Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2786410_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. november 2023
Sikkerhedskontor I
Abdullahi Hassan Aden
Yarow
2023-09545
3061952
Besvarelse af spørgsmål nr. 37 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt
trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 37 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 17. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Theresa Scavenius (UFG).
Peter Hummelgaard
/
Michelle Argir Simonsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm. om, hvilken sikkerhedstrussel der er nu, som begrunder koranlovforslaget
Spørgsmål nr. 37 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Kan ministeren redegøre for hvilken sikkerhedstrussel, der er
nu, som begrunder koranlovforslaget, herunder for om
enkeltpersoner i Danmark aktuel får truet sin personlige
sikkerhed, hvis de afbrænder koraner eller kan udgøre en trussel
for den offentlige sikkerhed”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET), der har oplyst følgende:
”Det fremgår af Vurdering af terrortruslen mod Danmark (VTD)
fra marts 2023, at truslen mod Danmark fra militante islamister
er i niveauet alvorlig (niveau fire ud af fem).
I VTD’en vurderer Center for Terroranalyse (CTA), at militant
islamistisk opmærksomhed på sager om opfattede krænkelser af
islam i Danmark eller i andre lande i Vesten kan få betydning
for terrortruslen rettet mod enkeltpersoner og lokaliteter i
Danmark, mod Danmark generelt og mod danske interesser i
udlandet. De såkaldte tegningesager i henholdsvis 2005 og
2008, hvor avisen Jyllands-Posten i 2005 bragte en række
satiretegninger, og hvor flere danske medier genoptrykte de
samme tegninger i 2008, er fortsat referencepunkt for militante
islamister.
CTA vurderer endvidere, at betydningen for terrortruslen i høj
grad afhænger af den eksponering, de konkrete krænkelsessager
opnår i både nationale og internationale redaktionelle medier, på
sociale medier og i militant islamistisk propaganda.
Siden offentliggørelsen af VTD’en i marts 2023 har en række
forhold bidraget til at skærpe terrortruslen mod Danmark inden
for det i forvejen høje niveau. Koranafbrændingerne i Danmark
har medført en betydelig negativ opmærksomhed fra blandt
andet militante islamister. Det har påvirket trusselsbilledet i
Danmark og truslen mod danske interesser i udlandet.
Center for Terroranalyse (CTA) vurderer således, at den
aktuelle situation er præget af en høj grad af kompleksitet og en
markant usikkerhed i trusselsbilledet. Trusselsbilledet er
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 37: MFU spm. om, hvilken sikkerhedstrussel der er nu, som begrunder koranlovforslaget
volatilt, især pga. hastigheden og uforudsigeligheden i, hvordan
koran-skændingerne eksponeres via internationale medier,
sociale medier og militant islamistisk propaganda. CTA
bemærker, at det er for tidligt på nuværende tidspunkt at
vurdere, hvad de længerevarende effekter af lovforslaget om
forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig
religiøs betydning for et anerkendt trossamfund (L 65) vil være
i forhold til terrortruslen.
Politiets Efterretningstjeneste (PET) følger udviklingen i
trusselsbilledet
og
iværksætter
de
nødvendige
sikkerhedsforanstaltninger. Det sker i tæt samarbejde med
relevante myndigheder i Danmark og i udlandet.
PET yder f.eks. personbeskyttelse for personer, der som følge af
trusselsbilledet har et særligt beskyttelsesbehov. Truslen mod en
person vil typisk være dynamisk og kan derfor ændre sig med
kort varsel. På samme måde vil PET’s sikkerhedstiltag og
anbefalinger også kunne ændre sig løbende.
PET kan ikke inden for rammerne af en folketingsbesvarelse
bidrage med konkrete oplysninger om efterretningstjenestens
arbejde og planlægningen af sikkerhedsindsatser, herunder
besvare spørgsmål omkring sikkerhedsvaretagelsen af personer
med særlige beskyttelsesbehov.”
Side 3/3