udnævnt til minister valgte Folketinget i sit møde
15. marts 2011 Kristian Jensen (V) som statsrevisor for den resterende del af funktionsperio-
den, og Ellen Trane Nørby (V) som ny stedfortræder.
Efter at Mogens Lykketoft blev udpeget som Folketingets formand 4. oktober 2011, og Carsten
Hansen blev udnævnt som minister 3. oktober 2011, valgte Folketinget Mogens Jensen (S) og
Klaus Frandsen (RV) som statsrevisorer for den resterende del af funktionsperioden.
Sekretariatschef Gitte Korff er leder af Statsrevisorernes Sekretariat med souschef Jens
Frederik Rasmussen som stedfortræder.
Statsrevisorerne, den 20. marts 2013
Peder Larsen (udpeget af SF), formand
Henrik Thorup (udpeget af DF), næstformand
Helge Adam Møller (udpeget af K)
Kristian Jensen (V), MF
Mogens Jensen (S), MF
Klaus Frandsen (udpeget af RV)
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0016.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
6 . O V E R S I G T O V E R S TAT R E V I S O R E R N E S B E M Æ R K N I N G E R
16
6. Oversigt over Statsrevisorernes
bemærkninger
Vedr. 2004
Nr. 10 Transportministeriets håndtering af kontrakten med ARRIVA
Vedr. 2005
Nr. 17 Indsatsen mod momskarruselsvindel
Vedr. 2006
Nr. 13 Forvaltningen af kulturarven
Vedr. 2007
Nr. 16 Forsvarets administration af vedligeholdelses-, bygge- og anlægsprojekter
Vedr. 2008
Nr. 7 Sammenhængende patientforløb
Nr. 14 Finanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S
Vedr. 2009
Nr. 5 Udviklingen af de nationale test
Nr. 9
Voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Nr. 13 SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Vedr. 2011
Nr. 2 Ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Nr. 3
Sygehusbyggerier
Nr. 14 DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-tog
Nr. 18 Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
Nr. 21 Revisionen af EU-midler i Danmark i 2011
Nr. 22 Revisionen af statsregnskabet for 2010
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0017.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
E N D E L I G7. E TÆ N K NN GG R V E R I S TAT SI R IE G N SI K A B E T FO R A G E R
B O P LY S N I I N E O O M N H A B L T E T E N K E LT E S 2 011
17
7. Oplysninger om inhabilitet i enkelte sager
Følgende statsrevisorer har erklæret sig inhabil i disse beretningssager, som er behand-
let i denne betænkning:
Beretninger vedrørende 2005
Beretning nr. 17/2005 om indsatsen mod momskarruselsvindel
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2008
Beretning nr. 7/2008 om sammenhængende patientforløb
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2009
Beretning nr. 9/2009 om voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2010
Beretning nr. 2/2010 om sygehusenes økonomi i 2009
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretninger vedrørende 2011
Beretning nr. 2/2011 om ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 3/2011 om sygehusbyggerier
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 4/2011 om mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 7/2011 om fusionen af skatteforvaltningen (II)
Statsrevisor Kristian Jensen har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Beretning nr. 13/2011 om indkøb af sygehusmedicin
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0018.png
E N D E L II G B E TÆ N K N II N G 2 011
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011
E N D E L I G7. E TÆ N K NN GG R V E R I S TAT SI R IE G N SI K A B E T FO R A G E R
B O P LY S N I I N E O O M N H A B L T E T E N K E LT E S 2 011
18
Beretning nr. 17/2011 om aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Statsrevisor Henrik Thorup har ikke deltaget i behandlingen af denne sag
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0019.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E E N D EG EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 011
T I N L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I B E TÆ N T I N R
19
8. Oversigt over beretninger der er behandlet i
Endelig betænkning 2011
Beretningerne og de dokumenter der har ligget til grund for Statsrevisorernes behandling
(ministerredegørelser, notater fra Rigsrevisionen og statsrevisorbemærkninger), findes
kun elektronisk på
www.ft.dk/statsrevisorerne.
Erhvervs- og Vækstministeriet
tildeling af individuel statsgaranti til Amagerbanken A/S
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 7/2-12
Rigsrevisors notat af 6/3-12
Flere ministerier
ulovlig opkrævning af ejendomsskatter
Skatteministerens redegørelse af 4/1-12
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 3/1-12
Rigsrevisors notat af 31/1-12
Statsrevisorernes bemærkning af 8/2-12
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
sygehusbyggerier
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 16/4-12
Rigsrevisors notat 16/5-12
Statsrevisorernes bemærkning af 20/6-12
Flere ministerier
statens sikring af grundvandet mod pesticider
Miljøministerens redegørelse af 24/2-12
Fødevareministerens redegørelse af 8/2-12
Rigsrevisors notat af 23/3-12
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
mål, resultater og opfølgning på kræftbehandlingen
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 21/5-12
Rigsrevisors notat af 12/5-12
Flere ministerier
styring af behandlingsindsatsen mod stofmisbrug
Social- og integrationsministerens redegørelse af 26/3-12
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 26/3-12
Rigsrevisors notat af 23. april 2012
Skatteministeriet
fusionen af skatteforvaltningen (ll)
Skatteministerens redegørelse af 17/4-12
Rigsrevisors notat af 16/5-12
Nr. 1
Nr. 2
Nr. 3
Nr. 4
Nr. 5
Nr. 6
Nr. 7
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0020.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N ID E LE G B E TÆ R K N IH A NO V E R S E N DS R EG N E TÆB E T FOG 2 011
E N N G I R D R E N B E N G D L T I TAT E L I G B S K A N K N I N R 2 011
20
Nr. 8
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
kvalitetsindsatser på sygehusene
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18/6-12
Rigsrevisors notat af 18/7-12
Flere ministerier
administrationen af C0
2
-kvoteregisteret
Skatteministerens redegørelse af 16/5-12
Miljøministerens redegørelse af 14/5-12
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 1/5-12
Rigsrevisors notat 12/5-12
Nr. 9
Ministeriet for Børn og Undervisning
Nr. 10 indsatsen for 95 %-målsætningen på ungdomsuddannelserne
Børne- og undervisningsministerens redegørelse af 18/5-12
Rigsrevisors notat 12/5-12
Flere ministerier
Nr. 11 effektiv udnyttelse af gymnasielærernes arbejdstid
Finansministerens og Ministeren for børn og undervisnings fælles redegørelse af 2/7-12
Rigsrevisors notat 2/8-12
Erhvervs- og Vækstministeriet
Nr. 12 Finansiel Stabilitet A/S
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 13/8-12
Rigsrevisors notat af 4/9-12
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Nr. 13 indkøb af sygehusmedicin
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 28/9-12
Rigsrevisors notat af 26/10-12
Transportministeriet
Nr. 14 DSB’s anskaffelse og færdiggørelse af IC4- og IC2-tog
Transportministerens redegørelse af 3/9-12
Rigsrevisors notat af 2/10-12
Statsrevisorernes bemærkning af 10/10-12
Udenrigsministeriet
Nr. 15 Danmarks bistandssamarbejde med Bolivia
Udenrigsministerens redegørelse af 30/8-12
Ministeren for udviklingsbistands redegørelse af 5/9-12
Rigsrevisors notat af 28/9-12
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser
Nr. 16 undervisningen på universiteterne
Minister for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af 11/1-12
Rigsrevisors notat af 11/2-13
Flere ministerier
Nr. 17 aktiviteter og udgifter i praksissektoren
Finansministerens redegørelse af 8/1-2013
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 3/1-13
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse nr. 2 af 7/1-13
Rigsrevisors notat af 7/2-13
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0021.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
8 . O V E R S I G T O V E R B E R E T N I N G EG B E TÆ N K N IH A N D LE R S TAT S R EG N S K A B EK NFO G 2 011
E D E L I R D E R E R B E N G O V E T I E N D E L I G B E TÆ N T I N R
21
Justitsministeriet
Nr. 18 Kriminalforsorgens vedligeholdelse af bygninger
Justitsministerens redegørelse af 28/11-12
Rigsrevisors notat af 28/12-12
Statsrevisorernes bemærkning af 30/1-13
Flere ministerier
Nr. 19 forvaltningen af eksterne lektorers og undervisningsassistenters ansættelsesforhold
Finansministerens redegørelse af 30/11-12
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 22/11-12
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse af
29/11-12
Rigsrevisors notat 28/12-12
Flere ministerier
Nr. 20 statens overførsler til kommuner og regioner i 2011
Økonomi- og indenrigsministerens redegørelse af 24/1-13
Social- og integrationsministerens redegørelse af 23/1-13
Rigsrevisors notat af 22/2-13
Flere ministerier
Nr. 21 revisionen af EU-midler i Danmark i 2011
Finansministerens redegørelse af 23/1-13
Erhvervs- og vækstministerens redegørelse af 22/1-13
Ministeren for by, bolig og landdistrikters redegørelse af 23/1-13
Ministeren for forskning, innovation og videregående uddannelsers redegørelse
af 16/1-13
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 24/1-12
Skatteministerens redegørelse af 22/1-13
Rigsrevisors notat af 19/2-13
Statsrevisorernes bemærkning af 27/2-13
Flere ministerier
Nr. 22 revisionen af statsregnskabet for 2010
Alle ministre har afgivet redegørelse
Rigsrevisors notat af 22/2-13
Statsrevisorernes bemærkning af 20/3-2013
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0022.png
E N D E L I G B E TÆ N K N I N G 2 011
9 . O P FØ L G N I N G N D E L I G T S AT T N K N IR E T N I N G ES TATD R Ø G NN D E B ED LFOE R2 011
E PÅ FO R B E TÆ E B E N G O V E R R V E S E R E S K A T I T I G R E Å R
22
9. Opfølgning på fortsatte beretninger
vedrørende tidligere år
Indhold
Fortsatte beretninger vedrørende 2004
Nr. 10/2004
Transportministeriet
Trafikministeriets håndtering af kontrakten med ARRIVA
Rigsrevisors fortsatte notat af 30/3-12
Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Fortsatte beretninger vedrørende 2005
Nr. 4/2005
Flere ministerier
digitale løsninger i staten
Rigsrevisors fortsatte notat af 27/4-12
Flere ministerier
indsatsen mod momskarruselsvindel
Rigsrevisors fortsatte notat af 13/8-12
Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12
Nr. 17/2005
Fortsatte beretninger vedrørende 2006
Nr. 5/2006
Finansministeriet
ansættelsesformer i staten
Rigsrevisors fortsatte notat af 26/11-12
Kulturministeriet
forvaltningen af kulturarven
Rigsrevisors fortsatte notat af 10/4-12
Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Nr. 13/2006
Fortsatte beretninger vedrørende 2007
Nr. 8/2007
Beskæftigelsesministeriet
a-kassernes rådighedsvurderinger
Rigsrevisors fortsatte notat af 27/4-12
Transportministeriet
genopretning af jernbaneinfrastrukturen
Rigsrevisors fortsatte notat nr. 2 af 1/3-12
Forsvarsministeriet
forsvarets administration af vedligeholdelses-, bygge- og anlægsprojekter
Rigsrevisors fortsatte notat af 10/4-12
Statsrevisorernes bemærkning af 18/4-12
Nr. 9/2007
Nr. 16/2007
Statsrevisorerne betænkning EB2011 - Bilag 1: Endelig betænkning (tekstdel inkl. afgivelsesbemærkning)
1339641_0023.png
E N D E L IIG B E TÆ N K N IIN G 2 011
E N D E L G B E TÆ N K N N G 2 011
9 . O P FØ L G N I N G N D E L I R TB E TÆ E K N R EG N IV E R R TATD R Ø R E N D E B E TL FOE R 2 011
E PÅ FO G S AT T N B E I N T O N G E S V E S R E G N S K A T I D I G R E Å R
23
Fortsatte beretninger vedrørende 2008
Nr. 2/2008
Flere ministerier
styring af statslige digitaliseringsprojekter
Rigsrevisors fortsatte notat af 30/4-12
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
sammenhængende patientforløb
Rigsrevisors fortsatte notat af 13/8-12
Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12
Transportministeriet
bilsyn efter liberaliseringen i 2005
Rigsrevisors fortsatte notat af 19/11-12
Økonomi- og Erhvervsministeriet
Finanstilsynets aktiviteter i forhold til Roskilde Bank A/S
Rigsrevisors fortsatte notat af 20/8-12
Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12
Flere ministerier
Forsvarets understøttelse af sine militære operationer i Afghanistan
Rigsrevisors fortsatte notat af 12/3-13
Nr. 7/2008
Nr.11/2008
Nr. 14/2008
Nr. 17/2008
Fortsatte beretninger vedrørende 2009
Nr. 5/2009
Undervisningsministeriet
udviklingen af de nationale test
Rigsrevisors fortsatte notat af 4/9-12
Statsrevisorernes bemærkning af 19/9-12
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
voksnes adgang til psykiatrisk behandling
Rigsrevisors fortsatte notat af 28/6-12
Statsrevisorernes bemærkning af 29/8-12
Skatteministeriet
SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Rigsrevisors fortsatte notat af 4/12-12
Statsrevisorernes bemærkning af 12/12-12
Justitsministeriet
det digitale tinglysningsprojekt
Rigsrevisors fortsatte notat af 12/3-13
Nr. 9/2009
Nr. 13/2009
Nr. 14/2009
Fortsatte beretninger vedrørende 2010
Nr. 2/2010
Flere ministerier
sygehusenes økonomi i 2009
Rigsrevisors fortsatte notat af 5/3-13
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling
satsningen på ph.d.-uddannelse
Rigsrevisors fortsatte notat af 2/10-12
Transportministeriet
Kystbanen
Rigsrevisors fortsatte notat af 3/11-12
Nr. 7/2010
Nr.12/2010