Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24, Udvalget for Landdistrikter og Øer 2023-24
L 62 , L 62 A , L 62 B
Offentligt
2789778_0001.png
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. november 2023 bedt om mit svar
på spørgsmål 17 til ULØ L 62 - Forslag til lov om ændring af lov om planlæg-
ning og forskellige andre love (Opfølgning på evaluering af planloven m.v.).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marianne Bigum (SF).
Spørgsmål 17:
”Vil
ministeren give konkrete eksempler på, hvad der kunne omfattes af eksi-
sterende, overflødiggjorte bygninger, som indenfor strandbeskyttelseslinjen
med forslaget kan omdannes til turismeformål, selvom de ikke ligger i tilknyt-
ning til turismemæssige aktiviteter, herunder tydeliggøre omfanget af så-
danne bygninger, f.eks. om der findes et maksimalt omfang for istandsættelse
ifm. omdannelsen? Vil ministeren i samme forbindelse tage stilling til, om
bunkere samt nedlagte fabriksbygninger (f.eks. en cementvarefabrik) vil
kunne omdannes til turisthoteller? Ministeren bedes desuden tage stilling til,
hvorfor dispensationsmuligheder i eksisterende lovgivning ikke er tilstrække-
ligt i omfang og derfor nødvendiggør en fuldstændig afvikling af beskyttelse?”
Svar:
Der kan allerede efter den gældende forsøgsordning efter planlovens § 4 a gives
et begrænset antal tilladelser til innovative og bæredygtige turismeprojekter,
som bl.a. kan omfatte omdannelse af eksisterende overflødiggjorte bygninger in-
den for strandbeskyttelseslinjen.
Forsøgsordningen skal gøre det muligt på udvalgte steder at etablere faciliteter
og anlæg, som kan styrke kvaliteten i turismeproduktet i dansk kyst- og natur-
turisme under hensyntagen til naturen og landskabet.
Forsøgstilladelser til turismeprojekter efter planlovens § 4 a giver de kompe-
tente myndigheder (kommunen og Kystdirektoratet) mulighed for efterfølgende
at fravige en række særlige krav i planlovens § 5 b og § 35, stk. 3, til planlægning
og landzoneadministration i kystnærhedszonen og for at fravige naturbeskyttel-
seslovens § 8 om klitfredning, § 15 om strandbeskyttelseslinjen og §§ 16-19 om
øvrige bygge- og beskyttelseslinjer med henblik på realisering af projektet.
Forsøgsordningen medfører ikke andre lempelse eller ændring af andre bestem-
melser i Miljøministeriets eller andre ministeriers lovgivning end de udtrykke-
ligt angivne. F.eks. medfører forsøgsordningen ikke lempelser af naturbeskyttel-
seslovens § 3 om beskyttelse af naturtyper, fredninger efter naturbeskyttelses-
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Dato: 29. november 2023
L 62 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om ministeren vil give konkrete eksempler på, hvad der kunne omfattes af eksisterende, overflødiggjorte bygninger, som indenfor strandbeskyttelseslinjen med forslaget kan omdannes til turismeformål, selvom de ikke ligger i tilknytning til turismemæssige aktiviteter
2789778_0002.png
lovens kapitel 6 eller regler i skovloven. Der kan desuden ikke godkendes pro-
jekter, som er i strid med nationale interesser, herunder hensynet til internatio-
nale naturinteresser.
Det er desuden efter planlovens § 4 a en forudsætning for at opnå forsøgstilla-
delse,
1) at projekterne har et væsentligt potentiale til at skabe vækst og udvikling i
kyst- og naturturismen og øget tiltrækning af turister samt via nyskabende
elementer er særegne, så de kan bidrage til udviklingen af turisme i Danmark,
2) at etableringen af de konkrete projekter sker i tilknytning til øvrige turisme-
mæssige aktiviteter og er i overensstemmelse med de sammenhængende tu-
ristpolitiske overvejelser i kommunalbestyrelsens planlægning for turisme
samt kommunalbestyrelsens planstrategi,
3) at projekterne indpasses arkitektonisk og opføres under særlig hensyntagen
til den omkringliggende natur og landskabet og
4) at projekterne indeholder tiltag, som bidrager positivt til den omkringlig-
gende natur og også gerne til gode naturoplevelser.
Lovforslaget indebærer, at det ikke længere vil være en forudsætning for at opnå
forsøgstilladelse til et turismeprojekt, som omfatter omdannelse af en overflø-
diggjort bygning inden for strandbeskyttelseslinjen, at den overflødiggjorte byg-
ning ligger i tilknytning til øvrige turismemæssige aktiviteter. Desuden åbnes
der mulighed for, at den overflødiggjorte bygning som led i projektet nedrives
og erstattes med nybyggeri i nogenlunde samme omfang som det hidtidige byg-
geri.
Herudover ændres forsøgsordningen ikke med lovforslaget.
De overflødiggjorte bygninger kan f.eks. være bygninger, som tidligere har været
anvendt som skole, fabrik m.m. Bunkere er fortidsminder og derfor ikke omfat-
tet af forslaget.
Det vil bero på en konkret vurdering i overensstemmelse med ovennævnte reg-
ler og kriterier, om der kan opnås forsøgstilladelse vedrørende en overflødig-
gjort bygning efter den foreslåede ændring.
Jeg er på baggrund af ovenstående ikke enig i, at der
som anført i spørgsmålet
skulle være tale om en fuldstændig afvikling af beskyttelse.
Akt nr.:
Side 2
Morten Dahlin
/ Lise Marie Buhl