Skatteudvalget 2009-10
SB 13 3
Offentligt
907264_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om SKATs fusion af
inddrivelsesområdet
November
2010
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 25. oktober 2010
907264_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 13/2009 om SKATs fusion af inddrivelsesområdet
Skatteministerens redegørelse af 23. september 2010
25. oktober 2010
RN A411/10
I.
Indledning
1. Beretningen handler om sammenlægningen af de statslige og kommunale inddrivelses-
myndigheder i SKAT. Fusionen fandt sted den 1. november 2005.
Formålet med undersøgelsen var at vurdere, om SKAT havde nået de opstillede mål og for-
udsætninger for fusionen på inddrivelsesområdet. Rigsrevisionen undersøgte følgende 4 for-
hold:
Har SKAT gennemført de forudsatte organisatoriske, administrative og systemmæssige
tiltag ved fusionen på inddrivelsesområdet?
Har SKAT gennemført de forudsatte besparelser på personale og fået udviklet medarbej-
dernes kompetencer?
Kan SKAT måle effekten af restanceinddrivelsen, herunder af de anvendte inddrivelses-
metoder?
Har SKAT formået at nedbringe de samlede restancer efter fusionen?
2. I deres bemærkninger til beretningen kritiserede Statsrevisorerne skarpt, at SKAT ikke
har formået at reducere de samlede restancer efter fusionen, som ultimo 2009 udgjorde
66,9 mia. kr.
Skatteministeren anfører i sin redegørelse, at han tager Statsrevisorernes bemærkninger
og Rigsrevisionens beretning meget alvorligt, og at han tager beretningens hovedkonklu-
sioner til efterretning. Ministeren har på baggrund af problemerne på inddrivelsesområdet
udarbejdet en handleplan, der sammen med allerede gennemførte initiativer skal rette op
på situationen, så SKAT kan opfylde målsætningerne med fusionen på inddrivelsesområ-
det.
II.
SKATs organisatoriske, administrative og systemmæssige tiltag ved fusionen
3. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at SKAT er nået langt med at opfylde målene
for fusionen, men at der stadig er en række problemer. Problemerne vedrører en uensartet
anvendelse af planer og strategier i skatteregionerne, herunder at skatteregionerne ikke i
fuldt omfang har taget vedtagne metoder i brug, at værdien af segmenteringsmodellen er be-
grænset, at SKAT kun i mindre omfang har haft fokus på at rette indsatsen mod skyldnere
med størst betalingsevne og forskelle i sagsbehandling, der alene er geografisk begrundet.
Hertil kommer en forsinkelse af it-systemet ”Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI)”.
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 25. oktober 2010
907264_0003.png
2
4. Skatteministeren oplyser om en række initiativer af henholdsvis organisatorisk og pro-
duktionsmæssig karakter, der skal sikre et større ledelsesmæssigt og produktionsmæssigt
fokus i Skatteministeriet på inddrivelsesområdet. Initiativerne skal samtidig sikre, at skatte-
regionerne anvender planer og strategier ens.
Skatteministeren anfører, at ministeriet har stort ledelsesmæssigt fokus på fremdriften i
SKATs systemmodernisering, herunder det nye inddrivelsessystem EFI. Ministeriet har eta-
bleret en styregruppe med ekstern deltagelse, så der er sikret inddragelse af den størst mu-
lige ekspertise på området. EFI er planlagt til at kunne gå i drift i 4. kvartal 2011.
5. Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget initiativer for at sikre et større ledel-
sesmæssigt og produktionsmæssigt fokus i Skatteministeriet på inddrivelsesområdet.
Jeg finder det også tilfredsstillende, at ministeriets fokus er rettet på fremdriften af system-
moderniseringen og herunder af EFI. Jeg tilkendegav i beretningen, at jeg anså planerne
for ibrugtagning af EFI i 4. kvartal 2011 for risikofyldte. Ministerens redegørelse har ikke æn-
dret ved min opfattelse heraf, og jeg vil derfor følge sagen om ibrugtagning af EFI.
III.
SKATs besparelser på personale og udvikling af medarbejdernes kompetencer
6. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at SKAT for 2009 ikke nåede de forudsatte
besparelser på personale, og at SKAT først i 2009 fik et grundlag for at vurdere, om opga-
ver og medarbejderes kompetencer matchede hinanden.
7. Skatteministeren oplyser i redegørelsen bl.a., at flere effektiviseringer og administrative
forenklinger er afhængige af de nye it-systemer. Imidlertid er SKATs systemmodernisering
meget forsinket. Forsinkelserne med ibrugtagningen af EFI er således årsagen til, at SKAT
endnu ikke har kunnet gennemføre en række effektiviseringer og forenklinger på inddrivel-
sesområdet. Ministeriet har forsøgt at afbøde nogle af manglerne gennem tilpasninger af de
nuværende it-systemer.
Ministeren anfører, at ud over it er medarbejdernes kompetencer et centralt element for at
realisere fusionen. SKAT har derfor udarbejdet kompetenceplaner, der forventes udmøntet
for medarbejderne på inddrivelsesområdet frem til 2012. SKAT har ligeledes iværksat en
række uddannelsestilbud på både erhvervs- og personinddrivelsen. Hertil kommer, at der
skal nedsættes en hurtigt arbejdende arbejdsgruppe, som skal fastlægge konkrete HR-ini-
tiativer, der kan udfolde problemstillinger, som skal adresseres på inddrivelsesområdet.
SKATs ledelse vil følge fremdriften på initiativerne.
8. Jeg er enig i, at forsinkelsen af EFI har betydning for omfanget af SKATs muligheder for
systemunderstøttelse og dermed for at gennemføre de forudsatte besparelser af personale.
SKAT har tidligere oplyst, at SKAT i 2012 forventer at have effektiviseret i et endnu større
omfang end oprindeligt planlagt. Jeg vil fortsat følge sagen om besparelserne på personale.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har taget en række initiativer for at sikre, at med-
arbejdernes kompetencer og opgaver matcher hinanden, og at der er ledelsesmæssigt fo-
kus på området.
IV.
SKATs måling af effekten af inddrivelsen
9. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at SKAT mangler viden om effekten af inddri-
velsen som følge af mangler i det statistiske grundlag.
10. Skatteministeren oplyser i redegørelsen, at Skatteministeriet i 2009 har arbejdet på en ny
restancestatistik, der bliver implementeret i løbet af 2010, og som skal give et bedre grund-
lag for en ledelsesmæssig opfølgning på inddrivelsesopgaven. Skatteministeriet vil således
i højere grad være i stand til at følge udviklingen i restancerne, og de inddrivelsesmæssige
tiltag vil kunne målrettes yderligere. Herudover er der taget skridt til en yderligere udbygning
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 25. oktober 2010
907264_0004.png
3
af restancestatistikken, der i højere grad giver viden om udviklingen og bagvedliggende år-
sager til udviklingen i restancerne. Herved får SKAT en forbedret mulighed for at anvende
de mest effektive inddrivelsesværktøjer i forhold til kravstyper og restanter. Ministeren har
i den forbindelse oplistet en række nye statistikker, som ministeriet vil kunne udarbejde fra
2011.
11. Jeg finder det tilfredsstillende, at Skatteministeriet har fokus på at udbygge restancesta-
tistikkerne, så ministeriet får et bedre grundlag for at følge udviklingen på de enkelte områ-
der. Jeg finder det især positivt, at SKATs forbedrede statistiske grundlag skal gøre det mu-
ligt at vurdere, hvilke inddrivelsesværktøjer der er mest effektive på de enkelte restanceom-
råder. Jeg noterer mig dog, at det ikke vil indgå i de nye statistikker, som SKAT vil kunne
udarbejde fra 2011, hvad der er inddrevet fra selskabsskatter og punktafgifter. Jeg vil følge
implementeringen af statistikker på inddrivelsesområdet.
V.
SKATs inddrivelse af restancer efter fusionen
12. Rigsrevisionen konstaterede i beretningen, at SKAT ikke har kunnet reducere de sam-
lede restancer efter fusionen. Det skyldtes dels effekten af den økonomiske lavkonjunktur
tillige med øget fokus på retssikkerhed, dels et faldende aktivitetsniveau hos SKAT og mang-
ler i kvaliteten af inddrivelsesarbejdet.
13. Skatteministeren anfører i sin redegørelse, at den økonomiske lavkonjunktur i betydeligt
omfang har forringet muligheden for at inddrive restancer og indhente det oparbejdede ef-
terslæb. Udviklingen i restanceinddrivelsen skal ses i sammenhæng med, at overtagelsen
af inddrivelsesopgaven har været en stor udfordring for SKAT, ligesom overførslen af restan-
cer til SKAT fra andre statsinstitutioner og kommunerne er sket løbende efter fusionen. Her-
til kommer effekten af opprioriteringen af retssikkerheden, som dels har sikret en ensartet-
hed i inddrivelsen, dels fastlagt en nedre grænse for skyldneres betalingsevne. Disse for-
hold har tilsammen haft betydning for SKATs muligheder for at inddrive restancer i tiden ef-
ter fusionen.
Skatteministeren er ikke enig i, at udviklingen i restancerne også skyldtes et fald i aktivitets-
niveauet i SKAT. Ministeren peger i den forbindelse på dels usikkerheden ved at anvende
spredte aktivitetsmålinger, dels en bevidst strategi om at reducere de mest resursekræven-
de inddrivelsesværktøjer til at konkludere på. Hertil kommer, at i en situation, hvor forudsæt-
ningen er, at en opgave effektiviseres gennem en reduktion i årsværksforbruget (som følge
af stordriftsfordele, forenklinger og lovgivning), vil en aktivitetsmåling med udgangspunkt i
antallet af årsværk næsten pr. definition give et skævt billede af aktivitetsudviklingen.
14. Skatteministeren er ikke helt enig i konklusionen om, at der måtte afskrives 781,5 mio.
kr., bl.a. på grund af forældelse i forbindelse med overførsel af restancesager fra skattecen-
trene til Inddrivelsescentret. Ministeren påpeger, at langt størstedelen af sagerne allerede
var forældet ved overførslen, og at det derfor kun er en meget lille delmængde af de over-
førte sager, hvor mangler i sagskvaliteten har udgjort en tabsrisiko.
15. Skatteministeren har fremadrettet oplyst, at en arbejdsgruppe mellem Skatteministeriet
og KL (det tidligere Kommunernes Landsforening) har identificeret en række områder, hvor
der kan ske en styrkelse af inddrivelsen. Ministeren har samtidig tilført 150 årsværk ekstra til
inddrivelsesopgaver. I den forbindelse skal der i første omgang sættes ind på at sikre en op-
rydning i eksisterende restancesager med henblik på at vurdere, om der enten kan ske ind-
drivelse, afbrydelse af forældelsesfrist eller afskrivning af restancer og tilbagesending af sa-
ger til kommuner og statsinstitutioner, hvor kravene er blevet forældet, uden SKAT har nået
at behandle dem. Skatteministeriet vil ud over den generelle styrkelse af indsatsen for at
inddrive p-bøder også styrke indsatsen vedrørende virksomheders p-bøder. Herudover vil
SKAT øge anvendelsen af indberetninger, herunder trusler om indberetning, til RKI.
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 25. oktober 2010
907264_0005.png
4
16. Jeg er enig med skatteministeren i, at der er mange faktorer, som har betydning for ind-
drivelsen af restancerne.
Jeg er også enig med ministeren i, at beretningens behandling af aktivitetsniveauet i SKAT
er baseret på en række spredte aktivitetsmålinger. Det skyldes, at SKAT har manglet en
række basale data for aktiviteter, inddrevne beløb mv. Undersøgelsen er derfor baseret på
de dele af SKATs aktiviteter, hvor der findes data, hvilket også fremgår af beretningen. Akti-
vitetsniveauet er derfor vurderet ud fra henholdsvis lønindeholdelser, fogedforretninger og
RKI-indberetninger, hvoraf lønindeholdelser og RKI-indberetninger i øvrigt netop er kende-
tegnet ved at være meget lidt resursekrævende metoder. Rigsrevisionen har således ikke
målt på årsværksforbruget, men på SKATs aktivitetsniveau på inddrivelsesområdet. Lønin-
deholdelser og RKI-indberetninger er i øvrigt blandt de metoder, som ministeren fremhæ-
ver, og hvor beretningen viste, at antallet af personer med lønindeholdelse og antallet af
RKI-indberetninger var faldet i den undersøgte periode og stadig lå under niveauet for fu-
sionens start.
Jeg er helt enig med ministeren i, at staten ikke har lidt et ekstraordinært tab på i alt 781,5
mio. kr. i forbindelse med overførslen af sager fra de daværende skattecentre til Inddrivel-
sescentret. Af samme grund oplyses det også i beretningen, at afskrivningen af restancer-
ne skete ”bl.a. på grund af forældelse”. Overførslen af restancerne fra de daværende skat-
tecentre til Inddrivelsescentret er omtalt i beretningen for at illustrere, at kvaliteten i de over-
sendte sager var mangelfuld, og at Inddrivelsescentret måtte bruge mange resurser på at
gennemgå sagerne.
Jeg finder ministerens fremadrettede initiativer tilfredsstillende. Det er min opfattelse, at mi-
nisteren har sikret rammerne for dels en mere effektiv inddrivelse, dels en afklaring af status
for de enkelte restancekrav, der kan medvirke til at give mere retvisende oplysninger om re-
stancemassens størrelse. Jeg vil fortsat følge udviklingen i restancerne med henblik på at
vurdere, om Skatteministeriets initiativer nedbringer de samlede restancer.
VI.
Sammenfatning
17. Jeg finder samlet set skatteministerens redegørelse tilfredsstillende. Jeg finder det til-
fredsstillende, at ministeren tager Statsrevisorernes bemærkninger og Rigsrevisionens be-
retning meget alvorligt og tager beretningens hovedkonklusioner til efterretning.
18. Jeg vil følge udviklingen på følgende områder:
Skatteministeriets ibrugtagning af EFI
Skatteministeriets besparelser på personale
Skatteministeriets implementering af nye statistikker
udviklingen i inddrivelsen af restancer.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo
Statsrevisorerne beretning SB13/2009 - Bilag 3: Rigsrevisors notat af 25. oktober 2010
907264_0006.png
5
19. Rigsrevisor Henrik Otbo har i brev til Folketingets formand af 12. maj 2010 i henhold til
§ 14, stk. 1, nr. 2, jf. § 15, stk. 3, i instruks for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold til of-
fentligheden samt sagsbehandling erklæret sig personligt inhabil i forhold til 2 forhold, der
er omtalt i beretningen. Det drejer sig om en omtale af skatteregion Nordsjælland og om re-
gistrering af kompetencer i SKAT. Forholdene er omtalt i beretningens pkt. 33, 48, 68-70,
75-76 og 116 og indgår i de tilhørende konklusionsafsnit og i beretningens samlede konklu-
sioner. Folketingets formand har efter høring af Statsrevisorerne og forhandling med næst-
formændene i brev af 19. maj 2010 udpeget mig som sætterigsrevisor til at behandle de for-
hold, hvor rigsrevisor er inhabil, i såvel beretningen som i opfølgningen.
Jeg har derfor behandlet skatteministerens redegørelse af 23. september 2010 for så vidt
angår de foranstaltninger og overvejelser, der vedrører omtalen af skatteregion Nordsjæl-
land og registrering af kompetencer i SKAT.
20. Skatteministeren oplyser til beretningens pkt. 33, 48 og 116 om en række initiativer af
henholdsvis organisatorisk og produktionsmæssig karakter, der skal sikre et større ledel-
sesmæssigt og produktionsmæssigt fokus i Skatteministeriet på inddrivelsesområdet. Initia-
tiverne, der også omfatter forhold konstateret vedrørende skatteregion Nordsjælland, skal
samtidig sikre, at skatteregionerne anvender planer og strategier ens.
Jeg finder skatteministerens redegørelse til pkt. 33, 48 og 116 tilfredsstillende.
21. Skatteministeren oplyser til beretningens pkt. 68-70 og 75-76 om en række fremadret-
tede initiativer på kompetenceområdet, der forventes udmøntet for medarbejderne på ind-
drivelsesområdet frem til 2012.
Jeg finder skatteministerens redegørelse til pkt. 68-70 og 75-76 tilfredsstillende.
Jørgen Mohr
sætterigsrevisor