Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3979 - almindelige anliggender Bilag 1
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2023-17919
Den 5. oktober 2023
Rådsmøde (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. oktober 2023 (udkast til
konklusioner) ....................................................................................................................................2
2. Lovgivningsmæssig programmering - Kommissionens arbejdsprogram for 2024 ......................4
3. Den landespecifikke retsstatsdialog .............................................................................................6
4. Den demografiske værktøjskasse .................................................................................................8
1
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
2760436_0002.png
1. Forberedelse af møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. oktober 2023 (udkast til kon-
klusioner)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 forventes udkast til konklusioner for møde i Det
Europæiske Råd (DER) den 26.-27. oktober 2023 at blive præsenteret og drøftet. Et konklusionsudkast foreligger
endnu ikke. Det er forventningen, at der på topmødet vil være en drøftelse af Ukraine,
EU’s flerårige finansielle
ramme 2021-2027 (MFF), økonomi, migration og øvrige sager, herunder COP28-klimakonferencen i Dubai og
eksterne relationer. Regeringen ventes at hilse konklusionsudkastet velkommen og arbejde for at fremme danske
synspunkter i forhold til den kendte dagsorden.
2. Baggrund
Der afholdes møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. oktober 2023. I henhold til forretningsor-
denen for Det Europæiske Råd (artikel 3) forbereder Rådet (almindelige anliggender) møderne i
Det Europæiske Råd.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 forventes udkast til konklusioner for
det kommende møde i Det Europæiske Råd (DER) den 26.-27. oktober 2023 at blive præsenteret
og drøftet. Et konklusionsudkast foreligger endnu ikke. Det er forventningen, at der på topmødet
vil være en drøftelse af Ukraine, EU’s flerårige finansielle ramme 2021-2027
(MFF), økonomi,
migration og øvrige sager, herunder COP28-klimakonferencen i Dubai og eksterne relationer.
Ukraine
Drøftelsen af Ukraine vil afhænge af den fortsatte udvikling i krigen, men forventes for indevæ-
rende at fokusere på de arbejdsspor, EU har igangsat, herunder EU’s støtte til Ukraine og spørgs-
mål relateret til frosne russiske aktiver og sikkerhedstilsagn til Ukraine.
EU’s flerårige finansielle ramme
2021-2027
Drøftelsen forventes at fokusere på Kommissionens foreslåede midtvejsrevision af EU’s flerårige
finansielle ramme 2021-2027 (MFF), hvor stats- og regeringscheferne ventes at udstikke overord-
nerede politiske retningslinjer for den videre behandling af forslaget.
Økonomi
Under overskriften økonomi ventes en drøftelse af EU’s konkurrenceevne med særlig fokus på
industripolitik og energi. Dertil ventes også en drøftelse om effekterne af den amerikanske Infla-
tion Reduction Act (IRA) på grundlag af Kommissionens vurdering og de seneste kontakter med
den amerikanske regering. Desuden ventes en gennemgang af fremskridtene i forhandlingerne om
de lovforslag, der skal bidrage til at øge EU’s konkurrenceevne, herunder
forordningen om net-
tonulindustri (Net Zero Industry Act) og forordningen om kritiske råstoffer (Critical Raw Materials
Act).
Migration
2
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
2760436_0003.png
Der forventes en strategisk drøftelse af den eksterne dimension af migration, herunder med særlig
fokus på samarbejde med tredjelande.
Øvrige emner
Det er forventningen, at Det Europæiske Råd vil gøre status over forberedelserne til COP28 kli-
makonferencen
i Dubai. Dertil forventes en drøftelse af EU’s eksterne relationer, herunder situa-
tionen i Sahel samt muligvis situationen omkring Kosovo og Serbien.
Det må forventes, at dagsordenen kan blive justeret frem mod mødet.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Udkastet til konklusioner for møde i Det Europæiske Råd den 26.-27. oktober 2023 forventes ikke
i sig selv at indebære statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget, for sam-
fundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesniveauet. Det er dog muligt, at mødet i
Det Europæiske Råd vil blive fulgt op af konkrete retsakter, målsætninger, konklusioner eller an-
det, der vil kunne få sådanne konsekvenser. Konsekvenserne af disse vil først kunne vurderes, når
der foreligger konkrete forslag.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet der endnu ikke foreligger et udkast til konklusioner, kendes andre landes holdninger ikke på
nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Der er tale om en vigtig drøftelse af udkastet til konklusioner for Det Europæiske Råd, som finder
sted få dage før topmødets afholdelse. Regeringen vil arbejde for at fremme danske synspunkter i
forhold til den kendte dagsorden.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
2760436_0004.png
2. Lovgivningsmæssig programmering - Kommissionens arbejdsprogram for 2024
KOM dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 ventes Kommissionen at præsentere sit arbejdspro-
gram for 2024 med henblik på en kort udveksling af synspunkter. Arbejdsprogrammet foreligger endnu ikke.
2. Baggrund
Arbejdsprogrammet foreligger endnu ikke, men forventes at afspejle prioriteterne i Kommissio-
nens hensigtserklæring vedrørende den lovgivningsmæssige programmering for 2024, som blev
offentliggjort den 13. september 2023 og præsenteret på rådsmødet (almindelige anliggender) den
19. september 2023. I lyset af bl.a. valget til Europa-Parlaments i juni 2024 ventes arbejdspro-
grammet at have mindre fokus på lovgivning end de seneste års programmer og i stedet primært
indeholde dialog- og kommunikationsinitiativer, der kan have effekt mellem nu og udløbet af man-
datperioden i 2024.
Det følger af den inter-institutionelle aftale om bedre lovgivning mellem Rådet, Kommissionen og
Europa-Parlamentet
fra 2016, at de tre institutioner sammen skal styrke EU’s årlige programme-
ring med afsæt i Kommissionens årlige arbejdsprogram. Formålet er på årlig basis at identificere
de sager, som bør have særlig prioritet i lovgivningsarbejdet på tværs af institutionerne for derved
også i praksis at sikre reel samordning af tilrettelæggelsen af lovgivningsarbejdet i henholdsvis Eu-
ropa-Parlamentet og Rådet. Med afsæt i Kommissionens arbejdsprogram vil de tre institutioner
indlede dialog om en fælleserklæring om den lovgivningsmæssige programmering for 2024. Denne
forventes i december 2023.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 ventes Kommissionen at præsentere
sit arbejdsprogram for 2024 med henblik på en kort udveksling af synspunkter.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Præsentationen af Kommissionens arbejdsprogram for 2024 vurderes ikke i sig selv at have kon-
sekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
Der vil blive taget stilling til eventuelle konsekvenser i forbindelse med behandlingen af de enkelte
forslag fra Kommissionens arbejdsprogram, når de fremlægges.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
4
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at der vil være bred opbakning til Kommissionens arbejdsprogram.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter, at Kommissionens arbejdsprogram følger op på Kommissionens tidligere ud-
stukne overordnede ambitioner, der afspejler prioriteterne i Det Europæiske Råds strategiske dags-
orden for 2019-2024 samt den politiske udvikling i Europa. Regeringen finder det endvidere vigtigt
at sikre et godt samarbejde mellem institutionerne om det løbende lovgivningsarbejde.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
2760436_0006.png
3. Den landespecifikke retsstatsdialog
KOM (2023) 0800
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 forventes en drøftelse af fem landekapitler i Kom-
missionens årlige retsstatsrapport, som blev offentliggjort i juli 2023. Det drejer sig om hhv. Danmark, Tyskland,
Estland, Irland og Grækenland. Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne. Efterføl-
gende vil der være mulighed for, at medlemslandene kan stille spørgsmål til de enkelte landekapitler, som de pågæl-
dende fem medlemslande vil kunne besvare. Fra dansk side støtter man Kommissionens monitorering af retsstats-
forholdene i medlemslandene. Danmark bakker ligeledes op om, at den årlige retsstatsdialog suppleres af landespe-
cifikke drøftelser på baggrund af Kommissionens retsstatsrapport.
2. Baggrund
Kommissionen offentliggjorde den 5. juli 2023 sin fjerde årlige retsstatsrapport. Rapporten rede-
gør for retsstatsforholdene på tværs af EU og særskilt i de enkelte medlemslande.
Som led i indsatsen for at styrke retsstatsprincippet i EU’s medlemslande
lagde Kommissionen i
en meddelelse fra juni 2019 op til, at Kommissionen på årlig basis skulle udarbejde en retsstats-
rapport. Formålet med rapporten er at monitorere efterlevelsen af retsstatsprincippet på tværs af
EU’s medlemslande
for bedre rettidigt at kunne identificere problematiske tendenser og dermed
forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer. Forslaget fik bred opbakning blandt med-
lemslandene.
Rapporten baserer sig på skriftlige bidrag fra medlemslandene samt på anerkendte kilder såsom
udtalelser og rapporter fra Venedigkommissionen og
Group of States against Corruption
(GRECO).
Derudover har Kommissionen gennemført virtuelle landebesøg under udarbejdelsen af rappor-
ten. Rapporten indeholder konkrete, landespecifikke anbefalinger til at forbedre retsstatstilstan-
den.
Rapporten udgør et solidt grundlag for at vurdere retsstatssituationen på tværs af EU. Samtidig
tilvejebringer rapporten grundlaget for Rådets årlige dialog om retsstatsprincippet, som indebæ-
rer først en horisontal drøftelse af retsstatssituationen i EU og dernæst en eller flere landespeci-
fikke drøftelser. Årets horisontale drøftelse blev gennemført på rådsmødet (almindelige anliggen-
der) den 19. september 2023.
3. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 forventes en drøftelse af fem lan-
dekapitler i Kommissionens retsstatsrapport (Danmark, Tyskland, Estland, Irland og Græken-
land).
Kommissionen forventes indledningsvist at præsentere landekapitlerne for hvert enkelt med-
lemsland. Herefter vil det pågældende medlemsland få mulighed for at redegøre for den seneste
udvikling på nationalt niveau. Der vil efterfølgende være mulighed for, at de øvrige medlems-
lande kan engagere sig i dialogen om de enkelte landekapitler og stille spørgsmål eller komme
med kommentarer til de pågældende medlemslande.
6
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
Drøftelsen af det danske landekapitel vil være en mulighed for at opdatere Kommissionen og de
øvrige medlemslande om udviklingen i Danmark siden sidste gang, Danmark var genstand for
den landespecifikke drøftelse i 2020. Drøftelsen vil også udgøre en lejlighed til at dele ud af dan-
ske erfaringer og drøfte eventuelle opmærksomhedspunkter. Det vil samtidig være en mulighed
for at støtte op om formatet gennem aktiv deltagelse i erfaringsudvekslingen.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Sagen forventes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser eller konsekvenser for
statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet, erhvervslivet eller beskyttelsesniveauet.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En række medlemslande, herunder Danmark, har løbende udtrykt støtte til Kommissionens
øgede monitorering af retsstatsforholdene på tværs af EU og i de enkelte medlemslande.
Enkelte lande har modsat været mere kritiske over for Kommissionens øgede monitorering.
Der forventes samlet set opbakning til Kommissionens rapport samt det spanske formandskabs
initiativ om at fortsætte retsstatsdialogen på baggrund af rapporten efter samme metode som un-
der de seneste formandskaber.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen finder det afgørende, at alle medlemslande lever op
til EU’s grundlæggende værdier,
herunder demokrati og retsstatsprincippet. Efterlevelse af retsstatsprincippet er afgørende for
både legitimiteten og effektiviteten af
samarbejdet mellem EU’s medlemslande,
inkl. det indre
marked. Regeringen bakker derfor varmt op om Kommissionens initiativ om løbende at monito-
rere og drøfte efterlevelsen af retsstatsprincippet.
Retsstatsrapporten er et nyttigt redskab til at identificere mulige, negative tendenser og til retti-
digt at forebygge, at de udvikler sig til deciderede problemer, som det efterfølgende er vanskeligt
at rette op på. Regeringen finder samtidig, at Kommissionens retsstatsrapport og retsstatsdialo-
gen i Rådet er et nyttigt supplement til artikel 7-procedurerne, EU-Domstolens virke og retsstats-
mekanismen.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
2760436_0008.png
4. Den demografiske værktøjskasse
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 ventes Kommissionen at præsentere sin meddelelse
om den demografiske værktøjskasse med henblik på en kort udveksling af synspunkter. Meddelelsen ventes offent-
liggjort den 11. oktober.
Indholdet af meddelelsen er endnu ikke kendt. Meddelelsen vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige
konsekvenser, økonomiske konsekvenser eller konsekvenser for beskyttelsesniveauet.
Regeringen finder det vigtigt at have opmærksomhed på, at den demografiske udvikling
kan udfordre EU’s kon-
kurrenceevne og støtter de generelle bestræbelser på at styrke retfærdighed og solidaritet mellem generationer. Rege-
ringen finder det vigtigt, at tiltag som følge af meddelelsen er proportionale og baseret på et solidt analytisk grundlag.
Regeringen vil tage nærmere stilling til eventuelle opfølgende forslag, når de måtte foreligge.
2. Baggrund
På rådsmødet (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 ventes Kommissionen at præsentere
en meddelelse om den demografiske værktøjskasse med henblik på en kort udveksling af syns-
punkter. Meddelelsen følger af, at konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 29.-30. juni invite-
rede Kommissionen til at udarbejde værktøjskasse til at adressere demografiske udfordringer og i
særdeleshed
med fokus på konsekvenserne for EU’s konkurrenceevne. Meddelelsen
ventes offent-
liggjort den 11. oktober 2023.
Den demografiske værktøjskasse ventes at have til formål at danne overblik over EU’s værktøjer,
der kan håndtere demografiske udfordringer i EU på en integreret og omfattende måde, særligt
med fokus på disses konsekvenser for EU’s konkurrenceevne. Meddelelsen ventes at pege på en
struktureret tilgang til at håndtere demografiske ændringer gennem et forstærket samarbejde mel-
lem medlemsstaterne og Kommissionen. Ligeledes ventes meddelelsen at understrege behovet for
at fremme retfærdighed og solidaritet mellem generationer.
3. Formål og indhold
På rådsmødet ventes en præsentation af den demografiske værktøjskasse efterfulgt af en kort ud-
veksling af synspunker.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
8
Rådsmøde nr. 3979 (almindelige anliggender) den 24. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anliggender 24/10-23
7. Konsekvenser
Præsentationen af meddelelsen om den demografiske værktøjskasse vurderes ikke i sig selv at have
konsekvenser for EU’s budget, samfundsøkonomien, erhvervslivet, miljøet eller beskyttelsesni-
veauet. En senere udmøntning i konkrete nye forslag eller revision af eksisterende værktøjer vil
kunne indebære samfunds- og erhvervsøkonomiske samt statsfinansielle konsekvenser. Der vil
blive foretaget en konsekvensvurdering i forbindelse med eventuel fremsættelse af konkrete forslag
som følge af værktøjskassen.
8. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Idet meddelelsen endnu ikke foreligger, kendes andre landes holdninger ikke på nuværende tids-
punkt.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ventes at tage formandskabets præsentation til efterretning. Regeringen finder det vig-
tigt at have opmærksomhed på, at den demografiske udvikling kan udfordre
EU’s konkurrence-
evne og støtter de generelle bestræbelser på at styrke retfærdighed og solidaritet mellem generati-
oner. Regeringen finder det vigtigt, at tiltag som følge af meddelelsen er proportionale og baseret
på et solidt analytisk grundlag. Regeringen vil tage nærmere stilling til eventuelle opfølgende for-
slag, når de måtte foreligge.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9