Retsudvalget 2023-24
L 80
Offentligt
2795300_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. december 2023
Økonomikontoret
Pierre Nydal
2023-10294
3078565
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om
politiets virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel
med ulovlige stoffer) (L 80)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende Forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov
om politiets virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel
med ulovlige stoffer) (L 80), som Folketingets Retsudvalg har stillet til
justitsministeren den 1. december 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Nicolai Seremet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 80 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om løsning med Kriminalforsorgen i forhold til pladser og hænder
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende Forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om politiets
virksomhed. (Initiativer mod åbenlys og systematisk handel med
ulovlige stoffer) (L 80):
”Vil ministeren beskrive i detaljer, hvordan der er fundet en
løsning med Kriminalforsorgen ift. pladser og hænder?”
Svar:
Lovforslaget skal bl.a. give politiet mulighed for at udpege målrettede
skærpede strafzoner, hvor straffen for åbenlys og systematisk handel med
og besiddelse af ulovlige stoffer og for at overtræde zoneforbud kan
fordobles. Formålet er at understøtte politiets indsats i kampen mod den
organiserede handel med ulovlige stoffer på bl.a. Christiania.
Det fremgår bl.a. af lovforslagets pkt. 3, at det er forventningen, at
lovforslaget samlet set skønnes at ville medføre et kapacitetsbehov på ca. 26
pladser årligt fra 2024 og frem, når zonerne er i anvendelse. Under
forudsætning af, at zonerne er i anvendelse, vil kapacitetspåvirkningen
indfases fra 2024 og stigende mod at slå fuldt igennem. Der er dog væsentlig
usikkerhed
omkring
indfasningen
af
strafskærpelserne,
idet
strafskærpelserne først vil finde anvendelse for forbrydelser, der begås efter
ikrafttræden af den relevante lovgivning. Skønnet over det yderligere
kapacitetsbehov er således forbundet med væsentlig usikkerhed, idet det
afhænger af politiets anvendelse af de målrettede, skærpede strafzoner.
Det bemærkes, at anvendelsen af målrettede skærpede strafzoner kan have
en kriminalpræventiv effekt, der vil kunne reducere antallet af overtrædelser
af lovgivningen om euforiserende stoffer, straffelovens § 191 og
overtrædelser af et zoneforbud inden for den geografisk afgrænsede zone,
hvilket, alt andet lige, vil reducere de økonomiske og belægsmæssige
konsekvenser ved lovforslaget. Det samme vil kunne gøre sig gældende
vedrørende den generelle skærpede straf for overtrædelse af et zoneforbud.
Der er ikke indregnet en eventuel effekt heraf i de samlede økonomiske
konsekvenser ved lovforslaget.
Jeg er meget bevidst om, at kapaciteten og bemandingssituationen i
kriminalforsorgen er under et stort pres. Derfor ligger det mig meget på
sinde, at vi gør alt, hvad vi kan for at få kriminalforsorgen på rette fod igen.
Side 2/3
L 80 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om løsning med Kriminalforsorgen i forhold til pladser og hænder
Der er afsat betydelige midler frem mod 2025 til at genoprette balancen i
kriminalforsorgen ved bl.a. at sikre flere fængselspladser og
fængselsbetjente de kommende år. Der er bl.a. sat gang i udvidelsen af
fængslet i Sdr. Omme med 200 pladser, ligesom kriminalforsorgen har
igangsat flere initiativer fra flerårsaftalen, som skal gøre det mere attraktivt
både at uddanne sig til og forblive i jobbet som fængselsbetjent.
Eksempelvis er der indført løn under uddannelse, åbnet pop-up skoler i
Odense og Esbjerg, og så har regeringen, Medarbejder- og
Kompetencestyrelsen, FH og Akademikerne i denne uge indgået en ny
trepartsaftale, hvor der bl.a. er sikret en varig finansiering på 60 mio. kr.
årligt til forbedring af løn- og arbejdsvilkår for ansatte i kriminalforsorgen
fra 1. april 2024.
Foruden de ovennævnte tiltag bliver der løbende overvejet relevante
initiativer, der kan aflaste kriminalforsorgen, så vi bl.a. får skabt bedre
forudsætninger for, at de foreslåede strafskærpelser kan håndteres på en
ordentlig måde.
Side 3/3