Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2785754_0001.png
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 62
Offentligt
Retsudvalget 2023-24
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 22
Offentligt
Retsudvalget 2023-24
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 3
Offentligt
Retsudvalget 2023-24
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. oktober 2023
Stats-
og
Menneskeretskontoret
Kenneth
Schmidt
Rasmussen
2023-07192
3011785
Besvarelse af spørgsmål nr. 62 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 62 (Alm. del), som Folketingets
Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. oktober 2023. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Morten
Messerschmidt (DF).
Peter Hummelgaard
/
Christian Fuglsang
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-23 fra Justitia om indskrænkning af ytringsfriheden og brud med dansk tradition
Spørgsmål nr. 62 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvorvidt lovforslagets strafbare forbud
mod ”utilbørlig behandling” af religiøse genstande er foreneligt
med Artikel 18 og 19 i FN’s Konvention om Borgerlige og
Politiske Rettigheder, jf. betragtningerne herom på side 12-14 i
Justitias høringssvar? Spørgsmålet har tidligere været stillet som
L 133 – spm. 63, jf. folketingsåret 2022-23, 2. samling”
Svar:
Det fremgår af artikel 18, stk. 1, i FN’s konvention om borgerlige og
politiske rettigheder, at enhver har ret til tankefrihed, samvittighedsfrihed
og religionsfrihed, og at denne ret skal omfatte frihed til at bekende sig til
eller antage en religion eller tro efter eget valg samt frihed til, alene eller
sammen med andre, offentligt eller privat at give udtryk for sin religion eller
tro ved gudsdyrkelse, udførelse af rituelle handlinger, overholdelse af
religiøse sædvaner samt undervisning.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget ikke rejser spørgsmål i
forhold beskyttelsen af religionsfrihed i FN’s konvention om borgerlige og
politiske rettigheder.
Det fremgår derudover af artikel 19, stk. 2, i FN’s konvention om borgerlige
og politiske rettigheder, at enhver har ret til ytringsfrihed, og at denne ret
skal omfatte frihed til at søge, modtage og meddele oplysninger og tanker
af enhver art uden hensyn til landegrænser, i mundtlig, skriftlig eller trykt
form, i form af kunst eller ved andre midler efter eget valg.
Det fremgår af artikel 19, stk. 3, i FN’s konvention om borgerlige og
politiske rettigheder, at retten efter stk. 2 kan undergives visse
begrænsninger, men dog kun sådanne som er hjemlet ved lov og er
nødvendige af hensyn til respekten for andres rettigheder eller omdømme
eller af hensyn til statens sikkerhed, den offentlige orden (ordre public),
sundhed eller sædelighed.
Det fremgår desuden af artikel 20, stk. 2, i FN’s konvention om borgerlige
og politiske rettigheder, at enhver tilskyndelse til nationalt had, racehad eller
religiøst had, som ophidser til forskelsbehandling, fjendtlighed eller vold,
skal være forbudt ved lov.
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om kommentar til henvendelsen af 17/11-23 fra Justitia om indskrænkning af ytringsfriheden og brud med dansk tradition
Det er Justitsministeriets opfattelse, at lovforslaget kan gennemføres inden
for rammerne af FN’s konvention om borgerlige og politiske rettigheder.
Justitsministeriet har i den forbindelse lagt vægt på, at lovforslaget varetager
et hensyn til statens sikkerhed, jf. konventionens artikel 19, stk. 3.
Det bemærkes derudover, at de generelle bemærkninger fra FN’s
Menneskerettighedskomité ikke er bindende for deltagerstaterne.
Side 3/3