Finansudvalget 2011-12
SB 8 4
Offentligt
1148456_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om kvalitetsindsatser
på sygehusene
August
2012
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 18. juli 2012
1148456_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18. juni 2012
18. juli 2012
RN A305/12
1. Dette notat handler om de initiativer, som ministeren for sundhed og forebyggelse (her-
efter sundhedsministeren) har iværksat som følge af Statsrevisorernes bemærkninger og be-
retningens indhold og konklusioner. Sundhedsministeren har desuden indhentet udtalelser
til beretningen fra regionsrådene i de 5 regioner.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Notatet indeholder følgende konklusion:
Jeg finder, at sundhedsministeren og regionerne på tilfredsstillende vis redegør for,
hvilke initiativer beretningen har givet anledning til.
Sundhedsministeren oplyser i sin redegørelse, at Sundhedsministeriet har igangsat
en lang række initiativer, heraf flere i samarbejde med regionerne, med henblik på
fortsat udvikling og sikring af kvaliteten på sygehusene. Det er derfor min opfattelse,
at sagen kan afsluttes.
Jeg bygger min konklusion på følgende:
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
For at styrke sammenhængen imellem de nationale og regionale kvalitetsindsat-
ser har Sundhedsministeriet og Danske Regioner aftalt 2 nationale målsætninger
for kvalitet, som de løbende vil følge op på.
Sundhedsministeriet og regionerne vil fortsat udvikle Den Danske Kvalitetsmodel,
så den i højere grad understøtter kvalitetsarbejdet på sygehusafdelinger, samti-
dig med at den er med til at sikre sammenhæng mellem nationale, regionale og
lokale kvalitetsindsatser.
For at sikre, at kvalitetsindsatsen ikke medfører unødige registreringer eller dob-
beltarbejde for sundhedspersonalet, samarbejder Danske Regioner og Sundheds-
styrelsen om at udvikle brugen af eksisterende oplysninger, fx ved at genbruge
data på tværs af registre og databaser.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 18. juli 2012
1148456_0003.png
2
Sundhedsministeriet har igangsat arbejdet med at udvikle nationale kliniske ret-
ningslinjer, som er målrettet det daglige kliniske arbejde. Retningslinjerne forven-
tes at være med til at sikre en høj og ensartet kvalitet i udredning og behandling
på tværs af regioner og sygehuse.
For at sikre, at kvalitetsindsatsen resulterer i højere kvalitet, vil Sundhedsministe-
riet og regionerne løbende følge udviklingen i 5 kvalitetsindikatorer (sygehuser-
hvervede infektioner, gennemsnitlig liggetid, akutte genindlæggelser, kontakter
pr. patient og andel af dagkirurgi).
I.
Baggrund
Formålet med
Den
Danske Kvalitetsmo-
del,
som alle sygehuse
skal godkendes efter,
er at medvirke til:
kontinuerlig udvik-
ling af kvaliteten
høj og ensartet kva-
litet i alle sundheds-
ydelser
sammenhæng i pa-
tientforløb
gennemsigtighed og
synliggørelse af kva-
litet i sundhedsvæ-
senet.
Modellen er blevet til i
et samarbejde mellem
regeringen og de da-
værende amter.
2. Jeg afgav i februar 2012 en beretning om kvalitetsindsatser på sygehusene. Beretningen
handler om de landsdækkende indsatser, som Sundhedsministeriet og regionerne har sat
i gang for at sikre og udvikle kvaliteten på sygehusene. Beretningen viste, at der i de seneste
år har været en stigende opmærksomhed på at sikre og udvikle kvaliteten i patientbehand-
lingen, bl.a. med det formål at sikre behandlinger af høj og ensartet kvalitet til gavn for pa-
tienterne. Den viste også, at det er vigtigt løbende at vurdere omfanget af den belastning,
som fx registrering og dokumentation i forbindelse med kvalitetsindsatser medfører på syge-
husene. Det skyldes bl.a., at personalets motivation til at sikre og udvikle kvaliteten er afgø-
rende, da det er personalet, der skal omsætte indsatserne til kvalitet i mødet med patien-
terne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, fandt de det positivt, at der på alle niveau-
er i det offentlige sygehusvæsen gøres en væsentlig indsats for at sikre og udvikle kvaliteten
i patientbehandlingen. Statsrevisorerne bemærkede også, at de mange kvalitetsindsatser
øger behovet for at prioritere og lette arbejdet på afdelingerne og dermed øger behovet for at
vurdere og koordinere de enkelte indsatsers indhold og relevans. Statsrevisorerne fandt det
afgørende, at Sundhedsministeriet og regionerne følger op på formål og resultater af kvali-
tetsindsatserne samt foretager en vurdering af det samlede resurseforbrug.
4. Dette notat indeholder min vurdering af de initiativer, som sundhedsministeren vil sætte i
værk som følge af beretningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Gennemgang af sundhedsministerens redegørelse
5. Sundhedsministeren finder, at det er væsentligt at sikre, at resurserne på sundhedsområ-
det anvendes bedst muligt med henblik på at sikre mest mulig sundhed for pengene. Mini-
steren er enig med Rigsrevisionen i, at højere kvalitet på sygehusene også kan bidrage til
at sikre et mere omkostningseffektivt sundhedsvæsen.
I det følgende gennemgår jeg ministerens overvejelser og iværksatte initiativer, som vedrø-
rer 3 områder:
sammenhæng mellem kvalitetsinitiativer
samspillet mellem de landsdækkende kvalitetsindsatser og sygehusafdelingernes kvali-
tetsindsatser
opfølgning på kvalitetsindsatserne.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 18. juli 2012
1148456_0004.png
3
Sammenhæng mellem kvalitetsinitiativer
6. Beretningen viste, at Den Danske Kvalitetsmodel er den mest omfattende af de 17 lands-
dækkende kvalitetsindsatser, som blev identificeret. Videre viste beretningen, at Sundheds-
styrelsen og regionerne de seneste år har skabt bedre sammenhæng mellem de kvalitets-
indsatser, der er iværksat, og at dette arbejde bør fortsættes, da den samlede mængde af
indsatser fortsat er betydelig.
Statsrevisorerne bemærkede, at det er positivt, at der på alle niveauer i det offentlige syge-
husvæsen gøres en væsentlig indsats for at sikre og udvikle kvaliteten i patientbehandlingen.
7. Sundhedsministeren er enig med Rigsrevisionen i, at der er skabt bedre sammenhæng
mellem de kvalitetsindsatser, der iværksættes nationalt, regionalt og lokalt. Sundhedsmini-
steriet vil fortsætte arbejdet med at integrere kvalitetsindsatserne og fremhæver Den Danske
Kvalitetsmodel som et vigtigt middel til dette. Modellen er lige blevet revideret, og 2. version
af Den Danske Kvalitetsmodel blev offentliggjort i maj 2012. Region Nordjylland beskriver, at
et af formålene med revisionen er at sikre større handlefrihed for sygehusene på de enkelte
trin. På den måde kan lokale tiltag bedre integreres med de nationale krav, hvorved nye kva-
litetsindsatser i højere grad kan tage afsæt i det eksisterende arbejde ude på sygehusafde-
lingerne.
8. I forbindelse med ”Aftale om regionernes økonomi for 2013” har regeringen og Danske
Regioner styrket fokus på sammenhæng i kvalitetsarbejdet i sygehusvæsenet, idet der er
aftalt følgende 2 konkrete nationale kvalitetsmål:
Sygehusdødeligheden (HSMR) skal reduceres med 10 % over 3 år.
Antallet af patientskader skal reduceres med 20 % over 3 år.
Det er regionernes ansvar at udforme de konkrete strategier og delmål og realisere de aftalte
nationale målsætninger. De nye nationale kvalitetsmål vil ifølge Sundhedsministeriet tilskyn-
de regioner og sygehuse til at intensivere de konkrete initiativer, der øger kvaliteten og pa-
tientsikkerheden. Ministeriet og Danske Regioner vil løbende drøfte udviklingen i forhold til
kvalitetsmålsætningerne, herunder de konkrete indsatser, der understøtter målsætningerne.
9. Jeg er enig med sundhedsministeren i, at Den Danske Kvalitetsmodel er et vigtigt middel
til at skabe sammenhæng i kvalitetsarbejdet på sygehusene, og finder det positivt, at der i
det arbejde er fokus på at sikre, at lokale tiltag bedre kan integreres med nationale krav. Jeg
finder det desuden tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet og regionerne har etableret fæl-
les konkrete målsætninger for kvalitetsarbejdet, og at de løbende vil følge udviklingen. Jeg
betragter derfor punktet som afsluttet.
Samspillet mellem de landsdækkende kvalitetsindsatser og sygehusafdelingernes
kvalitetsindsatser
10. Beretningen viste, at de landsdækkende kvalitetsindsatser understøtter sygehusafde-
lingernes arbejde med at sikre og udvikle kvaliteten, men at de mange indsatser øger be-
hovet for at prioritere arbejdet på afdelingerne, ligesom der er behov for at vurdere de en-
kelte indsatsers indhold og relevans. Endelig er der på nogle områder behov for bedre it-
understøttelse af kvalitetsarbejdet.
Statsrevisorerne bemærkede, at de mange kvalitetsindsatser øger behovet for at prioritere
og lette arbejdet på afdelingerne og dermed øger behovet for at vurdere og koordinere de
enkelte indsatsers indhold og relevans.
HSMR
viser antallet af
dødsfald på et syge-
hus – eller i en region
– som procent af det
gennemsnitlige antal
dødsfald. I beregnin-
gen tages der højde
for fx diagnoser, al-
dersgrupper, køn og
indlæggelsesmåde.
Det er faktorer, som
kan påvirke dødelig-
heden, men som det
ikke er muligt at på-
virke direkte.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 18. juli 2012
1148456_0005.png
4
11. Sundhedsministeren er enig i, at der løbende skal være fokus på at sikre, at kvalitetsind-
satsen ikke medfører unødige registreringer eller dobbeltarbejde for sundhedspersonalet.
Derfor arbejder Danske Regioner og Sundhedsstyrelsen sammen om at udvikle brugen af
eksisterende oplysninger, fx ved at genbruge data på tværs af registre og databaser. Sam-
tidig er antallet af standarder blevet reduceret i den reviderede udgave af Den Danske Kvali-
tetsmodel, ligesom der gives større metodefrihed – set i forhold til 1. version – i sygehuse-
nes arbejde med at implementere standarderne.
12. Videre oplyser sundhedsministeren, at der i ”Aftale om regionernes økonomi for 2013”
er fokus på fornuftig og effektiv anvendelse af sundhedspersonalets tid. Derfor igangsættes
der en større analyse af effektiv og fleksibel personaleanvendelse. Det handler bl.a. om, at
speciallægen kommer frem i front ved modtagelsen af patienten samt generelt at sikre øget
kvalitet og effektivitet i mødet med patienten ved at give sundhedspersonalet mulighed for
at fokusere på deres kerneopgaver.
13. Endelig fremhæver sundhedsministeren indførelsen af nationale kliniske retningslinjer
som et centralt nyt kvalitetsinitiativ, der vil understøtte regionerne og sygehusene i deres
arbejde med at sikre høj og ensartet kvalitet i patientbehandlingen. Der er afsat 80 mio. kr.
på finansloven for 2012 til udarbejdelse af nationale kliniske retningslinjer. Der udarbejdes
5 kliniske retningslinjer i 2012 og yderligere ca. 15 kliniske retningslinjer i hvert af de føl-
gende år i perioden 2013-2015. Fokuserede nationale kliniske retningslinjer, som er mål-
rettet det daglige kliniske arbejde, forventes ifølge Sundhedsministeriet at blive et stærkt
understøttende redskab til at sikre ensartet høj kvalitet i udredning og behandling på tværs
af regioner og sygehuse.
14. Jeg finder det tilfredsstillende, at sundhedsministeren har fokus på at nedbringe den
administrative byrde for personalet og derigennem give dem mulighed for i højere grad at
fokusere på kerneopgaven. Jeg finder det tilfredsstillende, at der igangsættes en analyse
af, hvordan sundhedspersonalet får mere fokus på kerneopgaverne, og at der arbejdes
med at indføre nationale kliniske retningslinjer. Jeg betragter derfor punktet som afsluttet.
Opfølgning på kvalitetsindsatserne
15. Beretningen viste, at Sundhedsministeriet og regionerne generelt følger op på imple-
menteringen af de kvalitetsindsatser, de er ansvarlige for, herunder om de forventede re-
sultater opnås. Til gengæld har ministeriet og regionerne sjældent viden om, hvor mange
resurser de landsdækkende kvalitetsindsatser beslaglægger på sygehusene.
Statsrevisorerne bemærkede, at det er afgørende, at ministeriet og regionerne følger op på
formål med og resultater af kvalitetsindsatserne samt foretager en vurdering af det samlede
resurseforbrug.
16. Sundhedsministeren oplyser, at der pågår en løbende overvågning og vurdering af ud-
viklingen på sundhedsområdet. Sundhedsministeriet udgiver løbende rapporter og aktuelle
tal for udviklingen på sundhedsområdet. På baggrund af disse opgørelser kan det bl.a. kon-
stateres, at levetiden øges, at patienter ligger på sygehus i kortere tid i dag end tidligere, at
ventetiden samlet set er faldet, og at sygehusdødeligheden (HSMR) er faldende. På den
baggrund finder ministeriet, at de landsdækkende kvalitetsindsatser i sundhedsvæsenet
samlet set må vurderes at bidrage med stor effekt på behandlingskvaliteten og effektivite-
ten i sundhedsvæsenet, og at der ikke er behov for yderligere opfølgning på kvalitetsindsat-
serne i forhold til, om de bidrager med de forventede resultater.
Nationale kliniske
retningslinjer
er syste-
matisk udarbejdede
faglige anbefalinger,
der beskriver diagno-
stik, behandling, pleje
og rehabilitering for
konkrete patientgrup-
per og er baseret på
evidens for virkningen
og bedste praksis.
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 4: Rigsrevisors notat af 18. juli 2012
1148456_0006.png
5
17. Sundhedsministeren oplyser videre, at Sundhedsministeriet og regionerne som led i
”Aftale om regionernes økonomi for 2013” har opstillet 5 indikatorer, som de løbende vil
følge med henblik på at sikre, at indsatsen resulterer i en positiv udvikling. Indikatorerne er:
sygehuserhvervede infektioner (nedbringes)
gennemsnitlig liggetid (nedbringes)
akutte genindlæggelser (nedbringes)
kontakter pr. patient (væksten nedbringes)
andel af dagkirurgi (øges).
Ministeriet mener ikke, at det er hensigtsmæssigt at forsøge at vurdere omkostninger og be-
lastning forbundet med enkelte kvalitetsindsatser – herunder Den Danske Kvalitetsmodel –
på nuværende tidspunkt. Det skyldes bl.a., at kvalitetsarbejdet til stadighed bliver en mere
integreret del af daglig klinisk praksis, og at det er meget vanskeligt separat at opgøre resur-
seforbruget til kvalitetsarbejdet samt nytteværdien af kvalitetsarbejdet. Dette synspunkt bak-
kes op af bl.a. Region Nordjylland.
Region Hovedstaden noterer sig Rigsrevisionens bemærkninger og tilføjer, at omkostnin-
gerne på sygehusniveau ikke estimeres, når udgifter til kvalitetsindsatser forventes at blive
holdt inden for sygehusenes økonomiske rammer.
Region Midtjylland oplyser, at de fremadrettet i højere grad vil fokusere på, at kvalitetsarbej-
det skal være med til at frigøre resurser (i kraft af bedre behandlingskvalitet), og at de ser
det som en forudsætning for fortsat at kunne tilbyde høj service og sundhedsydelser af høj
kvalitet og sikkerhed.
18. Jeg anerkender, at det er vanskeligt at estimere omkostningerne forbundet med kvali-
tetsarbejdet, jo mere integreret kvalitetsarbejdet er i det daglige arbejde. Jeg er fortsat af
den opfattelse, at det er væsentligt at fokusere på omkostningerne forbundet med kvalitets-
arbejdet. Jeg vil dog ikke følge området yderligere på dette tidspunkt.
III.
Afslutning
19. Da sundhedsministeren har igangsat en række initiativer på kvalitetsområdet, herunder
flere i samarbejde med regionerne, er det min opfattelse, at sagen kan afsluttes.
Lone Strøm