Skatteudvalget 2023-24
L 8
Offentligt
2778782_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love. (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.).
Af skatteministeren (Jeppe Bruus).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 5 af 30. oktober 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Uffe Mikkelsen
L 8 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om at redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget
2778782_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for de fordelingsmæssige konsekvenser af lovforslaget? Der øn-
skes en samlet vurdering af alle elementerne i lovforslaget samt en særskilt vurdering for
ændringerne vedr. personfradraget. Herunder bedes ministeren angive de fordelingsvirk-
ninger opgjort som ændring i disponibel indkomst i kroner og øre samt i pct. af disponi-
bel indkomst opdelt for de 10 indkomstdeciler samt oplyse virkningen på Gini-koefficien-
ten.
Svar
Lovforslagets del om forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år skønnes at
medføre et mindreprovenu på ca. 55 mio. kr. årligt i umiddelbar virkning og ca. 35 mio.
kr. årligt efter tilbageløb og adfærd. Lovforslagets øvrige elementer skønnes ikke at have
nævneværdige provenumæssige
og dermed heller ikke fordelingsmæssige
konsekven-
ser, og dermed er det kun ændringen af personfradraget, der indgår i fordelingsvirknin-
gerne nedenfor.
I gennemsnit øges den disponible indkomst med ca. 11 kr. som følge af en forhøjelse af
personfradraget for personer under 18 år, hvor virkningen er størst for 7. og 8. decil,
jf.
tabel 1.
Virkningen på Gini-koefficienten er en helt marginal reduktion, svarende til en
ændring på 0,00 pct.-point (ved afrunding på 2. decimal).
Det bemærkes, at ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for alle personer,
hvor dette normalt vises for voksne, hvilket dog ikke er meningsfuldt ved en forhøjelse af
personfradraget for personer under 18 år.
Tabel 1. Fordelingsmæssige konsekvenser ved at hæve personfradraget for personer under 18 år
2023-niveau
Decilfordeling
1. decil
2. decil
3. decil
4. decil
5. decil
6. decil
7. decil
8. decil
9. decil
10. decil
Alle
2
7
7
9
12
13
15
15
14
13
11
0,00
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,01
0,00
0,01
kr.
pct.
Anm.: Ændringen i disponibel indkomst i kroner er opgjort for alle personer. Ændringen i disponibel indkomst i procent er
opgjort på baggrund af ækvivalerede disponible indkomster, hvor der tages højde for familiestørrelse.
Kilde: Lovmodelberegninger på baggrund af en 33,3 pct. stikprøve af befolkningen i 2019 fremskrevet til 2023-niveau.
Side 2 af 2