Finansudvalget 2011-12
SB 3 5
Offentligt
1338344_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om sygehusbyggerier
Marts
2014
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om sygehusbyggerier (beretning nr. 3/2011)
21. februar 2014
RN 403/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om sygehusbyggerier, som blev indledt
med en beretning i 2011.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Sundhedsministeriet har taget en række initiativer i forhold til have et tæt tilsyn med,
om Det Nye Universitetshospital i Aarhus (DNU) lever op til tilsagnsbetingelserne og
det overordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne. Ministeriet har desuden ta-
get initiativ til at sikre, at regionerne lever op til betingelserne for tilsagn. Rigsrevisio-
nen finder initiativerne tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Sundhedsministeriet har siden starten af 2012 justeret sit tilsyn med DNU fra et al-
mindeligt til et tættere tilsyn. Det tættere tilsyn bestod til og med februar 2013 af
månedlige rapporteringer og møder. Tilsynet består nu af kvartalsvise rapporterin-
ger og møder. Desuden skal DNU afrapportere på en række emner, som ikke ind-
går i den almindelige opfølgning. Ministeriet følger dermed tæt op på, om DNU le-
ver op til betingelserne for tilsagn og det overordnede formål med bevillingerne,
herunder totalrammeprincippet.
Regionsrådet for Region Syddanmark har vedtaget at arbejde på at etablere visi-
tation til skadebehandlingen på regionens sygehuse, som dermed vil sikre, at re-
gionen lever op til tilsagnsbetingelsen om visiteret adgang.
Sundhedsministeriet har i et administrationsgrundlag, en regnskabsinstruks og i et
koncept for kvartalsrapportering til regionerne fastlagt krav til regionerne, der sik-
rer, at det er muligt for ministeriet at følge op på, at regionerne lever op til betingel-
serne for tilsagn. Ministeriet har oplyst, at ministeriet er opmærksom på, at der lø-
bende kan opstå behov for at justere i kravene i takt med udviklingen i kvalitets-
fondsprojekterne. Ministeriet har senest i maj 2013 opdateret administrationsgrund-
laget og regnskabsinstruksen.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0003.png
2
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i december 2011 en beretning om sygehusbyggerier. Beretningen
handlede om, hvordan Sundhedsministeriet og regionerne har forberedt sygehusbyggerier-
ne med finansiering fra Kvalitetsfonden. Beretningen viste, at ministeriet og regionerne ikke
havde forberedt byggerierne fuldt ud tilfredsstillende. Det gjaldt især det største af byggeri-
erne – DNU. Beretningen viste også, at regionernes byggeplaner for de øvrige projekter, der
var omfattet af undersøgelsen, generelt var i overensstemmelse med de betingelser, som
fulgte med tilsagnene. Beretningen viste også, at ministeriet havde tilrettelagt tilsynet med
byggerierne tilfredsstillende, men at der var behov for, at ministeriet konkretiserede tilsynet.
Endelig viste beretningen, at der i flere af de byggeprojekter, som var omfattet af undersøgel-
sen, var behov for, at regionerne øgede fokus – særligt på risikostyring og opbygning af byg-
georganisationer.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, kritiserede de, at Sundhedsministeriet gav
endeligt tilsagn til byggeriet af DNU, inden de grundlæggende forudsætninger for byggeriet
var afklaret. Statsrevisorerne fandt det ikke tilfredsstillende, at der fortsat ikke var enighed
mellem ministeriet og Region Midtjylland om forudsætninger og rammer for byggeriet. Stats-
revisorerne fandt desuden, at Region Midtjyllands tilrettelæggelse af projektet DNU havde
været utilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede også, at der især var behov for, at re-
gionerne styrkede risikostyringen og byggeorganisationen i flere af projekterne.
4. Som svar på beretningen afgav sundhedsministeren en redegørelse til Statsrevisorerne i
april 2012. Heri oplyste ministeren, at Sundhedsministeriet havde konkretiseret tilsynet med
byggerierne i en regnskabsinstruks og en revisionsinstruks. I forhold til DNU-projektet hav-
de ministeriet præciseret forudsætningerne for tilsagn i et brev til Region Midtjylland. Ministe-
ren oplyste desuden, at ministeriet vil følge byggeriet af DNU tæt gennem månedlige rappor-
teringer og statusmøder med henblik på at sikre, at projektet holder sig inden for de præci-
serede forudsætninger.
5. På baggrund af ministerredegørelsen afgav Rigsrevisionen i maj 2012 et notat i henhold
til rigsrevisorlovens § 18, stk. 4, hvori Rigsrevisionens planer for den videre opfølgning på be-
retningen fremgik. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2011. Det
fremgik af notatet, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
Sundhedsministeriets tilsyn med, at DNU lever op til tilsagnsbetingelserne og det over-
ordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne
Sundhedsministeriets arbejde med at sikre, at regionerne lever op til betingelserne for
tilsagn.
6. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0004.png
3
II.
Sundhedsministeriets initiativer
7. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Sundhedsministeriets initiativer i forhold til de
udestående punkter. Gennemgangen er baseret på møde og brevveksling med ministeriet.
Sundhedsministeriets tilsyn med, at DNU lever op til tilsagnsbetingelserne og det
overordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne
8. Beretningen viste, at der var betydelig risiko for, at Region Midtjylland ikke gennemfører
etableringen af DNU inden for tilsagnsrammen. Regionen havde vurderet, at regionens pla-
ner for byggeriet indebar et behov for at finansiere 1.215 mio. kr. uden for tilsagnsrammen.
Beløbet bestod af udgifter til hovedforsyningsanlæg, herunder vandforsyning, udgifter til om-
bygning af og integration med det eksisterende Skejby Sygehus og udgifter til nyanskaffel-
ser af medicoteknisk udstyr. Ombygning af og integration med det eksisterende Skejby Sy-
gehus var ifølge regionens oprindelige ansøgning om endeligt tilsagn og regionens gennem-
gående rådgiver på projektet en betydelig del af realiseringen af DNU og en vital forudsæt-
ning for at opnå en funktionel, logistisk og teknologisk sammenhængende hospitalsby.
9. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet i brev af 22. december 2011 præciserede
forudsætningerne for tilsagnet til DNU-projektet. Ministeriet accepterer, at regionen finansie-
rer ombygningen af det eksisterende Skejby Sygehus til 443 mio. kr. (2011-priser) uden for
tilsagnsrammen med regionens egne anlægsmidler. Accepten er begrundet med, at det er
tale om en modernisering, der ikke er en forudsætning for DNU, men en modernisering, der
under alle omstændigheder skulle være foretaget.
10. Beretningen viste også, at Sundhedsministeriet gav endeligt tilsagn til DNU-projektet,
uden at ministeriet havde sikret sig, at Region Midtjylland kunne realisere byggeriet inden
for tilsagnsrammen.
11. Statsrevisorerne bemærkede, at Region Midtjyllands tilrettelæggelse af DNU-projektet
var utilfredsstillende, og kritiserede, at Sundhedsministeriet gav endeligt tilsagn til DNU-pro-
jektet, inden de grundlæggende forudsætninger for byggeriet var afklaret og uden at sikre
sig, at byggeriet kunne realiseres inden for tilsagnsrammen. Statsrevisorerne fandt det des-
uden ikke tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet og Region Midtjylland fortsat ikke var eni-
ge om forudsætninger og rammer for byggeriet.
Af Endelig betænkning 2011 fremgår det, at Statsrevisorerne fandt det problematisk, at der
ikke er tilstrækkelig klarhed over forudsætningerne for regionernes egenfinansiering ud over
den tildelte tilsagnsramme. Dette indebærer risiko for, at pris, kvalitet og betingelser for sy-
gehusbyggerierne ikke bliver som forudsat.
12. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet siden starten af 2012 har fulgt DNU-projek-
tet tæt. I perioden marts 2012 - marts 2013 har ministeriet benyttet ekstern bistand til at gen-
nemgå materiale fra DNU.
Den tætte opfølgning bestod til og med februar 2013 herudover af månedlige rapporteringer
fulgt op af et møde. Fra marts 2013 består opfølgningen af kvartalsvise rapporteringer fulgt
op at et møde. Derudover bliver der også udarbejdet en ”3. øje”-rapport. Alle projekter skal
inddrage et ”3. øje”, som er en betegnelse for, at der bliver inddraget en uvildig ekstern byg-
gefaglig vurdering af projekterne. ”Det 3. øje” gennemgår projekterne i forhold til økonomi,
tid, organisation, kvalitet og risikostyring. I februar 2013 fik DNU igen et eksternt review af
projektet, idet DNU’s ”3. øje” udarbejdede sin første rapport om projektet som led i rappor-
teringen for 4. kvartal 2012. Da DNU således igen havde et eksternt review af projektet, valg-
te ministeriet derfor at nedsætte den tætte opfølgning til at være kvartalsvis.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0005.png
4
Region Midtjylland har samtidig siden den godkendte udbetalingsanmodning rapporteret ef-
ter det koncept, der er aftalt mellem Danske Regioner og Sundhedsministeriet, og som alle
regioner skal følge. Konceptet består af kvartalsvise og årlige rapporteringer og af faserap-
porteringer ved centrale faseovergange. Ligesom regionerne skal afrapportere særligt på ef-
fektiviseringskravene.
Ministeriet har benyttet de månedlige og kvartalsvise møder til at få sat fokus på en række
emner, som ligger ud over det almindelige tilsyn, jf. tabel 1.
Tabel 1. Almindeligt tilsyn og tættere opfølgning
Almindeligt tilsyn
Hyppighed
Kvartalsvis rapportering
Tættere opfølgning i 2012
Månedsvis rapportering
Månedlige møder
Konsolidering
Reservetræk
Risikostyring
Gennemsigtighed, syste-
matik og kvalitetssikring
It, udstyr, apparatur mv.
5-punktsplanen
Kapacitetsforudsætninger
Tættere opfølgning i 2013
Kvartalsvis rapportering
Kvartalsvise møder
Konsolidering
Reservetræk
Risikostyring
Gennemsigtighed, syste-
matik og kvalitetssikring
It, udstyr, apparatur mv.
5-punktsplanen
Kapacitetsforudsætninger
Forbrug
Fremdrift
Rapporteringstidspunkt
Fra udbetalingsanmod-
ning, som blev godkendt
den 10. april 2012
I perioden fra januar 2012
til og med februar 2013
Fra 2. kvartal 2013
Indhold
Risici og reserver
Økonomi
Fremdrift
Kvalitet og indhold
Ministeriet har oplyst, at ministeriet ved flere af emnerne under den tætte opfølgning gentag-
ne gange har været nødt til at indskærpe og påpege en række forhold over for regionen. Fx
kunne ministeriet under emnet ”konsolidering” konstatere, at der ikke konsekvent har væ-
ret sammenhæng mellem m², økonomi og tid, så ændringer på en parameter som udgangs-
punkt også fører til ændringer på de øvrige parametre. Under emnet ”reservetræk” kunne mi-
nisteriet konstatere, at reservestrategien ikke afspejlede, at reserven bør forventes anvendt
til uforudsete udgifter. Under emnet ”gennemsigtighed, systematik og kvalitetssikring” kun-
ne ministeriet konstatere, at der har været inkonsistens mellem materiale sendt til ministeri-
ets tættere opfølgning og materiale sendt til regionsrådet.
13. Sundhedsministeriet kunne på et møde med Region Midtjylland den 5. november 2013
konstatere, at der er usikkerhed om, hvorvidt regionen anvender ombygningsmidler til onko-
logifunktionen i kvalitetsfondsprojektet. Dette rejser efter ministeriets opfattelse tvivl om, hvor-
vidt regionen dermed overholder totalrammeprincippet.
Ministeriet har oplyst, at ministeriet den 17. januar 2014 har holdt møde med Region Midt-
jylland, hvor der var enighed om, at der bliver foretaget en ekstern kvalificeret gennemgang
af udvalgte forhold ved projektet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0006.png
5
14. Det er Rigsrevisionens opfattelse, at der fortsat er væsentlige problemer med DNU. Rigs-
revisionen finder det dog tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har iværksat et tæt tilsyn
med DNU og løbende giver regionen tilbagemeldinger i forhold til statusrapporteringerne. Mi-
nisteriet udfører dermed et risikoorienteret tilsyn, som intensiverer tilsynet med DNU-projek-
tet.
Sundhedsministeriets arbejde med at sikre, at regionerne lever op til betingelserne
for tilsagn
Visiteret adgang
15. Beretningen viste, at Region Syddanmark planlagde med uvisiteret adgang til akutmod-
tagelserne, hvilket ikke er i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne.
16. Det fremgik af sundhedsministerens redegørelse til Statsrevisorerne i april 2012, at Re-
gion Syddanmark oplyste, at regionen fortsat planlægger med uvisiteret adgang til akutmod-
tagelserne. Det skyldes et politisk ønske i regionsrådet om at give borgerne en bedre servi-
ce ved at give fri adgang til skadestuerne for at kompensere for, at regionen reducerer an-
tallet af akutmodtagelser. Regionen forventer med en række tiltag at kunne nedbringe hen-
vendelserne til akutmodtagelserne til det samme niveau, som gælder i regioner med visita-
tion.
17. Sundhedsministeriet har oplyst, at det fremgår af økonomiaftalen for 2013 mellem rege-
ringen og Danske Regioner, at ”Regeringen og Danske Regioner er enige om frem mod for-
året 2014 gradvist at indfase visiteret adgang til landets fælles akutmodtagelser”. Ministeri-
et har oplyst, at det er for tidligt at vurdere, om den visiterede adgang er fuldt implemente-
ret i hele landet. Regionsrådet for Region Syddanmark har den 25. februar 2013 vedtaget,
at der arbejdes videre med at etablere visitation til skadebehandlingen på regionens syge-
huse, og at der arbejdes videre med en hybridmodel, hvor sygeplejersker visiterer i praksis-
tiden, og hvor vagtlæger visiterer i vagttiden.
18. Rigsrevisionen kan konstatere, at Region Syddanmark arbejder på at få etableret visita-
tion til akutmodtagelserne, som dermed vil sikre, at regionen kan leve op til tilsagnsbetingel-
sen.
Sundhedsministeriets generelle opfølgning
19. Sundhedsministeriet har oplyst, at det væsentligste sigte med ministeriets tilsyn er at
kontrollere og følge op på, at de statslige midler fra Kvalitetsfonden anvendes til formålet og
i overensstemmelse med tilsagnsbetingelserne. Ministeriet fokuserer i den forbindelse især
på, at de specifikke tilsagnsbetingelser overholdes.
Generelt har ministeriet i administrationsgrundlaget, i regnskabsinstruksen og i koncept for
kvartalsrapportering til regionerne fastlagt krav til regionerne, der sikrer, at det er muligt for
ministeriet at følge op. Ministeriet har oplyst, at ministeriet er opmærksom på, at der løben-
de kan opstå behov for at justere i disse i takt med udviklingen i kvalitetsfondsprojekterne.
Ministeriet har senest i maj 2013 opdateret administrationsgrundlaget og regnskabsinstruk-
sen.
20. Sundhedsministeriet har oplyst, at ministeriet baserer tilsynet på regionsgodkendte rap-
porteringer fra regionerne og deres rådgivere. Regionens rådgivere inkluderer et ”3. øje”,
men ministeriet har dog oplevet, at ikke alle ”3. øje”-vurderingerne forholder sig til alle de op-
mærksomhedspunkter, som ministeriet vurderer er relevante. Ministeriet har behov for at si-
kre, at disse opmærksomhedspunkter bliver gennemgået, og overvejer derfor, hvordan mi-
nisteriet kan stille krav til indholdet i rapporteringerne, ligesom ministeriet overvejer igen at
inddrage ekstern bistand til at vurdere projekterne og kvalificere tilsynet.
Statsrevisorerne beretning SB3/2011 - Bilag 5: Rigsrevisionens fortsatte notat af 21. februar 2014
1338344_0007.png
6
Ministeriet har udarbejdet en tjekliste til ministeriets sagsbehandlere, der skal sikre, at kvar-
tals- og årsrapporteringerne bliver gennemgået på en fyldestgørende og ensartet måde, og
at der er gennemsigtighed i vurderingen af regionernes styring af projekterne. Ministeriet har
også udarbejdet en skabelon for, hvilke forhold ministeriets sagsbehandlere skal gennemgå,
når projekterne søger om udbetaling af kvalitetsfondsmidler.
21. Sundhedsministeriet har videre oplyst, at ministeriet er opmærksom på at identificere
eventuelle uklarheder hos regionerne i forhold til regelgrundlaget, så uklarheder kan hånd-
teres tidligst muligt. Ministeriet er derfor opmærksom på, at det ofte kan være tale om prin-
cipielle beslutninger med præcedens for alle kvalitetsfondsprojekterne. Senest har der væ-
ret uklarhed vedrørende forsyningsfunktioner i kvalitetsfondsprojekterne, herunder specielt
køkkenfunktionerne, hvor ministeriet har fundet behov for at klarlægge reglerne for området.
Ministeriet er derfor i gang med at fastlægge de endelige retningslinjer ud fra hovedprincip-
pet om, at de endelige tilsagn for projekterne har forudsat, at der inden for totalrammen skal
opføres et fuldt funktionsdygtigt sygehus.
22. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Sundhedsministeriet har tilrettelagt en rap-
porteringsstruktur, hvor ministeriet får oplysninger fra regionerne, der kan betrygge ministe-
riet i, at byggerierne lever op til formålet og opfylder tilsagnsbetingelserne og dermed sikrer,
at regionerne opfører fuldt funktionsdygtige sygehuse. Rigsrevisionen finder ministeriets til-
tag tilfredsstillende.
III.
Afslutning
23. Rigsrevisionens opfølgning på sagen om sygehusbyggerier har vist, at Sundhedsmini-
steriet har taget en række initiativer i forhold til have et tæt tilsyn med, om DNU lever op til
tilsagnsbetingelserne og det overordnede formål med kvalitetsfondsbevillingerne. Ministeri-
et har desuden taget initiativ til at sikre, at regionerne lever op til betingelserne for tilsagn.
Rigsrevisionen finder ministeriets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen kan afslut-
tes.
Lone Strøm