Trafikudvalget 2008-09
SB 11 2
Offentligt
750349_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Statsrevisoratet
Christiansborg
1240 København K
Dato
Dok.id
J. nr.
Deres ref.
28 . august 2009
841265
413-8
09-000410-5
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Vedr. svar på Statsrevisorernes beretning nr. 11/2008 om bilsyn ef-
ter liberaliseringen i 2005
Statsrevisorerne har ved brev af 30. april 2009 bedt mig redegøre for de foran-
staltninger og overvejelser, jeg finder, at Rigsrevisionens beretning 11/2008 om
liberaliseringen af bilsyn efter 2005 måtte give anledning til.
Nedenfor følger min redegørelse, der endvidere er sendt i et eksemplar til rigs-
revisor Henrik Otbo.
Rigsrevisionens undersøgelse har haft til formål at undersøge bilsynsmarkedet
efter liberaliseringen i 2005 og særligt Færdselsstyrelsens tilsyn med syns- og
omsynsvirksomhederne. Herudover er departementets tilsyn med Færdselssty-
relsen tilsyn blevet undersøgt.
Generelt finder Rigsrevisionen, at forventningerne til liberaliseringen af mar-
kedet kun er indfriet i begrænset omfang. Rigsrevisionen kritiserer på forskelli-
ge punkter Færdselsstyrelsens tilsyn med virksomhederne og departementets
overordnede tilsyn med Færdselsstyrelsen.
1. Effekten af liberaliseringen
Jeg vil gerne indledningsvist nævne, at jeg grundlæggende finder, at liberalise-
ringen af bilsynsmarkedet har været en succes.
Det er en vurdering, som også understøttes af at forbrugerne i Forbrugerrede-
gørelsen for 2008 har placeret bilsynsbranchen som den sjette bedste branche
foran f.eks. realkreditinstitutter, pensionsselskaber, flytransport, tandlæger
m.v. Til sammenligning er autoreparation placeret som nr. 43. Forbrugernes
vurdering af bilsynsbranchen er forbedret de seneste år. Fra en placering som
nr. 16 i 2006 over en placering som nr. 10 i 2007 til placeringen som den sjette
bedste branche i 2008.
Der er sket klare og mærkbare forbedringer på bilsynsområdet i forhold til ti-
den før liberaliseringen. Antallet af synssteder er knap tredoblet og der er ingen
ventetid for bilisterne. Det kan sammenlignes med situationen før liberalise-
ringen, hvor der som hovedregel var en ventetid på 5-15 dage og i Storkøben-
havn helt op til 90 dage.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 28. august 2009
750349_0002.png
Med hensyn til prisniveauet er det nu i alle området af landet muligt at vælge et
synssted, som er billigere end før liberaliseringen. Det er også muligt at vælge
synssteder, som er dyrere. Det afspejler, at selv om det grundlæggende produkt
et bilsyn
er det samme, kan forbrugerne af andre årsager vælge at anvende
et synssted, som er dyrere end det billigst tilgængelige. Det kan f.eks. dreje sig
om særligt gunstige åbningstider, placering eller tillægsprodukter.
Bilsynsmarkedet er liberaliseret. Det indebærer bl.a. efter min opfattelse, at der
ikke er en særskilt offentlig forpligtelse til prisinformation på området, hvis der
i øvrigt er tilstrækkelig gennemsigtighed i priserne. Der er jo heller ikke nogen
særskilt offentlig informationsforpligtelse om f. eks mælkepriser, selvom det for
de fleste husholdninger er en større udgift end bilsyn. Bilsynspriserne kan fin-
des på de enkelte synsvirksomheders hjemmesider på internettet. Dertil kom-
mer, at der på nuværende tidspunkt eksisterer en privat drevet hjemmeside
www.bilsynspriser.dk.
Denne hjemmeside findes meget enkelt af forbrugerne,
idet den er den første søgeforekomst på Google såfremt søgeordet ”bilsynspri-
ser” indtastes.
I tabellen nedenfor er sammenfattet på en række områder situationen på bil-
synsmarkedet før og efter liberaliseringen.
Område
Pris for syn af lette køretø-
jer
Pris for omsyn af lette køre-
tøjer
Ventetid for syn
Synssteder, lette køretøjer
Omsynssteder, lette køretø-
jer
Før
441,- kr.
276,- kr.
5- 15 dage, Storkøben-
havn op til 90 dage
125
241
Efter
340,- til 550,- kr.
200,- til 325,- kr.
0 dage overalt
330
475
Side 2/5
* Alle oplysninger om situationen før liberaliseringen er baseret på 2004 tal, hvor priserne er opregnet til 2009
niveau. For situationen efter liberaliseringen er alle tal og priser baseret på juni 2009 tal.
Jeg er derfor samlet set af den overbevisning, at liberaliseringen af bilsynsmar-
kedet har været en succes. Men man glemmer hurtigt, hvordan forholdene var
i ”de gode gamle dage” med Statens Bilinspektion.
Rigsrevisionen lægger i sin beretning vægt på, at forventningerne til fortsat høj
kvalitet af bilsynet efter Rigsrevisionens opfattelse ikke kan dokumenteres af
Transportministeriet. I den forbindelse vil jeg nedenfor knytte en række be-
mærkninger til dels det mere principielle forhold mellem færdselssikkerhed og
bilsyn, dels hvilke aktiviteter Transportministeriet fremadrettet vil iværksætte
på området.
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 28. august 2009
750349_0003.png
2. Bilsyn og færdselssikkerhed
I statsrevisorernes bemærkninger fremhæves det, at det har stor betydning for
færdselssikkerheden, at bilsyn gennemføres rettidigt, og at de er ensartede, ob-
jektive og af høj kvalitet.
Jeg vil gerne understrege, at jeg og mit ministerium lægger meget stor vægt på
færdselssikkerheden. Transportministeriet arbejder derfor løbende med at un-
dersøge og gennemføre tiltag, som er omkostningseffektive og dermed giver
den største effekt på sikkerheden i forhold til omkostningerne.
Derfor er jeg også helt enig i, at vi skal have et system, hvor bilsyn gennemføres
efter ensartede, objektive kriterier og med høj kvalitet. Der er imidlertid også
behov for at være realistisk omkring bilsynets betydning for den samlede færd-
selssikkerhed.
Den internationale organisation af synsvirksomheder
”CITA”
udsendte i januar
2007 en rapport om syn i fremtiden. Rapporten er udarbejdet på bestilling af
EU-Kommissionen.
Det fremgår af rapporten, at mellem 2,5 og 9,1 % af uheldene antages at have
sammenhæng med tekniske fejl, og at 60 % af disse fejl antages at kunne opda-
ges ved periodisk syn. Med andre ord kan ca. 3,5 % af færdselsuheldene påvir-
kes af syn ifølge denne kilde.
En norsk undersøgelse fra 2006
1
, udarbejdet på bestilling af Vegdirektoratet,
konkluderer, at tekniske fejl i køretøjer er forbundet med en lille, omend stati-
stisk signifikant, stigning i antallet af ulykker. Det kan også dokumenteres, at
periodiske syn fører til, at flere fejl bliver repareret. Imidlertid konstateres det
også, at for så vidt angår nysynede køretøjer ses der ikke, som det kunne for-
ventes, et fald
men derimod en lille stigning
i uheldsforekomsten.
Disse tilsyneladende ulogiske resultater kan muligvis forklares med, at føreren
tilpasser sig den fejlbehæftede bils tilstand, og kører mere forsigtigt.
Undersøgelser som disse giver mig lejlighed til at understrege, at det generelt
ikke er tekniske fejl ved køretøjer, som er årsag til færdselsulykker. Det, som
dræber i trafikken, er hovedsageligt bilisternes adfærd herunder fart, spiritus-
kørsel, manglende selebrug, mv. Effekten af periodisk syn er i sammenligning
hermed begrænset og usikker.
Af bemærkningerne til lovforslaget fra 1994, hvor periodisk syn blev indført
fremgik det da også, at effekten på færdselssikkerheden ville være begrænset,
idet det om færdselssikkerhed anførtes at:
1
Side 3/5
Peter Christensen, Rune Elvik ”Effects on accidents of periodic motor vehicle in-
spection in Norway”, Transportøkonomisk Institut (TØI), Norge, 2006
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 28. august 2009
750349_0004.png
”Flere
udenlandske undersøgelser tyder på, at ved periodisk syn vil
den dårligste del af personbilparken forsvinde, og bilernes vedligehol-
delsestilstand vil blive forbedret.
Det kan ikke på det foreliggende grundlag afvises, at periodisk syn fø-
rer til en forbedring af færdselssikkerheden, og at den vil altoverve-
jende virke for personbiler, som er mere end 10 år gamle”.
3. Opfølgning på Rigsrevisionens beretning.
Transportministeriet har
blandt andet på baggrund af Rigsrevisionens beret-
ning - iværksat en række initiativer, der skal medvirke til at effektivisere tilsy-
net og skabe større klarhed omkring kvaliteten af de gennemførte syn.
For det første vil Færdselsstyrelsen fremover øge andelen af målrettede tilsyn
væsentligt. Således er antallet af målrettede tilsyn i styrelsens resultatkontrakt
for 2009 øget markant i forhold til 2008. Der vil således i højere grad blive gå-
et efter ”de brådne kar”, altså de virksomheder, hvor der er en begrundet mis-
tanke om, at forholdene ikke er i orden.
Man skal dog her være opmærksom på, at denne fremgangsmåde alt andet lige
vil medføre, at der bliver fundet flere fejl i forbindelse med tilsynsbesøgene,
men at dette ikke kan tages som udtryk for, at kvaliteten generelt er faldende
hos bilsynsvirksomhederne.
Jeg tillader mig at påpege, at der i perioden for Rigsrevisionens opgørelse net-
op er sket en stigning i antallet af registrerede, målrettede tilsyn, der som ven-
tet leder til, at der findes flere fejl.
For det andet kan jeg nævne, at Færdselsstyrelsen har igangsat et kvalitetspro-
jekt, som skal medvirke til en forbedring af dokumentationen for de gennem-
førte tilsyn og i højere grad formalisere risikovurderingen end det er tilfældet i
dag.
Rigsrevisionens rapport konkluderer, at der er sket en stigning i antallet af til-
syn med syn, som ikke er i orden. Rigsrevisionens opgørelser i denne forbin-
delse efterlader det indtryk, at kvaliteten af bilsyn ikke er tilstrækkelig. Ved et
tilsyn er der imidlertid tale om mange forskellige forhold, der kan lede til en
konklusion om, at et syn ikke er i orden
fra administrative forglemmelser til
forhold på bilen, der kan have betydning for sikkerheden. De hidtidige registre-
ringer af tilsynsresultaterne gør det imidlertid ikke muligt at skelne mellem de
forskellige årsager.
Det er derfor et område hvor Færdselsstyrelsen fortsat skal udvikle kvaliteten i
sit tilsyn. Det er væsentligt, at Færdselsstyrelsen forbedrer og præciserer opgø-
relsesmetoderne for derved på en retvisende måde at kunne dokumentere kva-
liteten af bilsyn.
Side 4/5
Statsrevisorerne beretning SB11/2008 - Bilag 2: Transportministerens redegørelse af 28. august 2009
750349_0005.png
Som Transportministeriet også har givet udtryk for i sine høringssvar til Rigs-
revisionen, er det ministeriets opfattelse, at kvaliteten generelt set er uændret i
forhold til før liberaliseringen. Denne opfattelse er blandt andet baseret på vur-
deringer fra inspektører, der har erfaring med bilsyn både før og efter liberali-
seringen, men det kan som nævnt desværre ikke dokumenteres med tal. Målet
er, at udviklingen fremover skal kunne dokumenteres
Fremadrettet vil man således kunne opgøre såvel resultatet af de målrettede
syn som resultatet af tilfældigt udvalgte syn. Sidstnævnte vil være en indikator
for den generelle kvalitet af bilsyn på markedet.
Jeg kan i øvrigt oplyse, at den forbedrede dokumentation af tilsynsprocessen i
den første del af 2009 har bekræftet, at det er væsentligt at isolere de målrette-
de tilsyn ved opgørelser for at kunne vurdere bilsynsbranchens generelle præ-
stationer.
Endeligt, for det tredje, har Færdselsstyrelsen nedsat en arbejdsgruppe med
repræsentanter fra synsbranchen, der skal se på en mulig differentiering af til-
synsresultaterne A, B og C. Undersøgelsesforløbet har vist et behov for en stør-
re klarhed af, hvad der ligger i de enkelte kategorier. Særligt for så vidt angår C-
resultater er der et behov for at udvide denne kategori således, at den dårligste
karakter reserveres til de alvorlige fejl relateret til færdselssikkerhed. Som sy-
stemet er i dag, indeholder C-resultater også fejl, der ikke har direkte indflydel-
se på færdselssikkerheden, f. eks. fejl af administrativ karakter.
Færdselsstyrelsen vil tillige
sammen med branchen
have fokus på kvalite-
ten af bilsyn generelt.
Med de ovenfor nævnte aktiviteter vil der ske en styrkelse af tilsynet med et
efter min opfattelse
generelt set velfungerende synsmarked.
Med venlig hilsen
Side 5/5
Lars Barfoed