Skatteudvalget 2023-24
L 8
Offentligt
2778760_0001.png
10. november 2023
J.nr. 2022 - 15454
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 8 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven, pensionsbeskatnings-
loven og forskellige andre love. (Forhøjelse af personfradraget for personer under 18 år
og klare regler for bevarelse af lavere pensionsudbetalingsalder m.v.)
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 4. oktober 2023.
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 8 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til intern henvendelse af 21/9-23 fra Forsikring & Pension om foretræde vedrørende fleksibilitet i tilbagetrækningen
2778760_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere den interne henvendelse af 21. september 2023 fra Forsik-
ring & Pension om foretræde vedrørende fleksibilitet i tilbagetrækningen, jf. L 8 - bilag 2.
Svar
Henvendelsen fra Forsikring & Pension omhandler dels et ønske om lempeligere regler
for overførsel af pensionsudbetalingsalder ved sammenlægning af pensionsordninger, dels
et ønske om en tilbagevenden til en pensionsudbetalingsalder, der er 5 år før folkepensi-
onsalderen frem for de gældende 3 år. Forsikring & Pension peger på, at begge tiltag vil
gøre pensionssystemet mere overskueligt og reducere antallet af klatpensioner.
Kommentar
Vedrørende ønsket om lempeligere regler for overførsel af pensionsudbetalingsalder kan
det bemærkes, at ønsket svarer til det, som Forsikring & Pension også gav udtryk for i sit
høringssvar til lovforslaget. Som det fremgår af høringsskemaet, jf. L 8 - bilag 1, skal lov-
forslaget ses som en anerkendelse af, at reglerne har givet anledning til usikkerhed. Det
mener jeg selvsagt ikke er hensigtsmæssigt, og med lovforslaget forsøges derfor at skabe
større klarhed om reglerne for, hvordan en pensionsudbetalingsalder bevares, fx i forbin-
delse med et jobskifte. Samtidig respekterer lovforslaget de forhøjelser af pensionsudbeta-
lingsalderen, der politisk er besluttet over de seneste årtier for at understøtte senere tilba-
getrækning.
Som nævnt i høringsskemaet er sigtet med lovforslaget ikke direkte at fjerne klatpensions-
problematikken, men at tydeliggøre og i et vist omfang at lempe reglerne for overførsel af
pensionsudbetalingsalder, så rådgivning og pensionsplanlægning gøres mere overskuelig.
Og dermed understøttes pensionsbranchens bestræbelser på at minimere dannelsen af
klatpensioner. Med samme formål og på baggrund af bl.a. Forsikring & Pensions hørings-
svar indeholder lovforslaget derfor også en bagatelregel, som i videst muligt omfang vil
kunne håndtere problemstillingen om klatpensioner, så mindre pensioner, der ikke over-
stiger 50.000 kr., vil kunne overføres til en anden ordning, uden at den modtagende ord-
nings lavere aldersgrænse for udbetaling fortabes.
Vedrørende ønsket om tilbagevenden til en pensionsudbetalingsalder, der er 5 år før fol-
kepensionsalderen, kan det bemærkes, at pensionsudbetalingsalderen som udgangspunkt
er det tidligste tidspunkt, hvor pensionen kan udbetales rettidigt. Efter gældende regler er
pensionsudbetalingsalderen 3 år før folkepensionsalderen. Som beskrevet i lovforslagets
bemærkninger er pensionsudbetalingsalderen over de seneste årtier gradvist blevet æn-
dret. Senest i 2017, hvor pensionsudbetalingsalderen blev ændret fra 5 år før folkepensi-
onsalderen til 3 år før folkepensionsalderen. Formålet var og er at understøtte en senere
tilbagetrækning, og det er ikke formålet med dette lovforslag at ændre herpå.
Side 2 af 2