Europaudvalget 2023-24
Rådsmøde 3978 - udenrigsanliggender Bilag 1
Offentligt
Rådsmøde 23/10-23 - udenrigsanliggender - Bilag 1
UDENRIGSMINISTERIET
EKN, sagsnr.: 2023-17917
Den 5. oktober 2023
Rådsmøde (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023
SAMLENOTAT
1. Ruslands aggression mod Ukraine .................................................................................................... 2
2. Armenien/Aserbajdsjan...................................................................................................................... 4
1
Rådsmøde nr. 3978 (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 23/10-23
2760424_0002.png
1. Ruslands aggression mod Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 ventes en drøftelse af Ruslands aggression mod
Ukraine. Det forventes på nuværende tidspunkt, at der særligt vil være fokus på
EU’s
sikkerhedstilsagn til
Ukraine. Heri udgør forslaget om at etablere en militær bistandsfond for Ukraine under Den Europæiske
Fredsfacilitet (EPF) et væsentligt element. Regeringen er stærk fortaler for at udvikle EU’s sikkerhedstilsagn til
Ukraine, herunder gennem opbygning af Ukraines militære kapaciteter, for at sikre den nødvendige støtte til
Ukraine i årene
frem. Regeringen støtter forslaget om en militær bistandsfond for Ukraine under EPF’en.
2. Baggrund
I konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 29.-30. juni 2023 indgik en målsætning om, at
EU skal udarbejde sikkerhedstilsagn til Ukraine, der skal bidrage til at understøtte Ukraines
evne til at forsvare sig selv på længere sigt samt afskrække fremtidige angreb og destabiliserende
handlinger.
Arbejdet med EU’s sikkerhedstilsagn skal ses i sammenhæng med G7-erklæringen
i
margin af NATO-topmødet i Vilnius, som Danmark og 19 andre EU-lande har tilsluttet sig.
EU’s Fælles Udenrigstjeneste
har foreslået det mulige indhold af
EU’s
sikkerhedstilsagn, der
omfatter en række initiativer, som bygger videre på EU’s eksisterende støttetiltag. Det gælder
bl.a. donation af militært udstyr og refusion til medlemslandene gennem Den Europæiske
Fredsfacilitet (EPF), træning af ukrainske soldater i regi af EU’s militære træningsmission til
støtte for Ukraine (EUMAM Ukraine), øget forsvarsindustrielt samarbejde, øget støtte inden
for luftforsvar, efterretningssamarbejde, minerydning, energisikkerhed, resiliens og
informationssikkerhed. Centralt i EU’s sikkerhedstilsagn står forslaget om at tilføre 20 mia.
euro øremærket til Ukraine i en militær bistandsfond under EPF’en (”Ukraine
Assistance
Fund”) i perioden 2024-2027
mhp. at sikre langvarig og forudsigelig militær støtte til Ukraine.
3. Formål og indhold
Rådsmødedrøftelsen ventes på nuværende tidspunkt at have fokus på sikkerhedstilsagn til
Ukraine, herunder forslag om at etablere
en militær bistandsfond for Ukraine under EPF’en,
hvor der øremærkes op til 20 mia. euro (2023-priser) til Ukraine i 2024-2027. Indholdet af
drøftelsen vil derudover afhænge af udviklingen frem mod rådsmødet. Det er muligt, at nogle
medlemslande vil tage emner op, som ikke direkte er relateret til sikkerhedstilsagn.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
En beslutning om at tilføre 20 mia. euro til EPF’en øremærket militær støtte til Ukraine vil have
statsfinansielle konsekvenser i form af et øget dansk finansieringsbidrag. Det præcise omfang
vil afhænge af størrelsen på det samlede loft, som der kan opnås enighed om i forhandlingerne.
2
Rådsmøde nr. 3978 (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 23/10-23
Såfremt det vedtages at tilføre 20 mia. euro til EPF’en øremærket militær støtte til Ukraine,
skønnes det, at Danmarks bidrag til EPF’en for perioden 2024-2027
vil stige med samlet ca. 3,4
mia. kr., svarende til ca. 0,9 mia. kr. årligt (2024-priser).
Det bemærkes, at Danmarks nettoposition i EPF’en hidtil har været positiv vedrørende
refusion af militært udstyr til Ukraine, og at Danmark forventes at modtage refusion fra
EPF’en, som fsva. støtte til Ukraine kan
overstige bruttobidraget. Fremtidige refusioner er dog
belagt med stor usikkerhed.
Sagen ventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser, erhvervsøkonomiske
konsekvenser eller konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes en indledende drøftelse af, hvordan EU kan udvikle dets sikkerhedstilsagn til
Ukraine. Der ventes fortsat bred opbakning blandt medlemslandene til at sikre langvarig og
forudsigelig militær, økonomisk og humanitær støtte til Ukraine. Der forventes derfor generel
opbakning til at tilføre flere midler til EPF’en øremærket til Ukraine, om end det fortsat er
usikkert, hvilken størrelsesorden på det samlede loft der kan skabes enighed om.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen ser det nødvendigt, at EU fortsætter støtten til Ukraine både politisk, økonomisk,
humanitært og sikkerhedsmæssigt. Regeringen er stærk fortaler for at udvikle EU’s
sikkerhedstilsagn til Ukraine, herunder gennem opbygning af Ukraines militære kapaciteter, for
at sikre den nødvendige støtte til Ukraine i årene frem. EU skal vise sammenhold og sikre
løbende, rettidig og langsigtet støtte til Ukraine. Regeringen lægger derfor stor vægt på, at der
sker en forhøjelse af EPF’en øremærket til Ukraine på 20 mia. euro i perioden 2024-2027,
som i
videst muligt omfang baseres på en grundig behovs- og effektanalyse.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til skriftlig orientering den 12. juli.
2023.
Forslag om at etablere en militær bistandsfond for Ukraine under EPF’en har senest været
forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg den 22. september 2023.
3
Rådsmøde nr. 3978 (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 23/10-23
2760424_0004.png
2. Armenien/Aserbajdsjan
KOM-dokument foreligger ikke.
1. Resumé
På rådsmødet (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 ventes en drøftelse af konflikten i Nagorno-
Karabakh i lyset af Aserbajdsjans militære offensiv. Regeringen bakker op om EU’s målsætninger,
herunder
bestræbelserne på at fremme en bæredygtig og fredelig løsning mellem Armenien og Aserbajdsjan.
2. Baggrund
Aserbajdsjan indledte den 19. september en militær offensiv mod Nagorno-Karabakh og tog i
løbet af kort tid kontrol med området. Den 28. september 2023 erklærede de facto-
myndighederne i Nagorno-Karabakh en opløsning af regionen. Den militære offensiv har
forværret den humanitære krise og har samtidig forårsaget massiv udvandring af karabakh-
armenere fra området. Der er tale om en voldsom kulmination på de seneste måneders stigende
spændinger i Nagorno-Karabakh med bl.a. hyppige skudepisoder, troppeforskydninger på den
aserbajdsjanske side og en forværret humanitær situation som følge af Aserbajdsjans blokering
af Lachin-korridoren siden december 2022. Udviklingen rejser fornyet bekymring for
Aserbajdsjans ønske om en såkaldt Zangezur-landkorridor fra Aserbajdsjan og gennem
Armenien til Nakhchivan-eksklaven.
EU’s Højtstående Repræsentant har fordømt
Aserbajdsjans offensiv. Samtidig pågår mæglingsbestræbelser mellem Armenien og
Aserbajdsjan understøttet af DER-formanden samt Frankrig og Tyskland.
EU har i sin tilgang til krisen hidtil fokuseret på følgende målsætninger: 1) sikre humanitær
adgang, 2) sikre sikkerhed og rettigheder for karabakh-armenere, herunder retten til at blive
boende, 3) facilitere en bæredygtig fredsproces mellem Armenien og Aserbajdsjan og 4) sende
et klart signal til Aserbajdsjan om, at overskridelse af Armeniens suverænitet og territoriale
integritet er uacceptabelt og vil blive mødt med stærk respons fra EU.
3. Formål og indhold
Rådsmødedrøftelsen ventes på nuværende tidspunkt at omhandle EU’s muligheder for at
imødegå en fortsat eskalering af konflikten i Nagorno-Karabakh samt muligheder for at
fremme EU’s
målsætninger, herunder en bæredygtig og fredelig løsning mellem Armenien og
Aserbajdsjan.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
7. Konsekvenser
Ikke relevant.
8. Høring
Sagen har ikke været i høring.
4
Rådsmøde nr. 3978 (udenrigsanliggender) den 23. oktober 2023 - Bilag 1: Samlenotat vedr. rådsmøde udenrigsanliggender 23/10-23
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generelt at være opbakning blandt medlemslandene til, at EU styrker sit
engagement ift. at imødegå en fortsat eskalering af konflikten og til at finde en langvarig og
fredelig løsning.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen bakker op om EU’s målsætninger om at 1) sikre uhindret humanitær adgang til
regionen samt give til støtte internt fordrevne, 2) sikre sikkerhed og rettigheder for karabakh-
armenere, herunder retten til at blive boende, 3) facilitere en bæredygtig fredsproces mellem
Armenien og Aserbajdsjan og 4) sende et klart signal til Aserbajdsjan om, at overskridelse af
Armeniens suverænitet og territoriale integritet er uacceptabelt og vil blive mødt med stærk
respons fra EU. Regeringen støtter endvidere, at EU ser på mulige tiltag ift. Aserbajdsjan,
såfremt der sker en fornyet eskalering af konflikten. Endelig støtter regeringen, at EU øger sit
engagement med Armenien i lyset af den seneste udvikling.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
5