Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 82
Offentligt
2797303_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 4. december 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 til L 82 efter ønske fra Peter Skaarup (DD) til udlændinge- og inte-
grationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Mener ministeren, at det er en hensigtsmæssig fortolkning af de minimis-støttereg-
lerne? Kan ministeren oplyse baggrunden for, at man ikke vurderer at målgruppen
for såvel igu som fgu-egu hører under gruppefritagelsesforordningen?
Svar:
1.
Lovforslag nr. L 82 har til formål at udmønte trepartsaftalen af 20. september
2023 om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu). Det
fremgår af trepartsaftalen bl.a., at parterne er enige om en udvidelse af målgrup-
pen, som fremover omfatter flygtninge og alle grupper af familiesammenførte i al-
deren 18-50 år med en opholdstid på op til 20 år. Fordrevne fra Ukraine med ophold
efter særloven og afghanere, der i Afghanistan har bistået danske myndigheder
mv., med ophold efter særloven, er ligeledes fortsat omfattet. Det fremgår endvi-
dere bl.a., at parterne er enige om at fastholde den eksisterende bonus til private
virksomheder på 40.000 kr., der dog fremover fordeles over tre rater. Det fremgår
videre af aftalen, at for at sikre balance i indsatsen for egu-elever er parterne enige
om at videreføre den eksisterende bonusordning for egu-forløb til private virksom-
heder.
Det fremgår af afsnit 8 i lovforslagets almindelige bemærkninger, jf. Folketingsti-
dende 2023-24, tillæg A, L 82 som fremsat, side 9, at:
”Med
lovforslagets § 1, nr. 9, foreslås det, at virksomhedsbonussen for
igu-forløb på 40.000 kr. videreføres. Med lovforslagets § 2, nr. 1, foreslås
det, at bonussen for egu-fgu-forløb på 40.000 kr. videreføres.
Det EU-retlige statsstøttebegreb, som fremgår af artikel 107 i traktaten
om Den Europæiske Unions funktionsmåde (TEUF), tilsiger, at statsstøtte
eller støtte, som ydes ved hjælp af statsmidler under enhver tænkelig
form, og som fordrejer eller truer med at fordreje konkurrencevilkårene
Side
1/4
6. december 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Beskæftigelse og Danskuddannelse
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 18788
2541371
L 82 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm., om de minimis-støtteloftet risikerer at udgøre en barriere for, at virksomheder vil tage igu- og egu-elever
ved at begunstige visse virksomheder eller visse produktioner, er uforene-
lig med det indre marked, i det omfang den påvirker samhandelen mellem
medlemsstaterne, bortset fra de i traktaterne hjemlede undtagelsestil-
fælde.
Det er vurderingen, at igu- og egu-fgu-virksomhedsbonusordningerne in-
deholder statsstøtteelementer, jf. TEUF artikel 107, stk. 1. Ordningerne
skal derfor udmøntes i overensstemmelse med de EU-retlige statsstøtte-
regler. Dette kan f.eks. være efter reglerne i Europa-Kommissionens for-
ordning (EU) nr. 1407/2013 af 18. december 2013 om anvendelse af arti-
kel 107 og 108 i traktaten om Den Europæiske Unions funktionsmåde på
de minimis-støtte (de minimis-forordningen)
med senere ændringer.”
Det bemærkes, at igu-bonusordningen allerede på nuværende tidspunkt admini-
streres efter de minimis-forordningen. Det fremsatte lovforslag ændrer ikke ved
dette. Det bemærkes endvidere, at det fremgår af de specielle bemærkninger til
det fremsatte lovforslags § 2, nr. 1, at udbetalinger af egu-fgu-bonus vil skulle ad-
ministreres i overensstemmelse med reglerne i de minimis-forordningen for så vidt
angår praktikaftaler indgået den 1. januar 2024 eller senere, jf. Folketingstidende
2023-24, tillæg A, L 82 som fremsat, side 14.
Det fremgår af de minimis-forordningens artikel 3, stk. 2, at den samlede de mi-
nimis-støtte ydet af en medlemsstat til en enkelt virksomhed ikke må overstige
200.000 EUR over en periode på tre regnskabsår.
Efter gruppefritagelsesforordningens artikel 31 om uddannelsesstøtte, jf. Kommis-
sionens forordning nr. 651/2014 af 17. juni 2014 om visse kategorier af støttes
forenelighed med det indre marked i henhold til traktatens artikel 107 og 108, er
de støtteberettigede omkostninger bl.a. en række omkostninger forbundet med
undervisere.
Efter gruppefritagelsesforordningens artikel 32 om støtte i form af løntilskud til an-
sættelse af dårligt stillede arbejdstagere er de støtteberettigede omkostninger løn-
omkostningerne, som den støttemodtagende virksomhed har ved ansættelse af
”dårligt stillede arbejdstagere”, som er defineret i forordningens artikel 2, nr. 4. Be-
stemmelsen omfatter således ikke en generel bonusordning til virksomheder. Løn-
omkostninger er i gruppefritagelsesforordningens artikel 2, nr. 31, defineret som
følgende:
”»lønomkostninger«: det samlede beløb, der faktisk udbetales af støtte-
modtageren i forbindelse med det relevante beskæftigelsesforhold, her-
under bruttoløn før skat og obligatoriske bidrag som f.eks. omkostninger
ved social sikring og børne-
og forældrepasning i et bestemt tidsrum.”
2.
På baggrund af dialog med Erhvervsministeriets statsstøttesekretariat er det Ud-
lændinge- og Integrationsministeriets og Børne- og Undervisningsministeriets vur-
Side
2/4
L 82 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm., om de minimis-støtteloftet risikerer at udgøre en barriere for, at virksomheder vil tage igu- og egu-elever
dering, at igu- og egu-fgu-bonusordningerne i deres nuværende form ikke kan rum-
mes inden for rammerne af den generelle gruppefritagelsesforordnings bestem-
melser om hhv. uddannelsesstøtte og støtte til ansættelse af dårligt stillede ar-
bejdstagere i henhold til gruppefritagelsesforordningens artikel 31 og 32. Det vur-
deres ligeledes, at der ikke er andre bestemmelser i gruppefritagelsesforordningen,
der er relevante for igu- og egu-fgu-bonusordningerne.
Det er på den baggrund Udlændinge- og Integrationsministeriets og Børne- og Un-
dervisningsministeriets vurdering, at en notifikation af igu- og egu-fgu-bonusord-
ningerne under den generelle gruppefritagelsesforordning vil kræve en substantiel
ændring af ordningerne, da virksomhederne vil skulle dokumentere, at støtten
f.eks. direkte henføres til faktiske lønomkostninger til dårligt stillede arbejdstagere.
Det er endvidere Udlændinge- og Integrationsministeriets og Børne- og Under-
visningsministeriets vurdering, at en sådan ændring, hvor bonus knyttes direkte op
på lønnen til den igu-ansatte eller egu-fgu-eleven, ville sætte nogle uhensigtsmæs-
sige begrænsninger for virksomhederne.
Udlændinge- og Integrationsministeriet skal desuden bemærke, at de minimis-for-
ordningen udløber den 31. december 2023. Det er forventningen, at en revideret
de minimis-forordning træder i kraft den 1. januar 2024, og at den reviderede for-
ordning eventuelt vil indebære en forhøjelse af det nuværende de minimis-loft.
3.
Det bemærkes, at en igu- eller egu-fgu-bonus ikke er en forudsætning for at an-
sætte udlændinge på igu-forløb eller elever i egu-sporet på forberedende grundud-
dannelse, og at det således er arbejdsgiveren selv, der beslutter, om arbejdsgiveren
vil søge om bonussen.
Hertil
kommer, at det fremgår af den vedlagte rapport ”Evaluering af integrations-
grunduddannelsen (igu)” af Rambøll fra 2018, at
igu-virksomhedsbonussen i ret be-
grænset udstrækning fungerer som en drivkraft for deltagelse i ordningen. Det
fremgår endvidere bl.a., at 80 pct. af de virksomheder, der har modtaget virksom-
hedsbonus, vurderer, at det i nogen grad, mindre grad eller slet ikke har været med-
virkende til, at de har oprettet IGU-stillinger. Det kommer dog til udtryk blandt
nogle af virksomhederne i interviewene, at virksomhedsbonussen har en betydning
og agerer en form for kompensation, selvom den ikke opvejer de fulde omkostnin-
ger forbundet med ordningen.
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at mit ministerium som led i implementeringen af
trepartsaftalen om videreførelse og udvidelse af integrationsgrunduddannelse (igu)
vil følge brugen af igu-ordningen tæt, herunder på brancheniveau. Jeg har bedt mit
ministerium om at have fokus på, at udbetalingen af bonusser til virksomheder, der
Side
3/4
L 82 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 6: MFU spm., om de minimis-støtteloftet risikerer at udgøre en barriere for, at virksomheder vil tage igu- og egu-elever
ansætter udlændinge på igu-forløb, fungerer så smidigt og gennemsigtigt som mu-
ligt for virksomhederne.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
4/4