Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 9 1
Offentligt
885798_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
[email protected]
Kopi til:
Rigsrevisor Henrik Otbo
Landegreven 4
Postboks 9009
1022 København K
Bestyrelsesformand Anne Birgitte Lundholt
Banedanmark
Amerika Plads 15
2100 København Ø
Svar på Statsrevisorernes bemærkninger til Rigsrevisionens beret-
ning om genopretning af jernbaneinfrastrukturen
Statsrevisoratet har med brev af 25. marts 2008 bedt mig om at redegøre for
hvilke overvejelser og foranstaltninger, jeg finder, at Rigsrevisionens beretning
9/2007 om genopretning af jernbaneinfrastrukturen samt Statsrevisorernes
bemærkninger hertil måtte give anledning til.
Nedenfor følger min redegørelse herfor, der endvidere er sendt i et eksemplar
til rigsrevisor Henrik Otbo.
Formålet med Rigsrevisionens beretning er at vurdere, om både Transportmi-
nisteriets tilsyn med Banedanmark og Banedanmarks styring er inde i en til-
fredsstillende udvikling, der skaber et godt grundlag for at realisere målet om
en genopretning af jernbaneinfrastrukturen (jf. Aftale om trafik for 2007).
Jeg vil gerne fremhæve, at jeg finder, at der er tale om en god og valid beret-
ning, der giver et godt grundlag for det videre arbejde med genopretningen af
jernbaneinfrastrukturen.
Endvidere har jeg med tilfredshed noteret mig, at det er Rigsrevisionens opfat-
telse, at både Transportministeriets tilsyn med Banedanmark og Banedan-
marks styring er forbedret i forhold til tidligere.
Nedenfor redegør jeg for mine overvejelser for så vidt angår de usikkerheds-
elementer, der knytter sig til gennemførelsen af genopretningen af jernbaneinf-
rastrukturen samt det fremtidige tilsyn med Banedanmark.
Dato
7. maj 2008
Dok.id
J. nr.
013-69
Deres ref.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Statsrevisorerne beretning SB9/2007 - Bilag 1: Transportministerens redegørelse af 7. maj 2008
885798_0002.png
Gennemførelsen af genopretning af jernbanenettet
I Rigsrevisionens beretning og i Statsrevisorernes bemærkninger hertil frem-
hæves en række usikkerhedsforhold i forhold til gennemførelsen af genopret-
ningen af jernbaneinfrastrukturen 2007-2014.
Det er vigtigt at skelne mellem de usikkerheder, der altid vil knytte sig til otte-
årige rammeaftaler om noget så kompliceret som jernbaneinfrastrukturen, og
så de mere specifikke usikkerheder, der skyldes behovet for udbygning af Ba-
nedanmarks viden og videreudvikling af Banedanmarks organisation.
Generelle betragtninger om behovet for rammeaftaler
I forhold til de førstnævnte usikkerheder er det min opfattelse, at den mest
hensigtsmæssige drift af den eksisterende infrastruktur opnås via længereva-
rende rammeaftaler, der giver mulighed for langtidsplanlægning. Sådanne afta-
ler er en forudsætning for, at de konkrete projekter kan gennemføres økono-
misk mest optimalt og med størst mulig hensyntagen til brugerne af infrastruk-
turen. Der vil i sagens natur altid knytte sig en række usikkerheder til grundla-
get for sådanne aftaler, ligesom det må forventes, at der vil komme afvigelser
fra de middelskøn, som lægges til grund for aftalen.
Det indgår derfor som et element i aftalen om genopretningen af jernbanen, at
der følges op, således at Folketinget orienteres rettidigt i forhold til behovet for
evt. korrigerende tiltag. Således er aftalen indgået på et grundlag, hvor en hen-
sigtsmæssig opfølgning muliggøres. I den forbindelse vil jeg henvise til, at Fol-
ketinget løbende modtager en status på gennemførelsen af genopretningen af
jernbaneinfrastrukturen, ligesom der i Transportministeriets halvårlige an-
lægsstatus afrapporteres på gennemførelsen af konkrete anlægs- og fornyelses-
projekter.
Udviklingen af Banedanmarks virksomhed
Ud over de generelle usikkerhedsforhold, der følger af en otteårig rammeaftale,
peger Rigsrevisionen på andre usikkerhedsforhold, der kan henføres til behovet
for at øge Banedanmarks viden om jernbaneinfrastrukturens tilstand samt be-
hovet for en fortsat professionalisering af Banedanmarks organisation
her-
under ikke mindst økonomi- og projektstyringen.
Dette er forhold, der også blev påpeget i forbindelse med trafikaftalen fra 2006.
Således fremgår det eksplicit af Banedanmarks beslutningsgrundlag, at Ba-
nedanmarks viden om infrastrukturen kan styrkes væsentligt. Siden indgåelsen
af trafikaftalen har Banedanmark været i gang hermed, hvilket bl.a. har betydet
en genberegning af vedligeholdelsesefterslæbets størrelse. Denne proces vil
fortsætte, hvorfor der også fremover må forventes korrektioner til aftalegrund-
laget. Der foreligger på nuværende tidspunkt ikke grundlag for at antage, at
disse korrektioner ikke skulle kunne holdes inden for den samlede økonomiske
ramme til genopretning af jernbaneinfrastrukturen.
Side 2/4
Statsrevisorerne beretning SB9/2007 - Bilag 1: Transportministerens redegørelse af 7. maj 2008
885798_0003.png
Endvidere har Banedanmark i 2006 igangsat en professionalisering af samtlige
kerneprocesser i Banedanmark
i starten i samarbejde med en konsulentvirk-
somhed. Arbejdet er forankret i et selvstændigt strategisekretariat i Banedan-
mark, og såvel Transportministeriets departement som Finansministeriet del-
tager i projektets følgegruppe. Der er således stort fokus på dette projekt. Det
indgår som en integreret del af dette projekt at styrke økonomi- og projektsty-
ringen i Banedanmark.
Konkret peger Rigsrevisionen og Statsrevisorerne på, at der er behov for at vi-
dereudvikle Banedanmarks Asset Management system. I forhold hertil kan jeg
oplyse, at Banedanmark som en del af det ovenfor nævnte professionaliserings-
arbejde netop har afsluttet en strategianalyse af virksomhedens fremtidig øko-
nomi-, vedligeholdelses- og projektstyringssystem. Analysen har vist, at der bør
ske en integration af Banedanmarks økonomistyringssystem SAP og Banedan-
marks Asset Management system. Banedanmark vil gennemføre denne integra-
tion frem mod 2010. Jeg forventer at forelægge aktstykke herom for Folketin-
gets Finansudvalg snarest.
I den forbindelse kan jeg oplyse, at der er blevet gennemført en europæisk
benchmarking af Banedanmarks Asset Management system i forhold til andre
jernbaneinfrastrukturforvaltere, der viste, at Banedanmarks Asset Manage-
ment system er blandt de mest udviklede i Europa.
Det fremtidige tilsyn med Banedanmark
Som bekendt blev der på baggrund af Rigsrevisionens beretning om 7 sager i
Banedanmark indført et skærpet tilsyn med Banedanmark i efteråret 2005.
Dette tilsyn var udtryk for, at Banedanmark stod i en kritisk situation.
Imidlertid har Banedanmark nu aflagt to regnskaber uden væsentlige anmærk-
ninger fra Rigsrevisionen og er godt i gang med at opfylde målene i trafikafta-
len fra 2006 om en højere kanalregularitet og afvikling af efterslæbet. På den
baggrund er det min opfattelse, at Banedanmark ikke længere kan betragtes
som en virksomhed i en kritisk situation.
Det er dog min opfattelse, at der altid må føres et mere omfattende tilsyn med
en virksomhed af Banedanmarks størrelse og kompleksitet set i forhold til an-
dre institutioner på Transportministeriets område. Jeg er endvidere enig med
Rigsrevisionen i, at Transportministeriet fortsat i en periode bør føre et inten-
sivt tilsyn i form af en tæt og målrettet opfølgning på udviklingen i Banedan-
mark, indtil effekterne af de iværksatte initiativer er slået klarere igennem.
Således vil mit departement fortsat i en periode føre et intensivt tilsyn med Ba-
nedanmark i form af en udvidet afrapportering på Banedanmarks resultatkon-
trakt, den økonomiske udvikling i virksomheden samt en udvidet møderække
med Banedanmark. Intensiteten vil løbende blive tilpasset effekten af de igang-
satte initiativer.
Side 3/4
Statsrevisorerne beretning SB9/2007 - Bilag 1: Transportministerens redegørelse af 7. maj 2008
885798_0004.png
Afslutning
Samlet set er det således min opfattelse, at Banedanmark ikke længere er en
virksomhed i krise. Der vil dog fortsat være behov for en tæt og målrettet op-
følgning på udviklingen i Banedanmark, indtil effekten af de igangsatte og
planlagte initiativer vurderes at være slået tilstrækkeligt igennem. I den forbin-
delse skal der være særligt fokus på forbedringen af Banedanmarks viden om
jernbaneinfrastrukturens tilstand samt forbedring af Banedanmarks økonomi-
og projektstyring.
Side 4/4
Med venlig hilsen
Carina Christensen