Skatteudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 13 6
Offentligt
1586089_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om SKATs indsatsstrategi (II)
Januar
2016
Statsrevisorerne beretning SB13/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2016
1586089_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om SKATs indsatsstrategi (II) (beretning nr. 13/2010)
7. januar 2016
RN 1401/16
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om SKATs indsatsstrategi (II), som blev
indledt med en beretning i 2011. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorer-
ne af 31. januar 2012 og 27. maj 2014.
Dele af opfølgningen på sagen om SKATs indsatsstrategi er foretaget i beretning nr. 3/2015
om Skatteministeriets økonomistyring og beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrolindsats
over for små og mellemstore virksomheder, som blev afgivet til Statsrevisorerne i henholds-
vis november og december 2015.
I beretningen om Skatteministeriets økonomistyring har Rigsrevisionen således fulgt op på
SKATs videre arbejde med at implementere den nye styringsmodel.
I beretningen om SKATs kontrolindsats over for små og mellemstore virksomheder har Rigs-
revisionen fulgt op på udviklingen i regelefterlevelsen på
virksomhedsområdet
(compliance-
målingen i 2015) og SKATs videre arbejde med at nedbryde skattegabsmålet i mere dæk-
kende og styringsrelevante mål. Rigsrevisionen har i beretningen også fulgt op på SKATs
videre arbejde med at udvikle segmentstrategien, og på hvordan SKAT udvælger og opgør
resultaterne af indsatsprojekterne.
I dette notat behandler Rigsrevisionen de tilbageværende 2 opfølgningspunkter. Det drejer
sig om udviklingen i regelefterlevelsen på borgerområdet i forbindelse med offentliggørelsen
af compliancemålingen i 2015 og SKATs videre arbejde med at udvikle skattegabsmålet.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB13/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2016
1586089_0003.png
2
KONKLUSION
SKAT har over en 6-årig periode formået at fastholde regelefterlevelsen på et højt ni-
veau og skattegabet på et lavt niveau på borgerområdet. Rigsrevisionen finder udvik-
lingen tilfredsstillende og vurderer, at denne del af sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer denne konklusion på følgende:
I complianceundersøgelsen vedrørende skatteåret 2012 (offentliggjort i 2015)
blev regelefterlevelsen for borgere opgjort til 5,82 af en samlet mulig score på
6,0. Samtidig var fejlprocenten opgjort til 6,7, mens skattegabet udgjorde 1,0 mia.
kr. på området svarende til 0,3 % af skattepotentialet.
Over den 6-årige periode fra 2006 til 2012 har regelefterlevelsen på borgerområ-
det kontinuerligt været høj, mens fejlprocenten og andelen af borgere, der bevidst
har snydt, er blevet fastholdt på et lavt niveau. I faste priser er skattegabet i perio-
den tillige faldet med 0,84 mia. kr. eller 45 %.
Rigsrevisionen kan konstatere, at flere væsentlige skatter og afgifter fortsat ikke ind-
går i finanslovens måltal vedrørende skattegabet, og at skattegabet endnu ikke er
fuldt dækkende for SKATs virksomhed. SKAT er enig i behovet for at udvikle et mere
dækkende skattegabsmål, men oplyser, at det er en forudsætning, at der eksisterer
et relevant grundlag, hvorpå et udvidet skattegabsmål kan baseres. På nuværende
tidspunkt har SKAT ikke truffet beslutning om at udvide skattegabsmålet. SKAT har
ikke et egentligt mål for, hvornår det samlede skattegab i Danmark skal være opgjort,
men forventer inden udgangen af 2016 et første og formentligt usikkert bud.
Rigsrevisionen vil fortsat følge udviklingen og orientere Statsrevisorerne om:
SKATs videre arbejde med at udvikle finanslovens skattegabsmål, herunder om-
fanget af skattearter og skatteydergrupper.
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i september 2011 en beretning om SKATs indsatsstrategi (II). Be-
retningen handlede om SKATs strategi for at øge skatteydernes regelefterlevelse – kaldet
indsatsstrategien.
Formålet med beretningen var at undersøge, om SKATs indsatsstrategi levede op til formå-
let om at øge skatteydernes regelefterlevelse, herunder om SKATs nye indsatsstrategi sam-
let set havde givet de forventede resultater, og om SKAT havde udmøntet indsatsstrategien
i indsatsprojekter, der havde ført til øget regelefterlevelse.
Med den nye indsatsstrategi ændrede SKAT indsatsen fra primært at være baseret på kon-
trol til også at være baseret på et samspil mellem på den ene side service og vejledning og
på den anden side kontrol. Konkret ville SKAT i højere grad målrette valget af indsatsformer
i forhold til de enkelte grupper af skatteydere og i forhold til årsager til den manglende regel-
efterlevelse.
Statsrevisorerne beretning SB13/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2016
1586089_0004.png
3
Beretningen viste, at SKAT havde opnået gode resultater på borgerområdet. På virksom-
hedsområdet havde resultaterne imidlertid ikke været tilfredsstillende, idet andelen af virk-
somheder, der begik fejl, var høj og stigende. Endvidere havde SKAT endnu ikke færdig-
udviklet skattegabsmålet og opstillet styringsegnede delmål, ligesom SKAT burde have for-
bedret arbejdet med at anvende de rette virkemidler over for målgrupperne i indsatsprojek-
terne.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, konstaterede de med tilfredshed, at ind-
satsstrategien havde haft positiv effekt på borgernes efterlevelse af reglerne (compliance).
De fandt det dog samtidig utilfredsstillende, at andelen af virksomheder, der begik fejl, var
høj og stigende – fra 42 % i 2006 til 52 % i 2008. Statsrevisorerne fandt det desuden kritisa-
belt, at SKAT ikke i tilstrækkelig grad havde gjort det vanskeligere for de virksomheder, der
bevidst ønskede at snyde.
Statsrevisorerne fandt det også utilfredsstillende, at SKAT på nogle områder havde fejlvur-
deret sammensætningen af med- og modspillere og havde anvendt de forkerte virkemidler
over for målgrupperne, samt at SKAT 4 år efter strategiskiftet endnu ikke havde færdigud-
viklet det overordnede mål for skattegabet.
Endelig konstaterede Statsrevisorerne, at SKAT fortsat havde en væsentlig opgave med
strategiskiftet, idet SKAT havde anerkendt behovet for at forbedre indsatsstrategien, mål-
styringen og styringsværdien af skattegabsmålet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på føl-
gende punkter:
Opfølgningspunkt
Udviklingen i regelefterlevelsen på borger- og virk-
somhedsområdet i forbindelse med offentliggørel-
sen af compliancemålingen i 2013.
SKATs erfaringer med at sikre den rette balance
mellem vejledning og kontrol i indsatsprojekterne
og resultaterne af de landsdækkende projekter.
SKATs videre arbejde med at udvikle skattegabs-
målet, herunder nedbrydning af skattegabet i me-
re dækkende og styringsrelevante mål.
Status
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 27. maj 2014 om beretning om SKATs indsats-
strategi (II).
Afsluttet i forbindelse med notat til Statsrevisorerne
af 27. maj 2014 om beretning om SKATs indsats-
strategi (II).
Behandlet i forbindelse med notat til Statsrevisorer-
ne af 27. maj 2014 om beretning om SKATs ind-
satsstrategi (II) og i beretning nr. 6/2015 om SKATs
kontrolindsats over for små og mellemstore virksom-
heder.
Behandlet i beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrol-
indsats over for små og mellemstore virksomheder.
Udviklingen på virksomhedsområdet er behandlet i
beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder.
Udviklingen i regelefterlevelsen på borgerområdet
behandles i dette notat.
Udviklingen af segmentstrategien er behandlet i be-
retning nr. 6/2015 om SKATs kontrolindsats over
for små og mellemstore virksomheder.
Implementeringen af den nye styringsmodel er be-
handlet i beretning nr. 3/2015 om Skatteministeriets
økonomistyring. SKATs videre arbejde med at ud-
vikle skattegabsmålet behandles i dette notat.
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsrevi-
sionen vurderer, at myndighe-
dernes initiativer er tilfredsstil-
lende.
Hvordan SKAT udvælger og opgør resultaterne af
indsatsprojekterne.
Udviklingen i regelefterlevelsen på borger- og virk-
somhedsområdet i forbindelse med offentliggørel-
sen af compliancemålingen i 2015.
SKATs videre arbejde med at udvikle skattegabs-
målet, herunder også segmentstrategien, og med
at implementere den nye styringsmodel.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tidligere
er afsluttet, og som ikke behandles i de nævnte beretninger.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
Statsrevisorerne beretning SB13/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2016
1586089_0005.png
4
II.
Skatteministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Skatteministeriets initiativer i forhold til de udestående op-
følgningspunkter. Gennemgangen er baseret på gennemgang af dokumenter og brevveks-
ling med SKAT.
7. Rigsrevisionen har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 27. maj 2014 fulgt
området gennem brevveksling med SKAT. Vi har afventet færdiggørelsen af beretning nr.
3/2015 om Skatteministeriets økonomistyring og beretning nr. 6/2015 om SKATs kontrol-
indsats over for små og mellemstore virksomheder, hvori dele af opfølgningen foretages.
Udviklingen i regelefterlevelsen på borgerområdet i forbindelse med compliance-
målingen for 2012
8. Det fremgik af beretningen, at borgernes compliancegrad (regelefterlevelse) blev forbed-
ret i 2008 i forhold til 2006. I notat af 27. maj 2014 fulgte Rigsrevisionen op på udviklingen i
compliancegraden på borgerområdet og konstaterede, at der var sket et mindre fald i com-
pliancegraden fra 2008 til 2010, og at der var sket en svag stigning i fejlprocenten og skat-
tegabet. Det var imidlertid kun faldet i compliancegraden, der var statistisk signifikant. Stig-
ningen i skattegabet og fejlprocenten kunne derfor skyldes statistisk usikkerhed.
9. SKAT har siden gennemført en ny compliancemåling af borgernes regelefterlevelse. Un-
dersøgelsen er færdiggjort i 2015 og vedrører skatteåret 2012. Tabel 1 viser resultatet af
SKATs complianceundersøgelser på borgerområdet i perioden 2006-2012.
Tabel 1. Resultatet af SKATs complianceundersøgelser på borgerområdet i perioden
2006-2012
2006
Compliancegraden
angiver
graden af skatteydernes regel-
efterlevelse og måles på en
skala fra 0 til 6 som henholds-
vis lav og høj regelefterlevelse.
Fejlprocenten
viser andelen
af selvangivelser med fejl i en-
ten skatteydernes eller SKATs
favør.
Skattegabet
er skatteværdien
af forskellen mellem det beløb,
der er selvangivet i skat, og det
beløb, der burde være angivet
(skattepotentialet). Skattegabet
omfatter både fejl og direkte
snyd.
2008
5,82
5,8 %
0,4 %
1,1
1,2
2010
5,79
7,3 %
0,2 %
1,2
1,26
2012
5,82
6,7 %
0,5 %
1,0
1,0
Compliancegrad
Fejlprocent
Andel, der bevidst snyder (modspillere)
Skattegab (mia. kr.)
Skattegab (mia. kr. i faste priser)
5,75
8%
0,9 %
1,6
1,84
Note: Complianceundersøgelsen for borgere foretages hvert 2. år. Undersøgelsen for 2012
er baseret på en repræsentativ stikprøve på 5.100 borgere. SKAT har gennemført
grundig kontrol af alle skatteforhold hos de udtagne borgere og kan på baggrund af
registrering af fundne fejl beregne den samlede regelefterlevelse.
Kilde: SKAT.
Det fremgår af tabel 1, at compliancegraden er steget fra en score på 5,79 i 2010 til 5,82 i
2012. Compliancegraden er dermed fortsat høj og tæt på maksimumscoren på 6,0. Til sam-
menligning er compliancegraden for virksomheder opgjort til 3,98 i 2012. Fejlprocenten er
fra 2010 faldet med 0,6 procentpoint til 6,7 % i 2012. Skattegabet er faldet med 0,2 mia. fra
2010 til 1,0 mia. kr. i 2012. Det svarer til 0,3 % af det samlede skattepotentiale på borgerom-
rådet. Omregnet til faste priser er der sket et fald på 0,84 mia. kr. i den 6-årige periode fra
2006-2012. Til sammenligning er skattegabet for virksomheder med under 250 ansatte på
12,0 mia. kr.
Ændringerne fra 2010 til 2012 for compliancegraden, fejlprocenten og skattegabet er umid-
delbart ikke statistisk signifikante. Resultaterne kan derfor skyldes tilfældige udsving i den
stikprøve, målingen baserer sig på.
Statsrevisorerne beretning SB13/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat af 7. januar 2016
1586089_0006.png
5
Tabellen viser endvidere, at 0,5 % af borgerne bevidst snød i 2012, mens 0,2 % i 2010 snød
bevidst. Stigningen er statistisk signifikant. Til sammenligning er andelen af virksomheder,
der bevidst snyder, opgjort til 10 % i 2012.
10. Complianceundersøgelsen for borgere for 2012 viser samlet, at der er sket mindre æn-
dringer i forhold til 2010, og at kun stigningen i andelen, der bevidst snyder, er statistisk sig-
nifikant. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at SKAT har været i stand til at fastholde
regelefterlevelsen på et højt niveau og skattegabet på et lavt niveau på borgerområdet. Rigs-
revisionen vurderer derfor, at denne del af sagen kan afsluttes.
SKATs videre arbejde med at udvikle finanslovens skattegabsmål
11. Det fremgik af beretningen, at SKAT endnu ikke havde færdigudviklet skattegabsmålet.
12. Skatteministeren oplyste i sin redegørelse til beretningen, at SKAT havde udarbejdet et
justeret skattegabsmål, som blev indarbejdet i finanslovsforslaget for 2012. Det justerede
skattegab omfattede ud over skat på indkomster fra borgere og selvstændigt erhvervsdriven-
de også moms og selskabsskatter for virksomheder med under 250 ansatte. Desuden har
skattegabsmålet i hele perioden indeholdt nettoændringen i skatte- og afgiftsrestancerne,
dvs. nye restancer fratrukket indbetalte, inddrevne og afskrevne restancer. Det justerede
skattegabsmål indeholder dog hverken told, punktafgifter, store virksomheder med mere end
250 ansatte eller sort arbejde. Sort arbejde indgik tidligere delvist i skattegabsmålet, men
SKAT vurderede, at det ikke længere var hensigtsmæssigt at indregne denne del af skatte-
gabet i målet, da opgørelserne var for usikre.
13. I notat af 27. maj 2014 konstaterede Rigsrevisionen, at flere væsentlige skatter og afgif-
ter endnu ikke indgik i finanslovens måltal vedrørende skattegabet. Rigsrevisionen fandt, at
skattegabet på finansloven bør dække så stor en del af SKATs virksomhed som muligt, da
det ellers ikke giver et dækkende billede af borgernes og virksomhedernes regelefterlevelse.
I samme forbindelse oplyste SKAT, at der på daværende tidspunkt ikke var taget stilling til,
om finanslovens skattegabsmål skulle udvides.
14. SKAT har ultimo oktober 2015 oplyst, at der ikke er foretaget ændringer i opgørelsen af
skattegabsmålet. SKAT har videre oplyst, at der ikke på nuværende tidspunkt er truffet be-
slutning om at udvide skattegabsmålet.
15. Rigsrevisionen kan således konstatere, at flere væsentlige skatter og afgifter fortsat ikke
indgår i finanslovens måltal vedrørende skattegabet, og at skattegabet endnu ikke er fuldt
dækkende for SKATs virksomhed. SKAT er enig i behovet for at udvikle et mere dækkende
skattegabsmål, men oplyser, at det er en forudsætning, at der eksisterer et relevant grund-
lag, hvorpå et udvidet skattegabsmål kan baseres.
16. SKAT har ikke et egentligt mål for, hvornår det samlede skattegab skal være opgjort,
men forventer inden udgangen af 2016 et første og formentligt usikkert bud.
17. Rigsrevisionen finder fortsat, at skattegabet på finansloven bør dække så stor en del af
SKATs virksomhed som muligt. Rigsrevisionen vil derfor fortsat følge SKATs videre arbej-
de med at udvikle finanslovens skattegabsmål, herunder omfanget af skattearter og skatte-
ydergrupper.
Lone Strøm