Finansudvalget 2011-12
SB 8 3
Offentligt
1138917_0001.png
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse
Att.: Cecilie Birkemose Mathiesen
Slotsholmgade 10-12
1216 København K
Dato: 3. maj 2012
Brevid: 1685485
Region Sjællands høringssvar til statsrevisorernes beretning
nr. 8/2011 om kvalitetsindsatser på sygehusene
Regionsrådet i Region Sjælland har behandlet beretningen og har føl-
gende generelle bemærkninger, der efterfølges af kommentarer til de
enkelte dele af beretningen.
Vores generelle konklusion er at:
Beretningen er en god gennemgang af kvalitetsområdet.
Beretningens præmis er at være baseret på interviews med sy-
gehuspersonale. Dette giver en god afspejlning af personalets
oplevelser med kvalitetsarbejdet, men gør samtidig at ledelses-
/styringsdimensionen ikke bliver fremhævet.
At der med fordel kan prioriteres og "ryddes op" i flere af de na-
tionalt fastsatte kvalitetsinitiativer.
At beretningens fokus på kvalitetsarbejdets omfang og at det lo-
kale initiativ derfor har vanskelige vilkår, ikke til fulde favner de
mange udviklingsaktiviteter, der finder sted i dag.
Uddybet
Et gennemgående tema i beretningen er behovet for prioritering og fo-
kusering af kvalitetsindsatserne. Beretningen illustrerer på glimrende
vis det store omfang som kvalitetsarbejdet har i dag og som øver en væ-
sentlig påvirkning af det daglige arbejde på sygehusene.
Beretningen tager ikke stilling til hvilke indsatser, der har den tiltænkte
effekt, og hvilke der ikke har, men konkluderer at regionerne med for-
del kan analysere nærmere ressourceforbrug kontra kvalitetseffekt af de
enkelte aktiviteter. Denne tilgang skal ses i lyset af, at størsteparten af
kvalitetsindsatserne i dag er samlet som nationalt fastsatte aktiviteter.
Gennemgående har beretningen ønsket at tage udgangspunkt i perso-
nalet på sygehusene og deres oplevelser med kvalitetsindsatserne. Den-
ne tilgang tegner et billede af, at der de sidste 15 år er opbygget et stort
”kvalitetsapparat”, som har nået en modenhed, der kalder på revision
og prioritering. Personalet oplever ifølge beretningen, at de kvalitets-
krav og standarder, som de møder i det daglige arbejde, gør det vanske-
ligt at få tid og energi til egne aktiviteter og initiativer.
Kasper Boas Pedersen
Kvalitet og Udvikling
Alléen 15
4180 Sorø
Tlf.: 70 15 50 00
Dir.tlf. 57 87 5259
[email protected]
www.regionsjaelland.dk
Side 1
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 3: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18. juni 2012
1138917_0002.png
Region Sjællands tilgang er, at Den Danske Kvalitetsmodel bliver den ramme, der samler
indsatserne og derfor med tiden vil medføre den enkelhed og overskuelighed, som er ønsket
af personalet på sygehusene. Hånd i hånd med denne udvikling påpeger beretningen ganske
rigtigt, at IT udviklingen bør prioriteres højt, således at dokumentationsbyrden kan lettes.
Man kan med fordel prioritere endnu mere nationalt samarbejde på dette punkt.
Beretningen kunne med fordel have suppleret personaleperspektivet med et ledelsesperspek-
tiv. Der er i dag et stort pres på regionerne for at have indblik i sygehusenes praksis og for at
kunne styre indsatsen i den retning som kræves af nationalt og internationalt fastsatte initia-
tiver og mål. Dette behov harmonerer ikke altid med personalets krav og ønsker.
Beretningen lægger op til, at der i fremtiden fokuseres endnu mere på ressourcer kontra ef-
fekt. Region Sjælland er enige i dette, og har med initiativet; ”Værdi for borgeren”, netop det-
te fokus. Værdi for borgeren er en udløber af Danske Regioners kvalitetsdagsorden, som har
til formål at sætte endnu mere fokus på at anvende ressourcerne dér, hvor indsatsen nytter.
Beretningen nævner med eksemplet ”sundhedskvalitet.dk” den både negative og positive ef-
fekt, som offentliggørelser af kvalitetsmålinger har på personalets gejst og humør. Region
Sjælland bifalder at dette tema tages op, da de mange kvalitetsoffentliggørelser både er
stærkt ressourcekrævende i form af eksempelvis pressehåndtering, og samtidig vanskeliggør
netop den daglige ledelse og prioritering på en sygehusafdeling. Et godt eksempel er HSMR-
tallene, som ikke kan bruges til at sammenligne mellem sygehusene, men som alligevel bliver
anvendt flittigt til det af pressen.
Endelig nævner beretningen behovet for at skabe sammenhæng mellem indsatserne og tyde-
liggøre hvornår en indsats har et regionalt eller landsdækkende opdrag. Region Sjælland er
enig i dette behov.
Her skal ikke kommenteres på alle de igangværende aktiviteter. Blot ønsker Region Sjælland
at bemærke følgende:
Regionernes kliniske kvalitetsudviklingsprogram
Beretningen fremhæver, at det kan være relevant at følge op på, om alle de kliniske kvalitets-
databaser giver det tiltænkte kvalitetsløft. Region Sjællands tilgang til dette er, at mange af de
kliniske databaser har givet markante løft til behandlingen, men at dette løft kræver at der
sker et aktivt arbejde med databaserne på afdelingerne og at de prioriteres af ledelserne. Det
er ikke databasen i sig selv, der garanterer et kvalitetsløft. Før man begynder at lukke databa-
ser, bør der derfor ses på, om de har haft den fornødne opbakning. Det skal dog understreges,
at vi i særdeleshed bifalder at effekterne evalueres og de nødvendige beslutninger tages, så
der ikke bruges unødige ressoucer.
Den landsdækkende undersøgelse af patientoplevelser
Beretningen fremhæver, at implementeringen af DDKM i en periode har haft indflydelse på
personalets prioritering af øvrige aktiviteter, eksemeplvis Den landsdækkende Undersøgelse
af Patientoplevelser (LUP) eller andre kvalitetsinitiativer.
Som beretningen også fremhæver, sker der så vidt muligt koordinering og tilpasning, således
at der er sammenhæng mellem kvalitetsindsatserne. Således er DDKM den overordnede fæl-
lesnævner for mange af de øvrige kvalitetsindsatser, og derfor vil arbejdet med DDKM auto-
matisk have indflydelse på de underliggende indsatser. Flere af spørgsmålene i LUP eksem-
pelvis indgår som indikatorer i DDKM, og arbejdet med DDKM vil derfor automatisk have en
afsmittende effekt på LUP.
Side 2
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 3: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18. juni 2012
1138917_0003.png
Afdelingerne oplever, at en barriere i forhold til arbejdet med LUP resultaterne er, at
spørgsmålene i den landsdækkende del er meget generelle. Dette er både en styrke og svag-
hed ved undersøgelsen. Det skal dog bemærkes, at der udover de nationale resultater også
afrapporteres på lavere niveauer, hvilket giver de ledelsesmæssige enheder mulighed for at
agere lokalt. Optimalt er det dog, såfremt LUP undersøgelsen suppleres med lokale undersø-
gelser med henblik på at konkretisere de problemer, der er påpeget i den landsdækkende un-
dersøgelse.
Sundhedskvalitet.dk
Beretningen fremhæver, at sygehusledelserne generelt har vanskeligt ved at forholde sig til
den samlede karakter, som sundhedskvalitet.dk regner sig frem til. Region Sjællands hold-
ning er, at der ikke er behov for systemet. Dels fordi alle data allerede er tilgængelige og bli-
ver mere og mere samlet i regi af Den Danske Kvalitetsmodel, og dels fordi karakteren ikke
hjælper patienterne til at vælge behandlingstilbud. Endelig er sundhedskvalitet.dk’s rolle som
borgernes informationskanal til offentlige sundhedstilbud ikke længere nødvendig set i lyset
af udviklingen af sundhed.dk.
Overvågning af hospitalsdødeligheden
Beretningen nævner, at HSMR-tallene ikke kan anvendes til sammenligning mellem sygehu-
sene. Region Sjælland er som nævnt af samme opfattelse. Den megen pressefokus på tallene
er stærkt ressourcekrævende, og det er svært at vurdere om dette fokus løfter kvaliteten i af-
delingerne.
Kontaktpersonordningen
Beretningen påpeger, at det er vanskeligt at få ordningen til at fungere i det daglige arbejde
på afdelingerne. Region Sjælland er enig i det synspunkt, at Kontaktpersonordningen kan be-
tragtes som en måling/ registrering, som i højere grad er udtryk for aktivitet end for kvalitet.
Der er i højere grad ledelsesmæssigt fokus på, at krydset bliver sat i journalen, end hvordan
kontaktpersonen udfylder rollen og løser opgaven til gavn for patienterne. Derfor er der også
nationalt, bl.a. i regi af Danske Regioner, igangsat et arbejde omkring at skabe øget indhold i
ordningen.
Afslutning
Til sidst skal Region Sjælland fremhæve, at der i dag foregår mange kvalitetsinitiativer og
selv-igangsatte aktiviteter rundt omkring i Sundhedsvæsenet. Gode eksempler er de viden-
skabelige selskaber og den igangværende udvikling inden for det tværsektorielle område.
Dette er vigtigt at huske på, i lyset af beretningens fremhævelse af de mange nationalt kvali-
tetsinitiativers hæmmende indflydelse på lokalt initiativ.
Venlig hilsen
Kasper Boas Pedersen
Konsulent
Side 3
Statsrevisorerne beretning SB8/2011 - Bilag 3: Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 18. juni 2012
1138917_0004.png
Side 4