Retsudvalget 2010-11 (1. samling)
SB 10 6
Offentligt
2185174_0001.png
Maj 2020
Rigsrevisionens notat om
beretning om
Kriminalforsorgens
initiativer til forebyggelse
af dømtes tilbagefald til
kriminalitet
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0002.png
Fortsat notat til Statsrevisorerne
1
Opfølgning i sagen om Kriminalforsorgens initiativer
til forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet
(beretning nr. 10/2010)
1. maj 2020
RN 1105/20
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Kriminalforsorgens initiativer til
forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet, som blev indledt med en beretning
i 2011. Vi har tidligere behandlet sagen i notater til Statsrevisorerne af 22. december
2011 og 2. november 2015.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
Ministerredegørelse
Konklusion
§ 18, stk. 4-notat
Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen har arbejdet med kva-
liteten af handleplanerne, og at sagsbehandlerne i fængsler, arresthuse, pensioner og
KiF-afdelinger i højere grad anvender handleplanerne. Kriminalforsorgen har forbed-
ret praksis for deling af dokumenter med kommunerne og har undersøgt, om Kriminal-
forsorgen kan styrke it-understøttelsen af handleplanerne i snitfladen til kommunerne.
Endelig har Kriminalforsorgen undersøgt effekten af kriminalpræventive indsatser på
de dømtes tilbagefald til kriminalitet. Rigsrevisionen vurderer, at sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Kriminalforsorgen har udviklet handleplansarbejdet i form af lokalt understøttende
processer, evalueringsværktøjer, handleplanshåndbog og bedre integration med af-
soningsplanen. I 2018 publicerede Kriminalforsorgen en rapport baseret på kvanti-
tative data om udfyldelsesgraden af handleplanerne. Det er 2. gang, at Kriminalfor-
sorgen udarbejder den type undersøgelse. Rapporten viser, at der er sket forbedrin-
ger siden 2011.
Kriminalforsorgen har med henblik på at styrke samarbejdet med kommunerne for-
bedret praksis for deling af dokumenter med kommunerne, idet handleplaner nu
sendes i et format, som kommunerne bedre kan arbejde videre med, hvilket adres-
serer de problemer, Rigsrevisionen påpegede i beretningen. Kriminalforsorgen har
desuden undersøgt muligheden for en fuld it-understøttelse af handleplansarbejdet.
Kriminalforsorgen besluttede i 2018 på baggrund af en konsulentrapport ikke at gå
videre med en fuld it-understøttelse, fordi gevinsterne ikke ville stå mål med de
økonomiske effekter heraf.
Kriminalforsorgen har kontinuerligt over en længere årrække udarbejdet undersø-
gelser af effekten af kriminalpræventive indsatser og inddrager i øvrigt den viden,
der genereres i fx Justitsministeriets Forskningskontor og i eksterne forskningsmil-
jøer med henblik på at begrænse dømtes tilbagefald til kriminalitet.
Fortsat notat
Sagen afsluttes
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0003.png
2
I. Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i august 2011 en beretning om Kriminalforsorgens initiativer til
forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet. Beretningen handlede om, hvordan
samarbejdet fungerede mellem Kriminalforsorgens institutioner internt og mellem Kri-
minalforsorgens institutioner og kommunerne, og om Kriminalforsorgen undersøgte,
om iværksatte initiativer til forebyggelse af dømtes tilbagefald til kriminalitet har ef-
fekt.
3. Da Statsrevisorerne behandlede beretningen, bemærkede de, at samarbejdet mel-
lem Kriminalforsorgens institutioner ikke fungerede helt tilfredsstillende, og at samar-
bejdet mellem Kriminalforsorgen og kommunerne ikke i alle tilfælde fungerede tilfreds-
stillende. Statsrevisorerne bemærkede desuden, at Kriminalforsorgen også burde
evaluere, hvilken effekt indsatsen har på de dømtes tilbagefald på kriminalitet.
4. På baggrund af beretningen og Statsrevisorernes bemærkninger har vi fulgt op på
følgende punkter:
Et opfølgningspunkt afsluttes,
når Statsrevisorerne på bag-
grund af indstilling fra Rigsre-
visionen vurderer, at myndig-
hedernes initiativer er tilfreds-
stillende.
Opfølgningspunkt
1. Kvalitetsudviklingsforløbet mellem Direktoratet
for Kriminalforsorgen og institutionerne med fokus
på handleplaner.
2. Processen med at indgå samarbejdsaftaler med
kommunerne og arbejdet med at styrke samarbej-
det.
Status
Behandles i dette notat.
Den del af punktet, der vedrører samar-
bejdsaftaler med kommunerne, blev af-
sluttet i notat til Statsrevisorerne af
2. november 2015, mens arbejdet med
at styrke samarbejdet via bedre it-un-
derstøttelse fortsat er blevet fulgt og be-
handles i dette notat.
Behandles i dette notat.
3. Udredningsarbejdet på Kriminalforsorgens om-
råde med at tilvejebringe grundlag for bedre fore-
byggelse og resocialisering.
5. Vi redegør i dette notat for resultaterne af opfølgningen på de punkter, der ikke tid-
ligere er afsluttet.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II. Justitsministeriets initiativer
6. Vi gennemgår i det følgende Justitsministeriets initiativer i forhold til de udestående
opfølgningspunkter. Gennemgangen er baseret på møder med Direktoratet for Krimi-
nalforsorgen og på gennemgang af Direktoratet for Kriminalforsorgens redegørelser
og dokumentation.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0004.png
3
7. Vi har siden afgivelsen af notat til Statsrevisorerne af 2. november 2015 fulgt områ-
det gennem brevveksling og møder med Direktoratet for Kriminalforsorgen. Vi har ind-
hentet status for udviklingen i arbejdet med handleplanerne, samarbejdet med kom-
munerne og arbejdet med effektundersøgelser. Vi har modtaget redegørelser fra Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen i august 2017, december 2017, november 2019 og fe-
bruar 2020.
Kvalitetsudviklingsforløbet mellem Direktoratet for Kriminalforsorgen
og institutionerne med fokus på handleplaner
8. Statsrevisorerne bemærkede, at samarbejdet mellem Kriminalforsorgens institutio-
ner ikke fungerede helt tilfredsstillende. Statsrevisorerne kritiserede i den forbindelse,
at den lovbestemte handleplan, som skal udarbejdes for den enkelte indsatte, ikke i
alle tilfælde var opdateret og i flere tilfælde var mangelfuld.
9. Det fremgik af beretningen, at handleplanerne i nogle tilfælde ikke var opdaterede
og komplette ved overdragelsen af en dømt fra én institution til en anden.
10. I notat til Statsrevisorerne af 2. november 2015 oplyste vi, at vi ville følge udviklin-
gen i effekten af Kriminalforsorgens initiativer til at forbedre arbejdet med handlepla-
nerne, herunder resultatet af Kriminalforsorgens kommende undersøgelse af arbej-
det med handleplaner.
Handleplaner
11. Direktoratet for Kriminalforsorgens og institutionernes arbejde med handleplaner
optræder som et centralt værktøj i Kriminalforsorgens arbejde med at sikre dømtes
muligheder for at leve en kriminalitetsfri tilværelse efter afsoningen. Boks 1 beskriver
kort handleplanernes oprindelse, hvornår de blev indført, formålet med dem og de
grundlæggende typer af indhold i handleplanerne.
Boks 1
Handleplanerne i Kriminalforsorgen
Handleplanen blev indskrevet i straffuldbyrdelsesloven i 2001 med det formål at forplig-
te Kriminalforsorgen til – i samarbejde med den dømte – at udarbejde en plan for straf-
udståelsen og tiden efter løsladelsen. Handleplanen har overordnet 3 funktioner.
Handleplanen er et styrende redskab for kontakten mellem klienten og Kriminalfor-
sorgen.
Handleplanen skal sikre systematik og kontinuitet i sagsbehandlingen med henblik på
mål og retning for indsatser under og efter forløbet i Kriminalforsorgen.
Handleplanen er et koordineringsredskab med henblik på hurtigt overblik over klien-
tens aktuelle situation og indsatser – såvel internt i Kriminalforsorgen som eksternt i
forhold til andre myndigheder.
Handleplanens indhold udgøres af 5 primære felter: stamoplysninger, beskrivelse, årsa-
ger til kriminalitet, vurdering og indsatser samt samarbejdspartnere.
Note: De 3 nævnte funktioner og 5 felter fandtes også i tidligere gældende handleplansvejlednin-
ger (vejledning nr. 9399 af 26. juli 2013 og vejledning nr. 55 af 28. juni 2010).
Kilde:
Handleplansvejledningen (vejledning nr. 9555 af 19. juni 2017, som er den gældende på om-
rådet).
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0005.png
4
KiF-afdelinger
Kriminalforsorgen i Frihed
(KiF) har ansvaret for dømte
uden for fængslerne. KiF fører
tilsyn med betinget dømte,
prøveløsladte og dømte med
vilkår om tilsyn, tilsyn og sam-
fundstjeneste eller med en be-
handlingsdom. KiF deltager i
det kriminalpræventive arbej-
de sammen med fx politi og
skoler (SSP). Desuden kan KiF
efter anmodning fra politiet
eller retten udarbejde person-
undersøgelser (straffesager).
Der er 13 KiF-afdelinger rundt
om i landet.
Afsoningsplan
12. Kriminalforsorgen har siden 2015 iværksat flere initiativer for at forbedre arbejdet
med handleplanerne – ikke mindst på baggrund af Kriminalforsorgens kvantitative og
kvalitative undersøgelse fra henholdsvis 2013 og 2014, der viste, at der var udfordrin-
ger med såvel udfyldelsesgraden som kvaliteten i indholdet. Boks 2 beskriver flere af
de iværksatte initiativer.
Boks 2
Kvalitativ udvikling af handleplanerne i Kriminalforsorgen
Lokal understøttelse af handleplansarbejdet
Siden reorganiseringen af Kriminalforsorgen (2014) har der været fokus på bedre under-
støttelse af handleplansarbejdet i de enkelte fængsler, arresthuse, pensioner og KiF-af-
delinger. Understøttelsen af arbejdet er forankret hos resocialiseringskonsulenterne i
hvert af de 4 områdekontorer, som er i tæt dialog med Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, mens selve udarbejdelsen af handleplanerne ligger i den enkelte institution, hvilket
sker i tæt dialog med resocialiseringskonsulenterne i områdekontorerne.
Handleplanshåndbog
Kriminalforsorgen udarbejdede i 2017 en handleplanshåndbog for at sikre lettere adgang
til retningslinjerne med henblik på kvalificering af arbejdet.
Handleplansevalueringer
Kriminalforsorgens værktøj til evaluering af handleplansarbejdet – kaldet HEKS (Hand-
leplans-, Evaluerings- og Kontrolskema) – bestod indledningsvis i en rent kvantitativ mo-
del, hvor surveybaserede resultater blev omsat i fokuspunkter for det videre handle-
plansarbejde.
I 2018 justerede Kriminalforsorgen tilgangen og skabte en handleplansudviklingsmodel
(HUM), og formålet er nu at sikre, at Kriminalforsorgens institutioner lokalt arbejder med
kvalitetssikring og kvalitetsudvikling af handleplansarbejdet.
Integration mellem afsoningsplaner og handleplaner
Kriminalforsorgen iværksatte i 2019 en fortsat igangværende udviklingsproces med hen-
blik på bedre integration mellem afsonings- og handleplaner. Afsoningsplanerne udarbej-
des i forbindelse med modtagelsen i fængslerne og blev indført med den forrige flerårs-
aftale for Kriminalforsorgens økonomi i perioden 2013-2017.
Kilde:
Rigsrevisionen på baggrund af oplysninger fra Direktoratet for Kriminalforsorgen.
Afsoningsplanen blev indført
med flerårsaftalen for 2013-
2017 og rummer bl.a. en vur-
dering af relevante indsatser
under afsoning (fx undervis-
ning og arbejde). Formålet
med afsoningsplanen er at sik-
re en tidligere afdækning af
den indsattes udfordringer,
behov og kompetencer, fordi
en tidligere afdækning under-
støtter en mere målrettet og
effektiv uddannelses- og be-
skæftigelsesindsats. Afso-
ningsplanen skal udarbejdes
inden 10 (tidligere 7) hverdage
fra indsættelsen i de modta-
gelsesafsnit, som fængslerne
også etablerede på baggrund
af flerårsaftalen.
LS/RNR
LS/RNR står for Level of Ser-
vice/Risk, Need, Responsivity
og anvendes til at identificere
de indsatser, som den indsat-
te har behov for med henblik
på at reducere risikoen for til-
bagefald til kriminalitet.
Redskabet er baseret på kri-
minologisk forskning, der vi-
ser, at jo mere de kriminali-
tetsforebyggende indsatser
lever op til overstående prin-
cipper, jo mindre vil risikoen
være for, at de dømte begår
ny kriminalitet.
13. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at udviklingen af handleplansarbej-
det har medført en række forbedringer. For det første har det ført til generel bedring i
udfyldelsesgraden i handleplanerne. Dette er sket som følge af et generelt øget fokus
på handleplansarbejdet, herunder implementeringen af HEKS. For det andet er der
ifølge Direktoratet for Kriminalforsorgen kommet generelt bedre kvalitet i handlepla-
nerne. Dette er sket som følge af bl.a. HEKS og HUM, hvor handleplansmedarbejder-
ne får tættere opfølgning på deres arbejde løbende gennem dialog med resocialise-
ringskonsulenterne og lokale ledere. For det tredje har det ifølge Direktoratet for Kri-
minalforsorgen betydet, at der er kommet mere målrettethed og kvalitet i vurderin-
gerne og indsatserne i handleplanerne. Dette er sket som følge af det generelle øge-
de fokus på handleplansarbejdet, herunder HEKS, og desuden som følge af imple-
menteringen af LS/RNR og afsoningsplanen.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0006.png
5
Kvantitativ undersøgelse af handleplaner
14. Vores gennemgang af Kriminalforsorgens arbejde med handleplanerne viser, at
Kriminalforsorgen som planlagt har gennemført en fornyet kvantitativ undersøgelse
med offentliggørelse af rapporten ”På vej til mere indhold i handleplanerne?” i januar
2018. Undersøgelsens formål var at undersøge udfyldelsesgraden i handleplansske-
maet ud fra et repræsentativt udsnit af handleplaner for afsonings- eller tilsynsforløb,
der blev afsluttet i 2016. Undersøgelsen blev primært iværksat for at følge op på en
tilsvarende undersøgelse fra 2013, der var baseret på handleplaner afsluttet i 2011.
15. Undersøgelsen viser, at der har været en positiv udvikling i udfyldelsesgraden fra
2011 til 2016, og det gælder alle felter i handleplanen, jf. tabel 1. Mest markant er frem-
gangen for felterne ”Indsatser” og ”Koordinering”, hvor udfyldelsesgraden er steget
fra ca. 72
%
til ca. 81
%
og fra ca. 70
%
til ca. 82
%.
Generelt er udfyldelsesgraden i øv-
rigt bedst i KiF-afdelinger/pensioner og blandt socialrådgivere.
Tilsyn
KiF håndterer de domme,
hvor der er vilkår om tilsyn mv.
Tilsyn tjener til at begrænse
den dømtes tilbagefald til kri-
minalitet og har både en kon-
trolfunktion og en hjælpefunk-
tion. I de ca. 2 første måneder
af et tilsyn skal der være kon-
takt med klienten mindst hver
2. uge. Herefter vil frekvensen
afhænge af klientens risiko- og
behovsniveau.
Tabel 1
Udvikling i udfyldelsesgrad for handleplansskemaet
2011
Beskrivelse
Årsag til kriminalitet
Vurdering
Indsatser
Koordinering
95�½8
%
86�½6
%
88�½0
%
71�½6
%
69�½1
%
2016
98�½2
%
88�½8
%
90�½0
%
80�½5
%
82�½1
%
Kilde:
”På vej til mere indhold i handleplanerne?”, Direktoratet for Kriminalforsorgen, 2018.
16. Felterne ”Vurdering” og ”Indsatser” er væsentlige, fordi disse felter indeholder de
fremadrettede indsatser med henblik på mindsket recidiv. For ”Vurdering” er der
størst fremgang i arresthuse og blandt fængselsbetjente, mens ændringerne er små i
fængsler og minimale i KiF-afdelinger/pensioner. Der er en lille nedgang blandt social-
rådgivere, som dog stadig holder det højeste niveau i både 2011 og 2016 på over 90
%.
For ”Indsatser” ses der navnlig forbedringer i arresthuse og i KiF-afdelinger/pensioner
samt blandt socialrådgivere, mens niveauet er stort set uændret i fængsler og blandt
fængselsbetjente.
17. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen på forskellig vis har
udviklet kvaliteten af handleplansarbejdet. Rigsrevisionen finder det i den forbindelse
tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen har gennemført endnu en kvantitativ undersø-
gelse af handleplanernes udfyldelsesgrad, og at undersøgelsen viser, at der er forbed-
ringer på flere parametre. Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at denne del af
sagen kan afsluttes.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
6
Processen med at indgå samarbejdsaftaler med kommunerne og
arbejdet med at styrke samarbejdet
18. Statsrevisorerne bemærkede, at kommunikationen med kommunerne fremover
burde ske på en sådan måde, at de umiddelbart kan arbejde videre med handlepla-
nerne elektronisk, så fejl og dobbeltarbejde i videst muligt omfang undgås.
19. I notat til Statsrevisorerne af 2. november 2015 oplyste vi, at vi ville følge udviklin-
gen i Direktoratet for Kriminalforsorgens arbejde med at etablere en tilstrækkelig it-
understøttelse af arbejdet med handleplaner mellem Kriminalforsorgen og kommu-
nerne.
Forbedret praksis i deling af handleplaner med kommunerne
20. Kriminalforsorgen har forbedret praksis i forhold til de oprindelige problemer, som
Rigsrevisionen påpegede i beretningen, hvor papirsager og indscannede dokumenter
medførte dobbeltarbejde mellem Kriminalforsorgen og kommunerne. Kriminalforsor-
gen har skærpet praksis for kommunikationen med kommunerne, så det undgås, at
handleplanerne fremsendes i papirformat eller i indscannet form, som kommunerne
ikke umiddelbart kan arbejde videre med elektronisk. Handleplanerne deles nu med
kommunerne i et dokumentformat (pdf), som kommunerne effektivt kan arbejde vide-
re med.
21. Direktoratet for Kriminalforsorgen har oplyst, at Kriminalforsorgen – i forlængelse
af samarbejdsaftalerne med kommunerne – desuden adresserer det over for såvel KL
som kommunerne, hvis der optræder uhensigtsmæssigheder i koordinationen med
kommunerne, og går i dialog om løsninger af koordinationsproblemer.
It-understøttelse af handleplansarbejdet
22. Kriminalforsorgen har undersøgt, om handleplansarbejdet kunne it-understøttes.
Af redegørelserne fra august 2017 og november 2019 fremgik det, at it-understøttel-
sen blev undersøgt i regi af den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2016-2020, ini-
tiativ 3.1 (sammenhængende velfærdsforløb for borgere). De tilhørende analyser var
forankret i Digitaliseringsstyrelsen i samarbejde med 2 eksterne konsulenter.
De 2 eksterne konsulenter udarbejdede i 2018 en rapport for Digitaliseringsstyrelsen,
Børne- og Socialministeriet, Justitsministeriet, KL, Kriminalforsorgen og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering.
I rapporten blev det vurderet, at en ny og fuld it-understøttelse af handleplansarbej-
det ville kræve ny systemudvikling eller etablering af nye infrastrukturkomponenter
for at muliggøre deling af data, og at en sådan løsning ikke ville stå mål med de øko-
nomiske effekter, der kunne forventes. Vurderingen var især baseret på 2 forhold.
For det første var omfanget af målgruppen relativt lille, og for det andet ville det være
uforholdsmæssigt dyrt at tilpasse Kriminalforsorgens klientsystem.
23. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at der er sket forbedringer i forhold til
de oprindelige problemer med dobbeltarbejde, idet Kriminalforsorgen har skærpet
praksis for kommunikationen med kommunerne, så handleplanerne nu sendes i et
format, som kommunerne bedre kan arbejde videre med.
Den fællesoffentlige
digitaliseringsstrategi
2016-2020
Den fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi 2016-2020 er
den 5. fællesoffentlige digitali-
seringsstrategi mellem rege-
ringen, regionerne og KL –
med fælles fokus på digitalise-
ring i det offentlige, hvor sta-
ten, regionerne og kommuner-
ne har arbejdet med at øge di-
gitaliseringen og styrke sam-
arbejdet på tværs. Den første
fællesoffentlige digitaliserings-
strategi blev udarbejdet i 2001.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
7
Kriminalforsorgen har desuden undersøgt muligheden for at it-understøtte handle-
plansarbejdet. 2 eksterne konsulenter vurderede i 2018, at det ikke stod mål med de
økonomiske effekter at gennemføre en fuld it-understøttelse under de daværende
forudsætninger. Kriminalforsorgen besluttede derfor ikke at gå videre med det. Di-
rektoratet for Kriminalforsorgen har dog oplyst, at Kriminalforsorgen i marts 2020
har vedtaget en ny digitaliseringsstrategi, der bl.a. har til formål at styrke it-under-
støttelsen af samarbejdet med relevante aktører, og at beslutningen som led i imple-
menteringen af strategien kan blive revurderet.
Rigsrevisionen vurderer på den baggrund, at punktet kan afsluttes.
Udredningsarbejdet på Kriminalforsorgens område med at tilveje-
bringe grundlag for bedre forebyggelse og resocialisering
24. Statsrevisorerne bemærkede, at Kriminalforsorgen burde evaluere, hvilken ef-
fekt indsatsen vedrørende behandling, beskæftigelse, uddannelse samt sikkerhed
og kontrol har på de dømtes tilbagefald til kriminalitet.
25. I notat til Statsrevisorerne af 2. november 2015 oplyste vi, at vi ville følge udviklin-
gen i Kriminalforsorgens undersøgelser af effekten af de forskellige indsatser på til-
bagefaldet til kriminalitet, herunder Kriminalforsorgens arbejde med at etablere en
database.
Effektundersøgelser af kriminalpræventive indsatser
26. For det første har Direktoratet for Kriminalforsorgen i redegørelserne til Rigsrevi-
sionen oplyst, at Kriminalforsorgen både løbende og ved igangsættelse af større eller
mindre indsatser vurderer, om det er muligt og relevant at gennemføre en egentlig ef-
fektundersøgelse. Direktoratet for Kriminalforsorgen finder, at arbejdet med effekter
af kriminalpræventive indsatser er vedvarende opmærksomhedspunkter, som til sta-
dighed kan optimeres, i takt med at der indsamles øget viden og erfaring på områder-
ne.
27. For det andet har Kriminalforsorgen siden 2011 og kontinuerligt over en længere
periode udarbejdet evalueringer og analyser af egne initiativer til forebyggelse af
dømtes tilbagefald til kriminalitet, herunder egentlige kvantitative effektstudier, som
er udarbejdet ved brug af kontrolgrupper, samt evalueringer og analyser af anden –
både kvantitativ og kvalitativ – karakter. Desuden orienterer Kriminalforsorgen sig i
andres effektundersøgelser med henblik på at mindske dømtes tilbagefald til krimi-
nalitet.
Boks 3 indeholder de væsentligste undersøgelser af effekt på dømtes tilbagefald til
kriminalitet, som Kriminalforsorgen har finansieret eller inddraget i sit arbejde.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
2185174_0009.png
8
Boks 3
Undersøgelser af effekt på recidiv – siden 2011
Delrapport 3, recidivundersøgelse vedrørende behandlingsordningen,
Sexologisk
MOSAIK
Klinik (forventes publiceret i 2021)
Effektevaluering af modtagelsesprocedurer/modtagelsesafdelinger i fængsler,
VIVE
(forventes publiceret medio 2020)
Effektundersøgelse af en ny intervention målrettet indsatte med opmærksomheds-
forstyrrelser,
VIVE (forventes publiceret ultimo 2020)
Kursen er sat. Effektevaluering vedrørende RNR i KiF
af Susanne Clausen, Kriminal-
forsorgen, 2018
Effektevaluering af ungesamråd
af Malthe Øland Ribe, Justitsministeriets Forsknings-
kontor, 2017
Delanalyse 1 vedrørende evaluering af RNR i KiF. Opfølgning på indførelsen af LS/RNR
i KiF
af Susanne Clausen, Kriminalforsorgen, 2016
Præventive effekter af straf og andre tiltag over for lovovertrædere – en forsknings-
oversigt
af Tanja Tambour Jørgensen, Brita Kyvsgaard, Anne-Julie Boesen Pedersen
og Maria Libak Pedersen, Justitsministeriets Forskningskontor, 2015
Serving time og serving the community? Exploiting a policy reform to assess the cau-
sal effects of community service on income, social benefit dependency and recidivism
af Signe Hald Andersen i: Journal of Quantitative Criminology. 2015
Evaluering af forsøgsordning med vredeshåndteringsprogrammet ”anger manage-
ment”,
Justitsministeriets Forskningskontor, 2014
Samfundstjeneste. En udvidet effektevaluering
af Christian Klement og Anne-Julie
Boesen Pedersen, Justitsministeriets Forskningskontor, 2014
Afsoning i hjemmet. En effektevaluering af fodlænkeordningen
af Tanja Tambour
Jørgensen, Justitsministeriets Forskningskontor, 2011
Samfundstjeneste. En effektevaluering
af Christian Klement, Justitsministeriets
Forskningskontor, 2011.
MOSAIK står for Motiverende
Samtaleintervention i Krimi-
nalforsorgen og er en dansk-
udviklet tilsynsmodel. Model-
len understøtter muligheden
for, at indsatser over for døm-
te uden for fængslerne iværk-
sættes i tråd med LS/RNR-
principperne.
Beretning om Kriminal-
forsorgens indsats over
for dømte i og uden for
fængslerne
28. For det tredje viser vores opfølgning, at Kriminalforsorgen i de seneste år med im-
plementeringen af risiko- og behovsvurderingsredskabet LS/RNR og samtaleredska-
bet MOSAIK også i sin praksis har taget nye redskaber i brug, der rummer et stærkere
fokus på recidivhæmmende indsatser.
29. Siden 2015 har Kriminalforsorgen således arbejdet med at gennemføre risiko- og
behovsvurderinger og identificere de indsatser, som de indsatte har behov for med
henblik på at mindske tilbagefald til kriminalitet. Det er formålet, at de indsattes ind-
satser i form af beskæftigelse, misbrugsbehandling osv. på langt sigt skal tilpasses de
identificerede behov, men Rigsrevisionens beretning om Kriminalforsorgens indsats
over for dømte i og uden for fængslerne (marts 2019) viser, at dette ikke er tilfældet
endnu.
30. Kriminalforsorgen er ligeledes godt i gang med at implementere samtaleredska-
bet MOSAIK over for dømte uden for fængslerne.
31. Der er ifølge Direktoratet for Kriminalforsorgen evidens for, at indsatser, der iværk-
sættes i tråd med principperne i LS/RNR, fører til mindsket recidiv. Indførelsen af ri-
siko- og behovsvurderingsredskabet LS/RNR og tilsynskonceptet MOSAIK afspejler
et mere målrettet fokus i Kriminalforsorgen på effekt af iværksatte indsatser på de
dømtes tilbagefald til kriminalitet.
Beretningen viste bl.a., at 24 %
af de indsatte slet ikke havde
fået nogle af de kriminalitets-
forebyggende indsatser, mens
de var indsat, som Kriminalfor-
sorgen havde vurderet, at de
havde behov for. Desuden vi-
ste undersøgelsen, at Krimi-
nalforsorgen ikke fik igangsat
mellem 35
%
og 55
%
af de
indsatser, som Kriminalforsor-
gen selv havde vurderet, at de
indsatte havde behov for, før
de blev løsladt.
Statsrevisorerne beretning SB10/2010 - Bilag 6: Rigsrevisionens fortsatte notat nr. 2 af 1. maj 2020
9
Database – PUMA
32. Direktoratet for Kriminalforsorgen oplyste i sin redegørelse af august 2017, at ef-
fektmålinger på sigt ville kunne foretages via databasen PUMA, der rummer registre-
ringer af de beskæftigelsesaktiviteter, som klienter i Kriminalforsorgens fængsler og
arresthuse deltager i. Registreringerne vedrører programvirksomhed, uddannelse,
misbrugsbehandling, arbejde og anden godkendt aktivitet. Direktoratet for Kriminal-
forsorgen har i februar 2020 oplyst, at PUMA er udrullet til alle institutioner, og at Kri-
minalforsorgen arbejder på at kvalitetssikre data.
33. Rigsrevisionen finder det tilfredsstillende, at Kriminalforsorgen siden 2015 via risi-
ko- og behovsvurderingsredskabet LS/RNR og tilsynskonceptet MOSAIK har skær-
pet fokus på recidiv, og at Kriminalforsorgen selv kontinuerligt over en længere peri-
ode har udarbejdet og bruger andres effektundersøgelser – såvel egentlige effektun-
dersøgelser med kontrolgrupper som andre typer evalueringer af kriminalpræventive
indsatser. Kriminalforsorgen har desuden udviklet databasen PUMA, som ifølge Direk-
toratet for Kriminalforsorgen på sigt vil kunne anvendes til effektmålinger. Rigsrevisio-
nen vurderer på den baggrund, at denne del af sagen kan afsluttes.
Lone Strøm