Retsudvalget 2023-24
L 77
Offentligt
2789089_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. november 2023
Lovkvalitet
Sigrid Amalie Havsland
Jørgensen
2023-09808
3066352
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende.
(Bemyndigelse til at fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af
retsforskrifter) (L 77).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende. (Bemyndigelse til at
fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af retsforskrifter) (L 77), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 22. november
2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mai Mercado (KF).
Peter Hummelgaard
/
Mads Møller Langtved
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
L 77 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvordan den alternative kundgørelsesordning skal udformes
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om udgivelsen af en Lovtidende. (Bemyndigelse til at
fastsætte regler om alternativ offentliggørelse af retsforskrifter) (L 77):
”Vil ministeren redegøre for, hvordan Justitsministeriet
forestiller sig, at den alternative kundgørelsesordning skal
udformes?”
Svar:
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i lovtidendelovens § 3, stk. 2,
giver hjemmel til, at justitsministeren kan fastsætte regler om, at
retsforskrifter, som er omfattet af lovtidendelovens kundgørelsesordning,
ikke indføres i Lovtidende, når dette ikke er muligt, og det er nødvendigt at
kunne
offentliggøre
retsforskrifter.
Den
foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse
giver
derudover
hjemmel
til,
at
justitsministeren i den forbindelse fastsætter regler om, hvordan
retsforskrifterne skal offentliggøres.
Som det bl.a. fremgår af bemærkningerne til den foreslåede bestemmelse vil
den nærmere vurdering af, hvilken alternativ kundgørelsesordning, der skal
benyttes, afhænge af karakteren af den pågældende situation og den
bagvedliggende årsag til, at den almindelige kundgørelsesordning ikke kan
følges. Skyldes situationen, at der ikke er adgang til internettet i al
almindelighed, vil det kunne fastsættes, at retsforskrifter skal kundgøres
f.eks. ved oplæsning i TV eller radio. Skyldes situationen derimod et
nedbrud i elforsyningen, vil der f.eks. kunne fastsættes regler om, at
kundgørelse skal ske ved skiltning, ophæng af plakater eller anden
publicering på biblioteker og andre offentlige steder. Det vil derudover
f.eks. kunne fastsættes, at retsforskrifter skal kundgøres gennem højtalere
eller lignende, hvis borgerne på grund af situationens art er nødsaget til at
blive inden døre.
Det altovervejende hensyn i vurderingen af, hvilken alternativ
kundgørelsesmåde der bør anvendes i en given situation, vil være hensynet
til retsforskrifternes tilgængelighed. Dette indebærer, at retsforskrifter vil
skulle kundgøres på en sådan måde, at offentligheden uden større
omkostninger eller besvær i videst muligt omfang kan opnå kendskab til
retsforskrifternes indhold.
Side 2/2