Skatteudvalget 2023-24
L 8
Offentligt
2778758_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love. (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 11. oktober 2023.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 8 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Politiforbundet
2778758_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelse af 11. oktober 2023 fra Politiforbundet, jf. L
8 - bilag 4.
Svar
Pensionsordninger bliver som udgangspunkt oprettet med en aldersgrænse for udbetaling,
som er lig med pensionsopsparerens pensionsudbetalingsalder på oprettelsestidspunktet.
Efter gældende ret bevares en lavere aldersgrænse for udbetaling i forbindelse med over-
førelse af bestående ordninger til nyoprettede ordninger, når visse betingelser er opfyldt.
Disse reglers rækkevidde har dog givet anledning til tvivl, hvorfor der med lovforslaget
opstilles klare regler og tidsfrister for, hvordan aldersgrænsen for udbetaling bevares, når
en pensionsordning overføres til en anden ordning,
I henvendelsen til Folketingets Skatteudvalg anfører Politiforbundet, at tilsvarende mulig-
heder for at bevare en lavere aldersgrænse for udbetaling tilsyneladende ikke gælder for
tjenestemænd. Politiforbundet anfører, at den lovændring, der trådte i kraft den 1. januar
2018, af den statslige arbejdsgiver administreres på en sådan måde, at en tjenestemand
fortaber en hidtidig, lavere pensionsudbetalingsalder på 60 år, hvis den pågældende tjene-
stemand genansættes i en tjenestemandsstilling, selvom den pågældende tidligere har væ-
ret ansat i tjenestemandsstilling før den 1. januar 2007.
Tjenestemandslovgivningen henhører under Finansministeriets ressort og administreres
af Medarbejder- og Kompetencestyrelsen. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Medar-
bejder- og Kompetencestyrelsen, der oplyser følgende, som jeg kan henholde mig til:
”Tjenestemænds pensionsudbetalingsalder er bestemt af ansættelsestidspunktet som tje-
nestemand. Det er således datoen for ansættelsen som tjenestemand, der er bestemmende
for pensionsudbetalingsalderen.
Tjenestemænd, der er ansat før den 1. januar 2007, har en fikseret pensionsudbetalings-
alder på 60 år.
Tjenestemænd, der er ansat den 1. januar 2007 eller senere, men inden den 1. januar 2018,
har en pensionsudbetalingsalder på 5 år før folkepensionsalderen.
Tjenestemænd, der er ansat den 1. januar 2018 eller senere, har en pensionsudbetalingsal-
der på 3 år før folkepensionsalderen.
Tjenestemandspensionsloven fastsætter, at en tjenestemand er berettiget til afsked på
grund af alder fra udgangen af den måned, hvori den pågældende når pensionsudbeta-
lingsalderen.
Side 2 af 3
L 8 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelse af 11/10-23 fra Politiforbundet
2778758_0003.png
Ved ændringen af pensionsudbetalingen fra 5 til 3 år folkepensionsalderen, blev det i
overgangsreglerne
1
sikret, at alle tjenestemænd, der er ansat før den 1. januar 2018, beva-
rer deres hidtidige pensionsudbetalingsalder. Det betyder, at tjenestemænd, der er ansat
den 1. januar 2007 eller senere, men inden den 1. januar 2018 bevarer deres hidtidige pen-
sionsudbetalingsalder på 5 år før folkepensionsalderen, og at tjenestemænd, der er ansat
før den 1. januar 2007, bevarer deres pensionsudbetalingsalder på 60 år.
Herved videreførtes den model om bevarelse af hidtidig pensionsudbetalingsalder for al-
lerede ansatte tjenestemænd, som blev anvendt ved ændringen af pensionsudbetalingsal-
deren fra 60 år til 5 år før folkepensionsalderen
2
.
Det er videre bestemt i overgangsreglerne, at tjenestemænd, der ansættes den 1. januar
2018 eller senere, bevarer deres lavere pensionsudbetalingsalder, hvis de pågældende
overgår direkte fra en tjenestemandsstilling til en anden tjenestemandsstilling. Overgangs-
reglerne fastsætter således udtrykkeligt, at bevarelse af en lavere pensionsudbetalingsalder
forudsætter direkte overgang mellem tjenestemandsstillinger.
Der er tale om lovgivning, der har været gældende siden den 1. januar 2007, og der er der-
for ikke som anført af Politiforbundet tale om en ændret administration fra de statslige
arbejdsgiveres side i forhold lovændringen i 2017, der fastsatte en pensionsudbetalingsal-
der på 3 år før folkepensionsalderen.
Overgangsbestemmelserne betyder, at en tjenestemand med en pensionsudbetalingsalder
på 60 år eller 5 år før folkepensionsalderen kan bevare denne ret ved stillingsskifte, hvor-
ved der teknisk set sker en ny ansættelse som tjenestemand, f.eks. ved skifte fra et mini-
sterium til et andet. Hvis der er direkte overgang mellem de to stillinger, bevarer tjeneste-
manden således den lavere pensionsudbetalingsalder. Det samme gælder for de få tilfælde
i praksis, hvor en tjenestemand på rådighedsløn i rådighedslønsperioden enten pålægges
at overtage en anden passende stilling eller af egen drift søger og tiltræder en anden tjene-
stemandsstilling.
Tjenestemænd, der er ansat før den 1. januar 2007 eller før den 1. januar 2018, som fra-
træder uden at overgå til en anden tjenestemandsstilling, og som senere tiltræder en tjene-
stemandstilling efter den 1. januar 2018, vil blive omfattet af de gældende regler om en
pensionsudbetalingsalder på 3 år før folkepensionsalderen.”
1
2
Jf. § 8, stk. 5, i lov nr. 1682 af 26. december 2017 om ændring af pensionsbeskatningsloven og forskellige andre love.
Jf. § 19, stk. 4, 2. pkt., i lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og
forskellige andre love, § 5, stk. 4, i lov nr. 1365 af 28. december 2011 om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
og flere andre love.
Side 3 af 3