Offentligt
Ministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
27. februar 2024
Sagsnr.: 24/06121
Medlem af Folketinget Lise Bertelsen (KF) har den 20. februar 2024 stillet
spørgsmål nr. S 596, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 596:
Er det ministerens holdning, at elever med matematiske vanskeligheder,
herunder talblindhed, bliver tilstrækkeligt prioriteret og får den nødven-
dige støtte?
Svar:
Skolen skal grundlæggende tilgodese alle børns læring og trivsel. Det gæl-
der også elever med matematikvanskeligheder. Et godt grundlag i mate-
matik er noget af det vigtigste, elever får med sig fra skolen. Derfor skal
skolen sikre, at elever med matematikvanskeligheder understøttes på lige
fod med elever, der oplever lignende udfordringer i andre fag.
Regeringen præsenterede i oktober 2023 et kvalitetsprogram for folkesko-
len, som aktuelt forhandles med folkeskoleforligskredsen. Udspillet lægger
bl.a. op til, at de elever, som har størst udfordringer med dansk og mate-
matik, skal kunne modtage intensive undervisningsforløb nogle timer om
ugen. Regeringen har foreslået, at der afsættes 500 mio. kr. årligt til denne
indsats efter en indfasning.
Folkeskoleforligskredsen har besluttet, at der skal udvikles nye, slankere
læreplaner for folkeskolens undervisning gennem en
Fagfornyelse.
De nye
læreplaner skal blandt andet sikre fokus på fagenes kernestof, reducere an-
tallet af mål i de enkelte fag og herigennem skabe mere plads til fordybelse
i fagene. Intentionen med Fagfornyelsen er endvidere at understøtte ud-
viklingen af en mere varieret og motiverende undervisning, der åbner ele-
vernes blik for den matematik, som omgiver dem på den anden side af
vinduerne i klasseværelset. Dette skal blandt andet ske gennem et udvik-
lingsprogram, der igangsættes som led i Fagfornyelsen, og som giver lan-
dets skoler øgede frihedsgrader og muligheder for at gennemføre en mere
varieret og motiverende undervisning.