Socialudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 15 4
Offentligt
1062612_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om viden om effekter
af de sociale indsatser
Januar
2012
Statsrevisorerne beretning SB15/2007 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. januar 2012
1062612_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om viden om effekter af de sociale indsatser
(beretning nr. 15/2007)
2. januar 2012
RN A601/12
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 21. november 2008 i henhold til rigsrevisor-
lovens § 18, stk. 4, om viden om effekter af de sociale indsatser, at jeg ville følge udviklin-
gen på området. Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 130-
131. Jeg oplyste i notatet, at jeg ville følge Social- og Integrationsministeriets (tidligere Vel-
færdsministeriet, benævnes Socialministeriet) arbejde med strategien for produktion og for-
midling af viden og statistik samt implementering af strategien for at vurdere, i hvilket om-
fang arbejdet bidrager til, at de sociale indsatser fremover kan baseres på viden om effekt.
2. Rigsrevisionens opfølgning er baseret på et møde med og gennemgang af materiale fra
Socialministeriet.
3. Socialministeriet har udarbejdet en samlet vidensstrategi for produktion og formidling af
viden og statistik i form af ”Handlingsplan for bedre brug af aktuelt bedste viden” fra novem-
ber 2009.
Jeg gennemgår i det følgende strategien og ministeriets arbejde med at implementere hand-
lingsplanens initiativer og ministeriets opfølgning på initiativerne.
II.
Strategi for produktion og formidling af viden og statistik
4. ”Handlingsplan for bedre brug af aktuelt bedste viden” blev udarbejdet i forbindelse med
et koncernprojekt, der startede i 2008. Socialministeriet har oplyst, at handlingsplanen kan
ses som en samlet plan for, hvordan ministeriet – ved hjælp af et mere systematisk arbejde
med brug af aktuelt bedste viden og bedre implementering – bedst muligt kan understøtte
processen fra politikformulering til effekt for borgeren. Ministeriet respekterer dog samtidig,
at det er en grundlæggende præmis på området, at kommunernes råderum bevares. Hand-
lingsplanen bygger videre på det arbejde med effekter, som ministeriet allerede var i gang
med, da Rigsrevisionen gennemførte undersøgelsen om viden om effekter af de sociale ind-
satser. Med handlingsplanen er arbejdet med at styrke viden om effekter af de sociale ind-
satser ifølge ministeriet gået ind i en ny og mere gennemgribende fase.
5. Handlingsplanen indeholder 18 initiativer, som er vist i boks 1. 13 af initiativerne fokuse-
rer på at fremme brugen af aktuelt bedste viden. Initiativerne har til formål at styrke Social-
ministeriets arbejde med at levere beslutningsgrundlag, der er baseret på den aktuelt bed-
ste viden, til ministeren og de politiske beslutningstagere. Initiativernes sigte er desuden at
gøre ministeriet bedre til at stille den viden om løsninger og effekter, som kommunerne ef-
terspørger, til rådighed.
Statsrevisorerne beretning SB15/2007 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. januar 2012
1062612_0003.png
2
De øvrige 5 initiativer med fokus på at fremme implementeringen af indsatser, politikker mv.
har til formål at sikre, at der tidligt i den politiske proces tages stilling til, hvilke redskaber der
skal anvendes for at understøtte implementeringen. De 5 initiativer sigter også mod, at mi-
nisteriet i større grad end tidligere skal yde støtte til implementering af initiativer i kommu-
nerne.
BOKS 1. OVERSIGT OVER HANDLINGSPLANENS 18 INITIATIVER
1. Brug af aktuelt bedste viden i politikformulering og social praksis
Kilder til viden og data
1. Rutiner for systematisk anvendelse af viden fra koncernens arbejde.
2. Bedre anvendelse af resultatbaseret styring.
3. Pilotprojekt om udvikling og afprøvning af socialfaglige metoder.
4. Strategi for forskning.
5. Effektiv indberetningsløsning.
6. Koncernens SAS-anvendelse.
7. Bedre anvendelse af eksisterende data.
8. Kvalitets- og effektdata på socialområdet.
Vurdering og formidling
9. Fælles søgefunktion.
10. Sammenhængende vidensflow.
11. Bedre formidling via hjemmesider.
12. Servicestyrelsens brobyggerfunktion.
13. Styrket samarbejde med KL om brug af aktuelt bedste viden.
2. Bedre implementering
14.
15.
16.
17.
18.
Bedre begrebsanvendelse.
Implementeringsguide.
Uddannelse som implementeringsredskab.
Sagsbehandlings- og udredningsmetoder.
Bedre anvendelse af digitaliserings- og andre udviklingsinitiativer.
6. Handlingsplanens 18 initiativer rummer i de fleste tilfælde hver 2 eller flere delinitiativer.
Delinitiativerne er rettet mod forskellige dele af Socialministeriets organisation og samspil-
let mellem disse. Karakteren af delinitiativerne varierer fra koordineringsredskaber til større
udviklingsprojekter.
7. Produktion og formidling af viden om effekter af de sociale indsatser er forankret i en ræk-
ke af handlingsplanens initiativer, herunder fx i initiativ
nr. 2. Bedre anvendelse af resultat-
baseret styring
og initiativ
nr. 4. Strategi for forskning.
Initiativerne skal bidrage til, at Social-
ministeriet kan samle og nyttiggøre den eksisterende viden, skabe ny viden gennem forsk-
ning og systematisk opfølgning på resultater og effekter af politiske tiltag samt sikre, at mi-
nisteriet anvender den aktuelt bedste viden.
8. Produktion og formidling af statistik er centralt for at opnå viden om effekter af de sociale
indsatser og er bl.a. omfattet i handlingsplanens initiativ
nr. 7. Bedre anvendelse af eksiste-
rende data
og initiativ
nr. 8. Kvalitets- og effektdata på socialområdet.
Med initiativerne skal
Socialministeriet skabe overblik over eksisterende data og sikre systematisk og ensartet do-
kumentation af bl.a. effekter af de sociale indsatser. Initiativ nr. 7 skal desuden sikre, at mi-
nisteriet anvender data mere strategisk og koordineret.
Statsrevisorerne beretning SB15/2007 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. januar 2012
1062612_0004.png
3
9. Jeg finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet med ”Handlingsplan for bedre brug af
aktuelt bedste viden” har udarbejdet en samlet vidensstrategi for produktion og formidling af
viden og statistik inden for socialområdet. Jeg finder derfor ikke anledning til at følge dette
yderligere.
III.
Implementering af strategien
10. Socialministeriet har udarbejdet et implementeringsskema for handlingsplanens 18 initia-
tiver, hvor indhold og status for hvert enkelt initiativ er beskrevet. Ministeriet har oplyst, at
handlingsplanen skal ses som et bruttokatalog over initiativer, som ministeriet arbejder for
gradvist at gennemføre.
11. Socialministeriet har oplyst, at ministeriet har understøttet implementeringen af hand-
lingsplanen gennem en række permanente organisatoriske ændringer i ministeriet. Ministe-
riet har fx oprettet nye enheder, hvis opgaveporteføljer afspejler handlingsplanens fokusom-
råder.
12. Socialministeriets arbejde med handlingsplanens initiativer har løbende været fulgt af
følgegrupper, der består af de centrale aktører med ansvar for at gennemføre initiativerne.
Følgegrupperne har i en række tilfælde besluttet, at visse initiativer skulle integreres i andre
af handlingsplanens initiativer eller i initiativer uden for handlingsplanen.
13. En række af de delinitiativer, der er blevet integreret i andre initiativer, handler om stati-
stik. Socialministeriet begrunder disse ændringer i strategien med, at nogle delinitiativer ik-
ke længere er hensigtsmæssige efter ressortdelingen i 2010, hvor indenrigs- og socialom-
rådet blev adskilt.
Ud over initiativer i handlingsplanen arbejder ministeriet med at forbedre statistikgrundlaget
i ministeriet og kommunerne gennem andre initiativer, hvor især dokumentationsprojekter
på ministeriets hovedområder er centrale. Dokumentationsprojekterne har fokus på at for-
bedre og forenkle statistikindsamlingen og dermed sikre et bedre og sammenhængende sta-
tistikgrundlag. Dokumentationsprojekterne realiseres gennem aftaler mellem Socialministe-
riet, KL og Finansministeriet. Det er et gældende princip for dokumentationsprojekterne, at
det tilstræbes, at indsamlingen af data i videst muligt omfang sker elektronisk gennem kom-
munernes sagsbehandlingssystemer og på CPR-nr.-niveau, men det er ikke en forudsæt-
ning for projekterne.
14. Socialministeriet har efter Rigsrevisionens vurdering implementeret ca.
af handlings-
planens initiativer. De implementerede initiativer omfatter bl.a. optimering af interne arbejds-
gange i Socialministeriet og Servicestyrelsen, der skal fremme brugen af den aktuelt bed-
ste viden om sociale indsatser. De udestående initiativer omfatter bl.a. en implementerings-
guide, som skal medvirke til, at beslutningsgrundlagene for fremtidige politiske beslutninger
gennemgår en procedure, der sikrer, at den aktuelt bedste viden indgår.
15. Socialministeriet har oplyst, at ministeriet fortsat har fokus på at implementere hand-
lingsplanens initiativer, da det er en første og afgørende forudsætning for, at initiativerne
kan få en effekt. Ministeriet arbejder samtidig med at implementere andre initiativer, der har
samme overordnede mål som handlingsplanen, fx gennem Barnets Reform.
16. Socialministeriet har oplyst, at ministeriet ikke finder det relevant at implementere hand-
lingsplanen punkt for punkt. Ministeriet har dog anerkendt, at der fortsat er en implemente-
ringsudfordring i forhold til handlingsplanen, og at der er relevante initiativer, der endnu ik-
ke er implementeret. Ministeriet ser derfor en udfordring i at sikre en dækkende og hensigts-
mæssig anvendelse af handlingsplanens initiativer, så de giver faglig merværdi – i sidste
ende i form af øget effekt for borgerne.
Statsrevisorerne beretning SB15/2007 - Bilag 4: Rigsrevisors fortsatte notat af 2. januar 2012
1062612_0005.png
4
17. Socialministeriet har desuden oplyst, at en central følgegruppe med repræsentanter fra
forskellige dele af ministeriets organisation følger og koordinerer implementeringen af hand-
lingsplanens initiativer. Implementering af væsentlige dele af handlingsplanen indgår også
i ministeriets resultatkontrakt med Servicestyrelsen. Ministeriet finder det vigtigt, at en even-
tuel strategi for og central koordinering af implementeringen får et tilstrækkeligt fremadrettet
sigte med fokus på handlingsplanens overordnede mål.
18. Socialministeriet har efter min opfattelse ikke en samlet strategi for implementeringen af
handlingsplanens initiativer, herunder en prioritering af implementeringen af de udestående
initiativer. Ministeriet har ligeledes ikke en samlet strategi for, hvordan ministeriet vil følge op
på handlingsplanens initiativer.
19. Jeg konstaterer, at Socialministeriet har implementeret en stor del af initiativerne i mini-
steriets strategi for produktion og formidling af viden og statistik inden for socialområdet, men
at der endnu udestår implementering af flere initiativer. Jeg finder det væsentligt, at ministe-
riet koordinerer implementeringen af handlingsplanens initiativer, og at der derved er et cen-
tralt fokus på at opnå de effekter, som handlingsplanens initiativer havde til formål at skabe.
Jeg er desuden enig med ministeriet i, at det er vigtigt, at ministeriet i koordineringen har et
fremadrettet sigte med fokus på handlingsplanens overordnede mål. Det er efter min opfat-
telse en central del af koordineringen, at ministeriet har en samlet strategi for implementerin-
gen af handlingsplanen. Med en strategi kan ministeriet sikre, at de ændringer, der foretages
i løbet af implementeringen, ikke påvirker den overordnede målsætning med handlingspla-
nen.
IV.
Afslutning
20. Jeg finder det tilfredsstillende, at Socialministeriet med ”Handlingsplan for bedre brug af
aktuelt bedste viden” har udarbejdet en samlet vidensstrategi for produktion og formidling af
viden og statistik inden for socialområdet. Jeg finder derfor ikke anledning til at følge dette
yderligere.
21. Jeg konstaterer, at Socialministeriet har implementeret en stor del af initiativerne i mini-
steriets strategi for produktion og formidling af viden og statistik inden for socialområdet, men
at der endnu udestår implementering af flere initiativer. Jeg finder det væsentligt, at ministe-
riet koordinerer implementeringen af handlingsplanens initiativer, og at ministeriet har en sam-
let strategi for implementeringen af handlingsplanen. Med en strategi kan ministeriet sikre,
at de ændringer, der foretages i løbet af implementeringen, ikke påvirker den overordnede
målsætning med handlingsplanen.
Jeg finder det derfor ikke hensigtsmæssigt, at ministeriet hverken har en samlet strategi for
implementeringen af ”Handlingsplan for bedre brug af aktuelt bedste viden” eller en samlet
strategi for, hvordan ministeriet vil følge op på, om handlingsplanens initiativer bidrager til, at
de sociale indsatser baseres på viden om effekt.
22. Jeg vil følge Socialministeriets fortsatte arbejde med at implementere strategien for pro-
duktion og formidling af viden og statistik, og hvordan ministeriet følger op på, at de sociale
indsatser i stigende grad baseres på viden om effekt.
23. Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning.
Henrik Otbo