Beretning nr. 4/2005 om digitale løsninger i staten

Status: Afsluttet

Om Statsrevisorenes beretning

I beretningen gøres der status over, hvor langt digitaliseringen er nået inden for en række udvalgte statslige institutioner. Formålet med undersøgelsen har været at vurdere, i hvilket omfang de statslige institutioner har udnyttet muligheden for at digitalisere borger- og virksomhedsrettede serviceydelser og indberetninger, og i hvilket omfang de digitale løsninger har ført til øget service og effektiviseringer.

Rigsrevisionens undersøgelse har taget udgangspunkt i Projekt Digital Forvaltnings målsætning om, at den offentlige sektor i højere grad skal arbejde og kommunikere digitalt, samt at digital forvaltning skal skabe øget servicekvalitet og frigøre resurser.

Undersøgelsen bygger primært på data fra spørgeskemaer udarbejdet til departementer, direktorater, styrelser og institutioner på 6 ministerområder. Undersøgelsen omfatter 42 institutioner med tilsammen 353 ydelser (indberetninger og serviceydelser) med mindst 2.000 årlige transaktioner.

Formålet er i undersøgelsen nedbrudt i 3 delspørgsmål: a) Har institutionerne udnyttet mulighederne for at etablere borger- og virksomhedsrettede digitale løsninger? b) Anvender brugerne de udbudte digitale løsninger? c) Har de digitale løsninger ført til serviceforbedringer og effektiviseringer?

Statsrevisorerne afgav beretningen og deres bemærkning til Folketinget 7. december 2005