Erhvervsudvalget 2023-24
L 60
Offentligt
2793180_0001.png
ERHVERVSMINISTEREN
Folketingets Erhvervsudvalg
4. december 2023
Besvarelse af spørgsmål 2 ad L 60 stillet af Folketingets Erhvervsud-
valg den 24. november 2023 efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvor konkret og individuelt begrundelsen for
et afslag kan formuleres, hvis man får et afslag på en klage?
Svar:
Jeg har forstået spørgsmålet således, at der spørges til de situationer, hvor
DSA-tilsynet undlader at behandle en klage med henvisning til den priori-
teringsadgang, som tilsynet er tillagt ifølge lovforslagets § 5, stk. 2. For så
vidt angår situationer, hvor en klager ikke får medhold i sin klage, henvises
til besvarelsen af ERU L 60, spørgsmål 3.
Der er regeringens vurdering, at den foreslåede prioriteringsadgang bidra-
ger til at sikre, at tilsynet får de bedste muligheder for at anvende sine res-
sourcer mest effektivt fremfor at være forpligtet til i enhver situation at
behandle alle modtagne klager. Samtidig skal det dog nævnes, at det klart
er forventningen, at de relevante klager vil blive behandlet, idet der dog
aktuelt er stor usikkerhed om klageomfang m.v.
Når tilsynet prioriterer modtagne klager, skal det lægge vægt på, hvor an-
vendelsen af tilsynets ressourcer vil have størst effekt i forhold til at op-
fylde forordningens formål, herunder hvor behandlingen af en klage vil
være til størst mulig gavn for tjenestemodtagerne. Ved denne bedømmelse
vil tilsynet bl.a. skulle lægge vægt på, hvor grov overtrædelsen er, og om
overtrædelsen medfører væsentlige problemer for den enkelte borger eller
for borgere generelt.
Modtager DSA-tilsynet f.eks. et større antal klager vedrørende den samme
platform men med forskellige temaer, vil det være relevant for tilsynet af
egen drift at undersøge den pågældende udbyders overholdelse af forplig-
telserne efter DSA’en. Dette giver mulighed for en mere effektiv og foku-
seret håndhævelse i forhold til overtrædelse af de forpligtelser, der vurde-
res at have de største konsekvenser for tjenestemodtagerne, fremfor at be-
handle de enkeltstående klager.
DSA-tilsynet vil registrere alle modtagne klager. På den måde kan tilsynet
holde øje med, om der over tid modtages flere klager over, at den samme
platform ikke giver en begrundelse til brugere, når de nedtager deres ind-
hold. Hvis det er tilfældet, kan det tyde på, at platformen systematisk kræn-
ker brugernes ret til at få en begrundelse. Tilsynet kan derfor på et senere
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 60 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvor konkret og individuelt begrundelsen for et afslag kan formuleres, hvis man får et afslag på en klage
2/2
tidspunkt vælge at indlede en sag på baggrund af klager, som tilsynet i
første omgang havde afvist med henvisning til prioriteringsadgangen.
Hertil kan det bemærkes, at en bruger, der får fjernet indhold på en online-
platform, skal kunne klage over en manglende begrundelse direkte til plat-
formen. Platformen er herefter forpligtet til at behandle klagen i deres in-
terne klagebehandlingssystem.
Alle, der indgiver en klage til DSA-tilsynet, vil i første omgang modtage
en kvittering med oplysninger om tilsynets prioriteringsadgang.
Hvis tilsynet beslutter ikke at behandle klagen med henvisning til tilsynets
prioriteringsadgang, vil klager modtage besked herom. Tilsynets kontakt-
oplysninger vil fremgå af kvitteringen, og en klager vil dermed kunne kon-
takte tilsynet pr. telefon eller mail med henblik på at få en konkret og indi-
viduel begrundelse for afvisningen. Såfremt tilsynet vurderer, at der er til-
strækkelig anledning til at undersøge eller træffe afgørelse i en sag, orien-
teres klageren herom.
Jeg kan endelig oplyse, at en lignende prioriteringsadgang er kendt fra an-
dre områder, herunder fra Forbrugerombudsmandens tilsyn og tilsynet med
konkurrencelovgivningen.
Med venlig hilsen
Morten Bødskov