Finansudvalget 2011-12
SB 9 5
Offentligt
1134843_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om administrationen
af CO
2
-kvoteregisteret
Juni
2012
Statsrevisorerne beretning SB9/2011 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134843_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 9/2011 om administrationen af CO
2
-kvoteregisteret
Klima-, energi- og bygningsministerens redegørelse af 1. maj 2012
Miljøministerens redegørelse af 14. maj 2012
Skatteministerens redegørelse af 16. maj 2012
12. juni 2012
RN A503/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som Miljøministeriet, Klima-, Energi- og Bygnings-
ministeriet og Skatteministeriet har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger
og beretningens indhold og konklusioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet og Skatteministeriet har løbende taget en ræk-
ke initiativer for at forbedre administrationen af CO
2
-kvoteregisteret (herefter Kvote-
registeret) og begrænse muligheden for momskarruselsvindel ved handel med CO
2
-
kvoter. Det er derfor min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har sikret, at de danske dokumentations-
krav ved oprettelse af personkonti i Kvoteregisteret er skrappere end EU-forord-
ningens dokumentationskrav, og at disse krav efterleves. Der er derfor ikke læn-
gere mulighed for at oprette personkonti i Kvoteregisteret uden samtidig at leve-
re fyldestgørende dokumentation for identitetsoplysninger.
Klima-, energi- og bygningsministeren har taget til efterretning, at ministeren ikke
gav korrekte oplysninger til Folketinget om administrationen af Kvoteregisteret,
mens registeret var placeret i Miljøstyrelsen.
Skatteministeriets indførelse af omvendt betalingspligt for handel med CO
2
-kvoter
har medført, at muligheden for momskarruselsvindel er stærkt begrænset.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB9/2011 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134843_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Jeg afgav i marts 2012 en beretning om administrationen af Kvoteregisteret. Beretningen
handler om Miljøministeriets og Klima-, Energi- og Bygningsministeriets administration af
Kvoteregisteret og om omfanget af og muligheden for momssvindel med CO
2
-kvoter. Beret-
ningen viste, at Miljøministeriets og Klima-, Energi- og Bygningsministeriets administration
af Kvoteregisteret i perioden januar 2005 - december 2009 havde været utilfredsstillende, og
at Energistyrelsens praksis, efter Rigsrevisionens vurdering, havde tiltrukket momssvindle-
re og haft betydning for omfanget af momskarruselsvindel i andre EU-lande.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de administrationen af Kvote-
registeret i Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet frem til 2009 og bemær-
kede, at den danske administration havde været en medvirkende årsag til omfattende moms-
karruselsvindel ved handel med CO
2
-kvoter i Europa.
4. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som miljøministeren, klima-, energi-
og bygningsministeren og skatteministeren løbende har taget for at forbedre administratio-
nen af Kvoteregisteret og begrænse momskarruselsvindlen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Gennemgang af miljøministerens, klima-, energi- og bygningsministerens og
skatteministerens redegørelser
5. Jeg finder miljøministerens, klima-, energi- og bygningsministerens og skatteministerens
redegørelser tilfredsstillende, idet de forholder sig til både Statsrevisorernes bemærkninger
og til beretningens konklusioner og vurderinger.
I det følgende gennemgår jeg undersøgelsens resultater, Statsrevisorernes bemærkninger
og ministrenes initiativer på de 3 områder, der er behandlet i beretningen.
Administrationen af personkonti i Kvoteregisteret
6. Beretningen viste, at Miljøministeriet og Klima-, Energi- og Bygningsministeriet ikke hav-
de sikret en tilfredsstillende administration af Kvoteregisteret. Hverken Miljøstyrelsens eller
Energistyrelsens retningslinjer levede op til EU-forordningens krav om dokumentation for
identitetsoplysninger, og i praksis indhentede styrelserne kun undtagelsesvist paskopier i
perioden januar 2005 - juli 2009.
Mens Kvoteregisteret fra januar 2005 til december 2007 var placeret i Miljøstyrelsen, blev
der ifølge styrelsens retningslinjer stillet krav om paskopier for udenlandske statsborgere og
én af de bemyndigede repræsentanter, men ikke for danske statsborgere og den anden be-
myndigede repræsentant. Rigsrevisionens sagsgennemgang viste endvidere, at styrelsen
kun havde indhentet tilstrækkelig dokumentation for ansøgerens identitetsoplysninger i 6 %
af tilfældene. I januar 2008 blev Kvoteregisteret overført til Energistyrelsen, og Rigsrevisio-
nens gennemgang af såvel retningslinjer som praksis viser, at Energistyrelsen indtil juli 2009
hverken krævede eller indhentede dokumentation for identitetsoplysninger.
Energistyrelsen blev i juli 2009 gjort opmærksom på, at styrelsen burde stramme dokumen-
tationskravene, men begyndte først at indhente dokumentation på allerede oprettede konti
i december 2009. Alle ca. 700 konti i registeret stod dermed åbne for handler, mens moms-
karruselsvindlen var på sit højeste.
Statsrevisorerne beretning SB9/2011 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134843_0004.png
3
7. Statsrevisorerne bemærkede, at administrationen i Miljøstyrelsen og Energistyrelsen ikke
levede op til EU-forordningens krav til dokumentation ved oprettelse af konti i Kvoteregiste-
ret. Desuden bemærkede Statsrevisorerne, at det i en periode på næsten 5 år havde været
muligt at handle med CO
2
-kvoter fra det danske register via falske identiteter med momskar-
ruselsvindel for øje.
Statsrevisorerne kritiserede i den forbindelse skarpt, at Energistyrelsen først i december
2009 strammede kravene til identitetsoplysninger for allerede oprettede konti, idet kontoha-
vere med falske identiteter hermed kunne fortsætte momskarruselsvindlen i yderligere �½ år.
8. Miljøministeren noterer sig Statsrevisorernes bemærkninger.
Desuden oplyser miljøministeren, at ministeren tager til efterretning, at Rigsrevisionen ikke
er enig i Miljøstyrelsens vurdering om, at oplysninger om cpr-nr. for danske statsborgere og
den ene af de 2 bemyndigede repræsentanter opfyldte EU-forordningens krav til dokumen-
tation.
Jeg er opmærksom på, at Miljøstyrelsen vurderede, at deres retningslinjer opfyldte EU-for-
ordningens krav, men jeg er fortsat af den opfattelse, at retningslinjerne i perioden ikke le-
vede op til kravene i EU-forordningen. Desuden viste undersøgelsen, at styrelsen kun und-
tagelsesvist indhentede dokumentation for identitetsoplysninger.
9. Klima-, energi- og bygningsministeren finder det meget beklageligt, at administrationen
har været utilfredsstillende, og oplyser, at ministerens forgænger flere gange har beklaget
de administrative fejl over for Folketinget.
Ministeren oplyser desuden, at Energistyrelsen siden slutningen af 2009 har rettet op på de
tidligere problemer med utilstrækkelig dokumentation for personkonti og i øvrigt haft skær-
pet fokus på administrationen af Kvoteregisteret.
Endvidere noterer ministeren sig med tilfredshed, at Statsrevisorerne ikke kritiserer admini-
strationen efter december 2009. Kvoteregisterets dokumentationskrav er i dag meget stram-
mere end EU’s minimumskrav, hvilket efter ministerens opfattelse viser, at man har taget
sagen alvorligt. Energistyrelsen har ligeledes indgået samarbejdsaftaler med Statsadvoka-
ten for Særlig Økonomisk Kriminalitet og SKAT Økokrim, ligesom styrelsen har deltaget ak-
tivt i samarbejdet med Europa-Kommissionen og de andre medlemslande om at fastsætte
bindende regler, som søger at komme de tidligere problemer til livs.
Endelig oplyser klima-, energi- og bygningsministeren, at Kvoteregisteret i fremtiden skal
administreres af Erhvervsstyrelsen, som har bred erfaring med drift af registre, indberetnin-
ger, kontrol af virksomhedsoplysninger o.l.
10. Det er korrekt, at Energistyrelsens dokumentationskrav, som det også fremgik af beret-
ningen, siden december 2009 har været skrappere end EU’s minimumskrav. Beretningen
viste desuden, at styrelsens praksis nu også er på plads, både for nye og allerede eksiste-
rende konti. Jeg betragter derfor punktet som afsluttet.
Klima- og energiministerens orientering af Folketinget
11. Beretningen viste, at klima- og energiministeren siden december 2009 havde holdt Fol-
ketinget orienteret om problemerne med administrationen af personkonti i Kvoteregisteret
og beklaget de administrative fejl, der havde fundet sted. Ministeren havde givet korrekte
oplysninger om Energistyrelsens administration af Kvoteregisteret fra 2008 og frem, men
havde flere gange måttet korrigere oplysningerne om Energistyrelsens indhentning af do-
kumentation. Ministeren havde dog ikke oplyst Folketinget korrekt om administrationen af
registeret, mens det var placeret i Miljøstyrelsen.
Statsrevisorerne beretning SB9/2011 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134843_0005.png
4
12. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at klima- og energiministeren ikke i alle
tilfælde havde givet Folketinget dækkende og korrekte oplysninger.
13. Klima-, energi- og bygningsministeren noterer sig, at Statsrevisorerne ikke finder det til-
fredsstillende, at klima- og energiministeren ikke i alle tilfælde gav Folketinget dækkende og
korrekte oplysninger, og ministeren tager kritikken til efterretning. Samtidig vil ministeren dog
nævne, at orienteringerne til Folketinget blev givet på basis af de oplysninger, som man hav-
de på daværende tidspunkt, og at oplysningerne efterfølgende blev præciseret over for Fol-
ketinget, i det øjeblik ministeriet blev opmærksom på, at de ikke var tilstrækkeligt klare.
14. Idet jeg henholder mig til Statsrevisorernes bemærkninger, betragter jeg hermed punk-
tet som afsluttet.
Omfanget af og muligheden for at begå momskarruselsvindel
15. Beretningen viste, at SKAT havde identificeret et momstab på 1,4 mio. kr. mod den dan-
ske stat, men at der ifølge Rigsrevisionens vurdering var risiko for, at omfanget af moms-
karruselsvindel mod den danske stat reelt var større. Dette skyldtes for det første, at det ik-
ke var sikkert, at SKAT – i betragtning af mulighederne for, særligt i det danske kvoteregi-
ster, at oprette konti under falske identitetsoplysninger – havde identificeret alle konti med
danske relationer, hvor der var risiko for momskarruselsvindel mod den danske stat. For det
andet skyldtes det, at SKAT kun i begrænset omfang havde adgang til oplysninger om hand-
ler med CO
2
-kvoter foretaget i udenlandske registre.
Derudover havde 14 andre EU-lande oplyst, at der var mistanke om momskarruselsvindel
mod andre landes statskasser via det danske kvoteregister for mindst 1,4 mia. kr. Da flere
af de 14 lande ikke havde oplyst om tabsstørrelsen, var det dog Rigsrevisionens formodning,
at det samlede tabsbeløb var større.
Med hensyn til omfanget af momskarruselsvindel i forbindelse med handel med CO
2
-kvoter
i hele Europa var dette ikke muligt at opgøre, da opklaringsarbejdet endnu ikke var afsluttet,
og oplysningerne i visse lande var fortrolige.
Endelig viste beretningen, at risikoen for momskarruselsvindel mod den danske stat blev
stærkt begrænset, da Danmark, som de fleste andre EU-lande, indførte omvendt betalings-
pligt ved handel med CO
2
-kvoter i april 2010.
16. Skatteministeren oplyser, at det er SKATs opfattelse, at risikoen for, at den danske stat
er blevet påført tab ud over de 1,4 mio. kr., som SKAT har identificeret, må betragtes som
meget begrænset. Dette skyldes bl.a., at SKAT meget hurtigt etablerede et tæt samarbejde
med Energistyrelsen om at få adgang til det danske kvoteregister, og at SKAT nedsatte en
særlig taskforce til at overvåge området. Der er ikke siden august 2009 konstateret yderli-
gere sager i Danmark, ligesom SKAT ikke har modtaget oplysninger fra andre landes skatte-
myndigheder om, at virksomheder med et dansk momsnummer har påført den danske stat
tab via transaktioner i udenlandske kvoteregistre.
Ministeren tilføjer desuden, at SKAT har ydet en betydelig indsats i forhold til at levere op-
lysninger om handler i det danske kvoteregister til andre landes skattemyndigheder og der-
med har ydet et væsentligt bidrag til, at disse lande har kunnet identificere tabene og afslø-
re svindlen.
Endelig oplyser skatteministeren, at ministeren ikke finder anledning til at igangsætte yder-
ligere konkrete tiltag på området, da SKAT, som det også fremgår af beretningen, allerede
har iværksat en række initiativer som fx omvendt betalingspligt ved handel med CO
2
-kvoter,
den tætte overvågning af kvotehandler gennem det danske kvoteregister og det internatio-
nale samarbejde mellem skattemyndighederne på området.
Statsrevisorerne beretning SB9/2011 - Bilag 5: Rigsrevisors notat af 12. juni 2012
1134843_0006.png
5
17. Jeg finder SKATs initiativer til at forhindre momskarruselsvindel ved handel med CO
2
-
kvoter tilfredsstillende og vil derfor ikke følge området yderligere.
III.
Afslutning
18. Da Energistyrelsen nu har etableret skrappe dokumentationskrav, så Kvoteregisteret ad-
ministreres i overensstemmelse med EU-forordningen, og da indførelsen af omvendt beta-
lingspligt ved handel med CO
2
-kvoter i de fleste europæiske lande har medført, at mulighe-
den for at begå momskarruselsvindel ved handel med CO
2
-kvoter er stærkt begrænset, er
det min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm