Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
L 40
Offentligt
2780125_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 6. november 2023 stillet følgende
spørgsmål nr. 17 (L 40) efter ønske fra Rosa Lund (EL) til udlændinge- og integrati-
onsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 17:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til lovforslaget, som inde-
bærer, at den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter
Ukraine-særlovens bestemmelser, tæller med ved beregningen af den samlede op-
holdstid i Danmark, hvis personen senere søger tidsubegrænset (permanent) op-
holdstilladelse efter udlændingeloven?
Svar:
1.
Et ændringsforslag med det ønskede indhold vil kunne udformes således:
14. november 2023
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2023 - 17032
2513420
Til § 1
X)
Efter nr. 3 indsættes som nye numre:
»01.
I
§ 9 h, stk. 1, nr. 19,
indsættes efter »nr. 1-10 og 12«: »eller lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine«
[Konsekvensændring vedrørende gebyr for at indgive ansøgning om tidsubegræn-
set opholdstilladelse].
02.
I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt.,
og
stk. 5, 1. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2 eller 3«:
», eller lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine«.
[Opholdsgrundlag, der indgår ved beregningen af kravet til opholdets varighed for
opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
03.
I
§ 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q, stk. 2,«: »eller § 2, stk. 1, nr. 1
eller 4, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukra-
ine.«
Side
1/4
L 40 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at lade den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Ukraine-særlovens bestemmelser, tælle med, hvis personen senere søger permanent opholdstilladelse efter udlændingeloven
[Konsekvensændring vedrørende opholdsgrundlag, der indgår ved beregningen af
kravet til opholdets varighed for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
04.
I
§ 11, stk. 11, 2. pkt.,
indsættes efter »9 q«: »eller lov om midlertidig opholds-
tilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.««
[Konsekvensændring vedrørende kommunalbestyrelsens udtalelser i sager om
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse].
Bemærkninger
Til nr. X
Der er tale om ændringer, som vil indebære, at personer med opholdstilladelse ef-
ter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
omfattes af udlændingelovens regler om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Udlændingelovens § 9 h, stk. 1, regulerer, hvilke typer ansøgninger der er gebyrpå-
lagte. Det følger således af udlændingelovens § 9 h, stk. 1, at udlændingen senest
samtidig med indgivelse af ansøgning, medmindre Danmarks internationale forplig-
telser eller EU-reglerne kan tilsige andet, skal betale et gebyr for at indgive ansøg-
ning om opholdstilladelse efter en række nærmere bestemmelser. Der skal betales
gebyr for at indgive ansøgning om opholdstilladelse m.v. på en lang række områder,
herunder ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 9 h, stk. 1, nr. 19, til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
Forslaget indebærer, at der også ved indgivelse af en ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, når udlændingen har opholdstilladelse efter lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, som udgangspunkt skal
betales et gebyr.
Størrelsen af gebyret vil blive fastsat således, at det svarer til omkostningerne ved
behandlingen af ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. den gæl-
dende bestemmelse i udlændingelovens § 9 h, stk. 4, 4. pkt.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at udlændinge med op-
holdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, omfattes af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlæn-
dingelovens § 11.
Det fremgår af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, at der, medmindre der er grund-
lag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning kan meddeles tids-
ubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis udlændingen lovligt
har boet her i landet, jf. dog stk. 7, i mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne
periode haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller
3.
Side
2/4
L 40 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at lade den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Ukraine-særlovens bestemmelser, tælle med, hvis personen senere søger permanent opholdstilladelse efter udlændingeloven
Endvidere følger det af udlændingelovens § 11, stk. 5, 1. pkt., at der under visse
betingelser kan meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding over
18 år, der har boet lovligt her i landet i mindst 4 år og i hele denne periode haft
opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller 9 q, stk. 2 eller 3.
Udlændingelovens § 11 indeholder en række krav til opnåelse af tidsubegrænset
opholdstilladelse, og § 11, stk. 3, nr. 1, indeholder det krav til opholdets varighed
her i landet, der normalt stilles for opnåelse af tidsubegrænset opholdstilladelse,
dvs. 8 år. Det er efter bestemmelsen et krav, at den pågældende i hele denne peri-
ode har haft opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f,
9 i-9 n eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3. Udlændingelovens § 11, stk. 5, der vedrører
muligheden for under visse betingelser at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse
efter 4 år, indeholder også et krav om, at den pågældende i hele denne periode har
haft opholdstilladelse efter bestemmelserne i udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n
eller 9 p eller § 9 q, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at ændre § 11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., og stk. 5, 1. pkt., således at ophold
med opholdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er
fordrevet fra Ukraine, også omfattes af bestemmelsen.
Forslaget indebærer, at ophold med opholdstilladelse efter lov om midlertidig op-
holdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, vil indgå ved beregningen
af kravet til opholdets varighed, og at udlændinge med opholdstilladelse efter lov
om midlertidig opholdstilladelse til personer, der i der er fordrevet fra Ukraine, om-
fattes af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlændingelovens § 11.
Af udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., fremgår det, at betingelsen i 1. pkt.,
kun anses for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1, eller
§ 9 c, stk. 1, 1. pkt., eller § 9 q, stk. 2, på baggrund af ægteskab eller fast samlivsfor-
hold, og opholdstilladelsen er meddelt på grundlag af samme ægteskab eller sam-
livsforhold. Denne bestemmelse finder også anvendelse i forhold til § 11, stk. 5, jf.
bestemmelsens 2. pkt.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt., til § 2, stk. 1, nr. 1
og 4, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine.
§ 2, stk. 1, nr. 1, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet
fra Ukraine, vedrører opholdstilladelse til ægtefæller og faste samlevere til udlæn-
dinge omfattet af lovens § 1, stk. 1. § 2, stk. 1, nr. 4, vedrører udlændinge, der uden
for de tilfælde, der er nævnt i nr. 1-3, har etableret et beskyttelsesværdigt familieliv
med en udlænding med opholdstilladelse efter lovens § 1, og som samlever på fæl-
les bopæl med denne.
Den foreslåede ændring indebærer, at udlændinge, der er meddelt opholdstilla-
delse efter § 2, stk. 1, nr. 1 eller 4, i lov om midlertidig opholdstilladelse til personer,
der er fordrevet fra Ukraine, alene vil opfylde den tidsmæssige betingelse for med-
delelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis opholdstilladelsen er meddelt på
grundlag af samme ægteskab eller samlivsforhold.
Side
3/4
L 40 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om at lade den tid, en person opholder sig i Danmark med opholdstilladelse efter Ukraine-særlovens bestemmelser, tælle med, hvis personen senere søger permanent opholdstilladelse efter udlændingeloven
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at udlændinge med op-
holdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, omfattes af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlæn-
dingelovens § 11.
Det følger af udlændingelovens § 11, stk. 11, 2. pkt., sammenholdt med § 11, stk.
11, 1. pkt., at kommunalbestyrelsen uden samtykke fra en udlænding kan afgive en
udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold vedrørende den pågældende, som
kommunalbestyrelsen skønner vil være af betydning for afgørelse af en sag om
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor udlændingen er meddelt op-
holdstilladelse efter §§ 7-9, 9 a-9 f, 9 i-9 n, 9 p eller 9 q.
Det foreslås at indsætte en henvisning i § 11, stk. 11, 2. pkt., til lov om midlertidig
opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine, således at kommunal-
bestyrelsen uden samtykke fra en udlænding, der er meddelt opholdstilladelse ef-
ter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordrevet fra Ukraine,
vil kunne afgive en udtalelse til Udlændingestyrelsen om forhold, som kommunal-
bestyrelsen skønner vil være af betydning for afgørelse af en sag om tidsubegræn-
set opholdstilladelse til den pågældende.
Den foreslåede ændring er en konsekvens af forslaget om, at udlændinge med op-
holdstilladelse efter lov om midlertidig opholdstilladelse til personer, der er fordre-
vet fra Ukraine, omfattes af reglerne om tidsubegrænset opholdstilladelse i udlæn-
dingelovens § 11.
2.
Jeg kan ikke støtte ændringsforslaget.
Formålet med særloven var
og er
at der på baggrund af den helt særlige situa-
tion i Europa blev tilvejebragt et særligt og helt midlertidigt opholdsgrundlag for de
personer, der er fordrevet fra Ukraine som følge af den russiske invasion. Opholds-
grundlaget efter særloven indgår derfor ikke ved beregningen af den periode, hvori
en udlænding skal have haft opholdstilladelse for at opnå tidsubegrænset opholds-
tilladelse efter udlændingeloven. Det finder jeg ikke anledning til at ændre på.
Det bemærkes i øvrigt, at den ukrainske ambassadør har givet udtryk for, at Ukraine
er taknemmelig for hjælpen og særloven, men at målet klart er, at ukrainerne skal
vende hjem, og at Danmark ikke bør skabe forhold, der får ukrainerne til at blive
her permanent.
Kaare Dybvad Bek
/
Brit Gotthard Jensen
Side
4/4