Erhvervsudvalget 2023-24
L 94
Offentligt
2825802_0001.png
Erhvervsudvalget 2023-24
L 94 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
5. februar 2024
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Christina Husted Lundø
2023-08737
3149034
Ved e-mail af 23. januar 2024 har Erhvervsministeriet anmodet om bidrag
til ministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets
Erhvervsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af hvidvaskloven
(Nedsættelse af kontantforbudsgrænsen) (L 94):
Spørgsmålet har følgende ordlyd:
”Ministeren bedes uddybe sine bemærkninger til udtalelsen fra
Den Europæiske Centralbank om udfasningen af den danske
1.000-kroneseddel og nedsættelsen af kontantforbudsgrænsen,
jf. bilag 4, og specifikt redegøre for sine overvejelser omkring
hver enkelt af de forbehold, som ECB anfører omkring
nedsættelse af kontantforbudsgrænsen i udtalelsens pkt. 3.5-
3.20.”
Justitsministeren har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Rigspolitiet om effekterne af nedsættelse af kontantforbudsgrænset.
Rigspolitiet har på den baggrund oplyst følgende:
”Rigspolitiet har foretaget en høring af National enhed for
Særlig Kriminalitet (NSK) med anmodning om en uddybning af
effekterne af nedsættelsen af kontantforbuddet.
Om nedsættelse af kontantforbuddet har NSK i forbindelse med
lovforslaget tidligere bemærket, at:
En nedsættelse af kontantbetalingsgrænsen vil have en
positiv betydning for bekæmpelsen af hvidvask generelt.
Hvidvasksekretariatet vurderer således, at kriminelle
aktørers brug af kontanter udgør en risiko i forhold til
hvidvask i Danmark.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 94 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om hvorvidt den planlagte nedsættelse af kontantforbudsgrænsen til 15.000 kr. sker på baggrund af en konkret anbefaling fra Nationalbanken
NSK generelt er positiv stemt overfor forslaget om
sænkning af kontantforbuddet, og NSK kan dermed
støtte en nedsættelse af kontantbetalingsgrænsen til
15.000 kr.
NSK har supplerende bemærket, at kriminelle aktører bruger
kontanter, fordi de er vanskelige at spore. Det skyldes, at der
ikke er digitale forbindelser, som f.eks. ved en bankforbindelse,
der kan koble afsender og modtager sammen. Kontanter
anvender kriminelle aktører til:
At sløre udbyttet fra kriminalitet.
At geninvestere i ny illegale varer, f.eks. narkotika.
At placere midler fra kriminalitet i den legale økonomi
som led i hvidvaskprocessen.
Det
følger
af
EU-Kommissionens
supranationale
risikovurdering fra 2022, at risikoen for hvidvask er meget høj
ved kontantbetalinger. EU-Kommissionen påpeger desuden i
den supranationale risikovurdering fra 2022, at på trods af
kriminalitetens skiftende karakter er den kriminelle økonomi i
overvældende grad fortsat kontantbaseret, hvilket udsætter EU
for betydelige hvidvaskrisici på grund af anonymiteten og den
relativt lette bevægelighed af kontanter og kontantlignende
aktiver.
EU-Kommissionens handlingsplan for en samlet EU-politik for
forebyggelse af hvidvask af penge og finansiering af terrorisme
(C(2020) 2800) henviser derudover til indførelsen af lofter for
store kontantbetalinger som et potentielt middel til at mindske
hvidvaskrisici.
Formålet med kontantforbuddet er at gøre det vanskeligere for
kriminelle aktører at placere kontanter fra kriminalitet i
detailhandlen, som ikke har samme forebyggende
hvidvaskforanstaltninger, som virksomheder omfattet af
hvidvaskloven. At omsætte kontanter til varer fra detailhandlen
er en metode, kriminelle aktører bruger til at hvidvaske
kontanter
fra
kriminalitet,
og
nedsættelse
af
kontantforbudsgrænsen har således en positiv betydning for
bekæmpelsen af hvidvask.
Kontantforbuddet kan desuden være en barriere mod, at ulovlige
midler kan omsættes til varer eller tjenester. Dette fremgår af
Hvidvasksekretariatets Nationale Risikovurdering af Hvidvask
2022. En nedsættelse af kontantforbuddet vil herudover betyde,
at erhvervsdrivende, som ikke er omfattet af hvidvaskloven, skal
håndtere færre kontanter, idet erhvervsdrivende ikke må
modtage kontantbetalinger på 15.000 kr. eller derover.
Side 2/3
L 94 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om hvorvidt den planlagte nedsættelse af kontantforbudsgrænsen til 15.000 kr. sker på baggrund af en konkret anbefaling fra Nationalbanken
NSK har herudover oplyst, at NSK ikke har udarbejdet analyser
af kontantforbudsnedsættelser, der viser, hvad tidligere
nedsættelser har betydet. Hvidvasksekretariatets vurdering i
Den Nationale Risikovurdering af Hvidvask 2022 tager
udgangspunkt i risiciene ved kontanter i forhold til hvidvask i
Danmark, hvor kontanter fortsat er attraktive, fordi de er
vanskelige at spore på grund af anonymiteten.”
Peter Hummelgaard
/
Malene Lejbach
Side 3/3