Retsudvalget 2023-24
L 65
Offentligt
2780400_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. november 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-09084
3053218
Besvarelse af spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig
behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund) (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af skrifter med
væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund) (L 65), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 13. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Friis Bach (RV).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at tydeliggøre, at det ikke er hensigten, at almindelige udøvende kunstnere, der bruger de hellige skrifter, omfattes af loven
Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven (Forbud mod utilbørlig behandling af
skrifter med væsentlig religiøs betydning for et anerkendt trossamfund)
(L 65):
”Vil ministeren uddybe og præcisere intentionen med
lovforslaget, herunder særligt i forhold til, om det er hensigten,
at almindelige udøvende kunstnere, skal være omfattet af
loven?”
Svar:
1.
Den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 110 e, stk. 2, vil forbyde
utilbørlig behandling af skrifter med væsentlig religiøs betydning for et
anerkendt trossamfund, der sker offentligt eller med forsæt til udbredelse i en
videre kreds.
2.
Jeg har respekt for kunstnernes synspunkter, og afsættet for regeringens
indgreb har aldrig været at begrænse den kunstneriske frihed. Det har været
at sætte ind over for den seneste tids koranafbrændinger, der har betydet, at
Danmark i store dele af verden i stigende grad ses som et land, der faciliterer
forhånelse og nedgørelse af andre lande og religioner.
Regeringen har på baggrund af bl.a. de indkomne høringssvar og de
synspunkter, der er blevet rejst i den offentlige debat, foretaget en række
justeringer af lovforslaget.
Lovforslaget er bl.a. blevet ændret, så det nu fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at kunstneriske fremstillinger vil falde uden for bestemmelsens
anvendelsesområde, hvis den ellers utilbørlige behandling udgør en mindre del
af et kunstnerisk værk. Det vil således i almindelighed ikke være strafbart
eksempelvis at afbrænde et skrift med væsentlig religiøs betydning i forbindelse
med optagelsen af en scene i en spillefilm. Tilsvarende vil iturivning af Bibelen
under en koncert, en opera eller lignende som udgangspunkt heller ikke være
at anse som utilbørlig. Et kunstnerisk værk, som har den utilbørlige behandling
som den eneste eller centrale bestanddel, vil derimod være omfattet af
bestemmelsen.
Det vil afhænge af en konkret vurdering, om en kunstnerisk fremstilling,
hvor et skrift med væsentlig religiøs betydning behandles på en måde, som
ellers ville være at anse som utilbørlig, vil falde uden for bestemmelsens
Side 2/3
L 65 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 14: Spm. om at tydeliggøre, at det ikke er hensigten, at almindelige udøvende kunstnere, der bruger de hellige skrifter, omfattes af loven
anvendelsesområde. Denne vurdering vil skulle foretages i relation til de
enkelte handlinger og omstændigheder i øvrigt.
Dermed understreges det, at intentionen med lovforslaget ikke er at
begrænse den kunstneriske frihed for udøvende kunstnere generelt, men at
bremse handlinger, der ud fra en almindelig opfattelse må anses som
værende forhånende eller nedgørende.
For regeringen har det været vigtigt at finde den rette balance, så der fortsat
vil være vide rammer for kunsten samtidig med, at lovforslaget kan varetage
sit formål. Denne balance mener jeg, at vi har fundet med lovforslaget i den
form, det er fremsat i.
3.
Det bemærkes herudover, at den foreslåede bestemmelse vil skulle
anvendes indenfor rammerne af ytringsfrihedsbeskyttelsens efter artikel 10
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK), og at
bestemmelsen således ikke vil finde anvendelse, hvis det vil være i strid med
EMRK artikel 10. Dette gælder i relationer til alle handlinger omfattet af
den foreslåede bestemmelse, herunder også handlinger foretaget i
kunstnerisk sammenhæng.
Lovforslagets forhold til EMRK er i øvrigt beskrevet i pkt. 5.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget.
4.
Endvidere bemærkes det, at det fremgår af bemærkningerne til
lovforslaget, side 13, at det ved strafudmålingen vil kunne indgå i
formildende retning, hvis gerningspersonen, den utilbørlige behandling til
trods, åbenlyst ikke har haft til hensigt at forhåne eller nedværdige.
5.
Der henvises i øvrigt til besvarelse af 6. november 2023 af spørgsmål nr.
13 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg og besvarelse af 13. november
2023 af spørgsmål nr. 2 til lovforslaget.
Side 3/3